Kenmerken hoogbegaafdheid

Voor groep 1 en 2 (Nederland) en laatste twee kleuterklassen (België)
Plaats reactie
handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door handzeep »

Ha allemaal,

Ik zou graag van jullie horen welke dingen jullie zo opmerkelijk vonden dat jullie het idee had dat je kind anders was dan andere kinderen.
Als ik op het internet Google naar kenmerken kom ik regelmatig dezelfde kenmerken tegen. Sommige wordt ik echt zat, bijvoorbeeld die dat een kind vraagt om een blauw blokje in plaats van een rood blokje. Ik vind de hoeveelheid voorbeelden nog erg mager en ik hoop dat jullie deze misschien wel kunnen aanvullen.

Ik vind het erg lastig om in te schatten of mijn kinderen nu begaafd of hoogbegaafd zijn. Ik herken bijvoorbeeld alle zijnskenmerken bij één van mijn kinderen, toch heb ik niet het idee dat dit kind slimmer is dan het andere. Ikzelf herken mij helemaal niet in de zijnskenmerken van Tessa Kieboom, toch weet ik dat mijn iq boven de 130 ligt. Ik vraag mij af wat het verschil zo bepaald tussen begaafd zijn en hoogbegaafd.
Ik zoek het internet af naar voorbeelden om te vergelijken met mijn kinderen maar ik blijf een beetje in hetzelfde kringetje ronddolen dus ik hoop dat jullie wat nieuwe voorbeelden hebben.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Halve mandarijn »

Of mijn zoon begaafd, hoogbegaafd of gewoon slim is weet ik niet. Hij is tenslotte niet getest.

Maar wat hem anders maakt tov andere kinderen die ik ken of bijvoorbeeld zijn jongere zusje (dat verschil is groot) is dat hij het wereldleed op zijn schouders draagt. Zijn zusje dartelt door het leven terwijl hij zich zorgen maakt of alles wel eerlijk verloopt. Hij kan zich vreselijk druk maken om onrecht. Ook is hij is erg rigide als het gaat om regels, iedereen moet zich daaraan houden. Hij stelt hoge eisen aan vriendschappen. Hij is perfectionistisch, dromerig, observerend en oefent eigenlijk nooit. Hij heeft een grote hekel aan herhaling. Met speelgoed wordt maar kort gespeeld, puzzels worden 1x gemaakt. Ik weet niet of het een kenmerk is, maar hij is enorm traag, een grotere treuzelkont bestaat niet. De laatste tijd valt zijn gevoeligheid op, hij is enorm gevoelig voor kleding, labeltjes, naden, de zachtheid van de stof, etc.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door boom »

Leuk dat je deze vraag stelt, handzeep. Ik heb zelf ook al eens gedacht hier een eigen hb-kindforum lijstje te gaan maken met meestvoorkomende kenmerken. Ik vermoed echter een zeer uiteenlopend palet van kenmerken, waardoor je niet heel veel wijzer zult worden.

Ik heb zelf 14 jaar lang getwijfeld over de begaafdheid van onze zoon. De wisc-v gaf uiteindelijk toch een hb-score. Het was vooral mijn onderbuik die aan hb dacht, de lijstjes deden mij ook twijfelen.
Waar hij NIET aan voldeed:
- op jonge leeftijd goed kunnen praten (hij komt nog steeds moeilijk uit zijn woorden, maar had wel een hele hoge verbale score)
- niet perfectionistisch van aard
- niet opvallend veel waarom-vragen stellen
- geen gedetailleerde tekeningen van mensen maken op jonge leeftijd (überhaupt nooit tekenen of knutselen)
- geen boekenwurm

Wat ik opvallend vond:
- met 2,5 kunnen fietsen zonder zijwieltjes
- motorisch zeer sterk (met 6 jaar geselecteerd voor jeugdopleiding)
- in groep 2 opeens vloeiend kunnen lezen zonder instructie te hebben gehad
- goed kunnen rekenen en snel automatiseren
- enorme drive om nieuwe skills onder de knie te krijgen
- zeer competitief
- opvallend goed geheugen
- alles intensief beleven

Waarom ik aan hb dacht:
- enorme behoefte aan autonomie
- enorme behoefte aan uitdaging
- absolute hekel aan herhaling
- zintuigen zeer sterk ontwikkeld

Maar ook:
- niet stil kunnen zitten
- korte concentratieboog
- “aan” of “uit” staan qua schoolwerk en concentratievermogen
- snel overprikkeld
- zeer gevoelig voor kritiek
- steeds meer hekel aan school>onderpresteren

Dus ja, zeer uiteenlopend. Ik ben wel benieuwd waar anderen mee komen en naar die -misschien wel- ene gemene deler?
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door merriedroom »

Nu precies en exact ook mijn ervaring. Internet is vooral creatief in knippen en plakken en de boeken gaan vaak niet veel dieper. Veel (zijns)kenmerken zijn ook niet eens exclusief voor hoogbegaafden. Faalangst, perfectionisme, rechtvaardigheidsgevoel en hang naar autonomie zie je bij zoveel kinderen terug. Voorbeelden zijn snel te beperkt, want je moet maar net in dat voorbeeld jouw kind herkennen of er mee kunnen vergelijken. Nu zit in die vergelijking wel de sleutel: het gaat bij deze kinderen meestal om een snellere ontwikkeling vergeleken met leeftijdsgenootjes. Maar hoe groot moet die ontwikkeling dan zijn om hoogbegaafdheid te mogen vermoeden?

Dochter was emotioneel en sociaal heel wijs en snel in haar taalontwikkeling. Dat viel iedereen op die 5 minuten met haar omging (al vanaf de eerste maanden). In dat opzicht is het de zichtbare voorsprong in de ontwikkeling die de vermoedens deed ontstaan. Nu is ze een stabiel kind en zijn aanpassingen van school passend genoeg dat we verder geen aanleiding hebben om te testen en verder te onderzoeken. Of ze echt hoogbegaafd is, weet ik niet. Ze is snel van begrip en je zou haar - op haar lengte na - zo een jaar ouder inschatten. Vooral in de schoolsetting is het volgens mij nu vooral relevant te weten wat het leerpotentieel is, omdat het onderwijs daarop aangepast kan en moet worden. We hebben nu de indruk dat we daar al een aardig beeld van hebben bij haar.

Zoon is een heel ander verhaal voor mij. Ik zag bij hem niet zoveel anders. Leek voor mij in de groeifases wel op de gewone lijn te zitten, waar dochter altijd een of twee fases (of meer) verder dan haar leeftijd zat (groeiboekje). Het was de omgeving met de kraamhulp als eerste die zijn anders zijn opviel. Zijn kijken en zijn al directe reageren (zelfs een lachje) verbaasde de kraamhulp. Ik geloofde haar niet zo. Maar als peuterleidsters en nu ook de school hun sterke vermoedens (blijven) uitspreken, dan zullen ze wel iets zien wat ik niet (meer) zie. Lastig ook met zo’n zus als referentie waarschijnlijk. Hij is heel anders en zijn kenmerken interpreteerde ik kennelijk niet als zodanig. Misschien is zijn duidelijkste kenmerk nu wel zijn innerlijke asynchroniteit die loopt van 3 tot 7 jaar (hij is 4,5).

De grens tussen begaafdheid en hoogbegaafdheid is een arbitraire, hoor. Net als tussen hoogbegaafdheid en uitzonderlijke hoogbegaafdheid. Net als dat iq niet heel veel zegt over op welk schoolniveau je terecht komt. Bijna alle iq’s blijken op de meeste schoolniveaus voor te komen. Ik ben zelf wat meer gaan kijken naar de aanpassingen die een kind nodig heeft. Mijn dochter lijkt met wat versnelling en een berg pluswerk voor nu wel goed te zitten, van haar wordt vermoed dat ze tegen hb aan zit of in hb zit. Van zoon wordt geprobeerd het onderwijssysteem om hem heen te vormen, want andersom gaat nu op dit moment niet passen. De aanpassingen gaan veel verder, los daarvan is door een hb-expert al eens uhb vermoed en anderen zitten al veel sterker aan hb te denken met hem. Van beiden weet ik het cijfertje niet en eigenlijk is dat in algemene zin ook niet zo relevant. Een beeld krijgen van de mate van aanpassingen die een kind nodig heeft om tot leren en ontwikkeling te komen (op school), is volgens mij veel relevanter. Voor zoon wordt nu wel o.a. een iq-test afgenomen, omdat we (school en thuis) nu zoekende zijn in die benodigde mate van aanpassing voor hem.

De vraag is misschien vooral: hoe weet je welke aanpassingen een kind nodig heeft om tot leren en ontwikkeling te komen? En een hoger iq heeft daar zeker sterke invloed op.

Aubergine
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Aubergine »

Hier nooit aan hb gedacht, tot school aan de bel trok
Het boek mijn kind is geen Einstein gaat echt over mijn dochter. Toch dacht ik tot de uitslag van de test het zal wel meevallen allemaal.
Als ik lees wat sommige kinderen hier kunnen, hoe ze leren. Dat doet mij dochter allemaal niet. Daarnaast loopt ze nog niet vast op school, gaat ze met plezier naar school en zit ze lekker in haat vel.
Op internet las ik veel verhalen die het tegenovergestelde vertelde.

Maar toen ik van de week de vragenlijst hb invulde van onze orthopedagoog kon ik op bijna alles 3 of 4 scoren. Bijna altijd tot altijd was het antwoord op te meeste vragen.
Nu heb ik 1 dochter, geen vergelijkingsmateriaal met andere kinderen. Wat dochter doet is in onze ogen normaal
Nooit bedacht dat het in andere gezinnen anders gaat.
Ik denk dus ook dat er geen standaard hoogbegaafd kind is. En dat het misschien zelfs tussen jongens en meiden Enorm verschilt.

School viel op dat ze zichzelf wakker houd tijdens de lessen. Veel prikkels zoekt en intussen ook nog op let en mee doet.
Ze is erg impulsief in haar motorische gedrag. Gaat staan, springt, frutselt.
Kan goed samen spelen samen werken is moeilijk door haar autonome gedachtegang.
Ontwikkelde eigen werkstrategieen.
Hoge cito scores.

Wat ons opvalt
Enorm talig, woordgrappen, graag lezen, begrijpend lezen kon ze al heel snel.
Herhalende taken zijn saai, nut wordt er niet van ingezien. Zwemmen, schrijven tafels leren horen hier ook bij.
Is linkshandig, schrijven is lastig.
Enorm veel vragen stellen, doorvragen, verbanden zoelen.
Faalangst en daardoor niet tot leren komen.
Hoofd gaat maar moeilijk uit, snelle gedachtegang.
Sprak al vroeg hele volzinnen, had wel 3 jaar logopedie voor de uitspraak.

Dochter is getest om te kijken wat er nodig is om sommige gedrag in te perken. We staan aan het begin van onze zoektocht om te kijken wat ze precies nodig heeft om te leren leren en optimaal gebruik te maken van haar kunnen en daarnaast met plezier naar school te gaan en lekker in haar vel te zitten.
Dochter uit 2014

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door handzeep »

Wat veel reacties al, leuk om te lezen!
Ik heb het idee dat er ook een sterk verschil tussen meisjes en jongens is.
Bij mijn zoon herken ik heel erg het lijstje van boom. Ook inclusief de dromerigheid en traagheid. Zelf had ik dit gekoppeld aan eventuele add. Mijn man heeft dit ook dus ik ging er vanuit dat dit daarbij hoorde. Maar de link dat het ook een kenmerk van hoogbegaafd zou kunnen zijn heb ik nog gelegd.
Jullie ervaringen en gedachten stromen komen zijn heel herkenbaar. Ik merk ook dat ik hoe het thuis gaat heel normaal vind maar als we het vergelijken met anderen dat hen dan iets opvalt. Bij mijn dochter was dit omdat ze met 3 jaar mama en papa uit haar hoofd schreef. Bij mijn zoon omdat hij nooit dingen volgens de instructie bouwt maar precies weet hoe de mechanismen werken.
Maar bijvoorbeeld specifieke interesses hebben ze niet. Ze vragen wel veel en zijn heel breed geïnteresseerd.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Halve mandarijn »

@Aubergine, heel herkenbaar. Ook wij hadden geen enkel vermoeden van mogelijke hoogbegaafdheid tot juf het opperde. Toen ik dat boek van Tessa Kieboom las gingen sommige hoofdstukken echt over mijn zoon, maar ook mijn man las ik erin terug en mijn zwager (waarvan ik regelmatig zei "als hij geen autisme heeft, dan weet ik het ook niet meer"). Allemaal paste ze in een ander hoofdstuk. Pas terugkijkend naar hem als baby, dreumes en peuter vielen bepaalde ontwikkelingen op (het leren lopen, zindelijk worden of fietsen zonder zijwieltjes). Ik heb het vragenformulier teruggelezen wat we voor de basisschool moesten invullen en dacht toen wel, tja, ik snap dat de juf hem voorlijk noemde bij de kennismaking (ik heb toen schaapachtig gezegd dat ik dat niet goed wist en ben thuis de betekenis gaan opzoeken van het woord, een kleine schaamte kwam wel naar boven toen).

Maar ook ik denk soms wel dat hij ook weer niet super slim is als ik lees wat de andere kinderen op dit forum weten of kunnen. Mijn zoon is 6 en zit "pas" in groep 3. Maar met de moeite die hij ergens voor doet, zou hij niet moeten zijn waar hij nu is.

Ik vind ook niet dat hij heel anders is dan veel van zijn vriendjes, maar wellicht vanwege soort zoekt soort en op schaakles zitten meer van de vogels zoals hij.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door MrsBucket »

Wij merkten het al heel vroeg, of in ieder geval: we merkten al heel vroeg dat zoontje anders was dan andere kinderen. Ik weet nog dat ik hem beschreef als ‘heel intens’. Hij leeft heel intens. Hij beleeft alles heel intens. Zijn emoties, zijn spanningen, dat soort dingen.
Hij deed dingen pas als hij het idee had dat hij het 100% goed kon. Heeft nooit getijgerd, kroop ineens en was toen gelijk weg. Heeft nooit langs de bank o.i.d. gelopen, maar stond op en liep weg. De angsten zijn ook heel intens. We hebben een boek waarin een meisje een bloempot laat vallen. Hij is al 4 jaar bang voor dit boek.

En zijn ogen… Hij heeft echt een oude ziel. Er zit zoveel diepgang in zijn ogen. Dat zie ik bij weinig andere kinderen terug.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Inde »

Ik heb twee totaal verschillende kinderen (meisjes), maar er zijn wel wat overeenkomsten.

- Bij het consultatiebureau vonden ze allebei mijn baby’s extreem alert. Wij vonden andere baby’s dan weer best passief
- Als jonge peuters al in volzinnen praten, inclusief het goed toepassen van uitdrukkingen
- Zeer sterke fantasie
- Avi uit in groep 3
- Heel makkelijk in de omgang, “wijs”
- Allebei leren ze autonoom en top-down
- Geheugen als een ijzeren pot

Ik herken per kind ook wel dingen die hier geschreven zijn, maar dan bij één van mijn kinderen en niet bij allebei.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Aubergine
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Aubergine »

Oh dat geheugen... bizar. Dat blijft me verbazen. Dingen van toen ze 3 was herinnert ze zich levendig. En echt niet van foto's of verhalen. Wij zijn de dingen vaak vergeten en concluderen dat het klopt als we heel hard nadenken.

En de rechtvaardigheid die ze heeft.... Kinderen aanspreken op dingen die niet mogen, het aanraken van de kerstornamenten tijdens de kerstshow in het tuincentrum, het afpakken van step van vriendje. Leeftijd speelt geen rol, ze zegt er echt wat van. Terwijl ze helemaal niet zo'n held is.
Dochter uit 2014

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Karan_1 »

Hier is ons eigenlijk nooit echt wat opgevallen. Nu moet ik ook heel eerlijk zeggen dat ik met de lijstjes op Internet ook niet zo heel veel kan.

Enige wat opviel: als baby waren mijn kinderen niet heel makkelijk. Wilden de hele dag geëntertaind worden en sliepen erg weinig. Volgden al vanaf dag 1 mensen met hoofd en ogen (daar kreeg ik vaak opmerkingen over van anderen).

Mijn jongste is en was vooral heel intens, in alle opzichten.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Bissi »

Veel herkenning in allerlei posts, maar ook verschillen.
Wat als kind opviel was o.a. ook dat hij als kleuter al hield van filosoferen en redeneren. Ik had een boek over Filosoferen met kinderen en dat vonden beide kids heel leuk (en normaal) om te doen.
Nog steeds denkt hij als puber over rechtvaardigheid, bijv rond onderwerpen als inclusiviteit en diversiteit in de samenleving. Hij is scherpzinnig, let goed op wat iemand zegt, waardoor hij grappig uit de hoek komt.

Verder heel sensitief, waardoor indrukken intenser lijken over te komen. Daardoor misschien sneller gestresst.

Tegelijkertijd is hij ook verstrooid in praktische dingen, zoals boeken niet in de tas, gymspullen vergeten e.d.
Laatst gewijzigd door Bissi op do 23 dec , 2021 6:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Vlinder42 »

Wat ons opviel is dat allebei onze kinderen al heel jong ‘diepe vragen’ gingen stellen waaruit bleek dat zij zich al bewust waren dat er een tijd was dat zij er niet waren, maar de wereld en hun ouders wel.

Ik zou veel andere dingen kunnen noemen, maar er zijn eigenlijk weinig dingen die voor allebei onze kinderen gelden. De oudste was al vanaf de geboorte onrustig, sliep slecht en moest altijd geëntertaind worden. Maar de jongste was juist rustig en wil zelf ook rust.

Ze konden wel allebei op jonge leeftijd heel goed puzzelen, maar waren er toen ook mee klaar. De oudste speelde nooit met speelgoed zoals het bedoeld is, puzzelstukjes waren pannenkoeken, de kapla werd gebruikt om een kampvuur mee te maken (zonder vuur hoor..) etc. Grenzeloze fantasie, ze verzint altijd dingen die niemand anders bedenkt, maar die andere kinderen vaak heel leuk vinden. Ze wilde ook van alles altijd weten hoe het in elkaar zit en hoe het werkt.

De jongste is meer type boekenwurm. Die houdt van boeken lezen. Ze is 8 maar praat als een volwassene. Ik herken in haar zeker alle zijnskenmerken. Het rechtvaardigheidsgevoel, perfectionisme. Ze is heel kritisch en wij als ouders worden wel eens een beetje dol van alle discussies overal over.. Ik vond zelf de hoogsensitiviteit wel een eyeopener. Dat heeft ze zeker ook, maar ik wist niet dat dat ook bij hb hoorde. En ik heb dat zelf ook, maar dat realiseer ik me pas sinds kort door mijn kind. De oudste heeft de zijnskenmerken ook, maar perfectionisme en hoogssensitiviteit minder dan haar zusje.

Toen de jongste een peuter was wilde ze van alles weten wat het betekende. Als er een bordje bij de speeltuin stond wat je wel en niet mocht doen, dan moest ik uitleggen wat alle tekst en pictogrammen betekenen. En dat dan overal heel de dag door.

De oudste kreeg een loopwagen voor haar 1e verjaardag en liep ermee weg met het papier er nog omheen 😀. (Daarvoor liep ze niet, maar ze kon het zo ineens).

Mijn moeder heeft over mij verteld dat mijn eerste woord polshorloge was. En toen dacht ze ‘O, op die fiets..’ Maar dat was bij mijn eigen kinderen niet zo. Die zeiden gewoon ‘Mama’ als eerste. En ‘Die!’ en dan wijzen 😊..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Anne72 »

Leuk om te lezen hoe jullie je eigen kinderen zien en wat jullie er uit halen in relatie tot HB.

Hier twee kinderen die heel erg van elkaar verschillen. Bij geen van beide hebben we ooit getwijfeld dat ze hoogbegaafd waren. Ons meiske is nooit getest omdat we ook wel begrepen hoe het in haar hoofd ging en wat ze nodig had om tot leren te komen. Ons menneke was voor school en voor ons ingewikkelder te doorgronden. Hij is dan ook in groep 5 getest. Scoorde 145+ terwijl hij bij twee subtesten in paniek was geraakt.

Ik kan van onze eigen kinderen al geen gemeenschappelijk kenmerk noemen dat ik niet ook zie bij andere kinderen zie. En wat typisch voor de een is heeft de ander niet. En andere mensen zeggen vaak dat het geen typische HBers zijn. Dat het net gewone kinderen zijn. En dat klinkt dan als iets dat positief zou moeten zijn. Daar kan ik dan weer weinig mee.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door merriedroom »

Herkenbaar hoor, Anne72. Zoveel kenmerken zie ik ook bij normaal begaafde kinderen. Vooral met die hb-kenmerken heb ik moeite omdat ze niet per se bij hb-kinderen te zien zijn en tegelijk ook bij nb-kinderen voorkomen. Professionals die deze kenmerken benoemen, waren ook op zoek naar een gemene deler. Echter zien zij maar een bepaalde groep, namelijk hb-kinderen die hulp nodig hebben.

Ik ben wel benieuwd wat maakte dat je niet twijfelde of ze hb zijn. Wat zag of merkte je aan jouw kinderen?

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Anne72 »

Ik ben er pas over na gaan denken toen de leerkracht eind groep 1 zei dat we moesten bespreken wat voor Ons meiske de beste stap zou zijn. Als dreumes/peuter hoefde je haar maar een keer iets te zeggen en dan onthield ze dat. en hield ze zich aan die regel of afspraak. Ze ging altijd met andere kinderen het gesprek aan over hoe ze het beste samen konden spelen. Als de ander dat niet begreep, begreep en accepteerde ze dat en ging ze volledig autonoom haar eigen weg. Vaak volgden die kinderen haar dan toch. Ze verveelde zich nooit. Was laat met lopen omdat ze altijd iets leek te vinden wat dichterbij was om te observeren of aan te raken. Was enorm nieuwsgierig. Ze kon op een dag gewoon lezen. Ze ging toen nog niet naar school. Als kleuter ontdekte ze dat bij de drogist boven de rekken stond welke producten daar lagen. Kijk zei ze hier liggen medicijnen voor koorts spier en gewrichtspijn. Dat laatste woord kende ze niet bleek toen ik het haar vroeg. Ik legde uit wat het was en noemde twee voorbeelden. Ze ging systematisch haar lijf af en noemde alle gewrichten op. Inmiddels is ze op school wat je een succesvolle HB leerling noemt.

Ons menneke was en is heel anders. Extreem gevoelig, huilde heel heel veel en sliep (en slaapt) heel weinig. Het leven was en is een groot experiment. Als hij iets wil weten of uitproberen dan gaat hij er voor. Hij voelt en bedenkt daarna of het voor herhaling vatbaar is. Zijn gedachtes zijn eindeloos en racen als raceautootjes door zijn hoofd. En hij begint overal vol enthousiasme aan: springt als het ware op een autootje enals dat niet snel genoeg gaat of hij weet even niet hoe hij verder moet, gaat hij het volgende doen. Maar kan ook terugswitchen als het eerste autootje weer op popt. Dan weet hij nog waar hij was en hoe hij verder wilde. (Hoop dat je de metafoor kunt volgen). Zijn fantasie is eindeloos net als zijn energie. Hij is het type creatieve uitdagende leerling. Hij heeft zijn eigen computer gebouwd maar ook zijn vingers in de fik gestoken om te kijken of een pleister kon branden. In groep 1 wilde hij niet meer naar school. Hij wilde naar groep 3. Ik vroeg waarom. Hij wilde leren rekenen en lezen. De leerkrachten hebben toen rekenopdrachten voor hem bedacht (een onderzoek naar de sporten die kinderen in de klas deden met een grafiek erbij bijvoorbeeld) en ik heb hem in max 2 weken leren lezen op groep 6 niveau volgens mij. Door uit te leggen dat het een soort code is. Hij is getest omdat hij in groep 5 bij rekenen niet kon uitleggen hoe hij tot een oplossing kwam. Hij zei dat dat moeilijk was. De leerkrachten begrepen hem niet en ik wist het ook niet meer. Maar hij zag het gewoon. Na de test doorzag de juf pas echt hoe veel hij wist en kon en is dat ook volop in de les gaan gebruiken.

Ik zag in mijn werk, bij vrienden / kennissen en in de familie best veel andere kinderen. Maar die dachten en leerden en praatten nooit zo snel als die van ons.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door JannekeT »

Wij hebben 3 (u)hb kids en ze zijn alle 3 zo totaal anders.. enige overeenkomst is dat ze “intens” zijn.. maar dat allemaal op een andere manier… het enige echte kenmerk van hb kinderen is dat ze zoooooo divers zijn dat zelfs de manier waar je er mee omgaat waarsch per kind anders is..
Lekker helpend dit 🙈..

Missch leuk om te luisteren voor “herkenning” als je dat zoekt is: “hoogbegaafd de podcast”..
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Bissi »

JannekeT schreef:
vr 24 dec , 2021 8:19 pm
het enige echte kenmerk van hb kinderen is dat ze zoooooo divers zijn dat zelfs de manier waar je er mee omgaat waarsch per kind anders is.
JannekeT, kinderen binnen hetzelfde gezin zijn (vrijwel) altijd onderling heel verschillend. (Behalve misschien als je 15 kinderen hebt). Als je ze gelijk wil behandelen, moet je ze allemaal anders behandelen: op een manier die bij hen past.

Hoogbegaafden zijn onderling zeker ook heel verschillend. Het is maar een deel van wie je bent. Toch vinden hoogbegaafde kinderen wel herkenning bij andere hb-kinderen, ook al worden ze niet allemaal vrienden en hebben ze uiteenlopende hobbies, talenten en interesses. Kinderen die overstappen naar hb-onderwijs zeggen dat vaak over hun nieuwe klasgenoten -en benoemen dat als verschillend van hun eerdere klasgenoten.

TS stelde een andere vraag, namelijk: waardoor we bij onze kinderen op het idee kwamen dat ze anders waren dan andere kinderen.
Hoogbegaafdheid had je vroeger ook, maar in mijn omgeving hoorde je daar weinig over. Terwijl terugkijkend op mijn middelbare school een heleboel klasgenoten waarschijnlijk in die range zaten. Daarom dacht ik er zelf in eerste instantie niet aan bij mijn kinderen. Iemand anders maakte me erop attent en verwees me naar dit forum.

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door JannekeT »

“TS stelde een andere vraag, namelijk: waardoor we bij onze kinderen op het idee kwamen dat ze anders waren dan andere kinderen”

Bedankt voor jou interpretatie Bissi, maar ik vatte de vraag anders op; Wat ik las is dat handzeep wilde weten hoe wij onze kids herkenden; omdat ze zelf twijfelt tussen begaafd en hb.. mijn antwoord dus; dat je dat niet echt kunt herkennen uit kenmerken van anderen, omdat ze te divers zijn.

Misschien beter geformuleerd: in twijfelde zelf ook door alle zijnskenmerken die ze wel en ook weer niet hadden.. uiteibdeojjk hebben we ze laten testen door een expert. Dan krijg je antwoorden..
(Bij ons noodzakelijk omdat onze oudste vastliep en nu als 6jarige 100% is uitgevallen. Omdat we nog een getraumatiseerd/vastgelopen kind wilden voorkomen nr 2 ook getest, nr 3 komt ook nog).

Ik weet niet of dit antwoord zo wel acceptabel is?

Ohh en gelijk behandelen wil ik ze niet. Ik behandel ze op de manier waarop ik denk dat het voor mijn kinderen het beste is en daarin ga ik helaas ook vaak op m’n bek.. ik leer elke dag weer van ze (en zij van mij)..
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Bissi »

JannekeT schreef:
ma 27 dec , 2021 9:53 pm
Ik weet niet of dit antwoord zo wel acceptabel is?
JannekeT, alles is acceptabel :-)
Ik vond het zelf een leuke topicvraag, omdat ze niet vraagt naar algemene lijstjes van hb-kenmerken, maar naar: wat triggerde ons als ouders. Dus de antwoorden zijn heel persoonlijk, maar ook heel interessant.
JannekeT schreef:
ma 27 dec , 2021 9:53 pm
Ohh en gelijk behandelen wil ik ze niet. Ik behandel ze op de manier waarop ik denk dat het voor mijn kinderen het beste is en daarin ga ik helaas ook vaak op m’n bek.. ik leer elke dag weer van ze (en zij van mij)..
Van elkaar leren is een teken van respect. Bovendien spiegelen kinderen ook ons gedrag als ouders.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Paula »

JannekeT schreef:
ma 27 dec , 2021 9:53 pm
Ohh en gelijk behandelen wil ik ze niet. Ik behandel ze op de manier waarop ik denk dat het voor mijn kinderen het beste is en daarin ga ik helaas ook vaak op m’n bek.. ik leer elke dag weer van ze (en zij van mij)..
:lol: Ik heb nog eens tegen mijn kinderen gezegd "opvoeden is een beetje trial and error, soms doen wij ook maar gewoon wat". Zij vonden het heel fijn om te weten dat papa en mama niet alles weten maar soms gewoon zoekende zijn.

Wat betreft het 'ontdekken' van de hb van onze kinderen. Wij hadden geen vergelijkingsmateriaal in onze omgeving en we vonden onze eigen kinderen heel normaal.

Jongste begon met praten toen hij 9 maanden oud was, maar motorisch was hij niet snel, zo liep hij pas los met 18 maanden en kon hij pas fietsen toen hij ruim 6 jaar was. Leren zwemmen was een drama. We zagen wel dat hij snel was, maar eerlijk gezegd dachten wij vooral dat de andere kindjes in zijn peuterspeelzaalgroep achter liepen. Jongste leerde zichzelf lezen met krap 4 jaar, had een hekel aan de peuterspeelzaal en ging na 2 maanden basisschool met enorm veel weerstand naar school. Hij was thuis vooral bezig met lezen, rekenen en feitjes opzoeken. Toch vonden wij dat niet heel bijzonder blsh1: . Mijn broer en ik konden namelijk ook al lezen voordat we naar school gingen. Wat het aan het rollen bracht, was de moeder van een 2 jaar ouder judovriendje van jongste. Dit jongetje was bijzonder, en zijn moeder gaf aan dat hij nooit een klik had met andere kinderen, alleen met onze zoon. Haar kind was hb getest, zij vermoedde dat onze zoon ook hb was. Ik heb haar uitgelachen :lol:, het duurde zeker 3 nog maanden eer ik iets begon te herkennen en dacht 'verhip, misschien hebben wij er ook zo eentje'. The rest is history. Wat achteraf gezien opvallend was, waren de brede belangstelling, het ijzeren geheugen en het vermogen om verbanden te leggen van zoon.

Oudste viel nooit zo op. Ze is 8 weken prematuur geboren en eerlijk gezegd waren wij die eerste jaren vooral blij dat ze zich goed ontwikkelde. Ze praatte toen ze 13 maanden was met volzinnen en begon te lopen toen ze 10 maanden oud was. Kruipen deed ze niet, ze ging van buikschuiven naar lopen. Hoewel dochter thuis 10 uur per dag praatte, was ze buiten de deur heel verlegen en stilletjes. Dat was ik als kind ook, dus ook hier viel ons niets bijzonders op. Zij leerde lezen in groep 2, toen ze 5 jaar was. Ze vroeg het aan me, ik legde uit hoe het werkt en ze snapte het meteen. Omdat ze zo stilletjes was op school, viel het helemaal niet op dat ze een enorme cognitieve voorsprong had. Ze deed het prima maar liets niets bijzonders zien. Toen we haar vertelden dat haar broertje zou gaan versnellen omdat hij zich in zijn eigen groep verveelde, zei ze verbaasd "ik verveel me altijd op school, mag ik dan ook naar een andere groep". We vroegen school om haar door te toetsen en ze bleek een voorsprong van ruim 2 jaar te hebben. Ook zij versnelde kort daarna.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door handzeep »

Mooi om te lezen zeg! Leuk dat er zoveel reacties zijn. Paula, ik ben toch nog benieuwd naar jouw 'The rest is history'. Ik heb bijvoorbeeld ook van iemand te horen gekregen dat die vermoedde dat mijn kind HB is, maar voor mij heeft deze boodschapper geen autoriteit op dit gebied Ik heb het idee dat zij snel labels legt en moeilijk een breed perspectief in kan nemen. Daarom nam ik dit signaal met wat twijfel aan.
Wat maakte dat je toch ging twijfelen nadat deze moeder jou er op wees? Vergeleek je jouw zoon met dit jongetje of zag jij deze moeder wel als een autoriteit?

Zoonmoeder01
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Zoonmoeder01 »

Ik heb de vermoedelijke hoogbegaafdheid bij mijn zoons jarenlang over het hoofdgezien. De aandacht ging uit naar afwijkend en probleemgedrag. Naast de vermoedelijke hoogbegaafdheid is er mogelijk meer aan de hand. Destijds werd aan autisme gedacht, maar gedrag leek ook wel op ODD. In ieder geval begreep ik mijn kind niet. Achteraf ben ik ervan overtuigd dat het geen autisme is.

-oudste als baby ongewoon alert en actief ( Het was niet de slapende baby die op zijn rug lag, de bak van kinderwagen kon al snel weg, hij wou rondgedragen worden)
-die ogen gingen dwars door je heen. (Iedereen keek naar hem toen we op het terras zat, toen mijn man hem op zijn schouders had en hij keek terug)
(Toen hij een jonge baby was dacht ik dat hij heel slim was maar later heb ik mijn oordeel aan de dagelijkse werkelijkheid aangepast )
-stond met drie maanden in de reisbox, trok zich op aan het net. (discussie met oppas over zijn leeftijd, het kon niet dat hij nog maar 3 maanden was???)
-Maar toch laat met lopen, maar dan wel zonder oefening. Hij kon het ineens. (Er waren steeds van die ontwikkelingssprongen)
-Hij leek mij met 3 maanden bewust uit te dagen. (consultatiebureau zei dat dat niet kon, maar ik bemerkte dat wel)
-Snel uit gekeken op zijn speelgoed.
-Laat met praten maar wel meteen in langere zinnen.
-rigide.
-Driftbuien. (Mijn kind kwam echt niet als ik stilletjes doorliep, een kwartier later zat hij nog steeds in zijn driftbui)
-Wou niet tekenen. (Jaren later vertelde hij mij dat het toch niet ging worden zoals hij het in zijn hoofd had)
-Herkende met 2 jaar symbool op auto en wist dat opa datzelfde symbool op de auto had????
-Straffen en belonen werkte niet. Verzette zich tegen een autisme aanpak.
-Stond met 1,5 jaar dames in het zwembad te verleiden???
-Hij kon op 3/4 jarige leeftijd de aangeven snelheid boven de weg lezen nadat ik het hem had voor gedaan
-Ging anderzijds met een ogenschijnlijke achterstand naar school (Niet tekenen, weinig praten) maar beheerste binnen een half jaar de doelen van groep 2, viel later opvallend genoeg weer in resultaten terug. Ik begreep er niks van.
-Hij kon als kleuter de klok (enigszins) lezen maar die vaardigheid verdween weer.
-In groep 3 liep de situatie uit de hand en zette hij heel de groep op stelten.
-Ging naar het speciaal onderwijs. Extreem angstig voor toetsen. Volgens LLV een mavo leerling maar met een opvallend hoge score voor begrijpend lezen op de eindtoets (begrijpend lezen heeft een voorspelende waarde voor succes op VO)
-Op het vmbo als moeder zelf met hem aan de slag gegaan. Eigenlijk was het een groot drama, jankend lag hij op de grond, hij kon het niet enz. enz. Toen ik het hem top-down ging uitleggen viel het kwartje wel. Ik merkte ook dat er veel te kleine stapjes werden gemaakt, eigenlijk kon hij op die manier zijn aandacht er niet bij houden. (Niveau kader/vmbo-gl) Na opnieuw een lage score op een IO-test, waren we bang dat we hem toch overvroegen, maar op de cito-test van school kwam hij juist op een hoog havo-niveau uit. Daarna begon hij te vliegen en groeide zijn zelfvertrouwen. Hij haalde dusdanige cijfers (op zijn eindexamen) dat hij toch naar de havo kon.
-Ronde de havo dusdanig af (maar met de nodige tussentijdse strubbelingen) dat hij toegelaten werd op Vavo om vwo te doen Het werd dus steeds duidelijker dat hij al jaren aan het onderpresteren was.
-Het is opvallend dat hij bepaalde types (vermoedelijke hoogbegaafden) aantrekt.


Het idee van mogelijke hoogbegaafdheid was niet in mij op gekomen, totdat ik vanwege zijn broer met hoogbegaafdheiddeskundigen sprak. Ik begon het te zien. Ik zeg het er eerlijk bij, het is niet bewezen, maar ik durf te stellen dat er geen sprake is van autisme.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Halve mandarijn »

@zoonmoeder, wat maakt dat je nu weet dat het geen autisme is?

Ik had het onlangs met 2 collega's over mijn zoon. Dat hij erg dwars was momenteel, mede door de vervroegde kerstvakantie en dat hij boos was op meneer Rutte omdat hij had beloofd dat de scholen open zouden blijven. Beide collega's vroegen los van elkaar of mijn zoon autistisch was omdat hij zo slecht met veranderingen kan omgaan.
Ik heb nooit aan autisme gedacht, maar inderdaad, hij is wel vrij rigide en kan moeilijk omgaan met veranderingen wanneer iets is beloofd. Het is naar mijn idee een jongentje die het goed doet op structuur. Maar wellicht is het ook mijn onkunde betreft autisme waardoor ik het niet zie.

Zoonmoeder01
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Zoonmoeder01 »

Hoi halve Manderijn,

Zonder al te specifiek op mijn eigen kinderen in te gaan wil ik er wel iets over zeggen. Mijn kinderen zijn namenlijk niet representief voor jou specifieke vraag. Mijn kinderen kunnen namenlijk relatief goed tegen veranderingen en hebben helemaal geen extra behoefte in structuur in ruimte, tijd en activiteiten, ik bedoel daarmee een autismeaanpak. Beide verzette zich bijv. ook stevig tegen het werken met picto's. Dat was één van de dingen waarvan ik dacht, dat klopt niet met mijn beeld van autisme. Maar zoals ze altijd zo mooi zeggen het autismespectrum is breed. Maar rigide dat konden mijn kinderen zeker wel zijn, als ik links zei dan ging mijn jongste zoon (letterlijk) rechts. Pas later begreep ik zijn sterke behoefte aan autonomie. Mijn zoon/zonen willen ook niet kinderachtig (pedagogisch toontje) worden behandelt. Wat ik ondertussen heb geleerd heb is dat bepaalt gedrag er op het oog eruit kan zien als "autisme" maar dat de achterliggende rede van dat gedrag anders is dan autisme. Enkele GGZ instelligen weten ook dat gedrag bij hoogbegaafdheid op autisme kan lijken, maar vele reguliere instellingen weten dat vaak niet omdat "hoogbegaafdheid" niet in hun opleiding voorkomt. Het gevolg is dat er dan misdiagnoses kunnen onstaan. Maar andersom kan dat het dus ook, dat door hoge intelligentie het autisme niet wordt gezien. Ik weet "toevallig" dat er meer hoogbegaafden kinderen zijn die niet goed kunnen tegen veranderingen en de GGZ instelling Dokter Bosman haalt dat ook in hun voorbeelden aan:


https://dokterbosman.nl/dossiers/hoogbe ... n-autisme/

Ik hoop dat je iets aan die uitleg hebt. Wil je dieper op de materie ingaan dan kan ik je het boek Misdiagnoses van hoogbegaafden aanraden geschreven door James T. Webb. En natuurlijk kan het als je twijfelt geen kwaad om je ook in autisme te verdiepen.

Zonder dat ik jou of je kind ken, en ook maar iets kan zeggen of jou kind wel of geen autisme heeft, valt mij op hoe zorgvuldig jou kind zijn verontwaardiging formuleert. Hoe onrechtvaardig en inconsequent jou kind zich voelt behandelt. Dit geeft blijk van inzicht in mensenlijk handelen. Dat valt bij mijn zonen ook op. (Mijn oudste zoon kan mij nu vertellen dat toen hij 2/3 jaar was, hij door de kinderen van de oppas werd gemanipuleerd om snoep te vragen) Persoonlijk, maar dat hangt dus ook af van ander gedrag, zou ik daarom niet meteen denken aan autisme, maar dat komt ook omdat ik inmiddels weet dat hoogbegaafde kinderen rigde kunnen zijn. (Ik ga er even vanuit dat je kind hoogbegaafd is, of dat je vermoed dat je kind hb-is) En inderdaad kan het dat jou kind structuur nodig heeft. Er zijn verschillende type hoogbegaafden kinderen, die ook onderling weer verschillend zijn.

Ik moet eerlijk bekennen dat jou vraag mij raakt. Ik worstel al jaren met de vraag hebben mijn kinderen een vorm van autisme en/of zijn ze hoogbegaafd. Wat is er evt. nog meer aan de hand en wat is er evt. met mij en mijn man aan de hand. Kort voor de schoolvakantie kwam de leerkracht van mijn jongste zoon (speciaal onderwijs) dat wat mijn zoon heeft, geen autisme is. Ze vroeg mij wel waarom mijn zoon zo weinig praattte. "Of we wel eens er over hadden nagedacht om naar een psycholoog te gaan?" Tijdens het gesprek werd ook duidenlijk dat hij bij sommige vakken, de instructie helemaal niet nodig heeft. De indruk is ook dat hij zich verveelt. Maar op één bepaalde manier vind hij het ook wel comfortabel in zijn hangmat. Zucht. We draaien al jaren in kringetjes. Mijn zoon weet precies hoe vaak hij inmiddels is onderzocht.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Paula »

handzeep schreef:
do 30 dec , 2021 11:36 pm
Wat maakte dat je toch ging twijfelen nadat deze moeder jou er op wees? Vergeleek je jouw zoon met dit jongetje of zag jij deze moeder wel als een autoriteit?
Geen van beide eigenlijk. Toen jongste kort daarna begon met tafeltjes, negatieve getallen en worteltrekken hadden zelfs wíj door dat dat bijzonder is voor een 4-jarige. Ik ging wat lezen op de voorganger van dit forum (door die moeder op het bestaan gewezen) en toen vielen er ineens allerlei kwartjes.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Halve mandarijn »

Dankjewel zoonmoeder. De link is zeker helpend en het was absoluut niet mijn bedoeling een gevoelige snaar te raken. Vanuit de achtergrond van de gelijkenissen zeg ik toch geen (duidelijke) autisme, ondanks zijn trekjes.

Wat je aangeeft over de rechtvaardigheid en inconsequentheid is bij hem heel sterk. Hij stelt ook absoluut mooie vragen over gedrag van mensen. Zo ook vandaag toen we het over de formatie hadden van het kabinet. Zoon vroeg hoe het kan dat "de mevrouw van D66 samen ging werken met meneer Rutte, want ze vertrouwden elkaar toch niet meer". Jongen dacht ik, je bent pas 6, hoezo weet jij wie van welke politieke partij iets heeft gezegd een aantal maanden terug, maar wat heb je ongelooflijk gelijk. Ik denk dat ze dat vergeten is of ze hebben het goedgemaakt jongen heb ik maar gezegd.

Bij ons was het school die de term hoogbegaafd als eerste in de mond nam. Hij zit nu ook bij de echa specialist in de klas. Autisme heb ik vanuit hun nooit gehoord. Maar als je zoekende bent naar wat goed is voor je kind, dan ga je sneller twijfelen merk ik. Zoon is mijn zorgenkind, niet dochter van 3. Die fladdert door het leven en zoekt haar eigen weg.

Voor ons ook een reden om voorlopig hem nog niet te willen laten testen. Wij willen de molen nog niet in.

Dankjewel voor je uitleg.

Aubergine
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Aubergine »

Over andere die zeggen dat je kind hb is..
Mijn schoonmoeder zegt dit al vanaf dat dochter 1,5 is. Ik schoof dit opzij. Onzin, ze is pienter verder niet.
Baseerde dit op een ouderwetse kijk op hb. Mini Einsteins met een viool, dat idee.
Toen school aan de bel trok zei schoonmoeder, ik zal niet zeggen ik zei het toch...
Maar ze had gelijk zo bleek vorige maand.

Waarom ze dacht dat dochter hb is? Ze snapt dingen snel, vraagt door en ze had een onderbuik gevoel.

Mijn eigen ouders daarintegen vinden alle onderzoeken maar belastend en lastig. Waar is dat nodig voor? Je gaat haar toch geen medicatie geven he? Doe maar gewoon dan val je al genoeg op.

Ons verhaal liet intussen bij een kennis ook wat bellen rinkelen, na testen bleek ook hun zoon hb.
Dus de ervaring van andere kan zeker wel kloppen.
Dochter uit 2014

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door merriedroom »

Halve mandarijn schreef:
ma 03 jan , 2022 7:30 pm
Voor ons ook een reden om voorlopig hem nog niet te willen laten testen. Wij willen de molen nog niet in.
En gelijk heb je hoor. Als er voldoende beeld is van de behoefte van het kind en er mensen met kennis zijn die willen en kunnen helpen, dan voegt een iq-cijfertje of ander labeltje niet veel toe. Ik ben heus wel benieuwd hoe hoog dochter scoort, maar er zal niet veel veranderen dus is het niet zinvol. School en wijzelf sluiten aan bij haar ontwikkeling, tempo en leerbehoefte. Er zijn wel mensen die ‘hb’ in de mond hebben genomen, waaronder de kno-arts toen ze zeer hoog scoorde op de gehoortest. Zo’n beter dan goed gehoor zien ze blijkbaar vooral bij hb-mensen. Dochter was toen 5 en ik dacht juist dat ze moeite had met horen. :mrgreen:

Bij zoon wordt dit vermoeden veel vaker uitgesproken, waaronder door school, ouders, schoonfamilie, En een pienterpeuterbegeleider op peuterspeelzaal opperde zelfs uhb. Waar dochter sociaal, emotioneel, in zelfreflectie en taalvaardig zeer flink voorliep en voorloopt, is zoon dat juist cognitief. Dat tweede wordt duidelijk sterker geassocieerd met hb. Dochter is vooral pienter, vlot en erg slim aldus de omgeving.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Inde »

Aubergine schreef:
wo 05 jan , 2022 5:23 am

Mijn eigen ouders daarintegen vinden alle onderzoeken maar belastend en lastig.
Rare uitspraak van je ouders. Zíj zijn toch niet bij die onderzoeken betrokken?
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Bissi »

merriedroom schreef:
wo 05 jan , 2022 7:06 am
Waar dochter sociaal, emotioneel, in zelfreflectie en taalvaardig zeer flink voorliep en voorloopt, is zoon dat juist cognitief. Dat tweede wordt duidelijk sterker geassocieerd met hb. Dochter is vooral pienter, vlot en erg slim aldus de omgeving.
Zulke inschattingen van mensen in de omgeving zeggen vooral iets over het beeld dat ze van hb hebben, niet zo zeer over de kinderen zelf. Het kan zijn dat dit klopt, maar ook dat ze er helemaal naast zitten -zeker meisjes worden vaak onderschat.
Ik ken een gezin waarbij het oudste kind in groep 7 als tegendraads, introvert en onzeker gezien werd door de ouders. Hij bleek zeer hoogbegaafd, nadat hij getest was op advies van de orthopedagoog. Vervolgens werd het tweede kind in het gezin ook getest, een veel vrolijker en extraverter kind. Uitslag: normaal begaafd.
De omgeving had beide kinderen omgekeerd ingeschat, ouders werkzaam op de basisschool.

Nogmaals, ik wil niet suggereren dat dit bij jouw kinderen ook zo zou zijn, dat zou uit een test moeten blijken. Maar ik denk dat jouw aanpak juist goed werkt: het gaat om het bieden van een passende leeromgeving, niet om het cijfertje.

Zoonmoeder01
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Zoonmoeder01 »

Halve mandarijn schreef:
ma 03 jan , 2022 7:30 pm
Dankjewel zoonmoeder. De link is zeker helpend en het was absoluut niet mijn bedoeling een gevoelige snaar te raken. Vanuit de achtergrond van de gelijkenissen zeg ik toch geen (duidelijke) autisme, ondanks zijn trekjes.

Wat je aangeeft over de rechtvaardigheid en inconsequentheid is bij hem heel sterk. Hij stelt ook absoluut mooie vragen over gedrag van mensen. Zo ook vandaag toen we het over de formatie hadden van het kabinet. Zoon vroeg hoe het kan dat "de mevrouw van D66 samen ging werken met meneer Rutte, want ze vertrouwden elkaar toch niet meer". Jongen dacht ik, je bent pas 6, hoezo weet jij wie van welke politieke partij iets heeft gezegd een aantal maanden terug, maar wat heb je ongelooflijk gelijk. Ik denk dat ze dat vergeten is of ze hebben het goedgemaakt jongen heb ik maar gezegd.

Bij ons was het school die de term hoogbegaafd als eerste in de mond nam. Hij zit nu ook bij de echa specialist in de klas. Autisme heb ik vanuit hun nooit gehoord. Maar als je zoekende bent naar wat goed is voor je kind, dan ga je sneller twijfelen merk ik. Zoon is mijn zorgenkind, niet dochter van 3. Die fladdert door het leven en zoekt haar eigen weg.

Voor ons ook een reden om voorlopig hem nog niet te willen laten testen. Wij willen de molen nog niet in.

Dankjewel voor je uitleg.
Ik reageer een beetje laat. Ik voel mij erg kwestbaar als ik mijn mening in dit soort zaken geef. Misschiem kan ik daarom ook jou kwestbaarheid als moeder ook zo goed begrijpen. Het is ook niet niks als twee collega's op op basis van beperkte informatie zich afvragen of jou kind een vorm van autisme heeft. Toch kan een willekeurige buitenstaander je in sommige gevallen op het goede spoor zetten en soms zitten ze er helemaal naast. Dit kan trouwens ook bij een deskundige gebeuren, het is daarom belangrijk om ook zelf na te blijven denken en kritisch te zijn. Ik denk door o.a. op dit forum te zitten, en mensen te bevragen, dat jij dat hardstikke goed doet. Ik neem je dan ook niks kwalijk, het ligt gewoon gevoelig. Sommige mensen denken namenlijk dat het interressant is om je kind hoogbegaafd te noemen in de plaats van autistisch, ADHD of wat dan ook, terwijl je als ouder op zoekt bent naar de juiste begeleiding. Ik denk dat je blij mag zijn dat jullie een echa specialist op school hebben, je mag aanemen dat die er iets meer van begrijpt.

Ondanks dat ik denk dat mijn kinderen geen autisme hebben, zijn mijn beide kinderen inmiddels jongvolwassenen een zorgenkind geweest en regelmatig zijn ze dat nog. Twee kinderen uit dezelfde ouders en toch zo verschillend. Voorbeeld:

Mijn oudste had beredeneerd toen hij een jaar of eenentwintig dat wij tot en met zijn drieëntwinstigste (minstens) financieël verantwoordenlijk voor hem waren. Dit betekent o.a. dat wij zijn studie moeten betalen enz. Nu hij min of meer bij de ouders van zijn vriedin woont vindt hij dat we hem geld voor de kost moeten betalen, dit terwijl hij studiefinanciering krijgt, daarbij nog werkt en een schuld bij ons heeft. Daarnaast betalen wij ook nog een zijn collegeld.

Gisteren ging ik met mijn jongste zoon een ZKV uitzoeken omdat hij bijna 18 jaar is. In de plaats om alleen te kiezen wat ik bedacht had, nam ik met hem de opties door. Een kind moet namenlijk zelf leren kiezen. Het normale eigen risico of toch een hoger eigen risico? Een aanvullende tandartsverzekering of toch maar niet? Hoe duur kost een consult aan de tandarts eigenlijk? Mijn zoon koos o.a. voor een hoger eigen risico omdat zijn gezondheid goed is. Ik vertelde (hij zit nog gewoon op school) dat ik geld voor zijn normale eigen risico had weggezet, dus als hij toch een rekening had hij bij mij kon aankloppen. Hij maakte mij duidenlijk dat hij dat echt niet ging doen want hij had eigen geld! (O, ja dit is het kind wat wel heel erg gehecht is aan zijn autonomie)

Twee kinderen met een goed verstand (daar hoef je op zich niet hoogbegaafd voor te zijn), met in de basis dezelfde opvoeding, die er een compleet verschillende redenatie er op na houden. Als ouder moet ik soms flink schakelen maar dat maakt het soms ook wel uitdagend en leuk. Met mijn oudste gisteren over de app. discussies gehad over Poetin, de koude oorlog, het conflict over de Oekraïne e.d. Dit is dezelfde zoon waarvan de deskundigen in eerste instantie dachten hij (zeer) laagbegaafd was, die op een IQ-test nog nooit boven de 100 heeft gescoord maar ondertussen wel op het hbo studeerd. De persoon die alleen "wakker" blijft als er enige uitdaging in zit, en ook op het hbo is dat lang niet altijd het geval, zeker niet in coronatijd. Ik zou mensen willen waarschuwen om ook niet alleen af te gaan (bijv. wel of niet hb) op een score van een test, maar vooral alert te blijven.

Wat mij meteen opvalt op bij de topicstarter, die het zijnsluik bij haar zelf totaal niet herkent, dat ze kritisch is. Natuurlijk en misschien wel volkomen terecht, kan ze op basis van wat vage websites, niet bepalen of haar kind wel of niet hoogbegaafd is. Maar voorlopig vink ik bij haar kritisch aan, ondertussen benieuwd hoe ze daadwerkenlijk is.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door handzeep »

@Zoonmoeder, ik ben zeker kritisch inderdaad. Met name op het gebied van 'labels'. Ik zie in mijn omgeving veel dat labels, of diagnoses of hoe je het ook wil noemen als een excuus worden gebruikt en dit maakt dat ik er heel alert op wil blijven op welke manier deze diagnoses behulpzaam zijn.
Ik denk dat ze heel erg helpen in het bevestigen van een gevoel dat je hebt dat je anders bent. En het positieve vind ik dat je daardoor sneller in contact komt met gelijken. Toch sta ik kritisch tegenover het beschrijven van alles wat buiten het 'normaal' valt. Ik denk dat het heel erg te maken heeft met welk mensbeeld je hebt. Ik geloof er in dat iedereen enorm verschilt van elkaar en dat al deze verschillen elkaar aanvullen. Door iets te labelen voelt het snel als iets zien als een defect of een afwijking. Terwijl ik het graag zou willen zien als een aanvulling of als schuurpapier om te reflecteren.
Ik merk dat ik de neiging heb om een heel betoog te houden, dus ik denk dat ik hier maar stop. haha.
Wat ik zo leuk vind aan dit topic is dat er zoveel verscheidenheid is te zien.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Bissi »

Mijn oudste had beredeneerd toen hij een jaar of eenentwintig dat wij tot en met zijn drieëntwinstigste (minstens) financieël verantwoordenlijk voor hem waren. Dit betekent o.a. dat wij zijn studie moeten betalen enz. Nu hij min of meer bij de ouders van zijn vriedin woont vindt hij dat we hem geld voor de kost moeten betalen, dit terwijl hij studiefinanciering krijgt, daarbij nog werkt en een schuld bij ons heeft. Daarnaast betalen wij ook nog een zijn collegeld.
Ik schrok even en ging dit meteen checken, maar de onderhoudsplicht van ouder naar kinderen eindigt nog steeds als ze 21 worden. Financiële aansprakelijkheid stopt nog eerder. Financiële verantwoordelijkheid ook. Maar dat weet je zelf natuurlijk ook.
Met alle respect, toch wel een egocentrische gedachtengang van de oudste.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Halve mandarijn »

Jullie hebben gelijk ook denk ik zoonmoeder en handzeep. Iedereen is anders en een label maakt je geen ander mens. Je blijft wie je was.

Dat verschil tussen mijn kinderen is ook enorm. Qua uiterlijk lijken ze vreselijk op elkaar, maar qua "zijn" totaal niet. Hoewel ik over dochter dus in korte tijd van zowel het kdv als het consultatiebureau heb gehoord dat ze zo welbespraakt is. Ze kan haar gevoelens heel goed beschrijven en ze is zo lekker vlot. En ergens in mijn achterhoofd vraag ik mij af of ze zich niet aanpast aan de norm. Ik ontken nog even, haha. Maar de fantasie, zelfstandigheid, het gemak waarmee ze alles neemt. Een fladderaar. Zoon is alles behalve dat. Maar ook daarom moet ik soms vreselijk lachen. Gisteren hadden we het over de schrijfletters aan elkaar schrijven. Volgens mij schrijft hij de d verkeerd aan andere letters. Hij gaf als antwoord dat dat mijn mening is, dat hij hersens in zijn hoofd heeft waarmee hij zelf kan nadenken en zijn mening kan geven. Zijn mening is dus een andere letter d. Succes juf dacht ik met deze 6 jarige.

En Bissi, is een egocentrische gedachtegang niet heel normaal voor deze levensfase? Ik dacht ook dat de wereld in mijn tienerjaren of als jong volwassene ook grotendeels om mij draaide. Hoe ouder ik word hoe beter ik besef dat de wereld ook wel draait zonder mij. Leuk is anders, maar ik zie het wel als normaal.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Vlinder42 »

Hij gaf als antwoord dat dat mijn mening is, dat hij hersens in zijn hoofd heeft waarmee hij zelf kan nadenken en zijn mening kan geven. Zijn mening is dus een andere letter d.
Haha, zo herkenbaar dit 😊. Mijn dochter zei dan ‘Ik heb mijn eigen methode!’
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Bissi »

Halve mandarijn schreef:
di 25 jan , 2022 9:51 pm
En Bissi, is een egocentrische gedachtegang niet heel normaal voor deze levensfase? Ik dacht ook dat de wereld in mijn tienerjaren of als jong volwassene ook grotendeels om mij draaide. Hoe ouder ik word hoe beter ik besef dat de wereld ook wel draait zonder mij. Leuk is anders, maar ik zie het wel als normaal.
Sowieso normaal, Halve mandarijn, maar het raakte me wel, merkte ik.

Zoonmoeder01
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Zoonmoeder01 »

handzeep schreef:
di 25 jan , 2022 4:02 pm
@Zoonmoeder, ik ben zeker kritisch inderdaad. Met name op het gebied van 'labels'. Ik zie in mijn omgeving veel dat labels, of diagnoses of hoe je het ook wil noemen als een excuus worden gebruikt en dit maakt dat ik er heel alert op wil blijven op welke manier deze diagnoses behulpzaam zijn.
Ik denk dat ze heel erg helpen in het bevestigen van een gevoel dat je hebt dat je anders bent. En het positieve vind ik dat je daardoor sneller in contact komt met gelijken. Toch sta ik kritisch tegenover het beschrijven van alles wat buiten het 'normaal' valt. Ik denk dat het heel erg te maken heeft met welk mensbeeld je hebt. Ik geloof er in dat iedereen enorm verschilt van elkaar en dat al deze verschillen elkaar aanvullen. Door iets te labelen voelt het snel als iets zien als een defect of een afwijking. Terwijl ik het graag zou willen zien als een aanvulling of als schuurpapier om te reflecteren.
Ik merk dat ik de neiging heb om een heel betoog te houden, dus ik denk dat ik hier maar stop. haha.
Wat ik zo leuk vind aan dit topic is dat er zoveel verscheidenheid is te zien.
Een label moet inderdaad helpend zijn. Waar ik als moeder tegen aan ben gelopen, dat achteraf de labels van mijn kinderen, een vorm van autisme, ondermijnend heeft gewerkt. Ik bedoel dat als je er vanuit gaat dat een kind iets niet kan omdat autisme heeft, dan ga je daar heel anders mee om dan dat je denkt dit kind heeft een schop onder zijn kont nodig, want het vertoont vermijdgedrag. Mijn jongste zoon mocht (hij stond op school uitval) bijv. een bepaalde opdracht voor zijn Cambridge examen niet maken omdat hij daar te overprikkeld van zou raken. Het behalen van het Cambridge certificaat was misschien juist een goede motivatie om de opdracht(en) wel te doen. Ouders en "deskundigen" hadden regelmatig een verschillende kijk op de zaken. Inmiddels zit mijn zoon op het speciaal onderwijs. Voor het eerst in lange tijd heb ik het idee dat een school (mentor) hem ziet. Deze school richt zich (tot mijn verbazing) minder op labels, de ooit eerder gestelde diagnoses staan zelfs niet in zijn OPP vermeld, terwijl ik daar wel open en eerlijk over ben geweest. De huidige mentor had al snel door dat de problemen die mijn zoon heeft geen autisme is en dat hij anders is dan dat hij op het eerste gezicht lijkt (hij is inderdaad ook niet verlegen). Ik vertelde haar kort geleden over het vermoeden van hb, en ze begreep meteen wat ik bedoelde. Ze begreep ook meteen dat de huidige aanpak bij sommige vakken niet de handigste was. Mogenlijk leg ik het voor sommige meelezers nu kort door de bocht uit, maar doordat je weet waar je samen over praat, in dit geval hb-problematiek, weet je wat er nodig is, maar ook waar het jarenlang fout is gegaan. Labels kunnen helpen dezelfde taal te spreken. Dat ik de term hb-problematiek gebruik, betekent niet dat elke hb-er problemen heeft, het zegt wel iets over in welke hoek je de problemen moet zoeken en over wat voor soort problemen het gaat. Het betekent al helemaal niet dat alle hb-ers hetzelfde zijn. Maar ik ben er van overtuigd dat hb-ers elkaar (regelmatig) herkennen. Het is geen toeval dat mijn zoon in de hb-groep opleefde. Het is geen toeval dat die briljante student, maar op school vroeger een pain in the ass, het gezelschap van mijn oudste zoon op zoekt.

Zoonmoeder01
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Zoonmoeder01 »

Bissi schreef:
wo 26 jan , 2022 5:37 pm
Halve mandarijn schreef:
di 25 jan , 2022 9:51 pm
En Bissi, is een egocentrische gedachtegang niet heel normaal voor deze levensfase? Ik dacht ook dat de wereld in mijn tienerjaren of als jong volwassene ook grotendeels om mij draaide. Hoe ouder ik word hoe beter ik besef dat de wereld ook wel draait zonder mij. Leuk is anders, maar ik zie het wel als normaal.
Sowieso normaal, Halve mandarijn, maar het raakte me wel, merkte ik.
Bissi, opmerkenlijk dat een opmerking van mijn zoon je zo raakt. Ik vind het ook helemaal niet vreemd dat je mijn zoon egocentrisch noemt. Ik hield het op het eenvoudige, "die is gek". Mijn zoon weet heel goed hoe hij jouw (ons) een schuldgevoel moet aanpraten. (Dat is geen autisme) Als moeder zeg ik, trap er niet in. Mijn zoon weet heel goed zijn intelligentie in te zetten om zijn probleem, jouw probleem te maken. Ik ben geen psycholoog, maar mensen schijnen verschillende attributiestijlen te hebben:

https://www.novilo.nl/attributiestijlen/

Als ik kijk naar het schemaatje dan past bij mijn oudste wel de attribudestijl narcist (dat betekent niet dat je een nacist bent) en bij mijn jongste denk ik aan martelaar. In de praktijk is dit natuurlijk niet zo zwart/wit en wissel je van stijl.(En nu ik erover nadenk waar zit ik?) Mijn kinderen zijn dus verschillend maar ze maken ook een ontwikkeling door, ik denk dat mijn oudste vroeger veel meer in de slachtofferol zat. Ik zie hem nog huilend en piepend op de grond liggen, roepend ik kan het niet, ik kan het niet. Toen we mede naar aanleiding van een uitslag van een intelligentietest het toch maar eens een niveau lager gingen zoeken, steeg hij (mede door mijn hulp) boven zich zelf uit. Terwijl hij op het vmbo zat (GL), haalde hij ineens op de citotoets hoge havo scores. Zijn zelfvertrouwen is sindsdien fors gegroeid. Ik zeg eerlijk dat ik soms zijn ideeën bizar vind maar nog frapanter vind ik dat veel mensen er blijkbaar dezelfde ideeën op na houden. Volgens mijn zoon, zijn al zijn "vrienden" en de ouders van zijn vriendin met hem eens, doordat wij goedkoper uit zijn (zoon woont nauwenlijks thuis) is het logisch dat wij nu voor zijn levensonderhoud moeten betalen. Ik ben bang dat wij ouders en de ouders van zijn vriendin een totaal ander idee hebben over een goede opvoeding.

Mijn oudste zoon denkt soms dat ik een schaap ben, dat hij slimmer is dan ik, dat hij diegene is die anders denkt, ik geef hem dan een lesje in complottheorie. Het is goed om kritisch (anders) te denken, maar ondertussen moet hij zijn ouwe moedertje niet onderschatten. Ook al kletst mijn zoon naar mijn mening soms onzin, ik merk ook dat hij zich nog erg aan het ontwikkelen is en ik ontwikel mee. Het zit soms ik kleine dingen, door zijn studieboeken van de havo, begreep ik meer van (het onstaan van) de koude oorlog en begrijp ik meer van de huidige situatie rond de Oekraïne. Het zijn onderwerpen waar hij toen hij examen moest doen geen aandacht voor had, die hem nu enkele jaren later wel intresseren. Die briljante student (waar ik eerder over schreef) helpt hem uit een dip, door hem te laten zien hoe een en ander (iets met databases) in de praktijk werkt. Het is, het was mijn zorgenkind maar langzaam heb ik het idee dat hij er wel komt. Maar de "normale" weg heeft hij beslist niet doorlopen. Regelmatig heb ik zijn veronderstelde autisme als verklaring aangedragen voor zijn gedrag,eigenlijk begrepen het gedrag van onze zoon niet. Mijn zoon maakt daadwerkenlijk een "andere" ontwikkeling door, de enige die dat letterlijk zo benoemt is Dabrowski. Als ouder leer is veel door mij o.a. in de verschillende visies rond hoogbegaafheid te verdiepen. (We hebben o.a. een oudercursus over hoogebegaafdheid gehad) Natuurlijk had ik mij eerst in autisme verdiept, om er dan achter te komen dat er iets niet klopt.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door merriedroom »

Zoonmoeder01 schreef:
zo 30 jan , 2022 5:08 pm
De huidige mentor had al snel door dat de problemen die mijn zoon heeft geen autisme is en dat hij anders is dan dat hij op het eerste gezicht lijkt (hij is inderdaad ook niet verlegen). Ik vertelde haar kort geleden over het vermoeden van hb, en ze begreep meteen wat ik bedoelde. Ze begreep ook meteen dat de huidige aanpak bij sommige vakken niet de handigste was. Mogenlijk leg ik het voor sommige meelezers nu kort door de bocht uit, maar doordat je weet waar je samen over praat, in dit geval hb-problematiek, weet je wat er nodig is, maar ook waar het jarenlang fout is gegaan. Labels kunnen helpen dezelfde taal te spreken. Dat ik de term hb-problematiek gebruik, betekent niet dat elke hb-er problemen heeft, het zegt wel iets over in welke hoek je de problemen moet zoeken en over wat voor soort problemen het gaat. Het betekent al helemaal niet dat alle hb-ers hetzelfde zijn.
Precies dat Zoonmoeder. Ik kreeg ditzelfde gevoel toen ik met de kleuterjuf en ib’er zat en we de hele lijst aan zorgen op tafel zagen liggen en ik me af vroeg hoe we hier kaas van gingen maken, allemaal apart behandelen? Nee, zeiden ze toen. We kunnen dit allemaal verklaren vanuit hb en dat gaan we ook doen. En toen wisten we meteen in welke richting we allemaal gingen kijken voor hem. Hb kan niet zomaar enkelvoudig alles verklaren en het is ook zeker niet zo dat je alleen met deze problemen hb kunt zijn. Maar precies wat jij zegt, je weet direct met welke bril je naar het kind kijkt en welke oplossingen je gaat inzetten en dat geeft voor iedereen direct duidelijkheid.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door boom »

Dat herken ik heel sterk, de complexe problematiek. Wat ik merk is dat (school)hulpverleners zonder verstand van hb gaan inzoomen op één specifiek probleem en daardoor het grotere plaatje missen. Het is niet één ding waar ze tegenaan lopen, het is én het lage tempo, én de hoeveelheid herhaling én de bottom-up manier van aanbieden van de lesstof én de saaiheid van de lesstof én de moeite met stilzitten en concentreren én de overprikkeling én het gebrek aan aansluiting én … én … én …
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door merriedroom »

En wel goed kunnen lezen, maar schrijven nog niet snel genoeg/goed genoeg kunnen. Wel kunnen rekenen, maar niet kunnen gymmen op dat niveau. Wel kunnen concentreren, maar zulke kleine tafels en stoelen zijn er niet in die klas. Wel de leerstructuur, maar geen ruimte om vrij te spelen. Wel mogelijk meer ontwikkelingsgelijken, maar kan het kind het emotioneel allemaal al aan? En dan zijn dit de problemen als je het kind versnelt. Andersom heb je dit als je niet versnelt. En dan die verrekte motivatie die zo fragiel lijkt. “SAAI!” (= te moeilijk én te makkelijk én gewoon niet de interesse.) balanceren op een koord.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door loekie »

En wel goed kunnen lezen, maar schrijven nog niet snel genoeg/goed genoeg kunnen. Wel kunnen rekenen, maar niet kunnen gymmen op dat niveau. Wel kunnen concentreren, maar zulke kleine tafels en stoelen zijn er niet in die klas.
Er zijn inderdaad heel wat hobbels en dat vraagt om maatwerk. Gelukkig kan een school die een versnelling goed wil begeleiden dit voor een groot deel oplossen. Een passende tafel en stoel moet gewoon neergezet worden, minder schrijfwerk is mogelijk door alleen antwoorden op te laten schrijven of een deel mondeling te laten doen en gymmen kan vaak met de 'oude' klas. Ook het geven van schriften met liniatuur voor lagere groep is vaak handig. Mijn oudste versnelde 20 jaar geleden en was klein van stuk. Hij kreeg een passende tafel en stoel, maar moest wel schrijven op een te hoog niveau. Mijn jongste versnelde 18 jaar geleden en voor hem zijn er ook afspraken over schrijven gemaakt. Omdat ze allebei motorisch sterk waren konden ze wel meegymmen met nieuwe klas. Jongste heeft nog wel een tijdje buitengespeeld met 'oude' groep.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Bissi »

Bissi, opmerkenlijk dat een opmerking van mijn zoon je zo raakt. Ik vind het ook helemaal niet vreemd dat je mijn zoon egocentrisch noemt. Ik hield het op het eenvoudige, "die is gek". Mijn zoon weet heel goed hoe hij jouw (ons) een schuldgevoel moet aanpraten
Zoonmoeder, voor mij is het soms bizar te merken dat veel jongeren (en de maatschappij draagt daar aan bij) al vrij jong allerlei rechten krijgen (bijv rijles vanaf 16 jaar), maar ook rechten gaan opeisen, zonder dat daar even veel verantwoordelijkheidsgevoel tegenover staat.

Er zijn redelijk wat studenten die 1000 euro per maand lenen en na vijf jaar zeggen boos en verrast te zijn dat DUO hen niet gewaarschuwd heeft dat ze dan 60.000 euro schuld zouden hebben (artikel in NRC recent). Je kunt toch zelf wel uitrekenen hoeveel 5 x 12 x 1000 is en niemand dwingt je het hele bedrag te lenen, denk ik dan. Veel andere studenten werken naast hun studie, dat heb ik ook gedaan. Ik leende deels, deels beurs, deels werken. Toen ik begon met studeren in de jaren 80 kreeg ik geen beurs, maar een renteloos voorschot oftewel een lening (hebben we later nooit compensatie voor gekregen, zoals nu gepland wordt). De studiebeurs kwam later pas en de destijds verplichte ov-kaart nog later.

Een vriendin vertelde over haar nichtje dat 5x per jaar op vakantie gaat als student (met het huis, met vriendinnen, met haar vriendje, skiën, met de jaarclub). Wordt betaald door de ouders. Weer iemand anders krijgt studie en levensonderhoud betaald door ouders, maar leent daarnaast maximaal bij om te beleggen.
Mijn neef wordt bijna 21, maar bij elke eigen kamer die mijn broer met hem bekijkt zegt hij: dit is te klein, in zoiets ga ik niet wonen enz. Hij doet een MBO opleiding, maar studeert niet graag. Wat verwacht hij eigenlijk, denk ik soms, dat je meteen een groot huis kunt kopen?

Wanneer het opeisen bij de ouders van een bedrag voor levensonderhoud op zo'n manier gebeurt als jouw zoon doet (en vele andere jongeren), dan raakt me dat blijkbaar. De wereld mag inderdaad om jezelf draaien, wat voor mij inhoudt dat je je eigen keuzes mag maken in je leven. Maar vrijheid komt met eigen verantwoordelijkheid. Bij meer rechten horen meer plichten. Eigen keuzes komen deels ook uit eigen portemonnee.
En als je daarbij na je 21ste graag hulp of financiële middelen wil van je ouders, vraag er dan respectvol om, rekening houdend met de mogelijkheden en eigen wensen van de ouders. Stel ook een terugbetalingsregeling voor.
Als je als jongere serieus en gelijkwaardig behandeld wil worden, begin dan ook met het tonen van eigen verantwoordelijkheid en neem de ander serieus, ook als het je ouders zijn. Je persoonlijke wensen zijn geen rechten die je bij anderen kunt opeisen.

Zoonmoeder01
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Zoonmoeder01 »

handzeep schreef:
di 21 dec , 2021 7:27 pm
Ha allemaal,

Ik zou graag van jullie horen welke dingen jullie zo opmerkelijk vonden dat jullie het idee had dat je kind anders was dan andere kinderen.
Als ik op het internet Google naar kenmerken kom ik regelmatig dezelfde kenmerken tegen. Sommige wordt ik echt zat, bijvoorbeeld die dat een kind vraagt om een blauw blokje in plaats van een rood blokje. Ik vind de hoeveelheid voorbeelden nog erg mager en ik hoop dat jullie deze misschien wel kunnen aanvullen.

Ik vind het erg lastig om in te schatten of mijn kinderen nu begaafd of hoogbegaafd zijn. Ik herken bijvoorbeeld alle zijnskenmerken bij één van mijn kinderen, toch heb ik niet het idee dat dit kind slimmer is dan het andere. Ikzelf herken mij helemaal niet in de zijnskenmerken van Tessa Kieboom, toch weet ik dat mijn iq boven de 130 ligt. Ik vraag mij af wat het verschil zo bepaald tussen begaafd zijn en hoogbegaafd.
Ik zoek het internet af naar voorbeelden om te vergelijken met mijn kinderen maar ik blijf een beetje in hetzelfde kringetje ronddolen dus ik hoop dat jullie wat nieuwe voorbeelden hebben.
Ik kom even terug op de oorspronkenlijke vraag van Handzeep. Ik vroeg mij af hoe oud haar kinderen zijn. Waarom is het op dit moment belangrijk om te weten of haar kinderen begaafd of hoogbegaafd zijn? Welk probleem zit dus achter de vraag of is het gewoon nieuwsgierigheid? Wat mij dus opviel is dat ze, naar mijn indruk, zelf wel degenlijk aan één van de zijnskenmerken van Tessa Kieboom voldoet, terwijl ze aangeeft zich zelf er totaal niet in te herkennen. Mijn vraag is dan hoe beoordeelt ze dan één en ander bij haar kinderen? Soms denk ik (stiekem) dat mensen die zelf hoogbegaafd zijn het "afwijkende" gedrag het slechts herkennen omdat het voor hun normaal gedrag is. Wat ik o.a. in de oudercursus heb gemerkt is dat je kenmerken van (vermoedenlijke) hoogbegaafdheid gaat herkennen. Soms moet je het bij jezelf leren zien, bij je partner, bij je kinderen of bij je ouders. Als je het ziet, dan is het ineens overduidenlijk. En inderdaad soms zie je het gewoon niet en soms is het niet (meer) zichtbaar. Een van de deelnemers van de cursus begreep nu ineens waarom haar moeder altijd weer haar breiwerkje uithaalde, ze vond haar eigenwerk nooit goed genoeg (perfectonistisch).En inderdaad haar vader had vroeger wel eens boven de 130 gestest maar verder was daar geen aandacht aan besteed. De deelnemer zat op de cursus omdat ze tegen problemen met haar dochter op school aan liep, de dochter die hb-scoorde. Door met elkaar te praten en natuurlijk de cursus te volgen begreep ze waarom ze zelf tegen bepaalde problemen in haar werk aan liep en langzaam werd duidenlijkdat ze ook zelf waarschijnlijk ook hoogbegaafd is. Dat het bekende cijfertje dan ontbreekt doet er even niet toe, het gaat om een bepaalt bewustwordingsproces. Een persoon hoeft in het dagenlijksleven niet briljant te presteren om toch hoogbegaafd te zijn. Maar een goede hb-deskundige herkent de signalen en zal niet alleen af gaan op de uitslag van een een iq-test. Vaak wordt een uitgebreide ontwikkelingsannamese afgenomen. Ouders zien vaak meer dan ze zelf denken.

Vandaag las ik een artikel in de krant over een hoogbegaafde jongere (IQ 145). De moeder gaf aan dat toen hij klein was, zij het vermoeden had dat hij stiekem las, elke keer was de boekenlegger verschoven. Achteraf had ik bij mijn jongste ook het gevoel dat hij al op jonge leeftijd las maar ik had daar geen bewijs van, maar mijn vermoeden ging ik zijn toekomstige school natuurlijk niet vertellen, straks zouden ze denken dat ik het hoog in mijn bol had. Ondertussen merkte ik wel dat hij altijd zelf het boek wou vasthouden en dat hij het boek op de goede manier vast had. (Dus nooit op zijn kop of zo) Het viel op dat hij de dingen wel heel snel leerde, maar begreep hij het dan ook? Eigenlijk ging het leerproces anders dan ik op de Pabo leerde, maar ik kan nu ook niet zeggen dat mijn kind een Einstein was. Ik ging in gesprek met zijn kleuterjuf en vroeg aan haar of zij ook dacht dat hij een voorsprong had. Na school moest ik nog allerlei cognatieve dingen met hem moest doen, op het obessieve af, terwijl de leerkracht niks had gemerkt. Ik zag mijn zoon steeds meer wegkwijnen en sociaal verloor hij de aansluiting. Hij had geen supercijfers op zijn rapport, hoewel achteraf bleek dat hij op de cito wel heel hoog scoorde. Van onderduiken had ik nog nooit gehoord. Een goede hb-deskundige herkent zulke aanwijzingen in een verhaal. Ook bij mijn oudste heb ik achter af aanwijzingen gezien, maar dat ware van een hele andere aard. Op zeer jonge leeftijd kreeg hij het voor elkaar dat zijn vader hem rond droeg, hij wou niet in de wagen liggen, ik had de indruk dat hij naar mij keek en dacht "gelukt", zijn ogen waren groot en helder. Met drie maanden had ik het idee dat hij mij bewust uitdaagde, hij tijgerde alleen als ik keek,heel snel naar de plant om er aan te trekken, het was een spelletje, het consultatiebureau zij dat dat niet kon. Achteraf heb ik heel veel gezien maar ik begreep niet wat ik zag. De aandacht ging uit naar de gedragsproblemen, het niet willen slapen, de overgevoeligheid voor het geluid, het laat praten. Eigenlijk was het niet vreemd dat er één autismediagnose uit kwam. Ik heb mij er ook lang in die diagnose kunnen vinden, terwijl ik tegerlijkertijd door had dat er iets niet klopte. Ik denk dat veel ouders veel meer zien dan dat ze zelf bewust zijn. Intelligentie zich op veel verschillende manieren uiten. Om te kunnnen onderduiken moet je ervan bewust zijn dat je anders dan de andere kinderen bent, dat je weet wat je moet doen om niet op te vallen. En inderdaad had mijn jongste al snel door dat als hij goed zijn best deed en snel klaar was, hij alleen maar meer werk kreeg. Dat gedrag leerde hij dus snel af. Pas toen hij negatief gedrag ging vertonen, kreeg hij extra aandacht van school, toen hadden de frustraties zich al jaren opgestapeld en kwamen we in een crisis terecht. Achteraf kan ik veel van zijn gedrag vanuit de kennis over hoogbegaafdheid verklaren maar beslist niet alles, het is ook een koppig monster.

Zoonmoeder01
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Zoonmoeder01 »

Bissi schreef:
ma 31 jan , 2022 7:38 pm
Zoonmoeder, voor mij is het soms bizar te merken dat veel jongeren (en de maatschappij draagt daar aan bij) al vrij jong allerlei rechten krijgen (bijv rijles vanaf 16 jaar), maar ook rechten gaan opeisen, zonder dat daar even veel verantwoordelijkheidsgevoel tegenover staat.
Ik begrijp helemaal wat je zegt Bissi. Hoewel ik zelf slecht MBO heb gedaan heb ik nooit een beurs gehad en de OV-kosten werden niet vergoed. Daarnaast was de rente die je toen moest betalen veel hoger dan je nu moet betalen. Ik heb er jaren over gedaan om een schuld van 5000 gulden terug te betalen. Ik moet er niet aan denken dat dit €20.000 of meer zou zijn.

Ik ben er helemaal mee eens dat onze maatschappij en onze generatie ouders bijdraagt aan de problemen. DUO verwacht min of meer dat wij een bedrag aan zijn levensonderhoud en/of studie meebetalen. Dat hoeft niet maar.... Op die basis wordt berekend of je nog een aanvullende beurs kan krijgen of niet. Alleen al zulke zinnetjes schept verwachtingen. Er zijn inderdaad veel te veel ouders die alles voor hun kind betalen dat komt denk ik door de dubbele inkomens. Maar inderdaad ook wij proberen, binnen onze mogenlijkheden, onze kinderen te steunen. Maar als mijn zoon het huis van zijn vriendin verkiest, boven zijn eigen huis, dan zijn de consequenties wel voor hem. Maar naar mijn indruk gaat het helemaal niet om de kosten van het levensonderhoud, naar mijn indruk wil hij het (extra) geld investeren.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door handzeep »

Zoonmoeder, het topic open ik inderdaad uit nieuwsgierigheid. Vooral omdat ik er door mijn schoonzus op gewezen ben dat mijn dochter wel eens heb zou kunnen zijn. Haar zoon ziet zij ook als hb. Maar eerlijk gezegd geloof ik dit niet zo. En dat maakt ook dat ik een beetje wantrouwend ben. Op dit moment lopen we nog niet tegen veel problemen aan, behalve dat ons opviel dat wat in het kleuteronderwijs aangeboden wordt mijn kinderen al veel eerder beheersten. Mijn kinderen zijn 1, 4 en 6. Bij mijn zoontje van 6 heb ik het vermoeden van add. Zijn vader heeft dit ook. Hij is echt een warhoofd en is een opdracht binnen een seconde al vergeten. Hij zit zo in zijn eigen fantasie dat hij de helft van de kinderen uit zijn klas nog niet kent. Terwijl mijn dochter super scherp en alert is op haar omgeving, en ik kende in de eerste week van school al haar klasgenoten.
Lastige vind ik inderdaad vooral dat ik niet zo goed vergelijkingsmateriaal heb. Wij zijn allebei wo geschoold en dat kom je op onze basisschool niet zoveel tegen. Als ik onze kinderen met kinderen van vrienden vergelijk die ook HBO of WO geschoold zijn, zie ik niet veel verschil. Over mijn jongste kan ik nog niet zoveel zeggen, die gaat vlot maar niet heel opmerkelijk. Bij de oudste twee zie ik wel dat ze intelligent zijn, maar de tweede is een stuk sneller dan de eerste. Ze doen heel veel samen dus ergens wijten we dit ook aan dat ze veel ziet van haar broer.
Ik heb zelf bij mijn kinderen nog niet echt Dé signalen gekregen waarvan ik dacht, dit is nou echt hoogbegaafd. Dus misschien heb ik wel een te hoog beeld van hoogbegaafdheid of zijn mijn kinderen het wel gewoon niet. Toch blijft het onderwerp mij boeien n.a.v. die opmerking van mijn schoonzus. En zie ik ook dat deze ontwikkeling ook helpt om meer passend lesaanbod te krijgen voor kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong.
Ik denk wel dat als het werkelijk gediagnosticeerd wordt, ik ook meer naar mijzelf of mijn man zou kijken. Maar op dit moment is dat nog niet aan de orde.

Zoonmoeder01
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Zoonmoeder01 »

handzeep schreef:
di 01 feb , 2022 2:42 pm
Op dit moment lopen we nog niet tegen veel problemen aan, behalve dat ons opviel dat wat in het kleuteronderwijs aangeboden wordt mijn kinderen al veel eerder beheersten.
Dit zijn mijn inziens wel belangrijke signalen waar je op moet letten. Pas vele jaren later vertelde mijn jongste zoon pas dat hij op school allemaal dingen leerde, die hij al geleerd had. Uit verveling begon hij stieken vooruit te werken wat problemen met de leerkracht opleverde. Pas na de eerste problemen werd door school het vermoeden van hoogbegaafdheid geuit. Ondertussen zat mijn zoon al jaren niet lekker in zijn vel maar daar had school geen last van.

Als ouder moet je er op letten of je kind zich niet te veel aanpast aan zijn omgeving als deze weinig uitdagend is. Mijn oudste begon, omdat we in eerste instantie dachten dat hij op bepaalde gebieden een achterstand had, op een "zwarte" school, binnen enkele jaren sprak hij gebrekkig Nederlands met een turks accent, terwijl wij thuis (redenlijk) goed Nederlands spreken. Achteraf zegt dat dus iets over zijn aanpassingsvermogen, hij wou niet anders zijn dan de rest. Ook zijn voorsprong op de cito (hij was doorgetoest) verdween volledig, en het duurde bijna tien jaar, voordat deze weer enigzins tot uiting kwam. Pas jaren later na gesprekken met hb-deskundigen over mijn jongste zoon, kreeg ik door dat hij dat mogenlijk ook was. Ik probeer te zeggen dat je als ouder goed op evt. aanpassingsgedrag en onderduikersgedrag moet letten. Ook je zoon met trekjes van ADD kan in potentie (hoog)begaafd zijn, ook al denk je dat je dochter slimmer is. Potentiële hoogbegaafdheid ziet er soms anders uit dan je denkt.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door handzeep »

Dank voor je uitgebreide antwoord! Ik probeer een balans te zoeken tussen zoals ik het noem 'er boven op zitten' en 'loslaten'. School ziet een voorsprong bij beide en probeert ook extra uitdaging te geven. Elke dag hoor ik terug dat ze ongeveer 10 minuten extra aandacht hebben gekregen. Ik ben al heel blij dat dit in deze tijd met veel uitval door corona kan. Mijn ouders hebben zelf veel focus gelegd op onderwijs en achteraf vind ik dat een beetje teveel. Vooral omdat ik het ook heel belangrijk vind dat je er voor anderen bent en dat de wereld niet alleen maar uit presteren bestaat. Aanpassingsvermogen en leren schakelen in verschillende omgevingen en situaties zijn naar mijn idee hele goede eigenschappen. Het gevaar dat iemand zichzelf weg cijfert is natuurlijk niet goed, maar omdat school ze ziet ben ik hier niet zo bang voor. En ik merk dat mijn kinderen al veel leren/schuren in sociale situaties. Door wisselende vriendschappen, conflicten, maar ook door te zien hoe iedereen anders is. In groep 3 zal er meer focus komen op leren en ik denk dat ik dan ook meer belang hecht aan cognitieve uitdaging. Omdat school zich nu al aanpast ben ik hier heel tevreden over.

Zoonmoeder01
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Kenmerken hoogbegaafdheid

Bericht door Zoonmoeder01 »

Handzeep,

Ik denk dat je met het onderwerp heel goed bezig bent en ik hoop dat het met jou kinderen allemaal lekker gaat. Uiteindenlijk gaat het om de totale ontwikkeling van het kind en niet alleen om de prestaties op school. Vaak wordt bij hoogbegaafdheid aan excellent presteren gedacht maar dat hoeft helemaal niet hand in hand te gaan. Uitendenlijk wil je dat je kind gewoon gelukkig is. Bij mijn kinderen merk ik dat punt juist een enorme worsteling is. Daarom ben ik ook super trots dat ik vandaag een telefoontje krijg van mijn oudste zoon, waarin hij vertelt over het aanpakken van zijn uitstelgedrag, met resultaat! Zijn vernieuwde motivatie, zijn voorkeur voor een top down benadering enz. Dit is dezelfde zoon waarvan de psychiater op 4 jarige leeftijd letterlijk zei, dat ik van zijn verstand niks van moest verwachten. De zoon die met termen zoals hoogbegaafdheid niks heeft, maar dat is wel de term waardoor ik hem beter ben gaan begrijpen. Ooit was ik bang dat hij niet ging praten en nu denk ik wanneer hang je op? Bij mijn jongste moet ik wachten op de tijd dat hij tegen zijn grenzen aanloopt, dat hij denkt ik moet het misschien toch anders aanpakken.

Plaats reactie