Functioneringsniveau Cito-toets

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
Blokje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 24 jul , 2021 2:56 pm

Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Blokje »

De vraag die ik heb is de volgende:

In de groep van mijn oudste zijn cito-toetsen afgenomen. De M4 in maart en E4 in juni. Mijn kind in groep 4 heeft deze toetsen ook gemaakt. Aanvankelijk kregen we te horen dat op alle toetsen in maart I+ was gescoord. Dat was fijn om te weten maar hebben we verder weinig aandacht aan besteed, school zei hier verder ook niets over.
Met het eindrapport kwam ook een uitdraai van zowel de M4 en E4 scores. Ook hier weer op alles een I+ maar nu keek ik eens verder, de vaardigheidssore is om te zetten in functioneringsniveau en hierop kwam voor Rekenen/Wiskunde een FN van >M8. Dit loopt dus bijna vier groepen uiteen met de groep waarin mijn kind zit... Op de site van Cito vond ik al dat I+ scores (net als V-) een signaleringsfunctie hebben en er met een voorsprong of achterstand van > 1 jaar onderwijs op maat / een eigen leerplan gewenst is.

Wat moet ik nu verwachten van school? Dit voorleggen aan leerkracht? Gesprek met de IB'er? Vragen of er een toets op een hoger niveau aangeboden kan worden om te bepalen wat het niveau is? Ik vind het heel lastig omdat school zelf niet aangegeven is dat dit "opvallend" is, of is het minder opvallend dan ik denk en kan ik beter alles zijn gang laten?

Zoals ik al in mijn OP aangaf weet ik niet of sprake is van HB. Heb daar zelf nooit aan gedacht, maar vind een voorsprong van vier jaar wel iets om "iets" mee te doen... Begrijpend lezen trouwens ook >M8 zag ik later, spelling E6...

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door boom »

Voor zover ik weet is het functioneringsniveau van een citotoets niet hetzelfde als een voorsprong van zoveel jaar. Het betekent dat een gemiddeld kind in groep 8 dezelfde score (dus bijvoorbeeld 0-2 foutjes) zou hebben gehad op deze toetsen als jouw kind nu. Maar jouw kind heeft niet de cito M8 gemaakt en daarmee kan dus niet worden vastgesteld of jouw kind functioneert op het niveau van groep 8. Daarvoor moet je doortoetsen.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Von »

Wat Boom zegt klopt. Het functioneringsniveau geeft aan dat een gemiddeld kind uit groep 8 DEZE toets op dit niveau zou maken, dus niet dat je kind de stof van groep 8 functioneert. Dat meet deze toets namelijk niet, want daar zitten geen opgaven in van het niveau van groep 8.

Dat is belangrijk om te beseffen, maar ik weet dat ook niet alle leerkrachten dat helemaal goed begrijpen. De ib-er als het goed is wel. Het lijkt me inderdaad goed om hier wel iets mee te doen, het wel aan te kaarten bij school. Cito geeft zelf aan, dat wanneer het functioneringsniveau een jaar of meer boven het groepsniveau ligt, je moet doortoetsen. Als het goed is, wordt dan dus de toets van een half jaar of jaar hoger afgenomen. Bij volledig nieuwe opgaven mag een korte uitleg gegeven worden, (bijvoorbeeld kort uitleggen hoe breuken in elkaar zitten als een kind nog nooit breuken heeft geleerd.) Dan ga je kijken op welke toets het kind een II-score haalt. Op dat niveau heeft het kind nog wat te leren, en dat is het niveau waarop je zou moeten gaan werken.

Doortoetsen heeft overigens alleen zin als de school ook bereid is vervolgens de stof aan te passen. Het heeft geen zin om te weten dat het kind functioneert op het niveau van groep 7 om het vervolgens weer met de eigen groep mee te lanen doen.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Axator »

Wat bovenstaande zeggen. Die score geeft aan dat ze het net zo goed zou doen als een gemiddeld kind uit die klas.
Mijn jongste had dat ook in groep 3, op taal en rekenen allebei ruim boven zijn leeftijd. Ook wel scores op >8. Maar dat betekende niet dat hij de tafels al kende of alle spellingregels al kent. Alleen dat hij deze groep 3 stof dus bovengemiddeld kent.

Inmiddels zijn we een paar jaar verder en pikt hij alle stof nog makkelijk op, maar hij zit nog steeds in dezelfde groep. Wel met een plusklas en pluswerk. Doortoetsen doen we niet, omdat hij sociaal zo goed in deze groep past en wij en hij dat belangrijk vinden. Maar dat verschilt per kind.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Von »

Doortoetsen hoeft natuurlijk niet automatisch te betekenen dat je versnelt. Maar het is wel belangrijk om te weten wat het niveau van een kind is.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Axator »

Von schreef:
di 27 jul , 2021 7:48 am
Doortoetsen hoeft natuurlijk niet automatisch te betekenen dat je versnelt. Maar het is wel belangrijk om te weten wat het niveau van een kind is.
Hij is in groep 3 wel door getoetst, zodat hij naar de plusklas kon. In groep 4 een iq-test voor het vervolg van de plusklas. Maar hij gaat straks naar groep 7 en hoeft het van mij niet. Juf kan het zo wel inschatten. Hij mag eerder weg bij uitleg als hij direct laat zien dat hij iets al kan. Dit kind maakt toetsen altijd fantastisch, of halfjes, dus we kunnen het beter inschatten op zijn reguliere werk.

Blokje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 24 jul , 2021 2:56 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Blokje »

Ah duidelijk, toets geeft dus niet zozeer weer wat mijn kind zelf beheerst maar meer hoe het zich verhoudt tot een gemiddelde?

Het geeft dus voornamelijk weer dat het met de stof van groep 4 geen moeite heeft. Maar wat is dan het gemiddelde van zo'n toets in groep 4? Hoort daar dan een E4 score bij? Want op zich is het denk ik niet uitzonderlijk dat een groep 4 kunt de stof van een groep 4 toets aan het einde van een jaar kan maken, tenzij er juist sprake is van achterstanden of is zo'n toets dan net wat uitdagender dan de behandelde lesstof?

En als een kind ieder jaar die toets (vrijwel) foutloos maakt van de groep waar hij of zij in zit, komt daar dan automatisch steeds een M8 score bij? M.a.w. die score betekent eigenlijk vooral "toets heel goed gemaakt?"

Versnellen wil ik trouwens niet, kind is nu al jongste van de klas en nog eerder van school hoeft voor mij niet zo nodig. Tenzij er redenen zouden zijn om het wel te doen, maar als het kan liever niet. Verdieping zou ik denk ik wel wenselijk vinden. De goede rekenaars hebben wel een extra uitdagend rekenboek maar misschien is dat ook wel genoeg voorlopig. Mijn kind klaagt er zelf overigens niet over dat de (gewone) lesstof te makkelijk is, wel dat het werktempo/instructie etc. erg traag gaan.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door MrsBucket »

Heb je de volledige lijst? Dan kan je kijken naar de DLE, Didactische Leeftijd Equivalent. 0 betekent begin groep 3, 10 is eind groep 3 (want 10 maanden les gehad). 20 is eind groep 4, etc.

Blokje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 24 jul , 2021 2:56 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Blokje »

DLE stond er niet in, wel een score en een vaardigheidsscore. Dat die vaardigheidsscore om te zetten is naar een functioneringsniveau vond ik online. De score (bijv. 40 of 56) staat dat gewoon voor het aantal goed beantwoorde vragen?

Blokje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 24 jul , 2021 2:56 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Blokje »

Denk dat ik na de vakantie gewoon maar eens op school informeer hoe de leerkracht denkt over de scores op de toetsen. Wat wij thuis namelijk vaak merken is een soort streberigheid/perfectionisme, maar zodra je dan iets vraagt wat nét te moeilijk is (of niet wordt begrepen) dan wordt hij kwaad, loopt weg en wil het niet eens meer proberen. Dat is overigens altijd zo geweest, ook op andere vlakken dan schoolse materie. Dingen moeten metéén goed gaan of anders niet. Tot ze op een dag (zonder oefenen) "vanzelf" gaan. Wat dus ook nog geregeld gebeurt waardoor mijn kind nooit zin lijkt te hebben om iets te oefenen.
Toen ik tijdens het oudergesprek eerder dit jaar aan de leerkracht vroeg hoe ons kind op school op fouten reageert kregen we het antwoord: "Eigenlijk maakt hij die zo weinig/nooit, dat ik daar niets over kan zeggen."

Ik wil niet overkomen op school als die ouder die maar vindt dat alles te makkelijk en saai is voor haar kind. De zoveelste die komt vragen om extra uitdaging. Tegelijkertijd denk ik: doe ik mijn kind uiteindelijk tekort als ik maar alles op zijn beloop laat? Hij zelf vraagt er niet om, lijkt het uitermate relaxt te vinden: tijd voor andere dingen etc ;-)
Maar vóór ik het gesprek met de leerkracht aanga wil ik natuurlijk wel zeker weten of ik zo'n "toets-rapport" überhaupt wel goed heb ingeschat...

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Axator »

Wij hebben hetzelfde Blokje, jong kind (eind december), scoort meestal hoog. Maar dat doorzetten als iets niet lukt is echt een ding. In combi met zijn sterke emoties is dat echt een struikelblok. Dat is één van de dingen waar juf, plusklasjuf en wij wel mee aan de slag zijn gegaan. De executieve vaardigheden moeten ook mee en dat leer je niet als alles je altijd maar komt aanwaaien. Nu hij 9 is merken we dat hij er zelf ook bewuster van is en daarmee makkelijker te sturen. Toen hij 7 was konden we praten als burgman, maar hij trok gewoon zijn eigen plan..

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Paula »

Blokje schreef:
di 27 jul , 2021 8:14 pm
Dingen moeten metéén goed gaan of anders niet. Tot ze op een dag (zonder oefenen) "vanzelf" gaan. Wat dus ook nog geregeld gebeurt waardoor mijn kind nooit zin lijkt te hebben om iets te oefenen.
Hmm, daar had ik dus ook altijd last van ... oefenen stond voor mij altijd gelijk aan falen. Ik wilde het meteen kunnen, lukte dat niet dan kon ik het gewoon niet en dan was proberen/oefenen ook zinloos. Ik was me vroeger niet bewust van dit patroon en hoe ik mezelf ermee blokkeerde, dat kwam jaren later pas. Wanneer je ziet dat een kind deze mindset heeft, is dat m.i. zeker iets om aan te werken! Ik gok dat je ook veel gaat herkennen bij je zoon als je gaat lezen over fixed (vaste)/growth (groei) mindset.

Blokje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 24 jul , 2021 2:56 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Blokje »

Dat zegt mij zo niets, zoek ik op. Maar inderdaad, hij lijkt oefenen dus ook te zien als falen óf hij heeft het gevoel dat anderen dan een soort "zwakte" zullen ontdekken. Dus: hij is zichzelf er best van bewust dat hij bovengemiddeld presteert zolang het de stof behelst die behandeld wordt, dus gewoon de klassikale stof. Iets wat voor hém extra moeilijk/uitdagend is ziet hij niet als een uitdaging of iets om eens lekker zijn tanden in te zetten, maar lijkt op hem over te komen als een manier waarmee iets voor hem eens te hoog gegrepen is. Hij laat ook liever niets zien van schoolwerk en omdat school het beleid heeft dat werkboekjes niet mee naar huis gaan, ook niet als ze vol zijn of aan het einde van een schooljaar, zie ik dus maar heel erg weinig behalve dan dus het rapport/de uitslagen van de toetsen...

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Paula »

Blokje schreef:
wo 28 jul , 2021 8:50 pm
Hij laat ook liever niets zien van schoolwerk en omdat school het beleid heeft dat werkboekjes niet mee naar huis gaan, ook niet als ze vol zijn of aan het einde van een schooljaar, zie ik dus maar heel erg weinig behalve dan dus het rapport/de uitslagen van de toetsen...
Beleid is er om te veranderen ;) . Als jij behoefte hebt aan meer informatie gedurende het jaar, kun je een gesprek vragen met de groepsleerkracht. Je kunt dan ook vragen om zijn schriften en boeken in te zien. Dan weet je én welke leerstof hij krijgt aangeboden én hoe hij in zijn schriftjes werkt. Zo kom je erachter of het aanbod op school aansluit bij wat jij thuis ziet. En als je ziet dat hij foutjes maakt, kun jij misschien inschatten of dit komt doordat hij iets moeilijk vindt, doordat hij slordig werkt of doordat hij misschien wegsuft omdat het juist té gemakkelijk is. Leerkrachten hebben de oorzaak van gemaakte foutjes niet altijd in de gaten.
Ik verkocht dit vroeger als 'mijn kind vertelt thuis niets over school, ik wil graag weten waar hij mee bezig is'. Dan was school best bereid om dat te laten zien.

Blokje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 24 jul , 2021 2:56 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Blokje »

Nou, helemaal mee eens. Dat er geen werkboeken etc. mee naar huis kwamen kwam voor mij overigens ook als een schok. Tijdens de thuisscholingsperiode heb ik wel een en ander gezien (maar ook niet alles, geen pluswerkboeken bijv.) dus ik dacht: aan het einde van het schooljaar zal ik het wel zien. Blijkt dat ze de voorlaatste dag alles hebben moeten vernietigen/bij het oud papier hebben gegooid. Ik had nog nooit van zoiets gehoord... vind het heel jammer ook en ga zeker nog navragen wat daar in godsnaam de reden van is.

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Pompom »

De reden is mogelijk dat sommige ouders die werkboeken van voor tot achter uitpluizen en de leerkrachten aanspreken als die bij het nakijken een foutje over het hoofd hebben gezien.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Axator »

Hier ook weinig werkboekjes. Maar dat zegt ook niet zoveel. Het gaat er, zeker bij ons geval, maar om hoe hij werkt. Of hijmoet doorzetten en dat ook deed, of dat hij er met de pet naar gooit(stond ooit "geen zin" in zijn taalschrift) etc. En dat hoor ik meer uit de verhalen van juf dan ik uit de papier haal.

Alleen het werk van de plusklas kan ik wel zien, omdat die extern is en dus de dag ervoor mee naar huis komt. Maar dat is zo anders dan het reguliere werk dat het gewoon leuk is om te zien wat voor gedicht/spel/rekenpuzzel er is gemaakt. En ook daar is het hoe belangrijker dan het wat..

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door merriedroom »

Nee, het mag niet de bedoeling zijn om de juf haar of meester zijn werk nog eens te gaan beoordelen.

Ik had er zelf wel wat aan om de werkboekjes mee te krijgen. Zo zag ik aan het eind van een blokperiode dat er een werkboekje bijna leeg was en kon ik er wel even naar vragen. Antwoord van de juf: ‘Ze heeft inmiddels zoveel extra ander aanbod dat ze er niet altijd meer aan toe komt en soms heeft ze er ook geen zin in en werkt ze daarom te langzaam.’ Toen de methodetoetsen en lvs-toetsen nog steeds goed en uitstekend werden gemaakt, gaf me dat toch wel bevestiging dat dochter weinig oefening nodig heeft om de stof te beheersen.

Als het elk leerjaar beleid is om al het werk te vernietigen, dan zou ik toch tijdens het schooljaar af en toe vragen om in het werk te mogen kijken. Niet altijd, maar bijv. wel in mijn geval geeft dat toch nuttige informatie.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Von »

Nog een optie... even vooropgesteld dat ik (leerkracht) het een heel bijzonder beleid vindt als alles echt vernietigd moet worden, heb ik ook nog nooit meegemaakt of gehoord, er zijn ook kinderen die zelf hun werkboekjes liever niet mee naar huis nemen. Zou dat gebeurd kunnen zijn? Wellicht heeft je kind gezegd dat hij/zij dat niet wilde en heeft de juf toen gezegd dat 't dan maar bij 't oud papier moest omdat er niets meegaat naar de volgende groep. En dat je kind dat geïnterpreteerd heeft als "alles moet weg." Dat zou ik me nog kunnen voorstellen.

Blokje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 24 jul , 2021 2:56 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Blokje »

Nee, ze hebben het echt met zijn allen klassikaal gedaan... De kaftjes waar de namen op staan moesten apart worden verscheurd, de rest van de boekjes gewoon zo bij het oud papier. In de parallelgroep 4 hebben ze het ook zo gedaan vertelde de moeder van een vriendinnetje... Er kunnen natuurlijk redenen voor zijn. Iemand in mijn omgeving opperde al dat ouders mogelijk kunnen gaan kijken waar hun kind fouten maakt en dat dan thuis in de vakantie gaan bijspijkeren en dan mogelijk op een manier die heel anders is dan school...

Er kunnen uiteraard redenen voor zijn maar ik stond er wel van te kijken, in groep 3 gebeurde dit niet dus wellicht een keuze van de leerkracht(en) zelf...
Zal dat na de zomervakantie ook eens vragen. Niet dat ik nu per se die boekjes moet hebben of inzien, maar gezien de communicatie of terugkoppeling is ook al zo summier. Behalve de toetsuitslagen/cijferlijst bestond het rapport ook uit niet meer dan "Geniet van je vakantie en succes in groep 5."

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Von »

Heel bijzonder, en niet erg transparant.

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Marthe »

Blokje, ik vind deze gang van zaken wel heel opmerkelijk.
Het zou bij mij als ouder toch wel wantrouwen opwekken, zeker in combinatie met zo'n summier rapport.

Blokje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 24 jul , 2021 2:56 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Blokje »

Wantrouwend ben ik niet per se, maar vind het gewoon niet leuk, niet warm. Komt niet echt over als een prettige wisselwerking. Bovendien ook voor de kinderen... tot 2 weken geleden keihard gewerkt in die boekjes en dan: kieper alles maar in deze bak... Nou ja, dat laatste is mijn invulling natuurlijk, maar zou wel graag meer over de gang van zaken willen weten.

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Pompom »

Het is mijn smaak ook niet, maar ik wel op een school gewerkt waar volle schriften niet mee naar huis gingen.
Wat Von schrijft herken ik ook: kinderen die het liever niet mee nemen. Bij mij op school moet alles mee naar huis.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Anne72 »

Als je graag wil weten hoe het met je kind gaat in de klas en waar het iets te leren heeft, dan vind ik de werkboeken maar een magere info bron. Inmiddels twee kinderen op het VO dus even uit de oude doos: wij hadden ieder jaar 4 gesprekken van een kwartier met de leerkracht.
1 aan het begin: wij als ouders en vanaf groep 5 dacht ik ons kind konden vertellen over het afgelopen jaar, onze verwachtingen voor dit jaar en andere punten die wij belangrijk vinden. Ook de leerkracht stelde zich kort voor natuurlijk.
1 rond de herfstvakantie: de leerkracht reflecteerde op de eerste weken: wat is opgevallen en hoe verhoudt zich dat tot wat in het eerste gesprek is verteld.
1 in februari na de M-Cito’s. Daar hoorde ook een rapport bij en dus Cito scores.
1 in juni na de E Cito’s. Ook met rapport en gericht op wat afgelopen jaar is geleerd en wat belangrijk is voor volgend jaar.

Alle ouders en dus vaak met kind kregen dit gesprek. En dat was dan naast de mogelijkheid om aan begin of einde van de dag even met de leerkracht te praten omdat het heel normaal was om aan begin van de dag even mee naar binnen te lopen of aan het einde van de dag de leerkracht die buiten stond aan te spreken. Dat was dan niet voor lange gesprekken natuurlijk maar wel om snel even wat te checken of een afspraak te maken voor een extra gesprek.
Deze cyclus maakte het ook niet zo beladen om iets als verveling of een voorsprong aan te kaarten.

Eerlijk gezegd: daar kan geen werkboekje mee naar huis tegen op. Daar heb je toch echt uitleg bij nodig. En ik kan me herinneren dat we ze bij een gesprek ook wel ooit bekeken hebben.

Alleen later begreep ik dat dit niet standaard was. Zonde als je het mij vraagt

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Blokje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 24 jul , 2021 2:56 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Blokje »

Dat klinkt fijn, Anne72. Ook heel open en transparant. En als dat iets is dat de school al uit zichzelf aanbiedt dan komt dat ook anders over dan wanneer je als ouder zelf overal om moet vragen. Tienminuten-gesprekken worden hier in principe 1 keer per jaar aangeboden halverwege het schooljaar en aan het einde van het jaar enkel voor de ouders van kinderen die doubleren. Leerkrachten (behalve in de kleutergroepen) zijn ook voor of na school slecht benaderbaar omdat je als ouder niet in de school komt (ook niet vóór corona) en de leerkrachten niet buiten te zien zijn. Dat maakt het meteen een stuk gewichtiger wanneer je wél "om een gesprek vraagt".

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door merriedroom »

Blokje, klinkt als een missie voor de oudercommissie. In de afgelopen decennia is de ouderparticipatie in scholen sterk gegroeid. Dat had nadelen maar nog veel meer voordelen. Het lijkt erop alsof jouw school die transitie heeft gemist. Aanpassingen zoals dat de leraren naar buiten gaan met de kinderen aan het eind van de schooldag, is een kleine maar wel effectieve om door te voeren. Staat de directeur ‘s ochtends wel buiten of is die even onbereikbaar? Een lagere drempel om in contact te komen, is nodig. Zeker als je te maken hebt met een leerling die mogelijk aanpassingen nodig heeft.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Axator »

Hier is het 3 keer per jaar een ouder gesprek. Standaard ergens na de herfstvakantie, in februari en in mei. (en eentje extra bij een bouwwissel begin van het jaar, in groep 7 voor het voorlopig schooladvies en groep 8 voor het definitieve eindadvies)
Nu was het afgelopen jaar gewoon gek, maar die ouder gesprekken zijn digitaal wel doorgaan. De leerkrachten namen hun klas mee naar het hek eind van de dag (ipv op het plein wachten, buiten het plein is meer ruimte). Normaal was die optie er alleen in de ochtend even snel bij de klas, nu juist in de middag soms wel tijd voor meer dan 3 zinnen.
In de ochtend en middag stonden er bij de beide hekken ook altijd iemand. Meestal iemand de directrice of de ondersteuning, en een onderwijsassistent. Dus de lijntje probeerden ze wel te houden.

In ons geval liep het even helemaal spaak en hebben we de gewone gesprekken afgezegd maar vervangen door lange inhoudelijke gesprekken met de IB-er en externe hulp.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Functioneringsniveau Cito-toets

Bericht door Paula »

Op de eerste basisschool van onze kinderen hebben we bij oudste een tijdje gewerkt met een heen-en-weer-schrift waarin de leerkrachten en wij onze bevindingen en vragen konden opschrijven. Dochter nam dan het schrift mee naar huis en naar school. Door met dat schrift te werken, was minder vaak een gesprek nodig. School liet namelijk merken dat de gesprekken met ons als belastend werden ervaren.

Op de tweede basisschool zaten relatief veel 'bijzondere' kinderen, daar waren gesprekken heel gebruikelijk. Wij hadden meestal een dubbele afspraak tijdens de standaard ouderavonden. We stonden dan als laatste gepland zodat het gesprek kon uitlopen. Voor oudste was dat voldoende. Voor jongste hadden we de laatste 2 schooljaren 1x per 6 weken een gesprek. Soms was dat hard nodig, en als het echt niet kon wachten trokken we eerder aan de bel. Maar soms waren we ook in 10 minuten klaar omdat we met z'n allen concludeerden dat het op dat moment gewoon goed ging. Omdat we elke 6 weken een gesprek hadden, waren deze gesprekken weinig beladen.

Plaats reactie