Onderpresteren, hoe verder op school?

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
PS2322
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 11:39 am

Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door PS2322 »

Onze zoon (8, groep 5, niet getest) laat sinds groep 2-3 zien dat hij bovengemiddeld slim is. Vanaf groep 3 heeft hij verrijking voor rekenen en taal, neemt deel aan interne plusgroep 1x per week en sinds kort ook DWS (1 dag externe plusklas). Voor rekenen wordt hij vooruit getoetst. Zijn cito's op alle gebieden 1/1+. We hebben een kind dat gefrustreerd is op school over het vele herhalen, wil graag verder maar het kan niet. Hij voldoet aan de kenmerken van een "denkluie" onderpresteerder. Zijn werkhouding is niet erg best en school benoemt ook zijn matige inzet, ontbreken van betrokkenheid en vermijden van moeilijke taken. Wij zien een kind dat vaak passief is en ook thuis moeilijk enthousiast te krijgen is. Hij is vaak moe, heeft hoofdpijn en buikpijn. Hij doet het liefst niks... maar we zien hem ook opbloeien bij alles wat hem wél interesseert, hij komt weer wat los sinds de DWS begonnen is.
Sinds kort hebben we een HB coach gevraagd met hem te werken aan zijn mindset.
School is heel terughoudend in versnellen. Ze hebben bewust niet doorgetoetst en brengen het onderwerp niet ter sprake. Ze geven aan voldoende in huis te hebben om hem bezig te houden met extra werk. Wij denken dat het voor onze zoon op deze manier niet lang leuk blijft en dat zijn werkhouding niet gaat veranderen.
Alleen hoe ga ik een gesprek aan met school? Aansturen op doortoetsen, bespreken van versnellen , desnoods voor 1 vak?
Wie heeft dit meegemaakt en welke keuzes hebben jullie gemaakt?

MamPap
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 10:47 am

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door MamPap »

PS2322 schreef:
vr 05 mar , 2021 1:22 pm
Onze zoon (8, groep 5, niet getest) laat sinds groep 2-3 zien dat hij bovengemiddeld slim is. Vanaf groep 3 heeft hij verrijking voor rekenen en taal, neemt deel aan interne plusgroep 1x per week en sinds kort ook DWS (1 dag externe plusklas). Voor rekenen wordt hij vooruit getoetst. Zijn cito's op alle gebieden 1/1+. We hebben een kind dat gefrustreerd is op school over het vele herhalen, wil graag verder maar het kan niet. Hij voldoet aan de kenmerken van een "denkluie" onderpresteerder. Zijn werkhouding is niet erg best en school benoemt ook zijn matige inzet, ontbreken van betrokkenheid en vermijden van moeilijke taken. Wij zien een kind dat vaak passief is en ook thuis moeilijk enthousiast te krijgen is. Hij is vaak moe, heeft hoofdpijn en buikpijn. Hij doet het liefst niks... maar we zien hem ook opbloeien bij alles wat hem wél interesseert, hij komt weer wat los sinds de DWS begonnen is.
Sinds kort hebben we een HB coach gevraagd met hem te werken aan zijn mindset.
School is heel terughoudend in versnellen. Ze hebben bewust niet doorgetoetst en brengen het onderwerp niet ter sprake. Ze geven aan voldoende in huis te hebben om hem bezig te houden met extra werk. Wij denken dat het voor onze zoon op deze manier niet lang leuk blijft en dat zijn werkhouding niet gaat veranderen.
Alleen hoe ga ik een gesprek aan met school? Aansturen op doortoetsen, bespreken van versnellen , desnoods voor 1 vak?
Wie heeft dit meegemaakt en welke keuzes hebben jullie gemaakt?

Sneu om dit te horen, wat ik zo opsteek van dit verhaal, is dat school geen tijd en geld erin wilt steken. Ik krijg dan ook sterk het vermoeden, na het vele lezen op het www, dat er scholen tussen zitten, die alleen vooruit te branden zijn, als "bewijs op tafel ligt" omdat ze dan pas zich wettelijk verplicht voelen er iets aan te moeten doen. Denk,dat dat hier ook het geval is. Zoals ik het zie, heb je 2 opties. Andere school met betere perspectieven of
laten testen zodat de school hun "wettelijke "verplichtingen moeten nakomen. Vraag is dan natuurlijk wel in hoeverre willen ze je helpen? Bekijk alle opties die je hebt. Met een test is het natuurlijk ook wel makkelijker om je kind (in het ernstigste geval) thuis te houden terwijl je naar oplossingen zoekt. Je kan immers aantonen dat de huidige school niet de middelen heeft of wilt uitgeven om jouw kind te helpen. De huisarts kan je hier ook bij helpen.
Succes gewenst met je zoektocht naar de juiste antwoorden.
Groetjes
MamPap.

loekie
Berichten: 26
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door loekie »

Om goed in te kunnen schatten welk aanbod hij nodig heeft lijkt doortoetsen een eerste stap. Dat kost de school niet veel tijd. Ze kunnen hem bijvoorbeeld voor rekenen CITO E5 of M6 laten maken. Als dan blijkt dat hij dat al beheerst is het voor school makkelijker te geloven dat hij al die herhaling niet nodig heeft.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 178
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door Vlinder42 »

Hoe zit dat dan? Ze laten hem vooraf de toetsen maken voor rekenen, maar hij moet toch alles maken?
Moeder van 2 meiden op de basisschool

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 178
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door Vlinder42 »

Ik denk dat als je zorgen hebt, het altijd goed is om dat met de school te bespreken. De school doet al best veel, maar het kan zijn dat dat niet genoeg is. Dus dat moet uitgezocht worden. Hoe groot zijn voorsprong is. Doortoetsen is niet heel moeilijk, maar ik kan me wel voorstellen dat als een school al zoveel extra’s heeft opgetuigd aan verrijking en plusklassen, ze niet zo happig zijn op doortoetsen en versnellen. Maar het kan zijn dat het gewoon niet genoeg is wat ze nu aanbieden.

Aan de andere kant is mijn ervaring dat scholen niet gauw geneigd zijn om kinderen die hun best niet doen te gaan doortoetsen. Toen mijn kinderen onderpresteerden moest ik praten als Brugman op school en gebeurde er niets. Nu ze niet meer onderpresteren hoef ik er niet eens meer om te vragen en toetsen ze zelf door. Heel lastig, maar de school moet het eerst zelf zien. Het kan de moeite waard zijn om daarover met je zoon een gesprek te voeren. Dat het de moeite waard is om te laten zien wat je kunt om te komen waar je wilt. Maar wat wil hij zelf? Wil hij versnellen of heeft hij helemaal geen motivatie meer voor school? En waardoor komt het onderpresteren, heeft hij geen motivatie of heeft hij faalangst?
Moeder van 2 meiden op de basisschool

PS2322
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 11:39 am

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door PS2322 »

Vlinder42 schreef:
vr 05 mar , 2021 9:03 pm
Hoe zit dat dan? Ze laten hem vooraf de toetsen maken voor rekenen, maar hij moet toch alles maken?
Hij maakt de toets aan het begin van een blok , mag compacten en maakt pluswerk. Hij moet wel de oefentoets en eindtoets maken, dus feitelijk 3x dezelfde toets in elk blok met vaak 3x een 10.

PS2322
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 11:39 am

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door PS2322 »

Vlinder42 schreef:
vr 05 mar , 2021 10:36 pm
Ik denk dat als je zorgen hebt, het altijd goed is om dat met de school te bespreken. De school doet al best veel, maar het kan zijn dat dat niet genoeg is. Dus dat moet uitgezocht worden. Hoe groot zijn voorsprong is. Doortoetsen is niet heel moeilijk, maar ik kan me wel voorstellen dat als een school al zoveel extra’s heeft opgetuigd aan verrijking en plusklassen, ze niet zo happig zijn op doortoetsen en versnellen. Maar het kan zijn dat het gewoon niet genoeg is wat ze nu aanbieden.

Aan de andere kant is mijn ervaring dat scholen niet gauw geneigd zijn om kinderen die hun best niet doen te gaan doortoetsen. Toen mijn kinderen onderpresteerden moest ik praten als Brugman op school en gebeurde er niets. Nu ze niet meer onderpresteren hoef ik er niet eens meer om te vragen en toetsen ze zelf door. Heel lastig, maar de school moet het eerst zelf zien. Het kan de moeite waard zijn om daarover met je zoon een gesprek te voeren. Dat het de moeite waard is om te laten zien wat je kunt om te komen waar je wilt. Maar wat wil hij zelf? Wil hij versnellen of heeft hij helemaal geen motivatie meer voor school? En waardoor komt het onderpresteren, heeft hij geen motivatie of heeft hij faalangst?
Klopt dat er iedere keer gerefereerd wordt aan zijn werkhouding, dat is voor hen aanleiding het zo te laten. Maar ze zien ook de capaciteiten en hopen dat hij op de DWS de "aanknop" gaat vinden. Leerkracht van de DWS vindt hem actief meewerken en geeft aan dat hij niet gewend is ergens moeite voor te doen en dat dat nu gestimuleerd moet worden. Wij zien dat ook als oorzaak, deels karakter, deels gebrek aan vaardigheden om iets aan te pakken en hij is niet anders gewend dan dat het vanzelf en foutloos gaat. Dat zorgt voor onderpresteren. We praten hier ook met hem over en de hb coach helpt hem.
Hij wil graag versnellen op rekenniveau en staat ook open voor versnellen op groepsniveau. Iets wat ik niet zo had ingeschat, maar ook blijkbaar iets zegt.

MamPap
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 10:47 am

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door MamPap »

Mijn excuses, had niet door dat school al zoveel deed.Toch een goed gesprek aangaan met school,
misschien zitten zij aan het einde van hun expertise ? Zelf achter een iq test aangaan. Anders laat je school bepalen wat er gebeurt.

groetjes,
MamPap
Laatst gewijzigd door MamPap op za 06 mar , 2021 4:33 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

merriedroom
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door merriedroom »

PS2322 schreef:
vr 05 mar , 2021 1:22 pm
Ze hebben bewust niet doorgetoetst en brengen het onderwerp niet ter sprake.
Want als je het niet zichtbaar maakt, dan is het er niet? Wat voor aanpak is dat nu weer? Je kunt wel compacten tot je een ons weegt, maar als elke uitleg - ook van maar 10 minuten - en alle schoolopdrachten gaan over iets wat je allang beheerst, dan ga je wel een beetje dood van binnen. Bedenk dat dit nu dag in dag uit, jaar in jaar uit gebeurt.

MamPap
Berichten: 29
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 10:47 am

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door MamPap »

merriedroom schreef:
za 06 mar , 2021 2:09 pm
PS2322 schreef:
vr 05 mar , 2021 1:22 pm
Ze hebben bewust niet doorgetoetst en brengen het onderwerp niet ter sprake.
Want als je het niet zichtbaar maakt, dan is het er niet? Wat voor aanpak is dat nu weer? Je kunt wel compacten tot je een ons weegt, maar als elke uitleg - ook van maar 10 minuten - en alle schoolopdrachten gaan over iets wat je allang beheerst, dan ga je wel een beetje dood van binnen. Bedenk dat dit nu dag in dag uit, jaar in jaar uit gebeurt.
Precies dit bedoel ik, dank je voor het verwoorden hiervan merriedroom.
er is sprake van stagnatie. Het niet willen / kunnen helpen of gewoon tunnelvisie van de zogenaamde experts op school.
Naar mijn mening kom je hier ook alleen maar uit, als jezelf je kind laat testen. Van daaruit verder werken. Je wilt zelf niet buiten gesloten worden door de "experts". Het gaat tenslotte om je kind en die heeft maar 1 kans op goed onderwijs en een goede toekomst.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 178
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door Vlinder42 »

Mijn eigen ervaring is dat zelf laten testen zonder medeweten van de school niet altijd helpt en op kan leveren dat ze nog meer de hakken in het zand zetten. Dat is bij ons gebeurd. Als je in principe het een fijne school vindt en niet de intentie hebt om weg te gaan, zou ik ook de route van zelf een IQ-test laten doen eerst met de school bespreken.

Als hij ook met vooraf toetsen met rekenen overal een 10 voor haalt, denk ik toch dat hij gewoon doorgetoetst moet worden. Afhankelijk van de resultaten kun je dan verder het gesprek aan gaan. Er bestaat ook een VersnellingsWenselijkheidsLijst, ik heb deze niet zo gauw paraat, misschien kun je deze via Google of je HB-coach vinden.
Moeder van 2 meiden op de basisschool

PS2322
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 11:39 am

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door PS2322 »

Vlinder42 schreef:
zo 07 mar , 2021 5:54 pm
Mijn eigen ervaring is dat zelf laten testen zonder medeweten van de school niet altijd helpt en op kan leveren dat ze nog meer de hakken in het zand zetten. Dat is bij ons gebeurd. Als je in principe het een fijne school vindt en niet de intentie hebt om weg te gaan, zou ik ook de route van zelf een IQ-test laten doen eerst met de school bespreken.

Als hij ook met vooraf toetsen met rekenen overal een 10 voor haalt, denk ik toch dat hij gewoon doorgetoetst moet worden. Afhankelijk van de resultaten kun je dan verder het gesprek aan gaan. Er bestaat ook een VersnellingsWenselijkheidsLijst, ik heb deze niet zo gauw paraat, misschien kun je deze via Google of je HB-coach vinden.
Dank je wel, doortoetsen lijkt mij ook een goede eerste stap en we zullen in het gesprek goed moeten aangeven wat we zien en hoe onze zoon school nu ervaart. Er zal iets moeten veranderen.
Zonder test kunnen we sowieso niet van school veranderen, er is een voltijds hb school in onze woonplaats, maar met wachtlijst en instroomeisen, maar dat is wel een optie als we er niet uitkomen.

PS2322
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 11:39 am

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door PS2322 »

Even een update, ik heb het gesprek met de ib-er gehad. Cito M5 uitslagen waren DMT/spelling/rekenen hoge l+, begrijpend lezen ll, AVI plus. Vanwege begrijpend lezen wil ze eigenlijk niet denken aan versnellen, in groep 3-4 was het overigens score l. Het plan is alleen rekenen op hoger groepsniveau te gaan doen. Hij blijft in de klas in de "uit"stand, maar op de externe plusklas gaat hij wel "aan". Zijn matige werkhouding kwam dus weer naar voren. Ik krijg niet de indruk dat ze mijn zoon goed inschatten.
Hij wordt nu doorgetoetst op rekenen en spelling en op mijn verzoek ook op begrijpend lezen omdat ik benieuwd ben hoe hij het doet. Ik denk dat begrijpend lezen wel degelijk in orde is. Hij maakt toetsen soms te slordig.
Hij krijgt nu de cito E5, M6 en E6 aangeboden om inzicht te krijgen. Deze moet hij goed maken om in aanmerking voor versnellen te komen. Ze wil in ieder geval een score l of ll zien.
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet denken. Ze lijken erg naar de resultaten te kijken in plaats van de behoefte van mijn zoon. Hij hangt al 3 jaar in de hangmat....daar moet hij toch echt uit

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 104
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door Hanneke »

Altijd moeilijk om van achter een scherm een oordeel te geven.

Ik lees wel dingen waar ik ernstige kriebels van krijg.

Ik zou school vragen wat eigenlijk hun beeld is van motivatie. Vinden zij het bijvoorbeeld normaal als een kind van groep 8 heel gemotiveerd is om te leren tellen tot 10? Of dat hetzelfde kind staat te juichen als het in groep 3 het woordje " ik" krijgt aangeboden? Dat lijkt me toch niet?
Toch is dit wat ze van jouw zoon verwachten. Motivatie om iets te doen wat hij al lang kan. Zeer kwalijk en schadelijk wat mij betreft.

Om een kind te motiveren is extra werk en meer van hetzelfde niet de juiste aanpak. Compacten en verrijken als de rekentoets vooraf aan het hoofdstuk een 10 geeft is ook een beetje zinloze bezigheidstherapie.

De eerste stap is altijd: doortoetsen om zo het niveau te bepalen waarop er iets te leren valt. Nu heeft school geen idee van dat niveau, behalve dan dat de aangeboden stof ruim beheerst wordt.

Je zoon is gelukkig nog gemotiveerd in de plusklas, dus dat is heel fijn. Komt die plusklas ook uit de pijlkoker van school? Kan de docent daar niet wat advies geven?

Ik zou het doortoetsen afwachten. Dat IB alleen iets doet bij I of I+ getuigt niet van deskundigheid op dit gebied.
Ik zou , als je de mogelijkheid hebt, extern hulp zoeken eigenlijk.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 157
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door Paula »

Ik deel de kriebels van Hanneke. En ik proef bij school vooral angst om los te laten. Ze zijn bang voor Hiaten als er versneld zou worden. Ze willen dus eigenlijk alleen versnellen als hij op toetsen van verderop een I haalt ... dus als hij kan laten zien dat hij die stof al beheerst. Dan schiet een versnelling z'n doel eigenlijk voorbij. Want je wil versnellen zodat je kind iets te leren krijgt en in aanraking komt met die beroemde zone van naaste ontwikkeling. Nou weet ik uit ervaring ook dat dat soms niet haalbaar is hoor. Dat een versnelling eigenlijk soms achter de feiten aan hobbelt omdat een kind het niveau van de groep waar het heen gaat ook al (groten)deels voorbij is. Maar in eerst instantie wil je toch streven naar een situatie waarin je kind iets te leren heeft. Waarin zijn hersens weer aan moeten om tot resultaten te komen. Dan is het juist mooi als er nog geen I/I+ gehaald wordt maar misschien een (lage II). Want dan valt er tenminste nog wat te leren.

Ik zou eerst het doortoetsen even afwachten. Als de resultaten bekend zijn, vraag dan ook hóe er is doorgetoetst. Is hij gewoon zonder uitleg aan de toetsen gezet? Of heeft hij korte instructie gekregen bij stof die nog niet behandeld is in de eigen groep? (zou wel moeten) Dat zegt namelijk ook iets over de snelheid waarmee hij nieuwe informatie kan verwerken. En dat heeft weer 'voorspellende waarde' voor het wegwerken van eventuele hiaten als je wel zou versnellen. Neem ook geen genoegen met alleen de uitslag (bv bij rekening of spelling) maar vraag ook om een analyse; In welke categorie maakt hij fouten? Zijn het slordigheidsfoutjes? Onvoldoende (reken)vaardigheden? Onbekende stof? Hoe maakt hij die onbekende stof als er korte instructie wordt gegeven?

Daarnaast zou ik alvast met de leerkracht van de plusklas in gesprek gaan. Los van die doortoetsresultaten. Zij kan mogelijk de IB''er uitleggen wat de relatie is tussen onderuitdaging-hangmat-werkhouding-motivatie. En zij kan mogelijk ook nog zinvolle tips geven m.b.t de vragen die je kunt stellen als na n.a.v. de toetsen in gesprek gaat.

merriedroom
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door merriedroom »

Als de angst voor hiaten een probleem is, kunnen ze de methodetoetsen erna afnemen. De LVS-toetsen zijn handig om grofweg het niveau te bepalen. Vervolgens kunnen ze vanaf het ‘nieuwe’ niveau de methodetoetsen afnemen en zo zien waar er nog wat te leren valt. Zo heeft dochters school dit aangepakt. M3 - E3 - M4 (viel nog duidelijk niet uit overigens op M4) en toen van begin tot midden groep 4 de methodetoetsen achtereenvolgens afgenomen. Daaruit kwamen nog wat leerpuntjes naar voren.

Ik hoop dat de begeleider van de plusklas nog tips voor het juist doortoetsen kan geven aan de IB’ee.

PS2322
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 11:39 am

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door PS2322 »

Paula schreef:
di 20 apr , 2021 7:28 pm
Ik deel de kriebels van Hanneke. En ik proef bij school vooral angst om los te laten. Ze zijn bang voor Hiaten als er versneld zou worden. Ze willen dus eigenlijk alleen versnellen als hij op toetsen van verderop een I haalt ... dus als hij kan laten zien dat hij die stof al beheerst. Dan schiet een versnelling z'n doel eigenlijk voorbij. Want je wil versnellen zodat je kind iets te leren krijgt en in aanraking komt met die beroemde zone van naaste ontwikkeling. Nou weet ik uit ervaring ook dat dat soms niet haalbaar is hoor. Dat een versnelling eigenlijk soms achter de feiten aan hobbelt omdat een kind het niveau van de groep waar het heen gaat ook al (groten)deels voorbij is. Maar in eerst instantie wil je toch streven naar een situatie waarin je kind iets te leren heeft. Waarin zijn hersens weer aan moeten om tot resultaten te komen. Dan is het juist mooi als er nog geen I/I+ gehaald wordt maar misschien een (lage II). Want dan valt er tenminste nog wat te leren.

Ik zou eerst het doortoetsen even afwachten. Als de resultaten bekend zijn, vraag dan ook hóe er is doorgetoetst. Is hij gewoon zonder uitleg aan de toetsen gezet? Of heeft hij korte instructie gekregen bij stof die nog niet behandeld is in de eigen groep? (zou wel moeten) Dat zegt namelijk ook iets over de snelheid waarmee hij nieuwe informatie kan verwerken. En dat heeft weer 'voorspellende waarde' voor het wegwerken van eventuele hiaten als je wel zou versnellen. Neem ook geen genoegen met alleen de uitslag (bv bij rekening of spelling) maar vraag ook om een analyse; In welke categorie maakt hij fouten? Zijn het slordigheidsfoutjes? Onvoldoende (reken)vaardigheden? Onbekende stof? Hoe maakt hij die onbekende stof als er korte instructie wordt gegeven?

Daarnaast zou ik alvast met de leerkracht van de plusklas in gesprek gaan. Los van die doortoetsresultaten. Zij kan mogelijk de IB''er uitleggen wat de relatie is tussen onderuitdaging-hangmat-werkhouding-motivatie. En zij kan mogelijk ook nog zinvolle tips geven m.b.t de vragen die je kunt stellen als na n.a.v. de toetsen in gesprek gaat.
Bedankt voor je advies!
Een terechte opmerking wat betreft hiaten, dit werd letterlijk genoemd, hij zou met lagere scores dan geen VWO advies krijgen.
Voor ons speelt het probleem zich nu af en zien wij wel verder als hij in groep 8 zit (hij is 8 jaar ;-), tijd genoeg) prioriteit ligt nu op zijn welbevinden en het leren leren.

De eerste cito's worden zonder uitleg afgenomen, daarna eventueel de methodetoesten en aan het einde van dit schooljaar nog een keer de cito's van groep 6 om zijn groei te zien mocht hij gaan versnellen.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 157
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door Paula »

Hmm. Eigenlijk zou er wel degelijk korte instructie gegeven moeten worden bij stof die hij redelijkerwijs nog niet behandeld heeft gekregen. Kan hij het dan niet toepassen, dan weet je dat daar nog iets te leren valt. Kan hij met een beetje instructie de nieuwe stof wel verwerken, dan weet je dat hij snel leert en hooguit nog wat oefening nodig heeft om het goed te laten inslijten.

Op zich is het toetsen met LVS-toetsen (cito) en daarna nog met methodegebonden toetsen wel degelijk maar ook een langdurig traject. Veel kinderen leren trouwens ook van het maken van die toetsen (mijn jongste bouwde zijn voorsprong uit door het doortoetsen ... hij kon de nieuwe stof zo snel toepassen dat hij meteen weer een sprong maakte - hij kreeg wel korte instructie bij nieuwe dingen).

Wat betreft de hiaten: de resultaten vanaf groep 6 tellen tegenwoordig mee bij het bepalen van een schooladvies. Dus niet alleen wat hij in groep 8 laat zien. School is vermoedelijk bang dat hij na een versnelling niet direct Vwo-niveau laat zien. Persoonlijk denk ik dat als een kind na een versnelling een (half) jaar later wel weer 'op niveau' van de nieuwe groep zit, dit al veel zegt over het aankunnen van een hoger niveau. Dan zou je als school dat Vwo-advies moeten kunnen en durven geven ook als in groep 6 nog niet alleen I/I+ scores neergezet zijn. Niet elke school doet en durft dit.

Mijn keus zou zijn: doortoetsen met korte instructie, hiaten in kaart brengen en als je wil gaan versnellen, die stof gericht aanbieden. De leerkrachten op het forum kunnen hier vast nog een beter advies over geven.

Tulp
Berichten: 6
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door Tulp »

Hallo Ps2322, in het groep 7 topic had ik al even op je gereageerd. Maar lees nu dit topic en we hebben het inderdaad over hetzelfde kind! School heeft jongste gelukkig wel meerdere malen doorgetoetst. Na de M3 toetsen is voor rekenen direct de E5 rekentoets gegeven (M3 was foutloos), dat beheerste hij. Zijn toenmalige juf heeft vervolgens als een speer rekenstrategieen aangeboden, uit angst voor het ontwikkelen van eigen strategieën. Daar ben ik haar nog steeds dankbaar voor. In groep 4 werd rekenen ook doorgetoetst (tijdens M4 toetsen maakte hij nogmaals E5 om groei te zien en vervolgens ook M6), voor begrijpend lezen toen ook. Wel merkten we toen dat hij toetsmoe werd (hij moest veel meer en langere toetsen maken dan zijn klasgenoten) en er geen zin meer in had (ontwijken, vragen overslaan enz.).Overigens wel zonder instructie. Houdt toetsmoeheid dus wel in de gaten.

Vorig jaar is hij ook op niveau getoetst, dus maakte hij andere toetsen dan klasgenoten. Maar niet meer zoveel gelukkig. Nu doet hij gewoon met de klas mee.

Bissi
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door Bissi »

Hmm. Eigenlijk zou er wel degelijk korte instructie gegeven moeten worden bij stof die hij redelijkerwijs nog niet behandeld heeft gekregen. Kan hij het dan niet toepassen, dan weet je dat daar nog iets te leren valt. Kan hij met een beetje instructie de nieuwe stof wel verwerken, dan weet je dat hij snel leert en hooguit nog wat oefening nodig heeft om het goed te laten inslijten
Paula, dit hoor ik op het forum vaak. Maar ik heb er mijn twijfels bij. Er zijn veel kinderen die met een korte instructie iets al snel een keer kunnen toepassen. Maar dat is niet hetzelfde als iets helemaal geautomatiseerd hebben. Zo ontstaat m.i. een vertekend beeld. Vaak blijkt achteraf dat ze door weinig oefening bepaalde uitzonderingen niet herkennen. Of dat ze ook weer snel vergeten hoe iets ook al weer moest, als ze het type opgave daarna niet meer regelmatig tegenkomen. Of ze weten bij gemengde oefeningen later niet heel snel aan te geven wanneer ze welke strategie moeten kiezen.

merriedroom
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door merriedroom »

Het gaat hier om nieuwe stof dat getoetst wordt. Het is niet ‘eerlijk’ dit te toetsen zonder enige uitleg. De officiële instructie van een volgende LVS-toets aanbieden, is ook om kort de nieuwe stof uit te leggen.

Dochter is ook doorgetoetst in groep 3 en kreeg hierbij korte uitleg. Zo moest ze een rekenen groep 4-toets doen, maar had nog nooit een kalender gezien. De juf heeft kort uitgelegd hoe je die gebruikt om de dagen en datums af te lezen. Vervolgens de toets gemaakt en daar zag de juf dat dochter deze opdrachten meteen goed maakte. Dat gaf ook een beeld van de leersnelheid. Natuurlijk zullen er nog opdrachten komen over de kalender in de komende maanden en jaren, maar het basisbegrip blijkt er al te zijn en hoeft niet nog uitgebreid uitgekauwd te worden. Ik ben bij haar niet bang dat ze volgende week ineens niet meer weet hoe een kalender afgelezen moet worden :grin:

Bissi
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door Bissi »

Ik ken het concept van doortoetsen ook. Mijn dochter is ook versneld mijn zoonzat op een hb school. Maar zoals gezegd heb ik er mijn twijfels bij, omdat iets even snel toepassen niet betekent dat je het helemaal snapt. Dat wordt later pas duidelijk bij sommige kinderen.
Geautomatiseerd snel basistaken van taal en rekenen leren uitvoeren is het voornaamste doel van de basisschool, zou je kunnen stellen.
Ik zag mijn dochter later soms fouten maken in opgaves die ze bij het doortoetsen een jaar eerder foutloos maakte. Bleek dat ze het soms niet meer exact wist, of iets anders onthouden of begrepen had. Ook zijn eigen methodes soms te langzaam wanneer je ze geautomatiseerd moet toepassen bij opgaves die erop voortbouwen.
Dat werd achteraf pas duidelijk en toen vond ze dat zelf ook heel vervelend. Ze werd er onzeker van, want de rest van de klas kon het intussen ook allemaal vlot. Ze werd intussen wel doodgegooid met verrijkingsmateriaal op heel ander vlak, maar hoefde zelden te herhalen of te automatiseren 'want ze leerde toch zo snel '. Voor het snel en foutloos ophalen van die kennis nadat je die al een tijd niet gebruikt hebt, is bij de meeste kinderen herhaling nodig. Een uitzondering op de regel bestaat altijd.

In haar brugklas zat een hoogbegaafd meisje dat op de basisschool ook versneld was, maar moeite had om het tempo in het eerste jaar bij te benen. Ze kreeg na onderzoek een diagnose dyscalculie en dyslexie. Niet in absolute zin, maar relatief , gezien haar IQ en vroegere voorsprong en versnelling. Sommige mensen zeggen: ze had dat altijd al, maar kon het compenseren met haar intelligentie. Maar de brugklas is voor Nederlands, Engels en rekenen/ wiskunde grotendeels een snelle herhaling van de groep 8 kennis. Als je dan in het eerste halfjaar onderuit gaat op tempo, zit die basiskennis er toch niet goed genoeg geautomatiseerd in. Ook op het oude forum waren er zulke voorbeelden van kinderen.

Dus het voorzichtige van school is wel terecht. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat er niks aangepast moet worden of dat er niet meer versneld zou kunnen worden.

merriedroom
Berichten: 109
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door merriedroom »

Ik ben het helemaal met je eens, Bissi. Ik mag mezelf ook nuanceren. Van een wijs hb-expert (Koenderink) het advies gehoord alles te moeten compacten, behalve automatiseren, memoriseren en onderhoudswerk. En dat hierbij extra opgelet moet worden dat het automatiseringstempo in de klas een hb’er teveel tijd kan geven om toch alles snel uit te rekenen.

Ik maakte de aanname dat een school hier op let als er lesstof wordt overgeslagen. Onze juf maakte zich (terecht) het meeste zorgen om het niveau van automatiseren als dochter zou versnellen. Met thuisonderwijs deze winter heb ik de noodzaak van dat memoriseren er bij dochter in gestamd met alle argumenten en voorbeelden die ik had. Om vervolgens de juf van haar stoel te laten vallen van verbazing hoe snel dochter de automatiseringsvragen maakte bij doortoetsen.

Volgend hoofdstuk in scholen opvoeden: wat mag wel en wat absoluut niet gecompact of overgeslagen worden?

loekie
Berichten: 26
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door loekie »

Van een wijs hb-expert (Koenderink) het advies gehoord alles te moeten compacten, behalve automatiseren, memoriseren en onderhoudswerk.
Ik denk dat je per kind moet bekijken wat nodig is. Mijn (inmiddels volwassen) kinderen automatiseren en memoriseren heel snel en het zakt ook niet meer weg. Bij een versnelling van mei groep 3 naar mei groep 4 heeft jongste 1 week besteed aan het memoriseren van de tafels en daarna wist hij ze en vergat het niet meer. Het is m.i. wel bij alle leerlingen belangrijk om regelmatig na te gaan of basisvaardigheden nog steeds geautomatiseerd zijn en afhankelijk daarvan wel of geen oefenwerk te geven.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 157
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door Paula »

Bissi schreef:
zo 25 apr , 2021 4:38 pm
Hmm. Eigenlijk zou er wel degelijk korte instructie gegeven moeten worden bij stof die hij redelijkerwijs nog niet behandeld heeft gekregen. Kan hij het dan niet toepassen, dan weet je dat daar nog iets te leren valt. Kan hij met een beetje instructie de nieuwe stof wel verwerken, dan weet je dat hij snel leert en hooguit nog wat oefening nodig heeft om het goed te laten inslijten
Paula, dit hoor ik op het forum vaak. Maar ik heb er mijn twijfels bij. Er zijn veel kinderen die met een korte instructie iets al snel een keer kunnen toepassen. Maar dat is niet hetzelfde als iets helemaal geautomatiseerd hebben. Zo ontstaat m.i. een vertekend beeld. Vaak blijkt achteraf dat ze door weinig oefening bepaalde uitzonderingen niet herkennen. Of dat ze ook weer snel vergeten hoe iets ook al weer moest, als ze het type opgave daarna niet meer regelmatig tegenkomen. Of ze weten bij gemengde oefeningen later niet heel snel aan te geven wanneer ze welke strategie moeten kiezen.
Mmmm ja, daar zit ook wel wat in natuurlijk. Dit is wat ik altijd te horen kreeg van de deskundigen in mijn omgeving. Maar het ene kind is het andere niet dus ik kan me inderdaad voorstellen dat het niet bij elk kind de ideale aanpak zal zijn. Toen mijn jongste werd doorgetoetst, wilden ze ook weten hoe snel hij nieuwe informatie kon toepassen. Daar was die korte instructie dus wel bij nodig.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 157
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door Paula »

Bissi schreef:
zo 25 apr , 2021 6:26 pm
Maar de brugklas is voor Nederlands, Engels en rekenen/ wiskunde grotendeels een snelle herhaling van de groep 8 kennis. Als je dan in het eerste halfjaar onderuit gaat op tempo, zit die basiskennis er toch niet goed genoeg geautomatiseerd in. Ook op het oude forum waren er zulke voorbeelden van kinderen.
Dit herken ik inderdaad ook van hb kinderen die in de brugklas bij mijn kinderen in de klas zaten (en ook zoonlief had bij wiskunde een rekenhiaat - gewoon niet echt geoefend op de basisschool omdat hij zo snel kon hoofdrekenen dat niemand doorhad dat hij de bedoelde rekenstrategie niet kon toepassen).

PS2322
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 11:39 am

Re: Onderpresteren, hoe verder op school?

Bericht door PS2322 »

Een update van onze kant, zoon is getest en het is bevestigd dat hij hoogbegaafd is, met uitschieters op verbaal begrip en fluid redeneren van 140+.
We hadden school geïnformeerd en leerkracht en ib-er waren blij dat we dit gingen doen. Op school wordt hij nu doorgetoetst, maar dat duurt helaas erg lang, daar hebben we ook nog geen resultaten van. Ondertussen gaan wij ons oriënteren op voltijds hb onderwijs, dit advies hebben we ook gekregen. We hopen dat we een school vinden, dat er plek is en dat we onze zoon weer met plezier naar school krijgen.

Plaats reactie