Groep 4 en groep 5 2021/2022

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door boom »

:weerman: Geniet nog (even) van jullie vakantie!
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Handig besluit, die samenvoeging. Toevallig een dochter hier in groep 4 met deeltijd groep 5. Tot later!

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Ai, voor ons net een onhandige samenvoeging van topics. Zoontje gaat groep 5 en waarschijnlijk 6 doen komend jaar. Maar eerst nog 3,5 week vakantie :)

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Onze jongste gaat naar groep 5.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Wat is de reden voor het samenvoegen?
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Geen idee. Op het voorgaande forum werd het topic voor het volgende jaar meestal geopend door een actief forumlid van die groep. Ik heb niet gehoord waarom nu hiervoor is gekozen, maar het zal waarschijnlijk zijn omdat sommige groepen wat leeg zijn gebleven.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Clnl »

Onze dochter (de jongste) begint over 2 weken in groep 5, dus ik schrijf hier ook graag mee.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ik zag het bij meerdere topics, vandaar m'n nieuwsgierigheid.
Ben benieuwd hoe het uitpakt!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Vlinder42 schreef:
vr 13 aug , 2021 7:47 pm
Geen idee. Op het voorgaande forum werd het topic voor het volgende jaar meestal geopend door een actief forumlid van die groep. Ik heb niet gehoord waarom nu hiervoor is gekozen, maar het zal waarschijnlijk zijn omdat sommige groepen wat leeg zijn gebleven.
Maar bleven deze specifieke groepen afgelopen jaar leeg? Want ik lees ook wel van andere groepen hier op het forum (o.a. de groepen waar mijn kinderen in hadden "horen" zitten qua leeftijd) maar ik vind het best verwarrend om nu ook over een andere groep in hetzelfde topic te lezen.
In mijn herinnering van mijn oudste was groep 5 qua ontwikkeling/ stof/ structuur en uitdagingen wel echt heel anders dan groep 4.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Na mijn gemopper op de indeling van de topics :-)

Mijn zoon gaat naar groep 5. Hij heeft nog net vorig schooljaar de diagnose Ernstige Enkelvoudige Dyslexie gekregen waarvoor de behandeling hopelijk snel wordt opgestart. We zijn benieuwd wat voor effect de behandeling op zijn spelling en (technisch) lezen zal hebben, maar ook vooral naar het effect op zijn zelfvertrouwen.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door boom »

Als het toch niet bevalt deze twee groepen in een topic, laat het vooral weten. Dan splitsen we het op.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dochterlief heeft gisteren even kennisgemaakt met de nieuwe juf en de klas gezien. Kennismaking voor de vakantie was niet gelukt wegens ziekte.
Vraagt de juf of ze er zin in heeft. Dochter: nog niet zo heel erg. :roll: Dat snap ik ook wel, dochter is een echte uitslaper en die kan zich de hele dag op haar kamer of in de tuin vermaken. Zit helemaal in haar eigen spel en heeft ook niet echt anderen nodig om het goed te hebben.
Ze zit in een groepje bij haar vriendin, dat vindt ze erg leuk. En verder interesseert het haar geloof ik niet zo met wie ze zit. Ik hoor van andere mensen dat de juf erg leuk is dus dat is positief. Ze is jong en onze ervaringen met jonge leerkrachten zijn erg goed; ze zijn positief, open minded en luisteren goed. Met de oudere leerkrachten is dat heel wisselend geweest. Kortom: we hebben er vertrouwen in!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ik ben ook zeker benieuwd hoe dit gemengde topic gaat uitpakken. Lossen vragen en onderwerpen kunnen ook in aparte topics. Ik zag ook een oproep daartoe, zodat er een mooi naslagwerk komt voor nieuwe ouders die zoekende zijn.

School start hier bijna. Dochter heeft er op zich wel weer zin in. We gaan zien hoe het loopt. Op dit moment geen risico’s of problemen in beeld. Een van de juffen heeft ze tot nu toe elk jaar gehad toevallig, omdat die naar groep 4 ging vorig jaar van de kleuters en dochter halverwege vorig jaar in diens klas rekenen volgde en nu de rest van de lessen. Ze hebben een goede klik samen gelukkig.

Meisje16
Berichten: 41
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Meisje16 »

Dochter had heel veel zin in school! Eerste dagen waren echter niet overtuigend positief. Uiteraard wennen aan nieuwe unit en nieuwe juffen, maar toch al wat signaaltjes waar we alert op moeten zijn. M.n. het sociaal wenselijke (aanpassen; tegen de juf zeggen wat dochter denkt dat juf wil horen ipv wat ze daadwerkelijk zelf denkt/wilt/voelt) en de botsing tussen het ene kant aansluiting vinden in spel en werken met (veel) oudere kinderen en aan de andere kant nog heerlijk fantasiespel spelen in de zandbak (wat die kinderen niet meer willen)...

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Hier is de start een beetje mwah.
Dochter vertelde dat ze 2x per week met een groepje leest. Eenmaal daarvan met remedial teacher. Ik wist niet dat het lezen zo slecht ging. Misschien is het gebaseerd op de E3 Cito's die geen hoge scores lieten zien. Ook spelling was van een I naar IV gegaan. Hier thuis heb ik niet de indruk dat ze slecht leest. Ze leest niet vaak, we stimuleren het wel. Ze leest nu Dolfje Weerwolfje. Een wat dunner boekje. Dat gaat langzaam maar het gaat en ze vindt Dolfje te gek. Ik ben dus wel benieuwd waarom ze RT heeft. Ik sta er niet negatief tegenover, maar zou wel fijn zijn als ze daar even over informeren.

Vandaag waren er tranen omdat dochter niemand had om mee te spelen in de tweede pauze. Ze heeft 1 vriendin in de klas die met iemand anders wilde spelen en volgens dochter was er niemand meer over. Ze zei tegen papa dat iedereen zo anders is dan zij. We weten niet goed wat ze ermee bedoelt. Wat mij opvalt is dat ze klasgenoten altijd heel enthousiast groet als we ze op straat tegenkomen. Ook na de zomervakantie was ze heel enthousiast maar ze krijgt van eigenlijk niemand een enthousiaste reactie terug.

Ze is verder behoorlijk afgemat, maar geloof dat ze de juf leuk vindt. Volgende week kennismaken met de juf. Dan kan ik eens vragen naar de leesgroepjes.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Dee85 schreef:
do 02 sep , 2021 7:16 pm
Hier is de start een beetje mwah.
Dochter vertelde dat ze 2x per week met een groepje leest. Eenmaal daarvan met remedial teacher. Ik wist niet dat het lezen zo slecht ging. Misschien is het gebaseerd op de E3 Cito's die geen hoge scores lieten zien. Ook spelling was van een I naar IV gegaan. Hier thuis heb ik niet de indruk dat ze slecht leest. Ze leest niet vaak, we stimuleren het wel. Ze leest nu Dolfje Weerwolfje. Een wat dunner boekje. Dat gaat langzaam maar het gaat en ze vindt Dolfje te gek. Ik ben dus wel benieuwd waarom ze RT heeft. Ik sta er niet negatief tegenover, maar zou wel fijn zijn als ze daar even over informeren.

Vandaag waren er tranen omdat dochter niemand had om mee te spelen in de tweede pauze. Ze heeft 1 vriendin in de klas die met iemand anders wilde spelen en volgens dochter was er niemand meer over. Ze zei tegen papa dat iedereen zo anders is dan zij. We weten niet goed wat ze ermee bedoelt. Wat mij opvalt is dat ze klasgenoten altijd heel enthousiast groet als we ze op straat tegenkomen. Ook na de zomervakantie was ze heel enthousiast maar ze krijgt van eigenlijk niemand een enthousiaste reactie terug.

Ze is verder behoorlijk afgemat, maar geloof dat ze de juf leuk vindt. Volgende week kennismaken met de juf. Dan kan ik eens vragen naar de leesgroepjes.
Mijn kinderen kunnen niet enthousiast reageren. Mijn kind van 7 zegt nu nog altijd niks terug, die van 9 zegt weleens iets terug maar moet zich enorm inspannen om dit te doen. Het is geen onwil. Mijn kind registeert nauwelijks dat er iets wordt gezegd en is te langzaam om een sociaal wenselijke reactie te geven. Ik vind het juist zo opvallend dat kinderen zo vergevingsgezind zijn. Vriendje van oudste zei ooit eens: hij zegt nooit iets terug, maar ik weet dat hij me ziet hoor! Ik vind het niet erg dat hij niets terug zegt. (dit naar aanleiding van mijn pogingen hem iets terug te laten zeggen). Dit zal niet voor alle kinderen gelden, maar mijn over het algemeen sociaal vaardige kinderen kunnen dit dus nog niet.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Zoon zit nu twee weken op school. Het gaat volgens mij heel goed, want hij komt enthousiast uit school.
Zoon zit ook in de RT groep voor lezen, maar dat is niets nieuws omdat hij echt een leesachterstand heeft door zijn dyslexie. In die leesgroepjes wordt volgens mij veel aandacht geschonken aan tempolezen. Dat is bij mijn kind 1 van de problemen. Ik vind zelf dat hij best redelijk leest, alleen langzaam en wat slordig. Maar hij begrijpt wat hij leest en dat was voor ons het belangrijkste. Hij las thuis boeken op AVI E4 niveau zonder problemen. Na het dyslexieonderzoek begrijpen we dat zoon dus heel erg langzaam leest tov klasgenoten, veel meer fouten maakt en een radende leesstrategie heeft. Door een hoog IQ lijkt hij het allemaal best te kunnen. Hij leest 1/3e van een zin en verzint de rest erbij. Dan krijg je vaak best een kloppende zin. Alleen met woorden die er niet staan, verkeerde lidwoorden, synoniemen etc. Hij kan dus prima, in zijn hoofd, een boek lezen. Niemand die zegt dat het niet klopt. Pas als hij hardop moet lezen blijkt (voor de toehoorder) dat er iets niet helemaal goed gaat. Hij bleek op pas M3 niveau te kunnen lezen, volgens de normen.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ja tempo is hier ook wel een dingetje en niet alleen met lezen. ;) Dus zou zomaar kunnen dat ze daarvoor RT krijgt.
Voor dyslexie zijn hier geen aanwijzingen.

En inderdaad qua wel/niet enthousiast reageren zal dat niet voor alle kinderen hetzelfde zijn, dat ze allemaal niet enthousiast kunnen reageren. Maar vind het voor dochter wel sneu al lijkt ze zich er nu niet zo van bewust. Hoor deze week ook geregeld dat die ruzie zoekt en weer een ander haar pijn doet maar als je verder vraagt kan ze niet zeggen waarover een ruzie ging of dat een kind haar dan heeft geslagen of geknepen bijvoorbeeld. We zeggen altijd dat ze eerst zelf moet proberen het op te lossen en anders naar de juf. Misschien is het gewoon de vermoeidheid die de nu de overhand heeft.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Bij ons begon na 4 dagen vanochtend dochter weer: ‘Hoef ik niet naar school, ik voel me niet lekker.’ :confused:
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Botsingen horen er ook wel bij. Bij de kleuters waren die akkefietjes zo voorbij. Als ze ouder worden, blijft dat meer hangen. Dochter had vorig jaar ook af en toe aanvaringen. Kwam ze naast een jongen in de klas die ze ‘haatte’. Ik vroeg waarom. ‘We willen allebei elke keer dezelfde fiets bij het buitenspelen.’ Een paar dagen later vroeg ik of het nog steeds bal was. ‘Nee, we hebben het goed gemaakt en nu spelen we om de beurt.’ Ik vermoed dat er een juf wat begeleiding heeft geboden toen. Maar ook ‘die is vervelend’ en ‘deze doet gemeen tegen me’. Bij de gesprekjes met de juf vraag ik altijd hoe ze in de klas ligt. En daar krijg ik positieve reacties op terug. Dan maak ik me verder geen zorgen.

Ach Vlinder, is dit een bekend signaal?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

merriedroom schreef:
vr 03 sep , 2021 3:44 pm
Ach Vlinder, is dit een bekend signaal?
Ja, helaas wel. Ze gaat op zich met plezier naar school, ze vindt leren leuk en de juf lief. Maar toch elke keer dit. In groep 1-3 had ze veel last van onderpresteren en in groep 4 is ze heel perfectionistisch en faalangstig geworden. Ze zit nu in groep 5 en krijgt een kindercoach. Ik had alleen niet verwacht dat het na 4 dagen alweer zover zou zijn.. Ze zit in een groepje met 2 hele drukke kinderen en ze heeft ook met 1 jongetje dat ze de hele tijd kijken wie is het eerste klaar, wie heeft de minste fouten..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Dat geeft een onveilige sfeer in de klas voor je dochter. Heeft de juf dit door en wat doet ze daaraan? Van die drukke kinderen is het lastiger, maar dat wedijveren lijkt me onwenselijk. Daar zou je goed op moeten kunnen sturen. Heb je al kennis gemaakt met de juf? Hopelijk is het iemand die er open in staat.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Helaas was de kindercoach ziek en werd meteen de telefonische intake al uitgesteld. Of de juf op het wedijveren let.. Ik denk het niet. De school stimuleert dit juist. Vorig jaar in groep 4 besprak de juf ook al de cito resultaten met de kinderen met grote stress voor mijn dochter tot gevolg. Ze weten alles van elkaar. Mijn dochter wist van een klasgenootje precies te vertellen van welk leesniveau naar welk leesniveau die was gezakt..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Was dat niet een achterhaalde methode zoals het hardop cijfers voorlezen voor de klas van slecht naar goed? Dochter weet ook precies wie op welk niveau rekent, leest en werkt, ook van de andere klassen (kleuters, groep 3, groep 5) en zelfs wat groep 7 nu doet. Dat is niet omdat ze alles op school aan de grote klok hangen, maar haar ontgaat helemaal niets en ze ziet alles gebeuren. Hier is juist de insteek dat ieder op het eigen niveau werkt en waar mogelijk met anderen die ook op dat niveau zitten en niet gaan zitten vergelijken. En toch weet dochter het van iedereen te benoemen.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Mijn dochter is ook heel opmerkzaam, maar het blijkt ook een heel prestatiegerichte school te zijn.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door loekie »

Dat kinderen het van elkaar weten vind ik nog niet heel verontrustend. Kinderen merken veel op. In kleutergroepen weten kinderen vaak al wie er veters kan strikken, wie hard kan lopen, wie goed kan puzzelen en wie al veel letters kent. Zonder dat er scores werden benoemd wist ik zelf op de lagere school ook wie er goed was in lezen en rekenen en wie niet. Wat m.i. vooral belangrijk is is dat daar geen waardeoordeel aan hangt en dat kinderen erop gericht zijn hun eigen vaardigheden te vergroten i.p.v. beter te presteren dan een ander. Om te wedijveren heb je minimaal twee kinderen nodig. Vlinder, heeft je dochter door dat wedijveren alleen gebeurt als ze daar zelf aan meedoet? (Voorbeeld: jongen zegt: ik had minder fouten/ was sneller klaar. Mogelijke antwoorden: gefeliciteerd! of: ik heb geoefend met ..).

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Capri »

Hallo allemaal,

Ook hier is het schooljaar inmiddels weer begonnen. Zoontje had er geen zin in zei hij (terwijl hij neuriënd zijn brood stond te smeren en tas in te pakken) maar hij was wel heel nieuwsgierig naar wat ze allemaal gaan doen in groep 4/5 en welke nieuwe kinderen er in zijn klas zitten.
Hij stond vol zelfvertrouwen en met een grote glimlach te wachten tot ze op de eerste schooldag naar binnen zouden gaan. Nu ook door dezelfde ingang als zijn grote zus (groep 8) dus je "ziet" hem groeien bij wijze van spreken...
Als je bedenkt waar we vandaan komen, is dit wel even mooi om van een afstandje te bekijken en van te genieten... De juf heeft hij al voor zich gewonnen (hele lieve juf), want die kwam op de eerste dag mijn dochter tegen in de gang en zei: wat een lief broertje heb jij! (niks aan doen, niets verklappen haha ;-) )

Ben benieuwd wat het schooljaar ons brengen zal!

Groetjes!

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Leuk om te lezen Capri, zo'n goede start!

Ik heb een gesprekje met de juf gehad en dochter zit inderdaad in het RT clubje voor lezen. Waarom wist ze niet precies, waarschijnlijk leestempo. Vind het helemaal prima, hoop dat ze er iets aan heeft. Verder wordt er sinds dit jaar groeps doorbroken gewerkt. Dus instructie bij verschillende leerkrachten en onderwijsassistentes. Het is nog even wennen. Net als het werken op een Chromebook. Veel nieuwe prikkels waardoor dochter behoorlijk moe is. Leuke juf overigens, heel enthousiast.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

loekie schreef:
wo 08 sep , 2021 8:22 pm
Dat kinderen het van elkaar weten vind ik nog niet heel verontrustend. Kinderen merken veel op. In kleutergroepen weten kinderen vaak al wie er veters kan strikken, wie hard kan lopen, wie goed kan puzzelen en wie al veel letters kent. Zonder dat er scores werden benoemd wist ik zelf op de lagere school ook wie er goed was in lezen en rekenen en wie niet. Wat m.i. vooral belangrijk is is dat daar geen waardeoordeel aan hangt en dat kinderen erop gericht zijn hun eigen vaardigheden te vergroten i.p.v. beter te presteren dan een ander. Om te wedijveren heb je minimaal twee kinderen nodig. Vlinder, heeft je dochter door dat wedijveren alleen gebeurt als ze daar zelf aan meedoet? (Voorbeeld: jongen zegt: ik had minder fouten/ was sneller klaar. Mogelijke antwoorden: gefeliciteerd! of: ik heb geoefend met ..).
Eens dat kinderen dit onderling zeker ook aanwakkeren, maar het ligt zeker ook aan de insteek van school. Als er cijfers in de klas worden voorgelezen, plusklassen worden gecreerd waar je in mag als je bepaalde cijfers haalt en privileges worden toegekend aan kinderen die hoog scoren is het belang voor kinderen daar om dus hoog te scoren ten opzichte van klasgenoten en te vergelijken. Mijn langzame slimme kind ging onderdoor aan de prestatiedruk en hebben we van school gehaald en naar een school gedaan met een andere focus. Hier bleek het wel mogelijk te zijn om kinderen hun eigen successen te vieren zonder dat af te zetten tegen die van een ander. Mijn kind weet dat hij op het hoogste niveau rekent, maar ziet dat andere dingen hem moeite kosten waar de mindere rekenaar juist heel goed in is. Hij ontvangt geen priviliges omdat hij op een hoger niveau rekent, slechts een ander boek en soms andere instructie. Er hangt niet aan een (positief) waardeoordeel aan excelleren in cognitieve vaardigheden en gym, maar aan inzet en samenwerken. (er zijn ook veel dingen die beter kunnen op school, we zijn niet uitsluitend positief)
Meest treffende vond ik mijn zoon in groep 3 op de oude school toen hij RT kreeg voor lezen. Hij zei: kinderen mogen naar de plusklas, ik moet naar de minklas, maar dat noemen ze "Juf E".

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

De minklas, ai. Tja. Ik ervaar het idd ook zo, Eigenwijsneus. Hoe school met die dingen omgaat, maakt wel degelijk uit. Mijn oudste zit op een montessorischool en dan zie je dat daar de dingen heel anders gaan. Ook daar geen privileges, want iedereen werkt op zijn eigen niveau. Achteraf denk ik dat het misschien beter was geweest als we de jongste ook naar die school hadden gedaan, maar op dat moment hadden we dat anders ingeschat. Nu zit ze op een school die veel ervaring heeft met hb, maar die ook erg prestatiegericht is en daar kan ze niet zo goed tegen. De komende tijd gaat ze naar een kindercoach. Hopelijk levert dat wat verlichting op voor haar.

Wat fijn, Capri, dat hij het zo naar zijn zin heeft! Ik weet nog hoe lastig het ging.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

De kop is van het schooljaar af. Startgesprek met de juf geweest. Dochter is goed begonnen aan het schooljaar en is heel blij met haar klas. Ze heeft een juf die haar al kent en meteen een goede benadering inzet: een keuze geven i.p.v. een opdracht opleggen. En uitleggen. Natuurlijk alleen als dat kan, maar dat helpt ontzettend om haar mee te krijgen. Ze is van het autonome, creatieve type. Dat blijf ik wel moeilijk vinden, want ik vind haar hierin erg kwetsbaar. Als ze een leerkracht tegenover zich zou krijgen van ‘de oude stempel’ is het snel gedaan met school voor haar, met leren en met haar welzijn. Het valt mij op hoeveel makkelijker er op verschillende niveaus gewerkt kan worden in groep 4. In elk geval wil ik sterk inzetten op aanpassingen in haar eigen klas, want ze heeft goede aansluiting in deze groep.

Aubergine
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Aubergine »

merriedroom schreef:
wo 15 sep , 2021 2:28 pm
Het valt mij op hoeveel makkelijker er op verschillende niveaus gewerkt kan worden in groep 4. In elk geval wil ik sterk inzetten op aanpassingen in haar eigen klas, want ze heeft goede aansluiting in deze groep.
Alsof ik het zelf geschreven heb! Precies mijn woorden na de introductie film van van de week!

Hier verder vooral benieuwd wat het jaar gaat brengen, ze is voor nu erg enthousiast en vrolijk iedere dag. Ik hoop dat dat zo blijft.
We staan op de wachtlijst voor testen, dus daar ook benieuwd naar!
Dochter uit 2014

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ha, mooi Aubergine! Waarop gaat er (ook alweer) getest worden en welke antwoorden hopen jullie te vinden?

Met plezier naar school gaan, laat veel zorgen en problemen smelten als sneeuw voor de zon. Dochter had vandaag een hele leuke dag op school. Vorige vrijdag nog een botsing met de juf gehad omdat ze dacht zelf haar weekopdrachten te mogen inplannen, maar dat moest nog klassikaal. De juf sprak af dat ze deze week het wel zelf mocht doen. Dus thuis een stralende meid die ‘als enige van de hele klas!’ haar eigen weektaken voor komende week mocht inplannen. Verder niet autonoom of zo :mrgreen: maar heerlijk dat daar ook ruimte aan gegeven wordt waar dat kan. Maakt heel veel verschil uit voor zo’n kind.

Meisje16
Berichten: 41
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Meisje16 »

Heerlijk dat autonome!
Dochter heeft inmiddels haar plekje een beetje gevonden. Van de week heeft ze zelf een briefje voor de juf geschreven, want iets vragen vindt ze nog wel moeilijk. De juf was heel blij en zei hetzelfde als wat ik de hele tijd tegen haar zeg; dat als ze laten weten wat ze wil/kan, dat de juf daar dan ook iets mee kan!
Het buitenspelen gaat inmiddels ook wat beter; ze heeft de beste voetbalspeler gevraagd om haar te leren voetballen zodat ze met de grotere kinderen mee kan doen. (En blijkbaar werkt dat en wordt ze geaccepteerd!) Volgende week ouder-kindgesprek met mentor en de week daarop haar eerste presentatie. Dat praten voor de klas vindt ze uiteraard wel spannend, maar in principe is het een aardige kletskous, dus volgens mij komt dat wel goed!

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Ik sluit mij hier bij! Vind leuk om mee te lezen/kletsen af en toe.
Mijn oudste gestart in groep 5 gewoon basisschool met hb passend onderwijs. Niet dat ze hb is of dat ze dat zien :mrgreen:

Een klein introductie:
Ze vind altijd school leerkrachten kinderen etc te gek. Gaat echt met veel plezier naar school, heeft vriendinnen overaal en aldus leerkrachten elk jaar het is “een super lief meisje!”. Tot zover op school want thuis hebben we een soort tweeling van haar :lol:
De meeste piek hebben we in de wintermaanden (denk gerelateerd aan meer thuis/ minder buiten en school die begint leuk maar erna wordt best wel saai).
Ze is eigenlijk tevreden met wat ze krijgt en doet her foutloos en prestatiegericht. Ze wil meer maar krijgt niet. Aanpak 3 heeft ze van rekenen want ze maakt nooit fouten in rekenschriften en toetsen. Cito toetsen foutloos. Taal en spelling vind ze niet zo leuk maar die gaan ook prima, 3* heeft ze boeken.
Ze is verder altijd overdruk en wil alles zien, onthouden, meedoen, beleven, niets missen. Sportief begaafd (denk ik) aangezien ze is echt nooit moe, doel en prestatie gericht en wil beter worden en winnen. Leert erg snel alles.
doet veel aan sport hockey tennis modern dans en ballet incl wedstrijden 8-10 uur per week gemiddeld. Dit jaar geselecteerd door knltb voor 1 jarige jeugdopleiding topstporter tennis (oranje). Vind ze echt heel leuk en als ik haar vraag of ze kiest training of kinderfeestje moet ze nadenken maar kiest toch de training. Ze wil nog paardrijden en turnen en handbal erbij doen.. mooi niet :mrgreen:

Ze doet zoveel en wordt niet moe, slaapt goed etc. Ik heb het idee dat ze steeds beter kan handelen met haar woede-uitbarstingen en gedraag thuis nu ze 8.5 is. Op school etc houd ze zich in of komt het niet aan bod ivm werkjes en bezigheden. Maar thuis soms is echt even zoeken. Ze worst zo boos soms van nieys of van regels, van onrecht, van iemand die zich niet houdt aan afspraak. Ze is heel ongeduldig, praat erg druk en veel. Ze vins het vervelend regels op te volgen met waarom niet “omdat ik dat zeg” ze wil uitgebreide uitleg en dan vraagt ze het nog een paar keren om uitleg te omzeilen.

Vorige week start gesprek leerling-leerkracht gehad. Is bij ons een soort gesprek waar ze vragen kind van alles en kind mag zeggen en jij als ouder mag niets. Ging goed tot ik vroeg of dochter ook zo druk is op school. Nee want nee enkel kletsen doet ze veel. Leerkracht vond dat drukte thuis en in hoofd wel vreemd gedrag en schreef mogelijke adhd op. Ze vroeg of we willen testen en dat er behandeling mogelijk is met pilletjes etc. En dat ze het gaat nog overleggen en observeren. Dochter gaf ook nog zelf aan dat ze best druk is thuis en drukke hoofd heeft. Ze zouden op school mindfulness training gaar geven. Verder nog gaf ze aan meer rekenwerk willen maar de juf zei je doet al aanpak 3, is al veel. Meer is er niet voor je. Dochter zei nee hoor er is nog aanpak 4. Juf zei: eee hmmm ja he dat klopt (hoe weet je dat?) maar dat is dan voor heel weinig kinderen die extra goed in zijn.

Ik vond het wat een raar gesprekje. Ging zelf even wat lezen en zoeken en aangezien wel sinds haar geboorte worstelen met hb kenmerken en nu wordt adhd geopperd gaan we in gesprek met hb praktijk. Daar hebben we over een week een intake. Op basis wat ik hun heb doorgegeven denken ze niet direct aan adhd maar stellen eerst voor intelligentie onderzoek te doen.
We gaan eerst in gesprek en dan kijken we dan wat we doen of niet. Omdat ze dus prima op school meedraait en thuis ook niet direct muren sloopt en iedereen leed daaraan hoeven we of school denk ik in principe niets. Maar we willen het weleens zelf ook weten of ze hb is of niet of er is iets anders aan de hand zodat we het puzzel kunnen afmaken thuis en indien nodig inzetten op school.

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Capri »

Vlinder42 schreef:
di 14 sep , 2021 12:26 pm
Wat fijn, Capri, dat hij het zo naar zijn zin heeft! Ik weet nog hoe lastig het ging.
Dankjewel! Het gaat erg goed naar ons idee. Vandaag startgesprek gehad, en juf was ook heel tevreden. Ze krijgt niet zo goed hoogte van zoon, behalve dan dat hij tevreden in de klas zit, dus hoopt dat we signalen doorgeven als iets niet lekker loopt of juist te makkelijk is. We kregen vorige week een mailtje dat zoon was ingedeeld bij een apart groepje voor begeleidend lezen, en dat ze dat nog kon uitleggen in dit gesprek. Daar was ik zeker benieuwd naar, want het kwam voor mij volledig uit de lucht vallen. Nu blijkt dat ze adhv de zeer tegenvallende cito's van afgelopen juni (einde schooljaar, de koek was op, zoontje paar keer niet fit/slecht slapen door jeuk/allergieklachten) hadden gedacht dat hij extra ondersteuning nodig had hiervoor. Ik snapte hier niets van, want vorig jaar is hij in de reguliere groep 3 al begonnen met begrijpend lezen groep 4 met een groepje, juist omdat het lezen al zo super goed ging. Dan zou je denken dat ze in groep 4 gewoon door kunnen hiermee?

Er is reeds een extern bureautje ingeschakeld, dat helemaal niet ingespeeld is op HB-kinderen. Vorige week eerste les was helemaal niet goed gegaan zei de klassejuf. De bijlesjuf "moet" nu eerst op een gewone schooldag een keer mee komen draaien om te kijken hoe ze daar met de kinderen omgaan. Ik weet er verder niet het fijne van, maar ik heb gezegd dat ze maar goed moeten kijken naar het werkelijke werkniveau van mijn zoon en niet enkel naar de cito's (of naar het feit dat ze nu geld te verspillen*** hebben voor bijles). Onze wens is, en dat had ik ook uitdrukkelijk aangegeven, dat onze jongste vanaf dit schooljaar zo gewoon mogelijk kan meedoen met de rest van de klas, nadat we een aantal behoorlijk moeilijke jaren achter de rug hebben, waarvan jongste 2 jaar lang een uitzonderingspositie heeft gehad op school. En dan doen ze dit zonder overleg?! Hopelijk zit hij snel weer "gewoon" in de klas, ook bij begrijpend lezen.

*** Sorry maar ik heb een zeer pittige / afkeurende mening over die NPO gelden... (en überhaupt over "corona-achterstanden") als je ook een thuiszitter hebt waar al jaren gezegd wordt dat er zelfs geen geld is om een inlogcode voor muiswerk of een schriftje aan te schaffen voor hem... Inmiddels ook geen school meer betrokken, maar SWV (het rijkste PO swv van heel NL) wil het ook niet betalen. Die schuiven alleen maar alles op zorg af...

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

De weg verloopt niet vanzelf duidelijk. Nu geld tegen de plinten aanklotst, mogen ze er niet ineens zo rigoureus mee omgaan. En even vergeten de ouders te betrekken bij aanpassingen, zoals toestemming om externen erbij te betrekken. Ik hoop dat de juffen en de school in bredere zin wel in het oog houden dat jij hetzelfde doel hebt voor je kind en dat jouw inbreng ook waardevol is.

Geld voor achterstanden: de sluizen gaan open. Geld voor andersoortige aanpassingen, waaronder meer uitdaging… nopes, is een luxe-probleem. We zijn hier in Nederland nog lang niet zo ver ondanks mooie woorden vanuit de regering over ‘excellente leerlingen’. Ik deel je frustratie.

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Pompom »

Waar de NPO gelden aan besteed worden verschilt enorm van school tot school, ook binnen eenzelfde schoolbestuur. Op de school waar ik nu werk gebruiken we het juist ook voor meer en anders, zowel verrijkend als remediërend.
Het scheelt ook in de werkdruk voor de leerkracht in de klas, waardoor we nog meer maatwerk kunnen leveren. En we komen toe aan dingen die al langer nodig waren en waar we nog vele jaren plezier van kunnen hebben.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Capri »

Ik heb het gesprek van gisteren laten bezinken, nog es met mijn partner overlegd en het zat me toch niet lekker. Dit heb ik vandaag vriendelijk aan de juf aangegeven, of ze nog eens (in overleg met de juffen van vorig jaar en de intern begeleider die al nauw betrokken is geweest) wil kijken of het echt nodig is dat zoon deze lessen volgt. Hij gaf zelf aan dat hij het heel onprettig vond (niet in de klas mogen meedoen en een hele strenge juf). Hopelijk komen ze gauw tot dezelfde conclusie als wij.

Het bureau dat deze "bijlessen" verzorgt is overigens normaal gesproken (pre NPO tijdperk) gespecialiseerd in coachen van leerlingen met leer- en gedragsproblemen. We hebben eigenlijk wel even genoeg van die hele therapiehoek en dat was ook de afspraak die we met school gemaakt hadden: tot de herfstvakantie kijken hoe hij het op eigen kracht in de klas doet, daarna - alleen indien nodig - extra hulp inzetten.

De juf gaf als reactie op mijn bericht van vandaag iig aan dat ze het zou bespreken en er alle begrip voor had, dus dat is fijn.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

We zijn nu een paar weken onderweg en het gaat goed! Zoontje leert van alles in groep 5 en dat is voor het eerst in zijn schoolcarrière. Hij geniet ervan en komt dagelijks met nieuwe feitjes thuis. Ik zag hem echt ‘aan’ gaan. Zo tof om te zien!

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Capri, beter laat dan nooit? Hopen dat er wat uit dat gesprek komt.

En mooi nieuws MrsBucket! Dat is wat je wilt voor je kind. Op school heeft dochter een fantastisch thema voor de zaakvakken (licht en donker, dag en nacht) en dan zie je dat er zoveel energie vrij komt. Heerlijk om te zien.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Ik kom er steeds meer achter dat mijn dochter moeite heeft met drukte en lawaai op school. Ze kan er wel mee omgaan, maar ze komt er helemaal uitgeput van uit school. Herkent iemand dit? Hoe ga je daarmee om?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Meisje16
Berichten: 41
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Meisje16 »

Dochter heeft daar ook veel moeite mee. Vorige week ook aangekaart in het gesprek met school. Ze heeft zelf uitgelegd wat ze niet fijn vindt. En de juffen herkenden het. Juffen hebben aangegeven dat ze altijd in de Stilteruimte mag gaan zitten (ook al is de deur dicht), of zelf een plekje mag zoeken waar ze rustig kan zitten. (In haar geval heeft het er ook mee te maken dat iedereen blijkbaar graag bij haar aan tafel aansluit, dat de andere kinderen dan willen kletsen, maar dat dochter gewoon haar werkjes wil doen.) Ze vindt het nog wel moeilijk om dingen gewoon in de klas aan te geven en naar de juffen uit te spreken, maar ze gaat nu een manier bedenken waardoor ze dat tóch iets beter kan (bv. blokjes of kaartjes op tafel met kleuren/gevoelens). Fijn om te merken dat de juffen zo meedenkend zijn! Succes met het vinden van een oplossing!

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Mijn dochter komt vaak heel wit uit school. Ze heeft dan wel een leuke dag gehad, maar is erg moe. Ze moet erg wennen aan het werken met chromebook en het groepsdoorbroken werken.
Zij is een dromer, dus die droomt heerlijk weg en dat wordt erger als ze moe is. Niet echt een handige manier van ermee omgaan. ;) Ze zoekt vaak ook de rust op in de pauzes, soms speelt ze lekker alleen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Von »

Misschien ook even checken of de ramen altijd open staan voor ventilatie. Afgezien van last van de drukte (die ik me goed voor kan stellen en die je inderdaad serieus moet nemen) kan dat ook heel veel witte snoetjes en hoofdpijn schelen.
Ik spreek uit ervaring. Als ik t vergeet in de klas krijg ik zelf zo'n wit snoetje en hoofdpijn, en veel kinderen met mij.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dat is wel een goede. Mijn dochter zit nu in een noodgebouw met hyper-luxe ventilatiesysteem, maar of dat hetzelfde is als echte frisse lucht? Dat weet ik eigenlijk niet.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Op school zijn ze bezig om verrijking in te passen in het gewone schoolritme. Ze hebben al een tijdje geen aparte plusklas meer, maar willen verrijking in kleinere groepjes in de klas of groepsdoorbrekend aanbieden. Zo is er verrijking - maar ook extra ondersteuning - te organiseren voor veel meer leerlingen op verschillende terreinen. Het komt ook vaak voor dat een kind op ‘maar’ 1 gebied voor- of achterloopt. Prima te organiseren voor de snelle rekenaar of de tragere lezer. Aan het begin van het jaar vroeg ik of ze ook verder kijken naar verrijking wanneer de standaardstof verder compact moet worden (dochter haat lange uitleg en herhaling en ze heeft het ook meestal niet nodig).

Voor een aantal kinderen die minder tijd nodig hebben, zijn ze nu gestart met extra Engelse les. Het lijkt op allerlei lesthema’s waaronder ook spelletjes, maar dan allemaal in het Engels. Dochter is in elk geval enthousiast. Het grootste voordeel van deze aanpak vind ik dat ze altijd met een aantal kinderen samen in een groepje zit en geen einzelgänger is. Ik hoop dat het een goede stap is en dochter enthousiast blijft voor school.

Hebben anderen ervaring met deze aanpak op hun school?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Bij ons op school hebben ze dit zo gedaan tijdens de corona vorig schooljaar, omdat de plusklas toen niet mocht vanwege groepsoverstijgend werken. Maar ik weet eigenlijk niet of ze dat dit jaar doorzetten. Tot nu toe beginnen ze elk jaar allemaal op hetzelfde niveau en dan al naargelang hoe het gaat, krijgen ze pluswerk of extra ondersteuning. Ik ben er alleen bij mijn dochter niet zeker van dat het pluswerk echt voldoende uitdaging biedt. Maar zover als Engels geven, zijn ze bij ons niet gegaan. Ik weet ook niet zeker of het voor haar een voordeel is om in de klas te blijven, want ze heeft niet zoveel aansluiting. In groep 2 is ze naar de plusklas gegaan en dat werkte voor haar beter.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Hier standaard va groep 5 engels lessen.

We hebben van de week naar de hb praktijk gereden en fijn intake gehad. Over een week krijgt dochter breed hb onderzoek en aansluitend adhd onderzoek. Was goedkoper als 2 in 1 doen dan beide apart..
Heb het de juf gemeld en ze staan positief voor. Heb ook gevraagd of ze rakit of wisc willen en of ze dat willen doorgeven. En of ze toevalling adhd deel onderzoek niet willen betalen :mrgreen: :mrgreen: Ze komen volgende week op terug als ze het met IB heeft besproken.

Ik heb niet per se zoiets van als school het slecht doet of ze. Ze doen prima ze heeft aanpak drie en erg vrolijk op school. Het is hb of niet of wat precies in functies etc handig te weten voor ons en haar en school + misdiagnose adhd voorkopen.
Adhd of niet ia ook fijn. Ik denk dat hier willen we als ouders ermee voornamelijk de problemen voor te zijn

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Capri »

Lieverding schreef:
zo 03 okt , 2021 7:03 pm
Heb ook gevraagd of ze rakit of wisc willen en of ze dat willen doorgeven.
Dat is toch niet aan school? Het is de onderzoeker die bepaalt wat in het geval van jouw kind/ die specifieke situatie de best passende test is?

Of school nu wel of niet betaalt, zorg ervoor dat de onderzoeksresultaten alleen met jullie gedeeld worden (vanwege AVG hoort dit automatisch zo, ook als school of gemeente betaalt). Jullie beslissen daarna wat er wel of niet gedeeld wordt. In principe is voor school alleen het handelingsgerichte advies voldoende. Houd zelf de regie! (ik spreek vanuit ervaring met misdiagnose en dat doorgestuurde informatie al gauw een eigen leven gaat leiden onder invloed van misinterpretaties en gebrek aan kennis bij de betreffende professional).

Aubergine
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Aubergine »

Hier hebben we de intake gehad, bij het bureau naar keuze via het cjg.
We hadden er een erg goed gevoel mee en zijn vandaag akkoord gegaan met hun behandelplan.
Ze gaan testen, handvaten geven aan ons en aan school en miniaubergine leren omgaan met faalangst en haar zelfbeeld.
We kijken er naar uit. Ze starten met een aantal kennismakings en screenings afspraken en daarna zullen ze breed testen (hb, adhd enz)
Gisteren kwam ze thuis, wit, kringen om de ogen, niet gegeten op school, ze verveeld zich.
alles wat juf zegt dat weet ik al. We gingen werkwoorden leren, mamma, je zegt niet jij loopte, dat weet toch iedereen?
Dat hoef je toch niet meer te leren?

Ze heeft vandaag (op mijn aanraden) dit zelf aangegeven bij de juf. Ze had het gedaan tijdens de inloop, dus geen idee of juf het opgeslagen heeft.
Maar het feit dat ze het aan durft te kaarten vind ik knap. Ga juf volgende week ook nog wel even mailen, maar aangezien het bijna vakantie is, en het traject zal gaan starten ga ik er vanuit dat het daarna allemaal wel op zijn pootjes terecht zal komen.
We gaan het zien!
Dochter uit 2014

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ah gos, Aubergine. Je kunt echt ziek worden van verveling en je zo niet begrepen voelen. Ik hoop dat de onderzoeken school goed kunnen helpen om veel passender aanbod te bieden.

Hier blijft dochter het moeilijk vinden als iets niet in een keer lukt. Ik ben blij dat school steeds weer op zoek is naar die uitdaging. Het is ook zo fijn en relaxed als je elk nieuw rekenonderwerp meteen onder de knie hebt na de eerste uitleg, geen spellingsfouten maakt, al op goed niveau technisch en begrijpend kunt lezen en de zaakthema’s als een spons worden opgezogen. Maar dan komt school weer met verrijkingslessen volledig in het Engels en ze kan nog niet volledig Engels, pfff… maar ouders en school zijn daar wel blij mee stiekem.

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Capri »

Capri schreef:
do 23 sep , 2021 7:55 pm
Ik heb het gesprek van gisteren laten bezinken, nog es met mijn partner overlegd en het zat me toch niet lekker. Dit heb ik vandaag vriendelijk aan de juf aangegeven, of ze nog eens (in overleg met de juffen van vorig jaar en de intern begeleider die al nauw betrokken is geweest) wil kijken of het echt nodig is dat zoon deze lessen volgt. Hij gaf zelf aan dat hij het heel onprettig vond (niet in de klas mogen meedoen en een hele strenge juf). Hopelijk komen ze gauw tot dezelfde conclusie als wij.

Het bureau dat deze "bijlessen" verzorgt is overigens normaal gesproken (pre NPO tijdperk) gespecialiseerd in coachen van leerlingen met leer- en gedragsproblemen. We hebben eigenlijk wel even genoeg van die hele therapiehoek en dat was ook de afspraak die we met school gemaakt hadden: tot de herfstvakantie kijken hoe hij het op eigen kracht in de klas doet, daarna - alleen indien nodig - extra hulp inzetten.

De juf gaf als reactie op mijn bericht van vandaag iig aan dat ze het zou bespreken en er alle begrip voor had, dus dat is fijn.
Vervolg: juf had het intern besproken en kwam nu met de volgende uitleg: ze hebben nu eenmaal die NPO gelden te besteden voor corona achterstanden. Onze zoon heeft helemaal geen achterstand, maar omdat hij HB-onderwijs volgt, willen ze dat hij op alles cito 1 scores gaat halen (zoals hij voorheen overigens ook deed, de cito's einde vorig schooljaar zijn niet goed gegaan, eenmalige dip ofzo? school heeft er toen niets mee gedaan, dus dachten wij dat het niet belangrijk was). Maar dat hij nu dan in dit aparte groepje is ingedeeld, samen met de andere kinderen uit zijn klas die "maar" gemiddeld zijn, gaat er alleen om dat het makkelijker is voor de leerkracht om niet op 3 niveaus te hoeven differentiëren. Dat begrijp ik wel, maar waarom nou juist het groepje dat het meeste "achterstand" in te halen heeft te laten onderwijzen door iemand die geen leerkracht is, maar vanuit een opvoedkundig bureau komt? Die bovendien geen benul heeft van hoe om te gaan met hele jonge hb-leerlingen?
Zoon geeft aan dat hij die lessen niet leuk vindt. Hij zei heel sip: die "juf" is heel streng, we kregen een sticker (*allergie) omdat ze geen grapjes gemaakt hadden maar allemaal stil waren geweest. Hij gaat super graag naar school tegenwoordig, maar deze les is echt een dikke vette domper voor hem. Dat gaat vast heel goed lukken zo, om hem enthousiast te maken voor begrijpend lezen?!

De juf gaf deze nieuwe uitleg aan mij zo van misschien overtuigt dit ouders wel (nee wekt extra argwaan op om nu met een totaal nieuwe uitleg te komen) en het gaat nog steeds tegen de afspraak in dat zoon geen extra ondersteuning zou krijgen tot de herfstvakantie. En dan komt nu het volgende: we krijgen nu ineens een formulier mee van die opvoedkundige praktijk dat ze toestemming nodig hebben om kind te mogen laten deelnemen én om informatie over hem op te vragen op school. Kan aan mij liggen, maar euh vreemde volgorde om eerst te beginnen en dan pas toestemming te vragen?! En nee, die gaan ze niet krijgen. Wij betalen namelijk een forse extra ouderbijdrage om kind gespecialiseerd HB-onderwijs te laten volgen. En dan zou hij les gaan krijgen van een niet-leerkracht?

Ik voel me echt zo'n zeurouder nu, maar tegelijkertijd sta ik 100% achter mijn beweegredenen daarvoor.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Zeurouders zijn ouders die als een leeuw(in) opkomen voor hun welpen. Beschouw ‘zeurouder’ als een geuzenaam. Want het klopt ook niet wat hier gebeurt. Voor externe hulp is altijd toestemming van de ouders nodig en daar gaan zij nu de mist mee in. Dochter doet mee met een training op school onder schooltijd verzorgd door een extern bureau met andere schoolgenoten. Daar is een formulier met handtekening van de ouders voor ingevuld. Externe plusklas net zo.

Er lijkt een verschil van inzicht te zijn in wat gespecialiseerd hb-onderwijs is. Zij denken kennelijk aan het inhuren van een extern opvoedbureau. Weten ze welke ondersteuning jij verwacht of nodig vindt dit schooljaar?

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Capri schreef:
ma 11 okt , 2021 6:25 pm
Lieverding schreef:
zo 03 okt , 2021 7:03 pm
Heb ook gevraagd of ze rakit of wisc willen en of ze dat willen doorgeven.
Dat is toch niet aan school? Het is de onderzoeker die bepaalt wat in het geval van jouw kind/ die specifieke situatie de best passende test is?

Of school nu wel of niet betaalt, zorg ervoor dat de onderzoeksresultaten alleen met jullie gedeeld worden (vanwege AVG hoort dit automatisch zo, ook als school of gemeente betaalt). Jullie beslissen daarna wat er wel of niet gedeeld wordt. In principe is voor school alleen het handelingsgerichte advies voldoende. Houd zelf de regie! (ik spreek vanuit ervaring met misdiagnose en dat doorgestuurde informatie al gauw een eigen leven gaat leiden onder invloed van misinterpretaties en gebrek aan kennis bij de betreffende professional).

Ja precies! Vorige week heeft ze wisc gedaan 1.5 uur geen idee of het goed is of niet haha, leek mij snel. Ze zei dat het makkelijk was en steeds moeilijker. Heb formulieren met vragen gekregen en moet zelf invullen en eentje de school. Volgende week breed hb onderdeel en adhd

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Hoe gaat het bij jullie allemaal?

Hier is eigenlijk weinig nieuws te melden, alles gaat zijn gangetje. We merken dat groep 5 soms voldoende uitdaging biedt, maar vaak ook niet. Het gaat in groep 5 ook om het leren hoe het werkt met proefwerken, boekbesprekingen, werkstukken etc.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Tijd niet geschreven, maar hier ook niets nieuws. Geen idee hoe het in de klas gaat. Geloof dat RT wel zoden aan de dijk zet. Ik zie dochter vaker lezen en het gaat ook beter. Van didactische voorsprongen is werkelijk niets te merken, de brede interesse is er nog steeds. Ze trekt wat meer naar andere kinderen toe, voornamelijk jongens. Ze treffen elkaar op het gebied van games en cartoons. Minecraft vindt ze op het moment fantastisch. Ze is er zelf mee gaan aanrommelen en ze pikt het snel op. Ze begrijpt meer van het spel dan ik. ;) Ze heeft zich dit weekend enorm kunnen uitleven met Halloween. Ze vindt dat een prachtig feestje. Nog altijd gek op enge beestjes; vleermuizen, spinnen, haaien. Ik heb wel het idee dat ze lekker gaat. Op het moment staat het wel of geen voorsprong hebben hier niet op de voorgrond, vandaar dat ik ook weinig schrijf. Ik denk nog steeds dat het ook een intelligent meisje is, maar op het moment zie ik gewoon zo weinig aanwijzingen op school dat ik ook weleens twijfel. Thuis zie ik vooral de brede interesse en creativiteit. Zo lang ze goed in haar vel zit, vind ik het prima en volgen we haar gewoon. Plezier in school is het belangrijkst en dat zit wel goed.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Eigenlijk hier een beetje hetzelfde. Zoon lijkt heel erg op zijn plek te zitten in groep 5. Didactisch loopt hij gewoon lekker mee met de groep, en hij ligt goed in de groep in zijn klas. De behandeling voor zijn dyslexie is begonnen en dat heeft een positief effect op zijn zelfvertrouwen. We zien dat hij nog erg overprikkeld kan zijn na een dag school, sport en/ of afspreken en daardoor thuis boos en gefrusteerd kan zijn, maar buitenshuis is het een heel makkelijk kind. Met sporten vindt hij verlies (of liever gezegd teleurstelling over zijn eigen prestaties) nog weleens lastig, maar zelfs dat weet hij de laatste tijd beter te relativeren. Van de dyslexiebehandelaar leerde hij in plaats van "van proberen kun je leren" (wat een soort onzkerheid nog met zich meebrengt, want het suggereert dat het ook zou kunnen mislukken en dat is juist de spanning die hij voelt) de uitspraak "proberen lukt altijd".

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Hier eigenlijk ook niets per se bijzonders.

11 november hebben we eindelijk een uitgebreide rapportage van hb specialist mbt wisc score, hb breed en adhd. Ik ben heel benieuwd! Sinds dochter wisc deed ze was ze twee weken lang bijzonder opmerkelijk met dingen wat ze deed en zei alsof ze ineens slimmer geworden hahaha. Werk erna bijna elke avond en ochtend een “melt down”, ze is boos, brutaal, verzet zich tegen alles, zegt dat niemand haar begrijp/lief vind, ze geen vriendinnen heeft etc. Ze wil zich altijd aanpassen aan de groep of mensen, altijd doet wat wordt verwacht en ik zie haar koppie gewoon denken over vriendschappen en waarom ene meisje nu niet wil afspreken met haar want ik doe precies wat ze verwacht etc. Erg lastig…

We en school beide hebben s-emotioneel formulier ingevuld. Het verbaasde mij niet dat er uitschieters zijn van 0 bij school tot 4 thuis. Daarna hebben we observatie adhd gesprek gehad met hb tester. Nog een keer samen met dochter vragen beantwoord en op elke vraag dochter ze “Nee, niet op school”. Ik zei: “jawel, thuis.” Ze is zich zo hard van bewust dat ze andere gedrag doet op school. Puzzeltje gemaak samen dochter had gelijk door dat er iets biet klopte (bijzondere oog voor details). Erna volgt nog een adhd observatie door hb deskundige op school.
Ik vreet mijn schoen op als ze adhd blijkt haha.
Tester liet al zoiets doorschermen dat ze heeft het erg goed gedaan beide dagen (wisc en breed en adhd dagen) en dat we een rapport krijgen waar we echt iets meekunnen met school en ook met dochter zelf om haar een en andere uitleggen.

Die wisc v valt dus lager dan vorige wisc versies. Hb tester gaat kijken niet alleen naar de score uiteraad. Maar ze zei dat met stel ze 120 score heeft ze kan dus ook echt degelijk een hb zijn.
Aangezien ze is erg getalenteerd in sport (tennis) denk dat ze best wel hb kan zijn. Maar ben dus erg benieuwd!

Ik hoop dat we met het rapport als ze hb blijkt wel met school iets verder kunnen dan de zon-lijn. School heeft hb aanpak maar dochter mag niet meedoen want voldoet niet aan verwachte profiel (niet taakgericht, niet zelfstandig genoeg, laat niet zien dat ze meer wil). Dochter thuis kan bijna huilen elke dag dat ze geen extra rekenwerkjes mag (aangezien ze het allemaal uitstekend doen op rekenen), maar nee mag ze dus niet. Ik heb haar thuis even laten zien wat breuken is en toen vond ze het geweldig en ging zelf dingen googlen erover. Ze heeft x op schook meer rekenwerk gevraagd, juf zei: ga maat tafels van 12 leren. Dochter dus geleerd en zegt, en nu, maar ik nog steeds niets..

Ik twijfel of dochter echt zoveel plezier ervaart op school als ze zegt nu. Ze zegt blij te zijn en met zin naar school gaan maar als ik doorvraag zegt zei dat ze doet het omdat het moet, kan rekenen, kan afspreken met vriendinnetjes. Taal en spelling is stom en de rest ook wel erg saai.
Ik zie haar eigenlijk steeds meer somber worden en steeds meer moeite hebben met aanpassingsgedrag op school

Gelukkig het sport gaat erg goed! Ik zie haar stralen als ze bevestiging krijgt en kansen van bond en coaches dat ze haar zien en het talent, ambitie, motivatie en doorzetting. Jeugopleiding groepje van 4 kindje gaat als een speer (ook echt wel hetzelfde inzet en 7/8 jaar) en bij eigen tennisschool is iets minder daar heb je met moeite 1 in groep die nog wel aan dat niveau (mentaal en fysiek) kan voldoen. Daar merk ik nu ook wel dat ze steeds meer gaat aanpassen en meedoen met de rest.
Trainer zit het ook wel maar kan weinig aangezien het is een groepsles…

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Toch leuk om even de updates te zien van jullie. Lieverding, het blijft bij jullie wel een zoektocht. En wachten op alle uitslagen.

Hier zat dochter de eerste dagen na de herfstvakantie niet lekker in haar vel. Dwars, boos en verdrietig. Zou het de beruchte schooldip na de herfstvakantie zijn? Ik hoorde haar maar eens uit over school en ik realiseerde me dat de laatste aanpassing op school alweer een paar weken geleden was (kreeg ze verrijking in het Engels). Dus even peilen hoe het op school gaat. Juf zei dat ze op school heel goed gaat, lekker meedoet, maar dat ze in de groepsbespreking wel vaststelde dat dochter weer meer nodig heeft. Het plusboek taal sluit goed aan en dochter werd direct weer vrolijker thuis en deze week krijgt ze minder (herhaal)weektaakjes om meer aan de Engelse verrijking te kunnen werken. School zit er gelukkig werkelijk bovenop en acteren al in dezelfde week als ik signalen bij dochter opmerk. Maar met een aanpassingsfrequentie van elke 2 a 3 weken hoop ik dat school nog heel erg veel creatieve ideeën heeft om dit schooljaar vol te krijgen.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

@merriedroom
Ja spannend haha ik kan amper ervan slapen tot de uitslagen :mrgreen: van andere kant wil ik gewoon bevestiging zodat er wordt wel op school bewogen in goede richting. Van andere kant wil ik dat juist niet omdat ik niet elke week met ib en school aan tafel wil zitten om te kijken hoe ze het moeten aanpassen en of het genoeg is etc.. ik wil ook absoluut geen andere school of versnellen etc mocht ze hb zijn… dan moeten ze maar iets doen vind ik zelf.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Lieverding, goed dat jullie onderzoeker die kanttekening over het iq heeft geplaatst.
Mijn middelste dochter heeft een iq rond de 120 (ook WISC V) en zij krijgt op school op een aantal vlakken een aangepast programma wat ze ook echt nodig heeft. Het is een ijverig, georganiseerd en geïnteresseerd meisje. Ik ben blij dat dan niet alles van dat ene cijfertje afhangt. Er spelen nog zoveel andere factoren een rol die je moet bekijken als je het gaat hebben over aanpassingen op school.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Proberen lukt altijd. Dat is een mooie!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Gister sprak ik de juf en het blijkt dat zoon voor alle vakken gemiddeld een 8 of hoger staat. Rekenen is de uitschieter, met een 9,5 gemiddeld. Hij luistert naar de instructie van groep 5, gaat daarna niet aan het werk, want daarna krijgt groep 6 instructie en dan luistert hij mee. Dus ook daar krijgt hij alle instructies van mee. Dat was niet afgesproken, maar het gebeurt en we kunnen het niet tegenhouden. Het betekent waarschijnlijk wel dat hij aan het eind van dit schooljaar ook met groep 6 klaar is.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Toe maar! Je let even niet op… Leerjaarsystemen zijn een ramp voor deze leerlingen. Laat ze nou leren, laat ze groeien en ontdekken.

Hier wordt op elk vak verrijkt en ernaast nog meer verrijkt en alles is meteen op beheerst niveau. Wat willen ze nog meer doen? Ze vindt alles makkelijk, begint wat achterover te leunen en vindt het wel best eigenlijk. Verrijking (denkstrategieën van Bloom) zijn leuk, maar dat brengt geen nieuwe theorieën, concepten en onderwerpen van buitenaf. Ik vind dat wel lastig.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

merriedroom schreef:
di 09 nov , 2021 11:11 am
Toe maar! Je let even niet op… Leerjaarsystemen zijn een ramp voor deze leerlingen. Laat ze nou leren, laat ze groeien en ontdekken.

Hier wordt op elk vak verrijkt en ernaast nog meer verrijkt en alles is meteen op beheerst niveau. Wat willen ze nog meer doen? Ze vindt alles makkelijk, begint wat achterover te leunen en vindt het wel best eigenlijk. Verrijking (denkstrategieën van Bloom) zijn leuk, maar dat brengt geen nieuwe theorieën, concepten en onderwerpen van buitenaf. Ik vind dat wel lastig.
Hier wordt ook verrijkt, maar vooral gecompact. Zoon gaat maar 3 dagen per week naar school en doet daarin dus blijkbaar 2 leerjaren (bijna foutloos, want ook de groep 6 stof beheerst hij goed). De vierde dag in de week is de plusklas en de vijfde dag is hij thuis.

De vakken aardrijkskunde, geschiedenis, verkeer, natuur etc doet hij overigens al op groep 6 niveau en daar haalt hij gemiddeld een 7,5-8,5 voor. Aan de ene kant ben ik natuurlijk een trotse moeder, aan de andere kant zie ik ook beren op de weg.

Aubergine
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Aubergine »

Geen hb onderwijs in de buurt waarin ze hem mischien beter kunnen begeleiden qua verdieping en verrijking?
Dochter uit 2014

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Dat zijn zorgen van een ander kaliber. Je had dacht ik al zelfs rondgekeken naar een welwillende middelbare school voor tegen die tijd? Het is in elk geval vast wel iets wat je bezig houdt. Heeft hij op school aansluiting met ontwikkelingsgelijken of is hij meer op zichzelf?

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Aubergine schreef:
wo 10 nov , 2021 6:58 am
Geen hb onderwijs in de buurt waarin ze hem mischien beter kunnen begeleiden qua verdieping en verrijking?
Die is 23 km bij ons vandaan en de verkeerde kant op voor mijn werk. Daarnaast is die hb-school goed in hokjes denken en zou mijn zoon daar in groep 3 komen, want ze doen niet aan versnellen. We hebben al contact met ze gehad. Als het nou zou klinken als een super school, dan was ik wel gaan kijken naar mogelijkheden voor vervoer enzo, maar nu vind ik het ook niet passend.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

merriedroom schreef:
wo 10 nov , 2021 7:03 am
Dat zijn zorgen van een ander kaliber. Je had dacht ik al zelfs rondgekeken naar een welwillende middelbare school voor tegen die tijd? Het is in elk geval vast wel iets wat je bezig houdt. Heeft hij op school aansluiting met ontwikkelingsgelijken of is hij meer op zichzelf?
Ik heb al contact met twee middelbare scholen inderdaad, maar nog niets concreets.

Op school zijn geen ontwikkelingsgelijken (er zijn namelijk maar 40 kinderen op de hele school). Hij hoort er wel bij, maar hoort eigenlijk nergens helemaal bij, zeg maar.
Wel heeft zoon een vriendje buiten school met een vergelijkbaar iq en mate van uhb.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Okeeeey we hebben vandaag het rapportage van ons dochter!
Wisc v score 127 totaal, waarbij fluide redeneren 134, werkgeheugen 124, de rest is boven gemiddeld. Daarbij heeft ze zeer hoge psychomotorische ontwikkeling, boven gemiddeld emotionele. Creativiteit gemiddeld. We kunnen aldus tester haar zien als hoogbegaafde. Tegenwoordig wordt steeds de grens van 130 losgelaten en sommige scholen hanteren zelfs 120-125+, met die wisc v is een hele opgave geweest waardoor score kan laag uitvallen etc. Nu dus 3 punten verschil kan ook net zo goed komen omdat ze last had van eczeem die dag.

Advies school: plusklas, hb aanpak, conpacten, peers maken en aanspreken op haar niveau, intellectuele uitdagingen etc.

Geen sprake van adhd, wel zien ze obv observatie, gesprekken met haar en schoolobservatie extreme doorzettingsvermogen, goede concentratie, zeer hoge psychomotorische gevoeligheid en aanpassingsgedrag.

Hebben alles aan in doorgegeven en ze reageerde binnen uur dat ze het fijn vind en dat we volgende week gaan elkaar zien online om plan te bedenken. Ben heel benieuwd!

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Wat ontzettend fijn dat die duidelijkheid er nu is, zeg! Zonder je vreugde te dempen, schrik ik toch wel heel erg hoe alle sluisdeuren van school pas open gaan als er zo’n cijfertje op een papiertje voor hun neus ligt. Geniet nu maar wel van dit moment met je dochter.

Aubergine
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Aubergine »

Wat fijn, een plan waarin je je kind herkend, en waarmee jullie in samenwerking met school verder kunnen!
Dochter uit 2014

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Fijn dat de duidelijkheid er nu is, Lieverding.
Heb je weleens van de overexcitabilities van Dabrowski gehoord?
https://www.growth-mindset.be/de-kracht ... dabrowski/
Misschien vind je hier ook nog wat herkenbare dingen en fijne tips.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Thanks!
En ja precies gehoord, daarop ze getest en kwam zeer hoge psychomotorische. De rest niet specifiek heel opvallend. Kan kloppen met hb profiel waarbij je een talent erbij hebt.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Knijpen jullie hem ook een beetje? Het wordt hier thuis een ramp als de scholen dicht gaan. Noodopvang, regelen, stress… die meid kan het hebben, maar ik niet eigenlijk.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Ik denk dat scholen open blijven maar als niet vind ik ook prima. Gaat altijd goed hier.

Verder gesprek op school geweest met ib’er, juf en talentencoach (leerkracht Die hb lijn begeleid). Niet echt wat soeps, ze zien verslag, ligt niet om. Ze zien dochter die is helemaal andere kind dan verslag haha, logisch had ik verwacht.
Ze willen haar hb lijn bieden maar hebben eigenlijk geen begeleiding voor aangezien de kinderen die dat doen van groep 3 doen het zelfstandig. Dus ze denken dat ze het niet aankan ivm faalangst en te veel aangepast gedrag en social wenselijk.
Tja.. uiteindelijk willen ze met rekenen beginnen want is bij haar cito 1. Dat moet ze dan tijdens rekenlessen herhalingen doen. In januari willen ze beoordelen. Verder ze zien geen begaafd kind gewoon intelligent is omdat ze laat creativiteit niet zien. Heel gek want in verslag staat duidelijk dat ze echt begaafd is ket allerlei zijnskenmerken en interne scores zelfs op hoogbegaafdheid niveau.
Ze hebben in school puppy groep daar zitten gemiddeld 3-4 kinderen uit groep van 30. Dat zijn kinderen die potentieel begaafd zijn uit signaleringen en dus net was extra kleine plusklasje krijgen. Daarnaast hb lijn met levelwerk compacten en verrijken zelfstandig dat ze zijn 1-2 kinderen uit groep van 30.
Beide onrealistisch aldus tester want dat betekent dat het in groep van mijn dochter meer kinderen zitten met haar score en hoger. Dus dat verhaal van school snapte ik helemaal niet. Dochter hoorde niet eens bij een puppy groep moet je nagaan hoe ze niet gezien is.

We hebben nog steeds gevoel dat we niet gehoord worden ondanks ze zeggen van wel dus hebben volgende week weer een gesprek en proberen ook een hb deskundige erbij te halen…

Dochter zou na gesprek die talentencoach zien en rekentijgers krijgen waarbij ze het zelfstandig kon doen met als ze vragen heeft met een jongetje uit het groep. Dochter kreeg geen gesprek maar gewoon uit het niets twee boeken op tafel met de mededeling: hier heb je boeken mag je doen wat je wil en waneer je wil. Dus geen planning, geen opdrachten overzicht niets! Ook moest ze dat doen tijdens het “spel” tijd dus niet compacten.
De boeken die ze kreeg: denkwerk en rekenpuzzel 5
Ze was al lang blij dat ze gewoon iets tenminste kreeg.
Maar lijkt mij echt niet de manier!

Verder dochter bloeit wel op dat ze wel iets zichzelf kan zijn en worst gezien en herkent omdat hoe dat doen weet ze echt niet. Je gaat natuurlijk mensen niet zeggen joh mijn dochter is begaafd dus maak voor haar alles passend van balletlessen tot hockey haha maar omdat ik influencer ben heb ik hier en daar wat gedeeld volgen hockey tennis ballet en school mensen mij wel. Ineens wat in hockey nooit mogelijk is meetrainen met groepje hoger(werd gezegd dat ze maar niet meetraint) ineens willen ze meedenken en passend maken voor haar. Dat is wel chil.

En nu de school nog.. dochter zeurt niet en vraagt niet maar ze geeft wel echt aan dat ze het herhalingen wel verschrikkelijk vindt.. ik probeer volgende week nog rekentijgers voor haar te krijgen want hebben we online gevonden paar bladeren en heeft ze thuis gedaan (grafen en coderen), ging heel goed ze had weinig moeite mee (denk precies haar niveau)..en nikitin zal zijn leuk vinden. Ik heb dat levelbox bekeken van groep 5 online en lijkt mij echt niet te moeilijk of te spannend voor dochter eigenlijk wat ze schetsen. Ze kan het allemaal, ze zit nu wel in “de flow” en ze is erg open nu en gedurfter dan normaal omdat ze weet wie ze is en hoe ze werkt. Daar denk je moet je gebruik van maken om haar laten alle capaciteiten en talenten benutten die ze heeft.

Persoonlijk denk ik dat ze sportief en wiskundig begaafd.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door boom »

@Lieverding, ik heb je een pb gestuurd.

Ik krijg de indruk dat school twijfelt aan haar begaafdheid? Erkenning is de eerste stap, je dochter zal het ook haarfijn aanvoelen als er wordt getwijfeld aan haar capaciteiten. Goed dat jullie een hb-deskundige willen meenemen naar het vervolggesprek. Kan de tester zelf geen tekst en uitleg komen geven? Dat was bij ons wel inbegrepen.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

merriedroom schreef:
do 25 nov , 2021 6:33 pm
Knijpen jullie hem ook een beetje? Het wordt hier thuis een ramp als de scholen dicht gaan. Noodopvang, regelen, stress… die meid kan het hebben, maar ik niet eigenlijk.
Ik knijp hem erg ja. De noodopvang was vorig jaar slecht geregeld en drukker dan de reguliere school (want er was noodopvang voor 5 scholen in 1 gebouw). Mijn zoontje kan slecht videobellen, dat werkt voor hem niet. Daarnaast is school op school en thuis is thuis, dus hij wilde geen schoolwerk maken. Uiteindelijk hebben we dat vorig jaar los gelaten en heeft hij niets meer aan school gedaan de laatste week. Partner en ik hebben allebei een vitaal beroep, maar zoon kan dus niet naar de noodopvang, want het is daar te druk en onveilig voor hem. Dus moeten we erg creatief zijn in het zoeken van opvang. Ik zit zelf met een burn-out thuis en werk nu 2x5 uur per week. De stress van een weigerend kind thuis kan ik niet echt gebruiken nu.
Maar goed, ik hoor hoopvolle geluiden dat de scholen open blijven…

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Het lijkt erop dat de scholen toch openblijven. Ik wacht nog wel de persco af, uit zelfbescherming. Heb namelijk echt geen zin in weer een periode thuisonderwijs. Oudste en jongste vragen veel energie.
Bij ons was er ook noodopvang maar school deed er alles aan om het zo onaantrekkelijk mogelijk te maken omdat er in de tweede lockdown ineens veel meer kinderen werden aangemeld. Ik had jongste ook aangemeld, omdat ik tijdens lockdown 1 weer ben gaan werken en een vitaal beroep heb. Maar de reactie op mijn aanvraag was zo zuur, dat ik dacht: zoek het uit. Dus we houden dochter gewoon lekker thuis en we laten de verwachtingen los. Alles wat ze afkrijgt, is mooi meegenomen. Later ben ik me gaan realiseren dat ze in de noodopvang waarschijnlijk nog veel meer afgeleid is dan thuis. De man heeft geen vitaal beroep, maar die zit soms letterlijk de hele dag in videovergadering (wanneer ik een dienst buitenshuis draai). Je kunt dan onmogelijk een 7-jarige fladder begeleiden bij haar schoolwerk. En wat als ze allebei tegelijk moeten videobellen? Leuk bedacht allemaal, maar werkt hier niet altijd.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

@boom klopt school twijfelt heb ik deze indruk. Ik heb ook ib’er even bericht gestuurd wat ik ervan vindt dat ze de extra boemej gekregen heeft alsof het kleurboeken om erbij te hebben. Geen uitleg geen taken niets. Vreemd

Tester heeft gereageert dat ook al school zich vastklamp aan creativiteit en visie van Monk is echt niet de enige model van hoogbegaafdheid. En dat dochter zonder twijfels technisch gezien begaafd is en met daarbij dus nog eens zijnskenmerken die je niet kan negeren. Maar toen ik zei dat dochter echt onthoudt alles en heeft hoge verwachtingen van vriendschappen en wat wat wordt beloofd en gezegd zeiden ze: nou als ze het al zo nu hoog laat legt dan wordt het erg moeilijk voor haar.
Tester zei dat dochter moet totale hb lijn volgen en alles compacten en verrijken en daarbij met begeleiding want is een onzin dat begaafde leerling dat zelf kan alles.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Pfff… ik weet het even niet meer met school.
Net hun verslag van het gesprek binnen + wat ze zelf denken over rapportage van de dochter. Staan toch echt gekke dingen waar ab ik denk: wtf?

Ten eerste ze twijfelen of ze begaafd is. Ze hebben een zogenaamde talentcoach op school die Zich noemt hb specialist. Ze bepaald wie komt in hb lijn en wie niet op basis van monk theorie dus creatief, capaciteit, motivatie. Zijnskenmerken tellen niet mee. Ze zegt dochter is niet creatief opvallen dus is echt niet begaafd + haar cito scores zijn niet hoog genoeg om te compacten.
Begrijpend lezen CITO E4 een lage III
Lezen DMT E4 I
Rekenen CITO E4 I. methodetoetsen 96%, 92%.
Spelling CITO E4 III. Methodetoetsen 80%, 82%, 60%
Woordenschatmethodetoetsen 83%, 92%
Taal verkennen 75%, 83%
Studievaardigheden Methode blits: ruim voldoende

dit is wat verslag van tester zegt: *** is zeker niet gemiddeld. En het model van Mönks is bepaald niet het enige dat bestaat. Er is geen consensus over wat hoogbegaafdheid precies is. *** IQ-score is van begaafd niveau en daarbij heeft ze ook een goed doorzettingsvermogen, perfectionisme, levensvragen, hoge sociale verwachtingen en een overexcitability. Het is onwaarschijnlijk dat er in elke groep wel 2 of 3 kinderen zitten met *** niveau (statistisch gezien zou het er één per klas moeten zijn, met haar* niveau of hoger). _Social emotionele testeen en executive functies testen zijn precies gemiddeld, geen bijzonderheden.

Dit is hoe ze zelf het interpreteren; *** over bewegelijk is, geen ADHD heeft en intelligentie score heeft op begaafd niveau. Haar creatieve denkvaardigheid ontwikkeling komt niet opvallend naar voren. Haar executieve functies zijn gemiddeld ontwikkeld. Er komt een psychomotorische over-excitability naar voren. Daarnaast valt een hoog doorzettingsvermogen op. Op sociaal-emotioneel gebied komen een subklinische score op hyperactiviteit en angstig-depressief gedrag naar voren.

Waar ze dat laatste vandaan haalde geen idee dat stond niet in het rapportage.. school dus heeft mijn dochter even boeken “ingegooid” op het buro met de mededeling dat ze het mag doen als ze zin hebt. Die talentcoach wil met dochter kennismaken pas zelfs in januari. :roll:

Ik heb contact en met tester en met stichting iq+ erover.. ik weet verder niet wie ik nog kan benaderen in deze kwestie, directeur, pedagoog die kan bemiddelen.. misschien tester os iemand van stichting kan aanwezig zijn bij vervolg gesprek maar dat weet ik nog niet zeker

*kindnaam gewijzigd in “haar”

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Lastige situatie. Jullie zitten, zelfs met een testrapport in de hand, niet op één lijn. Om te voorkomen dat het een wellus-nietusdiscussie wordt, zou je naar een gemeenschappelijk doel moeten zoeken. Jullie zien ook niet hetzelfde, maar willen jij en de school wel hetzelfde bereiken? Bijvoorbeeld een zo hoog mogelijk niveau op elk vlak? Als rekenen een sterk punt is, zouden ze haar willen uitdagen om op po-wiskunde-niveau te komen? Of leveren ze liever veilige havo-klantjes af? Daag de school maar uit om haar op een hoger niveau te brengen.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Dat heb je punt ja..

We willen passend onderwijs. Het liefst willen we dat ze kijken naar haar zoals ze is en zien haat echt. Dat ze gaan kijken waarom sommige vakken lager liggen (ligt het aan methode die niet oast bij haar denk wijze/ aan saai/ geen oplettenheid)?
En daarnaast of erna aanbieden passend verrijkend werk niet enkel rekenen met hier heb je boeken doe maar wat je ermee wil. Maar echt zoals ze deze hb lijn ook doen voor andere kinderen (die dus hoog scoren en in mijn mening niet hb maar intellegent zijn dus): materialen uitgebreid met rekenen taal nikitin uw spellen boeken over natuur geschiedenis etc etc, andere taal. Weet ik veel. Dat hebben ze in lewelwerk box 3 gewoon wel. Dat ze dat geven, duidelijk maken wat moet gedaan wordt zelfstandig, tot waneer en erna evouleren.
Zo hoort het en is fractie van inleven en aanpassen want dochter is heel erg gemotiveerd (nog wel) wil echt en zo blij met dat we voor haar vechten.

School ziet depressief kind (geen idee hoe ze daarop komen) , huperactief, geen begaafd kind, geen creativiteit…

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door loekie »

Op sociaal-emotioneel gebied komen een subklinische score op hyperactiviteit en angstig-depressief gedrag naar voren.
Waar ze dat laatste vandaan haalde geen idee dat stond niet in het rapportage..
Is er een CBCL ingevuld (Child Behavior Checklist) en staan er wellicht scores in bijlage? Deze omschrijving komt voor in CBCL.
Ik begrijp wel dat de school gezien haar resultaten twijfelt of compacten nodig is. De onderzoeker zal heel goed uit moeten leggen waarom dat nodig is. Waarom zou ze minder oefening nodig hebben dan kinderen met vergelijkbare leerresultaten? Op rekenen na zijn de scores namelijk niet opvallend hoog.
Kan de onderzoekster ook aangeven waarom je dochter met een IQ op begaafd niveau geen leerresultaten behaalt die bij dat niveau passen?

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Ja tester schreef dit: Als ze een slechte spellingscore heeft gehaald, dan dienen ze dit in de gaten te houden en indien nodig te remediëren. Ook overduidelijk hoogbegaafde kinderen kunnen slecht presteren, de Cito-toets niet snappen, een leerprobleem of dyslexie hebben. Tester benadrukt dat dochter moet stof krijgen op haar eigen niveau dus die aan iq score en index scores te zien want dochter past zich aan, onderpresteerder. Als ze zo doorgaat raak ze gedemotiveerd.

*indexscores fuide redeneren 134, werkgeheugen 128, verbaal 111, nog iets 113 en verwerkingssnelheid 115.

Je hebt wel punt in dat waarom zou ze compacten met deze scores op taal. Ik denk dat ze het saai vind qua informatie en/of ze te veel erbij nadenkt. Maar goed cito is cito moet je toch maken maar dan is het taak aan school om te kinken waarom ze met haar potentie school lager dan wordt verwacht.

Nu is het lijkt in mijn visie dat ze twijfelen of ze begaafd is omdat de cito laag is en ze is niet opvallend creatief. Terwijl ik denk ga er dan vanuit dat verslag klopt en ga onderzoeken waarom ze lager scoort dan verwacht kan worden en waarom ze laat creativiteit niet zien. Of verwacht ik gewoon te veel van school?

Emotionele Vragenlijst
Op de vragenlijst die is ingevuld door de ouders vallen de scores op de schalen 'impulsiviteit', 'opstandig gedrag' en 'antisociaal gedrag' in het klinisch gebied. Dit wil zeggen dat de ouders deze gedragingen thuis veel vaker bij *** zien dan de meeste ouders deze bij hun eigen dochters van deze leeftijd zien. De scores op de schalen 'hyperactiviteit' en 'angstig-depressief gedrag' vallen in het subklinisch gebied. Dit wil zeggen dat de ouders dit wat vaker bij *** zien dan gemiddeld is.
Op de vragenlijst die is ingevuld door de leerkrachten van groep 5, vallen de scores op alle schalen in het normale gebied.

Inderdaad nu je dat zegt ze halen het uit ons eigen ingevulde gedeelte denk ik. Maar zo zie ik dat niet echt, ze is actief en druk maar dat valt dan onder psychomotorische gedeelte. En dat depressief-angstig gedrag is denk ik maar enkele keren eens in zoveel tijd. Het is dus niet dat ik dat kan relateren aan school vakken of aan presteren. Daarom dacht ik wat bedoelen ze mee?
Ze presenteert erg goed en doorzet erg goed, verder ook echt niet bang voor moeilijkheden (rekentijgers thuis gedaan vond ze erg leuk te leren over graven etc). School relateert het aan dat ze niet zelfstandig kan levelwerk doen en dat ze geen fouten durft te maken dan en uiteindelijk raakt in paniek etc.
Ik zie het juist wel andersom zonder de uitdaging raakt ze steeds gedemotiveerd en wil en vraagt meer van ons als ouders.
Nu ook zit ze gewoon tv te kijken en tegelijkertijd coderen oo papiertje, ze heeft iets nieuws geleerd en past het gelijk in haar leven.

Misschien moet ik het allemaal los laten en gewoon niet meer in gesprek gaan met school en op zijn beloop laten. En zien het wel einde van het jaar.
Laatst gewijzigd door Vlinder42 op za 27 nov , 2021 7:20 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: 1x naam kind gewijzigd in ***

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door loekie »

*indexscores fuide redeneren 134, werkgeheugen 128, verbaal 111, nog iets 113 en verwerkingssnelheid 115.
Ze kan dus zeer goed abstract denken en verbanden leggen (fluide redeneren). Haar verbale vaardigheden zijn hooggemiddeld tot net bovengemiddeld. De verbale vaardigheden zijn van groot belang bij het schoolse leren. Het is dus mogelijk dat je dochter wel geniet van (en behoefte heeft aan) uitdaging die te maken heeft met abstract denken en toch op school behoefte heeft aan ongeveer evenveel instructie en inoefening als veel andere kinderen op het gebied van basisvaardigheden. Mogelijk komt haar sterke kant (verbanden leggen) meer tot uiting in de bovenbouw en het voortgezet onderwijs. In deze groepen wordt daar een groter beroep op gedaan.
Best lastig.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

@loekie

Dankje voor je uitleg. Ik denk dat het ook klopt hoor wat je zegt. Maar dus je ziet dan ook geen redenen om passend (verrijken en compacten) op iets behalve rekenen?

Ze heeft echt fenomenaal geheugen en onthoudt echt alles en wat je zegt verbanden legt ze ook echt enorm goed. Inderdaad wat is minder bij haar is dat ze lastig kan in worden kennis uitleggen. Dus als ik vraag defenitie van ballet zegt ze; dans. Ik zeg leg uit verder: geen idee. Dus ze weet dat het roze pakjes klassiek muziek en dansen etc maar ze kan dat niet in worden uitbrengen. Ook soms zegt ze ik weet wat dat is maat kan niet uitleggen.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door loekie »

Als school er niet echt open voor staat is het de vraag waar je op inzet. Ik kan me voorstellen dat het aanbieden van verrijkingsstof bij rekenen dan een eerste haalbare stap is. (Maar dan wel met begeleiding.)

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Loekie
Ja helder bedankt.

Ik denk dat ik dan eerst inzet op normale begeleiding en constructie van verrijken en compacten rekenen.
Ik vroeg hun nog nikitin of iq spelletjes erbij maar dat mocht ook niet (dat zit in levelbox ook).
Heeft dat te maken dat ze dan geen tijd ervoor heeft? Zo als ik dochter hoor enige wat ze doen is elke dag films te kijken

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door loekie »

Lieverding, heb je de laatste weken wel eens in de werkschriften van je dochter kunnen kijken zodat je weet hoe ze werkt?
Jammer dat die spelletjes alleen gedaan mogen worden door bepaalde kinderen en niet in de keuzekast staan.
Ik kom veel op basisscholen, maar ken geen scholen waar kinderen een groot deel van de dag films kijken....

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door boom »

Kan het ook zijn dat de verbale score is gedrukt doordat ze tweetalig wordt opgevoed?
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Boom dat vraag ik mij ook af.. tester zei dat het goed kan. Ze is niet super goed in Russisch hoor, begrijpt wel echt alles en praat Russisch ook wel maar niet op leeftijdaccutaat. Ze praat meestaal nederlands terug.

Lokie tijdens middaghapje, tijdens lunch en nog eens films hele films van 1.5 uur. Niet de hele dagen of elke dag maar regelmatig + ipad nog haha. Zoveel thuis niet eens
Ik heb schriften gezien ja: ze kijkt wat moet, doet het en klaar.

Wereld in getallen *** makkelijk in 5 min wegwerken. Rekentoets 2 min zoveel mogelijk sommen maken wel aparte manier van maken: ze telt eerst tweede cijfer van alles in het rijtje/kolom en schrijft op en dan komt ze terug naar boven en telt op eerste en schrijft die op. Rekentijgers 4b thuis deed: was prima met uitleg wat ze moet doen bij coderen ging ze zelf en nu codeert ze elke dag haha, grafen snel uitgelegd ook vrij snel gedaan die opdracht. Ook het voorsteachterste tekst lezen kan ze prima. Sudoku tot 9 vond ze ook erg leuk.

Spelling: op ipad als ze moet typen vrijwel foutloos. Als ze schrijt wat er wordt gezegd dan foutjes niet veel maar alsof ze het anders hoort of niet helemaal goed hoort of verkeerd aangeleerd. Zo zegt ze vaak heeeeeel veel en dus schrijft ze het ook zo “heeel veel”. Ze had problemen met oren en gehoord va 4 jaar. Pas recent buitjes eruit en getest gehoord in orde nu. Het is maar een aanname maar misschien doordat ze zo snel is (ze doet dus echt heel snel van eten tot lopen tot praten, denken etc qua fysiek snel) dat ze te snel denkt en wil te snel schrijfen waardoor ze al pas tijdens schrijven of erna fout ziet (of niet) ze corregeert zelf ook vaak. Ook bij wisc opmerking tester dat ze fouten zelf vaak corrigeerde gelijk. Ze is dus ook extreem snel met “vlotte geesten” niemand wil met haar meer spelen :lol:

Verder heeft ze moeite met verhalen bedenken en schrijven: ze wil dan veel zeggen en weet niet het compacten. Met een beetje hulp lukt het prima (compacten met denkwolk en dan pas uitbreiden).

Verder leest ze gewoon hier boeken thuis 9/10+ en begrijpt wel. Ik heb thuis eigenlijk niets gemerkt dat ze het begrijpend lezen laag heeft. Ik zou niet weten hoe ik dat moet gaan thuis bekijken want alles wat ze leest begrijpt ze ook wel, nieuwe woordjes vraagt ze en ik leg het uit.

Ze had recent boekbespreking haar eerste. Ze heeft zelf voorbereid met een beetje hulp compacten en wist de datum waneer ze klaar moest zijn. Ze wilde ook dag ervoor niet afspreken om het beter voor bereiden. Voor ons het opgedragen: ze is dan vrij onzeker over hoe ze overkomt (niet te gek, lachen ze niet uit, is het wel interessant wat ik zeg, vergeet ik niets). Daardoor praat ze dus erg erg zacht.

Ze is thuis verder behalve druk en aanwezig ook best wel bedenkelijk met spelletjes en dingen doen. Dus ik zie niet per se wat school zegt en in verslag komt dat ze gemiddeld creatief.
Tester heeft haar getest met zo’n test waar je vier makkelijker figuren moet afmaken binnen 15 min. Ze heeft die binnen 40 sec afgemaakt lijntjes door en klaar. Ik vroeg waarom: omdat het te makkelijk was en kom ik snel andere opdrachten doen.
Nu is zo’n test vaak worst gebruikt bij hb kinderen creativiteit te meten volgens deze test is gemiddeld want ze deed geen fiets of huis of zon ervan.
Ik ben zelf creatief begaafd maar ik zou denk ik gewoon lijtjes doortrekken hoor haha. Maar goes ik weet het ook niet misschien ze is gewoon getalenteerd in sport en wiskunde en verder ook gewoon echt gemiddeld en hoef daar ook verder niets verrijken.
Ik vetrouw wel tester hoor omdat ze echt rapport heeft van ingewikkelde kind waar staat wat ze is en hoe ze is en beter zouden we niet kunnen verwoorden maar als aan alle kanten wordt eraan getwijfel begin je dat zelf ook wel doen

Aubergine
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Aubergine »

Het films kijken wil ik toch nuanceren.
Mijn dochter kan ook vertellen dat ze heel de dag gymmen en buiten spelen. Ze doen verder niks.
Bij navraag blijkt dit niet zo te zijn. Ze hebben bewegend onderwijs, ziet zij als spelen. Argus clue, spelen mama! Plusklas, spelen met de iber. Dochter verteld alleen wat ze interessant vind. De rest lijkt ze oprecht te vergeten.

Wat is de reden geweest dat jullie zijn gaan testen? Waar is de hulpvraag mee begonnen? Misschien eerst gaan zorgen dat dat opgelost wordt? Door je verhalen heen lees ik ongenoegen over school, onzekerheid bij iedereen en vooral heel veel vragen. Misschien alles eens op papier zetten en vraag voor vraag samen met school en de betrokken mensen af gaan om antwoorden te vinden?
Dochter uit 2014

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Begrijpend lezen is een specifiek schoolvak. Dat gaat er (gek genoeg) niet om dat je in zijn algemeenheid leesboeken goed begrijpt. Bij begrijpend lezen worden leesstrategieën aangeleerd. Ook het beantwoorden van de meerkeuzevragen moet je leren. Bij begrijpend lezen hebben mijn kinderen bijvoorbeeld moeite dat ze in de tekst moeten teruglezen. Ze putten uit hun eigen kennis, maar dat is niet de bedoeling. Zij geven dan het antwoord ‘Het gras is groen’, maar als is de tekst staat dat het blauw is, is hun antwoord dus fout. Ook zijn bij begrijpend lezen de meerkeuzevragen vaak wel moeilijk, omdat het niet zo is, dat er maar 1 antwoord goed is en de rest fout. Er zijn meer antwoorden die wel kunnen, maar eentje is net iets beter dan de andere. Als je alles altijd heel snel doet, kun je hiermee dus makkelijk de mist in gaan.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Vliender: wat je zegt klopt ja en ik denk dat ook haar begaafdheid en kennis mee te maken hebben dat ze fout antwoorden heeft. Ik vind ook dat het eigenlijk niet aan mij om te achterhalen waarom ze heeft rekenen en dtm I en begrijpend lezen en spelling III met zulke IQ. Maar het is aan school om dat te achterhalen toch? Straks zit ze in groep 6 en krijgt lagere al advies doordat terwijl als je weet waaraan het ligt kan verbeteren?

Of is het zoiezo niet t verbeteren want cito is cito en als ze antwoorden anders ziet in begrijpend lezen of beelddenker is en lager daardoor scoort dan is haar probleem kunnen ze niets aandoen

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Noelle »

ik denk niet dat IQ zich 1:1 vertaalt naar Cito scores. En ook niet naar middelbare school prestaties. Er zijn hb kids waarvoor de havo toch de beste optie is en niet hb kids die het prima doen op het VWO.

Begrijpend lezen is een belangrijk vak/een belangrijke vaardigheid ook voor de VO. Daarom ook vaak idd van invloed op het schooladvies.

Het lijkt me goed te achterhalen of je kind moeite heeft met de systematiek van Cito’s of met begrijpend lezen/spellen.

Ik las eerder hierboven iets langs de lijnen om even te kijken wat nu de aanvankelijke reden voor de test was en de problematiek. Ik lees enerzijds de wens van meer uitdaging en anderzijds lijkt begrijpend lezen me wel een aandachtspunt. Ik weet niet wat al gebeurt / waar school al mee bezig is maar alles tegelijk nav de test klinkt niet als een wijs plan.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Paula »

@Lieverding: Begrijpend lezen is een 'trucje' dat in veel gevallen prima aangeleerd kan worden. Veel hb kinderen hebben de neiging om bij het beantwoorden van vragen over de tekst niet terug te lezen maar uit hun eigen kennis/geheugen te putten. Wéét je dochter dat ze de antwoorden in de tekst kan vinden? Dat het er eigenlijk niet toe doet wat ze zelf al weet? Hóe ze de antwoorden in de tekst kan vinden? Wat er van haar verwacht wordt bij begrijpend lezen? Als de leerkracht een keer samen met haar gaat zitten om te kijken hoe ze te werk gaat, kan dat al veel duidelijk maken.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door loekie »

Ik vind ook dat het eigenlijk niet aan mij om te achterhalen waarom ze heeft rekenen en dtm I en begrijpend lezen en spelling III met zulke IQ. Maar het is aan school om dat te achterhalen toch?
Als ouders en school (en eventueel onderzoeker) goed samenwerken is de kans het grootst dat het achterhaald wordt. Kinderen vertellen thuis soms belangrijke dingen en ouders zien thuis soms andere dingen dan leerkrachten op school zien. Daarom is een gesprek hierover belangrijk. Bijna altijd hebben ouders en leerkrachten beide het beste voor met een leerling en dat is een belangrijk uitgangspunt bij het samenwerken.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Haha nee dat wist ikzelf ook niet eens dat de antwoord staat in de tekst. Ik zal deze tip ana dochter geven. Het is denk ik ook dat ze te moeilijk denk want ze krijgt tekst-vragen en dan zoekt ze denk ik antwoord in haar kennis en in wat ze net heeft gelezen.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Update:
Heb vandaag het 2e gesprek met iber, leerkracht en talentencoach gehad. Die ging iets beter, heb tenminste het gevoel dat we ergens dichtbij een lijn zitten.
Ib’er is wel fijn dus dat scheelt, leerkracht heeft niet zo veel verstand van maar wil graag meeweken. Talentencoach is meer van het vaste mindset aan monk model en laat vrij weinig toe.

Maar toch heeft talentencoach het benadrukt dat ze bedoelt dat ze afgaan van de signalering die ze hanteren op school geen begaafd kind zien. Want niet opvallend creatief (want is naar haar mening een must om begaafd te zijn. En cito’s laag.
Afgaan van verslag zien ze (h)b kind. Uit observatie komt ook social wenselijk gedraag, enorme aanpassing en onderprestatie.
Ze geven toe dat ze de zijnskenmerken van tessa kiebiom wel zien bij dochter.

Tis ja duidelijk toch, nou voor mij niet echt dus ik vroeg nogmaals wat bedoelen ze ermee: dat wat ze zien bij dochter is dus niet creatief dus niet hb en dus geen hb aanpak mogelijk of handelen ze dan vanuit het verslag en vanuit de profiel die vastgesteld.
Nu zegt ze dat ze handelen vanuit het verslag dat ze daar niet twijfelen dat ze begaafd is alleen dus zien ze het niet :mrgreen:

Ze verrijken en compacten in rekenen. Taal kan nog niet (ivm cito III). We hebben begeleiding doorgedrukt. Ook dat talentencoach morgen met dochter kennis maakt ipv januari. In januari na citos wil talentencoach met dochter gaan werken aan: of rekenen aanpak voldoende is, of ze ij taal kan compacten en verrijken, of ze toch creatief is en waaraan het ligt dag het niet naar voren komt. Ook gaan ze onderzoeken waarom begrijpend lezen en spelling niet hoog liggen zoals je dat kan verwachten.

Verder hebben we over gehad dat dochter veel opener is en blijer en nu weet ze dat ze wordt gezien bloeit ze op. Ik merkte nog dat ik wil duidelijkheid voor haar want ze vind niet leuk dat er nog geen kennis gemaakt is met talentencoach of opdrachten duidelijk gegeven en dit en dat want ze verwachtte dat. Toen was er een sprake van “hoe komt ze daarbij” en leerkracht zei dat ze heeft zelf alle verbanden gelegd en op basis van deze verwachtingen die horen bij volwassenen persoon verwacht ze blijkbaar dat wat ze logisch vindt. Daar schrok eigenlijk talentcoach an ib’er van want is best wel een ding blijkbaar als ze zo denkt en dat vonden ze erg passend bij hb en willen dus daarmee gelijk aan de slag gaan om morgen nog kennis te maken en uitleggen de doel en verwachtingen. Ze waren erg blij dat het ter sprake kwam.
Toen zei ik nog dat in groep 2 wilde ook graag met juf lezen want ze kon het zo goed en jug zei: volgende week woensdag. Dochter van 5 telt de nachten, komt terug van school: juf heeft het vergeten. Tja en toen luisterde niemand naar mij op school.

Maar goed kortom was ik nu best wel tevreden met het gesprek. We moeten dan januari afwachten en de cito’s. Voor nu rekenen met begeleiding is prima.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Hier problemen van een heel andere aard.

We hebben gesprek gehad met school en daar kwam uit naar voren dat er concentratieproblemen zijn. Zowel school als wij herkennen het. Ze droomt heel gemakkelijk weg en alles gaat heel traag.
Dochter zit op RT voor rekenen en lezen. Concentratie is daar wisselend, vooral bij rekenen. Juf merkt dat dochter de instructie veel beter oppakt als ze hem 1 op 1 geeft en dat merkt de RT juf ook. Dochter laat wel groei zien op alle vlakken. Juf en wij delen de gedachte dat dochter meer in zich heeft dan ze nu laat zien en dat er geen cognitief probleem is. Ik heb daarbij opgemerkt dat de ontwikkeling in de jonge jaren (dus zeg tot een jaar of 4) niet of nauwelijks verschilde van die van haar zussen, die allebei een hoge intelligentie hebben. Tenslotte benoemd dat ik de factoren faalangst en persoonlijke interesse in de te leren stof ook de moeite waard vind om te onderzoeken.

School gaat nu in overleg met de iber om te kijken wat exact het probleem/de problemen zijn en hoe ze dochter kunnen ondersteunen.

Verder ligt ze lekker in de groep en gaat ze met steeds meer verschillende kinderen om. Dat is fijn om te horen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Dee, kan dat niet liggen aan dat de stof te simpel is? Dan is het zo lastig om de aandacht erbij te houden.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

MrsBucket dat zou ook nog kunnen, hoor. Maar ik heb totaal geen idee waar ze zit qua intelligentie. En van een didactische voorsprong is geen sprake.
Wel opmerkelijk dat de juf zei dat ze bij 1 op 1 instructie zaken vrij snel door heeft.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Dee85 schreef:
do 02 dec , 2021 6:52 pm
MrsBucket dat zou ook nog kunnen, hoor. Maar ik heb totaal geen idee waar ze zit qua intelligentie. En van een didactische voorsprong is geen sprake.
Wel opmerkelijk dat de juf zei dat ze bij 1 op 1 instructie zaken vrij snel door heeft.
Hoezo is er geen didactische voorsprong?

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Omdat ze geen hoge cito's heeft en wel RT heeft. Hier thuis merk ik ook aan niets dat ze een didactische voorsprong heeft. Rekenen juist een kleine achterstand gemeten in reken Snappet.

Alleen spelling in groep 3 sprong erbovenuit met een I voor spelling maar op de E3 was dat een III.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Dee, lastig!
En testen misschien met wisc v? Misschien school wil dat betalen?
Of wil je zelf niet?

We vonden dat echt heel fijn dat brede onderzoek op alle vlakken. Wel zelf betaald maar dan weten we ook dat ze super geconcentreerd kan werken zelfs in saaie vlakken (terwijl school soms mopperde concentratieproblemen) wat nu echt van de baan is.maar ook wat verwacht kan worden van haar en waar ze ligt verbaal en cognitief.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ik denk dat als er een onderzoek komt, dat dit in samenspraak met school is. Ik wil even afwachten wat ze zelf gaan bedenken. Maar ik wil ook niet TE lang wachten, want dan worden de problemen in stand gehouden en dat is ook niet de bedoeling. Een breed onderzoek zou dan inderdaad fijn zijn, een IQ test op zich geeft in ons geval, denk ik, niet heel veel informatie.

Vorig jaar is er in groep 3 een observatie geweest in de klas door de orthopedagoog van school. En die vond toen geen bijzonderheden op het vlak van concentratie. Misschien dat dochter die dag net een goede dag had, maar opmerkelijk is het wel.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Ja snap ik ik zou inderdaad zo’n breed onderzoek doen wisc v en daarnaast ook echt alle zijnskenmerken, executive functies, social emotioneel etc. Dan heb je betere beeld, enkel iq zegt niet veel maar onderlinde index scores dan weer wel vind ik. Dan weet je wat een kind wel kan op basis van zijn potentie waar toe je kan streven.
Ik hoop dat je school dan wil meewerken en betalen wellicht voor onderzoek. Hier niet dus maar als we aankwamen zonder onderzoek met dat dochter (h)b is dan werden uitgelachen. Voor ons dus elk cent waard. Blijft toch bijzonder dat op sport zien ze haar psychomotorische talent en ook echt dat ze begaafd is maar op school gewoon 0.0 van signaleringen geen enkele leraar heeft iets gezien maar ook echt als we iets zeiden dan niet luisteren..


Hier dus ook zo dat ze laat niet zien in taal wat kan op basis van haar potentie die in wisc v en daardoor is er duidelijk dat er iets niet klopt, niet omdat ze het niet kan maar blijkbaar komt het niet goed binnen bij haar. Hopelijk hier in januari kunnen ze op school uitzoeken goed waarom.

Talentencoach heeft gisteren kennis met dochter gemaakt. Heel fijn! Dochter vertelde wat ze vroeg: veel over sport(ik denk dat ze het nog steeds niet kunnen geloven dat dochter zo veel psychomotorische prikkels nodig heeft en opzoekt en niet dat we dat pushen). Hopelijk nu wel want dochter zei zelf dat ze tennis 4x per week, hockey 2x en danst en dat ze nog echt op paardenles wil en turnen maar mag niet van mama :mrgreen: en dat ze toptennisser wil worden.. dan weten ze dat we daar geen rol spelen haha dat ze zoveel sport en meer wil…

Dochter trouwens erg goed in rekenen en automatiseren ook erg goed is dus ik denk dat dyslectie kunnen we uitsluiten (spelling en begrijpend lezen). Ik denk dat ze ook fouten maakt ivm te snel willen werken. Zo kreeg ik a4 met ingetypte verhaal van haar op school. Geen enkele naam grote letter, geen punten of comma ik vroeg waarom niet. “Dat heb ik niet gedaan, dat heeft vast de juf veranderd toen ik klaar was” :mrgreen: en dan al die dialogen ook zonder iets, ik vroeg of ze weet hoe dat moet. Ze zei: “ja weet ik maar het kost zoveel tijd dus ik heb dat gewoon niet gedaan, we hadden maar 3 dagen ervoor” :mrgreen:

Overigens komt gisteren ze van school met: mom, we hebben inkleurwedstrijd! Van de hele groep kiezen ze een iemand die het beste heeft plaatje ingekleurd :shock: groep 5 he. Dochter “ik heb echt zo best gedaan want ik wil winnen”! Dus ik denk tja en dan zeg je mij dat mijn kind niet opvallen creatief is.
INKLEURwedstrijd :shock: :mrgreen: hopelijk was het ook geen grap of prank want dat soort grappen begrijpt mijn dochter echt niet dan gaat ze ook echt huilen dat ze zo haar best deed en het een grap bleek

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door loekie »

Lieverding, met het woord creatief wordt tijdens begaafdheidsonderzoek niet bedoeld of een kind goed kan tekenen, knutselen of zingen, maar of het creatief kan denken, buiten de gebaande paden. Dus of het met orginele oplossingen komt.
Laatst gewijzigd door loekie op vr 03 dec , 2021 12:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Lieverding, denk dat eventuele hoogbegaafdheid niet de insteek van school gaat zijn. Dat balletje heb ik meermaals opgegooid, maar ze doen daar niets mee (zien het niet). Op zich begrijp ik dat nu ook wel beter, aangezien er dus een probleem met de concentratie is. Dan ga je breder kijken naar wat de oorzaak daarvan kan zijn. (Hoog)begaafdheid kan een onderdeel zijn van het probleem, dat natuurlijk wel.

Creativiteit is hier zeker wel te zien, dochter komt vaak met originele oplossingen, grapjes en verbindingen tussen stukjes kennis. Heeft daarnaast ook een rijke fantasie en lat volgens de juf heel creatief en fantasierijk spel zien.
Van de week zei ze me nog: mama, weet je wanneer ik geschiedenis krijg? In groep 5 al! Daar was ze zo blij om. Kennis vergaren, belevend leren, dat vindt zij geweldig en ze geniet enorm van themalessen op het gebied van de zaakvakken. Dan hangt ze aan je lippen en dan is de concentratie goed, bijna hyperfocus!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Maar toch opvallend, Dee dat je jongste dochter in de ontwikkeling zo overeenkwam met de andere twee in de eerste jaren. Ik snap heel goed dat je daar nu zoekend in bent. Is ze aan het onderpresteren of loopt ze ergens anders tegenaan waardoor ze ook minder concentratie lijkt te hebben? Ik hoop dat jullie hier zicht op krijgen.

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dat vond ik inderdaad ook opmerkelijk, merriedroom. We gaan het zien, waar het schip zal stranden.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Loekie dat weet ik natuurlijk
Hier is creativiteit gemeten met DC TCT of zoiets bij dochter
het is een creativiteit teken toets voor hb breed onderzoek

Maar met in kleurwedstrijd kan je zoiezo geen creativiteit verwachten ik bedoelde meer dat als je tekenwedstrijd houd dat kan creative oplossingen zien en creativiteit

Ik ben zelf behoorlijk creatief maar ik ben enkel op probleem oplossingsgericht. Ik ga ook niet beijzondere tekening maken als daar geen doelstelling is :twisted: :mrgreen: en toch heb ik twee kunstacademies afgerond en ben concept maker.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ik ken iemand die was als kind zo creatief met inkleuren van kleurplaten dat ze steevast de eerste prijs bij wedstrijden won :mrgreen: Wie zegt dat je je creativiteit niet kan loslaten op een kleurplaat?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

M’n dochter zat op de achterbank. Ik vroeg aan haar wat ze de komende tijd leuk zou vinden om te doen of waar ze meer van zou willen weten. Dat wist ze niet. Ze hield alleen van boeken. Ik zei Wat voor boeken dan? Ze zei, dat ze aan de kaft kon zien of het een leuk boek is. Ik zei Nou, je hebt ook boeken over dieren, planeten, kunst, de Romeinen en ga zo maar door.. Maar die had ze niet nodig.. ze wist alles al.. :grin: :shock: 8-)
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Haha ja nou creatief en kleurplaat komen bij mijnzelf als super creatief persoon niet binnen :mrgreen: ik heb altijd geleerd dat kleurplaten is beperking van je creativiteit en ik had zelf nooit
Kleurplaten toen ik klein was, geen enige gezien want hadden geen printer en in sovjet union heb je dus geen kleurboeken etc. :mrgreen:

Vlinder: haha zou mijn dochter ook zeggen. Weet je welke leuk is dagboek van cerise. Is super mooi getekend met boeiend verhaal en in stripvorm hier tot gaten opnieuw steeds gelezen

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Dat is een leuke tip, Lieverding. Bedankt!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Dee, het klinkt alsof groep 5 inderdaad heel leuk voor je dochter gaat worden! Gaat ze nu ook nog wel met plezier naar school?

Hier alvast een meisje dat helemaal opgebloeid is in groep 5! Ze vindt aardrijkskunde, geschiedenis en natuur zo leuk. Ze slurpt die nieuwe kennis echt op.

Binnenkort weer cito's. Ik heb vorig jaar gevraagd of ze dochter een keer kunnen doortoetsen op begrijpend lezen, omdat ze die al een paar keer (vrijwel) foutloos heeft gemaakt. Dat doet de school echter niet. Alleen in heel uitzonderlijke gevallen of zo. Nou ja, dan niet.

Het is wel grappig om te zien hoe dochter op een heel andere manier slim is dan haar broer. Zoals iemand hierboven al schreef, is begrijpend lezen ook een oefening in 'hoe zouden de toetsmakers het bedoeld hebben'. Dat kan dochter dus heel goed. En ze snapt bijvoorbeeld ook dat een spreekbeurt met een inleiding moet beginnen, of dat je 'groet van Sint en Piet' onder een Sinterklaasgedicht zet. Terwijl het werk van haar broer vaak alleen een middenstuk bevat, zonder context.

Dingen als tafels automatiseren, rekenen met grote getallen of lastige doolhoven oplossen vindt ze minder interessant. Dat zijn dan weer de sterke kanten van haar broer. Het is eigenlijk jammer dat ze zoveel in leeftijd verschillen. Als ze een tweeling waren geweest hadden ze elkaar fantastisch kunnen helpen met huiswerk, hahaha.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Querzyx, dat blijft verbazen hoe verschillend broers en zussen kunnen zijn. Ze komen toch van dezelfde ouders en genieten dezelfde opvoeding? Hier ook een kind dat liever informatieboekjes leest dan fictie. Ben ook benieuwd naar groep 5.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Wat grappig! En leuk dat ze het zo leuk vindt.
Ik merk hier vooral geen motivatie in taal bij dochter, ze kan het wel maar vind de verhalen van school en saaie boeken te lang duren en dat schrijven vind ze ook niets.
Heb wel met haar wat cito begrijpend lezen geoefend en ik zie dat ze gewoon vrijwel geen moeite voor wil doen (misschien daarom scoort ze lager dan verwacht). Ze denk alles te weten dus ze raffelt het tekst af, leest dus enkel wat paar woorden en denk het al begrepen te hebben. Er was een tekst over zonnesteek en stond dat je bouillon moest drinken. Dat wordt kende ze niet dus ik heb het uitgelegd. In de vraag: wat moest je drinken als je zonnesteek hebt, zegt ze: water. Ik zeg nee is niet de juiste. Zegt ze: hoezo niet, van water wordt je altijd beter. Ik zeg nee er stond iets anders in het tekst. Ze zegt: o ja, water met zout moet het zijn dan. Ik zeg nee, bouillon. Dochter: wat is dat nou voor stomme word die gebruik ik nooit dus het wordt gewoon water met zout :idea:
Nu denk ik begrijp ik wel waarom begrijpend lezen III is bij haar

Ik heb haar alvast verteld dat als ze zo blijft doen bij begrijpend lezen dan kan ze enkel naar middelbare school voor de schoonmaaksters :mrgreen: dat vond ze indrukwekkend dus hopelijk gaat ze echt beter opletten…

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Ze klinkt als een heerlijk eigenwijs meisje.

Dat van die middelbare school voor schoonmaaksters, kun je dat niet andersom verwoorden? Dat als ze goed haar best doet met dit soort werkjes, ze later naar een school kan om archeoloog te worden of juf of dierenarts of wat ze ook maar wil? Heeft ze dromen?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Haha ja heb ik inderdaad iets anders anders verwoord maar dat ook even achteraf gezegd :mrgreen: want ja inderdaad ze heeft dromen: ze wil toptennisser en politieagent worden. Ze vroeg wel waarom zou ze taal nodig hebben als ze een van die twee wil worden, ik heb dat uitgelegd, leek goed te vallen maar ben echt benieuwd naar de cito’s en of ze mag compacten en verrijken ook met de taal.

Ze wil heel graag ook echt die aanpak 4 hb lijn full time hebben (dat is dan levelwerk bos zelfstandig). Dus is ook een motivatie voor nu. Ik vraag mij alleen af of het ook lange termijn motivatie is want ze zeggen in groep 5 hier tegen degene die op aanpak 3 zitten van taal of rekenen (dat zijn 4 kinderen van 26) dat ze andere vaak ook mogen aanpak 4 als ze minder dan 3 fouten maken in cito. Dit lijkt mij echt verre van ideaal want straks zit de helft van het groep in hb lijn terwijl statisch gezien kan dat gewoon niet. Ik heb het gevoel dat ze daar het hb lijn als een soort van extra moeilijke leuke aanpak aanprezen waardoor als je daar zit ben je “bijzonder” dus kinderen hebben dan externe motivatie om goed zijn best te doen voor de juf. Uiteindelijk verliest dat soort motivatie meestaal zijn kracht en dat is ook te zien: aldus mijn dochter verandert het eens in paar maanden wie wel wie niet aan rekenen aanpak 4 (verrijken en compacten mag meedoen), blijkbaar zetten ze daar paar kinderen op, als ze niet voldoen halen ze hun ook net zo goed eruit.

Hopelijk gebeurt dat bij dochter niet (ga ik er niet vanuit) want de bedoeling was van al die gesprekken dat ze volledig overstap maakt op HB aanpak in januari. Ze maakt nu “super denkwerk” en “rekenpuzzels” tijdens rekenen herhalingen. Ze zet datum op opdrachten die ze maakt, zijn nakijkt en planning maakt maar er is geen “doel” voor haar verder gesteld in rekenen. Ze zegt dat het leuk is, soms iets moeilijk maar ook erg makkelijk. Op de fulltime hb aanpak hebben ze in totaal eigen leerlijn levelwerk en krijgen ze en evolueren opdrachten met de talentencoach. Dat zou de bedoeling moeten zijn uiteindelijk..
twijfel of het wel goed komt want ze zeggen zelf dat ze willen capaciteit + motivatie + creativiteit. En als er een van wegvalt of niet te zien is bijv motivatie dan zeggen ze het kind is geen hb, wat totaal onzin is maar zo is hun protocol. :twisted:

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Noelle »

Ik denk dat de motivatie om bij het hb-clubje te mogen horen van de klas (ik weet dat ik chargeer) geen heel logische en weinig inhoudelijke is. Ook het Cito’s goed willen maken klinkt als en niet zo intrinsieke motivatie.

Ik zou daar voorzichtig mee zijn en zeker voorzichtig om dat aan te wakkeren. Het zijn allemaal middelen, geen doelen op zich. Ik zou ervoor proberen te waken dat middelen geen doelen worden. Ik weet dat het voor sommige kinderen lastig is om onvoldoende te worden uitgedaagd. Veel nadruk op hoge Cito’s willen halen en in een bepaalde lijn te mogen meedoen kan ook ongewenste gevolgen/effecten hebben.

En weet - gelet op de verre doorkijk naar wat je later zou kunnen worden- dat dat iig niet afhangt van de Cito toets op deze leeftijd en het wel of niet in de hb lijn meedoen zit. Wat bij haar past past bij haar en dit zal daarin niet cruciaal zijn. Ik weet ook dat er kinderen heel ongelukkig kunnen worden van school - maar dat kan ook van veel nadruk leggen op Cito’s en zo snel mogelijk moeten instromen in de hb groep.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Lieverding, wat een leuke toekomstdromen heeft ze! Ik heb je historie niet helemaal teruggelezen, wat zijn bij jouw dochter de 'klachten' waarvoor jullie hulp hebben gezocht?

Noelle, dat ben ik eigenlijk wel heel erg met je eens. Dat je in gesprek met je kind die koppeling tussen toetsen en hb-pluswerk of toetsen en je toekomstige carrière beter helemaal niet kunt maken. Dan hang je er ook wel veel gewicht aan he?

Wij hebben dit soort gesprekken überhaupt niet met onze kinderen omdat ze toetsen altijd goed genoeg maken. Ik weet niet zo goed hoe ik ermee om zou gaan als dat niet zo was. Het lijkt me wel lastig als je het idee hebt dat de citotoetsen geen correct / volledig beeld van je kind geven.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Hier met de juf juist wel een gesprek gehad waarbij juf zei: ze heeft nog uitdaging te vinden in de beste worden met rekenen. Daar hoort ze nu nog niet bij. Daarbij gaf juf wel aan te weten dat dochter met rekenen een jaar versneld is en al een vroege leerling is. Maar dochter vroeg om meer uitdaging in rekenen en juf zei dus: dat kan ze vinden in bij de beste rekenaars van haar klas gaan horen. Het zal heel erg aan het kind liggen, maar voor dochter zijn dit wel sterke motivators. Ze is ook wel geneigd om de beste te willen zijn. Dochter van Lieverding kan mogelijk ook daarin motivatie vinden. Dan is zo’n hogere lat neerleggen geen slecht idee, zeker niet als je gelooft dat ze dat ook wel kan.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Dat is een betere manier om ernaar te kijken inderdaad. Bij een sport mag je ook de topscoorder van het elftal willen zijn, waarom zou je niet de beste rekenaar van de klas mogen willen zijn? Daar geef ik je gelijk in.

Ik ben vooral niet zo tevreden over mijn opmerking hierboven over toetsen en je latere carrière. Dan maak je het te groot, dat is een terechte reactie van Noelle. Alsof een paar toetsen in groep 5 gaan bepalen of je later nog arts kunt worden. Gelukkig is dat niet zo!
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Noelle »

Gelukkig niet idd:-) en ook of je wel of niet het pluswerk doet bepaalt dat niet. Dat geeft hopelijk kids die t nodig hebben een gelukkiger gevoel maar is geen doel op zich lijkt me. Ook niet om iets te bereiken.

Vergelijken met anderen en ook concepten als de beste vind ik ook lastig hoor. De beste ben je eigenlijk nooit denk ik....en in sommige klassen zijn er veel kindjes die goed kunnen rekenen en ben je zonder de beste van de klas te zijn wellicht beter in rekenen dat de beste van een andere klas....intrinsieke motivatie blijft toch het mooist maar ik snap dat die er niet altijd is. En ik snap ook dat het voor kids kan motiveren tot de beteren van de klas te behoren.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Querzyx schreef:
ma 13 dec , 2021 1:48 pm
Lieverding, wat een leuke toekomstdromen heeft ze! Ik heb je historie niet helemaal teruggelezen, wat zijn bij jouw dochter de 'klachten' waarvoor jullie hulp hebben gezocht?
De gedachte dat ze is hb was altijd omdat ze zo anders is, soms denk je wow slim, soms begrijp ze simpele dingen niet, soms denk je aan stukje autisme, adhd etc. School altijd blij in en uit maar wel best wel een gesloten meisje die niets verteld en veel nadenkt. Thuis heel druk (je hebt dan soort van drieling) lichamelijke en fysiek. Altijd aanwezig, discussies, soms negatieve zelfbeeld en soms woedeaanvallen, altijd het rechtvaardigheid etc. Op school totaal andere kind. Al roep ik jaren dat school wuift het elke keer weg want op school gaat het goed en wat wil je nog meer, zo’n lief kind!
Groep 5, gesprekje precies zoals altijd je verwacht dat ze vol lof zeggen hoe slim ze is en wat ze allemaal al weet krijg je gewoon “gemiddeld kind” terug. We hebben van die ouder/leerkracht gesprek dus wordt gevraag kind wat die zelf wil en hoe hij dat ziet etc. Dochter zegt: ik wil meer rekenwerk in aanpak 4! Juf: eerst in shook van tja hoe weet je überhaupt over aanpak 4 en dan zegt ze: nee joh dat is voor zo weinig kinderen en bovendien krijg je al aanpak 3 is een pluswerk en gaat toch top! Toen zei ik alweer vab haar gedrag thuis, juf wilde meer weten. Verteld, juf vraagt dochter: merk je dat je ongeconcentreerd bent, dat je niet luisteren of kan opletten soms? -Ja. Is je hoofd altijd vol van alles- ja. Juf tegen mij: ja klinkt als adhd dus ik zou het gaan onderzoeken als ouders want dan kunnen we helpen. Ik- nou ja, ik heb dat ook hoor en ik ben ver van adhd. Ik ben creatief begaafd. Juf wuifde het weg want nee ze is gewoon lekker gemiddeld kind zeker niet begaafd.
Ik kwam thuis en dacht wtf. Ik wordt sinds groep 1 al bemoei oud neergezet, straks misdiagnose van adhd krijgt ze of andere aanpak van school op basis van hun gedachten. En ja hoor volgende dag dochter zegt uit het niets: ik ben ongeconcentreerd kan niet goed opletten, muziekles heb ik hoofdpijn en ze maken zoveel herrie. Ik heb vol hoofd kan niet ontspannen. Gelijk kreeg ik mail van de school dat ze hebben even gekeken en denken sterk aan adhd en of we willen onderzoeken.

We hebben dus zelf alles uitgezocht en betaald. Binnen twee weken hebben we uitgebreide brede onderzoek gekregen. Wisc v 126, geschat hb (technisch gezien niet maar ze is dat wel aldus tester). Geen sprake van adhd, goede concentratie zelfs in saaie tak, zeer psychomotorisch (dabrowsky onderzoek op alle gevoellogheden); sterke doorzettingsvermogen en rechtvaardigheid. Creativiteit op basis van een test leek gemiddeld. Kortom mooie profiel van hb meisje met zijnskenmerken. Waarbij ze verbaal bovengemiddeld uitkwam en fluide redenen op 134+
Dat allemaal direct met school gedeeld, direct werd afspraak gemaakt met ib, leerkracht en talentencoach (zogenaamd hb expert op school). Was dubbel want Ib zegt dat ze twijfelen niet over het verslag en haar begaafdheid (ze zegt zelf dat ze ook hb kan zijn), maar ze komt niet uit signalering op school als begaafd iemand omdat ze heeft geen motivatie, geen creativiteit en capaciteit weten ze pas nu.
Twee gesprekken gehad, hoop wissels van gedachten en mails met hb experts. Uiteindelijk start is er wel: school herkent begaafdheid tegen hb grens aan, ze herkennen zijnskenmerken en ze gaan haar op hb lijn zetten (gelijk gestart met rekenen verrijken en compacten) maar, ze hebben twee punten:
> ze zien geen opvallende creativiteit en gaan dat uitzoeken (dochter aanpast sinds ze 4 is dus tja logisch);
> afgaan van haar iq moet ze taal hoog scoren, maar begrijpend lezen en spelling is III waardoor ze dus eerst willen uitzoeken in januari waarom ze niet hoog scoort.

Kortom tja, er is een hoop werk te doen. Dochter is veel blijer en vrijer in hoe ze is en wat ze verteld van school en wat ze doet dus het doet haar goed. Gelijk na wisc v was ze een soort andere kind, dat hebben we nog nagevraagd bij de tester en die ze omdat ze zelf ook hb is en omdat wisc v maak inspraak op het niveau die het kind heeft opent het ogen van een kind dat mensen ook bestaan zoals het kind zelf en dat er ook mogelijk levelen op hetzelfde niveau etc.
Dochter heeft ook een hb peer meisje waarmee ze vrij tennist en is erg fijn voor hun. Verder ze wordt veel buiten school uitgedaagd op psychomotorische level. Ik denk ook mede daarom ze loopt niet vast op school.

Kort verhaal is het niet maar ik kan niet kort , sorry :roll:

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

merriedroom schreef:
ma 13 dec , 2021 1:59 pm
Hier met de juf juist wel een gesprek gehad waarbij juf zei: ze heeft nog uitdaging te vinden in de beste worden met rekenen. Daar hoort ze nu nog niet bij. Daarbij gaf juf wel aan te weten dat dochter met rekenen een jaar versneld is en al een vroege leerling is. Maar dochter vroeg om meer uitdaging in rekenen en juf zei dus: dat kan ze vinden in bij de beste rekenaars van haar klas gaan horen. Het zal heel erg aan het kind liggen, maar voor dochter zijn dit wel sterke motivators. Ze is ook wel geneigd om de beste te willen zijn. Dochter van Lieverding kan mogelijk ook daarin motivatie vinden. Dan is zo’n hogere lat neerleggen geen slecht idee, zeker niet als je gelooft dat ze dat ook wel kan.
Dag klopt wat je zegt ja, dochter hockeyt en tennist (jeugdopleiding knltb) en ja ze wil daar ook beste van het beste zijn en heeft intrinsieke motivatie dus ze doet het voor zichzelf omdat ze veel plezier ervaart, energy kwijt kan en ziet dat ze echt goed in is. En dat het ook wordt gezien daar maakt het nog beter. Ze zoekt de grenzen op en beschikt van ontzettende doorzettingsvermogen, maar verliezen vind ze ook niet erg dan zegt ze dat ze daarvan kan ook leren. Dat projectie naar school: met rekenen heeft ze dat ook, ze wil zelf, 100x gevraagd zegt juf voor extra rekenwerk, 100x afgewezen. Ze maakt cito met maar 1 fout van rekenen maar zelfs dat was niet voldoende voor verrijken en compacten. Ze zat te dromen uit het raam kijken etc dat komt ook uit observatie tbv adhd op school dat ze vervelt en social wenselijk is.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Noelle schreef:
ma 13 dec , 2021 7:31 pm
Gelukkig niet idd:-) en ook of je wel of niet het pluswerk doet bepaalt dat niet. Dat geeft hopelijk kids die t nodig hebben een gelukkiger gevoel maar is geen doel op zich lijkt me. Ook niet om iets te bereiken.

Vergelijken met anderen en ook concepten als de beste vind ik ook lastig hoor. De beste ben je eigenlijk nooit denk ik....en in sommige klassen zijn er veel kindjes die goed kunnen rekenen en ben je zonder de beste van de klas te zijn wellicht beter in rekenen dat de beste van een andere klas....intrinsieke motivatie blijft toch het mooist maar ik snap dat die er niet altijd is. En ik snap ook dat het voor kids kan motiveren tot de beteren van de klas te behoren.
En toch hier wordt gezegd dat dochter kan pas pluswerk/levelwerk/verrijken compacten in taal als ze minimaal I scoort. Dus met haar magere III begrijpend lezen en spelling mag ze niet aan volledige hb lijn en blijft het enkel bij rekenen. Ik weet dat het zo niet hoort te zijn maar zo denkt school nu over..
En nee dochter heeft vrijwel geen externe motivatie daarom taal is dus magertjes, ze heeft wel enorme insitrieke motivatie in dingen die ze echt leuke vind en lukt haar als beste zoals rekenen/wiskunde/tennis/hockey. Ze doet bijvoorbeeld ook ballet en modern dans, ze is daar ver van het beste maar toch omdat ze daar plezier van heeft blijft ze het doen.
Ik denk dat dochter het wel zo ervaart dat ze anders denkt en anders is op sommige vlakken op school, waardoor als iemand wel extra rekenwerk krijgt en levelwerk omdat die wel uit signalering komt zit ze met zichzelf in de knop want hoezo ik niet: ik vraag het wekelijks, ik maak geen fouten. Dat was ook zo in groep 1 waar we moesten dus zelf vragen voor dochter voor de levelwerk want ze werd doodongelukkig ervan als iemand anders het deed en ze het niet kreeg.

En wat ik heb begrepen dat sws begrijpend lezen score later bepaald welke advies je krijgt. Ik twijfel of ze hier in groep 6-7-8 naar haar verslag met iq gaan kijken. Ze kan veel beter presteren op taal allen niemand heeft het ooit uitgelegd hoe dat werkt en waarom. Zo in groep 2 kreeg ik opmerking dat ze steeds kiest spen ipv werken. Ik thuis vroeg waarom? dochter- ik wist niet dat ik moest werken kiezen niemand heeft het mij verteld.

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Noelle »

Hi Lieverding, waar ik op doelde is dat het toch prima is als je kind speelt - niemand zei haar in groep twee denk ik dat ze moest werken omdat het toch juist fijn is als ze goed kunnen spelen. En overigens ook leerzaam. Dat je kind in groep 1 ongelukkig wordt omdat een ander kind level werk krijgt en zij niet zit in mijn ogen ook een aspect in van ‘let it go’. Als zij zelf toen ook al graag speelde is het toch prima. Wat de beweegredenen zijn waarom een ander kind iets krijgt en niet krijgt weet je niet en is ook -lijkt mij- niet de zorg van jou of je dochter en zeker niet jullie invloedssfeer en -last but not least- van geen invloed op het welzijn van je dochter.

En begrijpend lezen is inderdaad een belangrijke vaardigheid. Omdat het ook op de middelbare school voor veel vakken van belang is. Het is daarom goed dat te leren beheersen. In mijn ogen niet ómdat je dan een hogere Cito-score haalt en ómdat je dan (meer) level week krijgt.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Lieverding, op basis van wat je schrijft, denk ik dat het supergoed is dat je dochter zo druk is met sportieve en uitdagende hobby's. Leuk hoor! Dan kan ze daarin haar ei kwijt. Op school misschien iets minder, maar zo lang ze met plezier naar school gaat, zou ik daar niet zo zwaar aan tillen. Misschien heeft ze ook gewoon wat tijd nodig op school, en bloeit ze in de bovenbouw op. Dan is het zonde als jullie je er nu zo druk om maken.

Hier een zoon die meerdere III- en II-scores haalde op cito's in de bovenbouw. Hij kreeg toch vwo-advies en werd toegelaten in een hb-klas op een middelbare school. Ze keken op die VO-school naar cito's, maar ook naar de WISC en observaties tijdens een intakegesprek en proeflessen. Dus laat je niet gek maken door tabelletjes op internet waarin staat welk schooladvies bij welke citoscores past. Zo simpel ligt het niet.

En vertrouw er ook op dat je dochter zichzelf dingen aan kan leren, juist omdat ze zo slim is. De nodige kwartjes gaan nog wel vallen.

Dat laatste vind ik zelf ook heel moeilijk hoor. Zoon heeft bijvoorbeeld presentaties op school, waarvoor de kinderen vooraf een beoordelingsformulier krijgen. Op dat formulier kun je precies zien dat je 3 punten krijgt voor een goede inleiding, 5 punten voor een middenstuk met 5 deelonderwerpen etc. etc. Zoonlief gaat gewoon heel enthousiast vertellen over zijn onderwerp (hij vindt presenteren hartstikke leuk), en is dan verbaasd dat hij een zesje krijgt i.p.v. een acht. 'Maar het ging voor mijn gevoel zo goed!' Dan pakken we dat formulier erbij en blijkt dat hij de inleiding vergeten is, dat hij slechts 3 deelonderwerpen had etc.
Ik moet nu dus echt op mijn handen zitten als hij weer een presentatie gaat houden, want voor ik het weet zit ik dat formulier voor hem uit te printen en hysterisch voor zijn ogen heen en weer te wapperen.
We hebben echter gemerkt dat hij met veel van dit soort dingen toch groeit. Het duurt soms heel lang, en dat is doodvermoeiend, maar uiteindelijk valt het kwartje. Forceren helpt niet.
Een kind dat anders leert is dus soms vooral een enorme oefening in geduld.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Noelle »

Wat zeg je dat mooi QuerzyX. Natuurlijk is de neiging er om zo’n papier onder de aandacht van je kind te brengen- maar uiteindelijk is dat voor kind en jezelf niet leuk/frustrerend😉

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Hoe gaat dat bij jou Noelle, lukt het loslaten jou ook beter bij je jongste? Jij hebt ook al kinderen op de middelbare school he?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Noelle »

Ik herken het beeld van het hysterisch wapperen met een papier niet voor niets helaas. Ik vind het ook moeilijk - en het blijft ook moeilijk. Voor mij in ieder geval. Maar ik zie nu wel in dat het de kinderen niet (altijd) goed doet en ook de ouder kind relatie niet om ze niet los te laten en hun eigen stommiteiten te laten begaan hoe lastig dat soms is. En ervaring helpt wel om te relativeren- de basisschool spreekbeurt krijgt inmiddels weinig aandacht-we weten bv niet eens meer wanneer ze zijn🙄. Al is t natuurlijk wel een aandachtspunt stil te blijven staan bij dingen die voor jongste belangrijk zijn. Maar ik zie ook dat jongste daardoor misschien wel meer leert dan als ouder dat wel precies weten en in de verleiding komen nog een tip te geven of mee te lezen...

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Ja, precies dat.
Lieverding schreef:
ma 13 dec , 2021 8:31 pm
Ze kan veel beter presteren op taal allen niemand heeft het ooit uitgelegd hoe dat werkt en waarom. Zo in groep 2 kreeg ik opmerking dat ze steeds kiest spen ipv werken. Ik thuis vroeg waarom? dochter- ik wist niet dat ik moest werken kiezen niemand heeft het mij verteld.
Om toch nog even hier op in te haken: zou het kunnen dat jouw dochter andere dingen vanzelfsprekend vindt dan andere kinderen? Dat het voor haar logisch is hoe je 578+474 slim kunt uitrekenen, maar dat het voor haar niet logisch is dat het antwoord op een taalvraag in de tekst terug te vinden is? Dan kun je dat de leerkracht eigenlijk niet kwalijk nemen. Andere kinderen snappen dit blijkbaar 'vanzelf', waarom zou het dan verteld moeten worden?
Waarschijnlijk gaat je dochter als slim meisje nog heel vaak tegen dingen aanlopen die voor haar makkelijk zijn en voor anderen moeilijk. Maar dus ook andersom: dat anderen uit zichzelf snappen wat er verwacht wordt, en die ongeschreven regels voor jouw dochter niet duidelijk zijn.

Ik zou achteraf willen dat ik er bij mijn zoon wat luchtiger mee om was gegaan tijdens zijn basisschooltijd, wat meer met een lach en compassie. Dat was een stuk gezelliger geweest.

Zo heeft hij vorige week een half uur in de regen gestaan voor de deur bij zijn pianoleraar. De poortdeur waar hij altijd door naar binnen gaat klemde. Andere kinderen zouden dan even aankloppen, aanbellen, extra hard duwen etc. Zoon blokkeert op zo'n moment. Hij kan dan niet zelf beredeneren wat sociaal wenselijk gedrag is of wat een creatieve oplossing zou kunnen zijn (want: dat heeft niemand hem ooit verteld). Misschien is dit ook het soort creativiteit waar jouw dochter een gebrek aan heeft (of wat niet in verhouding is met haar intelligentie op andere vlakken)? Het is ergens ook heel grappig.
Zoon zal waarschijnlijk nog zijn hele leven tegen dit soort 'klemmende deuren' aanlopen. Ik heb me voorgenomen er luchtiger mee om te gaan. Blijft lastig om dat voornemen na te leven hoor.

Ik kan niet van de maatschappij verwachten dat die zich vormt naar mijn bijzondere zoon. Dat er bij elke deur een briefje hangt wat je moet doen als de deur klemt.
En ook niet van mijn zoon dat hij 'normaal' wordt.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Naduah
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Naduah »

Hoi, ik ben vrij nieuw in de groep maar lees al even mee. Ik hoop dat jullie me misschien nieuwe inzichten kunnen geven over mijn oudste (6 Jr, groep 4, combiklas 4/5) . Hij is altijd heel vlot geweest (net als jullie kids) en gezien op de kinderopvang en op school. Vervroegd naar groep 3, met compacten en verrijken. Begin groep 4 was hij vrij negatief over school (o.a. te makkelijk). Meteen opgepakt door school met o.a. door toetsten voor rekenen en begrijpend lezen. Uitkomst rekenen op gr 8 niveau en begrijpend lezen gr 6. Na het doortoetsen extra uitdaging gekregen. Binnenkort staat een gesprek met school gepland met naast juf en ib-er, ook hb-specialist van school om een plan voor wat langere termijn te maken.
Twee zaken waar ik nog wat mee zit voor dat gesprek:
Ze hebben een IQ test aangeboden als wij dat zouden willen. Vonden jullie dat veel meerwaarde hebben als je kind al zo gezien zou zijn door school? Ze vinden het niet nodig voor al het extra aanbod dat zij kunnen bieden.
Tweede vraag: heeft iemand ervaring met aanbieden van wiskunde/natuurkunde op de basisschool of andere vakken volgen van de middelbare school als je kind op de basisschool zit? Hij is al een keer versneld, dus we willen hem het liefst zo lang mogelijk op de basisschool laten zitten, maar qua rekenen/exacte vakken kunnen ze hem waarschijnlijk niet nog 4,5 jaar nuttig bezig houden. Terwijl hij dat juist heel leuk vindt als het nieuw/uitdagend genoeg is.

Ik hoor graag wat jullie ervaringen zijn!

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Hoi Naduah, welkom in dit topic

Op je eerste vraag over IQ-test. Bij dochter hebben we dat niet gedaan. Er is geen aanleiding voor en school volgt haar in haar groei en voelt zich hierin capabel. Een IQ-test uit nieuwsgierigheid vind ik niet zo nuttig en te duur. Haar leersnelheid laat ze ook goed zien. Bijna wekelijks krijgt ze hierop aanpassingen, meer pluslijnen etc. Voor zoon (groep 1) doen we dat nu juist wel. Hij heeft veel meer passend onderwijs nodig en begeleiding thuis vanwege zijn asynchroniteit en de kwetsbaarheid die hij daarin toont. Daarvoor moet en willen we hem allemaal beter in beeld krijgen. De IQ-test is dan een onderdeel van een veel uitgebreider onderzoek en daar volgt ook gerichte begeleiding op.

Op het tweede ligt het erg aan de school en scholen in de omgeving wat er mogelijk is. Onze school biedt in elk geval nog twee jaar po-wiskunde aan. Er zijn ook 10-14-scholen die hierin aanbod kunnen aanpassen. Andere samenwerkingen met middelbare scholen bestaan ook op sommige plaatsen. Ik snap je vraag, die heb ik zelf ook gehad. Onze school heeft blijkbaar al hiervoor wat in huis. Het is geen vreemde vraag om deze aan school eens te stellen. Als ze zelf niets hebben, kunnen ze het samenwerkingsverband ook raadplegen hierover.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Hee wat leuk, wordt het nóg gezelliger in dit topic :grin: Ik zit toch al in de forumflow vandaag dus zal meteen reageren :mrgreen:

Klinkt als een fijne school!

6 jaar is aan de jonge kant voor een intelligentieonderzoek. Het kan toch wel een meerwaarde hebben, daar kun je op dit forum ook wel wat ervaringen over vinden. Soms komt er qua verschillen tussen de losse testjes iets uit waardoor je nog net wat gerichter aan de slag kunt. Of kan de totaalscore een behulpzaam gegeven zijn als je twijfelt over een overstap naar fulltime HB-onderwijs. Maar als je het mij vraagt, kun je in jullie situatie misschien beter wachten tot ongeveer groep 7. Dan is de uitkomst betrouwbaarder (dit blijkt uit onderzoek, hoe ouder het kind, hoe stabieler de score) en kun je de uitkomst meenemen in middelbare school overwegingen. Mocht dat tezijnertijd een lastig vraagstuk zijn.
Ik ben benieuwd wat de andere forummers vinden!

Qua extra vakken: tof hoor! Hier hebben we ervaring met Frans, vanaf groep 6. Dat was erg leuk. Het is wel jammer dat Frans op de middelbare school daardoor wat saai is. Met wiskunde loop je misschien hetzelfde risico? Zoon heeft zich daarnaast zelf thuis verdiept in programmeren, muziektheorie en natuurkunde. Dat is beter bevallen, want die stof heeft hij nog steeds niet voorbij zien komen op de middelbare school. Natuurkunde en scheikunde in de onderbouw gaat bijvoorbeeld vooral nog over veiligheidsregels en simpele berekeningen met krachten etc. Niet over quantummechanica of zwarte gaten.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Meisje16
Berichten: 41
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Meisje16 »

Wij hebben er bewust voor gekozen wél vroeg te testen (KIQT+). Dat ze cognitief (ver) voorliep wisten we al heel snel. Voor school was het niet nodig, want die zagen (zien) dat ook. Maar aangezien wij in de opvoeding (het met haar omgaan) toch wel tegen wat zaken aanlopen, waren we wel op zoek naar handvaten. De uitslag en het bijbehorende advies heeft ons mede richting gegeven in de manier waarop we nu eea aanpakken.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Haha nee joh het klinkt misschien zo dat ik dik bovenop zit of niet lunchtig omga of iets eis.
Ik heb eigenlijk niets van school ooit gevraagd of geeist tot groep 5, juist alles aan school overgelaten en juist altijd lichting omgegaan omdat ze enkel school als speelplek zag en geen problemen daar had vond ik het ook niet nodig. Juist met die thuisonderwijs zagen dat ze alles makkelijk deed snel en stof beheerste en dat was prima.
wel altijd huilende dochter gehad die maar weer dat moeilijk werkje niet kreeg die ze wilde en of ik thuis het wel met haar wil doen, uitprinten etc. Ze vervelt zich enorm snel en dat doen doet haar echt goed. Het school heeft ze nooit iets leren leren ervaren, ze leert vrijwel niets daar, en is wel leuk en luchtig maar ik ken haar en ik weet dat als dat zou moeten op middelbare zou ze instorten. Dat hebben we ook met iber overlegd en ze was totaal meeens dat ze al die jaren niets van heeft leert leren gedaan. En dat dochter zsm op hb aanpak moet maar er zijn dingen waardoor dat niet kan dus (citos taal, motivatie dus en creativiteit). En van mij hoeft ze niet iets extras omdat ze ineens begaafd bleek. Wel velaagrijk dat ze leert wat huiswerk is en wat echt werken is.

is niet zo dat ze andere benadering nodig heeft of aparte uitleg, heeft ze nooit gehad maar als het tegen mij wordt gezegd in eind groep 1 dat ze 5 letters kent en mist executieve functies- thuis leest ze avi start begrijpend en mist echt geen functies, alle executieve functies thuis waren in orde, dan gaan er bij mij alarmen rinkelen. Er wordt gezegd dat ze niet in groep 2/3 kan om die redenen en ook omdat ze moest werken kiezen maar doet het niet (ze deed gewoon wat andere vriendinnetjes deden). Toen begin groep 2 weed duidelijk dat ik gelijk heb toen moesten ze wat eraan doen en aan de slag met dochter, toen kreeg ik veel lieve vrolijk meisje terug.

Nu idem in groep 5 ze vroeg juffen en mij om dat juffen te vragen voor extra rekenwerk. Omdat ze dat zelf zo graag wil niet omdat het iemand doet. Kreeg niet, werd adhd geopperd en pilletjes zelfs voorgesteld en dat ze begaafd is geen sprake van. Toen heb ik dus inderdaad mer bewijs aangekomen. En dat is maar goed dat ik dat deed ook wel, ze krijgt nu wat ze zo zelf graag wilde en ik heb binnen paar veel verschil gemerkt hoe ze is nu. Het advies van tester was ook wel duidelijk dat ze moet alles compacten en verrijken, begeleiding en uitleg krijgen die bij haar niveau past. Daar is opzich wel school mee ingegaan nu, ze handelen nu vanuit het kind op verslag en niet wat ze zien. En dat werk nu uitstekend voor haar op dit moment. .

Ik krijg nu een kind die mij ziet en zegt gelijk op mijn vraag hoe school was: super leuk! Ik heb in mijn extra moeilijke rekenboekjes gewerkt, ging super! Daar werkt ze dagelijks nu ze enkel herhalen op rekenen. De dagen die ze dat niet kan doen ze is ook niet te genieten thuis . Dus ik zie wel echt een verband hier.

Taal vind ze niet zo leuk en ikzelf ook minder belangrijk omdat ze het zelf ook niet aangeeft moelijkere werk over te willen hebben. Voor nu de plan die er nu ligt is prima voor haar en de rest moeten we maar zien na citos.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Naduah
Ik vind enkel iq test geen meewaarde, is maar moment opname en een cijfer. We hebben daarom breed hb onderzoek gedaan: iq test (wisc v), dabrowski, social emotioneel, executieve functies, concentratie etc. Daar hebben we veel pagina’s van advies gekregen van de hb tester. Ze naam daar observatie ook in. We kregen dus echt ons dochter zoals ze is thuis op papier maar ook voor ons duidelijke adviezen en voor school lijst aan boeken en materialen, adviezen en benaderingen en wat ze nodig heeft.

Wat ook opvallen stond en wat we nier wisten is dat ze visuele hallucinaties ervaart. Soms wekelijks soms dagelijks en dan met haar ooghoeken ziet ze dingen anders dan het echt is. Juf eet koekje-ze ziet met zij zicht dat juf filmt met iphone. Dus niets meer groter donker of kleiner of of maar gewoon ipv koekje heeft ze iphone in handen en filmt ze. Ze kijkt gewoon normaal- niet aan de hand. Tester zei geen psychische aanleiding ervoor te zien, wss vitamine of slaap te kort. Beide (gecontroleerd) in orde.dochter weet dat het niet echt is, ervaart het niet gek of zo meer normaal dat het bij haar hoort. Maar zonder dus dat onderzoek zouden we het ook niet wisten, ze heeft het nooit verteld aan ons.

Naduah
Berichten: 3
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Naduah »

Fijn on te horen wat jullie ervaringen zijn. Wij hebben tot nu toe geen IQ test overwogen, omdat we het nu niet duidelijk iets vinden toe voegen. Met heel veel verrijken loopt het op school weer best goed, dus we zouden geen expliciete vraag bij een test nu. En behalve dat hij heel dromerig is en altijd iets (handen/kleding/pennen) in zijn mond stopt, is hij ook voor zijn juffen meestal een leuke leerling ;)
Wel goed om te weten dat langer wachten een betrouwbaarder resultaat geeft en dat evt meerwaarde vooral in breder onderzoek ligt. Hopelijk is het niet nodig, maar mocht het toch ooit vastlopen is het fijn te weten dat zo'n onderzoeken meer handvatten kan bieden aan school.
Fijn dat dit laatste voor jullie goed is uitgepakt lieverding!

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Hier ook nog geen iq-test, school vindt het nog niet nodig. Zien zo ook wel dat hij uhb is. Voor de middelbare school wordt wel aangeraden om te testen, dat schijnt deuren te openen. Dus dat zullen we dan maar overwegen.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Hoe gaat het met jouw zoon MrsBucket? Is de groep 5 stof voldoende, of is hij al volop met groep 6 stof bezig? En voelt hij zich op zijn plek in deze klas?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Querzyx schreef:
wo 15 dec , 2021 9:09 pm
Hoe gaat het met jouw zoon MrsBucket? Is de groep 5 stof voldoende, of is hij al volop met groep 6 stof bezig? En voelt hij zich op zijn plek in deze klas?
Wat lief dat je het vraagt. Hij gaat iedere dag met plezier naar school! Dat is zo tof om te zien. Hij speelt met alle kinderen uit zijn klas, dus van groep 4 t/m 6 en hij voelt zich goed in de klas. Hij let nog steeds op bij groep 6 vertelde hij deze week, we hebben het maar zo gelaten.
We merken dat hij deze weken wat weinig uitdaging krijgt en dat de spanning voor de feestdagen etc hem veel doet. Toen schafte ik een boekje Rekentijgers aan, zodat we dat thuis kunnen doen. Als we dat 15-30 minuten doen op zo’n dag, is hij vervolgens een stukje leuker de rest van de dag. Zo proberen we ook wat andere projectjes te doen (hij heeft bijvoorbeeld vandaag een kunstdoos over Piet Mondriaan afgerond en die gaat hij morgen op school laten zien).

Ik heb geen idee wat we volgend schooljaar met hem aan moeten, maar dat is voor latere zorg.

In januari ga ik kijken op een open dag van een middelbare school. Lijkt me verstandig om vast mee te beginnen.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Snap ik helemaal. Is er voortgezet hb-onderwijs in jullie regio?

Wat fijn dat hij met plezier naar school gaat! En groep 4 t/m 6 lijkt me een fijne combi nu. Dan is hij waarschijnlijk ook niet de enige die Sinterklaas etc. nog spannend vindt. Ben benieuwd hoe het er aan het einde van het schooljaar voor staat. Ik probeer je wel te volgen in dit topic of die van groep 6/7 ;) Superleuk van die Mondriaan kunstdoos!
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ben ik wel benieuwd MrsBucket, is je zoon op alle vlakken vrij gelijk in zijn ontwikkeling of hoe gaat school om met zaken die wat meer in lijn liggen met zijn leeftijd en dan minder gelijk zijn aan zijn cognitieve ontwikkeling? Ik heb namelijk een zoon die helemaal niet zo gelijk is en dit geeft best een uitdaging. Ik zoek wat ervaringen.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

merriedroom schreef:
wo 15 dec , 2021 10:35 pm
Ben ik wel benieuwd MrsBucket, is je zoon op alle vlakken vrij gelijk in zijn ontwikkeling of hoe gaat school om met zaken die wat meer in lijn liggen met zijn leeftijd en dan minder gelijk zijn aan zijn cognitieve ontwikkeling? Ik heb namelijk een zoon die helemaal niet zo gelijk is en dit geeft best een uitdaging. Ik zoek wat ervaringen.
Dit herken ik ook. Nu heeft mijn zoon dyslexie en zit daardoor met lezen en spelling op een veel lager niveau dan groep 5. Dit is een enorme uitdaging, omdat de teksten bij begrijpend lezen voor hem simpelweg onleesbaar zijn, maar hij qua begrip weer eigenlijk naar een hoger niveau van teksten zou moeten. De oefenstof hangt nu dus ergens in het midden van veel te makkelijk (tekstbegrip) en veel te moeilijk (technisch lezen). Nu heeft hij na het voorlezen van de tekst en opgaven standaard nul fout. Als hij zelf moet lezen is de tijd op voordat hij klaar is.
Mijn zoon is niet uhb maar gewoon heel slim en lijkt door middel van de versnelling nu voor de meeste vakken op zijn plek. Al merk ik dat het even thuis oefenen van breuken met zijn broer door middel van een pizza en wat voorbeelden nu al beheerst wordt. Dus dan wordt die stof volgend jaar weer een herhaling.

Plaats reactie