Groep 4 en groep 5 2021/2022

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
boom
Site Admin
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door boom »

:weerman: Geniet nog (even) van jullie vakantie!
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌲

merriedroom
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Handig besluit, die samenvoeging. Toevallig een dochter hier in groep 4 met deeltijd groep 5. Tot later!

MrsBucket
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

Ai, voor ons net een onhandige samenvoeging van topics. Zoontje gaat groep 5 en waarschijnlijk 6 doen komend jaar. Maar eerst nog 3,5 week vakantie :)
Zoontje uit maart 2015.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 242
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Onze jongste gaat naar groep 5.
Moeder van 2 meiden op de basisschool

Dee85
Berichten: 259
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Wat is de reden voor het samenvoegen?
Schooljaar '21-'22: oudste 2 atheneum, middelste groep 8 en jongste groep 4.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 242
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Geen idee. Op het voorgaande forum werd het topic voor het volgende jaar meestal geopend door een actief forumlid van die groep. Ik heb niet gehoord waarom nu hiervoor is gekozen, maar het zal waarschijnlijk zijn omdat sommige groepen wat leeg zijn gebleven.
Moeder van 2 meiden op de basisschool

Clnl
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:35 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Clnl »

Onze dochter (de jongste) begint over 2 weken in groep 5, dus ik schrijf hier ook graag mee.

Dee85
Berichten: 259
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ik zag het bij meerdere topics, vandaar m'n nieuwsgierigheid.
Ben benieuwd hoe het uitpakt!
Schooljaar '21-'22: oudste 2 atheneum, middelste groep 8 en jongste groep 4.

Eigenwijsneus
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Vlinder42 schreef:
vr 13 aug , 2021 7:47 pm
Geen idee. Op het voorgaande forum werd het topic voor het volgende jaar meestal geopend door een actief forumlid van die groep. Ik heb niet gehoord waarom nu hiervoor is gekozen, maar het zal waarschijnlijk zijn omdat sommige groepen wat leeg zijn gebleven.
Maar bleven deze specifieke groepen afgelopen jaar leeg? Want ik lees ook wel van andere groepen hier op het forum (o.a. de groepen waar mijn kinderen in hadden "horen" zitten qua leeftijd) maar ik vind het best verwarrend om nu ook over een andere groep in hetzelfde topic te lezen.
In mijn herinnering van mijn oudste was groep 5 qua ontwikkeling/ stof/ structuur en uitdagingen wel echt heel anders dan groep 4.

Eigenwijsneus
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Na mijn gemopper op de indeling van de topics :-)

Mijn zoon gaat naar groep 5. Hij heeft nog net vorig schooljaar de diagnose Ernstige Enkelvoudige Dyslexie gekregen waarvoor de behandeling hopelijk snel wordt opgestart. We zijn benieuwd wat voor effect de behandeling op zijn spelling en (technisch) lezen zal hebben, maar ook vooral naar het effect op zijn zelfvertrouwen.

boom
Site Admin
Berichten: 439
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door boom »

Als het toch niet bevalt deze twee groepen in een topic, laat het vooral weten. Dan splitsen we het op.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌲

Dee85
Berichten: 259
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dochterlief heeft gisteren even kennisgemaakt met de nieuwe juf en de klas gezien. Kennismaking voor de vakantie was niet gelukt wegens ziekte.
Vraagt de juf of ze er zin in heeft. Dochter: nog niet zo heel erg. :roll: Dat snap ik ook wel, dochter is een echte uitslaper en die kan zich de hele dag op haar kamer of in de tuin vermaken. Zit helemaal in haar eigen spel en heeft ook niet echt anderen nodig om het goed te hebben.
Ze zit in een groepje bij haar vriendin, dat vindt ze erg leuk. En verder interesseert het haar geloof ik niet zo met wie ze zit. Ik hoor van andere mensen dat de juf erg leuk is dus dat is positief. Ze is jong en onze ervaringen met jonge leerkrachten zijn erg goed; ze zijn positief, open minded en luisteren goed. Met de oudere leerkrachten is dat heel wisselend geweest. Kortom: we hebben er vertrouwen in!
Schooljaar '21-'22: oudste 2 atheneum, middelste groep 8 en jongste groep 4.

merriedroom
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ik ben ook zeker benieuwd hoe dit gemengde topic gaat uitpakken. Lossen vragen en onderwerpen kunnen ook in aparte topics. Ik zag ook een oproep daartoe, zodat er een mooi naslagwerk komt voor nieuwe ouders die zoekende zijn.

School start hier bijna. Dochter heeft er op zich wel weer zin in. We gaan zien hoe het loopt. Op dit moment geen risico’s of problemen in beeld. Een van de juffen heeft ze tot nu toe elk jaar gehad toevallig, omdat die naar groep 4 ging vorig jaar van de kleuters en dochter halverwege vorig jaar in diens klas rekenen volgde en nu de rest van de lessen. Ze hebben een goede klik samen gelukkig.

Meisje16
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Meisje16 »

Dochter had heel veel zin in school! Eerste dagen waren echter niet overtuigend positief. Uiteraard wennen aan nieuwe unit en nieuwe juffen, maar toch al wat signaaltjes waar we alert op moeten zijn. M.n. het sociaal wenselijke (aanpassen; tegen de juf zeggen wat dochter denkt dat juf wil horen ipv wat ze daadwerkelijk zelf denkt/wilt/voelt) en de botsing tussen het ene kant aansluiting vinden in spel en werken met (veel) oudere kinderen en aan de andere kant nog heerlijk fantasiespel spelen in de zandbak (wat die kinderen niet meer willen)...

Dee85
Berichten: 259
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Hier is de start een beetje mwah.
Dochter vertelde dat ze 2x per week met een groepje leest. Eenmaal daarvan met remedial teacher. Ik wist niet dat het lezen zo slecht ging. Misschien is het gebaseerd op de E3 Cito's die geen hoge scores lieten zien. Ook spelling was van een I naar IV gegaan. Hier thuis heb ik niet de indruk dat ze slecht leest. Ze leest niet vaak, we stimuleren het wel. Ze leest nu Dolfje Weerwolfje. Een wat dunner boekje. Dat gaat langzaam maar het gaat en ze vindt Dolfje te gek. Ik ben dus wel benieuwd waarom ze RT heeft. Ik sta er niet negatief tegenover, maar zou wel fijn zijn als ze daar even over informeren.

Vandaag waren er tranen omdat dochter niemand had om mee te spelen in de tweede pauze. Ze heeft 1 vriendin in de klas die met iemand anders wilde spelen en volgens dochter was er niemand meer over. Ze zei tegen papa dat iedereen zo anders is dan zij. We weten niet goed wat ze ermee bedoelt. Wat mij opvalt is dat ze klasgenoten altijd heel enthousiast groet als we ze op straat tegenkomen. Ook na de zomervakantie was ze heel enthousiast maar ze krijgt van eigenlijk niemand een enthousiaste reactie terug.

Ze is verder behoorlijk afgemat, maar geloof dat ze de juf leuk vindt. Volgende week kennismaken met de juf. Dan kan ik eens vragen naar de leesgroepjes.
Schooljaar '21-'22: oudste 2 atheneum, middelste groep 8 en jongste groep 4.

Eigenwijsneus
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Dee85 schreef:
do 02 sep , 2021 7:16 pm
Hier is de start een beetje mwah.
Dochter vertelde dat ze 2x per week met een groepje leest. Eenmaal daarvan met remedial teacher. Ik wist niet dat het lezen zo slecht ging. Misschien is het gebaseerd op de E3 Cito's die geen hoge scores lieten zien. Ook spelling was van een I naar IV gegaan. Hier thuis heb ik niet de indruk dat ze slecht leest. Ze leest niet vaak, we stimuleren het wel. Ze leest nu Dolfje Weerwolfje. Een wat dunner boekje. Dat gaat langzaam maar het gaat en ze vindt Dolfje te gek. Ik ben dus wel benieuwd waarom ze RT heeft. Ik sta er niet negatief tegenover, maar zou wel fijn zijn als ze daar even over informeren.

Vandaag waren er tranen omdat dochter niemand had om mee te spelen in de tweede pauze. Ze heeft 1 vriendin in de klas die met iemand anders wilde spelen en volgens dochter was er niemand meer over. Ze zei tegen papa dat iedereen zo anders is dan zij. We weten niet goed wat ze ermee bedoelt. Wat mij opvalt is dat ze klasgenoten altijd heel enthousiast groet als we ze op straat tegenkomen. Ook na de zomervakantie was ze heel enthousiast maar ze krijgt van eigenlijk niemand een enthousiaste reactie terug.

Ze is verder behoorlijk afgemat, maar geloof dat ze de juf leuk vindt. Volgende week kennismaken met de juf. Dan kan ik eens vragen naar de leesgroepjes.
Mijn kinderen kunnen niet enthousiast reageren. Mijn kind van 7 zegt nu nog altijd niks terug, die van 9 zegt weleens iets terug maar moet zich enorm inspannen om dit te doen. Het is geen onwil. Mijn kind registeert nauwelijks dat er iets wordt gezegd en is te langzaam om een sociaal wenselijke reactie te geven. Ik vind het juist zo opvallend dat kinderen zo vergevingsgezind zijn. Vriendje van oudste zei ooit eens: hij zegt nooit iets terug, maar ik weet dat hij me ziet hoor! Ik vind het niet erg dat hij niets terug zegt. (dit naar aanleiding van mijn pogingen hem iets terug te laten zeggen). Dit zal niet voor alle kinderen gelden, maar mijn over het algemeen sociaal vaardige kinderen kunnen dit dus nog niet.

Eigenwijsneus
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

Zoon zit nu twee weken op school. Het gaat volgens mij heel goed, want hij komt enthousiast uit school.
Zoon zit ook in de RT groep voor lezen, maar dat is niets nieuws omdat hij echt een leesachterstand heeft door zijn dyslexie. In die leesgroepjes wordt volgens mij veel aandacht geschonken aan tempolezen. Dat is bij mijn kind 1 van de problemen. Ik vind zelf dat hij best redelijk leest, alleen langzaam en wat slordig. Maar hij begrijpt wat hij leest en dat was voor ons het belangrijkste. Hij las thuis boeken op AVI E4 niveau zonder problemen. Na het dyslexieonderzoek begrijpen we dat zoon dus heel erg langzaam leest tov klasgenoten, veel meer fouten maakt en een radende leesstrategie heeft. Door een hoog IQ lijkt hij het allemaal best te kunnen. Hij leest 1/3e van een zin en verzint de rest erbij. Dan krijg je vaak best een kloppende zin. Alleen met woorden die er niet staan, verkeerde lidwoorden, synoniemen etc. Hij kan dus prima, in zijn hoofd, een boek lezen. Niemand die zegt dat het niet klopt. Pas als hij hardop moet lezen blijkt (voor de toehoorder) dat er iets niet helemaal goed gaat. Hij bleek op pas M3 niveau te kunnen lezen, volgens de normen.

Dee85
Berichten: 259
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Ja tempo is hier ook wel een dingetje en niet alleen met lezen. ;) Dus zou zomaar kunnen dat ze daarvoor RT krijgt.
Voor dyslexie zijn hier geen aanwijzingen.

En inderdaad qua wel/niet enthousiast reageren zal dat niet voor alle kinderen hetzelfde zijn, dat ze allemaal niet enthousiast kunnen reageren. Maar vind het voor dochter wel sneu al lijkt ze zich er nu niet zo van bewust. Hoor deze week ook geregeld dat die ruzie zoekt en weer een ander haar pijn doet maar als je verder vraagt kan ze niet zeggen waarover een ruzie ging of dat een kind haar dan heeft geslagen of geknepen bijvoorbeeld. We zeggen altijd dat ze eerst zelf moet proberen het op te lossen en anders naar de juf. Misschien is het gewoon de vermoeidheid die de nu de overhand heeft.
Schooljaar '21-'22: oudste 2 atheneum, middelste groep 8 en jongste groep 4.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 242
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Bij ons begon na 4 dagen vanochtend dochter weer: ‘Hoef ik niet naar school, ik voel me niet lekker.’ :confused:
Moeder van 2 meiden op de basisschool

merriedroom
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Botsingen horen er ook wel bij. Bij de kleuters waren die akkefietjes zo voorbij. Als ze ouder worden, blijft dat meer hangen. Dochter had vorig jaar ook af en toe aanvaringen. Kwam ze naast een jongen in de klas die ze ‘haatte’. Ik vroeg waarom. ‘We willen allebei elke keer dezelfde fiets bij het buitenspelen.’ Een paar dagen later vroeg ik of het nog steeds bal was. ‘Nee, we hebben het goed gemaakt en nu spelen we om de beurt.’ Ik vermoed dat er een juf wat begeleiding heeft geboden toen. Maar ook ‘die is vervelend’ en ‘deze doet gemeen tegen me’. Bij de gesprekjes met de juf vraag ik altijd hoe ze in de klas ligt. En daar krijg ik positieve reacties op terug. Dan maak ik me verder geen zorgen.

Ach Vlinder, is dit een bekend signaal?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 242
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

merriedroom schreef:
vr 03 sep , 2021 3:44 pm
Ach Vlinder, is dit een bekend signaal?
Ja, helaas wel. Ze gaat op zich met plezier naar school, ze vindt leren leuk en de juf lief. Maar toch elke keer dit. In groep 1-3 had ze veel last van onderpresteren en in groep 4 is ze heel perfectionistisch en faalangstig geworden. Ze zit nu in groep 5 en krijgt een kindercoach. Ik had alleen niet verwacht dat het na 4 dagen alweer zover zou zijn.. Ze zit in een groepje met 2 hele drukke kinderen en ze heeft ook met 1 jongetje dat ze de hele tijd kijken wie is het eerste klaar, wie heeft de minste fouten..
Moeder van 2 meiden op de basisschool

merriedroom
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Dat geeft een onveilige sfeer in de klas voor je dochter. Heeft de juf dit door en wat doet ze daaraan? Van die drukke kinderen is het lastiger, maar dat wedijveren lijkt me onwenselijk. Daar zou je goed op moeten kunnen sturen. Heb je al kennis gemaakt met de juf? Hopelijk is het iemand die er open in staat.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 242
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Helaas was de kindercoach ziek en werd meteen de telefonische intake al uitgesteld. Of de juf op het wedijveren let.. Ik denk het niet. De school stimuleert dit juist. Vorig jaar in groep 4 besprak de juf ook al de cito resultaten met de kinderen met grote stress voor mijn dochter tot gevolg. Ze weten alles van elkaar. Mijn dochter wist van een klasgenootje precies te vertellen van welk leesniveau naar welk leesniveau die was gezakt..
Moeder van 2 meiden op de basisschool

merriedroom
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Was dat niet een achterhaalde methode zoals het hardop cijfers voorlezen voor de klas van slecht naar goed? Dochter weet ook precies wie op welk niveau rekent, leest en werkt, ook van de andere klassen (kleuters, groep 3, groep 5) en zelfs wat groep 7 nu doet. Dat is niet omdat ze alles op school aan de grote klok hangen, maar haar ontgaat helemaal niets en ze ziet alles gebeuren. Hier is juist de insteek dat ieder op het eigen niveau werkt en waar mogelijk met anderen die ook op dat niveau zitten en niet gaan zitten vergelijken. En toch weet dochter het van iedereen te benoemen.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 242
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Mijn dochter is ook heel opmerkzaam, maar het blijkt ook een heel prestatiegerichte school te zijn.
Moeder van 2 meiden op de basisschool

loekie
Berichten: 59
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door loekie »

Dat kinderen het van elkaar weten vind ik nog niet heel verontrustend. Kinderen merken veel op. In kleutergroepen weten kinderen vaak al wie er veters kan strikken, wie hard kan lopen, wie goed kan puzzelen en wie al veel letters kent. Zonder dat er scores werden benoemd wist ik zelf op de lagere school ook wie er goed was in lezen en rekenen en wie niet. Wat m.i. vooral belangrijk is is dat daar geen waardeoordeel aan hangt en dat kinderen erop gericht zijn hun eigen vaardigheden te vergroten i.p.v. beter te presteren dan een ander. Om te wedijveren heb je minimaal twee kinderen nodig. Vlinder, heeft je dochter door dat wedijveren alleen gebeurt als ze daar zelf aan meedoet? (Voorbeeld: jongen zegt: ik had minder fouten/ was sneller klaar. Mogelijke antwoorden: gefeliciteerd! of: ik heb geoefend met ..).

Capri
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Capri »

Hallo allemaal,

Ook hier is het schooljaar inmiddels weer begonnen. Zoontje had er geen zin in zei hij (terwijl hij neuriënd zijn brood stond te smeren en tas in te pakken) maar hij was wel heel nieuwsgierig naar wat ze allemaal gaan doen in groep 4/5 en welke nieuwe kinderen er in zijn klas zitten.
Hij stond vol zelfvertrouwen en met een grote glimlach te wachten tot ze op de eerste schooldag naar binnen zouden gaan. Nu ook door dezelfde ingang als zijn grote zus (groep 8) dus je "ziet" hem groeien bij wijze van spreken...
Als je bedenkt waar we vandaan komen, is dit wel even mooi om van een afstandje te bekijken en van te genieten... De juf heeft hij al voor zich gewonnen (hele lieve juf), want die kwam op de eerste dag mijn dochter tegen in de gang en zei: wat een lief broertje heb jij! (niks aan doen, niets verklappen haha ;-) )

Ben benieuwd wat het schooljaar ons brengen zal!

Groetjes!

Dee85
Berichten: 259
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Leuk om te lezen Capri, zo'n goede start!

Ik heb een gesprekje met de juf gehad en dochter zit inderdaad in het RT clubje voor lezen. Waarom wist ze niet precies, waarschijnlijk leestempo. Vind het helemaal prima, hoop dat ze er iets aan heeft. Verder wordt er sinds dit jaar groeps doorbroken gewerkt. Dus instructie bij verschillende leerkrachten en onderwijsassistentes. Het is nog even wennen. Net als het werken op een Chromebook. Veel nieuwe prikkels waardoor dochter behoorlijk moe is. Leuke juf overigens, heel enthousiast.
Schooljaar '21-'22: oudste 2 atheneum, middelste groep 8 en jongste groep 4.

Eigenwijsneus
Berichten: 13
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 1:08 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Eigenwijsneus »

loekie schreef:
wo 08 sep , 2021 8:22 pm
Dat kinderen het van elkaar weten vind ik nog niet heel verontrustend. Kinderen merken veel op. In kleutergroepen weten kinderen vaak al wie er veters kan strikken, wie hard kan lopen, wie goed kan puzzelen en wie al veel letters kent. Zonder dat er scores werden benoemd wist ik zelf op de lagere school ook wie er goed was in lezen en rekenen en wie niet. Wat m.i. vooral belangrijk is is dat daar geen waardeoordeel aan hangt en dat kinderen erop gericht zijn hun eigen vaardigheden te vergroten i.p.v. beter te presteren dan een ander. Om te wedijveren heb je minimaal twee kinderen nodig. Vlinder, heeft je dochter door dat wedijveren alleen gebeurt als ze daar zelf aan meedoet? (Voorbeeld: jongen zegt: ik had minder fouten/ was sneller klaar. Mogelijke antwoorden: gefeliciteerd! of: ik heb geoefend met ..).
Eens dat kinderen dit onderling zeker ook aanwakkeren, maar het ligt zeker ook aan de insteek van school. Als er cijfers in de klas worden voorgelezen, plusklassen worden gecreerd waar je in mag als je bepaalde cijfers haalt en privileges worden toegekend aan kinderen die hoog scoren is het belang voor kinderen daar om dus hoog te scoren ten opzichte van klasgenoten en te vergelijken. Mijn langzame slimme kind ging onderdoor aan de prestatiedruk en hebben we van school gehaald en naar een school gedaan met een andere focus. Hier bleek het wel mogelijk te zijn om kinderen hun eigen successen te vieren zonder dat af te zetten tegen die van een ander. Mijn kind weet dat hij op het hoogste niveau rekent, maar ziet dat andere dingen hem moeite kosten waar de mindere rekenaar juist heel goed in is. Hij ontvangt geen priviliges omdat hij op een hoger niveau rekent, slechts een ander boek en soms andere instructie. Er hangt niet aan een (positief) waardeoordeel aan excelleren in cognitieve vaardigheden en gym, maar aan inzet en samenwerken. (er zijn ook veel dingen die beter kunnen op school, we zijn niet uitsluitend positief)
Meest treffende vond ik mijn zoon in groep 3 op de oude school toen hij RT kreeg voor lezen. Hij zei: kinderen mogen naar de plusklas, ik moet naar de minklas, maar dat noemen ze "Juf E".

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 242
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

De minklas, ai. Tja. Ik ervaar het idd ook zo, Eigenwijsneus. Hoe school met die dingen omgaat, maakt wel degelijk uit. Mijn oudste zit op een montessorischool en dan zie je dat daar de dingen heel anders gaan. Ook daar geen privileges, want iedereen werkt op zijn eigen niveau. Achteraf denk ik dat het misschien beter was geweest als we de jongste ook naar die school hadden gedaan, maar op dat moment hadden we dat anders ingeschat. Nu zit ze op een school die veel ervaring heeft met hb, maar die ook erg prestatiegericht is en daar kan ze niet zo goed tegen. De komende tijd gaat ze naar een kindercoach. Hopelijk levert dat wat verlichting op voor haar.

Wat fijn, Capri, dat hij het zo naar zijn zin heeft! Ik weet nog hoe lastig het ging.
Moeder van 2 meiden op de basisschool

merriedroom
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

De kop is van het schooljaar af. Startgesprek met de juf geweest. Dochter is goed begonnen aan het schooljaar en is heel blij met haar klas. Ze heeft een juf die haar al kent en meteen een goede benadering inzet: een keuze geven i.p.v. een opdracht opleggen. En uitleggen. Natuurlijk alleen als dat kan, maar dat helpt ontzettend om haar mee te krijgen. Ze is van het autonome, creatieve type. Dat blijf ik wel moeilijk vinden, want ik vind haar hierin erg kwetsbaar. Als ze een leerkracht tegenover zich zou krijgen van ‘de oude stempel’ is het snel gedaan met school voor haar, met leren en met haar welzijn. Het valt mij op hoeveel makkelijker er op verschillende niveaus gewerkt kan worden in groep 4. In elk geval wil ik sterk inzetten op aanpassingen in haar eigen klas, want ze heeft goede aansluiting in deze groep.

Aubergine
Berichten: 28
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Aubergine »

merriedroom schreef:
wo 15 sep , 2021 2:28 pm
Het valt mij op hoeveel makkelijker er op verschillende niveaus gewerkt kan worden in groep 4. In elk geval wil ik sterk inzetten op aanpassingen in haar eigen klas, want ze heeft goede aansluiting in deze groep.
Alsof ik het zelf geschreven heb! Precies mijn woorden na de introductie film van van de week!

Hier verder vooral benieuwd wat het jaar gaat brengen, ze is voor nu erg enthousiast en vrolijk iedere dag. Ik hoop dat dat zo blijft.
We staan op de wachtlijst voor testen, dus daar ook benieuwd naar!
Dochter uit 2014

merriedroom
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ha, mooi Aubergine! Waarop gaat er (ook alweer) getest worden en welke antwoorden hopen jullie te vinden?

Met plezier naar school gaan, laat veel zorgen en problemen smelten als sneeuw voor de zon. Dochter had vandaag een hele leuke dag op school. Vorige vrijdag nog een botsing met de juf gehad omdat ze dacht zelf haar weekopdrachten te mogen inplannen, maar dat moest nog klassikaal. De juf sprak af dat ze deze week het wel zelf mocht doen. Dus thuis een stralende meid die ‘als enige van de hele klas!’ haar eigen weektaken voor komende week mocht inplannen. Verder niet autonoom of zo :mrgreen: maar heerlijk dat daar ook ruimte aan gegeven wordt waar dat kan. Maakt heel veel verschil uit voor zo’n kind.

Meisje16
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Meisje16 »

Heerlijk dat autonome!
Dochter heeft inmiddels haar plekje een beetje gevonden. Van de week heeft ze zelf een briefje voor de juf geschreven, want iets vragen vindt ze nog wel moeilijk. De juf was heel blij en zei hetzelfde als wat ik de hele tijd tegen haar zeg; dat als ze laten weten wat ze wil/kan, dat de juf daar dan ook iets mee kan!
Het buitenspelen gaat inmiddels ook wat beter; ze heeft de beste voetbalspeler gevraagd om haar te leren voetballen zodat ze met de grotere kinderen mee kan doen. (En blijkbaar werkt dat en wordt ze geaccepteerd!) Volgende week ouder-kindgesprek met mentor en de week daarop haar eerste presentatie. Dat praten voor de klas vindt ze uiteraard wel spannend, maar in principe is het een aardige kletskous, dus volgens mij komt dat wel goed!

Lieverding
Berichten: 13
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Ik sluit mij hier bij! Vind leuk om mee te lezen/kletsen af en toe.
Mijn oudste gestart in groep 5 gewoon basisschool met hb passend onderwijs. Niet dat ze hb is of dat ze dat zien :mrgreen:

Een klein introductie:
Ze vind altijd school leerkrachten kinderen etc te gek. Gaat echt met veel plezier naar school, heeft vriendinnen overaal en aldus leerkrachten elk jaar het is “een super lief meisje!”. Tot zover op school want thuis hebben we een soort tweeling van haar :lol:
De meeste piek hebben we in de wintermaanden (denk gerelateerd aan meer thuis/ minder buiten en school die begint leuk maar erna wordt best wel saai).
Ze is eigenlijk tevreden met wat ze krijgt en doet her foutloos en prestatiegericht. Ze wil meer maar krijgt niet. Aanpak 3 heeft ze van rekenen want ze maakt nooit fouten in rekenschriften en toetsen. Cito toetsen foutloos. Taal en spelling vind ze niet zo leuk maar die gaan ook prima, 3* heeft ze boeken.
Ze is verder altijd overdruk en wil alles zien, onthouden, meedoen, beleven, niets missen. Sportief begaafd (denk ik) aangezien ze is echt nooit moe, doel en prestatie gericht en wil beter worden en winnen. Leert erg snel alles.
doet veel aan sport hockey tennis modern dans en ballet incl wedstrijden 8-10 uur per week gemiddeld. Dit jaar geselecteerd door knltb voor 1 jarige jeugdopleiding topstporter tennis (oranje). Vind ze echt heel leuk en als ik haar vraag of ze kiest training of kinderfeestje moet ze nadenken maar kiest toch de training. Ze wil nog paardrijden en turnen en handbal erbij doen.. mooi niet :mrgreen:

Ze doet zoveel en wordt niet moe, slaapt goed etc. Ik heb het idee dat ze steeds beter kan handelen met haar woede-uitbarstingen en gedraag thuis nu ze 8.5 is. Op school etc houd ze zich in of komt het niet aan bod ivm werkjes en bezigheden. Maar thuis soms is echt even zoeken. Ze worst zo boos soms van nieys of van regels, van onrecht, van iemand die zich niet houdt aan afspraak. Ze is heel ongeduldig, praat erg druk en veel. Ze vins het vervelend regels op te volgen met waarom niet “omdat ik dat zeg” ze wil uitgebreide uitleg en dan vraagt ze het nog een paar keren om uitleg te omzeilen.

Vorige week start gesprek leerling-leerkracht gehad. Is bij ons een soort gesprek waar ze vragen kind van alles en kind mag zeggen en jij als ouder mag niets. Ging goed tot ik vroeg of dochter ook zo druk is op school. Nee want nee enkel kletsen doet ze veel. Leerkracht vond dat drukte thuis en in hoofd wel vreemd gedrag en schreef mogelijke adhd op. Ze vroeg of we willen testen en dat er behandeling mogelijk is met pilletjes etc. En dat ze het gaat nog overleggen en observeren. Dochter gaf ook nog zelf aan dat ze best druk is thuis en drukke hoofd heeft. Ze zouden op school mindfulness training gaar geven. Verder nog gaf ze aan meer rekenwerk willen maar de juf zei je doet al aanpak 3, is al veel. Meer is er niet voor je. Dochter zei nee hoor er is nog aanpak 4. Juf zei: eee hmmm ja he dat klopt (hoe weet je dat?) maar dat is dan voor heel weinig kinderen die extra goed in zijn.

Ik vond het wat een raar gesprekje. Ging zelf even wat lezen en zoeken en aangezien wel sinds haar geboorte worstelen met hb kenmerken en nu wordt adhd geopperd gaan we in gesprek met hb praktijk. Daar hebben we over een week een intake. Op basis wat ik hun heb doorgegeven denken ze niet direct aan adhd maar stellen eerst voor intelligentie onderzoek te doen.
We gaan eerst in gesprek en dan kijken we dan wat we doen of niet. Omdat ze dus prima op school meedraait en thuis ook niet direct muren sloopt en iedereen leed daaraan hoeven we of school denk ik in principe niets. Maar we willen het weleens zelf ook weten of ze hb is of niet of er is iets anders aan de hand zodat we het puzzel kunnen afmaken thuis en indien nodig inzetten op school.

Capri
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Capri »

Vlinder42 schreef:
di 14 sep , 2021 12:26 pm
Wat fijn, Capri, dat hij het zo naar zijn zin heeft! Ik weet nog hoe lastig het ging.
Dankjewel! Het gaat erg goed naar ons idee. Vandaag startgesprek gehad, en juf was ook heel tevreden. Ze krijgt niet zo goed hoogte van zoon, behalve dan dat hij tevreden in de klas zit, dus hoopt dat we signalen doorgeven als iets niet lekker loopt of juist te makkelijk is. We kregen vorige week een mailtje dat zoon was ingedeeld bij een apart groepje voor begeleidend lezen, en dat ze dat nog kon uitleggen in dit gesprek. Daar was ik zeker benieuwd naar, want het kwam voor mij volledig uit de lucht vallen. Nu blijkt dat ze adhv de zeer tegenvallende cito's van afgelopen juni (einde schooljaar, de koek was op, zoontje paar keer niet fit/slecht slapen door jeuk/allergieklachten) hadden gedacht dat hij extra ondersteuning nodig had hiervoor. Ik snapte hier niets van, want vorig jaar is hij in de reguliere groep 3 al begonnen met begrijpend lezen groep 4 met een groepje, juist omdat het lezen al zo super goed ging. Dan zou je denken dat ze in groep 4 gewoon door kunnen hiermee?

Er is reeds een extern bureautje ingeschakeld, dat helemaal niet ingespeeld is op HB-kinderen. Vorige week eerste les was helemaal niet goed gegaan zei de klassejuf. De bijlesjuf "moet" nu eerst op een gewone schooldag een keer mee komen draaien om te kijken hoe ze daar met de kinderen omgaan. Ik weet er verder niet het fijne van, maar ik heb gezegd dat ze maar goed moeten kijken naar het werkelijke werkniveau van mijn zoon en niet enkel naar de cito's (of naar het feit dat ze nu geld te verspillen*** hebben voor bijles). Onze wens is, en dat had ik ook uitdrukkelijk aangegeven, dat onze jongste vanaf dit schooljaar zo gewoon mogelijk kan meedoen met de rest van de klas, nadat we een aantal behoorlijk moeilijke jaren achter de rug hebben, waarvan jongste 2 jaar lang een uitzonderingspositie heeft gehad op school. En dan doen ze dit zonder overleg?! Hopelijk zit hij snel weer "gewoon" in de klas, ook bij begrijpend lezen.

*** Sorry maar ik heb een zeer pittige / afkeurende mening over die NPO gelden... (en überhaupt over "corona-achterstanden") als je ook een thuiszitter hebt waar al jaren gezegd wordt dat er zelfs geen geld is om een inlogcode voor muiswerk of een schriftje aan te schaffen voor hem... Inmiddels ook geen school meer betrokken, maar SWV (het rijkste PO swv van heel NL) wil het ook niet betalen. Die schuiven alleen maar alles op zorg af...

merriedroom
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

De weg verloopt niet vanzelf duidelijk. Nu geld tegen de plinten aanklotst, mogen ze er niet ineens zo rigoureus mee omgaan. En even vergeten de ouders te betrekken bij aanpassingen, zoals toestemming om externen erbij te betrekken. Ik hoop dat de juffen en de school in bredere zin wel in het oog houden dat jij hetzelfde doel hebt voor je kind en dat jouw inbreng ook waardevol is.

Geld voor achterstanden: de sluizen gaan open. Geld voor andersoortige aanpassingen, waaronder meer uitdaging… nopes, is een luxe-probleem. We zijn hier in Nederland nog lang niet zo ver ondanks mooie woorden vanuit de regering over ‘excellente leerlingen’. Ik deel je frustratie.

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 259
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Pompom »

Waar de NPO gelden aan besteed worden verschilt enorm van school tot school, ook binnen eenzelfde schoolbestuur. Op de school waar ik nu werk gebruiken we het juist ook voor meer en anders, zowel verrijkend als remediërend.
Het scheelt ook in de werkdruk voor de leerkracht in de klas, waardoor we nog meer maatwerk kunnen leveren. En we komen toe aan dingen die al langer nodig waren en waar we nog vele jaren plezier van kunnen hebben.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Capri
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Capri »

Ik heb het gesprek van gisteren laten bezinken, nog es met mijn partner overlegd en het zat me toch niet lekker. Dit heb ik vandaag vriendelijk aan de juf aangegeven, of ze nog eens (in overleg met de juffen van vorig jaar en de intern begeleider die al nauw betrokken is geweest) wil kijken of het echt nodig is dat zoon deze lessen volgt. Hij gaf zelf aan dat hij het heel onprettig vond (niet in de klas mogen meedoen en een hele strenge juf). Hopelijk komen ze gauw tot dezelfde conclusie als wij.

Het bureau dat deze "bijlessen" verzorgt is overigens normaal gesproken (pre NPO tijdperk) gespecialiseerd in coachen van leerlingen met leer- en gedragsproblemen. We hebben eigenlijk wel even genoeg van die hele therapiehoek en dat was ook de afspraak die we met school gemaakt hadden: tot de herfstvakantie kijken hoe hij het op eigen kracht in de klas doet, daarna - alleen indien nodig - extra hulp inzetten.

De juf gaf als reactie op mijn bericht van vandaag iig aan dat ze het zou bespreken en er alle begrip voor had, dus dat is fijn.

MrsBucket
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door MrsBucket »

We zijn nu een paar weken onderweg en het gaat goed! Zoontje leert van alles in groep 5 en dat is voor het eerst in zijn schoolcarrière. Hij geniet ervan en komt dagelijks met nieuwe feitjes thuis. Ik zag hem echt ‘aan’ gaan. Zo tof om te zien!
Zoontje uit maart 2015.

merriedroom
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Capri, beter laat dan nooit? Hopen dat er wat uit dat gesprek komt.

En mooi nieuws MrsBucket! Dat is wat je wilt voor je kind. Op school heeft dochter een fantastisch thema voor de zaakvakken (licht en donker, dag en nacht) en dan zie je dat er zoveel energie vrij komt. Heerlijk om te zien.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 242
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Ik kom er steeds meer achter dat mijn dochter moeite heeft met drukte en lawaai op school. Ze kan er wel mee omgaan, maar ze komt er helemaal uitgeput van uit school. Herkent iemand dit? Hoe ga je daarmee om?
Moeder van 2 meiden op de basisschool

Meisje16
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Meisje16 »

Dochter heeft daar ook veel moeite mee. Vorige week ook aangekaart in het gesprek met school. Ze heeft zelf uitgelegd wat ze niet fijn vindt. En de juffen herkenden het. Juffen hebben aangegeven dat ze altijd in de Stilteruimte mag gaan zitten (ook al is de deur dicht), of zelf een plekje mag zoeken waar ze rustig kan zitten. (In haar geval heeft het er ook mee te maken dat iedereen blijkbaar graag bij haar aan tafel aansluit, dat de andere kinderen dan willen kletsen, maar dat dochter gewoon haar werkjes wil doen.) Ze vindt het nog wel moeilijk om dingen gewoon in de klas aan te geven en naar de juffen uit te spreken, maar ze gaat nu een manier bedenken waardoor ze dat tóch iets beter kan (bv. blokjes of kaartjes op tafel met kleuren/gevoelens). Fijn om te merken dat de juffen zo meedenkend zijn! Succes met het vinden van een oplossing!

Dee85
Berichten: 259
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Mijn dochter komt vaak heel wit uit school. Ze heeft dan wel een leuke dag gehad, maar is erg moe. Ze moet erg wennen aan het werken met chromebook en het groepsdoorbroken werken.
Zij is een dromer, dus die droomt heerlijk weg en dat wordt erger als ze moe is. Niet echt een handige manier van ermee omgaan. ;) Ze zoekt vaak ook de rust op in de pauzes, soms speelt ze lekker alleen.
Schooljaar '21-'22: oudste 2 atheneum, middelste groep 8 en jongste groep 4.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Von »

Misschien ook even checken of de ramen altijd open staan voor ventilatie. Afgezien van last van de drukte (die ik me goed voor kan stellen en die je inderdaad serieus moet nemen) kan dat ook heel veel witte snoetjes en hoofdpijn schelen.
Ik spreek uit ervaring. Als ik t vergeet in de klas krijg ik zelf zo'n wit snoetje en hoofdpijn, en veel kinderen met mij.

Dee85
Berichten: 259
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Dee85 »

Dat is wel een goede. Mijn dochter zit nu in een noodgebouw met hyper-luxe ventilatiesysteem, maar of dat hetzelfde is als echte frisse lucht? Dat weet ik eigenlijk niet.
Schooljaar '21-'22: oudste 2 atheneum, middelste groep 8 en jongste groep 4.

merriedroom
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Op school zijn ze bezig om verrijking in te passen in het gewone schoolritme. Ze hebben al een tijdje geen aparte plusklas meer, maar willen verrijking in kleinere groepjes in de klas of groepsdoorbrekend aanbieden. Zo is er verrijking - maar ook extra ondersteuning - te organiseren voor veel meer leerlingen op verschillende terreinen. Het komt ook vaak voor dat een kind op ‘maar’ 1 gebied voor- of achterloopt. Prima te organiseren voor de snelle rekenaar of de tragere lezer. Aan het begin van het jaar vroeg ik of ze ook verder kijken naar verrijking wanneer de standaardstof verder compact moet worden (dochter haat lange uitleg en herhaling en ze heeft het ook meestal niet nodig).

Voor een aantal kinderen die minder tijd nodig hebben, zijn ze nu gestart met extra Engelse les. Het lijkt op allerlei lesthema’s waaronder ook spelletjes, maar dan allemaal in het Engels. Dochter is in elk geval enthousiast. Het grootste voordeel van deze aanpak vind ik dat ze altijd met een aantal kinderen samen in een groepje zit en geen einzelgänger is. Ik hoop dat het een goede stap is en dochter enthousiast blijft voor school.

Hebben anderen ervaring met deze aanpak op hun school?

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 242
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Bij ons op school hebben ze dit zo gedaan tijdens de corona vorig schooljaar, omdat de plusklas toen niet mocht vanwege groepsoverstijgend werken. Maar ik weet eigenlijk niet of ze dat dit jaar doorzetten. Tot nu toe beginnen ze elk jaar allemaal op hetzelfde niveau en dan al naargelang hoe het gaat, krijgen ze pluswerk of extra ondersteuning. Ik ben er alleen bij mijn dochter niet zeker van dat het pluswerk echt voldoende uitdaging biedt. Maar zover als Engels geven, zijn ze bij ons niet gegaan. Ik weet ook niet zeker of het voor haar een voordeel is om in de klas te blijven, want ze heeft niet zoveel aansluiting. In groep 2 is ze naar de plusklas gegaan en dat werkte voor haar beter.
Moeder van 2 meiden op de basisschool

Lieverding
Berichten: 13
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Hier standaard va groep 5 engels lessen.

We hebben van de week naar de hb praktijk gereden en fijn intake gehad. Over een week krijgt dochter breed hb onderzoek en aansluitend adhd onderzoek. Was goedkoper als 2 in 1 doen dan beide apart..
Heb het de juf gemeld en ze staan positief voor. Heb ook gevraagd of ze rakit of wisc willen en of ze dat willen doorgeven. En of ze toevalling adhd deel onderzoek niet willen betalen :mrgreen: :mrgreen: Ze komen volgende week op terug als ze het met IB heeft besproken.

Ik heb niet per se zoiets van als school het slecht doet of ze. Ze doen prima ze heeft aanpak drie en erg vrolijk op school. Het is hb of niet of wat precies in functies etc handig te weten voor ons en haar en school + misdiagnose adhd voorkopen.
Adhd of niet ia ook fijn. Ik denk dat hier willen we als ouders ermee voornamelijk de problemen voor te zijn

Capri
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Capri »

Lieverding schreef:
zo 03 okt , 2021 7:03 pm
Heb ook gevraagd of ze rakit of wisc willen en of ze dat willen doorgeven.
Dat is toch niet aan school? Het is de onderzoeker die bepaalt wat in het geval van jouw kind/ die specifieke situatie de best passende test is?

Of school nu wel of niet betaalt, zorg ervoor dat de onderzoeksresultaten alleen met jullie gedeeld worden (vanwege AVG hoort dit automatisch zo, ook als school of gemeente betaalt). Jullie beslissen daarna wat er wel of niet gedeeld wordt. In principe is voor school alleen het handelingsgerichte advies voldoende. Houd zelf de regie! (ik spreek vanuit ervaring met misdiagnose en dat doorgestuurde informatie al gauw een eigen leven gaat leiden onder invloed van misinterpretaties en gebrek aan kennis bij de betreffende professional).

Aubergine
Berichten: 28
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Aubergine »

Hier hebben we de intake gehad, bij het bureau naar keuze via het cjg.
We hadden er een erg goed gevoel mee en zijn vandaag akkoord gegaan met hun behandelplan.
Ze gaan testen, handvaten geven aan ons en aan school en miniaubergine leren omgaan met faalangst en haar zelfbeeld.
We kijken er naar uit. Ze starten met een aantal kennismakings en screenings afspraken en daarna zullen ze breed testen (hb, adhd enz)
Gisteren kwam ze thuis, wit, kringen om de ogen, niet gegeten op school, ze verveeld zich.
alles wat juf zegt dat weet ik al. We gingen werkwoorden leren, mamma, je zegt niet jij loopte, dat weet toch iedereen?
Dat hoef je toch niet meer te leren?

Ze heeft vandaag (op mijn aanraden) dit zelf aangegeven bij de juf. Ze had het gedaan tijdens de inloop, dus geen idee of juf het opgeslagen heeft.
Maar het feit dat ze het aan durft te kaarten vind ik knap. Ga juf volgende week ook nog wel even mailen, maar aangezien het bijna vakantie is, en het traject zal gaan starten ga ik er vanuit dat het daarna allemaal wel op zijn pootjes terecht zal komen.
We gaan het zien!
Dochter uit 2014

merriedroom
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ah gos, Aubergine. Je kunt echt ziek worden van verveling en je zo niet begrepen voelen. Ik hoop dat de onderzoeken school goed kunnen helpen om veel passender aanbod te bieden.

Hier blijft dochter het moeilijk vinden als iets niet in een keer lukt. Ik ben blij dat school steeds weer op zoek is naar die uitdaging. Het is ook zo fijn en relaxed als je elk nieuw rekenonderwerp meteen onder de knie hebt na de eerste uitleg, geen spellingsfouten maakt, al op goed niveau technisch en begrijpend kunt lezen en de zaakthema’s als een spons worden opgezogen. Maar dan komt school weer met verrijkingslessen volledig in het Engels en ze kan nog niet volledig Engels, pfff… maar ouders en school zijn daar wel blij mee stiekem.

Capri
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 30 jun , 2021 11:27 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Capri »

Capri schreef:
do 23 sep , 2021 7:55 pm
Ik heb het gesprek van gisteren laten bezinken, nog es met mijn partner overlegd en het zat me toch niet lekker. Dit heb ik vandaag vriendelijk aan de juf aangegeven, of ze nog eens (in overleg met de juffen van vorig jaar en de intern begeleider die al nauw betrokken is geweest) wil kijken of het echt nodig is dat zoon deze lessen volgt. Hij gaf zelf aan dat hij het heel onprettig vond (niet in de klas mogen meedoen en een hele strenge juf). Hopelijk komen ze gauw tot dezelfde conclusie als wij.

Het bureau dat deze "bijlessen" verzorgt is overigens normaal gesproken (pre NPO tijdperk) gespecialiseerd in coachen van leerlingen met leer- en gedragsproblemen. We hebben eigenlijk wel even genoeg van die hele therapiehoek en dat was ook de afspraak die we met school gemaakt hadden: tot de herfstvakantie kijken hoe hij het op eigen kracht in de klas doet, daarna - alleen indien nodig - extra hulp inzetten.

De juf gaf als reactie op mijn bericht van vandaag iig aan dat ze het zou bespreken en er alle begrip voor had, dus dat is fijn.
Vervolg: juf had het intern besproken en kwam nu met de volgende uitleg: ze hebben nu eenmaal die NPO gelden te besteden voor corona achterstanden. Onze zoon heeft helemaal geen achterstand, maar omdat hij HB-onderwijs volgt, willen ze dat hij op alles cito 1 scores gaat halen (zoals hij voorheen overigens ook deed, de cito's einde vorig schooljaar zijn niet goed gegaan, eenmalige dip ofzo? school heeft er toen niets mee gedaan, dus dachten wij dat het niet belangrijk was). Maar dat hij nu dan in dit aparte groepje is ingedeeld, samen met de andere kinderen uit zijn klas die "maar" gemiddeld zijn, gaat er alleen om dat het makkelijker is voor de leerkracht om niet op 3 niveaus te hoeven differentiëren. Dat begrijp ik wel, maar waarom nou juist het groepje dat het meeste "achterstand" in te halen heeft te laten onderwijzen door iemand die geen leerkracht is, maar vanuit een opvoedkundig bureau komt? Die bovendien geen benul heeft van hoe om te gaan met hele jonge hb-leerlingen?
Zoon geeft aan dat hij die lessen niet leuk vindt. Hij zei heel sip: die "juf" is heel streng, we kregen een sticker (*allergie) omdat ze geen grapjes gemaakt hadden maar allemaal stil waren geweest. Hij gaat super graag naar school tegenwoordig, maar deze les is echt een dikke vette domper voor hem. Dat gaat vast heel goed lukken zo, om hem enthousiast te maken voor begrijpend lezen?!

De juf gaf deze nieuwe uitleg aan mij zo van misschien overtuigt dit ouders wel (nee wekt extra argwaan op om nu met een totaal nieuwe uitleg te komen) en het gaat nog steeds tegen de afspraak in dat zoon geen extra ondersteuning zou krijgen tot de herfstvakantie. En dan komt nu het volgende: we krijgen nu ineens een formulier mee van die opvoedkundige praktijk dat ze toestemming nodig hebben om kind te mogen laten deelnemen én om informatie over hem op te vragen op school. Kan aan mij liggen, maar euh vreemde volgorde om eerst te beginnen en dan pas toestemming te vragen?! En nee, die gaan ze niet krijgen. Wij betalen namelijk een forse extra ouderbijdrage om kind gespecialiseerd HB-onderwijs te laten volgen. En dan zou hij les gaan krijgen van een niet-leerkracht?

Ik voel me echt zo'n zeurouder nu, maar tegelijkertijd sta ik 100% achter mijn beweegredenen daarvoor.
Wat zouden jullie doen in deze situatie?

merriedroom
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Zeurouders zijn ouders die als een leeuw(in) opkomen voor hun welpen. Beschouw ‘zeurouder’ als een geuzenaam. Want het klopt ook niet wat hier gebeurt. Voor externe hulp is altijd toestemming van de ouders nodig en daar gaan zij nu de mist mee in. Dochter doet mee met een training op school onder schooltijd verzorgd door een extern bureau met andere schoolgenoten. Daar is een formulier met handtekening van de ouders voor ingevuld. Externe plusklas net zo.

Er lijkt een verschil van inzicht te zijn in wat gespecialiseerd hb-onderwijs is. Zij denken kennelijk aan het inhuren van een extern opvoedbureau. Weten ze welke ondersteuning jij verwacht of nodig vindt dit schooljaar?

Lieverding
Berichten: 13
Lid geworden op: do 16 sep , 2021 7:40 pm

Re: Groep 4 en groep 5 2021/2022

Bericht door Lieverding »

Capri schreef:
ma 11 okt , 2021 6:25 pm
Lieverding schreef:
zo 03 okt , 2021 7:03 pm
Heb ook gevraagd of ze rakit of wisc willen en of ze dat willen doorgeven.
Dat is toch niet aan school? Het is de onderzoeker die bepaalt wat in het geval van jouw kind/ die specifieke situatie de best passende test is?

Of school nu wel of niet betaalt, zorg ervoor dat de onderzoeksresultaten alleen met jullie gedeeld worden (vanwege AVG hoort dit automatisch zo, ook als school of gemeente betaalt). Jullie beslissen daarna wat er wel of niet gedeeld wordt. In principe is voor school alleen het handelingsgerichte advies voldoende. Houd zelf de regie! (ik spreek vanuit ervaring met misdiagnose en dat doorgestuurde informatie al gauw een eigen leven gaat leiden onder invloed van misinterpretaties en gebrek aan kennis bij de betreffende professional).

Ja precies! Vorige week heeft ze wisc gedaan 1.5 uur geen idee of het goed is of niet haha, leek mij snel. Ze zei dat het makkelijk was en steeds moeilijker. Heb formulieren met vragen gekregen en moet zelf invullen en eentje de school. Volgende week breed hb onderdeel en adhd

Plaats reactie