Ongelijke ontwikkeling en school

Voor groep 1 en 2 (Nederland) en laatste twee kleuterklassen (België)
Plaats reactie
merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Ongelijke ontwikkeling en school

Bericht door merriedroom »

Op het internet, in boeken en ook op dit forum lijken de kinderen aardig in balans te zijn. De vragen gaan dan ook over versnellen van een heel leerjaar of misschien wel twee en de mate van verrijken binnen de jaargroep of in een plusklas. Maar wat als de verschillen in een kind veel groter zijn en meerdere leerjaren beslaat? Zijn daar hier ook ervaringen mee?

Mijn zoon van 4,5 jaar is grofmotorisch een peuter, voor de schoolrijpheid en emotioneel een jonge kleuter, voor sociale aansluiting een oude kleuter, voor lezen en schrijven toe aan groep 3 en voor rekenen groep 4 is de inschatting van school en van mij. Dat past niet lekker in een bepaald leerjaar zeg maar. Ik voorzie dat dit innerlijke verschil niet ineens verdwijnt, maar ik denk ook dat hij hierin niet uniek is. Ik zou graag willen weten of dit herkenbaar is bij jullie en hoe de schoolloopbaan er voor deze kinderen uitzag of uitziet.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Ongelijke ontwikkeling en school

Bericht door loekie »

Mijn oudste zat als 5-jarige in groep 2. Hij kon toen een beetje lezen (niveau M3), heel goed rekenen (had al begrip van eenvoudige breuken en procenten, rekende bijna foutloos tot 100 en er was ook al aardig wat geautomatiseerd; ingeschat niveau M5), was emotioneel moeilijk te peilen (snel huilen, durfde weinig, angst in zwembad, goed contact met volwassenen) en kreeg zindelijkheidsproblemen. Uiteindelijk is hij na een paar maanden in groep 3 versneld naar groep 4. Hij heeft op de basisschool met name verrijkingswerk voor rekenen gekregen, maar verder waren er nauwelijks aanpassingen. We hebben de uitdagingen buiten school (muziek en sport) gezocht. Als 11-jarige ging hij naar gymnasium. Vanaf dag 1 ging het daar in emotioneel opzicht veel beter. Rond zijn 15e jaar maakte hij grote stappen in sociaal opzicht. Hij heeft zonder problemen gymnasium en universitaire studie doorlopen.

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Ongelijke ontwikkeling en school

Bericht door Rabbit »

Die niet synchrone ontwikkeling is zeker niet uitzonderlijk hoor! Wij hadden voor onze oudste contact met een heel fijne orthopedagoog en zij vertelde dat het omgekeerde juist uitzonderlijk is, dat een kind op alle vlakken binnen de gemiddelden past. Dat geldt ook niet alleen voor HB kinderen, maar voor alle kinderen.

Onze dochter liep ver voor op cognitief (zowel rekenen als taal), sociaal en emotioneel vlak, maar liep motorisch achter, zowel grof als fijn. De keuze voor een heel jaar versnellen was bij haar relatief makkelijk. Dan maar niet goed in de koprol en dan maar geen mooi handschrift, maar verder wel veel beter op haar plek.

Bij onze zoon is het iets ingewikkelder omdat hij net als de zoon van Loekie emotioneel moeilijker te peilen is (mooie uitdrukking, die gebruik ik ook even). Hij is gewoon heel gevoelig en moet snel huilen als kinderen iets onaardigs zeggen. En wil daar dan niet over praten. Is dat nou voor of achter lopen, of gewoon zijn karakter, geen idee. Vooral van jongens wordt meer stoer zijn verwacht. Zoon is uiteindelijk ook een heel leerjaar versneld en hij zit daar denk ik goed op zijn plek. Qua rekenen zou hij nog wel veel sneller kunnen, maar dan zit hij zichzelf emotioneel wel in de weg, dus we laten het voorlopig zo.
Dochter 2012
Zoon 2014

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Ongelijke ontwikkeling en school

Bericht door Noelle »

Hi Merriedroom, denk idd minder uniek dan het lijkt.

Niet geheel vergelijkbaar maar herken in ieder geval dat een kind sociaal en emotioneel gezien prima past in de leeftijdsgroep. Ik weet niet in welke categorie het valt maar mijn oudste vond het in het begin lastig om in de kring te praten en ook het sociale gebeuren best een uitdaging. Ze heeft daar zeker in de onderbouw maar ook daarna nog veel in geleerd op school. Dus in de klas bij leeftijdgenoten was prima; ook al liep ze vele jaren voor wat betreft rekenen en taal/lezen.

Wat betreft het cognitieve viel mij sowieso altijd op hoe groot de verschillen waren. in de groep 3 van oudste destijds waren zowel de moeite met alle letters en kleine woordjes als de kinderen die avi uit of verder dan M5 zeker geen uitzondering. Misschien dat zich dat door montessori onderwijs ook meet uitte en denk lezen niet zo representatief maar zegt denk ik wel iets...

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Ongelijke ontwikkeling en school

Bericht door Axator »

Wij zitten er ook nog middenin.. En het wordt steeds duidelijker met het ouder worden (nu 9jaar , groep 7)

Hij zit nu sociaal echt op zijn plek, in de bovenbouw van een montessori. Hij speelt daar veel met leeftijdsgenoten. Qua cognitie kan hij veel hebben. Oudere broer is 4 jaar ouder, maar de wiskunde op VWO niveau krijg je er bij jongste wel in. Maar laten we zeggen dat hij daar op +2 jaar zit. Alleen emotioneel is hij echt jong, ook dingen als planning, impulsbeheersing etc. Daar gok ik eerder op een -2 jaar..

Qua cognitie kan hij in de huidige klas goed uitgedaagd worden, in combi met een externe plusklas (vanuit school geregeld). De basis is wel saai, maar elke dag is er wel iets moeilijks.
Voor het emotionele deel zijn we begonnen met PMT. We kunnen hem niet dommer maken, maar emotioneel wel meer aansluitend. Zodat het hiaat iets minder groot is. We merken met het ouder worden dat het al beter wordt en PMT geeft echt even een boost eraan. Ook dingen als naar je lijf luisteren, en die impulsbeheersing komt daar regelmatig naar voren. We hebben een beschikking van een jaar gekregen. En dan heeft hij daarna nog een schooljaar om echt klaar te worden voor het VO.

Qua sociaal hoeven we gelukkig niks. Hij voelt zich fijn in deze klas, bij deze vriendjes. En dat geeft wel de doorslag om hem in de klas te laten. Hij zit echt op zijn plek.

Van andere kinderen hoor ik dat ze zich juist fijn voelen als ze in een klas zitten die op cognitief niveau zitten, dat verschilt echt per kind.

We hebben eind groep 1 de keuze gemaakt om hem als hele jong leerling naar groep 3 door te sturen, omdat ik daar juist het probleem zag met de cognitieve uitdaging. Hij zat zo te clownen bij de kleuters uit verveling, sociaal kon hij toen ook wel met het deel groep 2 mee. Thuis wilde hij ook echt leren. Als juf hem dan wat extra werkjes gaf was hij zoveel beter te genieten de rest van de dag. Vandaar de keuze voor kort kleuteren. Er is nog een leerkracht geweest die opperde om hem nog meer te laten versnellen, maar toen kwam dat sociale duidelijker naar voren als prioriteit.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Ongelijke ontwikkeling en school

Bericht door Vlinder42 »

Ik denk dat je met 4,5 jaar vooral ook moet kijken hoe speels hij is, of hij al taakgericht is en of hij het wel vol kan houden om een hele schooldag echt schools te leren. Bij de kleuters is er namelijk veel meer vrijheid dan vanaf groep 3. Als je een juf hebt die hier goed mee om kan gaan, zou je juist bij de kleuters veel mogelijkheden moeten hebben om hem werkjes/opdrachtjes te geven die bij zijn cognitieve niveau passen. Mijn jongste had een juf in groep 1 die dit niet kon, maar een juf in groep 2 die dit wel goed kon en dat was echt fijn. Ze kreeg toen vooral opdrachten om meer onderzoekend en creatief te leren, en dat vond ze echt leuk. Groep 3 is heel erg saai. Als hij het sociaal bij de kleuters naar zijn zin heeft, zou ik hem liever met werkjes van zijn niveau daar lekker laten spelen en mocht hij dan later toch moeten versnellen van groep 2 naar groep 4 gaan, in plaats van versnellen naar groep 3. Want dat is heel veel in je bankje zitten en leren lezen en rekenen..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Ongelijke ontwikkeling en school

Bericht door merriedroom »

Een zoektocht gaat het sowieso worden en de mogelijkheden in school spelen daarbij een rol. Voor komend half jaar is er de mogelijkheid om met rekenen mee te doen in groep 3 en uit te proberen of dat juist goed werkt of misschien juist nog niet. De kleuterklas is heel erg groot en dat maakt dat hij passiever is en meer toekijkt naar wat er allemaal gebeurt ipv dat hij meedoet. Het is dus nog niet bekend of het sociale en speelse van de kleuterklas beter voor hem is of juist meer de structuur van een schoolklas. En als het straks de schoolklas blijkt te zijn, dan wordt het cognitieve aspect wel belangrijker vanwege de tijd die besteed wordt aan instructies en oefeningen en dan is al de vraag of groep 3 voldoende passend is. Een echte puzzel dus, maar daar hebben we ook de tijd voor. Voor komende maanden mag en kan het een mengeling zijn van groep 1, 2 en 3. School gaat hier ook externe ondersteuning voor vragen, maar dat maakte nog wel dat ik benieuwd ben naar andermans ervaringen. Vandaar :-) dank!

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Ongelijke ontwikkeling en school

Bericht door merriedroom »

Ik herken m’n zoon wel heel erg in jouw verhaal, Axator. We hebben wel het idee dat hij PMT (op termijn) goed kan gebruiken en het zal hem helpen wat meer in balans te komen (hoofd en lichaam). Hij is nog niet lang op school en heeft nog geen vaste vrienden, dus die sociale aansluiting is nog in ontwikkeling. Speelafspraakjes heeft hij alleen met kinderen uit groep 2 en dan is hij de initiator. Hij heeft het naar zijn zin op school, maar ik heb het idee dat hij zich nog niet op z’n gemak voelt in de hele drukke klas. Ik vind het moeilijk te zeggen of hij hier de beste aansluiting vindt. Zijn manier van benaderen lijkt niet altijd aan te sluiten bij de andere kinderen, krijg ik weleens de indruk. Hij vraagt netjes en zij doen gewoon.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Ongelijke ontwikkeling en school

Bericht door merriedroom »

Een kleine monoloog inmiddels, maar ik merk dat mijn vraag nog niet helemaal is beantwoord. Wel zeker dank voor jullie reacties!

Het asynchrone zit bij zoon ook tussen taal en rekenen zeg maar. In de iq-test komt dit ook naar voren. Performaal (logisch denken, begrip etc.) moet hij absoluut meer uitgedaagd worden dan nu gebeurt, aldus de gedragsdeskundige. Maar in taalbegrip en vooral taalgebruik scoort hij een stuk lager. Dit zal voor hem ook als lastig ervaren worden, want hij kan zijn gedachtes en vragen niet goed genoeg onder woorden brengen. Het zit ook in hoe hij reageert op een niet passende omgeving. Dan sluit hij zich af en komt afwezig en stil over. Je ziet dat hij niet op z’n plek zit op school nu. Maar waar zit hij dan wel op zijn plek of hoe kan zijn plek beter geschikt gemaakt worden?

Er zijn hier waarschijnlijk ook ouders met hb-kinderen met een (in vergelijking) zwakkere taalkant, misschien wel een stoornis. Hoe werkte dat bij jullie op school?

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Ongelijke ontwikkeling en school

Bericht door boom »

Wat wij vooral zien is dat ons kind (puberleeftijd) nog altijd heel slecht kan verwoorden wat er in hem omgaat. Dat uit zich vervolgens in somatische klachten. Maar ook gewoon een samenhangend verhaal vertellen tijdens het eten is nog steeds lastig. We hebben er geen oplossing voor kunnen vinden. Meerdere zorgverleners liepen er tegenaan dat ze weinig uit hem kregen. De sessies waren altijd sneller klaar dan gepland. 😬
Ons is psychomotorische therapie aanbevolen, maar nog geen ervaring mee.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Ongelijke ontwikkeling en school

Bericht door Vlinder42 »

Ik weet eigenlijk niet precies wat je bedoelt, merriedroom. Bedoel je dat hij echt lager scoort voor taal en op dat vlak een probleem heeft, of bedoel je dat hij lager scoort dan zijn hoge score voor rekenen maar vergeleken met anderen wel bijv gemiddeld? Of bedoel je dat hij dichtslaat omdat hij zich niet thuis voelt in die omgeving? (Of nog iets anders?)

Bij ons kwam de jongste lezend en wel in groep 1. Maar ze sloeg daar helemaal dicht. Ze wilde niet meer lezen, ging weer krassen en de juf moest haar heel erg stimuleren om mee te doen met de werkjes. Ze zit nu in groep 5 en we zijn nog steeds bezig om de schoolomgeving op een voor haar goede manier aangepast te krijgen.

De oudste heeft bij ons wel wat problemen met taal, niet zozeer het begrip maar wel met de dingen die automatisch zouden moeten gaan zoals woordbeeld. Avi had ze altijd goed, maar dmt IV. En spelling moet ze heel veel oefenen, want het zakt zo weer weg. Ze zit nu in groep 8. Het is ons voor haar niet goed gelukt om de schoolomgeving aangepast te krijgen, vooral doordat ze steeds heel onervaren juffen had. We hebben noodgedwongen heel veel zelf geoefend thuis. Pas in groep 7 kreeg ze een ervaren juf en ging er een andere wind waaien. Ze heeft nu extra uitdaging en vindt leren heel leuk op school. Maar je ziet bij haar wel dat ze niet zoveel woorden heeft om dingen te vertellen over zichzelf. Het blijft een beetje ‘Het is leuk, want het is leuk.’ 🙂
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Ongelijke ontwikkeling en school

Bericht door merriedroom »

Dank je wel alsnog voor je inbreng, Vlinder. Het is mij nog niet helemaal duidelijk of zoon ook voor zijn leeftijd laag scoort, maar in elk geval zit er een groot verschil tussen zijn kunnen en zijn mogelijkheden om dit te verwoorden. Ook het begrijpen van taal scoorde lager, maar nog wel bovengemiddeld volgens mij. Dit geeft hem een onzeker gevoel en dat maakt dat hij dit ook ontwijkt. Het dichtslaan is dus vermoedelijk een gevolg van het verschil in zijn hoofd en wat hij kan duidelijk maken en op dat moment begrijpt van wat er van hem gevraagd wordt.

Dan wil school hem wel meer uitdaging geven, maar in een groep met andere kinderen blijft hij stil en haakt af in kringmomenten. 1-op-1 gaat heel veel beter, maar ze hebben die luxe niet om hem zo intensief te begeleiden.

Ik weet niet of hij ook onder presteert in de klas. De juf en ib’er hebben hem wel door omdat hij wel dingen als lezen en rekenen laat zien doordat hij het zelf op zoekt, ook op school. Maar ik denk dat jouw oudste, Vlinder, bij mij wel wat herkenning geeft. Ondanks eventuele moeilijkheden op één terrein zou dit niet teveel belemmerend moeten zijn in uitdagender aanbod op andere gebieden. Zeker niet als dat het welzijn vergroot van je kind.

En dank je wel, boom. Hier is ook al gedacht aan integrale therapie (soort PMT?), maar de hulp moet uiteraard gedoseerd worden en we zijn nog met onderzoeken bezig. Een ding tegelijk. Misschien toch ook iets om nog verder naar te kijken voor jouw zoon?

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Ongelijke ontwikkeling en school

Bericht door boom »

Vreemde vraag misschien, maar heb je wel eens Thirty seconds gespeeld met jouw kind, merriedroom? Het vreemde is dat onze zoon daar een kei in is. Hij kan heel snel met allerlei omwegen een woord omschrijven onder tijdsdruk. Leuk spelletje en al doende leer je. ;) Het is voor ons elke keer weer een “aha” :idea: momentje: het zit er dus wel in! Het kwam er tot nu toe alleen uit tijdens de iq test…
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Ongelijke ontwikkeling en school

Bericht door Vlinder42 »

Kan het niet zijn dat het bijv te druk voor hem is tijdens het kringgesprek? Als hij wel bovengemiddeld voor taal heeft gescoord (ik neem aan dat je op de iq-test bedoelt), dan zou je denken dat er verbaal geen reden is dat hij zich niet kan uiten of kan begrijpen wat er van hem wordt gevraagd. Dan is de woordenschat op zich wel groot genoeg om niet tot grote problemen te leiden? Misschien ligt het dan meer op het vlak van emoties of prikkels waar hij nog niet zo goed mee om kan gaan of dat hij bijv niet zo’n sterke auditieve aandacht heeft. Onze oudste hoort meestal de opdrachten op school niet of half. Dat komt niet door haar taalbegrip, maar doordat haar executieve functies op dat vlak anders werken en de informatie niet of maar half door komt als iets tegen haar wordt gezegd.

Dat hij in een groep met andere kinderen dicht slaat lijkt me niet zo gek. Hij is 4,5 jaar, dan is dat gewoon spannend. Kan hij niet met een ander kindje samen gaan dat hij kent?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Ongelijke ontwikkeling en school

Bericht door loekie »

Misschien is het handig om te starten met uitdagend aanbod waar hij weinig taal voor moet gebruiken. Ik denk bijvoorbeeld aan Smartgames, moeilijke puzzels, complexere bouwkaarten in de bouwhoek, logische reeksen etc.
Als een kind bovengemiddeld scoort bij taal en extreem hoog bij andere vaardigheden zou ik dat eerder interpreteren als een zeer groot talent bij andere vaardigheden dan als minder goed ontwikkelde taalvaardigheden. Als hij gedachten niet goed onder woorden kan brengen hoeft dat niet aan taalvaardigheid te liggen. Het kan ook zijn dat er zeer veel gedachtes in zijn hoofd zitten of dat hij het spannend vindt.
Onze jongste leek een stuk minder taalvaardig dan de oudste, maar uiteindelijk bleek dat hij te veel haast had bij het praten. Hij wilde voorkomen dat zijn grote broer het woord weer overnam. Het ging een stuk beter toen we hem meer ruimte gaven (meer individuele gesprekjes, met broer afspreken dat hij pas mocht reageren als jongste hele verhaal had verteld).

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Ongelijke ontwikkeling en school

Bericht door merriedroom »

Ik heb de specifieke resultaten nog niet, maar dit was de eerste inschatting van de tester. Maar jullie andere kijk is wel inspirerend. Dank jullie wel.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Ongelijke ontwikkeling en school

Bericht door Bissi »

https://duurzaamonderwijs.com/2022/01/0 ... -muziek/

Via bovenstaande link vind je een artikel over het ontwikkelen van executieve functies. Die gaan vooraf aan het leren. Vroeger werd hier op de aparte kleuterschool veel aandacht aan besteed. Nadat de kleuterschool aan het po is toegevoegd veel minder. Tegenwoordig wordt het belang van de EF weer erkend.

Onder aan het artikel vind je een pdf van Harvard voor ouders, met allerlei tips voor het ontwikkelen van de EF per leeftijdscategorie.
Misschien vind je daar ook activiteiten tussen die de taalontwikkeling van jouw zoon kunnen ondersteunen.

Plaats reactie