Faalangst, onderpresteren en dyslexie

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
ElisHug
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Faalangst, onderpresteren en dyslexie

Bericht door ElisHug »

Ik ga proberen het zo kort mogelijk te houden :lol: .

Onze Jongste is 7 jaar (eind oktober 8 jaar) en zit in groep 4. Al van dreumes af aan heeft ze last van haar eigen perfectionisme en faalangst. Type 'doet pas iets als ze zeker weet dat ze het kan' en 'oefenen doe ik niet want dat betekent dat ik het nog niet kan'. Het is een extreem gevoelig en observerend meisje met alles, ook in sociaal opzicht.

Op school scoort ze op de Cito's vrij gemiddeld met uitschieters naar boven voor lezen (eind groep drie Avi E5 niveau behaald) en uitschieters naar beneden voor spelling (IV/V). Op de methodetoetsen scoort ze over het algemeen bovengemiddeld/goed. Ze raakt in paniek als ze iets niet weet of als ze bang is dat ze haar werk niet afkrijgt. Ondanks een lieve juf legt ze zichzelf een enorme druk op. Dan kan het dus gebeuren dat de juf zegt 'Kinderen, jullie hebben zo hard gewerkt vandaag, nu gaan we stoppen met werken en iets leuks doen' en Jongste in paniek raakt en gaat hyperventileren omdat haar werk nog niet af is. Ook als de juf zegt dat ze genoeg heeft gewerkt en dat heel veel kinderen hun werk nog niet af hebben accepteert ze dat niet en maakt ze alsnog haar werk af terwijl de rest van de klas iets leuks doet.

Vanwege de discrepantie tussen lezen en spelling en het feit dat onze oudste is gediagnostiseerd met dysorthografie (=dyslexie maar dan alleen op spellingsgebied) hebben we Jongste laten testen. We krijgen het rapport pas in de zomervakantie maar de voorlopige conclusie van de onderzoeker is dat Jongste een zeer intelligent kind is met een spellingsstoornis. Precieze getallen weet ik niet maar hij zei dat ze zéker verdiepings- en verrijkingsstof nodig heeft en minimaal naar het VWO moet uitstromen. Onze andere kinderen zijn hoogbegaafd getest, dus in die zin verbaast het me niet. Máár Jongste is wel echt heel anders. Oudste en Zoon vielen al heel jong op vanwege taalgebruik, kennis en interesses. Jongste niet, dat is een kind wat het vooral heerlijk vind om met haar knuffels, lego en playmobile te spelen. Sociaal gezien zit ze ook prima op haar plek bij haar klasgenoten en als ze niet hoeft te werken heeft ze het naar haar zin op school. Thuis is ze ook ontspannen en zit ze over het algemeen goed in haar vel.

En nu? Jongste wil steeds vaker niet naar school omdat ze dan moet 'werken'. Ze zit zichzelf echt in de weg met haar faalangst, dus daar moeten we op korte termijn zeker iets mee. Ik heb ook al een verwijzing van het CJG liggen. Maar moeten we nu ook al bij school aan gaan dringen op extra verrijking en verdieping en het onderpresteren aanpakken? Leggen we dan niet te veel druk op Jongste? Mijn gevoel is dat we juist zo min mogelijk druk op haar moeten leggen, omdat ze dat zelf al zoveel doet. En we moeten ook nog iets met het stukje dyslexie. Maar in welke volgorde? Het enige wat wij willen is een meisje wat op school relaxt en gelukkig is en fouten mag maken van zichzelf. En of ze dan naar het VWO, Havo of VMBO gaat maakt mij echt niet uit (de opmerking van de onderzoeker over VWO vond ik wat voorbarig ;) ). Aan de andere kant, doen we haar niet tekort door niet ook in te zetten op het stukje intelligentie?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Faalangst, onderpresteren en dyslexie

Bericht door Vlinder42 »

Mijn dochter van 7 worstelt ook enorm met faalangst. Het gaat iets beter als het werk meer op haar niveau is. Als het niveau te laag is, gaat ze zichzelf bezig houden en alles bijv 3x uitrekenen om zeker te weten dat het goed is. Dus ik zou zeker inzetten op verrijking waar ze geen last heeft van dyslexie/spelling.

Zo sneu, zoveel stress en dan zitten ze in groep 4..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Faalangst, onderpresteren en dyslexie

Bericht door merriedroom »

Dit is inderdaad sneu, zoveel spanning. Ik kan me voorstellen dat die angst juist deels komt doordat het te makkelijk is. Kennelijk heb je driemaal uitleg nodig om het te begrijpen, moet je alle opdrachtjes maken om het voldoende te kunnen. Als je niet ervaart dat al die uitleg en dat oefenen iets oplevert, weet je niet waarom je het doet en kun je het beter maar allemaal doen om niet te falen. En dan een onderdeel daadwerkelijk niet goed kunnen, helpt natuurlijk niet mee. Het kan zijn dat ze stiekem al een tijdje onderpresteert en daardoor onzeker is geworden

Zouden leerdoelen haar helpen? Dat ze weet wat ze moet leren en met een toets zicht krijgt op of ze dat kent/kan? Als ze, zoals bij lezen, al veel kan en dat ze daar dan bevestiging in krijgt? Ik hoop dat jij en school goede tips krijgen om dat gevoel van ‘competent zijn’ bij haar kan aanwakkeren.

ElisHug
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Faalangst, onderpresteren en dyslexie

Bericht door ElisHug »

Die onzekerheid/faalangst zit er helaas al van nature in, dat is niet door school gekomen. Het moeten presteren op school is voor haar echt heel naar. Dus ik denk niet dat die onzekerheid door school komt, maar wel dat het onderpresteren door die faalangst komt.

Leerdoelen is wel een goede. Dat ze van tevoren weet wat het doel is. Daar ga ik eens over overleggen.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Faalangst, onderpresteren en dyslexie

Bericht door Vlinder42 »

ElisHug schreef:
ma 21 jun , 2021 11:57 am
Ze zit zichzelf echt in de weg met haar faalangst, dus daar moeten we op korte termijn zeker iets mee. Ik heb ook al een verwijzing van het CJG liggen. Maar moeten we nu ook al bij school aan gaan dringen op extra verrijking en verdieping en het onderpresteren aanpakken? Leggen we dan niet te veel druk op Jongste? Mijn gevoel is dat we juist zo min mogelijk druk op haar moeten leggen, omdat ze dat zelf al zoveel doet. En we moeten ook nog iets met het stukje dyslexie. Maar in welke volgorde?
Het is bijna zomervakantie, dus wat dat betreft kan er op school wsch even niet zoveel. Hopelijk krijgt ze door de vakantie wat rust. Ik denk dat ik zou beginnen met de verwijzing van het CJG en bespreken of ze op school dan na de zomervakantie iets aan kunnen bieden voor de dyslexie en verrijking voor bijv rekenen. Hoogstwaarschijnlijk hebben ze in elk geval voor de dyslexie wel extra hulp op school? Als ze met rekenen het reguliere deel compacten, dan hoeft de verrijking niet per se meer druk op haar te leggen dan ze nu heeft. Misschien vindt ze het hopelijk wel leuker/interessanter.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Plaats reactie