Groep 1 en 2 (kleuterklas) 2023/2024

Voor groep 1 en 2 (Nederland) en laatste twee kleuterklassen (België)
Plaats reactie
Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Groep 1 en 2 (kleuterklas) 2023/2024

Bericht door Halve mandarijn »

Wie schrijft er mee?

Mijn sociale en ietwat onnozele dochter vertoont onderduikgedrag en wordt dit jaar extra geobserveerd op school. Ze nam in groep 1 de kleur van het behang aan en dat werd gezien door haar juf (achteraf bekeken past ze zich aan sinds ze 2,5 is, mijn man en ik weten het exacte moment nog goed te herinneren op het kdv). Maar haar eerste week in groep 2 zit erop en ze heeft het leuk met haar nieuwe juffen, veel energie ook en tot ergernis van haar broer een berg vriendinnen. In de zomervakantie heeft ze zichzelf leren lezen en gaat daarin als een speer. Toch knap voor iemand die nauwelijks letters kende op school in groep 1 omdat dat allemaal veel te moeilijk was. Het lijkt alsof, nu ze groot is, ze zichzelf een beetje mag laten zien. In elk geval voor nu.

Hoe rap ook, zelfs hb-kinderen kunnen geen hele kalenderjaren overslaan. :lol: Ik heb de topictitel daarom even een jaartje teruggedraaid, van 2024/2025 naar 2023/2024... ;)

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 475
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklas) 2023/2024

Bericht door Paula »

Halve mandarijn schreef:
zo 27 aug , 2023 9:06 pm
In de zomervakantie heeft ze zichzelf leren lezen en gaat daarin als een speer. Toch knap voor iemand die nauwelijks letters kende op school in groep 1 omdat dat allemaal veel te moeilijk was. Het lijkt alsof, nu ze groot is, ze zichzelf een beetje mag laten zien. In elk geval voor nu.
Onze dochter las thuis (nog wel wat haperend hoor) Jip en Janneke. Op school probeerde de juf in groep 2 te achterhalen wat dochter al kon, en dochter beweerde bij hoog en bij laag bij allerlei woordjes dat ze het niet wist - volgens juf kende ze dus echt nog niet alle letters ... later gaf dochter aan dat ze bang was geweest dat ze meteen naar groep 3 zou moeten als de juf wist dat ze kon lezen, dus een onnozele houding leek haar het beste (dochter hield erg van knutselen en fröbelen en vond het best leuk in groep 2 - lezen en rekenen deed ze thuis wel). Verder wilde ze ook niet opvallen, andere kinderen in de klas konden ook niet lezen, dus zij ook niet.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 287
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklas) 2023/2024

Bericht door Von »

:lol: Ik las ook Jip en Janneke toen ik kleuter was. Maar dat durfde ik niet, veel te spannend, want die deden altijd stoute en domme dingen.
We hadden thuis de Bobo. Op de eerste dubbele bladzijde stond de strip van Bobo. Die las ik. Op de volgende twee bladzijden stond het verhaaltje van Jip en Janneke. Die twee bladzijdes hield ik samen vast en sloeg ik samen om, want ik durfde er niet eens naar te kijken.
De rest van de Bobo las ik wel, inclusief de pagina "voor de ouders". Maar Jip en Janneke... Egnie :shock:

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 475
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklas) 2023/2024

Bericht door Paula »

:lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklas) 2023/2024

Bericht door Hanneke »

:lol: :lol: Von

Hier was het andersom. Wij hoorden van juf dat oudste kon lezen, nooit geweten.

Averna
Berichten: 24
Lid geworden op: za 11 jun , 2022 4:05 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklas) 2023/2024

Bericht door Averna »

Mijn jongste is deze week begonnen in groep 1. De juf gisteren: "Het is wel een bijdehante hè... Laat je me weten als je denkt dat hij zich verveelt op school?" Hopelijk hoeft hij dus niet extra te kleuteren en straks met tegenzin naar school te gaan zoals z'n zus. :smile:

Averna
Berichten: 24
Lid geworden op: za 11 jun , 2022 4:05 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklas) 2023/2024

Bericht door Averna »

Hoe gaat het met alle kindjes op school? Die van mij heeft dus tegen de juf gezegd dat hij het saai vindt op school. Gelukkig neemt de juf hem serieus en ze ziet ook wel dat hij al ver voor loopt.
Wij vragen ons nu af wat we er mee kunnen, de juf denkt al na wat ze hem kan aanbieden. Hij gaat pas sinds eind oktober naar school, maar doet al regelmatig werkjes van groep 2 mee.
Mijn dochter, pas dit jaar oktober getest en dus inderdaad hb (zoals wij eerder al vermoedden) heeft een jaar extra gekleuterd omdat ze haar sociaal-emotioneel nog te jong vonden voor groep 3. Zij liep vorig schooljaar helemaal vast, wilde niet meer naar school enz. Dus ik ben blij dat de jongste nu wel gewoon tegen de juf zegt dat hij school saai vindt. :lol: Ik had het alleen niet nu al verwacht.

Wombat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 28 okt , 2022 8:07 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklas) 2023/2024

Bericht door Wombat »

Mijn eerste berichtje hier.
Kleine Koala is net 4 geworden en gaat na de kerstvakantie instromen in groep 1.
Ze krijgt een hele leuke juf en ze heeft er super veel zin in. Dus tot nu toe gaat het goed.
Maar ik ben toch ook een beetje ongerust. Haar oudere broer en zus zijn hb getest en kleine Koala gaat eigenlijk nog sneller. Ze begon nog eerder met lezen (ze was 2 jaar en 9 maanden - dat vonden we al best extreem) en anders dan haar broer en zus (die het na een paar woordjes en zinnetjes wel weer best vonden) blijft ze er echt op oefenen, waardoor ze nu vloeiend AVI-start leest en alweer bezig is aan een E3 boekje, hoewel ze dat nog lastiger vindt.
Qua rekenen/ruimtelijk inzicht is haar voorsprong minder groot, ('slechts' 1 à 1,5 jaar) maar geletterdheid, taalgebruik en sociaal emotionele ontwikkeling zijn allemaal eind groep 2 - begin groep 3 qua niveau, ruim 2,5 jaar voorsprong.
De school heeft een HB afdeling, dus dat is fijn, maar de intake met de IB-er ging al direct niet lekker. Ze willen per se eerst zelf observeren voordat ze gaan nadenken over aanpassingen, en toen ik vroeg of ze met groep 2 mee mocht doen, was het antwoord dat ze waarschijnlijk naar de HB afdeling zou gaan vanaf groep 3 en dat ze dan niet mocht versnellen. (En daarmee bedoelen ze dus echt 2,5 jaar kleuterklas doen omdat ze in december jarig is.)
Ik blijf hopen dat het goed komt, maar ik word hier toch niet echt blij van. Ik ben een bang dat ze gaat aanpassen en onderduiken zoals haar grote zus.
Ik hoop dat ik hier mee kan lezen en schrijven, jubelen als het goed gaat en klagen als het niet goed gaat ;)
Grote draak (2012) Kleine draak (2013) vrolijke koala (2019) Kleine tijger (2022)

loekie
Berichten: 192
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklas) 2023/2024

Bericht door loekie »

Blijven de leerlingen die in oktober, november of december geboren zijn dan standaard in de kleutergroep na bijna 2 jaar kleutergroep op deze school? Op de meeste scholen wordt als 5-jarige meegaan naar groep 3 niet gezien als versnelling (maar als vroeg meegaan).

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklas) 2023/2024

Bericht door merriedroom »

Wat een zorgen Wombat, en ze moet nog beginnen met school. Ik hoop dat het een vergissing was en dat deze school ook goed naar de behoefte van herfstleerlingen kijkt, zoals ze verplicht zijn van de Inspectie.

En wat dapper Averna, van je zoontje. Als hij z’n behoeftes zo duidelijk kan uiten en hij hierin serieus genomen wordt, zou hij nog wel eens een ander traject kunnen gaan bewandelen dan zijn zus. Hopen dat hem dat bespaard blijft. Maar de “o o, nu al” is heel erg herkenbaar. :mrgreen:

Wombat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 28 okt , 2022 8:07 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklas) 2023/2024

Bericht door Wombat »

loekie schreef:
zo 17 dec , 2023 7:06 pm
Blijven de leerlingen die in oktober, november of december geboren zijn dan standaard in de kleutergroep na bijna 2 jaar kleutergroep op deze school? Op de meeste scholen wordt als 5-jarige meegaan naar groep 3 niet gezien als versnelling (maar als vroeg meegaan).
Volgens mij ligt de grens op deze school bij 1 december, dus is ze twee weken 'te laat' geboren, maar ik verwacht niet dat dat een probleem gaat zijn. Ik ben helemaal niet aan het nadenken over wel of niet versnellen op dit moment, maar toen ik begon over werk op niveau, was dat het antwoord, dat ze niet mocht versnellen.
Ik heb echt wel hoop dat het allemaal goed komt, maar ik vond het gesprek met de IB-er heel onaangenaam. Er viel nergens over te praten en ze vond dat ik 'erg hard van stapel liep' (vond ik zelf wel meevallen :lol: ). De juf is wel heel lief, en dat vind ik eigenlijk belangrijker.
Grote draak (2012) Kleine draak (2013) vrolijke koala (2019) Kleine tijger (2022)

boom
Site Admin
Berichten: 926
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklas) 2023/2024

Bericht door boom »

Ik kan me voorstellen dat het voor de IB-er zo voelt, dat je te hard van stapel loopt. Ze vergeet daarbij alleen dat jij je kind al bijna vier jaar kent en bovendien ervaringsdeskundige bent met twee oudere kinderen die ook hard gingen/gaan. Dus niks van aantrekken! :alien2:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklas) 2023/2024

Bericht door Halve mandarijn »

Wat vervelend dat die zorgen er al zijn voor gestart is met school Wombat. Is er op school een groot verschil tussen groep 1 en 2? Bij ons op school niet echt, een kind mag alles doen op niveau (welk niveau dan ook), alleen wordt er van de groep 2-ers wat meer "productie" verwacht en wat meer gekeken naar de moeilijkheidsgraad van de werkjes die ze kiezen. Als zoiets bij jullie ook het geval is, dan zou je natuurlijk niet per se hoeven meedraaien met groep 2, maar zou je in mei de balans op kunnen maken, waar staat dit kind en is groep 2 overslaan een optie.
Dan staat de ib-er misschien wat minder met de hakken in het zand. Als jouw kind al kon lezen voor de 3e verjaardag, dan zou letterkennis al afgevinkt kunnen worden. Alleen waken voor onderduiken inderdaad. Succes!

Vanuit hier een kleine update. Dochter kan inmiddels best aardig lezen en dat wordt gezien (ze kreeg namelijk van Sinterklaas een compliment dat ze zo goed al kon lezen. Super trots natuurlijk). Rekenen is niet haar sterkste kant en daarvan denk ik dat ze gemiddeld scoort of met even daaronder. Het begint wel haar interesse te krijgen, dus wellicht zitten we in de gevoelige periode en gaat het wat vlotter. Maar ze geeft zelf aan toe te zijn aan groep 3 en voelt zich groot. Sociaal gaat het haar nog altijd gemakkelijk af, ze ligt goed in de groep en trekt vooral naar de meisjes (want jongens zijn te wild in haar ogen). Een aandachtspunt is denk ik haar perfectionisme, zonder gum is ze niets, het moet allemaal perfect en anders moet het opnieuw. Lukt het na een paar keer proberen nog steeds niet goed genoeg, dan wordt alles doorgekrast.
Maar even heerlijk 2 weken kerstvakantie, daar is iedereen hier in huis aan toe.

Axator
Berichten: 129
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklas) 2023/2024

Bericht door Axator »

De mijne is van december. Hier ligt de grens in principe op 1 oktober, tenzij duidelijk reden voor andere aanpak..
Hij is dus nog een keertje groep 1 gaan doen. We hebben die 2e ronde gevraagd of hij wel mee kon doen met de midden groep 2 cito. Juf zag vooral een jong kind, cognitief niet opvallend. Ik zag een pienter kind met speels gedrag door verveling.

Die groep 2 cito maakte hij eigenlijk net zo goed als de goede kinderen van groep 2, maar dan zonder dat hij de lesjes gehad had. We hebben pas in juni de knoop doorgehakt. Juf wilde liever dat hij bleef, IB twijfelde en school legde de keus bij ons. Het is een goede beslissing geweest om hem naar groep 3 door te sturen.

(de peuterspeelzaal heeft nog geprobeerd om hem in september te laten starten, ipv na de kerstvakantie. Maar dat wilde school helaas niet)

Wombat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 28 okt , 2022 8:07 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklas) 2023/2024

Bericht door Wombat »

Halve mandarijn schreef:
do 21 dec , 2023 9:51 am
Wat vervelend dat die zorgen er al zijn voor gestart is met school Wombat.
Mijn zorgen komen denk ik doordat ze zo ver voor loopt. Als een kind instroomt in groep 1 dat op dit moment qua lezen al voorloopt op de kinderen die in groep 3 instromen aan het begin van het jaar, en een IB-er zegt doodleuk dat ze niet van plan is om na te denken over aangepast werk tot na de wenperiode, dan gaan mijn nekharen daar van overeind staan. Ik geef toe dat het ook door eerdere ervaringen komt. :blush:
Mijn oudste dochter is heel groep 1 niet gezien (heeft ze ook 1,5 x gedaan want geboren in april) en daarna was er ineens stront aan de knikker en moest ze hals over kop naar groep 3. Dan denk ik: had haar groep 2 laten doen met verrijking ipv nog een keer groep 1...

Maar... de juf van Koala is echt heel goed bezig ze heeft al advies gevraagd aan de juf van de hb-klas, en ook advies over wat als er toch een versneld traject nodig is. Ze heeft ook een afspraak gemaakt voor een gesprek met ons na 3 weken school (veel eerder dan we normaal zouden krijgen volgens haar). Dus hopelijk alle zorgen voor niks :grin:

Zit jouw dochter in groep 1 of groep 2, halve mandarijn? Zou ze versneld moeten worden om volgend jaar groep 3 te doen?

Wat fijn, Axator, dat groep 3 bij jullie goed is uitgepakt. Bij grote draak was het een ramp, daar hebben we een soort groep 3 trauma aan overgehouden. Geen haast om mijn kinderen daar te krijgen :roll:
Grote draak (2012) Kleine draak (2013) vrolijke koala (2019) Kleine tijger (2022)

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklas) 2023/2024

Bericht door Halve mandarijn »

Mijn dochter zit in groep 2 Wombat, dus geen discussie over versnellen, is bij haar ook niet wenselijk. Ze is van juni, dus keurig 2 jaar kleuteren.

Ze viel in groep 1 op bij haar juf door haar onopvallendheid, ze nam de kleur van het behang aan. Geen cognitieve voorsprong te bekennen. Toch zag de juf af en toe iets in haar waardoor ze dacht " dit is een heel slim meisje". Ze heeft ook mijn zoon lesgegeven (met wel duidelijk een cognitieve voorsprong in groep 1) en met hem in haar achterhoofd heeft ze naar dochter gekeken. Diezelfde observerende blik, dezelfde dromerigheid. Ze gaf aan dat we dochter tijd moesten geven en ondertussen goed naar haar blijven kijken.
Nu in groep 2 laat ze een duidelijke groei zien. Lezen is voor haar nu zo normaal dat ze het gewoon is gaan vinden om te kunnen, dus laat ze het zien. Mogelijk gaat ze na de voorjaarsvakantie naar de "plusklas". Ze laat zichzelf steeds meer zien en dat pikt de school op.

Plaats reactie