Dyslexie terugzien in Cito en/of IQ test

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
Jik81
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 12:04 pm

Dyslexie terugzien in Cito en/of IQ test

Bericht door Jik81 »

Hallo allemaal,

Ik ben even benieuwd of er mensen zijn die ervaring hebben met dyslexie bij (hoog)begaafde kinderen. Zie je dit bijvoorbeeld terug in de Cito? En zo ja, hoe?

En waar ik ook erg benieuwd naar ben; wat is het effect van dyslexie op een IQ-test? Ik kan me voorstellen dat een kind met dyslexie lager scoort op bepaalde onderdelen en dat daarmee het TIQ lager uitvalt.

Alvast enorm bedankt!

Geertje
Moderator
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:20 pm

Re: Dyslexie terugzien in Cito en/of IQ test

Bericht door Geertje »

Volgens mij kun je dat niet 1 op 1 met elkaar koppelen. Mijn dochter met dyslexie had op de IQ test bij zowel de verbale als de perfomale testen uitschieters naar boven en beneden (intern inconsistent), terwijl er weinig verschil zat in de totale verbale en performale score. Echt opvallend was de verwerkingssnelheid (ongeveer gemiddeld bij een IQ van 145).

We hebben destijds voor de dyslexietest toen ze al het op het VWO zat nog wel de citoscores opgevraagd van de basisschool, die zijn wel gebruikt bij de diagnose, maar ik weet niet precies meer hoe.

Geertje
Moderator
Berichten: 113
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:20 pm

Re: Dyslexie terugzien in Cito en/of IQ test

Bericht door Geertje »

Hele slimme kinderen compenseren soms ook zoveel dat het lastig is de diagnose op de basisschool al te stellen. Lezen kwam bij onze jongste wel wat langzamer op gang dan bij de oudste twee, maar eind groep 4 zat ze ruim op het niveau wat ze moest hebben.

Meisje16
Berichten: 41
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Re: Dyslexie terugzien in Cito en/of IQ test

Bericht door Meisje16 »

Als er voor een non-verbale test wordt gekozen, hoeft de dyslexie de IQ-score niet te beïnvloeden. Er wordt dan op een andere manier getest.

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Dyslexie terugzien in Cito en/of IQ test

Bericht door cacao »

Als ik je vraag mag uitbreiden naar dyscalculie:

Of het invloed gehad heeft weet ik natuurlijk niet, maar de Cito's hebben nooit aanleiding gegeven om aan dyscalculie te denken. Net als bij Geertje was er een groot verschil tussen het IQ (145+, verbaal sterker ontwikkeld dan performaal) en de verwerkingssnelheid (iets boven gemiddeld). Maar ik ben geen expert, dus geen idee of dat verband houdt met dyslexie/-calculie.

Wel herken ik dat dyslexie/-calculie lang soms onontdekt blijft bij slimme kinderen. In het geval van mijn zoon: hij kon het antwoord op rekenopgaven zo goed beredeneren, dat het niet opviel dat hij ze niet volgens een vast patroon uitrekende. Dit brak hem pas in de 2e van het voortgezet onderwijs op, omdat op dat moment de tijdsfactor begon mee te wegen: hij had gewoon geen tijd meer om te beredeneren, dus kreeg hij zijn toetsen niet meer op tijd af.
Moeder van één sinds 2005

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Dyslexie terugzien in Cito en/of IQ test

Bericht door merriedroom »

Hier ook in de directe omgeving ervaring met een slimme meid die net niet uitviel op spelling en rekenen, maar dat achteraf compenseerde door het intellect. Achteraf had er veel meer gekeken moeten worden naar HET VERSCHIL tussen intelligentie en het niveau van spellen en rekenen. Dan was er toch wel extra begeleiding nodig geweest. Uiteindelijk op school uitgevallen en met grote moeite een mbo-diploma gehaald en depressief omdat ze niet gezien was en zichzelf nergens in herkende. Moraal van dit verhaal: kijk niet alleen naar of er dyslectie (en/of dyscalculie) is, maar ook of het behaalde niveau niet erg veel afwijkt van de eigen intelligentie.

Mijn eigen zoontje liep vast in de taalontwikkeling, werd teruggetrokken, ging fluisteren. Ik aan de bel getrokken en onderzoek bij logopedie laten uitvoeren. Hij viel net niet uit op de verschillende taalvlakken, maar de logo zag duidelijk dat aan zijn pientere overkomen dat dit wel duidelijk onder ZIJN niveau lag. Ondersteuning heeft heel veel geholpen en je zag dat hij weer het contact met andere mensen durfde te maken.

Jik81
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 12:04 pm

Re: Dyslexie terugzien in Cito en/of IQ test

Bericht door Jik81 »

Geertje schreef:
di 30 mar , 2021 6:47 pm
Volgens mij kun je dat niet 1 op 1 met elkaar koppelen. Mijn dochter met dyslexie had op de IQ test bij zowel de verbale als de perfomale testen uitschieters naar boven en beneden (intern inconsistent), terwijl er weinig verschil zat in de totale verbale en performale score. Echt opvallend was de verwerkingssnelheid (ongeveer gemiddeld bij een IQ van 145).

We hebben destijds voor de dyslexietest toen ze al het op het VWO zat nog wel de citoscores opgevraagd van de basisschool, die zijn wel gebruikt bij de diagnose, maar ik weet niet precies meer hoe.
Bedankt voor je reactie. Grappig wat je zegt over die verwerkingssnelheid. Mijn oudste had dat ook. Momenteel lees ik een boek en daar staat dat een verstoorde verwerkingssnelheid bij HB kinderen vaak te weerleggen is. Zo zie je vaak dat zij op de subtest ‘blokpatronen’ hoog scoren, maar op de subtests ‘symbool zoeken’ en ‘symbool substitutie coderen’ beduidend lager scoren. Dit heeft aldus de schrijver (de bekende heer Webb) te maken met de aanpak, namelijk perfectionistisch en daardoor langzamer. Hij stelt dat als de test ‘blokpatronen’ door een kind goed wordt gemaakt, het kind zeker geen stoornis in de verwerkingssnelheid heeft. Vond ik boeiend en zag dit heel duidelijk bij mijn zoon.

Jik81
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 12:04 pm

Re: Dyslexie terugzien in Cito en/of IQ test

Bericht door Jik81 »

merriedroom schreef:
wo 31 mar , 2021 3:34 pm
Hier ook in de directe omgeving ervaring met een slimme meid die net niet uitviel op spelling en rekenen, maar dat achteraf compenseerde door het intellect. Achteraf had er veel meer gekeken moeten worden naar HET VERSCHIL tussen intelligentie en het niveau van spellen en rekenen. Dan was er toch wel extra begeleiding nodig geweest. Uiteindelijk op school uitgevallen en met grote moeite een mbo-diploma gehaald en depressief omdat ze niet gezien was en zichzelf nergens in herkende. Moraal van dit verhaal: kijk niet alleen naar of er dyslectie (en/of dyscalculie) is, maar ook of het behaalde niveau niet erg veel afwijkt van de eigen intelligentie.

Mijn eigen zoontje liep vast in de taalontwikkeling, werd teruggetrokken, ging fluisteren. Ik aan de bel getrokken en onderzoek bij logopedie laten uitvoeren. Hij viel net niet uit op de verschillende taalvlakken, maar de logo zag duidelijk dat aan zijn pientere overkomen dat dit wel duidelijk onder ZIJN niveau lag. Ondersteuning heeft heel veel geholpen en je zag dat hij weer het contact met andere mensen durfde te maken.
Wat triest Merriedroom. Bij mijn zoon is spelling ondergemiddeld, maar technisch lezen bovengemiddeld, evenals begrijpend lezen. Hij vindt lezen leuk, al leest hij nog wat houterig (net 7, groep 4) en merk ik als hij voorleest dat hij vaak woorden wat verdraait en radend leest. Dictee doet hij vaak goed (na hele week woordjes stampen), maar de woorden en spellingsregels blijven niet hangen. Ook heeft hij van die typische kenmerken als moeite met klokkijken, goed verhaal in zijn hoofd, maar het komt er stamelend en chaotisch uit, dagen/maanden, etc. onthouden. Mijn man is flink dyslectisch, dus de kans is best groot. Binnenkort wordt hij getest. Ik ben benieuwd.

ElisHug
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Dyslexie terugzien in Cito en/of IQ test

Bericht door ElisHug »

Bij mijn oudste was er een gigantisch verschil tussen lezen en spellen. Begrijpend lezen deed ze midden groep 4 op groep 8 niveau, voor spelling scoorde ze een V. Omdat ze niet binnen het dyslexie protocol viel (dan had ze ook voor lezen meerdere keren een V moeten scoren) hebben wij haar op eigen kosten laten testen. Met als conclusie dat ze hoogbegaafd is én dyslectisch op het gebied van spelling (dysorthografie).

Nu bij de jongste zien we een iets ander beeld. Zij ging aanvankelijk als een speer met lezen, eind groep 3 scoorde ze M6 Avi niveau. Met spelling had ze wel echt moeite, een V. Inmiddels, midden groep 4 zien we een wat ander beeld. In de methode scoort ze echt top op spelling. Met de Cito (als alles door elkaar wordt gevraagd) een IV. Met lezen is achteruit gegaan, ze heeft nu Avi E5 niet gehaald. Voor begrijpend lezen scoort ze een II, DMT ook een II. School ziet een meisje wat alleen wat moeite heeft bij spelling als alles door elkaar wordt gevraagd en waarbij verder alles 'goed' gaat. Dat ze achteruit is gegaan qua leesniveau is geen probleem, want ze zit nog steeds boven het niveau waar ze nu zou moeten zitten. Wij zien dat het helemaal niet 'goed' gaat. Als ik met jongste lees slaat ze woorden over, voegt ze zelf woorden, leest ze niet wat er staat. Spelling kan ze de regels prima toepassen, maar ze automatiseert niet. Bij rekenen is automatiseren ook minder. Maar school gaat dus niks doen, wat weten we inmiddels. Dus we gaan maar weer sparen voor een test op onze kosten....

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Dyslexie terugzien in Cito en/of IQ test

Bericht door Pompom »

ElisHug schreef:
di 20 apr , 2021 11:40 am
Nu bij de jongste zien we een iets ander beeld. Zij ging aanvankelijk als een speer met lezen, eind groep 3 scoorde ze M6 Avi niveau. Met spelling had ze wel echt moeite, een V. Inmiddels, midden groep 4 zien we een wat ander beeld. In de methode scoort ze echt top op spelling. Met de Cito (als alles door elkaar wordt gevraagd) een IV. Met lezen is achteruit gegaan, ze heeft nu Avi E5 niet gehaald. Voor begrijpend lezen scoort ze een II, DMT ook een II. School ziet een meisje wat alleen wat moeite heeft bij spelling als alles door elkaar wordt gevraagd en waarbij verder alles 'goed' gaat. Dat ze achteruit is gegaan qua leesniveau is geen probleem, want ze zit nog steeds boven het niveau waar ze nu zou moeten zitten. Wij zien dat het helemaal niet 'goed' gaat. Als ik met jongste lees slaat ze woorden over, voegt ze zelf woorden, leest ze niet wat er staat. Spelling kan ze de regels prima toepassen, maar ze automatiseert niet. Bij rekenen is automatiseren ook minder. Maar school gaat dus niks doen, wat weten we inmiddels. Dus we gaan maar weer sparen voor een test op onze kosten....
School kan met deze scoren inderdaad geen vergoed onderzoek aanvragen. Wat ze wel kunnen doen, is haar behandelen als risicolezer en zwakke speller. Meer herhalen dus.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

ElisHug
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Dyslexie terugzien in Cito en/of IQ test

Bericht door ElisHug »

Pompom schreef:
di 20 apr , 2021 11:54 am
ElisHug schreef:
di 20 apr , 2021 11:40 am
Nu bij de jongste zien we een iets ander beeld. Zij ging aanvankelijk als een speer met lezen, eind groep 3 scoorde ze M6 Avi niveau. Met spelling had ze wel echt moeite, een V. Inmiddels, midden groep 4 zien we een wat ander beeld. In de methode scoort ze echt top op spelling. Met de Cito (als alles door elkaar wordt gevraagd) een IV. Met lezen is achteruit gegaan, ze heeft nu Avi E5 niet gehaald. Voor begrijpend lezen scoort ze een II, DMT ook een II. School ziet een meisje wat alleen wat moeite heeft bij spelling als alles door elkaar wordt gevraagd en waarbij verder alles 'goed' gaat. Dat ze achteruit is gegaan qua leesniveau is geen probleem, want ze zit nog steeds boven het niveau waar ze nu zou moeten zitten. Wij zien dat het helemaal niet 'goed' gaat. Als ik met jongste lees slaat ze woorden over, voegt ze zelf woorden, leest ze niet wat er staat. Spelling kan ze de regels prima toepassen, maar ze automatiseert niet. Bij rekenen is automatiseren ook minder. Maar school gaat dus niks doen, wat weten we inmiddels. Dus we gaan maar weer sparen voor een test op onze kosten....
School kan met deze scoren inderdaad geen vergoed onderzoek aanvragen. Wat ze wel kunnen doen, is haar behandelen als risicolezer en zwakke speller. Meer herhalen dus.
Ik snap dat ze niet in het protocol valt en dus niet vanuit school een onderzoek krijgt. Maar wat je zegt, er zijn ook dingen die ze wél kunnen doen. En dat doen ze ook niet. Ik vind het echt heel frustrerend om weeeeeeer te merken hoe weinig er kan als je kind niet binnen bepaalde kaders valt.

Jik81
Berichten: 5
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 12:04 pm

Re: Dyslexie terugzien in Cito en/of IQ test

Bericht door Jik81 »

ElisHug schreef:
di 20 apr , 2021 11:40 am
Bij mijn oudste was er een gigantisch verschil tussen lezen en spellen. Begrijpend lezen deed ze midden groep 4 op groep 8 niveau, voor spelling scoorde ze een V. Omdat ze niet binnen het dyslexie protocol viel (dan had ze ook voor lezen meerdere keren een V moeten scoren) hebben wij haar op eigen kosten laten testen. Met als conclusie dat ze hoogbegaafd is én dyslectisch op het gebied van spelling (dysorthografie).

Nu bij de jongste zien we een iets ander beeld. Zij ging aanvankelijk als een speer met lezen, eind groep 3 scoorde ze M6 Avi niveau. Met spelling had ze wel echt moeite, een V. Inmiddels, midden groep 4 zien we een wat ander beeld. In de methode scoort ze echt top op spelling. Met de Cito (als alles door elkaar wordt gevraagd) een IV. Met lezen is achteruit gegaan, ze heeft nu Avi E5 niet gehaald. Voor begrijpend lezen scoort ze een II, DMT ook een II. School ziet een meisje wat alleen wat moeite heeft bij spelling als alles door elkaar wordt gevraagd en waarbij verder alles 'goed' gaat. Dat ze achteruit is gegaan qua leesniveau is geen probleem, want ze zit nog steeds boven het niveau waar ze nu zou moeten zitten. Wij zien dat het helemaal niet 'goed' gaat. Als ik met jongste lees slaat ze woorden over, voegt ze zelf woorden, leest ze niet wat er staat. Spelling kan ze de regels prima toepassen, maar ze automatiseert niet. Bij rekenen is automatiseren ook minder. Maar school gaat dus niks doen, wat weten we inmiddels. Dus we gaan maar weer sparen voor een test op onze kosten....
Ik vind het echt waanzin dat Cito-uitslagen hierin leidend zijn en de (vast grote) groep kinderen die HB én dyslectisch zijn hierdoor veelal niet geholpen en vaak niet eens gezien worden met alle mogelijke gevolgen van dien. Zo oneerlijk ook!
Wij hadden het ‘geluk’ dat onze zoon met name thuis zichzelf negatief uitte (boos, verdrietig, gefrustreerd) en we via de huisarts een verwijzing kregen voor een onderzoek naar de oorzaak van zijn moeilijkheden. Omdat we zelf al vermoedens hadden, hebben we aangestuurd op een verwijzing naar een praktijk met kennis van HB en de mogelijkheid dyslexie vast te stellen. Zo geschiedde. Hij kan met de uitkomsten naar een andere klas en school kan dankzij de dyslexieverklaring actief gaan kijken wat hem op dat vlak kan helpen. Alleen al de wetenschap kan veel doen. Dus, wellicht is dit ook een route die voor jullie een optie is?

Plaats reactie