Groep 4 2020/2021

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Groep 4 2020/2021

Bericht door boom »

.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Ik ben er weer! Wie schrijft mee?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Rabbit »

Ik ben er ook weer bij! Zoon zit in groep 4 dit jaar. Hij had niet zoveel zin om weer fulltime naar school te gaan, hij vind het nogal druk in de klas. Dat is ook zo, met bijna 30 kinderen van allerlei achtergronden en leeftijden. Maar ik heb toch de indruk dat het best goed gaat.
Dochter 2012
Zoon 2014

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Fijn dat het goed gaat, Rabbit! Hier ook. Ze is blij dat ze weer naar school gaat, al vind ze thuisschool ook prima. Het fijne van thuisschool vond ze dat je elke dag kunt eten wat je wilt in plaats van uit een brooddoos moeten eten :-). Maar het fijne van school is toch wel dat ze haar vriendin weer elke dag ziet.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Clnl »

Ik schrijf hier ook graag mee, met dochter in groep 4. Op het oude forum heb ik heel wat geschreven over dochter, want zo soepel loopt haar schoolcarrière helaas niet. Ik heb net ook een vraag daarover gesteld hier op het forum.
Dochter was hier helaas niet blij dat school weer open ging. Ik wel, want het thuiswerken gaf veel strijd. Niet met mij hoor, maar zij met zichzelf. Ze wilde niks doen, maar werd dan weer verdrietig dat de juf zou zien dat ze niks deed en maakte dan alleen wat zichtbaar was voor de juf met veel gemopper.

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Rabbit »

Wat rot Cini, het is verdrietig om te zien als je kind niet lekker in haar vel zit op school. Ik las je andere topic ook en moest als eerste denken aan een "fixed mindset". Ken je dat concept al, via psycholoog of het vorige forum misschien? Anders wellicht iets om eens wat over te lezen. Sterkte in elk geval! Bij ons gaat het dus beter, maar de kinderen tellen ook allebei de dagen af tot de volgende vrije dagen hoor! Pasen is dat geloof ik. Ze kijken uit naar thuis zijn zonder dat ze schoolwerk moeten doen.
Dochter 2012
Zoon 2014

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Clnl »

Bedankt voor je reactie Rabbit. Het is zeker heel verdrietig om te zien. Ik ben inderdaad bekent met de term fixed mindset en heb daar al veel over gelezen. Je hebt gelijk dat ze inderdaad een fixed miniset heeft. Ik ben daar thuis ook erg mee bezig met haar en dat lijkt wel beter te worden. Misschien kan ik dat bij haar juf ook nog eens benoemen.

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Pompom »

Tip: ga er niet vanuit dat elke leerkracht weet wat dat is, een fixed mindset, en wat je daarmee moet doen.
Er zijn ook leerkrachten die zelf een fixed mindset hebben, wat kan leiden tot: 'ze is toch zo slim, waarom maakt ze dan fouten' en andere niet-behulpzame 'inzichten'.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Eigenwijsneus »

Ik ben er ook weer. Zoon zit in een goede periode. Door thuisonderwijs is zijn rekenvoorsprong beter zichtbaar geworden en hij is daarom in de plusgroep gezet. Dit heeft hem een succes ervaring gegeven waardoor de rest ook met minder tegenzin wordt gedaan. Helaas is de plusgroep ook nog veel te makkelijk maar het is in ieder geval goed voor zijn zelfvertrouwen. Sociaal lijkt hij op zijn plek en ook terug naar school doet hem goed al vond hij het thuisonderwijs ook heel fijn.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Hier is het rapport binnen. Ze heeft het geweldig goed gedaan. Na alle faalangst en onderpresteren ben ik zo trots! Ik ben heel benieuwd naar het gesprek met de juf volgende week.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Eigenwijsneus »

Vlinder42 schreef:
vr 12 mar , 2021 10:31 am
Hier is het rapport binnen. Ze heeft het geweldig goed gedaan. Na alle faalangst en onderpresteren ben ik zo trots! Ik ben heel benieuwd naar het gesprek met de juf volgende week.
Wat fijn! Het gesprek met de juf zal dan toch ook positief zijn?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Ja, dat denk ik zeker. Maar nog niet alle cito’s zaten erbij en vanwege corona gaat de plusklas voorlopig niet door. Daarom ben ik wel benieuwd wat haar idee is wat ze het komende half jaar met de voorsprong van mijn dochter gaat doen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Rabbit »

Hier ook het rapport binnen. Het bevat alleen maar de scores op de methodetoetsen en een verhaaltje van de juf. Cito hebben ze wel gemaakt, maar de school houdt dit uit het systeem vanwege het thuisonderwijs, ze gebruiken het alleen om te kijken waar ze extra aandacht aan moeten geven de komende tijd en om te achterhalen wie extra ondersteuning nodig heeft. Ik ben het zeer eens met dat beleid, maar nu ben ik toch nieuwsgierig naar hoe zoon de citotoetsen gemaakt heeft. Gek hoe dat gaat. Zelfde met dochter in groep 6. Het is trouwens een positief verhaal, alleen het schrijven kan beter en het tempo kan omhoog. Maar goede scores op rekenen, taal en sociaal gedrag, dus het lijkt mij allemaal prima.
Dochter 2012
Zoon 2014

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Eigenwijsneus »

Rabbit schreef:
zo 14 mar , 2021 9:44 am
Hier ook het rapport binnen. Het bevat alleen maar de scores op de methodetoetsen en een verhaaltje van de juf. Cito hebben ze wel gemaakt, maar de school houdt dit uit het systeem vanwege het thuisonderwijs, ze gebruiken het alleen om te kijken waar ze extra aandacht aan moeten geven de komende tijd en om te achterhalen wie extra ondersteuning nodig heeft. Ik ben het zeer eens met dat beleid, maar nu ben ik toch nieuwsgierig naar hoe zoon de citotoetsen gemaakt heeft. Gek hoe dat gaat. Zelfde met dochter in groep 6. Het is trouwens een positief verhaal, alleen het schrijven kan beter en het tempo kan omhoog. Maar goede scores op rekenen, taal en sociaal gedrag, dus het lijkt mij allemaal prima.
Wij hebben binnenkort een gesprek met school, juist over de cito resultaten. Die toetsen zijn de eerste week na de opening afgenomen. Ik neem aan dat ze niet meetellen/ in het lvs gezet worden. Maar wij zijn dus uitgenodigd voor een gesprek. Ik vrees dat zoon de toetsen heel slecht heeft gemaakt (of juist heel goed) omdat het gesprek op initiatief van school komt. Ik vind het vervelend dat de resultaten niet vooraf worden gedeeld (hebben we wel naar gevraagd). Is dat gebruikelijk op scholen?

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door loekie »

Ik begrijp eigenlijk niet zo goed waarom de scores niet opgenomen worden in het systeem. Er zijn namelijk ook kinderen die tijdens het afstandsonderwijs harder vooruitgaan dan in andere periodes en dat is goed om te weten. Opnemen in het systeem betekent m.i. niet dat je een kind er op af moet rekenen, maar dat je alle gegevens bij elkaar hebt en goed moet interpreteren. Als kinderen nu minder hard gegroeid zijn weet je ook dat er extra aandacht nodig is en dat een kind bij een onverhoopte nieuwe lockdown misschien gezien moet worden als kwetsbaar (en dus eventueel een paar dagdelen naar school mag). Als je gegevens niet invoert kun je ook niet zien of een kind na een aanvankelijk tegenvallend resultaat een half jaar later extra hard gegroeid is (en dus inhaalslag heeft gemaakt).

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Bij ons komen de Cito’s wel in het systeem, alleen de afname was iets later vanwege de lockdown.

Eigenwijsneus, krijgen jullie niet standaard een gesprek dan? Bij ons hebben gewoon alle ouders een gesprek. Ik heb ervaring met 3 scholen en op alledrie kregen we altijd eerst het rapport en dan het gesprek. Bij 1 school kregen we de cito resultaten helemaal niet, ook niet bij het gesprek, bij de andere 2 zaten ze normaal gesproken bij het rapport of staan op het rapport vermeld.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Lisa80 »

Eigenwijsneus schreef:
zo 14 mar , 2021 11:01 am
Ik vind het vervelend dat de resultaten niet vooraf worden gedeeld (hebben we wel naar gevraagd). Is dat gebruikelijk op scholen?
Bij ons op de basisschool worden van tevoren het rapport en/of cito-resultaten gedeeld, zodat evt vragen in het voortgangsgesprek meegenomen kunnen worden. Mocht een 10-minuten-gesprek niet genoeg zijn, kan er eigenlijk altijd een nieuwe/vervolgafspraak worden gemaakt (niet standaard, wel indien nodig of gewenst).
Bij een familielid op school worden de rapporten/cito-resultaten ná het gesprek uitgedeeld, wat ik zelf een onhandige en onlogische volgorde vind. Ik vind het prettig om het vooraf te kunnen bekijken en ons ook voor te bereiden op de voortgangsgesprekken.
O 2008
M 2010
J 2015

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Eigenwijsneus »

Vlinder42 schreef:
zo 14 mar , 2021 5:42 pm

Eigenwijsneus, krijgen jullie niet standaard een gesprek dan? Bij ons hebben gewoon alle ouders een gesprek. Ik heb ervaring met 3 scholen en op alledrie kregen we altijd eerst het rapport en dan het gesprek. Bij 1 school kregen we de cito resultaten helemaal niet, ook niet bij het gesprek, bij de andere 2 zaten ze normaal gesproken bij het rapport of staan op het rapport vermeld.
Nee, normaal gesproken krijg je een mogelijkheid tot inschrijven voor een 10 minuten gesprek nadat het rapport is uitgedeeld. Nu krijgen wij een verzoek vanuit school voor een veel langer gesprek voordat het rapport is gedeeld met de mededeling dat het over de cito's gaat.

@loeki
Ik heb niet zo'n probleem met het in kaart brengen van de eventuele leerachterstanden (en voorsprongen) die nav thuisonderwijs zijn opgelopen en voor groep 4 zijn er wellicht weinig consequenties. Maar voor het middelbare schooladvies wordt er wel naar gekeken. Niet alle kinderen hebben thuis gelijke kansen. Ik denk dat mijn oudste er niet onder heeft geleden, in tegendeel. Maar mijn jongste heeft moeite met veranderingen en werd in week 1 terug op school met allemaal citotoetsen geconfronteerd. Daar ben ik niet blij mee. Ze kunnen achterstanden ook, en misschien wel beter, dmv methodetoetsen en observeren in de klas vaststellen denk ik en even wachten tot de rust is wedergekeerd.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door loekie »

Maar voor het middelbare schooladvies wordt er wel naar gekeken.
Ik bedoel juist dat een school dat niet moet doen als dat in het nadeel is van een kind. Dat iets in een systeem staat betekent niet dat je het zonder verdere interpretatie moet gebruiken. Dat hoeft ook helemaal niet. Het zegt ook veel als een kind na afstandsonderwijs weinig is gegroeid en daarna veel. Dat wordt niet zichtbaar als je een toetsresultaat weglaat. Het zou niet om de absolute scores moeten gaan maar om de interpretatie. Nu zou je bijvoorbeeld kunnen zien bij welke vakken het thuis wel lukt en bij welke vakken niet. Methodegebonden toetsen zijn per vak veel moeilijker te vergelijken.

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Rabbit »

Ik denk dat de scores wel ergens geregistreerd zijn hoor, bij onze school. De school gebruikt de scores ook om te kijken wie er nu bijspijkerles gaat krijgen. Maar ik vind het prima dat het niet in het rapport staat. De helft van de kinderen spreekt thuis geen Nederlands. Ze hebben wel heel hard gewerkt tijdens de lockdown. Dan zou het heel demotiverend zijn om nu in je rapport te zien dat je bijvoorbeeld voor taal gescoord hebt zoals de slechtste 20% van Nederland. Maar goed, ik ben dus wel nieuwsgierig naar de scores van onze kinderen. Misschien hoor ik het in het gesprek, dat is morgen.
Dochter 2012
Zoon 2014

Cindy
Moderator
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:31 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Cindy »

Persoonlijk zou ik het best raar vinden als de scores niet geregistreerd worden. Zeker in groep 4 (en eigenlijk altijd) zijn die toetsen toch vooral bedoeld om de ontwikkeling van het kind te volgen? Ook zodat je weet waar je bijvoorbeeld extra op in moet zetten?

Die scores die er aan gehangen worden, zeggen dit jaar wel iets anders dan normaal. Stel dat zo'n kind dat thuis geen Nederlands spreekt nu een V haalt, zegt dat niet per se dat het kind dit jaar bij de slechtste 20% zit. Die referentiegroep is van voor de coronatijd en het zou maar zo kunnen zijn dat nu veel meer kinderen een V halen.

Verder denk ik dat we die scores soms veel te belangrijk maken. Ouders willen die scores heel graag weten en ze horen ook wel in een rapport, maar het rapport of portfolio is veel meer dan dat. Eigenlijk zou de nadruk veel meer op de rest van het verhaal moeten liggen, dan zouden kinderen ook minder met die scores zitten.

Voor wat betreft het VO hoorde ik juist over veel scholen die de scores uit Corona-tijd alleen meenamen als dat op een positieve manier was. Kinderen werden meestal niet afgerekend op dipjes door deze periode. Sowieso is het hele kansrijk adviseren op dit moment een hot item.

Maar wel fijn dat de school jullie zelf uitnodigde voor een gesprek. Hopelijk betekent dat dat ze jullie kind echt zien. Succes alvast!

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Ons gesprek is heel goed gegaan. Onze dochter blijkt flink voor te lopen. Heel fijn natuurlijk en ook fijn dat de juf dit ziet. Het gesprek was eigenlijk te kort, want we kwamen niet echt toe aan wat ze met haar voorsprong gaan doen. En de interne plusklas gaat nu niet door vanwege corona.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Clnl »

Fijn dat je een goed gesprek hebt gehad Vlinder en dat het zo goed gaat met jouw dochter. Jammer dat je niet alles hebt kunnen bespreken. Misschien even een mailtje er achteraan dat je benieuwd bent naar hoe ze met deze voorsprong omgaan?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Ja, dat ga ik idd denk ik doen.

De juf vond trouwens dat ze meer met andere kinderen moest spelen en minder met haar beste vriendin. Maar wij zijn juist blij dat ze eindelijk zo’n goede vriendin heeft waar ze zich fijn bij voelt
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Rabbit »

Dat lijkt me ook juist fijn, dat ze een goede vriendin heeft! En als juf zelf de voorsprong ziet, dan komen jullie er vast wel uit, dat ze daar iets mee gaan doen. Wij hadden ook een goed rapportgesprek. De Citoscores heb ik nu ook gehoord en die waren ook goed. Het belangrijkste vind ik dat zoon momenteel met plezier naar school gaat. Hier is zwemles nu een puntje, nu dat weer gaat beginnen. Zoon heeft er echt geen zin in maar hij moet van ons.
Dochter 2012
Zoon 2014

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Mijn dochter heeft haar plusboek van rekenen mee naar huis gekregen om thuis te maken. Op school wordt het reguliere rekenwerk niet gecompact. Haar werktempo is laag en daardoor komt ze niet toe aan het plusboek. De juf vindt nu dat we dat wel thuis kunnen doen. Maar ze maakt alles nagenoeg foutloos, ook van het plusboek. Ze krijgt ook regulier huiswerk mee voor taal (alle kinderen uit de klas krijgen dat). Gister zei m’n dochter ‘Ja, want je kunt natuurlijk niet het ene kind wel huiswerk meegeven en het andere niet!’ Maar ook dat maakt ze allemaal foutloos en heeft eigenlijk helemaal geen huiswerk nodig. Ik heb er moeite mee dat mijn kind in groep 4 op deze manier huiswerk krijgt, terwijl ze ong. 2 jaar voorloopt. Wat moet ze hiervan leren, discipline??
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door loekie »

Herkenbaar probleem Vlinder. Ik heb in een vergelijkbare situatie aangegeven dat mijn zoon er vooral van leerde dat huiswerk vervelend en nutteloos is en dat je er niets van leert. Ik heb wel meteen aangegeven dat ik snap dat ze huiswerk moeten leren plannen, maar dat ik het op prijs zou stellen als er dan huiswerk kwam waar hij iets van kon leren. Dat is toen gebeurd. Het was overigens wel in groep 7 en 8.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Paula »

loekie schreef:
vr 26 mar , 2021 11:38 am
Herkenbaar probleem Vlinder. Ik heb in een vergelijkbare situatie aangegeven dat mijn zoon er vooral van leerde dat huiswerk vervelend en nutteloos is en dat je er niets van leert. Ik heb wel meteen aangegeven dat ik snap dat ze huiswerk moeten leren plannen, maar dat ik het op prijs zou stellen als er dan huiswerk kwam waar hij iets van kon leren. Dat is toen gebeurd. Het was overigens wel in groep 7 en 8.
Ik heb met mijn kinderen dezelfde ervaring. Maar helaas kwam het ook pas in groep 7/8 op gang (toen kreeg jongste Spaans, dat huiswerk was écht nieuw voor hem).

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Rabbit »

Bij ons beginnen ze in groep 5 met huiswerk, weet ik van onze oudste. Dat is dan topografie, dus altijd wel iets te leren, maar het gaat inderdaad vooral om het leren plannen en agenda gebruiken. Ik zou zoon ook zeker niet gemotiveerd krijgen om thuis maakwerk te doen dat hetzelfde soort werk is als op school.
Dochter 2012
Zoon 2014

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Lisa80 »

Vlinder42 schreef:
vr 26 mar , 2021 9:11 am
Mijn dochter heeft haar plusboek van rekenen mee naar huis gekregen om thuis te maken. Op school wordt het reguliere rekenwerk niet gecompact. Haar werktempo is laag en daardoor komt ze niet toe aan het plusboek. De juf vindt nu dat we dat wel thuis kunnen doen. Maar ze maakt alles nagenoeg foutloos, ook van het plusboek. Ze krijgt ook regulier huiswerk mee voor taal (alle kinderen uit de klas krijgen dat). Gister zei m’n dochter ‘Ja, want je kunt natuurlijk niet het ene kind wel huiswerk meegeven en het andere niet!’ Maar ook dat maakt ze allemaal foutloos en heeft eigenlijk helemaal geen huiswerk nodig. Ik heb er moeite mee dat mijn kind in groep 4 op deze manier huiswerk krijgt, terwijl ze ong. 2 jaar voorloopt. Wat moet ze hiervan leren, discipline??
Ik kan mij goed voorstellen dat dit frustrerend is... het reguliere werk niet compacten en 'onhandig' omgaan met het pluswerk... (Is hier ook een hele weg geweest)
Is er kennis op school over hoe hiermee om te gaan? Is de juf zoekende of is dit haar 'visie'?

M.n. mijn middelste had hier echt last van en het heeft ons meerdere gesprekken op school gekost, om duidelijk te krijgen dat hij niet meer gemotiveerd was voor 'pluswerk', als hij zich eerst door een hele bult 'zinloos' werk moest worstelen. Het heeft het meeste geholpen dat we samen met M in gesprek zaten op school: hij kon nl. meteen de praktische uitvoering benoemen, van de plannen die besproken werden. (Bijv. werd toen duidelijk dat het adaptieve niveau van de snappet met rekenen, voor hem nog steeds te makkelijk was; dat besef was er niet geweest als M dat niet meteen op dat moment aan had kunnen geven, met onze aanmoediging.)
Ondanks dat ik over het algemeen erg tevreden ben over de samenwerking met onze school, merk ik dat het steeds opnieuw goed is om met elkaar in gesprek te zijn en te blijven, om een ieder alert te houden en om ook samen de ontwikkelingslijn te volgen. (Zo lijkt het nu met J weer opnieuw te beginnen -zucht-, maar zijn we inmiddels gelukkig zelf wat kennis en ervaring rijker, en hebben wij vertrouwen in de IBer.)
O 2008
M 2010
J 2015

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door loekie »

Dat is dan topografie, dus altijd wel iets te leren, maar het gaat inderdaad vooral om het leren plannen en agenda gebruiken.
Ik kon juist topografie als voorbeeld gebruiken om school uit te leggen dat hij daarvan niet leerde plannen en organiseren. Dit n.a.v. een voorval. Jongste kwam een keer om 8.10 uur, tijdens het inpakken van zijn tas, tot de ontdekking dat hij vergeten was topo te leren. Hij pakte zijn blad, ging aan tafel zitten, stopte zijn vingers in zijn oren en zei: even stil zijn, ik ga topo leren. Vervolgens trok hij zijn jas en schoenen aan, ging op tijd naar school (5 minuten fietsen), zat netjes om 8.30 uur in de klas en haalde een 10.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Aan de ene kant lijkt de juf haar heel goed te begrijpen en heb ik ook een goede band met de juf, aan de andere kant gebeurt dan toch dit. Het lijkt me niet dat de juf zoekende is gezien haar leeftijd. Aan de ene kant denk ik ‘Ach, ze heeft het toch in 5 minuten af’ maar ik merk aan m’n dochter dat ze steeds meer het idee heeft dat ze altijd 0 fout moet hebben. Huiswerk is nu een nutteloos iets wat ze alleen maar doet om gehoorzaam te zijn, het lijkt op deze manier een mindset te versterken die ik niet zo goed voor haar vind. Het is overigens groep 4, ze heeft nog geen topo etc. Jullie hebben gelijk, ik moet het gewoon weer bespreken..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Zou ik zeker doen. Dochter zit nog in groep 3 en daar krijgen ze ook huiswerk mee. Dat is nog niet om te leren plannen zoals in groep 5, maar echt om extra te oefenen met bijv. lezen. Dochter kreeg dat huiswerk zelf dan ook niet mee, omdat het ging om extra oefenen voor de kinderen die dat nodig hadden.

Plustaken zou ik sowieso nooit thuis gaan doen. Dat is het paard achter de wagen spannen. Thuis is thuis en pluswerk is juist verrijking voor op school. Dit zou ik meteen proberen recht te zetten.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Ik vind het pluswerk thuis problematisch, omdat het geen oplossing biedt voor het feit dat ze op school langzaam werkt uit verveling. Maar de juf ziet dat niet, want m’n dochter is meestal vrolijk.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Querzyx
Berichten: 84
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Querzyx »

Hallo daar! Leuk om jullie ervaringen te lezen. Ik plaatste op het vorige forum af en toe iets in deze groep. Zal even een update geven!

Hier ook net rapport en citoscores gekregen. Dochter heeft het naar haar zin op school, heeft leuke vriendschappen en haalt I en I+ scores op de cito's. Vooral begrijpend lezen doet ze heel goed, dat zien we thuis ook als ze boeken navertelt die ze gelezen heeft.

Het is een meisje dat zich makkelijk aanpast. Ze is een vroege leerling en zit op een school met veel slimme kinderen, dus dat scheelt. Ze krijgt nu verder geen pluswerk of zo. Ik vermoed dat het gemiddelde niveau van deze klas al hoog genoeg ligt. Het is zo'n school waar 80% vwo-advies krijgt. Het is na de ervaringen met onze zoon (die zat op een andere basisschool en is veel temperamentvoller) wel wennen dat alles zo makkelijk gaat met dochter. Soms vraag ik me af of we iets over het hoofd zien. Maar uit alles blijkt dat ze lekker in haar vel zit. We zien nog steeds niet echt aanleiding om haar te testen, of op school aan te dringen op pluswerk o.i.d. Hoe denken jullie daarover? Als je hb-vermoedens hebt maar alles gewoon goed gaat?

Vlinder, ik ben het met de rest eens m.b.t. het huiswerk. Daarbij: het leven bestaat ook uit meer dan school, zeker ook voor hoogbegaafde kinderen. Ik vind het idee dat ze voldoende uitgedaagd moeten worden soms wat vermoeiend klinken, alsof ze hun capaciteiten altijd maar moeten benutten 24/7. Op school extra uitdaging: super. Maar buiten schooltijd: lekker spelen, buiten zijn, vies worden, rondhangen, aanklooien... toch? Hoe sta jij daar in?
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Paula »

@Querzyx: Dat 80% van de leerlingen een school verlaat met een vwo-advies, betekent niet automatisch dat het niveau hoog genoeg ligt voor alle leerlingen. Of dat het aanbod per se past bij hb leerlingen.

Je schrijft dat je dochter een meisje is dat zich gemakkelijk aanpast. Dat is een positieve eigenschap. Maar het is tegelijkertijd ook een mogelijke valkuil. Want aanpassers geven vaak niet aan (of zijn zich er zelfs niet van bewust) dat het niveau of tempo niet bij ze past. Ze passen zich immers aan bij wat van hen verwacht wordt ... .

Hoge scores in combinatie met aanpasgedrag kunnen betekenen dat je niet op tijd in de gaten hebt dat een kind eigenlijk nauwelijks iets leert of leert leren. Ik zeg niet dat je je meteen zorgen moet maken hoor. Want dat ze goed in haar vel zit, is een belangrijk signaal. Maar ik vraag me wel af hoe deze school signaleert of een goed presterende leerling mogelijk onderpresteert (dus minder laat zien dan erin zit). Of is "80% vwo-advies" hun doel en bieden ze helemaal geen plusprogramma? Ik zou daar wel naar informeren. Groep 5 t/m 8 komen ook nog, en als je 5 jaar lang beneden je niveau 'werkt' kan dat verstrekkende gevolgen hebben voor de toekomst.

Heb je de indruk dat je dochter haar best moet doen om goede resultaten neer te zetten? Of gaat het min of meer vanzelf?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Qwerzyx, ik vind het lastig hier iets over te zeggen. Je kent zelf je kind het beste. Als je de indruk hebt dat je kind gelukkig is, dan zou ik het denk ik zo laten. Het is fijn als ze het naar haar zin heeft op school en alles goed aan kan.

Bij mijn eigen kinderen begonnen de problemen echter in groep 3 en 1, bij mijzelf pas op het VO. Al moet ik wel zeggen dat ik altijd zelf vooruit mocht werken of andere dingen mocht doen en mijn ouders daar nooit stevige gesprekken voor hebben hoeven voeren of met testen hebben moeten zwaaien op school. Ik denk nu dat ik misschien gewoon een bofkont ben geweest vroeger. Ik ging er bij mijn eigen kinderen eigenlijk ook vanuit dat het vanzelf wel goed zou komen, maar dat ging/gaat helaas niet zo.

Toen ze kleiner waren hebben we geen schoolse dingen aangeboden, maar hebben we ze op muziekles gedaan, gingen we naar buiten en naar musea, theater, knutselen, proefjes etc. Ik denk dat buiten spelen etc heel belangrijk is voor alle kinderen en zeker ook voor hb kinderen, want die zitten gauw genoeg in hun hoofd. De wereld bestaat uit meer dan leren en denken.

Daarom ben ik ook niet zo blij met dat huiswerk, ze is nog maar 7. Met het plusboek ben ik wel blij, alleen niet met dat ze het thuis moet gaan doen. Dat plusboek heeft m’n dochter trouwens niet omdat wij dat hebben gevraagd, maar omdat de juf zelf zag dat ze dat nodig had. Ik wacht even de cito’s af en dan ga ik nog een keer praten met de juf.

Vermoeiend kan het wel zijn om altijd maar te moeten presteren, wat je schrijft. Ik heb zelf wel vroeger het gevoel gehad dat ik het nooit goed kon doen. Als ik een 10 had vond iedereen dat logisch, had ik een 7 dan was de leraar teleurgesteld omdat ik beter zou kunnen. Terwijl een 7 gewoon goed genoeg is en een 10 heel mooi.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Hier is het zijn de cito’s binnen. Helaas alleen de grove scores zonder verdere info. Voor alles I behalve begrijpend luisteren, Avi E6. Behalve voor lezen hebben ze niet verder doorgetoetst. Ze heeft nu een plusboek voor rekenen wat we thuis doen, een plusboek voor taal waar ze niet aan toe komen in de les volgens de juf en ze heeft een plus leeswerkboek. Het gewone werk schijnen ze niet af te krijgen door alle vrije en studiedagen. Daarom krijgt ze ook weer regulier huiswerk mee. Het plusboek voor lezen gebruiken ze wel op school. Maar daarvan zegt m’n dochter zelf, dat ze het na de uitleg al snapt ‘en dan moet ik nog al die lesjes maken..’ Het is eigenlijk niet voldoende zo, maar ze is wel gelukkig in de klas met haar vriendinnetje en de juf. En het is ook voor het eerst dat ze niet meer onderpresteert. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat nu.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Paula »

Vlinder42 schreef:
wo 21 apr , 2021 7:07 am
Het is eigenlijk niet voldoende zo, maar ze is wel gelukkig in de klas met haar vriendinnetje en de juf. En het is ook voor het eerst dat ze niet meer onderpresteert. Ik weet eigenlijk niet zo goed wat nu.
Dat ze gelukkig is in de klas is natuurlijk heel belangrijk! Maar wat maakt dat jij denkt dat ze niet meer onderpresteert? Ik zie hoge scores in combinatie met 'na de uitleg snap ik het al en dan moet ik nog al die lesjes maken'. Natuurlijk is 'al snappen' niet hetzelfde als de stof ook echt beheersen en kunnen toepassen. Maar de kans is groot dat ze nieuwe informatie snel verwerkt en minder herhaling nodig heeft dan gemiddeld. Plusboeken van de methode lossen dat meestal niet op (mijn kinderen noemden het oneerbiedig 'wel een beetje anders maar eigenlijk gewoon meer van hetzelfde, niet moeilijker'). Er zou best nog sprake kunnen zijn van relatief onderpresteren: prima resultaten maar nog steeds minder laten zien dan ze eigenlijk zou kunnen als ze werkelijk op haar niveau (in het juiste tempo) zou worden aangesproken. Ik zeg niet dat dit het geval is hoor, ik ken je dochter natuurlijk niet. Maar het is wel iets om in je achterhoofd te houden.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Ja, je hebt natuurlijk gelijk, Paula. Ik weet niet of ze nog onderpresteert. Maar als ze nog onderpresteert, dan presteert ze minder onder dan voorheen. Toen deed ze namelijk meestal of ze niets kon en deed nergens aan mee en dat is gelukkig voorbij. Dat is ook mijn twijfel, we zijn eigenlijk nu al blij dat ze niet meer als een dood vogeltje in de klas zit en goede resultaten heeft.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Paula »

Dat snap ik helemaal hoor! Ik zou in elk geval in de gaten blijven houden of ze signalen afgeeft waaruit blijkt dat het toch minder goed gaat. Maar dan doen jullie vast al ;) .

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Ik blijf toch een beetje in dubio. M’n dochter kwam laatst thuis dat 2 jongetjes in haar klas nog 2 plusboeken voor rekenen erbij hebben gekregen. Zij niet en dat vind ze niet leuk. Maar ik snap het deels wel. Als ze zo langzaam werkt dat ze aan het gewone plusboek niet toe komt en dat thuis doet, dan ga je als juf niet nog meer plusboeken geven. Maar mijn probleem daarmee is dat de juf haar pluswerk nu niet meer ziet en ook dat er niet wordt gekeken naar waarom ze langzaam werkt en dat daar ook niets aan wordt gedaan. Terwijl mijn kind nu haar tijd besteed aan het mooi schrijven van de getallen en het tussen haakjes zetten van goede antwoorden en dan nog een keer het antwoord opschrijven als het getal niet mooi genoeg is geschreven. Op dat punt is er dus best nog wat te ontwikkelen.

Mijn dochter past zich erg aan. Ze zit naast haar vriendinnetje dat niet goed kan rekenen. Nu heeft de juf tegen haar gezegd dat ze haar vriendinnetje mag helpen. Maar mijn dochter is er eentje die 2 jaar lang bij de kleuters ging doen of ze niet kon lezen omdat de andere kinderen nog niet konden lezen. Die jongetjes trekken zich niets van hun omgeving aan en rekenen er rustig op los en kunnen hun energie gebruiken om dat nu verder te ontwikkelen. Mijn dochter snapt alles, heeft continu 0 fout, loopt met alles 1-2 jaar voor, maar past zich aan, werkt langzaam en mag nu haar energie besteden aan het helpen van het vriendinnetje.

Soms denk ik ook dat sommige kinderen in haar klas een IQ-test hebben met een hoge score, waardoor ervan uit gegaan wordt dat die kinderen bepaalde dingen kunnen, terwijl mijn kind zonder test elke keer bij elk werkje weer moet aantonen dat ze het kan. Ik vraag me af of het zinvol is om haar nu toch te laten testen. Want ik merk ook dat ik elk jaar weer met de nieuwe leerkracht gesprekken moet voeren over plusklas en plusboeken en m’n kind eerst een half jaar moet aantonen dat ze hiervoor in aanmerking komt. Wat denken jullie?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door boom »

Als ze zo ver voorloopt is doortoetsen zinvoller dan een iq-test, tenzij je overweegt naar hb-onderwijs over te stappen. Als school niet wil doortoetsen, kun je het extern laten doen, maar dan loop je het risico dat school de resultaten naast zich neerlegt en je niks bent opgeschoten (maar wel een hoop kosten hebt gemaakt). Is ze ooit doorgetoetst op school?
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Eigenwijsneus »

Vlinder42 schreef:
ma 03 mei , 2021 8:23 am
Ik blijf toch een beetje in dubio. M’n dochter kwam laatst thuis dat 2 jongetjes in haar klas nog 2 plusboeken voor rekenen erbij hebben gekregen. Zij niet en dat vind ze niet leuk. Maar ik snap het deels wel. Als ze zo langzaam werkt dat ze aan het gewone plusboek niet toe komt en dat thuis doet, dan ga je als juf niet nog meer plusboeken geven. Maar mijn probleem daarmee is dat de juf haar pluswerk nu niet meer ziet en ook dat er niet wordt gekeken naar waarom ze langzaam werkt en dat daar ook niets aan wordt gedaan. Terwijl mijn kind nu haar tijd besteed aan het mooi schrijven van de getallen en het tussen haakjes zetten van goede antwoorden en dan nog een keer het antwoord opschrijven als het getal niet mooi genoeg is geschreven. Op dat punt is er dus best nog wat te ontwikkelen.

Mijn dochter past zich erg aan. Ze zit naast haar vriendinnetje dat niet goed kan rekenen. Nu heeft de juf tegen haar gezegd dat ze haar vriendinnetje mag helpen. Maar mijn dochter is er eentje die 2 jaar lang bij de kleuters ging doen of ze niet kon lezen omdat de andere kinderen nog niet konden lezen. Die jongetjes trekken zich niets van hun omgeving aan en rekenen er rustig op los en kunnen hun energie gebruiken om dat nu verder te ontwikkelen. Mijn dochter snapt alles, heeft continu 0 fout, loopt met alles 1-2 jaar voor, maar past zich aan, werkt langzaam en mag nu haar energie besteden aan het helpen van het vriendinnetje.

Soms denk ik ook dat sommige kinderen in haar klas een IQ-test hebben met een hoge score, waardoor ervan uit gegaan wordt dat die kinderen bepaalde dingen kunnen, terwijl mijn kind zonder test elke keer bij elk werkje weer moet aantonen dat ze het kan. Ik vraag me af of het zinvol is om haar nu toch te laten testen. Want ik merk ook dat ik elk jaar weer met de nieuwe leerkracht gesprekken moet voeren over plusklas en plusboeken en m’n kind eerst een half jaar moet aantonen dat ze hiervoor in aanmerking komt. Wat denken jullie?
Mijn zoon mag ook niet in het plusboek werken voordat het gewone werk af is. Hij is zelfs een rekenniveau teruggezet omdat hij te langzaam werkt in het gewone boek (wereld in getallen). Pluswerk rondt hij in een redelijk vlot tempo af. Ik heb zoon gevraagd waarom hij zo langzaam werkt. Hij was duidelijk: het is zo saai en dan probeer ik er nog maar wat van te maken door extra mooi te schrijven, of grotere sommen er van te maken of er iets bij te tekenen. Ik heb dit bij de leerkracht neergelegd maar die vindt dat hij het maar gewoon snel moet afronden en dan door kan, als beloning, naar het pluswerk. Zoon vindt dat pluswerk echter niet zo'n beloning. Het klinkt leuk, pluswerk, en het valideert zijn status in de klas, maar het is nog steeds (bijna) even saai volgens zoon. Zoon kent nu bijvoorbeeld zonder te oefenen alle tafels, en kan klokkijken (digitaal en analoog). Dan ben je wel door de groep 4 stof heen, ook uit het plusboek.
Wij komen er dus niet echt uit met de leerkracht omdat de leerkracht uitgaat van eerst zien, dan geloven en zoon van "ik verveel me, je komt toch niet met iets leukers dus ik doe het minimale". Zoon is getest op IQ overigens. Het enige wat de uitslag van de test zoon heeft gebracht is dat hij zonder al te veel discussie dat plusboek kreeg. Vóór de test, in groep 3 bij leerkracht waarmee het niet bepaald klikte..., kreeg zoon niets aan pluswerk en is daarmee al snel een absolute onderpresteerder geworden. Dat is hij nog steeds. We hopen hem dit jaar in ieder geval weer naar een relatieve onderpresteerder te krijgen door dat pluswerk en de veel betere klik met de leerkracht. Een didactische test zou ik wel graag voor hem willen, want ik denk dat je daar meer aan hebt in gesprekken met school over de lesstof. Leerkrachten hameren veel op automatiseren en doorgronden in plaats van een trucje kennen. Dat is denk ik een juiste focus, maar werktempo wordt wel vaak gekoppeld aan automatiseren terwijl dat niet de oorzaak hoeft te zijn.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Paula »

Mijn kinderen noemden de plusboeken altijd oneerbieding "meer van hetzelfde in een iets ander jasje". Ze gingen er zeker niet harder van werken, ook het pluswerk werd voor hen gecompact (maar het duurde wel een tijdje eer we school zover hadden dat ze dat durfden).

Een vriendinnetje helpen met rekenen is een leuk idee, maar je loopt wel kans dat juf het als verrijking ziet en dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn. Ik zou daar dus wel goede afspraken over willen maken, dus wat is precies helpen? Hoe vaak?

Eens met Boom verder, als de voorsprong zo groot lijkt te zijn, zou ik eerder kiezen voor een didactisch onderzoek dan voor alleen een IQ-test. Want een IQ-cijfertje zegt school meestal minder dan een meetbare voorsprong op taal- en rekengebied. Combinatie van beide onderzoeken kan ook, maar daar hangt natuurlijk een prijskaartje aan (wij kozen destijds voor de combi IQ-test, didactisch onderzoek en persoonlijkheidsonderzoek - zo konden we ook meteen de argumenten 'ja maar sociaal-emtioneel ...' weerleggen).

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Eigenwijsneus »

Van mijn oudste hoor ik overigens dat de plusboeken na het methodeplusboek (rekentijgers en andere verrijking) ook niet echt bijdragen aan meer uitdaging. Mijn kind vindt het "anders, maar niet echt moeilijker rekenen", want rekentijgers is meer puzzelen en soms is een flinke dosis algemene kennis nodig. Heb je die algemene kennis dan is de opgave erg eenvoudig, weet je het niet dan kom je er nooit achter. Rekentijgers moet gedaan worden in een groepje én begeleid worden door een leerkracht. Dat laatste geeft de school van oudste gelukkig invulling aan door een enthousiaste leerkracht dit te laten begeleiden, groepsoverstijgend, maar dat schijnt een uitzondering te zijn. In de lockdown moest ik rekentijgers met oudste doen en dat was niet heel leuk voor oudste. Ik zag meteen het antwoord, dus weinig overleg/ puzzelen, maar meer sturen naar de oplossing. De leerkracht doet dit veel beter aldus kind :-)

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Mijn oudste in groep 7 heeft ook Rekentijger maar krijgt daar echt geen begeleiding bij, hoor. Ze mag het wel met een ander kind samen doen, maar verder doet de leerkracht er niets aan. Nakijken moeten ze ook zelf doen. Maar zij vindt dat wel een leuk boekje om in te werken. Op de site van de rekentijger staan trouwens hints voor het oplossen van de opgaven. Die zijn heel handig ;-)

De jongste is niet doorgetoetst op school, alleen voor lezen wel. Bij de cito hebben ze verder alleen M4 afgenomen. Verder gebruiken ze ook veel andere toetsen van de methode en automatiseringstoetsen voor rekenen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Ik heb de juf een mail gestuurd om te overleggen. Ik ben benieuwd wat ze zegt.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Morgen heb ik dan eindelijk een gesprek met de juf. Ik heb het rapport alvast gekregen. Ze heeft het echt fantastisch gedaan. Maar ze is helaas niet doorgetoetst behalve voor lezen. Helaas heeft ze nu heel erg last van perfectionisme en faalangst. Ze heeft 1 vriendin, maar voelt zich verder buitengesloten in de klas. Ze wil vaak na school niet spelen omdat ze moe is en rust wil, en ze heeft elke dag hoofdpijn en buikpijn. Ze heeft dit schooljaar voor alle vakken plusboeken gehad.

Hebben jullie tips voor wat ik kan bespreken met de juf?

School heeft een interne plusklas, maar die was er niet tijdens corona omdat het groepsoverstijgend is. Zou zo’n plusklas voldoende zijn?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Paula »

Vlinder42 schreef:
wo 30 jun , 2021 10:22 am
Hebben jullie tips voor wat ik kan bespreken met de juf?
Zijn de rapportcijfers gebaseerd op de uitslagen van de cito-toetsen? Zo ja, dan zou ik bij I/I+ scores informeren of er ook verder getoetst kan worden. Eventueel meteen aan het begin van het nieuwe schooljaar, zodat dan meteen ingespeeld kan worden op haar niveau.
Je kunt ook vragen hoe school denkt te werken aan dat perfectionisme en haar faalangst. Alleen maar succeservaringen (dus te gemakkelijk werk waar ze altijd goede resultaten bij kan neerzetten) helpt dan niet. Net iets buiten je comfortzone werken wel. Maar dat moet dan wel begeleid worden, op school en thuis. Ik zou dus vooral inzetten op samenwerking met school.
Ze heeft 1 vriendin, maar voelt zich verder buitengesloten in de klas. Ze wil vaak na school niet spelen omdat ze moe is en rust wil, en ze heeft elke dag hoofdpijn en buikpijn.
Dit zou ik ook zeker melden! Dat een kind op school rustig en probleemloos gedrag vertoont, wil niet zeggen dat ze het ook naar haar zin heeft! Als lichamelijke oorzaken zijn uitgesloten, is het logisch om te kijken naar de schoolsituatie. Ik vul nu even in voor mezelf, maar je overdag de hele dag moeten aanpassen (niveau, tempo, kinderen) kost enorm veel energie. Dan is het niet raar dat ze na schooltijd moe is en rust wil. Dat is wel iets waar ook school zich van bewust moet zijn.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Bedankt voor het meedenken, Paula. Het gesprek is al geweest. Samenwerken met school gaat best lastig. De juf vindt dat m’n dochter in de middenmoot van de goed presterende kinderen valt. Ze ziet niet dat ze zich enorm aanpast en onderpresteert. Ze kan niet in de plusklas want de plusklas wordt bevroren. Ze gaan een nieuw signaleringssysteem invoeren 2e helft van het komende schooljaar (DHH) en als ze daaruit zou komen dan kan ze dan in de nieuw te vormen plusklas. Dus daar moeten we maar op wachten.

De plusboeken worden afgeschaft want er komt een nieuwe rekenmethode met meer differentiatie. Dat ze zich aanpast ziet de juf niet, dat ze zegt rekenen moeilijk te vinden terwijl dat niet zo is ook niet. (Ze zei thuis: Het is zo makkelijk dat het moeilijk is!). Nul of 1 fout in de cito is geen reden om door te toetsen, want de lesmethodes geven voor alle kinderen voldoende uitdaging volgens de juf. Voor de faalangst kan ze naar de kindercoach. Dat was het.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Ah wat stug die houding! Leerkrachten kunnen best wel overtuigd zijn dat ze alles onder controle hebben en goed aansluitend onderwijs geven. Juf van dochter was ook overtuigd dat plusboek rekenen niet meer nodig was, omdat de lesmethode voldoende zou differentiëren. Gelukkig stond deze juf wel open voor de resultaten van de lvs-toetsen en ging doortoetsen en het rekenonderwijs toch aanpassen. Is de juf overtuigd dat leerlingen alleen nieuwe leerstof kunnen kennen als deze is aangeboden? Daar gaat het schoolsysteem heel vaak vanuit. Autodidacten bestaan niet in het schoolsysteem en dan is doortoetsen ook nutteloos.

Is dit de juf van dit schooljaar die dit vertelde? Misschien staat de andere juf er meer open voor?

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door boom »

Au, die reacties van de juf en al die deuren die in je neus worden dichtgeslagen doen pijn. Tijd voor actie, Vlinder! Buikpijn en hoofdpijn elke dag zegt voldoende, heb je dat ook met de juf gedeeld? Ik zou in de vakantie op zoek gaan naar een bureau om haar door te toetsen. Van school krijgen jullie geen enkele medewerking, dus dan maar buiten school om. Is al bekend wie haar leerkrachten worden volgend jaar? Dan zou ik hen nog de situatie uitleggen en dat jullie bezorgd zijn over het welzijn van jullie kind en haar daarom laten doortoetsen. Begin volgend jaar meteen in gesprek over de resultaten.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Paula »

boom schreef:
do 08 jul , 2021 6:02 am
Au, die reacties van de juf en al die deuren die in je neus worden dichtgeslagen doen pijn. Tijd voor actie, Vlinder! Buikpijn en hoofdpijn elke dag zegt voldoende, heb je dat ook met de juf gedeeld? Ik zou in de vakantie op zoek gaan naar een bureau om haar door te toetsen. Van school krijgen jullie geen enkele medewerking, dus dan maar buiten school om. Is al bekend wie haar leerkrachten worden volgend jaar? Dan zou ik hen nog de situatie uitleggen en dat jullie bezorgd zijn over het welzijn van jullie kind en haar daarom laten doortoetsen. Begin volgend jaar meteen in gesprek over de resultaten.
Daar sluit ik me bij aan. Deze juf lijkt weinig tot geen kennis te hebben van hb en/of onderpresteren. Ik ben altijd wat huiverig voor leerkrachten die ervan overtuigd zijn dat de ingebouwde differentiatie in een methode voor elke leerling passend aanbod biedt. En wat Boom zegt, dagelijks met buikpijn en hoofdpijn naar school is een signaal dat er iets niet goed gaat! Dat moet school altijd serieus nemen.

Extern laten doortoetsen is een goed plan. En dan niet alleen aandacht voor de resultaten, maar ook voor hoe ze omgaat met nieuwe informatie, hoe (snel) ze deze verwerkt, wanneer de faalangst een rol speelt, etc. Gedrag zegt vaak nog meer dan de resultaten van zo'n onderzoek.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door loekie »

Is de intern begeleider al betrokken? Wil die ook niet doortoetsen of in gesprek gaan om te achterhalen wat de onderwijsbehoeften zijn?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Nee, de ib’er is nu niet betrokken. Hier volgen ze meestal de route dat de leerkracht de ib’er inschakelt als die dat nodig vindt. Dat is in groep 2 wel gebeurd.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Clnl »

Jeetje Vlinder, wat blijft het toch tobben met school zeg, heel sneu! Als het financieel haalbaar is zou ik haar extern laten doortoetsen. Het is ontzettend jammer dat het nodig is, maar hetpraat makkelijker met school als je "bewijs" van een voorsprong zwart op wit hebt en je kan beter onderbouwen waarom stappen nodig zijn. Heel jammer dat de juf het niet ziet.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door loekie »

Nee, de ib’er is nu niet betrokken. Hier volgen ze meestal de route dat de leerkracht de ib’er inschakelt als die dat nodig vindt. Dat is in groep 2 wel gebeurd.
Dan zou ik (nadat je dat hebt gemeld bij de leerkracht) zelf contact opnemen met de intern begeleider. Als je extern door laat toetsen zonder dat de intern begeleider is betrokken bestaat het risico dat ze weinig met doortoetsresultaten zullen doen.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 4 2020/2021

Bericht door Paula »

Eens met Loekie. Dit is de 'strategie' die wij destijds ook gevolgd hebben. Want ook op de school van onze kinderen werd de IB'er pas ingeschakeld als de leerkracht om hulp vroeg. In ons geval had de leerkracht nog niet door dat ze hulp nodig had ;) , dat werd pas duidelijk toen de IB'er betrokken raakte.

Plaats reactie