LVS-toetsen allemaal foutloos

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

LVS-toetsen allemaal foutloos

Bericht door merriedroom »

De LVS-toetsen midden 3 zijn afgenomen met nul fouten. Het is de IEP, niet Cito, maar volgens mij maakt dat niet veel uit? Resultaat is hetzelfde: je weet eigenlijk nog niet wat je kind precies te leren heeft. Dochter was al flink aan het klagen over het saaie rekenen en daarom heeft juf E3 en M4 gegeven. Daar haalt ze op beide gemiddeld >80%. Omdat het niet 100% goed is, ziet de juf dat er leermogelijkheden zijn en is ze gestopt met verder toetsen. Dochter geeft thuis aan de M4 ook nog erg makkelijk te vinden op 1 soort som na. Over de spelling en technisch lezen heb ik de juf nog helemaal niet gehoord terwijl die ook foutloos waren. Volgende week tafeltjesavond, maar hoe ga ik het gesprek aan? Waar moet ik beginnen?

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: LVS-toetsen allemaal foutloos

Bericht door Anne72 »

Hi Merriedroom

Hoe vind je dochter het verder op school? Wat weet je over de manier waarop school omgaat met verschillen tussen kinderen en met meer en hoogbegaafde kinderen. Waar zit jouw zorg?

Als je wilt weten waar een kind iets te leren heeft moet je doorgaan met hogere toetsen tot ze op de toets niet meer halen wat gemiddeld is. Dan weet je het pas echt volgens mij (de IBer op school weet dat vast precies wat de norm is)

In het gesprek zou ik eerst vooral luisteren naar het hele verhaal. Want resultaten is maar één ding. Herken jij je dochter in de verhalen van de leerkracht of zijn er grote verschillen? Ook kun je je zorg uiten. Het is vooral goed om het te hebben over jouw zorg voor nu. Stel je maakt je zorgen of ze wel leert leren voor als het haar wel moeite kost. Op het VO bijvoorbeeld. Dan zijn er zo veel verhalen van huiswerkbegeleiding dan of leren leren met een muziek instrument enzenz. Daar hoeft de leerkracht dan niets mee.


Ons meiske maakt ook nauwelijks fouten en liep heel ver voor. Maar ze was gelukkig in de klas. Mocht boeken halen in groep 5 en schreef zelf verhaaltjes in een speciaal schriftje. Ze is nooit doorgetoetst en doet het nu super op 3 gymnasium. Ze is nooit versnelt maar school gaf haar vrijheid en vertrouwen.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: LVS-toetsen allemaal foutloos

Bericht door Noelle »

Hi Merriedroom, ik herken veel in het verhaal van Anne. Onze kinderen hebben het fijn gehad op de basisschool en ook nu op de middelbare school en liepen heel ver (jaren) voor. Echt doorgetoetst niet maar wel ook Cito toetsen van klassen vooruit gemaakt en ook daar A/A+ op. Ik weet dat je verder moet toeten bij doortoetsen. Kinderen deden wel leuke projecten maar genoten ook van andere dingen op school en waren er gelukkig. Oudste zij laatst nog hoe ze had genoten. Wij denken zelf dat leren leren ook middels andere dingen zoals idd muziek kan. Ze hoeven denk ik nog steeds niet te leren maar zijn nog steeds erg gelukkig. Oudste vindt nog steeds fijn dat het haar makkelijk afgaat en de veel vrije tijd heeft. Ze zit zit nu in de derde. Keuzevakken zijn wel haar ding en ze heeft 4 extra vakken gekozen voor in de vierde. Natuurlijk is het afwachten wat dat betekent maar fijn te merken dat school het een goed idee vindt. Natuurlijk zijn er veel kinderen die op de basisschool erg ongelukkig worden zonder veel (extra) uitdaging. En er is ongetwijfeld het nodige voor te zeggen. Maar gelukkig door de basisschool kan ook als kinderen heel ver voorlopen. Noelle

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: LVS-toetsen allemaal foutloos

Bericht door merriedroom »

Wat een mooi perspectief, Noelle en Anne. Het is goed om je af te vragen of een kind wel per se op het punt moet zitten waarop het leert. M’n dochter heeft een grote leerhonger, is snel verveeld en storend in de klas bij weinig uitdaging en bloeit op als ze voelt dat ze bij schoolwerk iets te leren heeft omdat het even moeilijk is. Die ervaring heeft ze nu helaas ook weinig en met enige regelmaat haal ik een uitgeblust kind op en bleek ze ook weer correcties (straf) te hebben gekregen van de juf.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: LVS-toetsen allemaal foutloos

Bericht door Paula »

Als ze op de toets van een jaar verderop >80% scoort, is het in elk geval de moeite waard om de stof die nog gaat komen te compacten en daarnaast te verrijken. Want ja, ze zal nog wel iets te leren hebben, maar het grootste deel van de stof die het komende jaar gaat komen, beheerst ze al. Je vraagt hoe je het gesprek met school kunt aangaan.
merriedroom schreef:
wo 10 mar , 2021 9:23 am
M’n dochter heeft een grote leerhonger, is snel verveeld en storend in de klas bij weinig uitdaging en bloeit op als ze voelt dat ze bij schoolwerk iets te leren heeft omdat het even moeilijk is. Die ervaring heeft ze nu helaas ook weinig en met enige regelmaat haal ik een uitgeblust kind op en bleek ze ook weer correcties (straf) te hebben gekregen van de juf.
Dit lijkt me een goed uitgangspunt, in combinatie met de LVS-scores. Als duidelijk is dat ze bij meer ervaring gewenst gedrag laat zien en bij te weinig uitdaging niet, dan is het ook in het belang van school dat er aanpassingen komen in de stof.

Vraag in elk geval ook om de rest van de LVS-scores (rekenen, spelling. lezen, begrijpend lezen) zodat je een breder beeld krijgt over haar niveau of voorsprong. Daarnaast is het soms ook nuttig om de gemaakte toetsen te analyseren. Als een kind uitvalt op 1 of 2 soorten sommen, dan kun je ervoor kiezen om alleen die stof volledig aan te bieden en om de rest van de stof te compacten.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: LVS-toetsen allemaal foutloos

Bericht door Anne72 »

Hi Merriedroom,
Dank voor je toelichting. Ik pik er twee dingen uit:
- Je vroeg of ieder kind op school perse op het punt moet zitten waarop het iets te leren heeft.
- dat je dochter soms uitgeblust is en moeilijk gedrag laat zien in de klas.

Ik denk niet dat het nodig is dat een kind bij ieder “vak” op het punt zit waarop ze volgens het LVS iets te leren hebben. Want dat betekent dan flink versnellen en dat kan voor een kind niet de beste oplossing zijn.
Alleen kun je van een kind niet verwachten dat het alle uitleg volgt en alle opdrachten maakt zoals een gemiddelde leerling dat moet. Gelukkig differentiëren heel veel scholen al op drie niveaus waarbij een groep de instructie meestal 1 keer krijgt en dan aan het werk mag met een klein deel van de sommen. Ons menneke mocht bij veel dingen meteen de methode toets maken en als hij dat allemaal al kon mocht hij zelfs die beperkte uitleg skippen. In plaats daarvan mocht hij dan bijv programmeren in skratch, een hoofdstuk schrijven voor zijn boek of een boek gaan lezen. Ook ons meiske deed heel veel andere dingen. Die bedacht ze zelf en had weinig ondersteuning nodig. Ons menneke had meer ondersteuning nodig en daar heeft de school ook arrangementen voor aangevraagd bij het samenwerkingsverband. Dat was vanaf groep 5.
Vandaar dat ik vroeg of je wist hoe jullie school om gaat met snelle kinderen en welke alternatieven zij zien.

Daar mee kom ik ook op het tweede punt: als kinderen wel alle instructie incl herhalingen moeten doen en alle oefeningen moeten maken: dan kan ik me voorstellen dat ze gaan klieren en verveeld raken. Dat kan bij jou dochter ook het geval zijn. Dus goed om dat als insteek voor het gesprek te nemen zoals Paula ook al voor schrijft.
Vaak willen scholen dat leerlingen dat de instructie en herhalingen doen omdat ze bang zijn voor hiaten en het aanleren van verkeerde strategieën. En dat kan natuurlijk. Alleen kun je die hiaten later best nog opvullen en kunnen kinderen best nog een andere strategie leren als ze die nodig hebben, hebben we hier in huis gemerkt. En natuurlijk is dat dan even frustrerend als hun strategie niet werkt. Maar dat is dan weer een mooi leermomentje.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: LVS-toetsen allemaal foutloos

Bericht door merriedroom »

Bedankt voor het fijne meedenken weer.

Ik heb de juf deze invalshoek al eens aangedragen dat dochter vervelend en clownesk gedrag vertoont omdat ze verveeld is. Daar was ze toen nog niet op gekomen en vond het fijn om deze verklaring te horen. Ze begon ook over dat dochter nog niet alles helemaal kon en dus instructie nodig had. Ik kreeg de indruk dat de juf nog niet weet dat dochter heel snel leert en dat als ze iets nog niet weet, het na een halve keer uitleg wel weet en begrijpt en toepast en beheerst.

Ik vind het denk ik vooral ook belangrijk dat dochter minder verveeld wordt door instructies. Dat komt haar, de klas en de juf ten goede. Hoe kan ik goed helder krijgen dat een leerling echt zo snel iets kan begrijpen en het geleerde ook meteen kan toepassen? Ik denk dat dat inzicht de juf kan helpen om passend aanbod te geven.

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: LVS-toetsen allemaal foutloos

Bericht door cacao »

Anne72 schreef:
wo 10 mar , 2021 10:28 pm
Ik denk niet dat het nodig is dat een kind bij ieder “vak” op het punt zit waarop ze volgens het LVS iets te leren hebben.
Dat denk ik ook niet, maar ik wil het wel iets nuanceren. Ik denk namelijk dat een kind het wel nodig heeft om iedere dag tenminste iets te doen waar het z'n tanden in kan zetten. Op de dagen dat mijn zoon zijn hersenen niet of nauwelijks hoefde te gebruiken, kregen we ook zo'n uitgeblust, lusteloos kind naar huis, dat zich extreem perfectionistisch en kritisch op zichzelf gedroeg. Een groot verschil met de dagen dat hij wel was uitgedaagd. Hij werd letterlijk moe van verveling.
Gelukkig differentiëren heel veel scholen al op drie niveaus
Jawel, maar houd er rekening mee dat het hoogste niveau van de methode voor sommige kinderen nog (lang) niet uitdagend genoeg is. Dan is verkorte uitleg en compacten van de stof niet voldoende, maar is verdere verrijking of verdieping nodig. Maar waar die grens ligt (als er al een vaste grens zou zijn) kan ik helaas niet zeggen. Daarvoor ben ik al te lang van basisscholen weg.
Moeder van één sinds 2005

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: LVS-toetsen allemaal foutloos

Bericht door Paula »

Ik sluit me aan bij wat Cacao schrijft.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: LVS-toetsen allemaal foutloos

Bericht door Anne72 »

Paula schreef:
do 11 mar , 2021 5:40 pm
Ik sluit me aan bij wat Cacao schrijft.
Ik ook!
Krijg het idee dat ik niet duidelijk was.
Uitdaging hoeft niet in de onderdelen te zitten die ook in LVS getoetst worden. Kan ook zitten in verdiepings of verrijkingswerk. Want het programmeren wat ons menneke deed of het schrijven van gedichten of liedjes met zo veel mogelijk woorden uit de woordenlijst wat ons meiske mocht doen: dat waren echte breinbrekers voor hen.

Het lesgeven op verschillende niveaus is zeker voor veel kinderen niet toereikend. Daarmee ben je er zeker niet altijd. Maar als je een keer naar de instructie mag luisteren en dan mag gaan werken en dan niet alles hoeft te doen dan scheelt dat al heel veel. Het verbaast me vaak dat niet alle scholen dat doen. Daarom noemde ik het. Voor onze kinderen was een keer luisteren goed om bijvoorbeeld het jargon te leren. En om te zien dat wat ze intuïtief aanvoelden bij spelling een kwestie van regels en uitzonderingen daarop was. Dan is 1 keer horen genoeg maar nietoverbodig.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: LVS-toetsen allemaal foutloos

Bericht door Paula »

Klopt Anne, verrijken kan op veel manieren en hoeft zeker (liever niet zelfs) aan te sluiten bij wat in de LVS-toetsen aan bod komt.
Hier deed jongste Spaans in de bovenbouw, in de onderbouw toen het schrijven nog niet zo lukte mocht hij collage's maken die wat onderwerp betreft wel aansloten bij de stof die op dat moment besproken werd. Hij hoefde dan niet te luisteren naar uitleg die hij niet nodig had, hij kon zelf aan de slag. Oudste heeft ook een tijd bij de zaakvakken een aangepast programma gehad. Vooraf maakte ze de bloktoets, was die >80% goed dan mocht ze zelf vragen bedenken over wat ze nog mee zou willen weten over het onderwerp. Tijdens de lessen ging ze dan met die vragen aan de slag. Juf zorgde voor boeken en internet. Op die manier bleven de vakken toch interessant voor oudste.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: LVS-toetsen allemaal foutloos

Bericht door merriedroom »

We hebben het gesprek met de juf gehad. Juf kijkt goed naar het hele plaatje en staart zich niet blind op LVS-toetsen. De combinatie van 100% score op de IEP en het geklaag van dochter dat ze rekenen zo saai vond, was samen aanleiding om door te toetsen. De juf heeft hierdoor een beter beeld van waar dochter staat. Ze beseft zich ook dat dochter erg snel leert, want tijdens en door het maken van de rekentoetsen zag juf dat dochter al nieuwe vaardigheden leerde en vervolgens toepaste.

Voor het technisch lezen is juf ook gaan doortoetsen om inzicht te krijgen waar dochter staat en om daarop beter te kunnen aansluiten. Hier is juf vanwege de tijd pas net mee begonnen, maar ook hier is de aanleiding dat dochter heel graag wil leren. Het aansluiten op haar niveau doet ook haar drukke en clowneske gedrag afnemen. Juf ziet met enige verbazing nu een rustiger en flink meer gefocust kind in de klas.

De uitdaging is nu vooral ook: hoe gaan we het aanbod passend houden voor dochter? En dit zonder dat ze alleen maar verder voor gaat lopen en weer te ver afwijkt van dat motiverende punt van nieuwe dingen leren. Dat gaat een continu gesprek met juf en ib’er worden. Zij zullen zeker na gaan denken over verrijking, want het werktempo gaat nu ook flink omhoog nu dochter zo enthousiast is.

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: LVS-toetsen allemaal foutloos

Bericht door cacao »

Fijn om te horen, Merriedroom!
Moeder van één sinds 2005

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: LVS-toetsen allemaal foutloos

Bericht door Paula »

Dat is een mooie ontwikkeling :smile: .

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: LVS-toetsen allemaal foutloos

Bericht door Vlinder42 »

Wat fijn dat het zo goed is uitgepakt!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: LVS-toetsen allemaal foutloos

Bericht door Anne72 »

Klinkt ontzettend goed. Fijn!
Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Plaats reactie