Onze dochter (5,5) is een zeer temperamentvolle meid. Altijd al geweest eigenlijk.
Als baby probeerde ze al dingen te grijpen, te tijgeren of vormpjes in een vormenstoof te duwen en als dat niet lukte werd ze ontzettend kwaad. Ook kon ik haar eigenlijk nooit alleen laten, het leek alsof ze 24 uur per dag overal bij moest zijn en sliep erg weinig. (hazenslaapjes..)
Als dreumes en peuter werd het alleen maar erger.
Omdat ze heel lang niet praatte (pas met ruim 2,5 begon ze, maar toen ging het al snel heel goed) dachten we dat veel van haar frustratie kwam doordat ze zich niet kon uiten, ook al was ze non-verbaal erg sterk en begreep ze alles.
Ze had ook fases waarin ze geobsedeerd leek door dingen (zo had ze een fase waarin ze elke 5 minuten vroeg hoe laat het was, totdat ze door had dat ze aan de stand van de wijzers in ieder geval de hele uren kon aflezen).
De tip "zet haar gewoon even voor de tv als je iets moet doen", werkte ook absoluut niet. Om de minuut werd ik geroepen omdat mijn dochter weer vragen had.
En nu is ze 5,5, ik hoopte dat ze wat tot rust zou komen. Maar steeds vaker heeft ze uitbarstingen van woede/frustratie/verdriet. Soms door iets wat niet mag/kan, soms staat ze in een hoekje en zegt ze dat ze boos is op zichzelf, of dat ze boos is zonder te weten waarom. Dit komt vrijwel dagelijks voor en die buien duren soms wel een uur. Ze geeft aan dat knuffelen helpt, maar vaak is ze zo boos dat ze het niet toelaat.
Ook is ze erg onrustig, tijdens het eten kan ze bijvoorbeeld niet stil op haar stoel zitten. Ze valt er regelmatig af, staat naast haar stoel of gooit haar beker om.
Ze slaapt altijd al weinig en vaak onrustig (praten in haar slaap, woelen, nachtangsten).
Nu zijn het vooral de uitbarstingen die ons als gezin opbreken, maar ze lijkt ook echt niet lekker in haar vel te zitten, wil plotseling niet meer naar school, zegt dat ze geen vriendinnetjes heeft...
Op school is ze zo ongeveer de perfecte leerling. Ze doet goed mee, is rustig, vriendelijk, leergierig. Ze zien daar helemaal geen problemen, maar ik heb binnenkort wel een gesprek met de IB'er en de schoolarts.
We hebben al van alles geprobeerd. Opvoedondersteuning (maar hun tips lijken steeds maar even te werken), een planbord, extra veel bewegen dmv dansen, massage (dat vindt ze wel fijn, maar helpt verder niet veel), yoga, een verzwaringskussen tegen het wiebelen. Heeft er iemand nog ideeën hoe ik haar kan helpen lekkerder in haar vel te zitten, wat tot rust te komen en ons gezin wat gezelliger te maken?