Wel/niet naar Leonardo onderwijs?

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
simone12
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 apr , 2021 3:25 pm

Wel/niet naar Leonardo onderwijs?

Bericht door simone12 »

Hallo!
Bij mijn zoon van 6 wordt hoogbegaafdheid vermoed door school.
School ervaart geen problemen met hem en zelf ervaart zoon ook momenteel geen hinder van zijn mogelijke hb. Geen verveling, geen onderpresteren.
Hij vindt het zelfs wel tof van zichzelf dat hij al kan lezen en rekenen en anderen niet (groep 2) en laat het dus graag zien :lol:

School is deskundig op het gebied van HB. Ze bieden hem dan ook een mooi en creatief aanbod aan verrijkingsmateriaal. Ook in de lockdown werd hierin volop mee gedacht. Eén van de redenen dat kind momenteel ook geen hinder ervaart, denk ik.
Maar nu geeft school dus aan dat ze denken dat hij qua lesaanbod nu zo ver uit de pas loopt, dat hij in de toekomst een eenling zou kunnen worden binnen de groep. Andere kinderen hebben ook behoefte aan verrijkingsmateriaal, maar dat van hem is zo specifiek en ver vooruit op de rest, dat hij nu en in de toekomst altijd alleen zal werken op dit vlak. Ook sociaal zal hij weinig aansluiting vinden met anderen, want hij levelt gewoon niet met hen. Dat doet hij nu eigenlijk al amper; iedereen vindt hem best aardig, maar hij is met niemand echt vriendjes (1 kind ziet hij wel als zijn vriendje, maar ik denk dat dat kindje vooral heel vertrouwd is voor hem).

De vraag is nu: gaan we overstappen naar Leonardo onderwijs?
Is het juist fijn dat we kunnen overstappen op een moment dat er geen problemen zijn? Zijn we de ellende dan misschien voor?
Is het fijn voor zoon dat hij daar dan onder gelijkgestemden komt?

Wegen al die voordelen op tegen de nadelen? Ik ben gewend dat je belangrijke vriendschappen maakt op school en daar dan veel meer speelt in de wijk. Zijn vrienden zullen niet uit de wijk komen; sterker nog, van over de hele regio zullen ze komen. Speelafspraakjes lijken me dan erg ingewikkeld.
Ook zal hij dan moeten overstappen van BSO (waar hij het heel leuk heeft). En ook meewegend is de gezinsorganisatie die nogal op de schop zal moeten.

Ik lees graag wat ervaringen van anderen terug. Ouders die er juist wel voor hebben gekozen of juist niet.
Hoe bevalt het Leonardo onderwijs? Welke voordelen en nadelen herken je?
Ben je blij dat je het juist wel of niet hebt gedaan?

Anne72
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Wel/niet naar Leonardo onderwijs?

Bericht door Anne72 »

Mooie vraag: hier twee HBkinderen waarvan 1 getest (145+ met Rakit 2). Allebei regulier onderwijs gedaan en niet versneld.

School waar onze kinderen op zaten is een multiculturele school in een wijk die ook heel divers is in soc-econ op zicht. School is dus heel goed in individuele aanpak: wat heeft dit kind van ons nodig om tot leren te komen? Is de vraag die in het handelen van het team centraal staat. Veel ervaring met Hoogbegaafdheid hadden ze niet. Is wel in ontwikkeling gekomen oa door onze kinderen.

Ons meiske is prototype succesvolle leerling. Presteerde ver boven gemiddeld (avi uit eind groep 3 en had aan 1 keer half instructie luisteren genoeg om basisvaardigheden te leren) en creëerde haar eigen uitdaging. Kreeg daar ook alle ruimte voor. Had aan het eind van groep 8 nog een vrienden groep van 8 jongens en meiden die elkaar vonden in fantasiespel en creativiteit. 1 was ook heel intelligent en met hem deed ze wel wat projecten. Maar veel deed ze ook alleen. Ze Was aan het eind van de basisschool wel blij dat ze naar het gymnasium mocht: uitgedaagd worden door andere leerlingen en de snelheid van werken vind ze geweldig.

Ons menneke is een creatieve uitdagende leerling die moeilijk past in een schools systeem. Had het wel naar zijn zin op school met een HB maatje in zijn klas en een paar andere kinderen waar hij goed mee over weg kon. Ontzettend autonoom: wil alles zelf doen. wil de kapitein zijn op zijn eigen schip en alles bepalen maar was een waardeloze stuurman. Vloog van hot naar her, was enorm beweeglijk en gedachten in zijn hoofd gingen maar door en door. Leerkrachten konden hem niet volgen en voelden zich handelingsverlegen. Daarom in groep 5 getest. Daarna zo goed en zo kwaad als het ging doorgetoetst. Liep meer dan twee jaar voor op alle vakken en toen zijn ze gestopt omdat iedereen er enorm gefrustreerd van raakte.
In die tijd zijn we ook bij 2 HB scholen gaan kijken. 1 wilde de strijd met hem aan gaan. Hij mocht dingen op zijn manier doen als hij het ook maar op hun manier deed. Dit om hiaten te voorkomen. Het woord strijd viel in het kennismakingsgesprek zo vaak dat ik er naar van werd.
De andere school stond in een van de betere, witte wijken en het kwam ons over als een bubbel. Keurige kindjes die keurig aan het werk waren en een kwartaalborrel voor ouders. Daar zagen we ons menneke en onszelf echt niet tussen.
Dus op de reguliere school gebleven met goede ondersteuning van HB specialisten via het samenwerkingsverband. Hij is daar enorm gegroeid en we zijn blij dat zijn leergierigheid en creativiteit zijn gebleven en hij zichzelf beter heeft leren kennen en beter in staat is om zichzelf te sturen en dingen af te maken.

Anne72
Moeder van Meiske 2006, 3 gym en Menneke 2008 brugklas

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 158
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Wel/niet naar Leonardo onderwijs?

Bericht door Paula »

Hier geen Leonardo onderwijs - omdat deze vorm van onderwijs toen nog niet beschikbaar was in onze regio - maar wel een overstap naar een andere basisschool (half uur rijden) waar veel hb kinderen zaten. Redenen voor ons om over te stappen:
1) school gaf aan niet in staat te zijn jongste op langere termijn te kunnen begeleiden. Hij was al een keer versneld en liep zover vooruit, dat hij voortdurende alleen werkte. Daarnaast had hij nul aansluiting in de klas. De leerkrachten en IB'er vonden het allemaal maar ingewikkeld, zo'n kind dat een geheel eigen leerlijn nodig had. Ze hadden er ook totaal geen ervaring mee, hun aanpassingen leken vooral vooral op experimenteren.
2) jongste gaf zelf duidelijk aan dat hij weg wilde, hij wilde naar een school 'waar hij wel wat kon leren' en waar andere snelle kinderen zaten. Hij liep al langere tijd vast en ging halve dagen naar school op dat moment.
3) oudste (ook hb en al 1x versneld en bezig met een 2e versnelling) had ook behoefte aan een beter passende omgeving.

Wij stapten dus over omdat er problemen waren die de eigen basisschool niet kon opvangen. Onderwijstechnisch en sociaal gezien was de overstap een goede beslissing. Meer peers, meer flexibiliteit.
Wat betreft speelafspraakjes: de kinderen wisten al heel snel op welke dagen ze wel/niet konden afspreken. En ook dat ze dat een dag van te voren moesten doen - ze kenden al snel de agenda van hun klasgenootjes en wisten precies wie wanneer beschikbaar was. Voor ons betekende het wat vaker heen en weer rijden (want soms ging kind 1 ergens spelen na school maar moesten we kind 2 toch ophalen). Andere ouders waren ook regelmatig bereid om wat extra te rijden en de kinderen naar huis te brengen. De meeste ouders zaten namelijk in hetzelfde schuitje, en woonden niet in de wijk waar de school stond. Er was dus best wat onderling begrip.
In onze woonwijk spelen deden mijn kinderen minimaal, dus dat stukje hebben ze niet als een gemis ervaren. Ze kenden wel voldoende kinderen van hun oude school maar het contact daarmee verwaterde snel.

Meisje16
Berichten: 14
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Re: Wel/niet naar Leonardo onderwijs?

Bericht door Meisje16 »

Hier na de zomervakantie ook overstap naar voltijds HB-onderwijs. Met alle aanpassingen (en Corona waardoor ze in haar eigen bubbeltje moet blijven en dus geen Plusklas en instructies van de hogere groepen), zijn de mogelijkheden niet voldoende om haar (ook op de lange termijn) geïnteresseerd en uitgedaagd te houden. We ervaren nu nog geen grote problemen (behalve aanpassing), maar zien ook dat ze wel erg uit de pas loopt tov haar klasgenoten. School geeft aan dat ze verwachten dat ze prima uit de voeten kan met de 30% basisstof/instructie, en daarnaast met alle extra activiteiten en peers hopelijk nog een aantal mooie schooljaren voor de boeg heeft. Wat natuurlijk altijd afwachten is. Sociaal is ze heel sterk, dus tov nieuwe vrienden maken en een nieuwe omgeving verwachten we geen problemen. Verder speelt ze al veel met de buurkinderen, dat zal niet veranderen. Tov huidige vriendjes op school zullen we moeten zien of dat behouden blijft als ze ergens anders naartoe gaat.
Succes met het maken van jullie keuze.

simone12
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 apr , 2021 3:25 pm

Re: Wel/niet naar Leonardo onderwijs?

Bericht door simone12 »

Bedankt voor jullie reacties. Goed om te lezen dat er meerdere opties zijn die allemaal goed kunnen uitpakken. Het is lastig dat je niet weet waar je goed aan doet. Ik prijs me ontzettend gelukkig dat we geen problemen ervaren, maar ik denk dat het gelijktijdig de keuze ook moeilijker maakt. Het voelt daardoor niet als een uitgelezen zaak, maar als twee opties, waarvan je van te voren toch nooit weet wat de beste gaat zijn.
De post waarin iemand aan gaf dat kinderen ook al snel weten wat er wél mogelijk is (bijv. qua speelafspraakjes maken) vind ik wel heel prettig. Dat is natuurlijk ook zo. Het spontaan na schooltijd afspreken kan waarschijnlijk niet, maar dat betekent niet dat het alternatief (gepland afspreken) minder is. Sowieso is zoon op dit moment ook niet heel erg van het spontaan afspreken, dus ik hou me ook vast aan iets van mezelf ipv van hem.

Anne72
Berichten: 46
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Wel/niet naar Leonardo onderwijs?

Bericht door Anne72 »

Ben je eigenlijk al op een HB school gaan kijken? Vanaf welke groep wordt HB onderwijs aangeboden. Soms geeft kijken waar je heen kan de doorslag.

Veel HB scholen vragen ook om een IQtest met een voldoende hoge score. Bij ons was het rapport ook best helder in wat hij van een school en zijn leerkrachten nodig heeft. School durfde dat aan bij ons. Wel heb ik een extra plusklasje opgezet met een paar kinderen. Was super leuk en leerzaam voor hem. Was fijn om concreet met school te kunnen bespreken wat mogelijk was.

Anne72
Moeder van Meiske 2006, 3 gym en Menneke 2008 brugklas

jamathi mv 4
Berichten: 10
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 11:49 am

Re: Wel/niet naar Leonardo onderwijs?

Bericht door jamathi mv 4 »

Helaas is de ene fulltime HB-school de andere niet.. ook met het predicaat leonardoschool is er geen kwaliteit gewaarborgd helaas.

Onze oudste 2 hebben 3 jaar hb-onderwijs gevolgd (die school was toen nog leonardoschool, tegenwoordig onder eigen naam als hb-klassen), daarna hebben wij ze er weer af moeten halen, omdat ze flinke hiaten opliepen in de basisstof. Het uitstroomadvies vmbo-tl is hier geen uitzondering, jaar na jaar krijgt een aanzienlijk deel van groep 8 dit uitstroomadvies. Op het VO hier in onze woonplaats zijn ze al huiverig voor leerlingen die van die HB-school komen vanwege de slechte basis. Deze leerlingen hebben kunnen genieten van een klas vol ontwikkelingsgelijken, wat echt heel veel waard is. En ook een goed uitdagend verrijkingsaanbod. Maar de basis wordt onvoldoende aangeboden. Ook hb-kinderen hebben toch enige uitleg en in-oefening nodig om alle basisstof goed in te slijten, zeker als het gaat om zaken die geautomatiseerd moeten worden, of waarbij het belangrijk is de juiste strategieën toe te passen.

Ik hoop ontzettend dat deze school in het oosten van het land een grote uitzondering is, maar ik heb helaas vaker gehoord van hb-scholen waar de kwaliteit van het onderwijs erg slecht is.

Ga dus altijd in gesprek met zowel de school als ook met ouders die leerlingen op die school hebben of hebben gehad. Vraag naar hoe zij toetsen of de basisstof voldoende beheerst wordt, voordat er verder wordt gegaan in de stof en hoe zij bepalen hoezeer een leerling gecompact kan worden. Wat doet de school als jouw kind met 1 of meer vakken het net niet voldoende red met de standaard aangeboden 20% of 30% leertijd die aan de basisstof besteedt wordt? Is de school hierin niet flexibel, denk dan nog eens heel goed na voordat je de overstap maakt.
Moeder van 3 heerlijke hb-tieners en een nieuwsgierig en ontdekkend dreumesje.
Oudste dochter 3VWO
Middelste dochter 2VWO-Extra
Zoon groep 8
Jongste dochter voorlopig nog heerlijk thuis

Vraagteken
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 7:56 am

Re: Wel/niet naar Leonardo onderwijs?

Bericht door Vraagteken »

Voor mij jongens heb ik besloten voor normale onderwijs ipv hb onderwijs. De hb school in de buurt vond ik goed maar niet zo aantrekkelijk als de normale school (die wel ervaring had met slimme kindjes).

Jongste liep al heel jong ver voor, en hij is versneld van groep 1 tot 3. Zonder die versnelling was normale onderwijs niet gelukt voor hem, denk ik, want als kleinste in de klas had hij toch al snel heel veel maatwerk nodig.

Groep 4 was dan snel te makkelijk, maar in groep 5 mag hij van de school naar een speciale programma bij een andere school eens per werk. Daarmee (plus verder aanbod van school en uitdaging thuis met muziek en taal) zit hij lekker in zijn fel. De school denkt dat het aanbod misschien weer onvoldoende wordt, maar dat zien we dan wel.

Sociaal is ook lastig, omdat jongste denkt heel anders dan een kind van zijn leeftijd. Vriendjes maken gaat wel makkelijker met de tijd (beter nu dan een paar jaar geleden) dus wie weet bij jou lost dat probleem ook op een gegeven moment op.

Als je zoons huidige school goed is, zou ik zeggen eerst daar beginnen (wellicht met versnelling), en kijken regelmatig of er voldoende uitdaging is. Uitdaging kan ook thuis aangeboden zijn, met name dan niet vooruit (bijvoorbeeld al rekenen vooruit te leren) maar stof dat niet of slecht wordt gedaan op de basisschool. Muziek, techniek, wiskunde (niet rekenen), vreemde taal of wetenschap kan een kind ook de ervaring van uitdaging beiden. Mocht je kind heel leergierig zijn, is het ook erg leuk te doen.

Bissi
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Wel/niet naar Leonardo onderwijs?

Bericht door Bissi »

Het hangt van het kind en van de school af.

Wij hebben ervaring met beide opties. Onze oudste is versneld op een gewone school, de jongste is een jonge leerling en heeft hb-onderwijs gedaan.
Bij het hb-onderwijs waren er relatief veel kinderen met 140+ IQ scores. Hoe later kinderen instroomden, des te meer ze 'beschadigd ' waren op hun vorige school. De gewone lesstof werd in ongeveer 30% van de tijd gedaan. Daarnaast extra vakken (wiskunde, Spaans, muziek, uitjes) en veel mogelijkheden voor verrijking. Veel klassikaal samenwerken, vanaf groep 7/8 ook met de reguliere klassen samen. Versnellen was ook een mogelijkheid. Er was aandacht voor fixed mindset, executieve functies, huiswerk in groep 7/8, positief gedrag enz. Kinderen kwamen uit een groot gebied rondom de stad, dus veel ouders die de kinderen met de auto brachten en die het normaal vonden dat ze na het avondeten pas opgehaald werden na het spelen (school was laat uit). Veel eigenwijze ouders met meerdere hb kids en groot deel zelf ook hb. Vrijwel alle kinderen kregen vwo-advies.

Onze zoon kreeg het nadrukkelijk advies van de tester om voor hb-onderwijs te kiezen. De school waar hij eerst zat liet hem in groep drie alleen op de gang lezen tijdens leesles, gaf hem een Kien rekenboek zonder enige toelichting. Wilde dat hij versnelde, terwijl wij dat sociaal-emotioneel niet echt wenselijk vonden. Hadden wat mogelijkheden voor verrijking, maar niet veel.

De oudste is in groep 6 versneld naar groep 7/8. Sociaal ging dat goed. School was er echter niet echt op ingesteld. Zij had al een fixed mindset, weinig aandacht voor leren leren of automatiseren na de versnelling. Daar liep ze tegen aan in de brugklas. Is allemaal wel weer goed gekomen, maar niet elke basisschool is handig in het opvangen van snelle leerlingen.

Praten met scholen zelf, op het schoolplein gaan staan van een potentiële school en vragen naar ervaringen. Zo kun je proberen een beeld te vormen. Maar het blijft een hele spannende keuze!

simone12
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 28 apr , 2021 3:25 pm

Re: Wel/niet naar Leonardo onderwijs?

Bericht door simone12 »

Bedankt weer voor alle reacties.
Ja ik ben er inmiddels wezen kijken. Ik ben echt super te spreken over het sociaal en emotionele aanbod wat ze er hebben. De termen die jullie noemen (fixed mindset, grote aandacht voor de executieve functies, etc) hoorde ik daar ook allemaal terug. Ook konden ze goed uitleggen dat niet elk kind standaard in het Leonardo programma wordt gezet, maar hoe ze per kind kijken hoeveel behoefte het kind heeft aan compacten, verrijken, plusklas of zelfs nog meer dan dat. De eerste twee jaar zijn het ook niet louter Leonardo kindjes in de groep. Die uitsplitsing vindt pas later plaats. Maar de expertise is wel al in huis en ze hebben een mooi programma opgetuigd voor de kinderen die al in de onder- en middenbouw er uit springen. Ik kreeg het idee (maar ja, blijft een reclame praatje..) dat er wel echt ruimte is voor persoonlijke afstemming.
Iemand zei dat ik ook eerst verder kan met de huidige school, maar ik vind het ook wel een kracht van de school dat ze hun grenzen aangeven. Nou is het nog niet gepresenteerd als harde grens, want ze vinden mijn kind wat dat betreft niet perse lastig en willen echt ver gaan voor hem (heb ik ook gezien tijdens de lockdown), maar ze geven aan dat hij zo in zijn up is en dat met name het stimuleren van dat leren leren, omgaan met iets niet kunnen, omgaan met gelijkgestemden, etc. toch wel lastiger te stimuleren is op de huidige school.
Versnellen vinden ze trouwens geen optie, juist omdat er heel goed is gekeken naar de strategieën die zoon zichzelf heeft aangeleerd. Ze hebben hem doorgetest tot aan groep 4 en zien dat hij op groep 4 niveau functioneert, maar niet met toekomstbestendige strategieën. Dus ze willen inzetten op toch de basis goed aanpakken, in combinatie met veel verrijking. Dat klinkt voor mij als ouder goed in de oren. Hoe het uitpakt moet ik nog maar zien.

Ik merk dat ik zelf al wel erg richting die Leonardo school leun. O.a. door jullie ervaringen te lezen en ook door er ergens hardop over te mogen brainstormen. Het hele idee dat je niet over je slimme kindje mag praten, vind ik best storend. De omgeving vindt het al snel geneuzel en 'vroeger hoefden slimme kindjes toch ook niet naar een andere school..' Dus bedankt voor het klankbord :grin:
Verder helpt het ook dat we zoon inmiddels hebben ingelicht over de keuze waarvoor we staan en in tegenstelling tot wat we verwachtten, is hij heel positief over het idee. Het vooruitzicht dat hij misschien wel gelijkgestemden gaat vinden lijkt hem veel te doen. En hij kijkt erg uit naar nieuwe dingen leren. Hij vroeg zich eerder al hardop uit wat hij nou eigenlijk in groep 3 moest gaan doen als hij alles al kon..
Hij mag zelf na de meivakantie een lesje mee gaan draaien en daarna kunnen we beslissen of een we een proefplaatsing aangaan in het nieuwe jaar.

Plaats reactie