Groep 3 (2021-2022)

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Groep 3 (2021-2022)

Bericht door JannekeT »

Onze zoon gaat aankomend jr naar groep 3.
Nu hebben we vd psych diverse adviezen gekregen richting school om aan te passen (verrijken, verdiepen, verbreden, Peer contacten etc)
Hij was een vastlopende kleuter, weigert uitdagingen, kan nog niet lezen en heeft hier geen interesses in.
Afgelopen jr, vanwege zijn afkeer tegen school, boze buien etc, ook ambulante begeleiding gehad.
Nu heeft dat minder goed uitgepakt dan gehoopt. Zoon gaat nog altijd met tegenzin nr school.

Aankomend jr wil school hem wel in het snellere groepje rekenen / lezen plaatsen, mits hij dingen last zien.. maar wij zijn bang dat dat juist niet gaat gebeuren.. dat laten zien.. zeker gezien zijn houding.. het weigeren etc.
En als ze hem daar sowieso in plaatsen zijn we bang dat dat misschien wel juist verkeerd gaat.. gezien zijn behoefte aan succes en z’n faalangst.. ondanks dat de ambulante begeleiding aangeeft niet zo ver gekomen te zijn als gewenst, gaat dit toch gehalveerd (en tzt zelfs gestopt) worden.
Daarnaast lijkt er in groep 3 weinig mogelijkheid te zijn tot verdiepen/verbreden etc.. omdat groot deel vh onderwijs toch in de basis (lezen/rekenen) gaat. Er is nog wel een uur per week plus klas (meer en hb). Maar zal dat voldoende zijn ..?

Wij houden ons hart vast..
Iemand ervaring met een vastlopende kleuter.. waar het wel/ of juist niet goed ging in gr 3? Adviezen..? Twijfels weer delen met school? Of eerste weken afwachten..?
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Paula »

Met onze jongste hebben wij ervaring in de zin van enorme weerstand en niet meer naar school willen. Maar hij las en rekende in groep 1 al op niveau groep 4 en hij had overduidelijk geen klik met zijn groepsgenootjes. Zijn voorsprong en het probleem waren dus duidelijk. Er waren meerdere versnellingen nodig om hem op zijn plek te krijgen.

Jouw zoontje heeft geen interesse in schoolse dingen schrijf je. Dat kan, niet elke hb kleuter komt lezend groep 3 binnen. Ik neem aan dat hij wel voldoet aan de lees- en rekenvoorwaarden om naar groep 3 te gaan. Maar groep 3 is meer dan leren lezen en rekenen. Het gaat ook om zaken als rekening leren houden met elkaar, omgaan met uitgestelde aandacht, klaar zijn voor het 'formele' leren (tot dan toe gaat leren meestal spelenderwijs).

Hoe is zijn contact met andere kinderen? Speelt hij liever met klasgenootjes of juist met oudere of jongere kinderen?
Waar ligt zijn interesse wél? Kan hij aangeven wat hij zou willen doen op school? Wat hij verwacht? Wat hij verwacht van andere kinderen?
En ook niet onbelangrijk: wat verwacht hij van groep 3?

Van een interne plusklas van 1 uur per week zou ik niet teveel verwachten. Wanneer blijkt dat hij echt meer uitdaging nodig heeft dan school kan bieden, zou ik eerder op zoek gaan naar een geschikte externe plusklas.
Als peercontacten worden aangeraden maar op school niet aanwezig zijn, dan zou ik sowieso proberen daar actief naar op zoek te gaan. Dat kan via dit forum (speeloproepjes), via Pharos, Peers2Play, en andere hb-initiatieven in de verschillende regio's. Mijn kinderen hielden er geen diepe vriendschappen aan over maar het was wel een opluchting voor ze dat ze gewoon zichzelf konden zijn tussen andere hb kinderen. Speelafspraken en andere hb-activiteiten waren dan ook vrijwel altijd een succes.

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door JannekeT »

Hij voldoet zeker aan de voorwaarden van Gr 3. Kent alle letters, maar kan nog niet lezen.
er is verder ook nog twijfel over dyslexie (wat veelvuldig in onze fam voorkomt).
maar hij zit meer in de fase 'kan ik niet, wil ik niet, doe ik niet'.. Zelfs de psych die zijn iq test heeft afgenomen zegt dat hij lastig was om te testen; omdat hij dingen die hij niet niet meteen wist gewoon weigerde te proberen. Vandaar ook de ambulante begeleiding.
Thuis als iets niet meteen lukt dan wordt hij enorm gefrustreerd en wil hij niet meer verder. Is lastig puntje. Zijn daarom ook bang dat hij straks met lezen etc gaat afhaken; zeker als de ambulant begeleiding (zijn enige lichtpuntje op school) wordt verminderd.

Hij geeft zelf aan zin te hebben in groep 3; de kleuterklas vond hij stom. Veel te druk en te veel chaos volgens hem. In groep 3 wil hij leren lezen en rekenen geeft hij aan. Hij speelt liever met kinderen die stukken ouder zijn, er is weleens een kind komen spelen, maar dat werd meestal chaos. (adhd gedrag; om indruk te maken) of in het negeren van het speelgenootje. met oudere kinderen kan hij wel prima spelen.

Externe plusklas is er helaas niet in de omgeving. Hoe vind je zoiets? Of is het dan gewoon pech... ?
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Paula »

JannekeT schreef:
ma 26 jul , 2021 1:18 pm
Hij geeft zelf aan zin te hebben in groep 3; de kleuterklas vond hij stom. Veel te druk en te veel chaos volgens hem. In groep 3 wil hij leren lezen en rekenen geeft hij aan.
Misschien is hij een van die kinderen die het pas willen leren als het officieel 'mag'. Als hij voldoet aan de leervoorwaarden voor groep 3, is de kans redelijk aanwezig dat hij er ook echt aan toe is. Groep 3 is in elk geval rustiger dan groep 2. De drukte en de chaos van de kleutergroep werd ook door mijn kinderen als vervelend ervaren. Zeker omdat de aansluiting met klasgenootjes ontbrak.
'kan ik niet, wil ik niet, doe ik niet'
Laat hij dit gedrag ook op school zien, of voornamelijk thuis? Ik bedoel, herkent school die instelling en wat doen zij om hem te activeren? Mijn jongste deed dit ook op school. Hij hing in groep 1 als een volleerde puber onderuit op zijn stoeltje en weigerde mee te doen met de activiteiten. Juf zat met de handen in het haar en vroeg uiteindelijk onze hulp. Onze zoon wilde best van alles doen en leren, alleen niet dát wat op school werd aangeboden.
Hij speelt liever met kinderen die stukken ouder zijn, er is weleens een kind komen spelen, maar dat werd meestal chaos. (adhd gedrag; om indruk te maken) of in het negeren van het speelgenootje. met oudere kinderen kan hij wel prima spelen.
Vaak spelen hb kinderen met oudere kinderen omdat er geen peers (ontwikkelingsgelijken) van de eigen leeftijd voorhanden zijn. Wij hebben er destijds voor gekozen om die peers zelf op te zoeken. Daar reden we regelmatig in het weekend voor naar de andere kant van het land.
Externe plusklas is er helaas niet in de omgeving. Hoe vind je zoiets? Of is het dan gewoon pech... ?
Google, leerplichtambtenaar vragen, eigen school vragen of ze iets weten (afhankelijk van hoe je relatie met school is, als ze het als een motie van wantrouwen zien zou ik nog even wachten), oproepje via dit forum plaatsen. Niet alle plusklassen maken veel reclame, best mogelijk dat er toch iets in de regio zit.

Het lijkt me goed om aan het begin van het schooljaar een afspraak met de groepsleerkracht te maken. Dan kunnen jullie in een vroeg stadium samen bekijken hoe het gaat, hoe je zoontje zich opstelt op school, etc. Ook als er op dat moment géén probleem is, is het goed om te investeren in het contact met de leerkracht en een vinger aan de pols te houden.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door merriedroom »

Hier juist de oudste die echt geen zin had in lezen bij de kleuters. In groep 3 deed ze netjes mee, want lezen hoort daar en ze hoefde zelfs al vrij snel niet meer thuis extra te oefenen. Halverwege het jaar naar de zonlijn overgestapt en nu eind van het jaar leest ze alles wat los en vast zit en is getoetst op M5-niveau. Het kan best zijn dat je zoontje in groep 3 wel wil beginnen met lezen, zoals hij ook zelf zegt.

Ze wilde ook niet meedoen met de werkjes bij de kleuters. Juf kwam al snel naar me toe voor tips. Ik wist dat dochter te motiveren is als het doel duidelijk is. Juf legde vervolgens bij een knutselwerkje uit dat het voor de fijne vingerbewegingen is om straks goed te kunnen schrijven. Toen waren de knutselwerkjes ineens heel snel af.

Na een paar maanden groep 3 kwam de ib’er vertellen dat de structuur in de klas en het meer schoolse leren dochter wel heel erg goed deed. Waren ze toch wel blij dat de kleuterperiode voor haar voorbij was. Toen bleek ook hoe een grote leerbehoefte dochter heeft. Als daaraan niet voldaan wordt, zit ze ook achterstevoren en gaat dwars worden in de klas. Het blijft dus opletten of het lesaanbod nog wel echt nieuwe dingen aanbiedt. Best kans dat je dit voor je zoon ook in de gaten moet houden gedurende het schooljaar.

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Lisa80 »

Onze dochter start dit jaar ook in groep 3 en heeft de eerste week achter de rug.
In aanloop naar groep 3 (en tijdens de kleuterperiode) verschillende gesprekken gehad met school. Soms loopt het een periode okee, soms gaat het minder... Over het algemeen is school van goede wil, zijn zij hun kennis/kunde op HB-gebied aan het ontwikkelen/uitbreiden en dragen wij (ouders) actief bij aan een korte contactlijn (lees: monitoren wij bijv. of de gemaakte afspraken in de praktijk ook plaatsvinden en of het beoogde doel ermee bereikt wordt). Het is een dynamisch proces en dat is prima, aan de andere kant maakt het mij soms verdrietig als wij weer aan de bel moeten trekken.

J heeft relatief kort gekleuterd (en ook nog wat beperkt door de corona-maatregelen). Ik denk dat het prima was. Ze heeft er uitgehaald wat zij er uit kon halen, en verder bleek het moeilijk om goed aan te sluiten bij haar 'zone van naaste ontwikkeling'... J vindt het heerlijk om nu in een geordende opstelling in de klas te zitten, lekker overzichtelijk :smile: Werken in werkboekjes, knutselen, educatief en vrij buiten spelen...
Er is afgesproken dat er meteen vanaf het begin gelet wordt op voldoende uitdaging, naast het leren van een goede basis. (J kan lezen en schrijven, maar schrijft bijv niet alle letters op de 'juiste' manier.) Thema is ook dat ze erg streng is voor zichzelf en snel gefrustreerd kan raken (wat ze weinig op school laat zien, maar thuis dubbelop).

De eerste week lijkt okee, op school. Thuis is ze moe, kort lontje, gespannen, aanhankelijk. Niet zo vreemd in zo'n eerste week, maar ik weet dat ik dat bij haar in de gaten moet/wil houden. Ik ben benieuwd hoe het verder zal gaan de komende weken :smile:
O 2008
M 2010
J 2015

mamavanA
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 06 sep , 2021 12:39 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door mamavanA »

Onze dochter is ook na de zomervakantie gestart in groep 3 (ze wordt eind september 5 jaar). De eerste 2 dagen was ze enthousiast over, daarna zakte het al snel af.. nu wilt ze al niet meer naar school. Heb er net een los topic over gestart, hoop op tips..
Hoop dat het jullie kindjes beter vergaat bij de start van groep 3!

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Lisa80 »

We zijn inmiddels enige weken verder en het is thuis heel heftig. Ik zit er eigenlijk even doorheen (van binnen dan, aan de oppervlakte draait alles natuurlijk gewoon door... :( ) Ik kan er niet goed de vinger opleggen, maar zal eerst proberen een beeld te geven van hoe het momenteel gaat.

Op school LIJKT het goed te gaan met J. In die zin... ze zit rustig in de klas en volgt de les. Juf ziet een kat-uit-de-boom-kijkend meisje (herken ik wel). Naast het meedoen met de reguliere uitleg (waar ik achter sta: bijv. de juiste schrijfbeweging enzo, want de letters op zich kent ze al een tijd), wordt er meteen bekeken waar er extra uitdaging voor J kan zijn. Bijv. met dubbele klanken en zon-leeswerk (ondanks een nog wat laag leestempo). Of dit genoeg is, weet ik niet. (hoewel ik niet de indruk heb dat ze in haar zone van naaste ontwikkeling bezig is...)

Thuis... zien we een gefrustreerd, verdrietig, boos meisje, dat dagelijks klaagt over buikpijn (sinds een week of 4?). Heel erg aanwezig is, zowel positief als 'negatief'. Spraakwaterval, stelt de h-e-l-e dag vragen. Gespannen/kort lontje. Kan 's avonds de slaap niet vatten en is dan nog heel onrustig. Kan in pittige buien heel heftig kan zijn uitspraken die zij doet (wat ik niet persoonlijk opvat, maar toch naar klinkt). Het maakt mij vooral verdrietig dat ik zie dat ze zichzelf in de weg zit, moeilijk duidelijk kan maken wat er aan de hand is (wel dàt er iets aan de hand is) en vooral zelf (na een bui) ook beseft wat er gebeurd is en dan zich schuldig voelt.
Sinds een paar weken ervaart zij zelf ook meer last van haar kleding: randjes, naden e.d. die zij niet 'verdraagt'. Dit was altijd al wel een beetje, maar leidt nu regelmatig tot gefrustreerde (overprikkelde?) buien.

Enerzijds hoor ik veel geluiden van ouders/juf in groep 3, dat vrijwel alle kinderen moe zijn/kort lontje hebben en dat het echt wel wennen is in groep 3. Dat snap ik. En aangezien J altijd al een zeer intensief meisje is geweest (zowel in gevoel als in gedrag), kan het deze moeheid zijn, die bij haar misschien wat extremer tot uiting komt.
Aan de andere kant... weet ik het niet. Is het behoorlijk uitputtend momenteel, zowel voor haarzelf als voor mij/ons. De lijn tussen onderprikkeling en overprikkeling is en blijft erg dun. Ik zou haar heel graag weer wat meer ontspannen zien.
O 2008
M 2010
J 2015

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Zoonmoeder01 »

Wat een verdrietig verhaal maar helaas wel herkenbaar, hoewel natuurlijk nooit elke situatie hetzelfde is. Mijn advies zou zijn, zoek hulp van een goede hb-deskundige. (Ik ga er gemakshalve vanuit dat je dochter vermoedelijk hb is) Er zijn hb-deskundigen die herkennen dat het juist in groep 3 mis kan gaan. De kinderen hebben zich dan al jaren aan de groep lopen aanpassen (doet je dochter nog steeds) en dan wordt het na jaren te veel. Mijn ervaring is dat je dat thuis het eerst merkt. Mijn zoon (niet bewezen hb) vertelde pas in groep 3 dat hij allemaal dingen op school leerde, die hij al geleerd had. Vaak gaan kinderen met hoge verwachtingen naar groep 3, want nu gaan ze leren, maar in de praktijk valt het dan erg tegen. In ieder geval is het belangrijk om te weten hoe je dochter er didactisch voorstaat. In principe kan de school daar ook iets in betekenen door het kind o.a. door te toetsen. Dit betekent niet automatisch dat je kind nog een klas over moet slaan bij een "hoge" uitslag maar het kan bijv. wel betekenen dat je kind al kan lezen. In dat geval kunnen de lessen in groep 3 heel langdradig zijn en je kind zelfs onzeker maken. Het is belangrijk om te weten hoe je dochter er voor staat. Heeft jou dochter last van faalangst enz.

In ieder geval hebben de gesprekken met verschillende hb-deskundigen ons veel inzicht gegeven en achteraf hadden we misschien bepaalde situaties kunnen voorkomen. In onze situatie zag ik op de basisschool dat hij tics kreeg als hij te weinig uitdaging kreeg. Op de middelbare school waren die tics verdwenen maar omstonden weer andere problemen. Dat je als ouder er doorheen zitten, begrijp ik dus wel. Mijn advies is zoek hulp. Mijn ervaringen van destijds was, dat de problemen die ik thuis had aan de thuissituatie werd verweten, terwijl die heel duidelijk gerelateerd waren aan de problemen op school, waar ze zelf geen last van hadden. Niet elke school wil wat doen met een probleem waar ze zelf geen last van hebben, maar er zullen ongetwijfeld daar positieve uitzonderingen op zijn. Daarnaast kan een aanpak gericht op het kind ook helpen.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door merriedroom »

Wat lastig zeg. Ik snap dat je er doorheen zit. Heel intens om je dochter zo te zien worstelen.

Ik kan me voorstellen dat ze door heel veel dingen tegelijk gaat. Ja, groep 3 is even flink wennen. Ja, ze moeten nu dingen doen om te leren en niet al spelende zoals bij de kleuters. Maar ook, het tempo en niveau kan daardoor minder goed aansluiten dan bij de kleuters, waar meer vrijheid was. Mijn dochter had ook baat bij aangepast rekenen en aangepast lezen. Het probleem was dat ze op dat moment nog niet voldoende op dat hogere niveau zat en ze met de klas mee moest doen. Jouw dochters lage leestempo blokkeert ook goed aangepast lezen en dat maakt het niet makkelijker. Pas halverwege groep 3 was mijn dochter zo ver vooruit dat overal de extra aanpassingen wel inmiddels passend waren.

Wat kun je thuis organiseren? Ze is duidelijk overprikkelt als ze ook de prikkels van haar kleding moeilijker verdraagt. Zit ze op sport, zwemles, muziekles of speelt ze veel bij andere kinderen? Het is te overwegen om dat tijdelijk te stoppen of te minderen om haar ruimte te geven. Na de herfstvakantie weer opnieuw kijken. Tenzij ze juist deze activiteiten als uitlaatklep heeft, dan vooral blijven doorgaan.

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door JannekeT »

Zo herkenbaar…
Hier na 6 hele mooie rustige vakantie weken, een hoop ellende. Driftbuien, huilen, niet naar school willen, zelf weglopen van school, om het kleinste ding boos worden, meerdere keren per nacht uit bed door nachtmerries. Kortom, ik snap je frustraties helemaal. (Zit er ook behoorlijk doorheen, nu al)
Onze zoon geeft echter op school ook problemen; waardoor wij na 1week al het verzoek kregen voor een gesprek (staat eind vd week).
Al begrijp ik ook dat het erg lastig voor de leerkracht is om voor alle kinderen passend onderwijs te bieden. Hopelijk komt er snel verbetering!
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door JannekeT »

Hier trouwens wel baat bij extra prikkels. Geen geluiden/kaartjes in kleren etc., daar wordt hij ook gek van. Maar in de zin van meer beweging. Veel hb kids zitten namelijk ook hoog in hun energie (weinig slaap, onvermoeibaar etc). Zo starten wij, op advies, voor school al met rennen/springen.. onze zoon lijkt zo rustiger te starten op school. Het klonk voor ons eerst ook niet logisch; dachten zelf dat hij overprikkeld was. Maar “onderprikkelt” blijkt dus ook te bestaan. Zo hebben veel hb kids ook baat bij een tangle, door het friemelen nemen ze vaak meer vd les op.
Wij schakelen nu ook af door te rennen, zodat hij fysiek uitgeput in bed beland waardoor hij minder geneigd is tot piekeren s avonds.. weet niet of je hier iets mee kunt; maar soms is het een beetje omdenken…
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Lisa80 »

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga mij weer eens bijlezen over de 'overexcitabilities' van Dabrowski. Ik herken daar veel in en misschien haal ik daar nog wat uit.

Daarnaast wil ik toch idd ook wat scherper krijgen hoe het op school gaat. Laatst zat J bijv een stukje krant of een recept met mij mee te lezen. Nu ging dat echt niet super vloeiend, maar het contrast met mik en kip is wel heel groot...
Ik vind het heel jammer dat de IBer waar wij een goede samenwerking mee hadden, niet meer op onze school werkt. Aan de huidige IBer moet ik een beetje wennen en de combinatie met de laatste leerkracht van de kleuterklas was niet optimaal. Gelukkig mogen we binnenkort weer 'live' gesprekken voeren op/in school en dat zie ik als een nieuwe en betere mogelijkheid om goed met elkaar af te stemmen.

En over het bewegen... ik vind dat lastig... Vaker wordt gezegd dat het kan helpen om iemand even te laten uitrazen, alleen heb ik bij J vaak het idee dat het een soort sneeuwbaleffect wordt. Dus als ze dan eenmaal haar energie helemaal de vrije loop laat, dat het haar niet meer lukt om zichzelf daar op een gegeven moment weer in af te remmen. Op zich is het misschien logisch dat ze daar dan een volwassene voor nodig heeft, alleen vaak is ze dan al over een grens heen... Hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.

Dit weekend gelukkig ook weer onze J wat blijer gezien. Lekker buiten en/of creatief bezig, dan is ze in haar element :-)
O 2008
M 2010
J 2015

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Halve mandarijn »

We zijn al flink op weg naar de herfstvakantie, maar zoon heeft zijn plek in groep 3 nog niet helemaal gevonden. Hij heeft wel 1 vriendje gemaakt en 1 maatje (dank voor de tip om daar onderscheid in te maken, dat helpt hem erg). Hij vindt dat hij veel moet doen, maar het is allemaal "kippenkak". We weten dat er gecompact en verrijkt wordt en hij gaat 1x per week naar de plusklas.

Wel is hij net als velen van jullie kinderen zoals ik lees regelmatig opstandig, boos en verdrietig. Hij vindt moeilijk aansluiting bij de groep en maakt het zichzelf onnodig moeilijk denk ik. Hij ligt regelmatig met klasgenoten overhoop en ziet zijn eigen aandeel daarin niet. Hij wil dat iedereen zich aan de gemaakte afspraken houdt en spreekt klasgenoten daar ook op aan. Daar maar je jezelf niet geliefd mee, maar hij vindt zijn gedrag volkomen terecht. Zeker als de juf het niet ziet.

Hoe gaat het bij jullie kinderen in groep 3?

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door JannekeT »

Het is stil hier.. hoe gaat het met de groep 3ers?

Onze oudste zit inmiddels meer thuis dan in groep 3. Doet hem goed.. hopelijk tzt weer terug het (beter passend) onderwijs in.

Zijn jongere broertje stroomt nu deeltijds in in gr 3. Hopelijk pakt dit beter uit..
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Halve mandarijn »

Haha, inderdaad. Erg rustig. Hier lijkt het beter te gaan. Sinds een aantal weken rent zoon blij de school weer in en op de foto's die zijn juf soms deelt zie ik een stralend gezichtje. Hij lijkt ein-de-lijk zijn plekje gevonden te hebben in de middenbouw (groep 3, 4 en 5 zitten samen). Hij kan thuis beter zijn emoties beheersen, hij zoekt echt even een rustplekje als het hem teveel wordt.

Gelukkig zijn er op school nog geen dagen uitgevallen, maar het thuisonderwijs is volledig voorbereid.
Ik had wat printjes gemaakt van de opdrachten als voorbereiding en zoon vroeg of hij de oefensommen van cito rekenen mocht maken van groep 3 en 4. Die maakte hij zonder na te denken. Daarna vroeg hij of hij de oefensommen van groep 5 mocht maken. Waarom ook niet dacht ik. Daar had hij echt wel meer moeite mee, maar ze waren te doen. Her en der een foutje, heel goed. Toen ik vroeg of de juf wist dat hij dit kon antwoordde hij ontkennend. Ik mocht het ook niet zeggen tegen haar, want dan zou hij harder moeten werken, haha.
Gezien hij het plezier weer teruggevonden had op school en lekkerder in zijn vel zat, het maar zo gelaten. Zoon heeft het op eigen initiatief later wel meegenomen om te laten zien.

Ik ben benieuwd naar de mening van zijn juf hoe het gaat daar, geen idee eigenlijk wanneer het volgende gesprek zal zijn, maar ik wacht rustig af.
Tot nu toe lijkt het goed.

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Lisa80 »

Hoi!

Hier een hele pittige tijd gehad, op dit moment gaat het redelijk okee.
Het is op een gegeven moment geëscaleerd met J, waarbij ze erg duidelijk en heftig liet blijken dat ze niet naar school wilde en dat het erg veel spanning gaf bij haar. Dat was voor ons het moment (de grens) om op school een 'alarm-signaal' aan te geven (eerdere signalen hadden niet tot voldoende actie geleid) en op school was er nu ook iets meer besef dat J inderdaad niet goed in haar vel zat en dat dat (ook) schoolgerelateerd was, ook al was dat niet heel duidelijk zichtbaar op school (thuis des te meer).

Er is nadrukkelijker gekeken naar wat J nodig heeft op school, waarin een aantal stappen zijn gezet en voor een deel zitten we nog in dat proces (en vanuit de oudste twee is mijn ervaring dat dat proces mogelijk de gehele schooltijd kan duren, alleen zou het fijn zijn als men alert blijft op de leerlijn van J/individuele kinderen).
Deze kerstvakantie voor het eerst weer een meer ontspannen J gezien, ondanks alle saaiheid en beperkingen m.b.t. het ondernemen van dingen. Juist de relatieve rust leek haar deze keer goed te doen. Ik denk dat het haar ook goed heeft gedaan, dat ze zich 'gezien' heeft gevoeld.

Naast school hebben we nu ook hulp bij de prikkelverwerking van J, waar ik een goed gevoel bij heb en J komt er ook graag.
O 2008
M 2010
J 2015

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door JannekeT »

Wat fijn dat ze J zien.. onze school zag het helaas niet meer zitten.. oudste zit volledig thuis (met z’n 6jaar)..
Nr 2 mag gelukkig in feb wel starten op voltijd hb onderwijs.. daar was school inmiddels ook handelingsverlegen voor.. (zat met 4 jr deels in gr 3). Daarnaast op dit moment een zeer opstandige 3jarige; waarvan alle vriendinnetjes inmiddels naar de basisschool mogen.. 😤
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door merriedroom »

Pittig Janneke! Zo sneu voor de oudste ook. Ik hoop dat hij zijn rust kan vinden en (met pas 6!) herstel vindt in zijn trauma. Naar welke groep gaat je tweede in hb-onderwijs?

Hier tweede ook deeltijd groep 3 sinds afgelopen week. Het contrast met hoe hij bij de kleuters is, was voor mij wel schrikken. Juf van groep 3 had zo’n open, gemotiveerde en aanwezige jongen niet verwacht nadat ze hem eerst zo afwezig bij de kleuters zag. Vrijdag wilde hij niet naar school, maar de herinnering dat hij ook weer even naar groep 3 mocht, maakte dat hij opsprong en naar binnen rende. Vanavond zei hij weer niet naar school te willen morgen.

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door JannekeT »

Dat klinkt heel fijn.. de juiste keuze dus om door te stromen nr gr 3. Dat was hier ook voor middelste.. maar als je binnen je eerste half jr school al 2 versnellingen nodig hebt; is dat niet heel handig.. dus gelukkig hier voltijd hb. Hij stroomt in in de laagste groep; dat is gr 3/4 niveau regulier…. En dan flink verkort, verdiept, verbreed.. eens kijken wat ons dat brengt.
Hopelijk kan onze nr 1 daar na de zomer ook heen..
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door merriedroom »

Ja, twee versnellingen binnen een half jaar is heel veel. In dit geval een spagaat, want hij zit ook (en officieel) in groep 1. En dan zit hij in groep 3 ook niet om inhoudelijk te leren, want dat rekenen kent hij allemaal al en hij is dan ook direct de beste en snelste van de klas. Het ging ook meer om te kijken hoe het schoolse hem bevalt en hem leren hoe dat allemaal werkt.

Ik zie hier geen mogelijkheid voor hb-onderwijs, want de enige die ongeveer in de buurt is, krijg ik rillingen van over mijn rug. Misschien een vooroordeel, maar ik voel me niet prettig bij die school. En daarnaast denk ik dat hij daar ook niet in het onderwijssysteem gaat passen. Op de huidige school weet ik nu dat ze hem accepteren hoe hij is en zoeken ze (externe) hb-hulp, dat moet dan nog maar blijken bij een andere school. Ik wil dat risico nu niet nemen.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Halve mandarijn »

Ik vind het toch best heftig om te lezen hoor van jullie kindjes, uitgevallen op school als je pas 6 bent, 2 versnellingen in een half jaar of een kind dat met tegenzin naar school gaat. Lijkt me vreselijk lastig om dan te beslissen wat je gaat doen en wat het beste lijkt voor dit moment of wat de toekomst gaat brengen. Ik kan me wel goed voorstellen dat je ook kiest op basis van gevoel, als een hb school je de kriebels geeft, dan is de keuze wel wat makkelijker.

Hoe meer ik jullie verhalen lees hoe meer ik dan denk dat de slimheid van mijn zoontje dan nog best wel meevalt. Maar dan nog kan ik me soms vreselijke zorgen maken. Ik geef het jullie te doen.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door merriedroom »

Dank je wel voor je meeleven, Halve mandarijn. Er zullen altijd heftigere situaties te vinden zijn. We hebben hier nog geen Laurent thuis ;) kan altijd nóg ingewikkelder. Hoewel ook dat moeilijk vergelijkingsmateriaal is, want dat verliep weer zo ontzettend anders.

Ik zat nog even over een hb-school na te denken, maar ik merk dat ik de fijne samenwerking en contact met de huidige school helemaal niet wil verliezen. Voor mijn gevoel zijn we ook nog maar pas begonnen met het hele traject (is ook zo) en bemoedigde mij de uitspraak dat school hem niet in een leerjaar wil proppen, maar dat hij zijn eigen leerlijn gaat volgen. Externe expertise wordt ook ingevlogen en in de tussentijd heeft school al meerdere malen gehandeld. Ze laten er geen gras over groeien.

Janneke, ik denk dat je wel de beste keus hebt gemaakt naar hb-onderwijs. Jouw vorige school was duidelijk handelingsverlegen en ze konden de oudste al niet ondersteunen. Ik hoop dat je tweede daar meer stabiliteit gaat vinden en je oudste straks een veilige plek. Overigens zit ik al een tijdje met het idee in mijn hoofd dat mijn onderschrift er zo uit zou zien als ik hem in ‘jouw’ stijl zou maken:
[pompon] 2014 , :idee: 2017

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door JannekeT »

Haha.. leuk onderschrift!

Helaas hadden wij inderdaad geen keuze.. als school handelingsverlegen is; dan zul je iets anders moeten.
En halve mandarijn; ieder kind is anders.. er zijn ook hb kids die het prima doen op regulier onderwijs met verrijking etc.. hopelijk is dat zo in jullie geval. Onze oudste heeft gewoon pech gehad dat ze hem niet gezien hadden als hb en daardoor 2,5 jr in de kleuterklas heeft gezeten.
Nu herstellen en dan weer langzaam richting onderwijs.. blik vooruit!

Wij zijn nu voor de jongste aan het proberen haar eerder te laten instromen op een basisschool.. maar dat schijnt erg moeilijk te zijn met de regelgeving 🙈
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Halve mandarijn »

Dat is zeker waar JannekeT.
Mijn zoon heeft ook bijna 2,5 jaar gekleuterd, maar dat was een bewuste en gezamenlijke keuze. Hij zou ondersneeuwen in groep 3 vreesden wij tussen groep 4 en 5 (Montessori) en al zijn vriendjes zijn leeftijdsgenoten. Maar al bij de kennismaking als bijna 4 jarige zei de kleuterjuf dat het een voorlijk kind was, in de eerste weken in groep 0 viel zijn dromerigheid op icm perfectionisme. Na 6 maanden kwam het vermoeden van hb eruit. We hebben denk ik ook echt geluk gehad met de oplettendheid van de juf. Zij heeft zich ook hard gemaakt dat hij in groep 3 bij de ECHA specialist in de klas kwam. Hij is gezien en de school ondernam actie. Op dit moment zit hij op zijn plek als kind van bijna 7 jaar in groep 3.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Halve mandarijn »

Toch handig dat thuisonderwijs vanwege corona. We hebben van de juf een pakketje gekregen om thuis aan te werken en dan merk je toch wat dingen op.
Zoon klaagt soms dat hij zo hard moet werken. Tja jongen, dat is zo in groep 3. Nu zag ik bij zijn rekenwerk dat hij alle basisstof moet maken + alle opdrachten die passen bij de compacte route + de extra moeilijke opdrachten + opdrachten die bedoeld zijn voor de zeer sterke rekenaars.
Dan moet ik zoon wel gelijk geven dat hij hard moet werken. Zeker omdat hij het ook in minder tijd moet doen omdat hij een dagdeel plusklas heeft.
Het viel mij ook op dat hij veel fouten maakt bij sommen die hij makkelijk weet. 8+6=5. Hoezo???
Ook schrijft hij eerst het antwoord op bij de sommen om vervolgens de tussenstappen te maken. In die tussenstappen gaat het fout, hij schrijft maar op zo lijkt met de concentratie van een ui.
Goed om even te bespreken met de juf dacht ik zo. Geeft je toch wat meer inzicht in hoe het gaat.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Lieverding »

Hiii! Mijn middelste dochter is van begin september is 6 en zit in gr3. Ze had 1/2 groep etc dus prima en doorgestroomd naar gr3, we hebben destijds aangegeven dat ze misschien toch naar gr 2/3 moet maar leerkracht gaaf aan dat ze echt gr3 aankan.

We hebben dus dat in gedachten gehad dat ze niet klaar is voor groep 3 (ze geeft niets om prestatie of leren) ze doet bij lange niet wat onze oudste doet qua leerprestatie. Ze is heel speels, fantasierijk, creatief, eigenwijs en tegendraads. Maar dan komt ie.. ze is ook super dromerig en sloom maar dan echt. Ze leest langzaam, ze eet uuuuren haar eten, ze loopt sloom, ze heeft slechte grove motoriek (doet wel tennis hockey ballet zwemles) maar is verschrikkelijk om te zien :mrgreen: ze luistert daar dus ook nooit, is eigenlijk dat ze doet alsof ze muur is, dus je kan het 100 zeggen en roepen ze kijkt en doet niets verder of pas later.
Ik denk als ze wisc mocht doen zou ze verbaal sterk zijn maar verwerkingssnelheid van de schuldpad hebben.

Maar goed dus een kind die niets om leerprestaties geeft dromerig is en gaat naar haar eigen gevoel goed op school maar haar niveau is wel te laag voor gr3 aldus citos. Leerkracht gaf aan dat ze wellicht het opnieuw moet doen. Opzich geen probleem maar met hoe ze is verwacht ik niet dat het haar helpt, ze weigert gewoon te luisteren, ze vertikt het gewoon en je kan haar zeggen dat ze sneller moet lezen doet ze gewoon niet. Thuis naar ons mening kan ze wel het niveau gr 3 lezen, ze kan totaal niet automatiseren en leeft is fantasie wereld, ze vraagt werkelijk bij alles “of het echt is”.
Ze bedenkt rollen, valt in het rol van baby of oma, doet kleding achterste voren of met naden naar boven express, bananavoeten zijn aan dagorde, ze weet dat het niet hoort maar heeft gewoon plezier erin. Ze loopt altijd naakt thuis aankleden lukt nooit. Ze kent duizenden liedjes, kan goed nazingen en tekst onthouden, praat je oren uit en doet opmerkingen van hoger niveau zoasl: “dat je dat maar weet”, “o my god”, “ja straf mij maar dan bel ik de politie”. :mrgreen: Heerlijk kind dus maar ik hou mijn hart van voor schoolprestaties

Omdat oudste dus totaaaaal anders is kan ik hier moeilijk de vinger opleggen. Aangezien ze zeggen dat de zussen/broers maar weinig iq verschil hebben. Iemand die het herkent qua doen en gedrag bij groep 3? Het wordt allemaal serieuzer citos etc en dochter kan lastig aansluiting vinden in groep (heeft ene beste vriendin altijd gehad va 1/2), ze lijkt het allemaal te nemen als spel, niet echt, ze begrijpt gewoon echt niet. Alles is een spel en al die dingen die je moet doen zoals leren of lezen of tandenpoetsen of plassen gaan dus door merg en been. Ik denk dat haar executieve functies ook enorm onder het niveau zijn.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Vlinder42 »

Zussen kunnen natuurlijk wel van elkaar verschillen. Anders zou je geen gezinnen kunnen hebben waar een kind hb is of verstandelijk gehandicapt, en de rest niet. Mijn eigen kinderen verschillen ook van elkaar. Ze zijn allebei slim, maar de oudste heeft Add en de jongste niet en dat leidt tot grote verschillen in karakter, gedrag en leervermogen. Bij de jongste gaat alles vanzelf, daar stroomt de intelligentie uit haar poriën zeg maar.. De oudste kost het gewoon veel meer moeite, inderdaad omdat ze vaak dingen niet hoort of niet luistert. Ze begrijpt alles heel goed, maar ze heeft veel meer herhaling nodig om de dingen te laten beklijven (want moeite met automatiseren). En ze is veel creatiever dan haar zusje.

Het gedrag wat je beschrijft doet mij erg denken aan onze oudste, maar wel in mindere mate dan wat jij beschrijft. Automatiseren, daarbij denken mensen vaak aan de tafels enzo. Maar mijn ervaring is, dat dat over alle levensgebieden kan gaan. Dus idd rekenen, lezen etc, maar ook dagelijkse handelingen die normaal gesproken geautomatiseerd worden zoals opstaan, aankleden, tandenpoetsen, tafel afruimen etc. Ook die dingen hebben veel meer herhaling nodig. Slechte motoriek heeft ze idd ook.

Van jullie andere kind schreef je dat ze visuele hallucinaties heeft. Weet je of zij die ook heeft? Omdat je schrijft dat ze steeds vraagt of dingen echt zijn. Onze oudste heeft een enorme fantasie, maar die heeft altijd wel een goed onderscheid kunnen maken tussen wat echt is en wat niet.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Halve mandarijn »

Ik herken mijn dochter van 3 in jouw verhaal lieverding, maar wel in mindere mate. Het naakt rondlopen (zodra ze 1 stap over de drempel zet gaan haar kleren uit), ze is meer bezig met haar rollenspellen dan met de echte wereld. Ik gooide dat op karakter, niet zozeer op intelligentie. Ik denk echt dat als ze 6 is nog steeds zo zal zijn. Luisteren doet ze ook minder goed, maar ze heeft een sterk ontwikkelde eigen mening. Al vanaf haar geboorte denk ik.

Wel betrap ik mezelf erop dat ik haar sneller achter vind lopen in ontwikkeling omdat ik haar stiekem toch vergelijk met haar veel snellere broer. Maar vanuit het kdv en consultatiebureau hoor ik terug dat ze echt wel vlot is. Alleen dus minder vlot dan haar broer.

De executieve functies van haar vlotte broer zijn ook niet heel goed ontwikkeld. Daar is echt nog wel wat in te winnen. Hij is enorm dromerig (maar leeft dus altijd in de realiteit), een enorme treuzelaar en snel afgeleid, altijd de laatste klaar met eten, schoenen en jas aantrekken, etc. Wij gaan volgende week zijn cito scores zien, maar zijn eigen meer benieuwd naar zijn rapport van de juf. Ik vind niet dat we veel moeten ophangen aan cito scores op deze leeftijd en het groter maken dan het is. Ik vind het oordeel van de juf belangrijker.

Ik probeer mijn kinderen niet teveel met elkaar te vergelijken. Ik weet dat ik het soms doe, maar daar doe ik hun eigenheid eigenlijk mee tekort.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Lieverding »

Jaaa ik vergelijk ook niet echt want het zijn twee verschillende kinderen en we zeggen altijd wat de oudste heeft te veel de middelste heeft te weinig :mrgreen:
Ze zijn beide met enorm sterk karakter en eigen willetje dat is dan gemeen.

Ik ben ook benieuwd naar citos en na woensdag dan hebben we gesprek met de juf want ze wil het hebben over de resultaten van de citos.

Ja oudste heeft visuele hallucinaties maar niemand weet waroom en wat is de oorzaak. Vitaminnen en slapen in order. Ze heeft het soms op school, ze ziet dingen anders in hoeken van de ogen, dus juf leest boek, ze ziet het als juf ging naar wc met zijzicht. Ze kijkt: juf zit leest boek. Ze had nooit over pas met hb onderzoek kwam dat ik verslag. Ze weet dat het niet echt is gelijk, zit niet mee en vind het niet eng ze dacht dat het net als gewoon zien: iedereen heeft het. Daar lopen we nog nu met ggz jeugdhulp met hb expertise over want ze gaven aan dat het best wel kan liggen aan school/niet gezien/onderprestatie/ etc dus aan haar hb kant en relatie school. Maar dat was pas intake we moeten nog horen wat en hoe.

Jongste heeft dat niet ze is meer ziet iets en zegt: is dat echt, programma film, tv, of dat iets gebeurd wat je ook ziet op straat maar dan twijfelt ze of het echt is

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door JannekeT »

Uhmm.. opmerkingen van hoger niveau zoals: “dat je dat maar weet”, “o my god”, “ja straf mij maar dan bel ik de politie“… dat lees ik..
dat zegt onze jongste; zij is in dec 3 geworden.. toen we op vakantie gingen begon ze Engels tegen me te praten..
ik geloof dat mijn “normaal” nogmaals niet klopt.. want voor een 6 jarige is dat toch niet heel bijzonder? Of wel..? (Ik bedoel je hier niet af te vallen overigens.. hoop niet dat het verkeerd opgevat wordt. Maar ik denk echt dat deze opmerkingen wel normaal bij een 6 jarige horen? Of ik moet me alweer kei hard achter m’n oren gaan krabben en nog meer zorgen gaan maken)
vanaf ongeveer 4 jr gingen er bij de jongens discussies over of God de wereld geschapen had of dat het door de oerknal kwam. even ter vgl.. dat doet dochter nog niet..dus had de hoop op iets minder iq 🙈 (en problemen)
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door merriedroom »

Haha, mijn toen peuter dreigde ook het huis uit te gaan en op zichzelf te gaan wonen. Een variant op ‘dan bel
Ik de politie’. Maar ik moet ook zeggen dat ik specifieke uitspraken moeilijk kan koppelen aan leeftijd en daarmee ook aan eventuele ontwikkelingsvoorsprongen. Het zijn altijd momentopnames en sterk gerelateerd aan waar het kind op dat moment mee bezig is. Overigens ook waarom ik zo’n moeite heb met lijstjes, want de kans is niet zo groot dat je kind net die interesse heeft of precies zo’n soort uitspraak doet om te voldoen aan zo’n lijstje.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Lieverding »

Haha nee ik bedoel met deze opmerkingen enkel dat ze verbaal erg aangelegd is, ons oudste spraak dat niet, zei ook dat soort dingen nooit want is erg van “regeltjes en wat mag/niet”. Oudste ook verbaal minder sterk uit wisc dan perfomal.

Ik weet dat oudste getest is, middelste niet. Totaal verschillende kinderen wel en er is geen behoefte om middelste te testen ook. Ofhoewel gewoon uit nieuwsgierigheid :mrgreen:
Als ik gewoon zal vergelijk en zelf diep graven zou ik zeggen dat ze begaafd niveau heeft, de middelste. Geen hb, wel creatief (denk creatief begaafd), misschien wel echt add aangezien het op elkaar lijkt is lastig onderscheiden. Oudste ook adhd getest want we dachten oprecht zelf dat ze dat heeft, maar is echt totaal uitgesloten dus nu.

Middelste gaat gewoon goed in leven behalve dat het echt een strijd om alles sneller te laten lopen en doen. Ze doet tennis hockey zwemles toneel en ballet en geniet van het leven. Erg vel en extreem temperamentvol.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Halve mandarijn »

"Oh my God" is ook hier een veel gehoorde uitspraak sinds zoon in groep 3 zit. De drama druipt er soms vanaf. "Dit is geen leven zo" als de batterij van zijn spelcomputer op is, de tomaten te zacht zijn, een stukje van zijn koekje is gebroken of zijn zusje moet huilen". Een volleerd puber op zijn 6e. Ik hoop maar dat we het tegen de tijd dat hij 12 is gehad hebben of anders goed zijn voorbereid.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 3 (2021-2022)

Bericht door Halve mandarijn »

Het rapport van zoon is binnen. Een mooi rapport waar we zoon goed in herkennen, dat is heel fijn. Hij heeft moeite met het contact met andere kinderen (dat wisten we), maar wel een paar vriendjes in zijn groep. Het contact met de juffen en meesters is goed. Aan zijn taakgerichtheid en tempo moet hij nog werken. Bij werk dat moet kan hij ontzettend afgeleid zijn, zit te draaien op zijn stoel en is meer bezig met andere kinderen, dan met zichzelf (dat verrast ons ook niet). In werk dat hij zelf uit mag kiezen is dat beeld totaal anders, dan gaat hij helemaal op in het werk en heeft geen oog meer voor zijn omgeving (concentreren kan hij dus wel).
Rekenen is zijn sterke kant en op spelling na doet hij alles met verkorte instructies.

Van de cito's begrijp ik nog niet veel. Hij scoort 2 op de drie minuten toets en spelling, maar volgens mij is rekenen niet afgenomen (in de week van de toetsen kreeg hij corona).

Benieuwd naar het gesprek met je juf volgende week, maar we zullen vast op 1 lijn liggen, of in elk geval grotendeels.

Plaats reactie