Uitval van trauma kind op voltijd hb.. en dan?

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Uitval van trauma kind op voltijd hb.. en dan?

Bericht door JannekeT »

Iemand ervaringen? Tips?

Onze oudste zoon viel; doordat hij niet gezien werd als hb, op z’n 6e uit in de reguliere klas.
Kort samengevat; school zag hem niet als hb, stuurde hem naar kindercoach, integrale vroeghulp, MSS, kinderoefentherapie. Hij moest 2,5jr kleuteren vanwege leeftijd..
Uiteindelijk in Corona tijd erachtergekomen dat het onderwijs niet aansloot (lang leve thuisonderwijs)… zelf door psycholoog met hb kennis laten testen; hb, verdenking uhb, Flink onderpresteren, faalangst, trauma, durft niet meer te leren en uit zich in druk storend gedrag en tics..

Na 3/4jr trauma verwerking, EMDR, zorgboerderij knapte hij op en werd toegelaten (mbv onderwijs consulent) op voltijd hb onderwijs.
Eerst volledig met begeleiding opgestart.. maar na 2 mnd gaf school aan dat het zo goed ging dat de hulp niet meer nodig was.

Maand later, verzoekt school begeleiding weer halve dag terug te zetten.
December vraag om nog een halve dag.
Eind januari; zoon vertoont dermate ernstig gedrag dat hij thuis moet blijven… nu gaan ze swv inschakelen. (Nog steeds geen hulp daarvan overigens en zelf ook geen gesprek met ib of iets gehad?)

Hulpverlening & onderwijs consulent zeggen; hij hoort op deze school vanwege het aanbod en de hoognodige Peers.. er is niks passender… geef hem rust. Opnieuw trauma verwerking etc en kijk waar je komt..
School zegt; dit kan niet. Docent heeft 20 andere hb kinderen en kan dit niet bieden.. het liefst zien ze zoon vertrekken. Want 1 op 1.. dan kan natuurlijk niet; dat hoort met dit gedrag toch echt op so.. hulpverleners; so mist de Peers en het passende aanbod; daar zal hij verder achteruit gaan.
Naast het dilemma wie doet nu wat? Wat moeten we nu?
Ook ruzie om wie betaalt? (Gemeente zegt school, school zegt dat het niet realistisch is en wijst naar so)..

Frustrerend ook dat zoon 2 bij zoon 1 in de klas zit en alles meekrijgt.. (zoon 2 werden ze met 4 jr al handelingsverlegen over. Die zagen ze dankzij z’n broer wel.. kwam school binnen met een iq test van ruim 145+)
dochter krijgt gaan kans meer op voltijd hb.. zij wordt daar door een visie wijziging (naar inclusief in de reguliere klas) gewijgerd. Ik voorzie 3 thuiszitter 😤

En dan… dan voelt het ontzettend k*t en schrijf ik even van me af..
Iemand iets soortgelijks meegemaakt? Succesverhalen zijn welkom 😇
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

Ellen Lang
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 01 feb , 2023 6:07 pm

Re: Uitval van trauma kind op voltijd hb.. en dan?

Bericht door Ellen Lang »

Och… ik kom je vooral een hart onder de riem steken. Ondanks een dreigende thuiszitter (dochter gaat in een ‘goede week’ 4 halve dagen naar school, en in een slechte week 2) lijkt onze ervaring niet op die van jullie, dus geen ervaring van waaruit ik je tips kan geven. Kan me voorstellen dat het machteloos voelt dat school niets méér wil/kan bieden, en dat er nu ook nog gesteggeld wordt over het financiële stuk. Dat is wel het laatste waar je je energie aan wilt besteden, lijkt me…

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Uitval van trauma kind op voltijd hb.. en dan?

Bericht door boom »

Och JannekeT :knuddel: . Wat een lijdensweg. Ik heb ook geen tips voor je, behalve dat je voor het geluk van je kinderen moet gaan, naar ze blijven luisteren en niet proberen te blijven dansen naar de pijpen van de leerplicht. Ik heb dat zelf te lang gedaan, waardoor er op dat moment niemand voor mijn kind was. Dat had ik achteraf graag anders gedaan.
Sterkte.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

kakelot
Berichten: 18
Lid geworden op: di 21 feb , 2023 5:52 pm

Re: Uitval van trauma kind op voltijd hb.. en dan?

Bericht door kakelot »

Wat een ellende allemaal :( . Volgens mij is trouwens niet je kind uitgevallen, maar de school. En als de school niet wil moet je je kind daar vooral niet willen laten, daar komt alleen maar ellende van.

Ik heb niet echt bruikbare adviezen, maar wel wil ik aangeven dat speciaal onderwijs echt niet zo'n ramp hoeft te zijn. Mijn zoon heeft er ruim tien jaar doorgebracht en ik zag vele voordelen: de kleine klassen, de uitgebreide mogelijkheden voor differentiatie, de korte lijntjes met de leerkrachten, de grotere geneigdheid tot out-of-the-box denken. Natuurlijk waren er ook nadelen: de afhankelijkheid van leerlingenvervoer en later op de havo de beperkte pakketkeuze. Maar over het algemeen ben ik toch erg blij dat zoon destijds naar het SO is gegaan.

Waarmee ik niet wil beweren dat jouw kind dan ook maar naar het SO moet hoor, oh nee. Jij kent jouw kind het beste en de ene SO-school is de andere nou eenmaal niet. Maar ik heb wel eens het idee dat mensen afgeschrikt worden door de term SO en dat is volgens mij niet nodig.
Laatst gewijzigd door kakelot op di 07 mar , 2023 5:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Uitval van trauma kind op voltijd hb.. en dan?

Bericht door Axator »

Wel lastig als het allemaal zo vastloopt.

Is er al contact geweest met het SO/VSO?

Hier heeft de stichting openbare scholen een tak voor HB-onderwijs. Als basis is dat een dagdeel plusklas naast de reguliere school. Maar ze gaan ook langs de SO/VSO scholen om daar meerdere leerlingen te helpen. Ik heb meerdere kinderen daar weer zien opbloeien. Er is daar ruimte om weer vertrouwen te krijgen in school. En misschien is VWO/gymnasium dan geen optie, maar soms is plezier in school/sociale bezigheden al een doel op zich.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Uitval van trauma kind op voltijd hb.. en dan?

Bericht door boom »

Op het (v)so zal hij de peers waarschijnlijk niet vinden, maar dat hoeft ook niet per sé. Dat kan ook elders. Echte peers vind je toch vooral bij je hobby’s is mijn ervaring, of bij een studierichting. Onze ervaring met vso is ook dat ze echt proberen passend onderwijs te bieden, dus ik zou deze optie ook zeker verder verkennen.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

kakelot
Berichten: 18
Lid geworden op: di 21 feb , 2023 5:52 pm

Re: Uitval van trauma kind op voltijd hb.. en dan?

Bericht door kakelot »

boom schreef:
di 07 mar , 2023 3:42 pm
Op het (v)so zal hij de peers waarschijnlijk niet vinden, maar dat hoeft ook niet per sé.
Zelfs dat weet je niet zeker. Mijn zoon heeft zijn drie beste vrienden m/v/anders toch echt opgedaan op het VSO :lol:

Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Re: Uitval van trauma kind op voltijd hb.. en dan?

Bericht door Tapijt »

Niet een soortgelijke ervaring, maar onze ervaring heeft een paar raakvlakken met die van jullie: uhb, trauma, uitval, thuiszitten. Bij ons is het, met ups en downs, redelijk goed gekomen. Vooral democratisch onderwijs heeft ons kind veel geholpen, al zijn daar ook ups en downs geweest.

Maar ik heb niet echt tips. Sterkte!

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Uitval van trauma kind op voltijd hb.. en dan?

Bericht door boom »

kakelot schreef:
di 07 mar , 2023 4:57 pm
boom schreef:
di 07 mar , 2023 3:42 pm
Op het (v)so zal hij de peers waarschijnlijk niet vinden, maar dat hoeft ook niet per sé.
Zelfs dat weet je niet zeker. Mijn zoon heeft zijn drie beste vrienden m/v/anders toch echt opgedaan op het VSO :lol:
Fijn, kakelot! Beetje te kort door de bocht dus van mij. ;)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Uitval van trauma kind op voltijd hb.. en dan?

Bericht door merriedroom »

Zo veel sterkte gewenst, Janneke. Ik zou je een hart onder de riem willen steken. Ik snap je angst ook dat de achtbaan van je oudste ook die van de andere 2 kan worden. Maar dat hoeft niet. In veel gezinnen zijn de karakters van kinderen verbazingwekkend verschillend en daarmee ook hun noden en coping. Probeer hun situaties individueel te bekijken.

Je komt nu ook zoveel onrecht tegen. Over de noodroep van je kleine, kwetsbare kind heen zitten bobo’s te steggelen over wie moet betalen. Ze zouden het moeten doen zoals de zorgverzekering en langdurige zorg: de patiënt krijgt wat het nodig heeft en de bobo’s gaan erna onderling worstelend over straat wie moet betalen. Ga gerust je gang als het je zoveel voldoening geeft, maar het kind of patiënt in kwestie mag er geen last van hebben. Fix je shit.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Uitval van trauma kind op voltijd hb.. en dan?

Bericht door Anne72 »

Poeh wat een heftig verhaal! Sterkte allereerst.
Wat is eigenlijk jouw voorkeursoptie en wat die van je kind. Dat lees ik niet terug.

Verder eens dat speciaal onderwijs heel divers is. Misschien kun je eens kijken wat ze wel te bieden hebben.

Sterkte Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Uitval van trauma kind op voltijd hb.. en dan?

Bericht door JannekeT »

Bedankt voor al jullie reacties..

So onderwijs zie ik ook echt niet als een “no go”.
Hebben er vorig jr echt over getwijfeld. Toen zat hij thuis en op er. Zorgboerderij om te onderzoeken waar hij nou echt hoort; en daar kwam voltijd hb uit.
Hij is echt al vh kastje nr de muur gestuurd en nogmaals het vertrouwen krijgen in weer nieuwe mensen wilden we hem zo graag besparen.

Op de vraag wat wij willen of ons kind.
Wij een blij kind dat zich durft te ontwikkelen en ergens een plekje heeft waar hij wel mag blijven en zichzelf mag zijn. Nu zijn zijn “tekenen” tegenstrijdig. Hij wil zoooo graag, maar heeft weer tics en ploft soms. Als er geen school is gaat het stukken beter… wij vragen ons echt af of school wel goed is voor ons kind. Willen niet terug naar waar we vandaan kwamen.
Het fijnste was als er een voltijd hb was, met de begeleiding vh speciaal onderwijs. Om hem, indien nodig, individueel te begeleiden en te helpen met het trauma dat hem is aangedaan en opnieuw te leren leren.. maar die optie is er niet.

Hij; hij wil gewoon lief gevonden worden net als elk ander kind van net 8… en rust… hij zegt: “als jullie vinden dat ik ergens anders heen moet, dan is dat zo”
Vind het te zielig dat niemand hem accepteert en hun steeds maar weer weg moet…

Wat het gaat worden??? Inmiddels bemoeid de onderwijsconsulent zich er ook weer mee. Fijne mensen; maar kunnen ook geen wonderen verrichten..
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Uitval van trauma kind op voltijd hb.. en dan?

Bericht door Zoonmoeder01 »

Ik heb als ouder een positieve ervaring als ouder met een kind op het speciaal voortgezet onderwijs (havo), mijn kind heeft weer wat meer vertrouwen en zelfvertrouwen gekregen na te zijn uit gevallen op de middelbare school. Hij had vergelijkbare verschijnselen zoals jou zoon. (Met moeite hem destijds op de basisschool kunnen houden, we wouden niet dat hij destijds naar het speciaal onderwijs ging, het niveau was en dat konden we uit ervaring zeggen, veel te laag) Mijn zoon is ver buiten onze regio naar het VSO gegaan, veel beter gevoel en had ook te maken met zijn profielkeuze. Als ouder heb ik daar veel moeite voor moeten doen want het belang van het kind gaat voor. Nu doet hij in één jaar vwo op de VAVO. Pas in deze fase laat hij pas daadwerkenlijk zijn vaardigheden zien. Ik bedoel daarmee plannen, zelfstandig werken, doorzetten enz. Dus nu het moeilijk is en veel en zelf verantwoordelijk is (autonomie) zet hij zijn vaardigheden in.

Ik heb ook een negatieve ervaring met het speciaal onderwijs, waar mijn oudste zoon op school heeft gezeten. Na zijn schoolperiode (basisschool) bleek dat hij jaren ver onder zijn niveau had gewerkt. Toen ik als ouder mij er zelf mee ging bemoeien (wat op het speciaal onderwijs niet mocht) bleek dat hij veel meer aan kon. In het begin van de basisschool haalde hij ook zeer goede resultaten, maar die goede resultaten verdwenen na een aantal jaren, het begrip onderpresteren kenden ik als ouder destijds niet. Dit was een school die ik beslist niet zou aanraden voor een kind dat hoogbegaafd is.

De tics van mijn jongste zoon hadden heel veel te maken met de te weinig uitdaging. Op de basisschool zag ik dat als hij meer uitdaging kreeg (hij mocht versnellen) de tics verdwenen om na een poosje weer op te duiken. Toen ze mijn zoon op de middelbare school lieten zitten, zag ik de tics (knipperen met de ogen) weer toe nemen. Maar mijn zoon heeft bijv. ook last van vluchtgedrag, dus als hij iets moeilijk vind, dat probeert hij die opdracht te ontwijken. Ik leerde/ begreep, door bepaalde boeken te lezen hoe een en ander een beetje werkt. Dit kan beteken dat een hoogbegaafd kind dat van een reguliere school overstapt naar een school voor hoogbegaafden, keihard tegen zich zelf aanloopt en daardoor denkt, ik kan niks. Ik denk dat je verder moet kijken dan alleen de vaststelling dat je kind een trauma heeft. Mijzelf had het "versimpelde" boekje, de 7 uitdagingen van Tijl Koenderink veel inzicht gegeven.

Mijn zoon weigerde o.a. boekbesprekingen e.d. te schrijven en het profielwerkstuk op de havo was dus een uitdaging. Een week voor de inleverdatum is hij pas gaan schrijven met een zesje tot gevolg. Voor het vwo begreep hij beter wat hij moest doen en had hij een hoger cijfer. Voor het eerst had mijn zoon de woorden (toen ik hem vroeg waarom het dit keer beter ging) "ik heb geoefend" in de mond genomen. Jaren eerder had één van de hb-deskundigen ons uitgelegd dat mijn zoon een hekel heeft aan oefenen omdat hij gewend is dat hij dingen "vanzelf" kan. Een ander hb-deskundige had zo goed en kwaad als zij kon, zijn executieve functies in kaart gebracht, daar bleek helemaal niet zo mis mee te zijn, wel bleek dat hij die pas gaat inzetten als hij die echt nodig heeft. Maar bij sommige kinderen zit op dat gebied wel een probleem en dan is het belangrijk dat daar aan gewerkt wordt. Indirect is mijn vraag dus, is je kind voldoende in beeld gebracht? Mijn ervaring was dat het samenwerkingsverband niks van de problematiek begreep. Hoewel mijn zoon, heel belangrijk, zich op het VSO meer gezien voelde, hoorde hij daar eigenlijk niet thuis. Ik kan dan ook niks noemen waar nu aan gewerkt is. Wel waren er meer mogelijkheden om zelfstandig te werken o.a. in keuzewerktijd. Mijn zoon had op het VSO meer ruimte om zich zelf te zijn.

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Uitval van trauma kind op voltijd hb.. en dan?

Bericht door Zoonmoeder01 »

JannekeT schreef:
wo 15 mar , 2023 8:13 pm
Bedankt voor al jullie reacties..

So onderwijs zie ik ook echt niet als een “no go”.
Hebben er vorig jr echt over getwijfeld. Toen zat hij thuis en op er. Zorgboerderij om te onderzoeken waar hij nou echt hoort; en daar kwam voltijd hb uit.
Hij is echt al vh kastje nr de muur gestuurd en nogmaals het vertrouwen krijgen in weer nieuwe mensen wilden we hem zo graag besparen.

Op de vraag wat wij willen of ons kind.
Wij een blij kind dat zich durft te ontwikkelen en ergens een plekje heeft waar hij wel mag blijven en zichzelf mag zijn. Nu zijn zijn “tekenen” tegenstrijdig. Hij wil zoooo graag, maar heeft weer tics en ploft soms. Als er geen school is gaat het stukken beter… wij vragen ons echt af of school wel goed is voor ons kind. Willen niet terug naar waar we vandaan kwamen.
Het fijnste was als er een voltijd hb was, met de begeleiding vh speciaal onderwijs. Om hem, indien nodig, individueel te begeleiden en te helpen met het trauma dat hem is aangedaan en opnieuw te leren leren.. maar die optie is er niet.

Hij; hij wil gewoon lief gevonden worden net als elk ander kind van net 8… en rust… hij zegt: “als jullie vinden dat ik ergens anders heen moet, dan is dat zo”
Vind het te zielig dat niemand hem accepteert en hun steeds maar weer weg moet…

Wat het gaat worden??? Inmiddels bemoeid de onderwijsconsulent zich er ook weer mee. Fijne mensen; maar kunnen ook geen wonderen verrichten..
JannekT, ik vroeg mij af hoe het met je zoon gaat? Ik vroeg mij ook af is jou zoon wel eens doorgetoest? (liefst door iemand die daar echt ervaring in heeft) Ik lees dat de verdeking uhb is. Daardoor kan het zijn dat je zoon nog steeds niet op het juiste niveau zitten. Dan kan het zijn dat hij zich nog steeds gefrustreerd voelt.

Plaats reactie