Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Voor groep 3, 4, 5 (NL) en Leerjaar 1, 2, 3 (België)
Plaats reactie
boom
Site Admin
Berichten: 276
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door boom »

.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌲

MrsBucket
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door MrsBucket »

Zo, ik meld me hier dan maar weer.

Zoontje wordt volgende maand 6 jaar, zit in groep 3.
Zoontje uit maart 2015.

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Ik ook weer terug!
Dochter van 6, in juni wordt ze 7. Gaat onder de naam jongste, omdat ze de jongste van drie meiden is.
Laatste bericht was dat ze een heel positief rapport heeft en dat de juffen haar toch beter zijn gaan zien na ons laatste gesprek van november.
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

Meisje16
Berichten: 11
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Meisje16 »

Nu ook 'formeel' in groep 3. Door de Coronamaatregelen was het heen-en-weeren tussen groep 2 en 3 niet meer mogelijk, dus school heeft besloten dat ze nu dan maar door moest stromen. Vooralsnog blije dochter van net 5.

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Gezellig jullie weer te zien en Slimpie/Meisje16: welkom bij de club. Wat een leuke sfeer hangt hier nu op het forum. Alsof we bij elkaar komen voor een reünie nadat we een half jaar terug op een indrukwekkend en leuk zomerkamp waren geweest. En langzaam komen alle bekende ‘gezichten’ binnengedruppeld en worden hartelijk begroet.

Mijn laatste stukje ging over de juf die de signalen van dochter anders interpreteert dan ik doe en de leerdoelen anders lijkt te beoordelen. Het laatste ontvangen advies vlak voor het forum overging was om met de ib’er te praten die in dit verschil van inzicht kan middelen. Kwam dacht ik van Loekie en lijkt me een goed idee.

MrsBucket
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door MrsBucket »

Ik heb morgen een gesprek met de ib-er (die tevens 2 dagen in de week leerkracht van groep 3 is) over hoe het gaat etc. De komende week wordt de Cito afgenomen. Als het goed is, wordt mijn zoon dan ook doorgetoetst op één en ander. We gaan ook kijken of we een arrangement kunnen aanvragen, om onze echa-specialiste uit te bekostigen. Ik ben benieuwd hoe dat allemaal gaat.
Zoontje uit maart 2015.

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Wat goed dat je een gesprek hebt gehad met de ib-er! Hoe ging het gesprek? En het doortoetsen?

Deze week een korte week voor jongste. Ze nemen afscheid van het oude schoolgebouw en zijn dan vrijdag vrij. Ook maandag en dinsdag vanwege de verhuizing. Ik vind het maar een gedoe allemaal, weer wennen aan een verandering.
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Komt er ook een verhuizing bij! Voor de goede afsluiting en overgang misschien wel goed dat deze niet tijdens de schoolsluiting plaatsvond, maar dat de kinderen afscheid kunnen nemen en zelf ook de overgang bewust meemaken. Bij ons zijn er noodgedwongen aardig wat verschuivingen in de toewijzing van leerkrachten voor de klassen geweest. Bijna geen enkele klas heeft volledig de eigen leerkrachten zoals ze in september zijn gestart. Maar kinderen blijken veelal flexibeler dan we als ouders denken.

Juf gaf aan dat de laatste rekentoets foutloos was en ze dochter nu gaat doortoetsen omdat ze wel benieuwd is op welk niveau dochter nu eigenlijk zit. Ze zag ook dat de rekenlessen niet meer aansloten bij dochter. Dochter heeft nu alvast weer het plusboek en mogelijk volgende week rekenwerk dat op haar niveau is. Met de LVS-toetsen die deze dagen ook worden afgenomen én de start van een nieuw project op de zaakvakken én een extra opdracht voor de plusklas die deze week ook gaat beginnen, is dochter weer gelukkig. Nee, dit is niet te veel, nu begint het pas weer wat leuker te worden.

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Snap ik, dat het zo net leuk begint te worden voor haar. En het is haar gegund!

Aan de kinderen zelf merk ik niet zoveel mbt de verhuizing. Ze zijn inderdaad redelijk flexibel. Ik ben zelf toch wel een beetje sentimenteel aangelegd met dit soort dingen dus ik doe iets moeilijker. ;)
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

Meisje16
Berichten: 11
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Meisje16 »

Vanmiddag gesprek met school gehad. Dochter gaat na de zomervakantie naar voltijd HB. Belangrijkste reden; gecompact werken (zoals ik heb begrepen 35% vd tijd voor de basisinstructie), top down benadering en veel ruimte voor leren-leren, andere vaardigheden en interesses. Ik moet het nog even laten bezinken; we hadden stilletjes de hoop dat ze in de reguliere klas echt haar eigen leerlijn kon volgen. Maar ze gaat zo snel, dat wat ze daar kunnen bieden - met alle goede bedoelingen - niet voldoende voor haar is. Toen we dochter vroegen wat ze daarvan zou vinden zei ze: krijg ik dan eindelijk moeilijker werkjes?

ambermv3
Berichten: 7
Lid geworden op: do 04 mar , 2021 10:25 am

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door ambermv3 »

Aangenaam, ik kom hier graag meepraten over middelste dochter!
Even een kleine intro!
I. wordt in april 6, zit dus ook in groep 3. Alles gecompact, interne plusklas 1x per week en krijgt verrijking in de vorm van groep 4 Ajodakt (zowel rekenen als taal), Gynzy en Humpiedumpie. Dat bood even soelaas, maar na de tweede lockdown begint het opnieuw: alles is te makkelijk en ze wil niet naar school. Sterker nog, ze wil niet meer nadenken. Zorgelijke uitspraken natuurlijk. Ook Ajodakt vindt ze te makkelijk (waarvan ik me afvraag of dat enig nut heeft gehad, want wat er nu nog overblijft voor volgend jaar?). Ik vermoed dat ze qua leesniveau E5 voorbij is en in het Engels leest ze nog makkelijker (tweetalig). Er is eerder gesproken over versnellen, maar I. zit sociaal zo goed op haar plek... Lastig, lastig.
Morgen weer in gesprek met juf en IB'er, die gelukkig goed meedenken! Hopelijk zien ze nu ook de noodzaak om door te toetsen.

@Meisje16, wat fijn dat je dochter naar voltijd HB mag. Haar reactie is veelzeggend, al kan ik me voorstellen dat het als een grote stap voelt! Heeft ze er al rond kunnen kijken of een dagje mee kunnen draaien?

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Welkom amber! Dat is een uitdagende situatie. Maar zo’n signaal van ‘ik wil niet meer denken’ geeft wel heel veel frustratie van haar weer. Weet je waar deze vandaan komt? Is haar hoofd ook druk en komt deze ook thuis moeilijk tot rust, of baalt ze er verschrikkelijk van dat alles zo snel te makkelijk is, of heeft ze het moeilijk met zo anders zijn, of geen van deze bovenstaande? En veel wijsheid in de aanpak bedenken, mochten ze haar straks doortoetsen en ze erachter komen waar ze nu staat (en voor hoelang?).

@Meisje16: wat een goed en indrukwekkend nieuws. Hopelijk gaat dat straks beter passen voor haar.

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Welkom meisje16 (volgens mij heb ik je nog niet eerder gezien in het groep 3 topic?) en ambermv3!

Ambermv3, hoe is het gesprek gegaan?

Jongste is verkouden en zit thuis. Morgenmiddag pas de test. Ze is nu aan het spelen. Ik weet eigenlijk niet hoe het zit met thuisonderwijs. Dat moet ik nog maar even vragen. Verder is ze volgens mij al goed gewend aan het nieuwe, tijdelijke schoolgebouw. Ze vertelt steeds vaker over wat ze heeft geleerd. Van de week vroeg ze: mama, weet jij wat een open lettergreep is? En ze legde het uit, heel leuk om haar zo enthousiast te zien.
Ik merk dat ze een echte bouwer is, dus ik ben op zoek naar wat leuk constructiemateriaal. Lego Technics en Geomag Mechanics heb ik al gevonden. Hebben jullie nog tips? Zelf iets bouwen en van een plaatje vindt ze allebei leuk, maar ze bouwt het liefst van een plaatje na zoals bij Lego.
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 143
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Eitech, Fisher Technik, Clics, Knex, Plusplus en je hebt tegenwoordig ook clipjes om kapla aan elkaar te maken (ik ben even de naam kwijt, ze zijn groen). Maar hier blijft toch Lego favoriet :-)
Moeder van 2 meiden op de basisschool

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Dank! Daar kan ik wel wat mee. Alvast inslaan voor haar verjaardag, maar dat is pas in juni.
Opmerkelijk: dochter zit naast een meisje op school sinds vorige week, maar ze heeft geen idee hoe het meisje heet. Echt een kind van haar moeder. :lol:
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Er is toch altijd reden voor een feestje? Weer zwemles: cadeautje. Pasen: cadeautje. Lente: cadeautje. Weekend: cadeautje. Zo kom je wel door die lijst heen :mrgreen:

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Kamer opruimen: cadeautje. Coronatest: cadeautje. :lol: :mrgreen:
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

Meisje16
Berichten: 11
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Meisje16 »

Ik ga even door op het cadeautjesprincipe; geven jullie je kinderen zakgeld? Of wat geld (50 cent oid) voor het doen van een (extra) klusje? Dochter wil een aantal zaken die geld kosten en is zich daar goed van bewust. Toen stelde ze zelf 'heitje voor een karweitje' voor. Aan de ene kant denk ik, mooi, leuk dat ze beseft dat ze ergens voor moet 'werken' (hopen dat dat qua leren-leren ook steeds beter gaat!). Aan de andere kant, ze is net 5...

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Nee, ik geef geen geld voor (huishoudelijke) klusjes of opruimen. Dat hoort er naar mijn idee gewoon bij.
Zakgeld deed ik tot voor kort niet, maar ze rekenen nu met geld op school en de interesse neemt toe. Wij kopen veel tweedehands spullen en ze snapt heel goed dat je dan minder geld betaalt dan wanneer je iets nieuws koopt. Nu is dus een leuk en zinnig moment om met zakgeld te beginnen. Dan zal het inderdaad iets tussen de 50 cent en 1 euro worden.

Edit: Wat MrsBucket hieronder beschrijft, doen wij ook. We verkopen dan oud speelgoed en de opbrengst gaat in haar spaarpot. Ze vindt het leuk dat ze er een ander kindje blij mee kan maken.
Laatst gewijzigd door Dee85 op wo 17 mar , 2021 1:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

MrsBucket
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door MrsBucket »

Zoontje krijgt 50 cent zakgeld, sinds hij 4 jaar is. Hij spaart dan meestal zelf voor een bepaalde Lego-set die hij graag wil hebben, of hij besluit om al zijn geld mee te nemen naar de Action. Bij oma krijgt hij ook 50 cent per week.

Hij wil nu sparen voor een Nintendo Switch. Ik heb gezegd dat ik dat prima vind en dat hij op zoek mag naar boeken en speelgoed waar hij niets meer mee doet. Dat kunnen we verkopen en zo kan hij sparen voor de Switch. Vond hij een goed idee. Hij snapt prima hoe het werkt, dat zo’n ding 400 euro kost en dat het dus nog wel even duurt voor hij er eentje gespaard heeft.
Zoontje uit maart 2015.

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Dochter is wat dat betreft een tevreden type. Ze heeft niet zoveel wensen en kan zich ook prima vermaken met een verknipte kartonnen doos of ander afval en maakt er zelf speelgoed van. Ze is enigszins van het creatieve type, zullen we maar zeggen. Ze krijgt wel zakgeld, maar daar doet ze niets mee.

Ik heb ook een dochter, diezelfde, die ontzettend graag wil leren, maar zodra ze iets nieuws heeft geleerd bij hoog en laag beweert dat ze het al van ergens wist. Alsof ze niet wil weten en toegeven dat ze iets nog niet wist. Ze weet toch immers al alles? Ik ben benieuwd wat het haar nu zo lastig maakt te durven zien dat ze iets gewoon nog niet wist.

loekie
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door loekie »

Ik heb ook een dochter, diezelfde, die ontzettend graag wil leren, maar zodra ze iets nieuws heeft geleerd bij hoog en laag beweert dat ze het al van ergens wist. Alsof ze niet wil weten en toegeven dat ze iets nog niet wist.
Kan het ook zo zijn dat ze iets wat ze heeft geleerd zo logisch vindt dat ze zich niet voor kan stellen dat ze dat eerder niet wist? Of gebeurt het ook met duidelijk waarneembare dingen die eerst zichtbaar niet lukten, zoals fietsen?

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 12
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door cacao »

Het doet me denken aan het leren vioolspelen van mijn zoon. Als hij nieuwe stukjes techniek moest oefenen beweerde hij soms na een paar keer oefenen: "dat leer ik nooooit." Vaak zat het een paar dagen later dan toch in zijn vingers. Zijn eerdere uitspraken kon hij zich dan niet meer herinneren: nee hoor, dit had hij echt nooit lastig gevonden :lol:

Noem mij naief, maar volgens mij was dat geen toneelspel. Het stukje techniek voelde zo vertrouwd aan dat hij zich simpelweg niet meer kon voorstellen dat hij er ooit moeite mee had gehad.
Moeder van een zoon (2005)

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 225
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Pompom »

Ik denk dat het te maken heeft met de metacognitie. Die is op die leeftijd nog niet erg ontwikkeld.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Haha, dank je voor je voorbeeld, cacao. Ze heeft het vooral sterk met weetdingen zoals loekie zegt. Inderdaad voelen nieuw geleerde dingen zo logisch en passend dat het niet meer voor te stellen is dat ze daar ooit een kennisgat had. Dat maakt volgens mij ook waarom ze zo snel kan leren. Ze maakt het zich zo sterk eigen dat ze het direct ook kan toepassen in andere situaties.

Maar cacao’s voorbeeld is mij ook niet vreemd bij dochter. Ik moet niet teveel proberen duidelijk te maken dat ze het echt net heeft geleerd en ervoor nog niet kon, want dat gaat erg tegen haar sterke overtuiging in. Ik denk ook dat zij, net als je zoon, heilig gelooft dat het is gegaan zoals ze dan zeggen.

De theorie die ik had, is dat dochter een bepaald beeld heeft van wat leren is en hoe dat eruit ziet en dat deze anders is dan wat wij allemaal bedoelen met leren. Maar ik weet nog niet welk beeld dat dan is. Ik kreeg een filmpje opgestuurd van de Universiteit van Nederland. Ze vond het razend interessant, heeft de volle 20 minuten zitten kijken en zei halverwege: ‘mama, ik heb nu iets nieuws geleerd!’ Ze ervaarde een leermoment, maar ik weet niet precies wat ze heeft geleerd uit die tsunami aan feiten die in zo’n college voorbij komen.

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Ik snap wat je bedoelt, Pompom. Het klopt dat op deze leeftijd nog veel ontwikkeling hierin moet plaatsvinden. Ze is zelf ook erg op zoek naar wanneer ze leert, wat ze wil leren en wanneer ze nu heeft geleerd. De juf schenkt hier ook extra aandacht aan vanwege deze behoefte van haar. Ik vond het in deze opvallend dat als ze wordt gewezen op een doorgemaakt leermoment, zij dan bij hoog en laag beweert het geleerde allang te kennen. Ze ontneemt haar eigen ervaringsmoment van leren waar ze tegelijkertijd zo naar op zoek is.

loekie
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door loekie »

Het is ook extra lastig als op school steeds wordt gezegd wat er geleerd gaat worden (lesdoel wordt benoemd) en jij het al weet. Dan wordt het veel lastiger om te ontdekken dat je iets hebt geleerd dan voor kinderen voor wie het nieuwe lesdoel inderdaad een nieuw lesdoel is.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 143
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Het kan ook heel verwarrend zijn, die lesdoelen, als ze niet passen bij je kind. Mijn dochter kon gewoon goed lezen. Dan ging de juf in groep 3 een les doen over dat de b en d moeilijk uit elkaar te houden zijn. Bij de leestoetsjes ging m’n dochter dan laten zien hoe goed ze had opgelet en voordoen hoe je de b en d uit elkaar moest houden ipv snel en goed lezen, want lezen kon ze al, dus dacht ze dat de juf hier dan wel blij van zou worden..
Moeder van 2 meiden op de basisschool

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Vorige week en deze week zijn bij ons de Cito's afgenomen. Begin april hebben we dan een ontwikkelgesprek en dan zal dat ook wel besproken worden. Ben benieuwd hoe ze het heeft gedaan en wat we er uit kunnen opmaken.
Verder gaat alles wel goed. Ze is enorm blij dat ze weer naar zwemles mag. Pakt het snel weer op na die lange lockdown.
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Fijn Dee! En spannend. Dan duren de dagen ineens wat langer, haha.

Bij mijn dochter waren de lvs-toetsen al eerder afgenomen en is dat circus van interpreteren en daarop handelen alweer achter de rug. De aanpassingen zijn de zonlijn voor lezen en rekenen met groep 4. Deze aanpassingen zijn voor dochters gevoel inmiddels zelfs zo lang geleden dat ze er alweer aan gewend is en weer zoekende is naar wat de dagen op school nu nog genoeg afwisselend maken. Ze gaat (nog) niet met weerzin naar school, maar ze is altijd op zoek naar wat de dag speciaal maakt.

MrsBucket
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door MrsBucket »

Ik kreeg vandaag de uitslag van de Cito. Zoontje zit op papier in groep 2, draait mee in groep 3 en scoort alle Cito’s op E4. Hij loopt dus 2 jaar voor op zijn leeftijdsgenootjes. Minimaal, want de Cito sluit vaak niet goed aan bij hb-ers. Oef...
Zoontje uit maart 2015.

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Dat is een behoorlijke prestatie. Heeft hij de E4-toetsen gemaakt bij doortoetsen en viel hij toen uit (D of E)? En heeft school nu een plan?

MrsBucket
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door MrsBucket »

Ik heb ondertussen de uitslagen op papier en die zijn wat anders dan de juf vertelde. Rekenen scoort hij een I op B5 (M4 toets), begrijpend lezen scoort hij III op E3 en spelling een I op B4. Ik begrijp niet helemaal waar de woorden van de juf vandaan komen. Over 1,5 week heb ik een overleg met haar, dus dan kan ze het vast verduidelijken.
Zoontje uit maart 2015.

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Fijn dat je de uitslagen even op papier hebt gekregen. Wel apart dat het verhaal mondeling anders was. Desalniettemin geen slechte uitslagen. Hoe dan ook zal zijn snelle ontwikkeling goed gevolgd moeten worden. Succes met het gesprek, maar volgens mij komt dat wel goed met zo’n flexibele, kleine school en bereidheid van de juf.

Ollie
Berichten: 11
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:50 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Ollie »

Misschien wordt er gedoeld op de functioneringsniveau's? Als bij een CITO M3 het functioneringsniveau B5 is dan wil dat zeggen dat de toets even goed is gemaakt als deze door een gemiddelde leerling B5 (dus een gemiddelde leerling najaar groep 5) deze zou maken. Dat zegt nog niet gelijk dat die stof dan ook wordt beheerst en het kind dus 2 jaar voorloopt. Het is wel een indicatie dat de toets te gemakkelijk is om het niveau goed in kaart te brengen. Wil je echt zien wat er van een hoger leerjaar wordt beheerst dan moet er een hogere toets (bijvoorbeeld M4) worden afgenomen. Goed om in je achterhoofd te houden voor het gesprek met de leerkracht.

Meisje16
Berichten: 11
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Meisje16 »

Spannend en verwarrend die Cito's... Hier helaas tot de conclusie moeten komen dat met de melding dat dochter na zomervakantie naar HB-onderwijs mag, de school naar ons idee wat achterover is gaan zitten. Dochter geeft regelmatig aan dat ze meer wil, maar dat ze niet mag. En dat ze liever andere kinderen helpt dan haar weektaak doen, 'want dat ken ik toch al allemaal'. Binnenkort dus maar weer een gesprekje aanvragen.

Andere vraag; dochterlief gedraagt zich naar oudere kinderen nogal 'baby-achtig', terwijl ze eigenlijk heel graag gewoon met hen wil spelen. In haar vriendinnengroepje (7 t/m 9 jaar) vertoont ze dit gedrag niet. Ze vraagt nu op een nogal negatieve manier aandacht van andere kinderen en het heeft (uiteraard) ook niet het gewenste effect (kinderen willen dan juist niet spelen). We hebben het met haar besproken en ook aangeven dat ze best baby mag 'zijn', maar dat ze dat beter thuis kan doen. Herkennen jullie iets dergelijks? Wat hebben jullie eraan kunnen doen / gedaan?

Aubergine
Berichten: 13
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Aubergine »

Ik meld me ook voorzichtig hier.
Er zijn signalen dat onze dochter meerbegaafd zou zijn.
In een ander topic schreef ik hier al over.
Maar dacht zal netjes even hallo komen zeggen.

Hoe gaat het met jullie kinderen inmiddels?
Dochter uit 2014

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Welkom Aubergine! Praat gerust mee, ook -of juist- als je nog zoekende bent.

@Meisje16: Vervelend dat ze de laatste maanden laten versloffen. Probeer het toch aan te geven dat jouw dochter ook deze weken nog steeds zou mogen leren op school. Zeker nu duidelijk is dat ze naar Hb-onderwijs gaat, mogen ze weten dat ze meer uitdaging nodig heeft. Misschien gewoon vragen wat ze dochter nu aan extra’s aanbieden? En bij onbevredigend antwoord doorvragen of het de bedoeling is dat ze komende maanden zich moet vervelen op school? Ik ken zelf het babygedrag niet, helaas. Daar kan ik je niet mee helpen.

Het gaat hier z’n gangetje. Dochter is over de eerste weerstand heen van ‘wat krijg ik nu ineens voor moeilijk werk?!’ Het was ook een grote sprong van maanlijn (M3) ineens naar zonlijn (M4) halverwege het jaar met toch veel meer en ook moeilijker leeswerk. En van veel te makkelijk rekenwerk in groep 3 naar midden groep 4-instructie en -tempo. Maar ze trekt al snel bij en vindt al het werk nu goed behapbaar. En dat in drie weken tijd. Lekker vlot, lekker bezig.

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Wij hebben onlangs een ontwikkelgesprek gehad over dochter.
Juf vertelde dat de observatie, waar wij het voor de lockdown over hadden, inmiddels geweest is. Daaruit bleek gelukkig niks zorgelijks. Wel dat ze bij een opgave die ze niet snapt, niet om hulp vraagt. Ze hebben zo'n houten blokje met een vraagteken daarvoor. Die legt ze niet altijd neer op haar tafel als de juf door de klas loopt. En als ze hem neerlegt, dan gaat ze niet alvast door met een andere opgave die ze wel snapt.

Ze kan ook best eigenwijs zijn. Bijvoorbeeld met een opgave over blokkenpatronen in het werkboek. Dan heeft ze het eigenlijk nodig om die even te bouwen met echte blokjes. Maar dat wil ze dan niet. Ook als de juf aandringt, blijft ze nee zeggen.

Ik merkte wel op dat ze thuis Lego 3 in 1 setjes en een Technisch Lego setje zelfstandig in elkaar zet vanaf plaatjes in een boekje. Dus dat ze daar geen moeite heeft met ruimtelijk inzicht en bouwen. Natuurlijk is het niet exact hetzelfde als de blokkenpatronen op school, maar het bracht wel mooi het volgende punt naar voren: motivatie is van cruciaal belang voor dochter. Als er themalessen zijn op het gebied van geschiedenis, aardrijkskunde of biologie dan staat ze vooraan, doet ze heel geïnteresseerd mee en is het werk zo af.

Qua lezen alles goed, wel moet ze - verrassing - meer tempo maken. ;) Tempo is belangrijk, maar ik neem het met een korreltje zout. Ze leest zonder veel fouten en ze leest graag.
Juf had de indruk dat dochter niet altijd op let bij o.a. spellinglessen maar ze scoort wel goed op dictee. Heeft een Cito I score op spelling.

Verder heeft ze gewoon echt de tijd aan zichzelf en laat zich door niets en niemand opjagen. En dat is heel herkenbaar. ;)
Eigenlijk gaat het best goed. Ik vraag me alleen af hoe we er voor kunnen zorgen dat ze wat meer motivatie voor taal en rekenen krijgt. Ze had ook nog wel wat werk te doen op gebied van sommetjes tot 20 automatiseren.
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 136
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Paula »

Kan ze zelf aangeven wat ze van taal en rekenen vindt? Hoe ze het ervaart? Ook als automatiseren van sommetjes nog niet 100% gelukt is, kan soms toch het tempo en/of niveau van de stof te laag liggen. Als voor jouw gevoel alles 'meer van hetzelfde' is, is het best lastig om daar motivatie voor op te brengen.

Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ze gewoon echt niet zoveel interesse heeft in dingen als taal en rekenen - ik ken jouw dochter niet, dus die inschatting kan ik niet maken. Mijn kinderen hadden bij taal en rekenen het gevoel dat ze niets leerden (ook als dat wel zo was) omdat het ging om (basis)vaardigheden die deels al aanwezig waren, deels spelenderwijs kwamen aanwaaien en deels aangeleerd werden. Bij de zaakvakken was het duidelijk wanneer er iets nieuws kwam, want dat was iets wat ze eerst niet wisten en daarna wel.

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Over de blokkenpatronen zei ze vanmorgen heel duidelijk: ik heb die blokjes niet nodig, ik kan het zonder. Maar ze maakt dan toch relatief veel opgaven fout.
Verder weet ik niet echt hoe ze het werk vindt, dat moet ik eens aan haar vragen.
Ik vind haar soms wel wat onzeker - ze hakt en plakt kleine woordjes, maar samengestelde woorden leest ze vaker wel dan niet vloeiend. Woorden zoals dierentuin, plakboek, etc. Met rekenen zie je ook wel dat ze nog regelmatig gebruik maakt van het rekenrekje en dingen extra uitrekent, voor de zekerheid. Je ziet dit ook bij andere facetten van het leven - thuis wil ze de 'kikkervoetjes' van zwemles extra oefenen omdat ze het niet goed vindt gaan, maar de zwemmeester zegt dat het best oké gaat en dat ze de beweging gewoon moet leren automatiseren net als de andere kinderen. Maar ze valt niet op als zijnde een kind die het extra lastig vindt.
Ze heeft altijd wel interesse gehad in zaakvakken, zeg maar. Vooral biologie en aardrijkskunde vindt ze erg leuk. Leert graag over weersverschijnselen en de natuur, m.n. vogels en 'enge' dieren zoals vleermuizen en spinnen.

Dat verschil in beleving bij taal en rekenen en zaakvakken is wel een eye opener. Benieuwd of dit voor dochter ook zo werkt. Ik heb trouwens nog niet alle Cito scores terug, ik krijg ze vandaag op papier als het goed is.
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Dat klinkt wel als een tevreden kind met wel zo haar dingetjes. Wat is jouw gevoel nu, Dee? Heeft school een goed beeld van haar en ga je de komende maanden met vertrouwen tegemoet of zit er nog een gevoel van onbehagen, dat er nog iets over het hoofd wordt gezien?

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Neuh, heb er wel vertrouwen in. Er kan nog veel veranderen - van mijn twee oudsten weet ik dat ze in groep 3 ook heel anders scoorden op Cito en moesten wennen aan een aantal dingen, waaronder die Cito's. Zie ik nu weer. Ze is slim, maar ze heeft inderdaad zo haar dingetjes. Qua werktempo en onzekerheid zou ik wel beter willen weten wat ze nodig heeft. Maar dat hoeft niet binnen nu en een paar maanden opgelost te zijn.
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 136
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Paula »

Dee85 schreef:
wo 14 apr , 2021 9:54 am
Ik vind haar soms wel wat onzeker - ze hakt en plakt kleine woordjes, maar samengestelde woorden leest ze vaker wel dan niet vloeiend.
Dat zie je wel vaker bij beginnende lezers. Bij zo'n lang woord heb je meer 'houvast', bijvoorbeeld aan de context maar ook aan het woord zelf. Je kunt dan als het ware gokken wat er staat en dat zal in veel gevallen goed zijn. Kortere woordjes zijn in die zin lastiger, je hebt geen of minder houvast en je moet het woord echt lezen (decoderen) om te weten wat er staat.

Als ze bij rekenen en bewegen problemen heeft met automatiseren, kan dat bij lezen ook spelen. Bij een slimme leerling valt dat niet altijd direct op (vaak lezen ze net iets langzamer).

Verder met jou eens Dee, er kan nog veel veranderen in en na groep 3. Ook op gebied van werktempo. Belangrijkste is dat je dochter lekker in haar vel zit, dat school haar ziet en jij je kunt herkennen in wat school signaleert en vice versa.

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Grappig, nooit geweten over die beginnende lezers en samengestelde woorden. Weer wat geleerd.

Qua motoriek heeft ze niet echt problemen hoor. Is denk ik wel redelijk gemiddeld.
Het sommetjes automatiseren houd ik wel goed in de gaten. Oudsten allebei wat meer moeite mee in groep 3 - ene zus natuurlijk behoorlijke rekenachterstand en andere zus nadien geen problemen met rekenen meer gehad en is heel sterk in rekenen. Kan dus twee kanten op gaan. We zullen het gauw genoeg merken.
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 136
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Paula »

Leuk spul, kinderen. Er is er niet één hetzelfde :mrgreen: .

Aubergine
Berichten: 13
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Aubergine »

Qua automatiseren, Mijn dochter vind het geweldig om 2 minuten testjes te doen.
Ik print/schrijf een hoop sommen onder de 10 op (plus,min, geen chronologische volgorde en alles door elkaar) en dan kijken hoeveel ze er in 2 minuten kan maken.
Dag later nog eens, kijken of het er dan meer zijn. We tellen alleen goede antwoorden.
Iets waar ze momenteel zelf om vraagt, dus geen pushen, werkt hier erg goed voor het automatiseren/memoriseren.
Zelfde met lezen, rijen en rijen woordjes, kijken hoeveel ze er kan in 2 minuten. Soms doe ik mee, en haal ik natuurlijk maar krap het aantal dat zij las.
Dochterlief heeft die competitie erg nodig. Ze wil weten wat ze moet bereiken. Als er een duidelijke grens is, zo laat moet dat af zijn, of deze doelen moet je behalen dan heeft ze veel meer motivatie om iets af te maken.
Geld voor schoolse dingen maar ook voor zwemles, sport e.d

Dee, kan het nog zijn dat ze andere nadoet? In de klas ziet dat het gewoon is om te hakken en plakken? Of fouten te maken.
Dochterlief lijkt dat in iedergeval wel te doen. Ze spiegelt letters, maakt soms gekke foutjes waarvan we zeker weten dat ze de stof beheerst. Maar als het je even niet lukt krijg je aandacht. En daar is ze (uiteraard) wel naar op zoek.

Ben vorige week in het boek min kind is (g)een Einstein begonnen. Wauw! Echt wauw!
Het geeft me enorm veel inzicht. Snap nu ook veel beter wat juf bedoeld, en nu ik het boek aan het lezen ben vallen me meer dingen bij haar op.
De manier van vragen stellen, het alles willen weten, het laat slapen, het zoeken van prikkels als ze geen school heeft gehad.
We springen daar thuis nu wat beter op in, en langzaam zien we haar weer ontspannen en moeier thuis komen. Fijn!
Op school zijn de regentijgers weer uit de kast getrokken,en nog wat van dat soort dingen.
Fluitend naar school gaat ze altijd al, zingend kwam ze altijd al thuis. Maar toch merken we verschil als er meer van haar gevraagd is.
Dochter uit 2014

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Dat competitie element wil hier nog weleens werken met aankleden enz, dat gaat namelijk ook altijd heel traag. Maar of het met de sommetjes werkt betwijfel ik, ik denk sowieso dat ze in de weerstand gaat als we dat thuis gaan oefenen - die gaat de clown uithangen. Ik denk dat ik haar dat vooral op school moet laten doen. Tenzij de juf anders aan geeft.

Denk niet dat ze andere kinderen nadoet. Dochter is een, hoe zeg je dat, vrij eigenwijze druif. ;) Die bepaalt niet alleen zelf of ze al dan niet hulpmiddelen bij rekenen nodig heeft, ze bepaalde eerder dit jaar ook zelf wanneer ze klaar was met haar werk (half ingevulde bladzijde gewoon terug in haar laatje leggen) en schroomt ook niet om de discussie met de leerkracht aan te gaan.

Dat boek is inderdaad heel fijn. Goed dat het jullie wat handvatten geeft.
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Ik heb hier 3 Cito's, alleen die van rekenen ontbreekt (staat ook aangegeven op een begeleidend schrijven). Gekke is dat er bij Avi alleen staat dat E3 het frustratieniveau is. Nu weet ik niet wat dan het instructieniveau is - vermoed M3 als ik haar hoor lezen. DMT een III. En spelling een I. Kan het allemaal prima duiden, alleen dat avi lezen niet helemaal.
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 136
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Paula »

Avi-lezen zou ik me nu nog niet te druk over maken. In stilte lezen doet vrijwel iedereen sneller dan hardop.
Bij Avi-lezen moeten daarbij hardop voorlezen, leerkracht gebruikt een stopwatch. Elke fout, hapering of verbetering kost tijd. Als je best snel leest maar je af en toe verspreekt of een woordje verkeerd leest en dat wel verbetert, kun je zomaar een niveau lager uitkomen dan je eigenlijk kunt lezen. Leessnelheid komt vanzelf met het maken van leeskilometers.

Bij frustratieniveau leest je kind te langzaam en/of maakt het te veel fouten tijdens het lezen, het niveau is nog te hoog. Bij instructieniveau moet je kind nog oefenen. Het is het niveau net onder beheersingsniveau.

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Kwam een mooie tegen over het leren lezen: er is nooit iemand slechter gaan lezen door onder zijn of haar niveau te lezen en ook niemand slechter gaan lezen door te lezen in een te hoog niveau. Plezier hebben in lezen is het allerbelangrijkste en zo maak je goeie leeskilometers.

Lezen op je frustratieniveau kan traag en moeizaam gaan en daardoor ontmoedigend werken, maar kan soms juist ook uitdagend zijn. Het plezier in lezen is belangrijker dan ‘het juiste niveau’. ;)

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Ja dat snap ik, maar er staat alleen dat E3 haar frustratieniveau is. Wat is dan haar instructieniveau? Avi start of M3? Het staat er gewoon zo vaag omschreven. Kan het beter de juf even vragen denk ik.

Ik maak me verder geen zorgen, vermoed dat ze straks ook echt wel een spurt gaat maken.
Ikzelf was in groep 3 een zwakke lezer, in groep 4 kwam ik net mee en aan het einde van groep 5 was ik avi uit. Middelste dochter idem, die begon zwak in groep 3, kreeg het in groep 4 te pakken en ging toen als een speer. Oudste kwam al met E3 groep 3 binnen en was uiteindelijk avi uit op exact hetzelfde moment als haar jongere zus, beiden groep 6. Dus ook hier weer zoveel verschillen.

Over het lezen zei dochter wel dat ze het soms stom, soms leuk vindt. Ze vindt grappige, vrolijke verhaaltjes stom, maar spannende en enge verhaaltjes leuk. Op school pakt ze naar eigen zeggen de jongensboeken. Ook een voorkeur voor stil lezen, maar dat is ook niet gek denk ik. Dat gaat inderdaad veel sneller. Ze kijkt heel erg uit naar de momenten dat ze bijvoorbeeld zelf Dolfje Weerwolfje kan gaan lezen of de Kippenvel boeken. We hebben 1 boekje over een meisje dat vampier wil worden en dat vind ze een enig boekje!
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Je ervaring dat lezen bij jullie ook wel op een later moment ineens een spurt kan nemen, kan zeker handig zijn om in het achterhoofd te houden van je jongste dochter.

Mijn dochter kwam groep 3 op AVI M3 frustratieniveau binnen. Dat betekende dat ze te veel moeite moest doen om een M3-tekstje te lezen of daar te lang over deed. In de praktijk was AVI Start ook al lastig, misschien was dat op instructieniveau. Van de juf kreeg ik de indruk dat juf verwachtte dat dochter daardoor een normaal leesleertempo ging doormaken in groep 3. Ik had daar zo mijn twijfels bij. Uiteindelijk is vorige maand toch opnieuw naar het leesniveau gekeken nav foutloze LVS-toets.

Met andere woorden: leerkrachten lijken misschien niet altijd te verwachten dat er onderweg ineens een versnelling bij een leerling plaatsvindt. Als je dat als ouder wel ziet, zou ik dat duidelijk aangeven.

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Ik heb zelf vooral gemerkt dat de ene leerkracht de andere niet is.

Een leerkracht die mijn twee oudste dochters in de klas heeft gehad, was heel erg van de grafiekjes en de regeltjes. Die moesten echt op hun instructieniveau lezen van hem, niet erboven en niet eronder. Beiden waren niet op hun gelukkigst bij deze leerkracht in de klas.
Bij de leerkrachten die wat meer intuïtief werkten en niet zo bang waren voor problemen, verliep het een stuk soepeler en mochten de kinderen lezen wat ze wilden. M.n. middelste heeft veel van dit soort leerkrachten getroffen en dat vertrouwen van de leerkrachten heeft haar heel erg goed gedaan. De bovengenoemde leerkracht die van de regeltjes is, heeft middelste ook in groep 3 gehad en het liep daar aanvankelijk dus best stroef. Ik denk steeds meer dat de leerkracht daar ook een rol in heeft gespeeld. Ik voel zelf ook best wat weerstand bij de beste man. Hij bedoelt het allemaal goed en hij doet z'n best, maar soms slaat 'ie de plank gewoon finaal mis. Ik gaf zo vaak dingen aan, maar hij luisterde gewoon niet en zelf zag hij altijd iets anders in de klas en deed vervolgens niets met onze feedback.

OT: merriedroom, aangezien je iets had geschreven in de 'geen commentaar' rubriek, reageer ik hier even. ;)
Ooit weleens hier van gehoord? https://multipotentialites.eu/ Misschien herken je jezelf erin.
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Een klik hebben met de leerkracht is voor veel kinderen heel belangrijk. Dat merk ik ook aan dochter. Juf van groep 3 kon haar wel eens verkeerd interpreteren, maar ze is wel oprecht en duidelijk. Dochter kan het goed met haar vinden. Nu de juf ziet hoe snel dochter groeit en leert, vindt de juf dat ook wel een leuke uitdaging en dat is een positieve wisselwerking. Maar je kan het ook niet treffen met een leerkracht helaas.

OffTopic: Bedankt voor je linkje. Tijd geleden was ik dat multi-potentiëlen ook eens tegen gekomen. Ik herken me juist helemaal niet in hoe zij zich beschrijven. Misschien omdat ik juist niet switch en me juist nagenoeg niet ‘professionaliseer’ door opleiding of ervaring als ik eens wat in het voorbijgaan oppak. [snorkel]

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Ja, daar zit wel een verschil in. Maar het ging me meer om dat multi-talent, niet zozeer om wat je ermee doet. :)

Hier is het nu vakantie. Heb niet het idee dat dochter daar heel erg aan toe was, maar even twee weken niet haasten is ook weleens lekker. ;)
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Hier kwam de vakantie ook sneller dan nodig, maar dochter vindt vakantie hebben helemaal niet erg.

Ze pakt sinds kort thuis steeds vaker zelf een boekje om in te lezen, dat doet ze dan in stilte en vrij vlot heeft ze zo’n klein leesboekje uit. Ik heb eigenlijk niet eens door dat ze een boekje las op het moment dat ze zegt dat deze uit is. Ze geeft aan dat ze echt de tekst leest. Ik weet dat je sneller kunt lezen als je in stilte leest, maar ik vraag me af of dit op deze wijze wel bijdraagt aan haar leeskilometers. Ik kan zo ook niet horen hoe ze leest. Ik vind haar op zich snel groeien in het lezen, maar ze heeft wel wat moeite met de woordtestjes aan het eind van een leeskern.

MrsBucket
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door MrsBucket »

Die woordjes aan het eind van een leeskern zijn hier ook vaak nog lastig. Op school leest zoontje E3 als niveau, omdat hij te traag leest volgens de juf. Thuis leest hij boeken E4/M5 weg. Juf maakt zich geen zorgen, als hij maar lekker leest vindt ze alles prima.

Vakantie! Zoontje was eraan toe, want de schoolweek voor de vakantie was erg rommelig, met schoolreisje op school, Koningsdag, opruimen etc. We zitten sinds zondag op de camping, tot eind volgende week. We zijn dus lekker veel buiten. Zoontje heeft hier wat vriendjes waarmee hij lekker over de camping struint. Hij heeft een gps-horloge zodat we hem in de gaten kunnen houden. Hij weet niet dat het zo werkt, hij gebruikt het horloge om ons te bellen als hij iets wil vragen. En uiteraard om klok te lezen (dat is echt handig dat hem dat nu lukt, we kunnen zeggen dat hij om 18.00u terug moet zijn uit de speeltuin omdat we dan gaan eten. Als hij er dan niet is, bellen we hem op zijn horloge). Hij ervaart enorm veel autonomie op deze manier en we zien hem groeien daardoor.
Zoontje uit maart 2015.

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Wat een mijlpaal MrsBucket! Dochter vandaag ook voor het eerst naar het speeltuintje verderop met 2 vriendjes. Ging hartstikke goed. Ze was daar ook echt aan toe.

Verder een rustigr vakantie. Dochter tekent veel. En ze kan heerlijk uitslapen en alles op haar welbekende slakkengangetje doen. ;)
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Voor drie dagen even naar school tussen de vakanties door. Of zoals dochter het zegt: “Dit zijn een paar oefendagen.” Maar volgens mij gaat ze er deze dagen serieuzer in dan dat ze ze omschrijft, haha.

Ik was benieuwd hoe onze school het onderwijs voor dochter organiseerde, omdat ze met diverse extra projecten mee doet en ook lessen in een andere groep volgt en zo veel lessen mist in een week. Ze zijn er bewust mee bezig om instructiemomenten plaats te laten vinden als ze er is en hebben zelfs een roosteraanpassing in beide klassen doorgevoerd. Als ik dan zo hoor hoeveel geregel erbij komt kijken om passend onderwijs te bieden, snap ik wel waarom er aparte klassen of zelfs scholen voor worden ingericht. Best wel intensief.

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Inderdaad, dat is best intensief. Bij ons lopen ze niet zo hard hoor.
Ik heb ook weleens gehoord van scholen die een constructie hebben waarbij ze de instructiemomenten voor taal, rekenen en spelling allemaal op exact hetzelfde moment doen. Dus dan kunnen de kinderen van klas wisselen en instructie op hun eigen niveau volgen - boven hun jaargroep, maar ook daaronder. Dan wordt dat wisselen van instructieniveau genormaliseerd. Weet niet meer of het binnen -of buitenland was, ik denk die laatste.
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 225
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Pompom »

merriedroom schreef:
di 11 mei , 2021 10:55 am
Ik was benieuwd hoe onze school het onderwijs voor dochter organiseerde, omdat ze met diverse extra projecten mee doet en ook lessen in een andere groep volgt en zo veel lessen mist in een week. Ze zijn er bewust mee bezig om instructiemomenten plaats te laten vinden als ze er is en hebben zelfs een roosteraanpassing in beide klassen doorgevoerd. Als ik dan zo hoor hoeveel geregel erbij komt kijken om passend onderwijs te bieden, snap ik wel waarom er aparte klassen of zelfs scholen voor worden ingericht. Best wel intensief.
Best wel intensief is eigenlijk nog een understatement. Dat hele passend onderwijs kan je wat mij betreft mislukt / onmogelijk noemen; beetje vergelijkbaar met kleding die one-size-fits-all is: te kort? dan trek je lange kousen aan. te lang? vouw de pijpen maar om...
Het vergt erg veel van een leerkracht / team om alle kinderen te kunnen bieden wat ze nodig hebben.
Ik heb ook weleens gehoord van scholen die een constructie hebben waarbij ze de instructiemomenten voor taal, rekenen en spelling allemaal op exact hetzelfde moment doen. Dus dan kunnen de kinderen van klas wisselen en instructie op hun eigen niveau volgen - boven hun jaargroep, maar ook daaronder. Dan wordt dat wisselen van instructieniveau genormaliseerd. Weet niet meer of het binnen -of buitenland was, ik denk die laatste.
De eerste basisschool van mijn kinderen had dat. Het klinkt mooier dan het is; als je precies een jaar voor- of achterloopt werkt het goed. Maar met een halfjaar of anderhalfjaar zit je nog steeds niet lekker. Bovendien is het voor de eigen leerkracht moeilijker om een kind te volgen dat instructie volgt bij een ander.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 136
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Paula »

Pompom schreef:
wo 12 mei , 2021 8:03 am
merriedroom schreef:
di 11 mei , 2021 10:55 am
Ik heb ook weleens gehoord van scholen die een constructie hebben waarbij ze de instructiemomenten voor taal, rekenen en spelling allemaal op exact hetzelfde moment doen. Dus dan kunnen de kinderen van klas wisselen en instructie op hun eigen niveau volgen - boven hun jaargroep, maar ook daaronder. Dan wordt dat wisselen van instructieniveau genormaliseerd. Weet niet meer of het binnen -of buitenland was, ik denk die laatste.
De eerste basisschool van mijn kinderen had dat. Het klinkt mooier dan het is; als je precies een jaar voor- of achterloopt werkt het goed. Maar met een halfjaar of anderhalfjaar zit je nog steeds niet lekker. Bovendien is het voor de eigen leerkracht moeilijker om een kind te volgen dat instructie volgt bij een ander.
De eerste basisschool van mijn kinderen had dat ook. En inderdaad zoals Pompom schrijft, dat is leuk wanneer je voorsprong of achterstand precies een jaar is. Bij alles er tussenin wordt het lastig. En bij een nog grotere voorsprong (zoals in ons geval) durfde school oudste niet nog een jaar hoger te laten rekenen want 'wat in groep 7/8?' Op zich een realistische vraag, ze hadden er alleen geen antwoord op (ik ook niet hoor).

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Wat jammer. Ik dacht dat het een positieve ontwikkeling was.
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Passend onderwijs is volgens mij meer een visie dan een werkwijze. Sommige scholen konden daarvoor al heel goed maatwerk bieden en andere scholen nu nog steeds niet.

Bij onze school hebben ze de rekenlessen ook gelijk getrokken in het rooster om zo een jaar hoger of lager te kunnen rekenen. Maar dat is vanaf groep 4. Je moet dan inderdaad wel zo’n grote voorsprong of achterstand hebben. Tussen drie sterrenrekenen met plusboek en een jaar verder rekenen zit een groot gat. De juf was blij dat dochter dat gat kon overbruggen.

Overigens wist haar eigen juf heel goed te vertellen hoe dochter nu rekent. Een goede overdracht als een kind af en toe naar een andere (plus)groep gaat, is natuurlijk wel belangrijk. Kost ook weer tijd en gaat vaak niet helemaal goed. Het is intensief voor een school.

Aubergine
Berichten: 13
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Aubergine »

Lijkt me lastig om het juiste ritme en tempo van een kind te vinden! Helemaal als ze zo ver voor zijn op de rest.
En dan ook nog zoveel scholen die het niet in willen zien, of het lastig vinden. Moeilijk hoor! Je wilt niet weggezet worden als zeurende ouder, maar vooral geen ongelukkig kind dat niet kan leren omdat het belemmerd wordt.

Waar ik zelf 'tegenaan loop' is het vertrouwen in mijn kind. Zoals eerder omschreven kwam school bij ons met de optie dat ze wel eens meerbegaafd/anders lerend kon zijn. Haar gedrag liet opvallende dingen zien waardoor ze haar zijn gaan screenen met de DHH-POH. Uit de DHH kwam dat ze mogelijk meer begaafd is en ze uitgedaagd moet worden.
School is hier direct mee aan de slag gegaan. Wat ze precies doet heb ik niet echt hoogte van momenteel, maar ik weet zeker dat ze met rekenen en taal een 2e methode ernaast heeft liggen om de lege momenten op te vullen. Zelf verteld ze ook van veilig leren lezen niet alles te hoeven doen.
Voor mij is mijn dochter wie ze is,en ik zie de tekenen van meerbegaafdheid niet eruit springen. Maar dat komt vooral doordat ik een klasiek beeld van een hoogbegaafd persoon in mijn hoofd heb (de film hoogbegaafde) Sinds ik het boek mijn kind is geen einstein las herken ik wel veel van haar daarin., Ik heb dan ook geen vergelijkingsmateriaal om me heen, en zie vooral een vrolijk en gezellig meisje dat fladdert en prikkels zoekt. Zowel thuis als in de klas. Uitdaging bied haar motivatie. Maar wel graag op haar eigen manier.

Het vertrouwen dat school het aan het rechte eind heeft heb ik nog niet helemaal. Ik begrijp ze helemaal maar mijn onderbewust zijn wil het nog niet echt geloven (snappen jullie me nog?) Want van wie heeft ze dat dan? Wij zijn beide niet meerbegaafd voor zover we weten, en alhoewel we allebei helemaal op ons plek zitten, blijft het me verbazen. Niet dat ik denk dat er verder wat mis zou zijn met haar. Zo bedoel ik het ook weer niet. (lekker onsamenhangend sorry)

Inmiddels heeft school een coach in de hand genomen die de leerkracht handvaten kan bieden om dochter goed te begeleiden. Binnenkort hebben we hier het eerste gesprek mee. Erg benieuwd wat dit gaat brengen. Hebben jullie tips hiervoor? Waar moet ik op letten? Wat is handig om te weten?
Dochter uit 2014

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

De kleuterjuf van mijn oudste dochter sprak het vermoeden uit dat dochter weleens meer -of hoogbegaafd zou kunnen zijn. Wijzelf zagen het destijds niet - totdat we gingen lezen (o.a. op dit forum). We hebben toen een intelligentieonderzoek laten afnemen omdat ze niet lekker in haar vel zat en de school ook niet wist 'hoe nu verder'. Toen werd het vermoeden bevestigd.
Wij, haar ouders, allebei niet mb/hb. Maar er zijn ook ouders die met al het lezen ineens denken: hé, dit gaat over mij! Dus mijn tip: ga vooral lezen over het onderwerp (hebben we al een boekentopic?). :) Dan zullen er dingen op hun plek vallen, maar ook weer nieuwe vragen opkomen. Wat dat betreft is het jammer dat de content van het oude forum niet meer voor handen is. Daar las je veel over de zoektocht van andere forumleden.

Sowieso al heel positief dat school open staat voor expertise van buitenaf en dat ze er dus actief mee aan de slag zijn. Echt tips heb ik niet, behalve dan dat inlezen, zodat je goed weet waar het allemaal over gaat.
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

En zo’n forum als deze kan ook helpen. Jullie helpen mij ook spiegelen en denken mee. Dat doet een boek helaas niet. Ik vind je verhaal eigenlijk heel duidelijk, Aubergine. Ik herken je gepuzzel.

Ik liep er ook erg tegenaan dat ik niet kon vergelijken. Ik ken alleen mijn eigen twee kinderen echt goed en weet niet of vergeet vaak wat ‘normaal’ is op die leeftijd. En ik geef toe dat ze beiden ook dingen laten zien wat duidelijk niet op leeftijdsniveau is, maar zelfs dan kun je dus blijven twijfelen.

Nu passen ze op school het werk aan voor m’n dochter en gaat het leren ineens niet meer vanzelf voor haar. Ik begin weer te twijfelen of ze wel echt slim is. Of ze wel echt kan rekenen op een hoger niveau. En lezen op zonlijn geeft haar al veel weerstand. Vast te moeilijk. Hoort ze wel in de plusklas? Ze kan zich minder concentreren dan die typische hoogbegaafde kinderen.

Mij helpen twee dingen in die onzekerheid van mij.
- het vertrouwen in school: ik heb zelf vertrouwen in de school van mijn dochter dat ze goed zicht hebben op de kinderen in de klas en ook dat ze al aardig wat ervaring hebben met snelle leerlingen. Ze houden de ontwikkeling ook na aanpassingen in de gaten. De school besluit deze aanpassingen te doen en dan vertrouw ik ze erop dat dit passend is.
- met regelmaat kijken naar de aanleiding: hoe was ze in de klas voor de aanpassingen? Mijn dochter toonde storend en clownesk gedrag in de klas, was moeilijk te motiveren en had weinig concentratie en klaagde aan een stuk door tot de juf er gek van werd: ‘dat weet ik al, dit weet ik al, dat wist ik al’. Nu vindt ze alles wel wat moeilijk en vertoont ze (weer) clownesk gedrag, laat zich afleiden en vindt het moeilijk om te beginnen aan haar werk. Grootste verschil is dat ze nu wel geconfronteerd wordt met leersituaties en daar steeds beter motivatie voor krijgt en ze niet ‘uit’ dreigt te gaan door verveling. Wellicht heb jij ook een ‘voor’ en ‘erna’.

Concreet over de coach zou ik benieuwd zijn waar deze naar gaat kijken en met welke onderzoeksvraag de coach aan de slag gaat. Gaan ze een didactisch onderzoek doen of richten ze zich op andere zaken? Het klinkt positief dat school bereidt is ondersteuning te vragen om jouw dochter zo goed mogelijk te kunnen begeleiden.

Dee85
Berichten: 131
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Dee85 »

Ik bedoelde ook boeken en het forum qua lezen. Maar omdat dit een vrij nieuw forum is, staat er nog weinig info op. Dus dan zou ik willen toevoegen: schroom niet om al je vragen te stellen.

Wellicht zijn er ook activiteiten en initiatieven in de buurt voor (ouders van) hb kinderen. Uit ervaring weet ik dat het heel prettig kan zijn om met andere ouders te praten. Nu ligt er veel plat door corona, maar het zal t.z.t. wel weer opgestart worden. P
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

Aubergine
Berichten: 13
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Aubergine »

Bedankt voor jullie reacties dames!
Ik heb inderdaad een hb clubje gevonden hier in de buurt
Maar met 2 keer zwemles, 2 keer sport en 1 keer fysio in de week vinden we het wel even voldoende 😅
Ik hou hem wel in mijn achterhoofd voor als we later toch die behoefte hebben.
Vind het ook lastig haar daar aan te melden juist omdat ik nog niet zo heel erg bevestigd zie dat ze hb zou zijn. Merk bij mezelf toch een soort taboe ofzo. Alsof je heel erg wilt pronken met je kind terwijl het helemaal niet bewezen is.

School is echt fantastisch in deze. Hoop echt dat we dit gevoel nog 5 jaar mogen hebben. Zij hebben hulp aangevraagd, en komen met alle plannen.
Echt heel fijn! Zijn we dan ook erg dankbaar voor.

We gaan verder lezen hier! Jullie horen me zeker nog
Dochter uit 2014

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 136
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Paula »

@Aubergine: vaak mag je kind 1 of 2 keer komen meedoen voordat je je definitief moet aanmelden. Dan kun je vaak al wel zien of ze aansluiting gaat vinden bij zo'n clubje. Je kind hoeft daar over het algemeen niet 'bewezen hb' voor te zijn hoor. Toen mijn kinderen jong waren (ze zijn nu 21 en - nog net - 22) gingen wij naar speelmiddagen van Pharos. Veel kinderen die er kwamen waren getest en hb bevonden. Maar er kwamen net zoveel kinderen die (nog) niet getest waren.

Meisje16
Berichten: 11
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:44 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Meisje16 »

Hier ook goede ervaringen met speelmiddagen met peers. En idd, wij konden ook gewoon een keertje meedoen/meekijken, nog niet aangemeld maar denk dat we dat wel gaan doen. (En als het goed is wordt er in juni bij ons in de buurt weer een fysieke middag georganiseerd.)
Inmiddels is dochter getest en scoort ze zodanig hoog, dat we overwegen om de resultaten tóch met school te delen. (We hebben het in eerste instantie gedaan omdat we graag zelf wat meer houvast wilden en toch zochten naar een bepaalde mate van bevestiging.) Wie heeft ook zelf een test laten doen en wat is jullie overweging geweest om de resultaten wel/niet met school te delen? (School ziet de voorsprong, daarvoor hoeven we het dus niet te doen. Maar zelfs 30% vd basisstof zou wel eens 'te veel' kunnen zijn aldus de psycholoog/tester.)
En een tweede vraag; psycholoog adviseert nu al externe begeleiding in te roepen, al was het maar om haar te helpen met haar andere wijze van denken in relatie tot anderen. Wij ervaren/zien nog niet echt grote problemen, dus is dat niet wat voorbarig?

merriedroom
Berichten: 86
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Goeie vragen. We hebben (nog) niet getest ook omdat school nu voldoende handvatten heeft om passend onderwijs te bieden. De school gaf aan dat als ze twijfelen of handelingsverlegen worden, er altijd nog getest kan worden. Een IQ is een indicatie van leerpotentieel, maar geeft nog niet meteen aan wat ze op school nodig hebben.

Ik ben zelf geen voorstander van pas ingrijpen of begeleiden als er problemen ontstaan. Eigenlijk ben je dan al te laat. Een leerling die beter op het SO past, laat je ook niet eerst volledig vastlopen op de basisschool. Tegelijkertijd moet ook opgepast worden voor het problematiseren van wat er (nog) niet is. We sturen bijv. niet alle leerlingen preventief naar het SO. Zonder hulpvraag zou ik geen hulp inschakelen. Wel zou ik dit advies voor externe begeleiding meenemen en als er signalen komen, dan ermee aan de slag.

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 225
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Pompom »

Ik werk op een school en heb weleens meegemaakt dat ouders een kind hadden laten testen, daar wat over zeiden maar het verslag niet met ons wilden delen. Dat was niet zo goed voor de relatie school-ouders.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 143
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Wij deelden het rapport wel met school. Er zat een grafiek in waarin het slagingspercentage per schoolsoort stond. Omdat alle kinderen met het betreffende IQ een havo-diploma haalden, was de conclusie van de betreffende IB’er, dat wij dus een havo-kind hadden (ze was 7!). En verder ‘zagen zij het ook niet’, terwijl het rapport echt wel duidelijk was.. Dat was ook niet zo goed voor de relatie school-ouders helaas..
Moeder van 2 meiden op de basisschool

MrsBucket
Berichten: 23
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door MrsBucket »

Meisje16 schreef:
di 18 mei , 2021 9:42 am
Hier ook goede ervaringen met speelmiddagen met peers. En idd, wij konden ook gewoon een keertje meedoen/meekijken, nog niet aangemeld maar denk dat we dat wel gaan doen. (En als het goed is wordt er in juni bij ons in de buurt weer een fysieke middag georganiseerd.)
Inmiddels is dochter getest en scoort ze zodanig hoog, dat we overwegen om de resultaten tóch met school te delen. (We hebben het in eerste instantie gedaan omdat we graag zelf wat meer houvast wilden en toch zochten naar een bepaalde mate van bevestiging.) Wie heeft ook zelf een test laten doen en wat is jullie overweging geweest om de resultaten wel/niet met school te delen? (School ziet de voorsprong, daarvoor hoeven we het dus niet te doen. Maar zelfs 30% vd basisstof zou wel eens 'te veel' kunnen zijn aldus de psycholoog/tester.)
En een tweede vraag; psycholoog adviseert nu al externe begeleiding in te roepen, al was het maar om haar te helpen met haar andere wijze van denken in relatie tot anderen. Wij ervaren/zien nog niet echt grote problemen, dus is dat niet wat voorbarig?
Het antwoord op die laatste vraag is voor mij: Nee, dat is niet voorbarig. Ik merk een enorm verschil in denken tussen mijn zoontje en zijn klasgenoten. Ze begrijpen elkaar gewoon echt niet, spreken echt een andere taal. Hij krijgt begeleiding op dat gebied, zodat hij snapt hoe andere kinderen denken en waarom ze vandaag zeggen dat ze zijn vriendje niet meer willen zijn, maar morgen wel weer gewoon met hem spelen. Hij snapt dat niet, want je wilde toch mijn vriendje niet meer zijn?

Verder houd ik van openheid naar school toe, zodat er achteraf nooit verwijten kunnen zijn over en weer (“hadden we maar, dan hadden jullie...”).

Wij hebben overigens nog niet getest, maar school ziet de voorsprong heel duidelijk ook en we hebben al genoeg begeleiding en een eigen leerlijn om die test niet nodig te hebben. Voor de plusklas was het gelukkig ook niet nodig, hij stond al op de lijst voordat het officieel was dat de plusklas ging beginnen.
Zoontje uit maart 2015.

loekie
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 3 (eerste leerjaar) 2020/2021

Bericht door loekie »

Externe begeleiding inroepen zou ik alleen doen als begeleiding van ouders en school niet voldoende is. Zolang het lukt om met je kind in gesprek te gaan over lastige situaties en je kind daardoor leert om met deze situaties om te gaan heeft een kind m.i. geen externe hulp nodig.
Onze kinderen hebben we vaak uit moeten leggen waarom andere kinderen reageerden zoals ze reageerden en dat dat meestal niet vervelend bedoeld was. We hebben geprobeerd om ze in situaties te laten komen waar ze ook kinderen tegenkwamen die hun taal en spel wel begrepen. Dat bleek uiteindelijk voor hun voldoende te zijn.

Plaats reactie