Groep 4 en groep 5 2021/2022

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Wij hebben het ontwikkelgesprek gehad en veel is duidelijk geworden.
Wat betreft rekenen weet de juf nog niet goed waar het 'm in zit bij dochter. Ze gaat dat de komende tijd verder onderzoeken en ze zal haar bevindingen met ons delen. We hebben gevraagd wat we thuis konden doen met rekenen en ze gaf aan dat de sommen van 1 t/m 10 memoriseren goed is. Wat Loekie ook al noemde.
Verder heeft de hele klas wel moeite met rekenen dus dochter valt in dat opzicht niet op. Ze sluit niet uit dat de lockdowns hier ook een negatieve impact op hebben gehad.

Begrijpend lezen gaat prima. Qua technisch lezen heeft ze net niet instructie E5 gehaald. De DMT liep vooral spaak op de tijdsdruk. Iets wat veel kinderen in groep 4 hebben volgens juf.
Met spelling zit ze ondersteboven en achterstevoren naar buiten te kijken tijdens de instructie. En toch schrijft ze alle categorieën in 1 keer goed.

Op sociaal gebied gaat het goed maar ze heeft zulke eigen speli deeën dat ze moeilijk accepteert dat een kind soms iets anders wil spelen. Dan kan ze soms doordrammen. Ze wist dat heel goed van zichzelf en kon ook goed vertellen hoe en waarom dat anders moest.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Wat fijn dat de juf dat uit zichzelf doet. Wij hebben met de oudste in groep 4 en 5 heel veel rekenspelletjes gedaan voor het slapen gaan. Eerst een spelletje en dan voorlezen :-)
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Zeker fijn.
Rekenspelletjes zijn een goed idee. Alleen niet voor het slapengaan, pyjama aan en tandenpoetsen gaat altijd zo langzaam. ;)
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Ja, dat kennen wij ook, dat dat heeeeel laaaang kan duren :grin:. Bij de oudste dan.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Capri »

Dankjewel allemaal, ook voor de condoleances. Het blijft vreemd... we zijn nu een paar maanden verder en ineens denk ik haar te zien (in een glimp, iemand die op haar lijkt qua postuur/ kapsel/ kleding). Dan wil ik enthousiast zwaaien, tot ik me bedenk nee dat kan niet kloppen.

Ja ik denk ook dat het beide is, burn out en bore out. Het is vreselijk om zo lang in een sleur van zorgen te zitten en dat er steeds weer iets bijkomt.
Momenteel speelt vooral het gepest van jongste. Eigenlijk gebeurt er elke dag wel iets... elke dag weer afvragen hoe komt hij uit school? Vandaag was dat met 2 geschaafde knieën, want de hoofdpester om het zo maar even te noemen, was tikker bij de gymles. En die "tikt" niet, maar slaat of duwt iemand tegen de grond. Dat kind heeft al zo vaak straf gehad afgelopen tijd, maar het helpt niet. Hij wordt dan bv bij oudste in de klas geparkeerd met een taak, maar gaat daar de les zitten verstoren. Ook beschuldigt hij inmiddels mijn zoon van pesten (gaat dan klagen bij zijn moeder) maar toevallig wist mijn dochter dat dat niet kon, want hij zat op dat moment bij haar in de klas. Het wordt wel vreselijk ingewikkeld zo, ik vind het in elk geval geen normaal gedrag van dat kind. Hij luistert naar niets of niemand.
Jongste heeft thuis weer heel veel boze buien, buikpijn, is erg moe, ineens weer ongelukjes, dat soort dingen. En vaak ziek (waarbij het niet altijd duidelijk is voor mij of het schoolziek is of niet).

Binnenkort weer gesprek met de juf. Want hoewel ze het serieus neemt en acties onderneemt, duurt het pesten nog voort.
Ik heb het pestprotocol van school maar vast opgevraagd en contact gezocht met PMT-therapeut die ons eerder heeft geholpen en waar we goede klik mee hebben. Juf wil namelijk dat ons kind weerbaarheidstraining gaat volgen, maar dat voelt voor mij toch beetje als victim blaming. Ik sta er niet perse negatief tegenover, als het hem kan helpen, maar de prioriteit moet wel liggen bij het gedrag van de pesters stoppen. Naar mijn idee heeft de hele klas hier namelijk last van (minder gevoel van veiligheid). Hoe staan jullie daar in? Hebben jullie nog tips?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Mijn oudste is gepest in groep 4 en later in groep 7/8. In groep 4 werd er niets aan gedaan. Wij hebben haar toen zelf op rots/water training gedaan, maar dat hielp niet veel. In groep 8 stelde school voor haar weerbaarheidstraining voor. Daar heeft ze wel veel aan gehad. Ze heeft ook gesprekjes gehad op school met de mevrouw die de training gaf. Daar ontleende ze veel steun aan. De juf heeft ook wel een stokje gestoken voor het pesten en de pesters aangesproken, maar helemaal stoppen doet het niet. De kinderen die dat doen worden niet ineens aardig omdat ze een standje krijgen van de juf. Bij mij voelde het soms ook wel een beetje als de omgekeerde wereld, wat jij ook schrijft, maar ik denk dat je de steun die je kind kan ontlenen aan goede begeleiding niet moet onderschatten. Die steun heeft hij dan in elk geval ongeacht wat die kinderen doen. Misschien heeft jullie school ook zoiets, een kindercoach, schoolmaatschappelijk werkster oid. Verder is onze dochter op judo gegaan. Dat heeft haar misschien nog wel het meeste goed gedaan. Ze krijgt daar veel meer zelfvertrouwen door.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Het voorstel van school is dat onze dochter na de zomer een klas gaat overslaan naar groep 7. Wij twijfelen daar zelf wel over. Maar de huidige situatie voortzetten is ook niet echt een goede optie. Wat denken jullie?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

loekie
Berichten: 191
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door loekie »

Vlinder, het ligt er aan of ze een goed plan hebben.
Zien ze het echt als een klas overslaan of gaat ze vanaf nu toewerken naar een start in groep 7 na de zomervakantie? Is er goed in kaart gebracht welke leerstof van groep 6 ze nog aangeboden moet krijgen? Bijvoorbeeld door haar de methodegebonden toetsen van groep 6 te laten maken en na te gaan welke strategieën ze gebruikt (met name bij spelling en rekenen)?
Wat is de reden om te wachten tot na de zomervakantie en haar niet nu over te plaatsen naar groep 6?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Ik weet nog niet wat het plan precies is. Wat ik begrepen heb is dat ze na de zomer een beter moment vinden. Ze zou dan de komende tijd de stof die ze van groep 6 nog niet beheerst kunnen krijgen of misschien meedoen met groep 6. Maar dat is verder volgens mij nog niet onderzocht. Er is wel doorgetoetst en het niveau vastgesteld, maar naar de strategieën etc die ze gebruikt is nog niet gekeken. Tot nu toe loopt het allemaal niet zo vlot met het aanpassen van het aanbod in de huidige klas, ik denk daarom dat het beter zou zijn als ze die lessen nu gewoon mee zou kunnen volgen met groep 6. Maar sociaal gezien vind ik de overstap naar groep 7 straks wel groot. Ik twijfel wel of we haar daar een plezier mee doen. Maar op de huidige manier in deze klas blijven is ook niet echt fijn.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

@ Vlinder, dat hangt er vanaf wat ze denken te bereiken met de versnelling. Hebben ze daar een visie over gedeeld? Want an sich ben ik niet tegen versnellen, maar alleen versnellen omdat de stof van het huidige leerjaar af is lijkt me wat te kort door de bocht. Als ze denken dat het jouw dochter sociaal voordeel gaat opleveren of dat jouw kind er baat bij gaat hebben sneller naar de middelbare school te gaan zou ik het doen. Anders, zeker als ze nu goed in de groep ligt, zou ik vragen of er geen mogelijkheden zijn om haar in de huidige klas te houden.
En wat Loekie ook schrijft: waarom pas na de zomervakantie versnellen als ze nu al weten dat dit gaat gebeuren? Het lijkt me veel logischer om dat dan ook gewoon nu door te pakken, tenzij er steeds nieuwe groepen gevormd worden elk schooljaar (ik geloof dat Jenaplan scholen dat doen).

loekie
Berichten: 191
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door loekie »

Maar sociaal gezien vind ik de overstap naar groep 7 straks wel groot. Ik twijfel wel of we haar daar een plezier mee doen.
Door haar nu een deel van de lessen, bijvoorbeeld de rekenlessen, in groep 6 te laten volgen kun je ontdekken of er een kans is dat ze aansluiting gaat vinden. Je hoeft dan nu nog geen definitieve beslissing te nemen.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

@Capri Is het pestgedrag richting jouw kind alleen met dit kind? Want het kan zijn dat de pester zodanig afwijkend gedrag vertoont dat een weerbaarheidstraining voor de gepeste geen enkel resultaat zal hebben. Mijn zoon werd ook gepest door één kind. Verder heeft mijn kind geen problemen op sociaal gebied. Er werd toen ook gesuggereerd dat mijn kind weerbaarder moest worden. Omdat het alleen in die specifieke situatie met dit specifieke kind plaatsvond hebben we hier niets mee gedaan. Nu was het wel te vermijden (we hebben zoon in andere trainingsgroep laten zetten) en dat is in een schoolklas helaas anders.

Capri
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Capri »

Dank jullie wel voor de reacties.
@vlinder: we gaan ook het gesprek wel aan, met de juf van school en met de therapeute die al vertrouwd was van eerder. Ik denk inderdaad dat zoon daar wel steun aan kan hebben. Maar dat verandert de situatie op school niet. Ik heb nu een kind dat ziek wordt door zich onveilig te voelen op school. Vandaag belde de juf, of ik hem eerder kon ophalen. Hij voelde zich echt niet lekker (was misselijk zei hij, zag er ook niet lekker uit). Na half uurtje thuis niets meer aan de hand. Maar morgenochtend heeft hij waarschijnlijk weer buikpijn.

@Eigenwijsneus: Dat is me nog niet helemaal duidelijk, of meerdere kinderen echt gepest worden. Mijn zoontje is sociaal niet de sterkste, maar ligt verder wel goed in de groep. Wat wel duidelijk is, is dat de hele klas hier last van heeft. Bepaalde kinderen proberen vriendschap te sluiten met de pester, uit angst om zelf gepest te worden. Dat kind is erg luidruchtig/ stoorzender in de klas, is al een aantal keer voor straf met een werkje bij groep 7/8 neergezet, waar mijn dochter zit en die vertelt dat hij ook daar dan de les verstoort (vervelende geluiden maken, zomaar ineens door de klas lopen, achterstevoren zitten en bij aanspreken op zijn gedrag geeft hij een grote mond). Ik denk wel dat je dan van "zodanig afwijkend gedrag" van de pester kan spreken?

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

@Vlinder, het is altijd een zoektocht als er een versnelling ter sprake komt. Is er al meer duidelijk inmiddels?

Ik ben wel benieuwd wanneer verrijking en compacten niet meer voldoende is. Waar ligt die grens? Dochter heeft alle vakken gecompact en verrijkt, zoals dat ze alleen verkorte instructie heeft voor taal met alleen nog taalverrijkingsopdrachten. Spelling wordt vooraf getoetst en bij foutloze toets hoeft ze niet meer mee te doen. Lezen zit ze ruim een jaar verder op leesniveau, rekenen doet ze zelfs mee met een klas hoger. Ze krijgt ook al verbreding met andere verrijkingsstof en begint een beetje te morren dat ze nergens meer ‘normaal’ met de klas mee doet. Sociaal heeft ze wel goede aansluiting, maar ze speelt net zo makkelijk met kinderen uit een klas lager. Ze zit er zelf niet om te vragen om te versnellen en school hoor ik er ook niet over. Maar ik voel haar wel in de uitzonderingspositie die ze heeft. Wat zijn jullie ideeën of ervaringen?

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

merriedroom schreef:
vr 22 apr , 2022 4:41 pm
@Vlinder, het is altijd een zoektocht als er een versnelling ter sprake komt. Is er al meer duidelijk inmiddels?

Ik ben wel benieuwd wanneer verrijking en compacten niet meer voldoende is. Waar ligt die grens? Dochter heeft alle vakken gecompact en verrijkt, zoals dat ze alleen verkorte instructie heeft voor taal met alleen nog taalverrijkingsopdrachten. Spelling wordt vooraf getoetst en bij foutloze toets hoeft ze niet meer mee te doen. Lezen zit ze ruim een jaar verder op leesniveau, rekenen doet ze zelfs mee met een klas hoger. Ze krijgt ook al verbreding met andere verrijkingsstof en begint een beetje te morren dat ze nergens meer ‘normaal’ met de klas mee doet. Sociaal heeft ze wel goede aansluiting, maar ze speelt net zo makkelijk met kinderen uit een klas lager. Ze zit er zelf niet om te vragen om te versnellen en school hoor ik er ook niet over. Maar ik voel haar wel in de uitzonderingspositie die ze heeft. Wat zijn jullie ideeën of ervaringen?
Lastig hè…
Mijn zoon heeft ook alles gecompact, krijgt overal de korte uitleg van en verrijking. Hij gaat ook maar 3 dagen per week naar school. Toch loopt hij ook in groep 5 weer enorm voor en is het voorstel om volgend schooljaar naar groep 7 over te stappen. Groep 6 is gewoon niet realistisch, daar heeft hij meer dan de helft al van gevolgd door de combinatieklas.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Nee, er is helaas nog niet zoveel duidelijkheid. School stelt versnellen naar groep 7 voor na de zomer. Maar wij zijn daar als ouders niet zo enthousiast over. Ons kind is nu al de jongste en kleinste, en dan wordt dat gat alleen maar groter en dat blijft dan ook zo de rest van haar schooltijd. De meisjes in groep 7 zijn echt wel groot en puberachtig. Wij denken dat ze daar niet zo goed tussen past. We zijn daarom verschillende opties aan het onderzoeken. We hebben nog geen idee wat het gaat worden.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Ik ga een topic doorschuiven, zoon is versneld naar groep 6. Bedankt voor het lezen en reageren allemaal :) Ik vermoed dat ik hier nog wel mee blijf lezen af en toe.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Succes en veel plezier!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Succes MrsBucket. Spannend toch wel lijkt me. Hebben jullie al een idee over volgend jaar, en een nieuwe school?

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Eigenwijsneus schreef:
ma 23 mei , 2022 12:32 pm
Succes MrsBucket. Spannend toch wel lijkt me. Hebben jullie al een idee over volgend jaar, en een nieuwe school?
Ik zie hoe mijn zoon nu ook weer opleeft doordat hij nog meer mag leren. Hij zei dat er eindelijk wat moeilijke dingen waren op school. Vind ik een heel goed teken.

Voor volgend jaar weten we het nog niet, we hebben de speld in de hooiberg nog niet gevonden.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Wat denken jullie hiervan.. De klas van mijn dochter gaf laatst een korte voorstelling voor de ouders van de liedjes die ze ingestudeerd hadden bij muziekles. Nu heeft na afloop een van de klassenmoeders een foto gemaakt van alle meisjes en deze in de ouderappgroep gedeeld. Alleen, het zijn niet alle meisjes. Mijn dochter en haar vriendinnetje staan er niet op, terwijl ze er wel waren. Mijn dochter voelt zich al een tijd niet thuis in de klas en voelt zich gepest en buitengesloten. Dat een klassenmoeder dit dan ook nog zo doet vind ik heel pijnlijk. Ik heb de behoefte om hier iets van te zeggen tegen school. Maar tegen wie? Mijn man vindt van niet. Wat denken jullie?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Vlinder42 schreef:
do 26 mei , 2022 5:49 am
Wat denken jullie hiervan.. De klas van mijn dochter gaf laatst een korte voorstelling voor de ouders van de liedjes die ze ingestudeerd hadden bij muziekles. Nu heeft na afloop een van de klassenmoeders een foto gemaakt van alle meisjes en deze in de ouderappgroep gedeeld. Alleen, het zijn niet alle meisjes. Mijn dochter en haar vriendinnetje staan er niet op, terwijl ze er wel waren. Mijn dochter voelt zich al een tijd niet thuis in de klas en voelt zich gepest en buitengesloten. Dat een klassenmoeder dit dan ook nog zo doet vind ik heel pijnlijk. Ik heb de behoefte om hier iets van te zeggen tegen school. Maar tegen wie? Mijn man vindt van niet. Wat denken jullie?
Ik snap jouw dochter's gevoelens en die van jou heel goed. Ik vraag me alleen af of deze foto op deze manier met deze intentie is gemaakt. Waarschijnlijk niet. Deze klassemoeder heeft de meisjes op de foto gezet. Leuk! Alleen niet gezien dat er twee ontbraken of niet geconstateerd dat er twee ontbraken en dat die er wel graag op hadden gewild. Die klassemoeder is waarschijnlijk niet op de hoogte van jouw dochter's gevoel over de groep.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Nou, dat ben ik niet met je eens. Als klassenmoeder ben je je wel bewust ervan dat je ervoor moet zorgen dat alle kinderen op foto’s staan ed. Dat was ik tenminste wel toen ik ooit klassenmoeder was. Dit is een geposeerde foto, niet zomaar geschoten. Ik wil nog wel geloven dat het niet expres is in de zin van dat ze ze niet weggestuurd zou hebben, maar ze heeft ze ook niet gevraagd om erbij te komen.

Ik heb hier veel moeite mee. Mijn kind wordt gepest op school en de juf bagatelliseert dat met ‘Het zijn pittige tantes.’ Dit is ook weer zoiets. Het is altijd zogenaamd allemaal leuk en niet zo bedoeld, terwijl sommige dingen wel zo bedoeld zijn, voor mijn kind niet leuk en de mensen die er voor de hele klas zouden moeten zijn zoals de juf en de klassenouders niets doen om een inclusieve sfeer te bevorderen. Het is alleen maar voor hèn leuk, daar gaat het nou juist om.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

We zijn overigens van de week bij een hb-school wezen kijken. Ik was er enthousiaster over dan ik van tevoren had gedacht. Het is ook als ouder heel fijn als je eens echt wordt begrepen hoe dat is met je kind. Hoe ze werken sprak me ook erg aan. Ik denk dat ons kind daar wel gelukkig van zou kunnen worden. Maar de afstand is wel een ding. Halen en brengen daarheen is echt wel lastig.

Wat ik bijzonder vond is dat ze geen jaargroepen of leeftijdsgroepen hebben. Iedereen werkt individueel en er kunnen kinderen van allerlei leeftijden bij elkaar in de klas zitten. Heeft iemand hier ervaring daarmee hoe dat in de praktijk is?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door boom »

Ik zou er niks achter zoeken, Vlinder. Als je ergens bevestiging in zoekt, dan krijg je dat ook. Met name richting je dochter zou ik proberen alles zo neutraal mogelijk te benaderen en juist ook proberen de andere kant van zaken op een positieve manier te belichten.

Die hb-school klinkt wel heel fijn!
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Als je twijfelt of het bijna zeker weet, zou je het toch moeten nagaan bij de klassenmoeder. En dan in de zin van ‘Wil je de volgende keer erop letten dat alle meiden op de foto staan, want nu zijn er twee verdrietig.’ Dat geeft ook ruimte aan de andere moeder om zich hierin te verbeteren.

Ik ken het dilemma heel goed van de hb-school die eigenlijk te ver weg is. Als het dé oplossing is, kan het de grote (tijds)investering waard zijn. Het wordt pas echt lastig als je niet weet of het de juiste stap is en het gaat brengen wat je zoekt. Bij ons is dit namelijk niet zo vanzelfsprekend.

Aubergine
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Aubergine »

Ook ik denk dat het een nare samenloop van omstandigheden is. En dat ze er echt niet bij stil stond.
Niet alle klassenmoeders zijn alert en medelevend, sommige kennen de klas echt niet en weten ook niet wat er speelt weet ik uit ervaring.
Ik hoop dat je de moed vind het gewoon even te noemen.
Dochter uit 2014

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

We zijn gister op een mogelijk nieuwe school gaan praten. De huidige school had helaas de gegevens niet goed aangeleverd. De documenten konden door niemand worden geopend. Dat gaf helaas veel onzekerheid bij de mogelijk nieuwe school.

Het begint wel verwarrend te worden allemaal: de huidige school stelde voor dat ze naar groep 7 gaat, waar wij als ouders niet meteen heel enthousiast over waren, maar als het voor ons kind nodig is wel voor open staan. Maar op de mogelijk nieuwe school kregen we nu een heel pleidooi van school waarom ze naar groep 6 zou moeten, alsof wij de push-ouders zijn die ons kind per se in groep 7 willen hebben. En dan gaat het ook nog om een groep 5/6. We kregen nauwelijks de kans om iets te zeggen.

Het lijkt een beetje of de adviezen voor ons kind gebaseerd zijn op de persoonlijke ervaringen van de IB’er. We zijn op zoek naar een omgeving met wat meer ontwikkelingsgelijken, dan begrijp ik niet de logica van het advies van een klas waar de helft een jaar jonger is, terwijl ze nu al nauwelijks aansluiting heeft in haar klas en haar onderwijsniveau een jaar hoger ligt dan haar huidige klas. De redenering was vooral dat ze dan straks jong op het VO zit tussen de pubers.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Blokje
Berichten: 20
Lid geworden op: za 24 jul , 2021 2:56 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Blokje »

Ik meld mij ook maar weer eens. Vorig jaar opende ik een topic over de hoge citoscores van de oudste en de trage communicatie via school. Inmiddels een jaar verder en kind is inmiddels getest (en gebleken HB) en doorgetoetst op school (hierover volgt nog een gesprek met leerkracht en IB'er). We zijn in het afgelopen schooljaar gaan kijken op andere scholen, waar wel plusklassen zijn, en naar scholen waar voltijds HB onderwijs gegeven wordt. Kind volgt ook een traject in een soort "cursusgroep" (niet schools, ook niet aan een school gebonden) voor hoogbegaafde kinderen en wij als ouders volgen daar ook de ouder-training.
Ben erg benieuwd wat het nieuwe schooljaar zal brengen en of ons kind ook vrolijker wordt/leert leren. Er vallen wel veel puzzelstukjes op hun plaats.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Mijn dochter is vandaag gaan kijken in groep 6 op haar huidige school. Ze kwam helemaal happy thuis. Ze had naast een leuk meisje gezeten en ze had in de pauze met een heel groepje gespeeld. Daar was ze helemaal verguld over. Ik vroeg wat ze dan gedaan hadden. Ze hadden gekletst en dat was zó leuk. Dat is alvast wat. Nu nog een goed begeleidingsplan en dan is het rond. En dan eindelijk vakantie! Ik zie er echt naar uit.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Eigenwijsneus
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Vlinder42 schreef:
do 16 jun , 2022 10:41 pm
Mijn dochter is vandaag gaan kijken in groep 6 op haar huidige school. Ze kwam helemaal happy thuis. Ze had naast een leuk meisje gezeten en ze had in de pauze met een heel groepje gespeeld. Daar was ze helemaal verguld over. Ik vroeg wat ze dan gedaan hadden. Ze hadden gekletst en dat was zó leuk. Dat is alvast wat. Nu nog een goed begeleidingsplan en dan is het rond. En dan eindelijk vakantie! Ik zie er echt naar uit.
Dat klinkt hoopgevend. Hebben jullie het idee van de andere school laten varen? Want je klonk daar weinig enthousiast over (begrijpelijk).

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Dat is heel fijn, Vlinder! Geeft een meisje hoop.

De laatste weken school dus de hele lvs-parade komt langs. Ze toetsen dochter steevast door elke keer. Zou ook geen eenmalig gebeuren moeten zijn eigenlijk, maar zou elke keer moeten gebeuren als je weet dat een leerling vlot is. Je wilt toch blijven weten waar de leerling staat. Dochter was oprecht trots dat ze de reken-lvs van midden groep 6 mocht proberen en met technisch lezen kwam ze zelfs op midden groep 7. Ik ben benieuwd naar de aanpassingen voor in groep 5 straks en of er eindelijk een (tijdelijke) externe plusklas voor haar komt.

Lieverding
Berichten: 80
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Al een tijdje niet hier geweest.
Inmiddels einde groep 5 hier. Helaas laatste halfjaar werkhouding veranderd ze leidt andere af en zichzelf, wil geen extra werk etc. Was te verwachten.
We hebben didactisch onderzoek laten doen door hb buro. Daaruit kwam dat ze technisch lezen gemiddeld is, begrijpend lezen boven gemiddeld, spelling loopt ze 5 maanden achter (2 spellingsregels) en rekenen ruime 1 jaar vooruit (sept gr 7).
Aanbevelingen zijn: rekentijger inzetten als regulier werk met uitleg en begeleiding en voorwaarde is dat rekenen wordt totaal gecompact. Spelling hiat wegwerken en taal compacten en verrijken, maatschappelijke projecten, wereldproblematiek, filosofische vraagstukken, smartgames inzetten op school tbv behouden motivatie.

Haar rapport was rekenen gezakt van I naar II, begrijpend lezen en spelling IV. Advies tester cito laten voor wat het is, inzetten op haar potentie en totale compaten en verrijkingspakket.

Eind augustus eindelijk hebben we gesprek met tester, school, hb specialist die met ons meekomt. Hopelijk is dan school genoeg meewerkend om haar HB lijn aanbieden zonder hoge citos en zelfstandigheid (dat is de voorwaarde op onze school om meedoen aan complete hb aanpak). Verder gaat het goed, ze tennist veel, vind het onwijs leuk, gaat naar groen en speelt veel wedstrijden.
School is wel stom en saai. Ze haat vooral Blitz! Schoolvaardigheden

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Hier is het laatste rapport binnen gekomen. Qua cito's is het over het algemeen goed; begrijpend lezen en spelling een I, DMT een II, avi instructie E5. Veel vooruit gegaan maar rekenen blijft een IV. Helaas geen terugkoppeling meer gekregen van de juf.

Verder lees ik veel over een enthousiast meisje met een goed gevoel voor humor en die goed om kan gaan met de andere kinderen. Superleuk om te lezen. :) De juf heeft het leuk opgeschreven.

Volgend jaar groep 5 maar nu eerst lekker vakantie vieren.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Mooi Dee, dat is een hele mooie beschrijving van de juf. Ik snap dat je wel meer wil weten over hoe nu met het rekenen. Taal is duidelijk haar sterke kant.

Hier ook met een prachtrapport naar groep 5. We hebben IEP en ik vind het fijn dat ze doortoetsen zodra ze hoog scoort zodat ze haar niveau weten. Zo komt ze nu uit op technisch lezen M6, rekenen E5, spelling M5 en begrijpend lezen E4. Al het compacten en verrijken blijft behouden en ze gaat straks extra naar een externe plusklas. Ik heb nu een blij en leergierig kind en dat is mede dankzij school.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Querzyx »

Wat fijn dat het goed gaat met jullie kinderen!

Dochter (groep 5) heeft ook haar rapport binnen. Cito Begrijpend Lezen heeft ze weer foutloos gemaakt en ze zit op AVI E7, maar in de feedback van meester en juf gaat het alleen maar over spelling (een III score). Ik vind dat eerlijk gezegd niet zo heel interessant, dat spelling-kwartje valt nog wel.
Nog steeds geen woord over een plusklas.

Verder heeft ze verkering! Inclusief handjes vasthouden, kusjes geven. Erg schattig allemaal. Het houdt haar erg bezig.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Plaats reactie