Faalangst of teveel?

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Faalangst of teveel?

Bericht door Clnl »

Over mijn dochter van 7 heb ik op het oude forum al aardig wat geschreven. Het ging een tijdje goed, maar ik loop nu weer tegen iets aan en ben benieuwd naar jullie mening.

Dochter is 7 jaar, zit in groep 4. In groep 1 is ze getest omdat ze niet speelde en erg ongelukkig was. Daar kwam net aan een hb score uit met de kanttekening dat ze waarschijnlijk hoger zo scoren als ze beter in haar vel zou zitten. Er zijn gesprekken met school geweest, ook met de psycholoog erbij. Versnellen wilde school niet vanwege de grote en onrustige ontvangende klas en mijn dochter die zo onzeker was op school. Deels 2 en deels 3 werd de oplossing. Dochter werd van deze oplossing nog meer onzeker, wat school als reden zag dat het teveel was en daarom te stoppen. Dit leek de oplossing, want het ging beter met dochter.
Op school is ze vrolijk en speelt met andere kinderen. Volgens de juf gaat het goed. Ze komt goed mee en zit in de groep met kinderen die extra uitdaging krijgen. Daar valt ze niet op. Thuis zegt ze dat ze school erg saai vindt, het is niet leuk. Ze ziet er enorm tegenop om naar school te moeten elke dag en de kinderen van school ziet ze niet als haar vrienden. Sinds ze in groep 4 zit zegt ze dat alles heel moeilijk is, dat iedereen het kan behalve zij en ze is bang dat de juffen boos op haar worden als ze fouten maakt. Ze zegt zelf dat ze stress heeft, omdat ze doelen moet halen en dat lukt haar niet. Deze week maken ze de cito's en daar ligt ze al twee weken wakker van. Gisteravond vroeg ze mij of ze mocht spieken, want anderen weten het wel en zij niet.
Het thuiswerken was trouwens een drama. Dochter deed alleen datgene waarvan ze wist dat de juf het zou zien en ook dat ging met veel huilen en protest. De losse bladen en extra uitdaging werden volgekrast of verscheurd.
De twee beste vriendinnen van mijn dochter zijn 2 jaar ouder. Ik hoor ze regelmatig plannen bedenken om bij elkaar in de klas te komen (dochter een klas overslaan en zij een keer blijven zitten bijvoorbeeld). Dochter vraagt ook regelmatig hoe groot de kans is dat zij een klas zal overslaan (broer is versneld dus ze weet dat dit kan). Ze zou graag een klas overslaan, maar ik heb het gevoel dat dit vooral vanwege haar vriendinnen is. Wat schoolwerk betreft vraag ik me af of het juist niet te moeilijk is nu met de extra uitdaging. Of dat ze juist faalangst heeft en we daar misschien wat mee moeten. Wat denken jullie?

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Faalangst of teveel?

Bericht door Hanneke »

Wat naar voor je dochter dat zij zo opziet tegen het naar school gaan.

Zo vanaf een scherm is het lastig om iets er over te zeggen.

Je dochter krijgt extra uitdaging, komt goed mee en valt niet op, schrijf je. Dit zou ik als aanknopingspunt gebruiken voor een gesprek met je dochter. Welke doelen haalt ze dan precies niet? Iedereen kan het behalve zij. Wat is dan dat "het"? Is dat realistisch? Als ze goed mee komt, dan is dat meer haar idee dan dat het klopt, denk ik? En dus misschien inderdaad faalangst? Als ze goed meekomt en niet opvalt, lijkt het me minder waarschijnlijk dat het te moeilijk is. Misschien heeft je dochter het gevoel dat ze alles zonder uitleg moet kunnen, en dat het alleen maar goed is als je geen moeite hoeft te doen voor iets?

Misschien een goede start om dit met juf te bespreken. Zij kan inzichtelijk maken voor dochter wat zij allemaal wel kan op dit moment. En van daar uit misschien kleine doelen stellen, die realistisch zijn. Daarnaast zou ik bespreken wat leren precies is. Wanneer je alles zo opschrijft zonder moeite, dan leer je dus niets. Dit zou je thuis ook in het klein kunnen oefenen en voorleven.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Faalangst of teveel?

Bericht door Paula »

Goede tips Hanneke.

Mijn oudste rekende mee in groep 6 toen ze nog in groep 5 zat. Hierdoor zat ze in 2 groepen tegelijk en dat maakte haar onzeker. Ze kon namelijk niet goed inschatten hoe ze het deed ten opzichte van klasgenootjes in groep 6, die zag ze immers alleen bij rekenen. En de kinderen in groep 5 vonden haar 'raar' omdat ze in groep 6 ging rekenen. Ze deed het goed, zat ook daar in het plusgroepje maar thuis gaf ze aan dat ze het allemaal moeilijk vond.
Omdat we van school gingen wisselen i.v.m. jongste, werd oudste door één van haar leerkrachten doorgetoetst. Zodat we op de nieuwe school met recente informatie nieuwe afspraken konden maken. En wat bleek? Dochter had met rekenen een voorsprong van ruim 2 jaar. Reden dat zij het werk - dat eigenlijk beneden haar niveau was - moeilijk vond, is dat ze andere kinderen in haar groepje hoorde puffen en roepen dat het moeilijk was. Ze dacht dat het dan ook wel moeilijk móest zijn, anders zou niet iedereen dat zeggen. En dat ze af en toe een foutje maakte, bevestigde voor haar het beeld dat het moeilijk was (voor die tijd maakte ze altijd alles foutloos). Ze heeft toen van juf en van ons uitleg gekregen over leren leren, iets moeilijk vinden, waarom andere kinderen soms iets moeilijk vindent, etc. Dat hielp haar om minder naar anderen te kijken en meer naar zichzelf.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Faalangst of teveel?

Bericht door Vlinder42 »

Mijn dochter in groep 4 zegt ook dat ze dingen moeilijk vindt, maar dat is niet altijd haar eigen mening, dan praat ze meer de les van de juf na. Mijn dochter denkt ook dat anderen beter zijn. Dat is niet zo, maar die kinderen zeggen dat met veel bravoure en zij is daar dan onder de indruk van.

Dat gezegd zijnde, als ze er zoveel stress van heeft, zou ik denk ik tijdelijk stoppen met het extra werk. Het mag uitdagend zijn en haar een beetje prikkelen, maar steeds huilen en dingen verscheuren, dat lijkt me niet goed. Het zal niet inhoudelijk te moeilijk zijn, maar dan is misschien even de druk eraf. Slapeloze nachten van de cito in groep 4, moet niet. Ik zou gaan praten met de juf om uit te zoeken wat er aan de hand is. Hoe zijn haar resultaten? Doet ze het echt niet goed of denkt ze dat alleen maar? Kan ze zich wel concentreren of kost haar dat veel inspanning? Kan ze alles wel goed zien (dichtbij)? Ziet de juf faalangst? Het kan ook zijn dat het gewoon teveel is. Mijn dochter heeft 4 rekenboeken, maar ze mocht pas in haar plusboek werken als ze alles af had. Alleen lukte dat nooit omdat het reguliere werk niet gecompact werd..

Wat betreft het versnellen.. Ik zou dat idee niet verder bij haar stimuleren als dat niet op dit moment een concrete optie is die voorligt op basis van haar resultaten. Dromen met je vriendinnetje dat het leuk is om samen in de klas te zitten mag natuurlijk. Maar ik zou het er wel met haar over hebben, dat dat geen realistisch scenario is, want ik neem aan dat dat meisje niet blijft zitten. Dus ook als zij zelf versnelt, gaat het niet gebeuren. Het kan zijn dat het voor je dochter wat meer lijkt of het misschien toch zou kunnen omdat haar broer versneld is, en het is ook wel een heel aantrekkelijk idee als je geen aansluiting hebt met de kinderen in je klas. Is ze niet gewoon eenzaam op school? Dat zou ik ook meenemen in een gesprek met de juf.

Versnellen moet toch gaan over haar eigen capaciteiten, wat haar mogelijkheden zijn, wat ze wil, wat school kan. Aan de andere kant denk ik ook dat het niet altijd zo hoeft te zijn dat je altijd maar meer en moeilijker werk moet dan anderen omdat je slim bent. Het reguliere goed doen is ook goed. Het moet geen continue prestatiedruk worden. Ik weet niet waar jouw dochter behoefte aan heeft. Aan rust of aan meer uitdaging. Je hebt gewoon meer informatie nodig om daaruit te komen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Faalangst of teveel?

Bericht door Clnl »

Hanneke, Paula en Vlinder, bedankt voor jullie reactie. Ik vind het altijd fijn om hier even te sparren en andere ideeën te horen. Ik heb weer nuttige tips van jullie gekregen die ik zeker ga gebruiken, bedankt!

Hanneke, dochter heeft inderdaad het gevoel dat ze alles meteen moet kunnen. Een fout maken is geen optie voor haar. Daarnaast neemt ze opmerkingen als: "schrijf netjes" zeer serieus. Als het dan even niet lukt dan vindt ze dat verschrikkelijk. Dochter is een heel gevoelig meisje en erg bezig met iedereen helpen en alles heel goed doen.
Volgens de juf haalt ze gewoon haar doelen. Ze werken op school met Snappet, dus de doelen wordt telkens bijgesteld en aan het eind van de week moeten ze in snappet bijv 4 doelen gehaald hebben. Volgens mijn dochter haalt iedereen alle doelen met gemak en vindt zij het moeilijk om bijvoorbeeld een rekendoel te halen. Maar met thuiswerken had ik niet het idee dat het echt moeilijk was. Ze was langer bezig met zich druk maken over dat ze het niet kan, dan dat ze aan het werk was. Eenmaal begonnen was ze zo klaar.

Paula, misschien een gekke vraag, maar had jij toen verwacht dat jouw dochter zo'n grote voorsprong zou hebben? Ik heb dat idee bij mijn dochter namelijk niet. Voor ze op school startte liet ze een voorsprong zien, maar die is nu verdwenen. Sinds ze op school zit is ze wel heel onzeker geworden.

Hanneke en Paula, jullie tip om dit met de juf te bespreken en de juf te vragen met haar in gesprek te gaan over leren leren, fouten maken enz neem ik zeker mee. Wij benoemen dit regelmatig, maar ik denk dat de kans groter is als de juf het ook zegt en zij er op school een beetje op kan letten. Eerste stap wordt dus een gesprek met de juf.

Vlinder, ik zal in gesprek met de juf eens vragen wat ze precies moet doen, want misschien is het inderdaad wel te veel om de uitdaging bovenop het gewone werk te doen. Met 7 jaar stress om school hebben is inderdaad niet de bedoeling. De druk eraf halen is misschien wel fijn. Wat betreft de cito heb ik het gevoel dat de juffen van tevoren erg benadrukken dat ze hun best moeten doen en daar is dochter erg gevoelig voor. Verder heeft dochter een prachtig rapport, haar resultaten zijn goed, maar absoluut niet zo dat we serieus aan versnellen denken.
Het idee van versnellen proberen we haar echt uit het hoofd te praten, maar het is een terugkerend iets. En haar beste vriendin blijven echt niet zitten nee. Het zou heel goed kunnen dat ze inderdaad eenzaam is op school. Dochter heeft alleen vriendinnen in groep 6 en dit jaar zit de middenbouw echt op een verdieping lager dan de bovenbouw, waardoor het verschil en de afstand nog groter en duidelijker zijn. Zij zit in de klas met zusjes van haar vriendinnen. Dochter sport in een team met meiden van 9 en 10 en dat zijn haar vriendinnen. Daar gaat ze bij spelen, eten en logeren en met de jongere zusjes van haar leeftijd heeft ze echt niks. En dat verschil maakt het best lastig.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Faalangst of teveel?

Bericht door Paula »

Clnl schreef:
wo 10 mar , 2021 9:27 pm
Paula, misschien een gekke vraag, maar had jij toen verwacht dat jouw dochter zo'n grote voorsprong zou hebben? Ik heb dat idee bij mijn dochter namelijk niet. Voor ze op school startte liet ze een voorsprong zien, maar die is nu verdwenen. Sinds ze op school zit is ze wel heel onzeker geworden.
Op dat moment niet nee. Dochter was al een jaar versneld én werkte daarna nog een jaar hoger met rekenen. Wij dachten eigenlijk dat ze aardig op niveau zat, en dat een beetje compacten (wat school dus al deed) wel voldoende zou zijn. De rekenjuf dacht dat ook, maar de duojuf had zoiets van 'ik ga haar helemaal doortoetsen dan hebben jullie een goed uitgangspunt om met de nieuwe school in gesprek te gaan'. En daar kwam dus die voorsprong uit.

Dat je dochter eigenlijk geen aansluiting vindt bij leeftijdsgenootjes maar wel bij oudere kinderen, vind ik wel een signaal om mee te nemen. School gaat immers niet alleen over cognitieve ontwikkeling en prestaties, maar ook over sociaal op je plek zitten en geestelijk welbevinden. In die zin is doortoetsen misschien wenselijk? Stel dat daar een ruime voorsprong uit naar voren komt, dan kan dat in combinatie met de betere aansluiting in de groep erboven toch aanleiding geven om te versnellen.

Versnellen staat m.i. los van het hebben van faalangst. Sterker nog: als je gewend bent dat je alles min of meer meteen weet en kunt invullen, leer je niet omgaan met faalervaringen. Dat leer je wel op een niveau dat beter aansluit bij je leer- en ontwikkelingsniveau. In die zin kan een versnelling positief werken als er sprake is van faalangst (moet natuurlijk wel haalbaar zijn).

Je dochter vindt school saai schrijf je. Kan ze per vak aangeven waarom het saai is? Heeft haar gevoel te maken met tempo? Herhaling? Niveau? Door verder door te vragen kun je misschien een beter beeld krijgen van hoe ze de verschillende onderdelen op school ervaart.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Faalangst of teveel?

Bericht door Axator »

Mijn jongste vindt ook veel moeilijk. Tot groep 4 kwam hij eigenlijk nooit iets tegen dat niet lukte. Of het was iets dat hij niet perse hoefde. Maar ergens moet je echt dingen gaan doen, op niveau, wanneer iemand anders het van je verwacht. Als je dat pas leert op "oudere leeftijd" moet dat echt even wennen.

Het blijft bij mijn jongste, nu groep 6, nog steeds een discussiepunt. Vaak zit de moeilijkheid niet in de opdracht zelf, maar het in iets anders. Bijv in het organiseren van je taak, het verzamelen van materiaal, het geen zin hebben, bang zijn om te falen (bij hem zat dat in het teleurstellen van anderen), etc.

Sommige dingen kan hij hulp bij krijgen (organiseren), sommige dingen moeten nou eenmaal (wel die drempel over helpen als nodig), en blijven aangeven dat falen niet erg is, dat je daar ook van kunt leren. Het wordt wel steeds beter, we kunnen er steeds beter over praten en hij pikt het sneller op. Dus er is hoop :D

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Faalangst of teveel?

Bericht door Clnl »

Bedankt voor het antwoord Paula. Als je dochter net een klas had overgeslagen snap ik dat de nog grotere voorsprong een verrassing is. Ik verwacht van mijn dochter niet dat ze een grote voorsprong heeft en als ze die wel heeft laat ze het zeker niet zien. Vanaf dag 1 op school past ze zich perfect aan aan de groep en de verwachtingen van de juf.
Het gebrek aan aansluiting vind ik ook wel echt een ding ja. Ik gun haar zo een goede vriendin op school. Vooral omdat ik merk dat dochter er zelf ook veel lastig van heeft. Ik heb dat al eerder met de juffen besproken maar zij zien het niet, omdat dochter wel meedoet. Ze wisselt dan wel erg van spel en groepjes, hoort nergens echt bij.
Ik zal vragen of ze dochter kunnen doortoetsen. Om de reden die jij geeft, maar ook om te zien of het te makkelijk of juist moeilijk voor haar is.
Verder probeer ik inderdaad erachter te komen wat er precies is. Dochter vind het lastig om woorden te geven aan haar gevoel, maar ze vertelt wel telkens iets. Ze zegt onder andere dat ze meer werk krijgt als ze haar werk heel goed doet en ze wil niet meer, het is makkelijk, ze moet veel wachten, ze mag geen vragen stellen en is bang dat de juf boos wordt. Mijn dochter is een heel gevoelig meisje en snel bang om iets fout te doen.

Axator, jij ook bedankt voor jouw reactie! Goed om te horen dat het beter zal worden, dat stelt weer gerust! Het zou best kunnen dat ze nu voor het eerst er tegenaan loopt dat iets niet lukt. We zijn thuis al erg bezig met dat fouten maken erbij hoort en dat je daar juist van leert. Ik zal het naar de juf ook benoemen, hopelijk kan zij dochter daar op school mee helpen.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Faalangst of teveel?

Bericht door Paula »

Clnl schreef:
vr 12 mar , 2021 11:37 am
Ze zegt onder andere dat ze meer werk krijgt als ze haar werk heel goed doet en ze wil niet meer, het is makkelijk, ze moet veel wachten, ze mag geen vragen stellen en is bang dat de juf boos wordt. Mijn dochter is een heel gevoelig meisje en snel bang om iets fout te doen.
Vergelijk het eens met aardappels schillen ... hoe zou jij het vinden als je een mand aardappels krijgt om te schillen. Je doet je best om ze zo snel mogelijk en zo glad mogelijk te schillen. Je bent snel klaar en het ziet er goed uit want moeilijk was het niet, je bent handig met dat schilmesje. En dan krijg je als beloning nog zo'n mand om te schillen ...

Vaak grijpen leerkrachten naar 'meer van hetzelfde' als een kind snel klaar is met het werk. Voor een aantal kinderen zal dat voldoende zijn. Er zijn immers ook kinderen die wel snel werken, maar niet per se een voorsprong hebben. Maar wanneer je snel werkt doordat het niveau te laag is, dan is meer van hetzelfde een straf.

Ik zou heel neutraal met de juf in gesprek gaan en informeren hoe het werktempo van dochter is. Wat doet juf als dochter snel klaar is? Laat juf vertellen, en sluit daar dan bij aan. Voor mij werkte die strategie altijd goed.

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Faalangst of teveel?

Bericht door Clnl »

Wauw, wat heb je dat mooi en duidelijk uitgelegd Paula! Als je het zo zegt klinkt het inderdaad heel logisch dat dochter het op school niet leuk vindt. Dinsdagmiddag heb ik een gesprek met de juf, ik zal haar vragen naar het werktempo, bedankt voor de tips!

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Faalangst of teveel?

Bericht door Baloo »

Mooi voorbeeld van die aardappelen! Bij ons zei de juf eens dat dochter geen enkel motivatie toonde om aan het werk te gaan. Toen heb ik juf gevraagd; stel je komt ergens werken, je verheugde je er echt op. Je collega's zeggen dat je een best lastige taak zult krijgen. Je mag de eerste bladzijde van het telefoonboek overschrijven. Je doet het netjes en hoopt dat dit het begin is van spannender werk. Maar de bladen blijven maar komen en je begrijpt niet wat het doel is, waarom iedereen zo belangrijk doet over dat telefoonboek, waarom dit moet gebeuren. Hoe gemotiveerd ben je nog? Na een halve dag? Na een week? Pas toen ging er bij de leerkracht een lampje branden.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Faalangst of teveel?

Bericht door Vlinder42 »

Precies. Mijn dochter had gewoon ook geen zin meer in het plusboek van rekenen als ze daarvoor eerst 4 andere rekenboeken moest doorploegen. Bij taal moest ze ook steeds 3x min of meer dezelfde lesjes maken, soms zelfs met dezelfde zinnen erin.. Terwijl alles steeds foutloos ging. Bij de thuisschool heb ik het toen omgedraaid, dus eerst het pluswerk en dan de rest gecompact. Dat werkte prima. En dat heeft ook haar zelfvertrouwen erg goed gedaan. Maar helaas is de juf nu ze weer in de klas zitten, weer terug in het oude stramien gevallen van het al het reguliere werk eerst, dus dat ga ik aankomende week ook even bespreken op de ouderavond. Maar bij ons snapt de juf het gelukkig wel, ze komt er alleen niet altijd aan toe.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Cindy
Moderator
Berichten: 38
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:31 pm

Re: Faalangst of teveel?

Bericht door Cindy »

Gebruiken ze Snappet voor alle vakken en heb je enig idee hoe dit voor je dochter is ingesteld? Een voordeel van Snappet is dat iedereen gemakkelijker op zijn of haar eigen niveau kan werken. Het zou dus kunnen zijn dat je dochter andere vragen heeft dan die klasgenoten die het zo makkelijk vinden.

Een nadeel is echter dat snappet een systeem is en niet ziet hoe of waarom iets fout is gegaan. Stel je voor dat je dochter afhaakt uit verveling, dan ziet het systeem dat er fouten worden gemaakt en vervolgens wordt het niveau naar beneden aangepast, terwijl dat als het om verveling gaat niet echt handig is. Leerkrachten hebben een heel dashbord, maar zien vooral groene of rode bolletjes. Soms heb je leerkrachten die dat dasboard leidend laten zijn. Ze zien veel rode bolletjes, dus het kind maakt veel fouten en kijken niet verder naar het waarom. Eigenlijk vertrouwen ze dan teveel op het systeem denk ik soms.

Ook kunnen leerkrachten bijvoorbeeld zelf aanpassen welk percentage goed ze bijvoorbeeld van een kind verwachten. Het zou dus maar zo kunnen zijn dat ze van je dochter, juist omdat ze zo slim is, een hoger percentage goede antwoorden verwachten, terwijl je dochter eerder afhaakt.

Als ik nu nog een kind op de basisschool zou hebben, zou ik eerst willen weten hoe ze met dat snappet werken en kijken of daar mogelijkheden in zijn.

Verder zou ik versnellen liever niet als doel op zich willen hebben, ook niet bij mijn kinderen. Als het om vriendinnetjes zou gaan, zou ik dat in de eerste instantie een beetje langs me heen laten gaan. Zelf vond ik het wel eens lastig toen ik net op dit forum kwam en zoekende was. Vaak hoor je dat je kind op het juiste niveau les moet krijgen en wordt al over versnellen gesproken als het kind met taal en rekenen een jaar voorloopt. Eigenlijk vond ik dat wel eens jammer. De basisschoolstof is voor kinderen als die van ons best wel beperkt, zeker als je kijkt naar de stof die ze echt moeten beheersen. Veel van onze kinderen zouden misschien wel in een paar jaar door de volledige stof heen kunnen gaan, als we zouden willen. Voor sommige kinderen is dat echt nodig, maar ik denk dat je echt naar het totaalplaatje van het kind moet blijven kijken en juist ook bij onze kinderen een bredere basis aan zou moeten bieden. En dus ook niet sowieso niet versnellen (zo'n school hebben wij ook gehad, '1 januari is 1 januari en een kind van 2 januari gaat bij ons dus niet door'). Waar is het kind het meest bij gebaat?

En ieder kind moet naar mijn idee zeker tot leren kunnen komen op de basisschool, daar moet de school gewoon voor zorgen. Zelf was ik zo'n kind dat in groep 3 helemaal bang was dat ik zou blijven zitten als ik een keer een foutje maakte. Ook niet gezond. Fouten maken om van te leren zou normaal moeten zijn. Ik denk dat ik juist in die periode mijn faalangst heb ontwikkeld, omdat ik te weinig leerde om te falen. Oudste dochter was ook zo'n type, de dacht dat je iets kon of je kon het niet en als zij het niet kon, begon ze er niet aan. Iets moeilijk vinden is eigenlijk ook heel subjectief. Wanneer vindt jouw dochter iets te moeilijk? Is ze niet gewoon heel perfectionistisch en vindt ze het al moeilijk als ze het niet in een keer helemaal weet? Als dat haar vorm van onzekerheid is, zou je dat ook juist als een argument voor een versnelling kunnen zien. Bij dochter hier nam op het vo de onzekerheid alleen maar toe, omdat ze op de basisschool nooit had leren leren. Hoe kijkt jullie school daar tegen aan? Zij vinden je dochter onzeker, maar hoe willen zij haar daar mee leren omgaan? Altijd iedere uitdaging vermijden en alleen succeservaringen? Bij sommige kinderen werkt dat, maar in een situatie als dit kijk ik daar anders tegen aan.

Clnl
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Faalangst of teveel?

Bericht door Clnl »

Bedankt voor je reactie Cindy. Ik heb vanmorgen het gesprek met de juf gehad, dus ik kon jouw vragen helaas niet stellen. Gelukkig komt er nog een vervolggesprek met de intern begeleider en dan zal ik zeker vragen naar hoe het zit met snappet. Met thuiswerken had ik het idee dat het percentage dat dochter moet halen best hoog ligt. Met 1 foutje gaan er dan veel punten af, waarna je veel goed moet hebben om weer op hetzelfde niveau te komen. Dochter maakte dan weleens een typefoutje, waardoor ze weer veel extra sommen moest maken. Dat lijkt mij ook heel frustrerend.
Ik ben het met je eens dat versnellen zeker het doel niet is. Het is vooral een grote wens van dochter zelf. Ik denk dat versnellen bij een grote voorsprong wel kan helpen om faalangst te verminderen (meer faalervaringen), maar dan moet ze wel een grote voorsprong hebben en ik weet niet of dochter dat heeft.

Maar goed... de juf ziet geen problemen wat dochter betreft. Ze ziet een zeer behulpzaam meisje, die graag de juf helpt en alles in de gaten heeft. Dochter checkt regelmatig of wat ze doet mag en of het goed is. Verder kon de juf weinig vertellen, behalve dat dochter het goed doet en dat ze in de verrijkingsgroepen zit bij alle vakken. Met de cito's heeft dochter de e4 gemaakt in plaats van de m4. Ze deed dit met 3 andere kinderen uit de verrijkingsgroep. Volgens de juf had ze de cito goed gemaakt. Dochter is avi uit en mag lezen wat ze wil.
Ondanks dat de juf het op school niet ziet, begreep ze wel wat ik vertelde. Ze gaat hierover in gesprek met de intern begeleider en de juf die de verrijkingsgroep van rekenen leidt. De juf die de verrijkingsgroep leidt, heeft volgens de juf ook kinderen begeleid wat betreft mindset en leren leren. Ze zou vragen of ze ook dochter daarin kan helpen. Het lastige hierbij vind ik wel dat dochter juist bij deze juf zo bang is dat ze boos wordt en zegt dat ze geen vragen durft te stellen. Maar misschien veranderd dat als deze juf dit weet. Ik wacht het gesprek met de juf en intern begeleider nu even af. Wordt dus vervolgd.

Lisa80
Berichten: 45
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Faalangst of teveel?

Bericht door Lisa80 »

Clnl, ik herken verschillende punten van wat je schrijft bij mijn kinderen.
Bij de oudste twee heeft het op een gegeven moment positief bijgedragen dat de IBer met hen aan het werk is gegaan met 'de leerkuil' (van het Talentenlab?). Het gaf hen stap voor stap wat meer inzicht in wat soms bij hen gebeurt als ze aan het 'leren' zijn, welke neiging ze hebben om te doen (O vermeed bijv. werk wat moeilijk leek en dus de kans om fouten te maken; M liet weerstand zien en had allerlei strategieën om onder zowel het te makkelijke als het moeilijkere werk uit te komen, maar had wel veel last van de verveling die mede daardoor ontstond) en wat meer helpend zou kunnen zijn om tot echt leren te komen. Het is een proces wat nog steeds doorloopt en een middel wat we er regelmatig bij pakken om samen een moeilijk moment te doorbreken.

Bij beiden was het zeker geen oplossing om het moeilijkere werk dan maar niet te doen of uit het programma te halen. Bij beiden was het wel erg nodig om hen goed te begeleiden in dit proces! Dus bijv. begrip, maar ondertussen wel stappen/stapjes zetten. Mag zelfstandig, maar wel in de nabijheid, met duidelijke terugkoppeling, ruimte om vragen te stellen, enz.
Door op een 'veilige' manier stapjes buiten hun 'comfortzone' (die eigenlijk niet zo comfortabel was) te zetten, konden ze hierin vertrouwen opdoen.

Over de snappet: deze kàn prima werken, maar het kàn ook frustrerend zijn. M vindt het zeer frustrerend, omdat hij veel herhaling ervaart en veel aan 'doelen' moest werken van stof die hij al beheerste. En als hij dan inderdaad van verveling of 'snel er doorheen willen' een typefout maakte en het programma dus 'dacht' dat hij het fout had/niet snapte... dan was het huis te klein. (Op school uitten O en M dit minder, vooral thuis.)
Er werd lange tijd gezegd dat dat niet kon (frustratie), omdat het een adaptief programma is. Maar ook adaptieve programma's kennen hun beperkingen (en moeten op de juiste manier ingezet worden)... Sinds eind groep 7 was er een doorbraak op dit gebied en is er een soort persoonlijk programma ingesteld en zijn er individuele afspraken gemaakt over wat hij op de snappet kan/moet doen. Dit werkt een stuk motiverende voor hem.
O 2008
M 2010
J 2015

Plaats reactie