Tweeling splitsen van school?

Voor groep 1 en 2 (Nederland) en laatste twee kleuterklassen (België)
Plaats reactie
rogierp21
Berichten: 3
Lid geworden op: ma 22 mar , 2021 7:04 pm

Tweeling splitsen van school?

Bericht door rogierp21 »

Hoi allemaal,
We zitten hier thuis met een dilemma. We hebben een tweeling die in augustus 6 jaar wordt. De jongste van de twee laat onmiskenbaar veel eigenschappen van hoogbegaafdheid zien, zowel op cognitief vlak als op veel zijnskenmerken. De oudste van de twee toont dit minder. Zij is vooral heel sportief en loopt daarin wat meer voorop tov haar leeftijdgenoten.
We zitten er aan te denken om de jongste te laten testen als ze zes jaar is en tevens om te kijken of -als HB via een test er uit komt- een school met Voltijd HB onderwijs passend zou kunnen zijn. Mogelijk krijgen we dan het scenario dat de oudste naar een andere school gaat (weliswaar aan de overkant van de straat van de huidige school) en de jongste op de huidige school blijft omdat die voor haar eigenlijk prima past. De dames zijn twee-eiig en behoorlijk verschillend, maar wel echt op elkaar gesteld. Zijn er ouders die hier ervaring mee hebben of anderszins tips hebben hoe we hier mee om zouden kunnen gaan?
Groet, Rogier

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Tweeling splitsen van school?

Bericht door merriedroom »

Hier heb ik twee gedachtes over. HB is meestal vaker voorkomend onder broers en zussen binnen eenzelfde gezin. Het is goed mogelijk dat beide meiden bijna gelijk scoren op een iq-test, ook als je had verwacht dat ze heel verschillend zijn. Nu zegt dat nog niets over de cognitieve behoefte op school. Maar let op dat je niet stiekem de leerbehoefte van de oudste over het hoofd ziet omdat ze toevallig ergens anders in een uitlaatklep heeft gevonden. Verschil in cognitief talent kan ook binnen gezinnen voorkomen. Ik kende een twee-eiige tweeling waarvan zelfs getwijfeld werd of ze überhaupt wel zussen waren, zo verschillend in werkelijk alles. Toen een van de twee moest doubleren, versterkte dat nog eens. Maar wees waakzaam voor te snelle conclusies over de oudste.

De andere gedachte gaat over tweelingen op school. Ik ken tweelingen die (later) veel moeite hadden met hun eigen identiteit zonder de ander te vinden. Een scheiding in klassen of scholen kan daarin helpen. De meeste zussen en broers zitten ook niet bij elkaar in de klas en kunnen zo eigen vrienden maken en belevenissen opdoen. Over het bij elkaar houden of scheiden van tweelingen zijn volgens mij boeken volgeschreven. Ik denk dat het op zich geen kwaad kan om broers en zussen op verschillende scholen te hebben. Het is vooral belangrijk dat ze goed weten waarom het gebeurt en dat ze geen verkeerde conclusies trekken (de ander is beter, krijgt meer aandacht bijv.).

De afweging om tweelingen juist wel of niet bij elkaar in de klas te zetten, is volgens mij even ingewikkeld als de keuze om wel of niet te versnellen. Beide zeer lastig, omdat je de toekomst niet kan voorspellen. Succes!

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Tweeling splitsen van school?

Bericht door Axator »

Wat een lastig besluit..

Jongste heeft een van een tweeling in de klas. De zus zit een groep hoger in een andere klas. Je merkt daar heel erg dat degene in de lagere groep een ontzettende bewijsdrang heeft. Ze passen echt allebei in hun eigen groep, maar het is toch vechten voor die ene. En dat klasgenootje doet voor zijn gevoel altijd alles als 2e pas op school (kamp, fietsen naar gym, sportdag etc). Ik vraag me af hoe dat zou zijn als ze niet meer bij elkaar in de groep zit, maar zelfs op andere scholen. Aan de ene kant kun je dan dingen makkelijker scheiden, aan de andere kant heb je met een HB-school sowieso al een stempel, zelfs als je in dezelfde groep zit.
Ik weet niet hoe gevoelig je kinderen daarvoor zijn? Het is wel fijn dat de andere duidelijk sterk is op een ander gebied. Dat heeft dat klasgenootje niet echt, dat maakt het lastiger voor de ouders ook denk ik.

Nu ben ik sowieso niet zo heel gek op HB-scholen. Er zijn er een paar waar minder differentiatie mogelijk is dan op het reguliere onderwijs. Maar er zijn ook wel die goed zijn. Dus dat is even goed navragen. Als de huidige school niet genoeg kan bieden moet je ook wel wat anders.

Ik geloof dat als je toch gaat testen, dat ik ze allebei zou laten testen. Misschien toont ze het minder, maar zit het er wel in?

Succes met de keuze!

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Tweeling splitsen van school?

Bericht door Bissi »

Op de school van mijn kinderen werden tweelingen na de kleuterklassen altijd in aparte klassen geplaatst. De meeste scholen met hb-onderwijs hebben ook klassen met regulier onderwijs, waaruit kinderen aan onderdelen van verrijkingsonderwijs uit de hb klassen meedoen. Beide kinderen kunnen dan nog steeds op dezelfde school zitten.

De vraag is überhaupt of jouw kind per se hb-onderwijs nodig heeft als hoogbegaafdheid wordt vastgesteld. Veel hoogbegaafde kinderen gaan er niet naartoe. Er zijn ook kinderen die bijv in het montessori-onderwijs goed op hun plek zitten. Dat zou voor beide kinderen passend kunnen zijn met uitdaging op maat, zonder op verschillende scholen terecht te komen.

Mijn jongste is in groep 3 naar hb-onderwijs overgestapt omdat de school handelingsverlegen was en de tester het adviseerde. Wat is jullie afweging?
Loopt het kind nu al vast in de kleuterklas?

Noelle
Berichten: 213
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Tweeling splitsen van school?

Bericht door Noelle »

wat Bissi al zegt: waarom een hb school? Zie in de post die vraag en de vraag of je een tweeling/kinderen uit 1 gezin scheidt.

Met de keuze voor een hb school benadruk je het hb zijn in mijn ogen erg. Dat heeft denk ik voor- en nadelen maar kan uiteraard ook nodig of iig wenselijk zijn. Of dat binnen een gezin wenselijk is? Bij ons op de basisschool worden tweelingen en kinderen uit 1 gezin bewust niet in dezelfde klas gezet. Daar lijkt mij veel voor te zeggen. Een andere school op basisschoolleeftijd lijkt me in dat opzicht niet lastig maar wel vanuit de gedachte of je in een gezin zo de nadruk op hb wilt leggen.

Ik zou niet beide testen als er maar voor 1 van de kids een noodzaak is maar ik lees niet wat de noodzaak is en daarom dus ook wat onduidelijk waarom het hb onderwijs wordt genoemd. In het dagelijks leven is mijn indruk dat het met de meeste (u)hb kinderen prima gaat op het reguliere onderwijs. Op fora lees je natuurlijk relatief vaker de gevallen waarin dat andere is.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Tweeling splitsen van school?

Bericht door Baloo »

Ik vraag me af waarom je jongste wilt laten testen? Loopt ze vast, zijn er problemen? Is het om 'toegang' te krijgen tot extra aanbod op school? Of wil school dat? Wat ik ook niet helemaal snap uit je post: jongste laat kenmerken HB zien en wil je laten testen, maar kan dan vervolgens wel gewoon op deze school blijven terwijl oudste naar een andere school moet? Of begrijp ik het verkeerd?

Ik ben het volledig eens met de posters hier voor: beide meisjes zouden weleens vergelijkbaar begaafd kunnen zijn. Bij ons scoorde jongste 20 punten hoger dan oudste, maar heeft oudste de grootste leer behoefte en meeste problemen met niet passend schoolwerk. En het is zeker niet zo dat voltijds HB onderwijs perse passend of beter is voor alle HB kinderen. Bedenk dat elke school anders is, er zijn zeer rigide HB scholen en HB scholen die vol zitten met kinderen die sowieso lastig passen in het onderwijs (soms door bijkomende problematiek). Er zijn ook hele goede flexibele dorpsschooltjes die goede leerkrachten hebben en de kinderen echt goed zien. Probeer zoveel mogelijk ervaringen van ouders van de scholen waar je aan denkt te verzamelen, om te horen hoe het er echt aan toe gaat. Ook via dit forum kun je ouders vinden (wel per PB). Waarom past het huidige aanbod niet bij je jongste? Pas als je dat weet kun je gericht op zoek naar een beter passende school (al dan niet HB). Dan is een IQ test niet genoeg maar heb je behoefte aan een breder advies.

Wij hebben onze meiden trouwens tegelijk laten testen. Vooral om de nadruk op HB te voorkomen. We hebben ze verteld dat de tester ging kijken welke soort werkjes de juf het beste kan aanbieden aan hen (ze waren toen wel iets jonger).

Succes!

Plaats reactie