Leestips M7-E7 voor 7-jarige

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Leestips M7-E7 voor 7-jarige

Bericht door Vlinder42 »

Mijn dochter is 7, maar heeft leesniveau M7-E7. Veel boeken op dat niveau zijn voor grotere kinderen bedoeld en gaan dan ook over meer puberachtige onderwerpen en dat vindt ze nog niet leuk. Wie heeft een tip voor een leuk boek?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Leestips M7-E7 voor 7-jarige

Bericht door Von »

Wat altijd kan is voorleesboeken.
Wat mijn kinderen leuk vonden zijn de boeken van Tommie en Lotje, en ook de Bende van de Korenwolf van Jacques Vriens.
Boeken van Paul Biegel (De Dwergjes van Tuil, Het sleutelkruid, al vond ik dat vooral een heel fijn boek om voor te lezen, niet zo makkelijk om zelf te lezen misschien).

En... nou ja, nog meer, maar dat weet ik even niet.

Geertje
Moderator
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:20 pm

Re: Leestips M7-E7 voor 7-jarige

Bericht door Geertje »

Ik ben nog van de oude Avi's, maar M7/E7 betekent vast dat ze zo ongeveer alles al wel kan lezen. Hier werd op die leeftijd door mijn kinderen genoten van o.a. de Narnia serie, sprookjesboeken, de Waanzinnig om te weten serie, de Kameleon, de olijke tweeling, Thea Beckman. Van alles eigenlijk. Neem je kind vooral mee naar de bieb, en laat het van alles uitproberen.

Ik las zelf altijd alles, omdat dat de enige manier was om aan voldoende boeken te komen. (klein dorp met alleen een wekelijkse bibliobus)

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Leestips M7-E7 voor 7-jarige

Bericht door Vlinder42 »

Bedankt voor jullie tips. Onze bieb heeft heel weinig, behalve als je het aanvraagt. Ze hebben wel leuke boeken, maar niet voor het uitzoeken in de kast staan helaas..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Leestips M7-E7 voor 7-jarige

Bericht door Halve mandarijn »

Op landvanlezen.nl kun je bij de boekenfilter de leeftijd van je kind invullen en het AVI niveau. Je krijgt dan suggesties wat passende boeken kunnen zijn.
Wellicht zit daar iets tussen.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Leestips M7-E7 voor 7-jarige

Bericht door Anne72 »

Hier favoriet de boeken van Thea Stilton. De Thea Sisters maar ook een serie met oa de koraalprinses en andere prinsessen en daarna de heks van ....
Precieze titels weet ik niet.

En de serie van Fien en van Kolletje. Die laatste vond ik zelf ook heel leuk.

En Ronja de roversdochter , Niels holgerson en Pippi

En op een gegeven moment de serie van Warrior cats (Engelse titel maar zijn in het Nederlands)

En de Grijze Jager serie maar toen was zwaluwstaart ouder.

En heel veel non fictie


Succes met
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Ollie
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:50 pm

Re: Leestips M7-E7 voor 7-jarige

Bericht door Ollie »

Als ze van magie houdt, dan is Harry Potter ook al wel te doen, zeker de eerste delen. De magische apotheek vinden ze bij ons thuis ontzettend leuk.

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Leestips M7-E7 voor 7-jarige

Bericht door Tapijt »

Houdt ze van meidenclubjes? Boeken van Cornelia Funke. Ze staan tweedehands te koop, bijvoorbeeld via boekenwinkeltje.nl
Avontuur/stoer/wild in natuur (een beetje spannend)? De kleine kapitein van Biegel, Ronja de Roversdochter.
Mooie taal? Paul Biegel, gedichten boek van Annie Schmidt, Tonke Dragt.
Sprookjes/dwergjes/fantasie en niet eng? Weer Biegel maar dan zijn boeken over dieren en dwergen, Pinkeltje (ook tweedehands te vinden)
Lief boek met een filosofisch tintje? De Zandwolf.

En natuurlijk alle voorleesboeken.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Leestips M7-E7 voor 7-jarige

Bericht door Vlinder42 »

Bedankt voor jullie tips. Ze houdt het meest van een klein beetje spannend en vrolijk. Ik ga kijken. Ik denk dat we er wel een paar in de kast hebben staan waar ik nog niet aan had gedacht :smile:
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Leestips M7-E7 voor 7-jarige

Bericht door Karan_1 »

Wel deels al over puber-issues, maar mijn 7-jarige vindt de "Hoe overleef ik"serie geweldig leuk.

Verder leven van een loser, Niek de Groot, Dummie de mummie, Harry Potter, De grijze jager, de kameleon, Narnia, Spiderwick zijn zo wat boeken, die het afgelopen jaar met plezier gelezen zijn.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Leestips M7-E7 voor 7-jarige

Bericht door loekie »

Onze jongste vond verhalen al gauw te spannend, behalve als het overduidelijk verzonnen was. Op die leeftijd las hij met veel plezier de (voorlees)boeken van Hanna Kraan over de boze heks.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Leestips M7-E7 voor 7-jarige

Bericht door Vlinder42 »

Dat is een goed idee, Loekie! Die zal ze zeker leuk vinden.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Leestips M7-E7 voor 7-jarige

Bericht door Axator »

Mijn zoon las toen de boeken van Erin Hunter: Warrior Cats, Survivor dogs en Seekers.

Maar de juf zei ook, hij kan beter iets makkelijkers lezen dat hij leuk vindt, in plaats van perse boeken op niveau die hem niet aanspreken. Hij trok ook wel simpele A boeken uit de bieb-kast. En las net zo makkelijk een C boek van grote broer (geschikt voor hem, dat checkte ik wel). Want leesplezier houden is belangrijker dan een hoger niveau halen.

De jongste was eind groep 3 avi-uit, dus hij leest sindsdien lekker wat hij leuk vindt.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Leestips M7-E7 voor 7-jarige

Bericht door merriedroom »

Dat kwam ik ook laatst tegen: er is nog nooit een kind slechter gaan lezen door boeken op een lager niveau te lezen. Het moet wel leuk zijn, dat is het allerbelangrijkste. Dochter houdt niet van lezen, maar laat de boekjes van M3 al liggen omdat deze nog geen lekkere zinsloop hebben vanwege het eenvoudige niveau. Maar het lijkt erop dat ze informatieboekjes wel interessant vindt en blijkt die nu ook op school uit te kiezen. Dat kan ook nog een idee zijn als je dochter dat leuk vindt.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Leestips M7-E7 voor 7-jarige

Bericht door Vlinder42 »

Ze vindt lezen heel leuk, maar ze vindt het niet leuk als het te makkelijk is. Ze houdt van een beetje uitdaging ;). We lezen nu Timo en de oppasninja.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Leestips M7-E7 voor 7-jarige

Bericht door Axator »

Dan zijn misschien de boeken van David Walliams ook leuk.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Leestips M7-E7 voor 7-jarige

Bericht door Paula »

Hier waren op die leeftijd ook de Warrior Cats favoriet (ik vond ze zelf ook leuk, heb ze allemaal gelezen :mrgreen: ).

Plaats reactie