In het kort: jongste is een slimme jongen (niet getest), maar vertoont de laatste tijd op sociaal gebied lastig gedrag. Dit gedrag was er altijd wel, maar is duidelijk verergerd het afgelopen jaar. Mensen in zijn omgeving vinden het lastig om daar mee om te gaan en weten niet altijd hoe ze hem aan moeten pakken. Jongste vond school altijd erg leuk, maar met de leerkracht van dit jaar klikt het niet zo. Vorig school vond hij het schoolwerk ook al stom, maar vond hij de jonge leerkracht zo leuk dat hij met groot plezier naar school ging. Nu voor het eerst heeft hij echt weerstand tegen school en laat hij niet altijd zien wat hij kan (onvoldoende scoren op de tempotoets tafels, terwijl dit geen enkel probleem mag zijn).
Hij is ook opvallend onrustig: kan niet stilzitten. Dit was ook altijd al zo, maar is verergerd.
Zoon lijkt vaak de irritatie op te zoeken en stopt niet op tijd als hem dat door anderen (vriendjes of volwassenen) gevraagd wordt. Hij lijkt niet door te hebben, wanneer het tijd is om te stoppen. Irritatie bij anderen merkt hij niet zo op. Hij is ook erg bepalend en vindt het enorm lastig om zich te voegen naar de wensen van anderen (bij spelen met vriendjes doet hij dat wel, maar dat gaat gepaard met veel gemopper en boosheid; hij heeft niet door dat hij hier de sfeer enorm door bepaalt, dat snap ik ook wel, want dat is best lastig te snappen voor een kind, dat sociaal niet heel handig is).
Hij heeft ook weinig remmingen: vraagt alles en zit overal aan, ook als dat niet gepast is. Op zich fijn dat hij zo vrij is, maar ik zou soms wel willen dat hij iets terughoudender was. Corrigeren is hier ook weer moeilijk, hij stopt pas als ik of anderen echt boos worden.
Na deze (veel te lange

Zijn sport lukt eigenlijk niet meer: de trainingen worden gegeven door jonge jongens/meiden van een jaar of 16 en hij luistert alleen als hij iets leuk vindt. De andere kinderen vinden zijn gedrag vervelend.
Voor een andere culturele activiteit heeft hij grote aanleg en hij vindt het ook leuk, maar zijn gedrag is dusdanig, dat het geduld van de docenten zeer op de proef wordt gesteld. Ik ben een paar keer mee geweest en ik snap hen volledig. Deze activiteit ging 2 jaar geleden nog wel goed.
Vriendjes zijn vergevingsgezind, maar ik merk dat ze steeds vaker niet meer met jongste willen spelen. Er zijn veel escalaties geweest.
Kortom, ik zit een beetje met mijn handen in het haar. Deze week heb ik nog overleg met school (hij is versneld, maar ik vrees dat het werk nog steeds te makkelijk is). Het doet mij enorm verdriet dat we in zo'n negatieve spiraal zitten. Ik ben van nature geduldig, maar mijn geduld en begrip begint op te raken. Ik geloof niet dat hij het allemaal expres doet, maar hij laat zich niet sturen, ook met zachte hand niet. Ik prijs hem uitbundig als het een keer redelijk verloopt, maar deze momenten worden steeds minder. Ik laat hem eigenlijk zelden met een gerust hart ergens achter, ben altijd bang dat er iets misloopt.