Overleg SOT

Voor groep 1 en 2 (Nederland) en laatste twee kleuterklassen (België)
Plaats reactie
Ilumen
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Overleg SOT

Bericht door Ilumen »

Voor onze jongste (ZL, 5, groep 2), hebben we binnenkort overleg met het schoolondersteuningsteam (SOT), bestaande uit de juf, IB-er en een orthopedagoog. We hebben dit zelf in gang gezet na de klacht van ZL: "ik leer niks op school" en dat zijn juf niet zo goed weet wat ze met hem aanmoet.

We hebben een vragenlijst ingevuld hoe wij ZL zien en de juffen hebben dezelfde lijst ingevuld. Zij zien een gesloten jongetje die graag alleen speelt en slechte motoriek heeft. Wij leiden daaruit af dat ZL zich sterk aanpast, zich verveelt en geen peers heeft in de klas. Zijn motoriek is prima (zei ook de kinderfysio), hij speelt graag samen (met peers of oudere kinderen) en is absoluut niet gesloten (emotionele kletskous thuis).

Heeft iemand advies over wat we zouden kunnen vragen of zeggen tijdens het overleg? Er is al afgesproken dat ZL voor de zomervakantie doorgetoetst wordt zodat hij een betere start kan maken in groep 3.

Het lastige hierbij is dat we een jongetje hebben die denkt "dat kan ik niet, dus ik doe het niet", maar ook "dat kan ik wel, dus ik doe het niet"... Door het laatste weten we ook niet altijd goed wat hij nou al kan.
DL 2012, ZL 2016

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Overleg SOT

Bericht door merriedroom »

Erg vergelijkbare situatie hier. Onderpresteren, SOT, kleuterjuf die het niet meer weet etc. Eind van dit schooljaar staat doortoetsen gepland voor komend schooljaar. Maar ja, wat gaat er voor nú gedaan worden? Heb je zelf al een idee wat je voor je zoon wil? Heeft je zoon al ideeën over wat hij wil? Ik heb gemerkt dat het delen van jouw verwachtingen en wensen in elk geval beter werken dan hopen dat school toevallig met dezelfde ideeën komt.

Elke situatie is anders en dat geldt zowel voor het kind in kwestie als wat er in school en omgeving voor handen is. Wellicht kan ZL een stukje meedoen in groep 3. Op onze school worden er thema’s aangeboden en die in groep 3 zijn vaak wat meer verdiepend dan die bij de kleuters. Of juist de rekenles al in groep 3 volgen als daar een grote voorsprong in is. Mijn zoon is daarnaast net gestart in een externe plusklas, vooral voor de peers, maar ook voor aansluiting op zijn niveau en interesses. Je zou kunnen vragen of dit soort aanpassingen ook bij jullie mogelijk is.

Ilumen
Berichten: 53
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Overleg SOT

Bericht door Ilumen »

Ik denk dat hij al redelijk tevreden zou zijn met lezen (oefenen) en een aantal meer uitdagende opdrachten (getallen, bouwen, etc.). Maar hij heeft wel aansporing nodig. Dus of de juf, of het doen met een ander kindje (eigen groep of hoger).

Maar ja, dan zegt de juf “het moet wel haalbaar zijn, ik heb ook nog andere kinderen…” :confused:

De juf heeft wel laatst gecontroleerd wie er (een beetje) kan lezen, wat hij leuk vond. Ook mocht hij laatst met een bee bot. Ik heb alleen het gevoel dat er incidenteel wat wordt gedaan, niet structureel.

Iets met groep 3 zal ik ook vragen/opperen. We hebben wel een hele grote groep 3 op school (30+), dus ik weet niet of dat een fijne omgeving zal zijn. Er is geloof ik wel een plusklasje voor groep 3.
DL 2012, ZL 2016

Plaats reactie