DHH-PO en zijn vervolg

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
Aubergine
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

DHH-PO en zijn vervolg

Bericht door Aubergine »

Bij onze dochter is onlangs de 2e vragenlijst van de DHH-POH afgenomen.
Ze is een vroege leerling, 6 jaar en zit in groep 3. De aanleiding voor de DHH-POH was het feit dat ze erg vlot leest en rekent, maar niet toe komt tot werken. Ze begint gewoonweg niet, en als ze begint raffelt ze het af om snel weer iets anders te kunnen doen.(knutselen of lezen)

Uit de DHH komt uit dat ze een kans inschatten van bijna 70% dat ze hoogbegaafd is.
(geloof ik, ik heb mijn best gedaan alles te onthouden van het gesprek, maar het duizelt allemaal nog een beetje)
Zowel wij als school zien haar door dezelfde bril. We verschilde op wat kleine punten, maar het meeste kwam overeen.
Het was een fijn gesprek!
School heeft een fijn plan uitgerold, en gaan nu aan de bak.
Mooie leerdoelen (leren leren, fouten mogen maken, en vooral veel extra verdieping en hier op vaste momenten uitleg over)

Mijn vraag is vooral, wat is jullie ervaring met de DHH-POH? Want als je googled lees je vooral negatieve verhalen.
Wij hebben onze dochter nooit als hoogbegaafd bestempeld, ergens doen we dat nog steeds niet.
Ze is wie ze is, en we kijken er oprecht een beetje (veel) van op.
School laat geen IQ testen, en kijken vooral naar wat ze nodig heeft om te ontplooien en leerdoelen te behalen. Iets wat wij toejuichen.
Maar doordat we deze kant even niet hadden zien aankomen zijn we ook een beetje zwervende merk ik. Weten niet zo goed wat we kunnen verwachten en wat we moeten doen naast heel trots zijn op haar.

Al met al een beetje een onsamenhangend verhaal, maar ben benieuwd wat jullie ervaringen en tips zijn!
Dochter uit 2014

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: DHH-PO en zijn vervolg

Bericht door loekie »

Wat goed dat school zelf met het idee is gekomen dat je dochter mogelijk hoogbegaafd is en dat ze een plan hebben gemaakt. Dat je op Internet vooral negatieve ervaringen vindt met DHH komt mogelijk dat mensen met positieve ervaringen minder geneigd zijn zich bij een forum te melden.
Misschien hoef je nu niet zoveel, behalve natuurlijk goed blijven observeren hoe het met je dochter gaat en goed blijven communiceren met school.

Aubergine
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: DHH-PO en zijn vervolg

Bericht door Aubergine »

Daar heb je zeker een punt Loekie!
En we zijn school ook erg dankbaar.

Blijf benieuwd of er hier meer ervaringen zijn met de dhh.
En hoe de percentages die genoemd werden te interpreteren.
Dochter uit 2014

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: DHH-PO en zijn vervolg

Bericht door merriedroom »

Ik heb geen ervaring met DHH, maar wel herkenning in het gedrag van je dochter en de houding van school. Hier is school ook veel meer gericht op wat een leerling nodig heeft en hoe ze daarop kunnen aansluiten. Als ze hierin vastlopen, zou er een IQ-test afgenomen kunnen worden, maar ik vermoed dat ze eerder een didactisch onderzoek zouden willen doen. Immers zegt een IQ alleen iets over de potentie en nog niets over wat de leerling nu nodig heeft.

Mijn dochter zit ook eerder omgedraaid, trekt haar eigen plan en zal niet snel aan de slag gaan als ze het nut er niet van inziet. Dat de juf het zegt, of dat alle andere kinderen het ook doen, maakt weinig indruk op haar. Het is uitproberen wat voor jouw dochter werkt en waar ze door geprikkeld of gemotiveerd raakt. Dat kan zitten in meer uitdaging als haar ontwijkende gedrag komt doordat het huidige werk niet aansluit bij haar. Maar als ik je zo hoor, is de school al actief aan het kijken naar jouw dochter in deze. Positief.

En ik snap heel goed dat de nieuwe inzichten uit de DHH even moeten landen. :mrgreen:

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: DHH-PO en zijn vervolg

Bericht door Anne72 »

Ik ken deze test ook niet. Ons menneke is met de Rakit 2 getest. Belangrijker dan de cijfertjes en de percentages vond ik de observaties en interpretaties van de tester en haar adviezen. Het verslag dus eigenlijk.
Hele herkenbare dingen had zij gezien. Maar ze kwam ook met echte eye openers. Wij hebben het onderzoek destijds zelf betaald omdat budget vanuit school niet beschikbaar was (dwz andere kinderen kregen hogere prioriteit). Voor ons was dat financieel ook geen probleem en het was goed besteed.
Ik zou dus kijken wat er verder in verslag en terugkoppeling staat en de cijfertjes maar laten. Mochten school en jullie als ouders ooit minder op 1 lijn zitten of handelingsverlegen worden zou je altijd nog verder kunnen laten testen.


Voor nu klinkt het goed wat school bedacht heeft. Dus inderdaad wat iemand anders al zei: vooral contact houden. Ik vind en vond belangrijke triggers als de kinderen in eens geen zin meer hadden in school, s avonds niet konden slapen omdat hun hoofd niet stil stond, ons meiske als ze begon te klagen dat het stom was dat de wereld altijd hetzelfde was: dat de deur altijd op dezelfde plek zit en de lantaarnpalen altijd grijs bleven. Totale verveling. Het is fijn als je dat herkent. Ik lette wel altijd goed op of ik het gedrag dat de leerkrachten zagen in de klas matcht met wat wij thuis zagen. En dat ze op school even goed konden lezen en tekenen als thuis.

Geniet van je meisje

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: DHH-PO en zijn vervolg

Bericht door Pompom »

DHH is geen iq test, het is een systeem om scholen te helpen om hb kinderen op te sporen en te helpen bedenken hoe die kinderen ondersteund moeten worden. Als ik het me goed herinner werkt het met vragenlijsten voor school ouders en kind.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Aubergine
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: DHH-PO en zijn vervolg

Bericht door Aubergine »

Klopt helemaal hoor, het is een test om begaafdheid op te sporen door ouders en juf te bevragen.
Schoort een kind op meerdere gebieden hoog dan berekend het zelf wat te doen.
Geen iq test.

Iq test hoeft voor ons ook niet. Zolang ze fijne leerdoelen heeft om aan te werken en goed in haar vel zit.
En zoals gezegd is school hiermee gekomen. Dat maakt dat we ervan opkijken. Wij zien ons kind zoals xe is. Hebben geen voorbeelden of vergelijkingsmateriaal. Ze gaat zingend naar school komt fluitend thuis. Zolang dat zo is zijn wij tevreden!
Dochter uit 2014

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: DHH-PO en zijn vervolg

Bericht door Paula »

School liet lang geleden (zoon is nu 20) het DHH op onze jongste los. Hij was toen al versneld, zat met 5 jaar in groep 3 en was kort daarvoor didactisch doorgetoetst (ondanks de versnelling een voorsprong van ruim 2 jaar). Volgens het DHH was er geen reden om aan hb te denken ...

Uiteindelijk bleek dat het DHH niet geschikt was voor versnelde leerlingen. Loekie weet dit waarschijnlijk beter maar ik meen dat dit later is aangepast?

Verder was het toen zo dat de uitslag ook 'gestuurd' kon worden door degene die de vragenlijsten invulde. Dat hoeft niet bewust te gebeuren , maar observeren is een kunst op zich.

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: DHH-PO en zijn vervolg

Bericht door Pompom »

DHH is geloof ik een paar versies verder inmiddels. Dit is vast opgelost
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: DHH-PO en zijn vervolg

Bericht door Paula »

Ja dat dacht ik ook.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: DHH-PO en zijn vervolg

Bericht door Inde »

Hier met twee kinderen relatief recente ervaring met de DHH-PO. De een kwam er wel uit naar voren als mogelijk hoogbegaafd, de ander niet. Dit laatste kind heeft een jaar later de WISC-V gedaan en bleek toen toch nogal hoogbegaafd. Mijn indruk was dat de DHH-PO op vrij stereotype dingen filtert. De externaliserende jongens en de hoogpresterende hb’ers m/v haal je er wel uit, maar niet de hb’ers die onder de radar vliegen en niet in het geijkte plaatje passen.

Jouw DHH-PO-verhaal is positief, school ziet je kind en wil graag actief handelen zodat ze plezier blijft houden in het leren :smile:
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Plaats reactie