Trots zijn

Voor groep 1 en 2 (Nederland) en laatste twee kleuterklassen (België)
Plaats reactie
Kid-explosion
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 nov , 2021 11:10 am

Trots zijn

Bericht door Kid-explosion »

soms struikel ik als moeder met trots zijn,
want ik ben wel degelijk trots op mijn dochter en wat zij allemaal kan en de verheugde die zij heeft in het doen. Maar kom erachter dat ik mijn trots soms niet durf te delen. familie - vrienden denken dat ik haar push (of beter, ik ben bang dat zij dat denken).. maar ze heeft uithaar zelf bijvoorbeeld het lezen geleert.. en ik was trots dat zij dat kan... maar ja..
als ouder is men nu eenmal denk ik erg trots over de onbelangrijkste dingen ook trouwens... maar het lijkt zodra het over educatie gaat krijg ik vaak kritiek (of voel ik dat zelf zo aan door mijn onzekerheid) en nu durf ik soms niet meer openlijk trots zijn. wat ik dan weer niet eerlijk vindt want deze stappen zijn toch bij alle kinderen om te vieren?
ze heeft net bijvoorbeeld haar eerste boek helemaal gelezen. das tof toch (daarvoor ging ze kris kras door boeken maar nu was het voor het eerst en heel boek achterelkaar) nu will ze zelf het boek mee nemen naar de juf om te tonen ... en dan twijfel ik of dat nu uiteindelijk gepasst is...en de juf niet denkt dat ik haar daartoe beweeg...hahaha.. naja ze gaat hem morgen maar mee nemen.. maar in mijn hoofd spookt van alles... herkennen jullie dit en hoe gaan jullie met trots om?
d van eind 2016 groep 3
zelf autodidact in Nederlands

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Trots zijn

Bericht door merriedroom »

Ik snap je heel goed en ik denk wel meer mensen op dit forum. Laatst had ik het er nog met iemand over. Het internet staat vol met het stimuleren van je kind, al helemaal als deze wat achterloopt. Maar zodra je een kind stimuleert als deze voor loopt, dan is het ineens pushen! Elk kind verdient het om gesteund en gestimuleerd te worden. Dat mag niet ineens ophouden totdat het al voldoende presteert.

De vergelijking met sport is ook wel een sterke. Trots zijn op dans-, zang of sporttalent is geen enkel probleem. Maar een talent op rekengebied wordt, als je pech hebt, afgekeurd. Voorlopen op schoolse vakken maakt het ook alleen maar ingewikkeld op school, is een van de gedachtes. ‘Je hoeft het ook niet zelf te doen als ouders, he? Daar is school toch voor?’ En een hardnekkige gedachte dat schoolse vakken niet je hobby kunnen zijn. Had ik zelf vroeger ook veel last van. Ik vond school oprecht leuk en vakanties saai. Dat krijgt toch weinig gehoor bij je leeftijdsgenoten kan ik je zeggen.

Nu heb ik ook twee kinderen die vooral op rekenen uitblinken, maar ook in taal duidelijk flink voorlopen. Die gingen als peuter en kleuter al over straat alle (kerk)klokken hardop aflezen. Wat ik merkte als ik daar zelf op reageerde alsof dat normaal was: ‘ja, het is vijf uur geweest’ dat passanten daar altijd wel leuk op reageerden dat die dwergen dat al konden.

Tegen familie zeggen wat m’n kind allemaal al kan, dat werkt averechts en komt opschepperig over. Maar als mijn kleuter alles ineens opleest wat los en vast zit, dan wordt daar positief op gereageerd. Ik laat mijn kinderen doen wat ze willen en ik merk dat de omgeving dat wel ziet en aanvaart. Ze zien dat iets vanuit het kind zelf komt en dat wordt eigenlijk niet afgewezen. Ik zou je kind dat ook zeker niet afremmen als het zelf iets wil laten zien of wil doen. Maar het mag nooit met een houding zijn van: kijk eens wat ik al kan en jij nog niet. Een kind met een sporttalent zou zich daar ook nooit populair mee maken.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Trots zijn

Bericht door loekie »

Trots zijn op dans-, zang of sporttalent is geen enkel probleem. Maar een talent op rekengebied wordt, als je pech hebt, afgekeurd.
Als moeder van een kind met een zeer groot sporttalent (en rekentalent) kan ik zeggen dat je dan vergelijkbare negatieve opmerkingen krijgt van sommige ouders. Ze twijfelen of kind zelf zoveel wil trainen, of hij dan nog wel aan spelen toekomt, wel kind kan zijn etc.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Trots zijn

Bericht door merriedroom »

Klopt Loekie, Lieverding gaf deze vooroordelen net ook over haar dochter die 6> keer traint in de week. Dochter wil het zelf en vraagt zelfs om meer, maar anderen denken dat de ouders zo aan het pushen zijn.

Kunnen we niet gewoon stoppen met elkaar zo veroordelen? We doen toch allemaal gewoon ons stinkende best en vanuit de beste intenties? Wees niet zo jaloers, maar geniet van de prestaties die kinderen aan de dag weten te leggen. Bewonder en geniet.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Trots zijn

Bericht door boom »

Helemaal eens, merriedroom en loekie!

@Kid-explosion: heb je het “Trots zijn en lekker opscheppen”-topic al gevonden? Daar kun je ongegeneerd “opscheppen” over je kind. Het topic is in het leven geroepen omdat velen van ons hier tegenaan lopen. ;)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Kid-explosion
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 nov , 2021 11:10 am

Re: Trots zijn

Bericht door Kid-explosion »

boom schreef:
vr 03 dec , 2021 2:30 pm
Helemaal eens, merriedroom en loekie!

@Kid-explosion: heb je het “Trots zijn en lekker opscheppen”-topic al gevonden? Daar kun je ongegeneerd “opscheppen” over je kind. Het topic is in het leven geroepen omdat velen van ons hier tegenaan lopen. ;)
ja ik heb hem gezien... fijn kan ik zonder te veel nadenken mij daar loslaten... over all het schoons


bedankt voor de reactie het is fijn om te weten dat dit en 'normale' struggle blijkt te zijn...
d van eind 2016 groep 3
zelf autodidact in Nederlands

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Trots zijn

Bericht door Vlinder42 »

We lopen er wel allemaal tegenaan, maar het blijft niet leuk.

Ik vond het zelf een moeilijk moment toen m’n dochter voorlopig vwo-advies kreeg en ik dat eigenlijk met niemand kon delen. Haar vriendinnen kregen dat advies niet. Ik was heel erg trots op haar, want ze had er hard voor gewerkt en veel overwonnen. We hebben zoveel gedoe gehad, dus het was een enorme opluchting, maar ik durfde het niet tegen mensen te zeggen, want ik was toch bang dat mensen dit verkeerd zouden opvatten.

Het moeilijkst vind ik zelf de momenten dat ik het eigenlijk niet verwacht. Toen m’n dochter op het kinderdagverblijf zat vroeg ik een keer of ze een wat moeilijkere puzzel mocht pakken, die daar gewoon in de kast lagen. Maar dat mocht niet, want die waren voor oudere kinderen. Ik zei Maar thuis maakt ze wel moeilijkere puzzels en ze vindt dat leuk. En toen was de reactie Nou, laat maar zien dan! en toen gingen 3 leidsters om mijn kind heen staan om haar te zien puzzelen. Ze was toen 2 🙁.

Bij de jongste was een leesmoeder verbaasd over het leesniveau van mijn kind. ‘Heb je haar op leeskamp gedaan?’ kreeg ik toen te horen.. Toen heb ik gezegd Nee, ze houdt gewoon van lezen..

Ongevraagd krijg je allerlei meningen helaas..
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Kid-explosion
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 nov , 2021 11:10 am

Re: Trots zijn

Bericht door Kid-explosion »

bedankt voor de reacties

hier mijn publieke pep talk aan me zelf ; :lol:

ja vergelijken is moeilijk ... denk ik, elk kind is anders en op school zijn die cijfers. maar het is soms ook moeilijk om ze niet met elkaar te vergelijken.. bij zwemles geniet ik eigelijk altijd stiekem van de diversiteit van de kinderen... en soort comedy show.. die gezichten... de een wil het water niet in en verzint van alles dat het niet moet de ander will telkens winnen.. en nog en ander kan van plezier zich niet meer beheersen... denk de belevingswerelden zijn best verschillend en alles heeft zijn voor en nadelen. lijkt me logisch dat zij allemaal anders leren... en ouders allemaal op en ander moment trots zijn.
maar ja het gemiddelde is gebouwd door de uitschieters.
uit eindelijk blijft het net als in andere gebieden van het leven het probleem is niet democratisch of gemiddeld oplosbaar. minderheden maken niet de norm. denk daarom is het belangrijk om in gesprek te blijven. uiteindelijk bedacht ik me, moet ik me niet inhouden voor de publieke trots...
misschien moet ik hem transparant uitvoeren. want ook zij en ik mogen genieten van alle belangrijke onbelangrijke stappen (okal zijn ze ongemakkelijk vroeg en passt dat niet in ieders belijd)...

denk dat ik moet ophouden twijfelen en de situatie nemen hoe dis is. :clap:
d van eind 2016 groep 3
zelf autodidact in Nederlands

Kid-explosion
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 nov , 2021 11:10 am

Re: Trots zijn

Bericht door Kid-explosion »

haha ik wordt en patser.. maar ik weet zelf dat ik zo en sensuele tante ben die eigelijk het liefst had dat haar dochter tot 7 speelt. dus daarom weet ik ook dat ik het niet push.. en eigelijk mijn overtuiging dat ze lekker haar gang moet gaan is nog steeds mijn overtuiging, maar jaa nu is het eenmaal educatief....

ja en daar heb ik weer de drang me te verklaren... moet nog oefenen denk ik
d van eind 2016 groep 3
zelf autodidact in Nederlands

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Trots zijn

Bericht door merriedroom »

Haha, herkenbaar hoor. Ben me voor mijn dochter ook wel vaak aan het excuseren over haar kunnen. Als peuter praatte ze al heel goed en verstaanbaar. Een ouder met een kind van dezelfde leeftijd verbaasde zich erover en keek toen naar zijn eigen kind. Ik: ‘O, je moet je kind niet met haar vergelijken hoor. Dat is niet het normale niveau. Maak je niet gerust over het spreken van je eigen kind.’ Of ook de negatieve kanten belichten: ‘Ze is wel kwetsbaar als ze niet genoeg uitdaging krijgt. Het is allemaal wel moeilijk en pittig en lastig en… hoor.’ Zouden ze het dan minder erg vinden dat ze zover voorloopt en overal de pluslijnen van volgt?

Zoon loopt overal zo heel anders in de ontwikkeling (asynchroon) dat ik er geen moeite meer voor doe om wat voor beeld ook van hem te schetsen tegenover anderen. Hij heeft een aangepast aanbod nodig, misschien wel van verschillende leerjaren door elkaar. Ik ben al blij als hij onderwijs krijgt dat op hem aansluit en daarvoor zet ik mijn eigen trots wel opzij :mrgreen: Maar dan heeft het vertellen van zijn kunnen ook een duidelijke functie. Misschien is dat ook wel het verschil. En verder ben ik ook gewoon onwijs trots op dat mannetje of hij nu straks zonder zijwieltjes kan fietsen of dat hij de volgende maaltafel uit z’n hoofd kent.

En zo kan ik ook oprecht trots zijn op de prestaties van anderen. Elk kind heeft een volgende stap te zetten en die stap is heel knap voor dat kind op dat moment. Dan juich ik mee. :banan:

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Trots zijn

Bericht door Hanneke »

Eigenlijk zegt het vooral iets over anderen, als jijje niet kunt of durft uit te spreken.
merriedroom schreef:
vr 03 dec , 2021 12:34 pm
Klopt Loekie, Lieverding gaf deze vooroordelen net ook over haar dochter die 6> keer traint in de week. Dochter wil het zelf en vraagt zelfs om meer, maar anderen denken dat de ouders zo aan het pushen zijn.

Kunnen we niet gewoon stoppen met elkaar zo veroordelen? We doen toch allemaal gewoon ons stinkende best en vanuit de beste intenties? Wees niet zo jaloers, maar geniet van de prestaties die kinderen aan de dag weten te leggen. Bewonder en geniet.
Inderdaad, het is vaak de eigen onzekerheid die aan de basis ligt van jaloezie.

Maar ik heb het zelf altijd wel lastig gevonden dat wat je kind doet en kan blijkbaar iets is wat gedeeld moet worden.
Het interesseerde mij echt niets welk rekenboek klasgenootjes hadden. Of dat ze met taal een jaar verder waren. Ik vind zulke info totaal oninteressant, en heb nooit begrepen waarom ouders dit willen delen. ( het is anders als het er in het gesprek op komt natuurlijk)

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Trots zijn

Bericht door boom »

Hanneke schreef:
vr 10 dec , 2021 10:59 am
Ik vind zulke info totaal oninteressant, en heb nooit begrepen waarom ouders dit willen delen.
Iets met “Waar het hartje vol van is, ….” :love: > :singer:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Aubergine
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Trots zijn

Bericht door Aubergine »

Waarom zat bij jullie iber A bij het gesprek? Wij hebben Iber B.
Omdat Iber A de kindjes aan de bovenkant van de ladder pakt en iber b de kindjes die extra ondersteuning nodig hebben.
Oh, nou maar je dochter is anders wel heel druk en bewegelijk in de klas hoor ik van zoon. Hij heeft er last van..

Of van de orthopedagoog op mijn werk. Hoezo zou jou dochter hb zijn? Jij bent ook geen Einstein toch? Ze heeft nog niet eens een klas overgeslagen. Bovendien ben je wel heel erg veel met haar op stap he, dierentuin, pretpark altijd onderweg. :?:
Euhm niet alle hbers zitten op hun 10e op de uni.
Zou ze niet gewoon adhd en autisme hebben?

Kortom herkenbaar, ik denk echt dat het vooral jaloezie is bij de ander, en het gewoonweg niet weten hoe te reageren. Mensen zeggen al snel ja maar mijn kind, oh maar kees van karel van Piet heeft een zoon....
Ik durf op school amper te vertellen op het plein waarom dochter er wekelijks niet is. (Coaching traject). Ouders vinden heel snel van alles. En wil vooral niet dat de kinderen (lees de mijne) daar de dupe van zijn.
Dochter uit 2014

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Trots zijn

Bericht door merriedroom »

boom schreef:
vr 10 dec , 2021 11:42 am
Hanneke schreef:
vr 10 dec , 2021 10:59 am
Ik vind zulke info totaal oninteressant, en heb nooit begrepen waarom ouders dit willen delen.
Iets met “Waar het hartje vol van is, ….” :love: > :singer:
Maar ook onzekerheid. Om te peilen hoe het eigen kind ervoor staat en of dat oké is en klopt met je idee in je hoofd. Of anderen zien wat jij ziet.

Ik zoek heel duidelijk de mensen uit met wie ik alles deel over mijn kinderen. De normale ontwikkelingslijnen volgen ze niet, maar daardoor ben ik wel nieuwsgierig en onzeker over waar ze dan wel staan. Benieuwd en onzeker of we het juiste aanbieden, zowel op school als thuis. Ik probeer daar grip op te krijgen door mijn observaties met anderen te delen. En zeker is daar een groot deel bij van ontzettende trots en positieve verbazing wat die kinderen allemaal gepresteerd krijgen en hoe ze zijn. Dat moet eigenlijk iedereen horen, maar ik hou me in, haha.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Trots zijn

Bericht door Paula »

Het wordt gelukkig gemakkelijker naarmate je kind ouder wordt :grin: . Wanneer ze eenmaal naar het VO gaan, is het contact met andere ouders sowieso veel minder. En leerlingen onderling boeit het over het algemeen weinig hoe oud de ander is. Op de Uni is dat helemaal geen issue meer.

Als ik terug kijk op de tijd toen onze kinderen nog jong waren, kan ik ook vaststellen dat ik destijds gewoon veel gevoeliger was voor vragen en opmerkingen dan nu. Het ging niet altijd even goed met ze, de financiële druk was hoog (therapie en scholen die niet vergoed werden c.q. niet om de hoek lagen), ik had voortdurend zorgen. Dan kwam een goedbedoelde, onnozele of niet al te prettige opmerking gewoon 3x zo hard binnen. Naarmate ik zelf meer afstand kon nemen, had ik daar steeds minder last van.

Toppertjes uit die tijd:
- je ontneemt ze hun jeugd (familielid).
- sociaal-emotioneel gaan ze de vernieling in als jullie zoveel van ze vragen (familie).
- jullie lezen zeker de hele dag met ze (nou nee, ik had gewoon 2 boekenwurmen)
- ze moeten toch ook kind kunnen zijn (ze waren gek op spelen, het bos, water, bordspellen, etc.)
- ze gaat misschien nu wel snel maar uiteindelijk loopt ze toch vast, dat gaat altijd zo

Overigens was ik het meest trots toen ze hun zwemdiploma haalden en toen jongste eindelijk zonder zijwieltjes durfde te fietsen. Want dat waren dingen waar ze hun best voor hadden gedaan. En nu, na al die jaren, ben ik vooral trots dat beide kinderen ondanks de tegenslagen en hobbels op school de eindstreep hebben weten te halen. Want vakinhoudelijk was dat misschien geen uitdaging, op alle andere fronten heeft het heel veel doorzettingsvermogen en veerkracht van ze gevraagd.

Kid-explosion
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 nov , 2021 11:10 am

Re: Trots zijn

Bericht door Kid-explosion »

Paula schreef:
zo 12 dec , 2021 1:09 pm
Het wordt gelukkig gemakkelijker naarmate je kind ouder wordt :grin: . Wanneer ze eenmaal naar het VO gaan, is het contact met andere ouders sowieso veel minder. En leerlingen onderling boeit het over het algemeen weinig hoe oud de ander is. Op de Uni is dat helemaal geen issue meer.

Als ik terug kijk op de tijd toen onze kinderen nog jong waren, kan ik ook vaststellen dat ik destijds gewoon veel gevoeliger was voor vragen en opmerkingen dan nu. Het ging niet altijd even goed met ze, de financiële druk was hoog (therapie en scholen die niet vergoed werden c.q. niet om de hoek lagen), ik had voortdurend zorgen. Dan kwam een goedbedoelde, onnozele of niet al te prettige opmerking gewoon 3x zo hard binnen. Naarmate ik zelf meer afstand kon nemen, had ik daar steeds minder last van.

Toppertjes uit die tijd:
- je ontneemt ze hun jeugd (familielid).
- sociaal-emotioneel gaan ze de vernieling in als jullie zoveel van ze vragen (familie).
- jullie lezen zeker de hele dag met ze (nou nee, ik had gewoon 2 boekenwurmen)
- ze moeten toch ook kind kunnen zijn (ze waren gek op spelen, het bos, water, bordspellen, etc.)
- ze gaat misschien nu wel snel maar uiteindelijk loopt ze toch vast, dat gaat altijd zo

Overigens was ik het meest trots toen ze hun zwemdiploma haalden en toen jongste eindelijk zonder zijwieltjes durfde te fietsen. Want dat waren dingen waar ze hun best voor hadden gedaan. En nu, na al die jaren, ben ik vooral trots dat beide kinderen ondanks de tegenslagen en hobbels op school de eindstreep hebben weten te halen. Want vakinhoudelijk was dat misschien geen uitdaging, op alle andere fronten heeft het heel veel doorzettingsvermogen en veerkracht van ze gevraagd.
wat ontzettend mooi en relativerend. fijn dat het afneemt de zorg.. ik ben zelf inderdaad en beetje in en rollercoaster met emoties. Soms heb ik het gevoel dat wij en betje onder en steen lagen, dat wij zo lang niet door hadden over haar voorsprong, ik geloofde inderdaad dat elk kind andere ontwikkeling spurten heeft ... en dat alles weer gelijk trekt. dus die laatste comment van je - ze gaat misschien nu wel snel maar uiteindelijk loopt ze toch vast, dat gaat altijd zo
daar ben ik inderdaad nog erg mee bezig. bestaan zulke tijdelijke voorsprongen?

veel von dat soort commends heb ik dus eigelijk in mijn eigen hoofd... meer zlefs dan dat het verwoord wordt...

dit weekend hadden wij visite, de ouders van de visite waren gelijk oh dat kan mijn kind nog niet,... wat ik nu wel fijn vindt is dat ik kan antwoorden dat ze geen gemiddelde loop heeft. dat werd geaccepteerd als antwoord en wij konden gezellig verder...

ik denk of snel ,hb langsaam of gemiddeld het blijft en zoektocht als ouder. in de jungle of de eigen onzekerheid
d van eind 2016 groep 3
zelf autodidact in Nederlands

Kid-explosion
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 nov , 2021 11:10 am

Re: Trots zijn

Bericht door Kid-explosion »

Paula schreef:
zo 12 dec , 2021 1:09 pm
Het wordt gelukkig gemakkelijker naarmate je kind ouder wordt :grin: . Wanneer ze eenmaal naar het VO gaan, is het contact met andere ouders sowieso veel minder. En leerlingen onderling boeit het over het algemeen weinig hoe oud de ander is. Op de Uni is dat helemaal geen issue meer.

Als ik terug kijk op de tijd toen onze kinderen nog jong waren, kan ik ook vaststellen dat ik destijds gewoon veel gevoeliger was voor vragen en opmerkingen dan nu. Het ging niet altijd even goed met ze, de financiële druk was hoog (therapie en scholen die niet vergoed werden c.q. niet om de hoek lagen), ik had voortdurend zorgen. Dan kwam een goedbedoelde, onnozele of niet al te prettige opmerking gewoon 3x zo hard binnen. Naarmate ik zelf meer afstand kon nemen, had ik daar steeds minder last van.

Toppertjes uit die tijd:
- je ontneemt ze hun jeugd (familielid).
- sociaal-emotioneel gaan ze de vernieling in als jullie zoveel van ze vragen (familie).
- jullie lezen zeker de hele dag met ze (nou nee, ik had gewoon 2 boekenwurmen)
- ze moeten toch ook kind kunnen zijn (ze waren gek op spelen, het bos, water, bordspellen, etc.)
- ze gaat misschien nu wel snel maar uiteindelijk loopt ze toch vast, dat gaat altijd zo

Overigens was ik het meest trots toen ze hun zwemdiploma haalden en toen jongste eindelijk zonder zijwieltjes durfde te fietsen. Want dat waren dingen waar ze hun best voor hadden gedaan. En nu, na al die jaren, ben ik vooral trots dat beide kinderen ondanks de tegenslagen en hobbels op school de eindstreep hebben weten te halen. Want vakinhoudelijk was dat misschien geen uitdaging, op alle andere fronten heeft het heel veel doorzettingsvermogen en veerkracht van ze gevraagd.
wat ontzettend mooi en relativerend. fijn dat het afneemt de zorg.. ik ben zelf inderdaad en beetje in en rollercoaster met emoties. Soms heb ik het gevoel dat wij en betje onder en steen lagen, dat wij zo lang niet door hadden over haar voorsprong, ik geloofde inderdaad dat elk kind andere ontwikkeling spurten heeft ... en dat alles weer gelijk trekt. dus die laatste comment van je - ze gaat misschien nu wel snel maar uiteindelijk loopt ze toch vast, dat gaat altijd zo
daar ben ik inderdaad nog erg mee bezig. bestaan zulke tijdelijke voorsprongen?

veel von dat soort commends heb ik dus eigelijk in mijn eigen hoofd... meer zlefs dan dat het verwoord wordt...

dit weekend hadden wij visite, de ouders van de visite waren gelijk oh dat kan mijn kind nog niet,... wat ik nu wel fijn vindt is dat ik kan antwoorden dat ze geen gemiddelde loop heeft. dat werd geaccepteerd als antwoord en wij konden gezellig verder...

ik denk of snel ,hb langsaam of gemiddeld het blijft en zoektocht als ouder. in de jungle of de eigen onzekerheid
d van eind 2016 groep 3
zelf autodidact in Nederlands

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Trots zijn

Bericht door boom »

@kid-explosion, je vraagt je af of zulke tijdelijke voorsprongen bestaan.

Helaas wel. Regressie naar het gemiddelde is wat onderwijs doet met kinderen die voorlopen, maar hun eigen leerlijn niet volgen. Er treedt (ongemerkt/onbedoeld?) vertraging op door onderstimulering. De voorsprong kan daardoor verdwijnen en uiteindelijk zelfs leiden tot relatief of absoluut onderpresteren.
Dit ligt niet aan het kind, maar aan niet-passend onderwijs.
En dat bewijst dan meteen het gelijk van de school en de omgeving, die niet in het kind of in de ouders van dit voorlopende kind geloofden. Zie je wel, die kinderen hebben nu misschien een voorsprong, maar hun voorsprong is maar tijdelijk. Dus door de voorsprong vooral niet te stimuleren buig je eigenlijk al meteen de groeicurve af, om uiteindelijk te bereiken wat klassikaal onderwijs mogelijk doet met hb-kinderen: regressie naar het gemiddelde en zelfs onderpresteren, psychosomatische klachten en schooluitval. :cry:
Iedereen door hetzelfde hoepeltje. :schaf:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Trots zijn

Bericht door Hanneke »

Omgeving speelt zeker een rol.
Ik herken het niet, de goedbedoelde of minder goed bedoelde opmerkingen.
Of het achter mijn rug om wel gebeurde weet ik natuurlijk niet :grin:
Ik had een groep gelijkgestemde ouders om me heen en dat maakt het natuurlijk heel makkelijk. En ik had dit forum. En ik had vanuit mijn werk de kennis van wat " gemiddeld" is. Allemaal helpend.

Wel is ooit gezegd, toen oudste niet mee ging op kamp: " ik vond dat vroeger ook niet leuk, maar ik moest gewoon mee. Daar leer je juist heel veel van". Maar dat snapte ik ook wel, ik zou zelf ook zoiets gezegd kunnen hebben voordat ik mijn eigen kinderen kende. En misschien had ze ook gelijk. Voor ons voelde die keuze toen goed, en of je een stabiele volwassene wordt hangt m.i. niet af van een keer schoolkamp.

Ik denk dat wat Paula zegt klopt: als je zelf stress en zorgen hebt, komen dingen harder binnen. En je bent er zelf ook meer mee bezig. Dat is anders als de dingen lopen zoals verwacht en bedacht. Dan ligt de focus er minder op. Daarin hadden wij ook geluk met school, waar passend onderwijs de norm was, en waar je geen uitzondering was als je in groep 4 taalwerk van groep 7 deed.

Rianne2
Berichten: 26
Lid geworden op: di 09 mar , 2021 2:18 pm

Re: Trots zijn

Bericht door Rianne2 »

Helemaal eens met Paula! Mijn zonen zijn ongeveer even oud als Paula's dochter en zoon dus ik zit ongeveer in dezelfde fase als Paula.

Oudste is sinds kort aan het werk (uni master afgerond) en jongste is bezig met zijn master aan de UU. Maar oh, wat is daar veel aan voorafgegaan. Ik denk er nog weleens aan terug en weet ook vrijwel alle opmerkingen van buitenstaanders nog te reproduceren (dat zegt genoeg denk ik). Over het algemeen waren ze "niet fijn". Ik werd ook verdacht van de hele dag met mijn zoon en een klok op schoot te zitten (hij kon al klokkijken toen hij 2 was). Of dat ik de hele dag mijn zoon aan het voorlezen was (kon na een paar keer voorlezen zelf lezen toen hij bijna 3 was). En zo nog een hele waslijst....

Inmiddels kan ik hierop terugkijken en eea relativeren. Ik denk dat je je als ouder van gemiddelde kinderen gewoon niet kunt voorstellen dat een ander kind dit vrijwel "uit zichzelf" kan leren. Het is soms ook gewoon bizar. Ik vond het zelf eigenlijk vrij normaal omdat ik ook kon lezen voordat ik naar de kleuterschool ging (gezien de erfelijkheid is dat ook logisch), maar niemand heeft daar ooit acht op geslagen. Tegenwoordig wordt veel meer op elkaar gelet. Wat ook niet meehelpt is dat wij in een klein dorpje wonen waar b.v. versnellen een bezienswaardigheid was. Toen zoonlief van gr 1 naar gr 3 versnelde en ik hem naar het hoofdgebouw bracht, werd ik aangesproken door een moeder van een gr 2 kleuter dat ik naar het verkeerde gebouw ging :roll: . Ik vond het altijd heel vermoeiend om me te moeten verantwoorden....

Maar nu het goede nieuws: Inmiddels weet vrijwel de gehele omgeving wie de jongens zijn en wat ze doen en wordt er heel normaal over gedaan. En dat voelt best bevrijdend. We hoeven ons niet meer te verantwoorden. Je merkt wel dat sommigen jaloers zijn, maar ik probeer dan altijd de situatie te relativeren door uit te leggen hoeveel er aan voorafgegaan is (want dat wordt maar zelden gezien). De buitenwereld kijkt alleen maar naar het plaatje, maar hebben geen idee wat zich hier allemaal heeft afgespeeld (en nog steeds gebeurt er van alles).

Voor iedereen die zich nog in de basis- c.q. middelbare schooltijd bevindt met zijn haar kind(eren) is dus de boodschap: Gewoon volhouden! Wanneer de kinderen ouder worden, wordt het echt makkelijker!

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Trots zijn

Bericht door boom »

Oh, Rianne2, wat hoop ik dat dat voor mijn zoon ook geldt. :worship:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Trots zijn

Bericht door loekie »

Ook mijn zonen zijn al ouder en ik kan beamen dat het na de basisschool veel minder speelt. In ons geval verweet zelfs een leerkracht mij dat ik een toets geoefend zou hebben met jongste, omdat hij de toets (van groep 4 in groep 3) foutloos maakte en ook iets zei waaruit de leerkracht meende op te maken dat hij de toets al eens had gezien. Bij navraag bleek dat mijn zoon de structuur van de toets doorzag en daardoor kon voorspellen wat er zou komen.....

Rianne2
Berichten: 26
Lid geworden op: di 09 mar , 2021 2:18 pm

Re: Trots zijn

Bericht door Rianne2 »

boom schreef:
wo 15 dec , 2021 3:37 pm
Oh, Rianne2, wat hoop ik dat dat voor mijn zoon ook geldt. :worship:
Ik hoop met je mee, Boom! Gewoon volhouden!!! :knuddel:

Rianne2
Berichten: 26
Lid geworden op: di 09 mar , 2021 2:18 pm

Re: Trots zijn

Bericht door Rianne2 »

loekie schreef:
wo 15 dec , 2021 7:10 pm
Ook mijn zonen zijn al ouder en ik kan beamen dat het na de basisschool veel minder speelt. In ons geval verweet zelfs een leerkracht mij dat ik een toets geoefend zou hebben met jongste, omdat hij de toets (van groep 4 in groep 3) foutloos maakte en ook iets zei waaruit de leerkracht meende op te maken dat hij de toets al eens had gezien. Bij navraag bleek dat mijn zoon de structuur van de toets doorzag en daardoor kon voorspellen wat er zou komen.....
Dit is ook heel herkenbaar. Ik heb diverse leerkrachten geprobeerd aan het verstand te peuteren hoe anders het denken gaat wanneer je een hoog iq hebt (heel analytisch en abstraherend). De meesten zaten me dan glazig aan te kijken en geloofden gewoon niet dat de jongens überhaupt zo in elkaar zaten :roll: . Tsja, dan was het een kwestie van slikken en weer door.

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Trots zijn

Bericht door Rabbit »

Leuk om te lezen. Ongemakkelijk is het soms, herkenbaar. Onze jongste ziet in een oogopslag hoeveel blokjes er in een toren zitten, en kan zomaar het zijaanzicht tekenen, als ze een bovenaanzicht te zien krijgen, kennen jullie dat soort opdrachten? Zoon hoeft er niet over na te denken en niets uit te rekenen, ook niet bij de moeilijkere varianten, hij ziet het gewoon in een keer. De juf kan dat zelf niet, dus kan ze niet geloven dat een kind van 7 dat wel kan. Proberen uit te leggen dat sommige hersenen gewoon anders werken leidt inderdaad tot niets.
Dochter 2012
Zoon 2014

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Trots zijn

Bericht door merriedroom »

Dat zijn mooie voorbeelden :mrgreen: Hier een juf die even niet wist hoe ze met dochter (toen 5, net in groep 3) moest omgaan als ze baldadig was. Ik vertelde dat je bij haar het beste kan spiegelen en moet vragen wat het gevolg kan zijn van dat gedrag en waarom dat daarom niet kan. Dat helpt haar inzien en verbeteren. Nu, dat een kind van 5 kan reflecteren daar had ze nu niet bepaald aan gedacht. Ik vond het tof dat de juf het wel probeerde en stomverbaasd kwam ze naar me terug dat dat dus echt werkte!

jamathi mv 4
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 11:49 am

Re: Trots zijn

Bericht door jamathi mv 4 »

Poeh, herkenbaar hoor. Had het er net met mijn vriend nog over.

Van de oudste 3 weet men ondertussen wel dat ze slim zijn en echt zelf die uitdaging willen.

Maar nu hebben we een 20 maander, die erg leergierig is. We bieden haar heel breed van alles aan, motorisch, sensorisch, fantasie, van alles. Maar mevrouw wil cijfers, tellen, letters, rijmen, puzzelen, is veel talig bezig... ze vindt t fantastisch. Wij zijn trots, op ieder stapje. Dus ook elke letter die ze ineens weer herkent, of als ze haar blokjes tot 5 correct telt... of ineens zegt "Hee, daar boven zijn sterren. Hoog in de lucht." (Toevallig 3 dingen van vandaag).

Maar ik merk dat ik er buitenshuis niets over zeg. Letterpuzzels berg ik snel op als er iemand langs komt.

Stom he, je zou denken dat ik mijn vrouwtje hiermee wel zou staan ondertussen. Maar ik heb geen zin in de oordelen. Gepraat achter mijn rug.

Zelfs hier heb ik schroom om over S te vertellen (dit is voor het eerst). Want ze is immers nog maar 20 maanden oud. Zo jong nog...

Dus, ook ik herken het. Maar weet ook dat het vanaf het VO beter wordt. Dan zijn de niveauverschillen blijkbaar ineens acceptabel voor anderen.
Moeder van 3 heerlijke hb-tieners en een nieuwsgierige en ontdekkende peuter.
Oudste dochter 2006-> studeert
Middelste dochter 2007 -> 5 gymnasium
Zoon 2010 2 hv
Jongste dochter 2020 voorlopig nog even thuis

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Trots zijn

Bericht door Anne72 »

Ook hier een dochter die als drie jarige ineens kon lezen en een zoon die ik toen hij 4 was met nauwelijks moeite in max twee weken heb leren lezen op middenbouw niveau.

Met school gelukkig hele andere ervaringen. Toen de kleuterjuf bij het ophalen van ons meiske zag wat ons menneke al kon heeft ze er een collega bijgehaald om alvast te laten zien waarop ze zich moesten voorbereiden. Dit was een school met een heel gemengde populatie die heel erg naar het individu keek.

Ik heb wel een andere invalshoek als het gaat over het uiten van trots. Even een disclaimer: dit gaat niet over jullie. Meer een algemeen iets: wat is de relatie tussen je trots uiten over wat je kind kan en een fixed mindset. Toelichting:
Veel van wat onze kinderen kunnen, kunnen ze gewoon. Vaak zonder enige moeite.
Door ze daarvoor nadrukkelijk te prijzen of er naar anderen op een trotse manier over te praten (wat kinderen dan toch vaak horen of voelen) in hoeverre draagt dat bij aan een fixed mindset. Het gevoel dat de wereld bestaat uit wat je kan en wat je niet kan. Want er wordt vaak gezegd dat het belangrijk is om te focussen op het proces en de inzet om er voor te zorgen dat kinderen gaan doorvoelen dat de wereld bestaat uit dingen die ze geleerd hebben en dingen die ze nog moeten leren.
Hoe zien jullie dat? En hoe gaan jullie daar mee om?

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Trots zijn

Bericht door merriedroom »

Hele mooie vraag, Anne72. Vanaf dag 1 ben ik naar de kinderen aan het toejuichen als ze iets proberen, ook als het niet lukt. Aan het aanmoedigen om nieuwe dingen te proberen. Als ze balen dat het niet lukt, krijgen ze tot vervelends aan toe te horen dat alleen proberen en oefenen leidt tot het wel gaan kunnen of beter gaan kunnen. En als het dan wel lukt, reflecteer ik meteen op hoe ze hebben geoefend en dat dat heeft geleid tot dit resultaat. Want mèn wat zit die fixed mindset sterk in die kinderen al vanaf baby en denken ze vanaf dat moment al dat wat ze kunnen altijd al hebben gekund en de rest nooit zullen kunnen. Daar vallen mijn trotse momenten bij bij wijze van in het niet :mrgreen: Het werk gebeurt achter de schermen, op het podium zie je het resultaat.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Trots zijn

Bericht door loekie »

Een belangrijk punt, Anne. Ik verbaas me over de vele uitingen "wat knap" die ik hoor, ook als kinderen nauwelijks inzet tonen, bijvoorbeeld als ik als vrijwilliger help bij sportactiviteiten.
Ik kan me herinneren dat mijn oudste in groep 3 een rapport had vol met goed en zeer goed en voor schrijven ruim voldoende. Het rapport ervoor had hij voor schrijven voldoende. Ik was dus trots op zijn laagste waardering omdat hij moeite had gedaan om netter te leren schrijven. Ik weet nog dat ik (inmiddels 20 jaar geleden) toen een goed gesprek hierover had met mijn zoon, omdat hij dit niet verwacht had. Hij is nog verschillende keren teruggekomen op mijn opmerking dat ik vooral trots ben als er iets lukt omdat hij er moeite voor had gedaan. Natuurlijk was ik ook blij voor en met hem vanwege het mooie rapport en heb dat ook benoemd, maar daar lag het accent niet op.

jamathi mv 4
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 11:49 am

Re: Trots zijn

Bericht door jamathi mv 4 »

loekie schreef:
zo 19 dec , 2021 9:39 am
Hij is nog verschillende keren teruggekomen op mijn opmerking dat ik vooral trots ben als er iets lukt omdat hij er moeite voor had gedaan.
Zo belangrijk inderdaad Loekie. Ik heb mezelf zolang tekort gedaan en mezelf belemmerd in mijn ontwikkeling vanwege mijn overtuiging dat als ik ergens moeite voor moest doen ik er dus blijkbaar geen talent voor had en dat zag ik al als falen. Iets kunnen nadat je er heel hard voor had moeten werken, dat telde in mijn ogen niet. Het kwam voort uit mijn eigen ervaringen dat ik dingen als vanzelf kon en daarvoor geprezen werd. Had ik maar een opvoeder of leerkracht gehad die me dit al jong had geleerd zoals jij dat bij je zoon hebt gedaan. Bij mijn eigen kinderen ben ik hier daarom ook alert op en we bespreken dit ook regelmatig.
Moeder van 3 heerlijke hb-tieners en een nieuwsgierige en ontdekkende peuter.
Oudste dochter 2006-> studeert
Middelste dochter 2007 -> 5 gymnasium
Zoon 2010 2 hv
Jongste dochter 2020 voorlopig nog even thuis

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Trots zijn

Bericht door boom »

Over groeimindset gesproken: ik zag net wat mijn puberzoon op zijn whiteboard heeft geschreven dat op zijn kamer hangt. “You don’t have to be great to start. You do need to start to be great”.
Hij heeft het wel begrepen, zou je zeggen. ;)
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Trots zijn

Bericht door Anne72 »

boom schreef:
zo 19 dec , 2021 4:14 pm
Over groeimindset gesproken: ik zag net wat mijn puberzoon op zijn whiteboard heeft geschreven dat op zijn kamer hangt. “You don’t have to be great to start. You do need to start to be great”.
Hij heeft het wel begrepen, zou je zeggen. ;)
Dat denk ik ook!
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Plaats reactie