Grote leerhonger thuis, vertellen aan school?

Voor groep 1 en 2 (Nederland) en laatste twee kleuterklassen (België)
Plaats reactie
merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Grote leerhonger thuis, vertellen aan school?

Bericht door merriedroom »

Zodra zoon (4, groep 1) thuis komt, wil hij lezen, voorgelezen worden, letters schrijven, of dat wij voor hem schrijven, aan elkaar schrijven en hij observeert en doet na, woorden maken, sommen maken en de werkbladen die grote zus mee naar huis neemt maken. Zijn enthousiasme is leuk en ik wil best meegaan in zijn vragen en nieuwsgierigheid. Hij komt vrolijk van school en zegt het er naar zijn zin te hebben gehad en gaat ook graag naar school de volgende morgen.

Maar hij lijkt niet snel verzadigd te zijn en nu ben ik een soort surrogaat-schooltje voor hem aan het spelen elke middag. Is dit een teken dat hij toch iets te kort komt op school? Of hoeft dat niet, maar zoekt hij deze behoefte wel thuis op en hoe doe ik dat dan met school? Moet ik dit vertellen aan de kleuterjuf? En wat kan/mag ik dan verwachten van school?

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Grote leerhonger thuis, vertellen aan school?

Bericht door Axator »

Ik zou het zeker overleggen.. Ik heb weleens werkjes van thuis meegenomen omdat juf alleen een jong/spelend kind zag. Dat hielp wel om juf iets meer aan te sluiten bij zijn behoefte. Ze kon niet helemaal mee in zijn cognitieve behoefte, omdat hij emotioneel echt wel jong was (is). Daar vonden we wel een balans in. Ik heb toen ook snel ingezet op kort kleuteren (december kind). Juf zag dat niet helemaal zitten, de IB-er zag beide kanten. Juf ging pas echt mee toen ze een maand voordat hij naar groep 3 uit haar voorleesboek zat voor te lezen. Terwijl hij niet echt leesonderwijs had gehad, en twee maanden ervoor nog ontestbaar laag scoorde op de avi-test.

Ik probeerde thuis wel zoveel mogelijk andere dingen te doen. Dus dingen uit de natuur, techniek, etc samen uitzoeken. En qua werkjes thuis heb ik ook wel overlegd met juf over hoe ze dingen aanpakken. Omdat wel een beetje hetzelfde te houden (schrijfletters, rekenmaniertjes). (in ons geval heeft oudste de eerste jaren op een andere school gedaan, dus dat moest ik even opnieuw bekijken)

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Grote leerhonger thuis, vertellen aan school?

Bericht door loekie »

Onze oudste was thuis vooral met schoolse vaardigheden bezig als hij op school weinig leerde. Hij is in groep 3 een keer doorgetoetst. Op een dag had hij een groot deel van de dag toetsen op niveau gemaakt, kwam thuis en ging ..... spelen (en op een normaal tijdstip slapen).
Ik heb mijn zorg dat mijn oudste thuis ging zien als een plaats om te leren en school als een plaats om te spelen of suffen aangekaart en dat hielp wel (een beetje).

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Grote leerhonger thuis, vertellen aan school?

Bericht door Anne72 »

Volgens mij is het altijd goed om met de leerkracht van je kinderen een kort lijntje te hebben over wat je thuis opvalt en wat hen in de klas opvalt.

Als je kind met plezier naar school gaat dan zou ik er vanuitgaande dat ie het daar gewoon heel leuk en goed heeft. Met de andere kinderen, met ander speelgoed, met de structuur die er is, met de leerkrachten enz. Er is zoveel meer te leren en te doen dan alleen lezen en rekenen.

Volgens mij mag je van school verwachten dat ze naar je luisteren en open vertellen wat zij zien in de klas. Ik vind ook dat zij moeten kijken wat jou kind nodig heeft om een volgende stap te zetten. En dat dan in de volle breedte van wat kinderen op school kunnen leren.
Ik vind ook dat je mag verwachten dat jouw kind zijn talenten en passies mag ontplooien in de klas en daartoe wordt uitgenodigd en gestimuleerd. Als jouw kind kan lezen dan zou het dat ook in de klas moeten kunnen en mogen doen. Bij ons lagen er daarom ook leesboeken in de themahoek. Soms van de leerkracht en soms door mij meegenomen.

Want het is niet haalbaar om echt individueel onderwijs te geven op school. Daarvoor ontbreekt het de leerkrachten de tijd. Vanuit een gedeeld beeld van onze kinderen en een open gesprek van wat er kon (vanuit school) en mocht (door mij) zijn we er toch heel goed uitgekomen altijd.

Verder hebben wij gemerkt dat al kunnen lezen geen probleem was bij onze dochter mocht in groep 3 boeken halen in groep 5 en mee doen met een voorleesproject.
Voor ons menneke haalde ik altijd de makkelijk lezen boeken bij de bibliotheek. Waren voor bovenbouwleerlingen die moeite hadden met lezen. Voor ons menneke waren ze perfect: inhoudelijk op niveau (non-fictie) en niet te veel tekst op een pagina (hij had geen geduld voor hele lappen tekst)

Succes


Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Grote leerhonger thuis, vertellen aan school?

Bericht door Halve mandarijn »

Eens met Anne72. Het is goed denk ik wanneer een leerkracht een beetje op de hoogte is van hoe het thuis gaat en wat ze thuis aangeven te willen leren.

Schoolaanbod thuis hebben wij tot nu toe nooit echt gedaan (behalve in de tijd dat de scholen gesloten waren vanwege corona toen hij in groep 1 en 2 zat en man wat ben ik blij dat die periode voorbij is).

Er worden thuis wel veel spelletjes gespeeld zoals dammen, schaken, triominos, rummikub, frog it (en andere smartgames), doolhof, dat soort dingen. Ook leert hij van simpele dingen als cakejes bakken, zelf de ingrediënten afwegen en inmiddels het recept lezen. Of klusjes in huis zoals de tafel dekken (maar dan niet alles klaarzetten zoals mijn moeder altijd bij mij deed, maar hem zelf laten bedenken wat en hoeveel er allemaal op tafel hoort te staan en pakken). Of puzzelen wordt hier ook regelmatig gedaan, maar dan wel een puzzel die hij niet in 1 x afkrijgt of meerdere puzzels door elkaar

Maar in de kleuterklas is spelen en leren nog zo met elkaar verweven dat je vast iets thuis doet wat op school ook gedaan wordt.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Grote leerhonger thuis, vertellen aan school?

Bericht door merriedroom »

Dank jullie voor het meedenken. Het klopt ook Halve mandarijn, dat wat hij op school doet zo ook al snel thuis doet. Het leren gaat spelenderwijs en dat doen kleuters thuis ook de hele dag door. Tijdens de corona-lockdown vervaagde die grens al helemaal bij de oudste toen in groep 2.

Ik ga kijken of ik de juf even kan aanschieten. Inderdaad goed om van elkaar (school-thuis) te weten hoe het gaat als er iets opvalt. En dat heb ik nu wel.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Grote leerhonger thuis, vertellen aan school?

Bericht door merriedroom »

Juf twijfelt niet aan de cognitieve capaciteiten. Ze maakt zich wel zorgen over zijn motoriek en vooral ook zelfvertrouwen. Die zorg had ik al gedeeld bij de kennismaking en begin van dit schooljaar nogmaals. De zorg wordt dus gedeeld, maar wat moeten we ermee doen? Er is in elk geval geen tijd voor cognitieve aansluiting, want de juf heeft haar handen al vol aan zijn motorische ontwikkeling en zorg in zijn zelfvertrouwen.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Grote leerhonger thuis, vertellen aan school?

Bericht door Halve mandarijn »

Wat fijn dat de zorgen gedeeld worden door school.

Ik zit even hardop mee te denken (met mijn dochter in mijn achterhoofd die niet hb is denk ik). Zou het kunnen zijn doordat hij cognitief niet voldoende uitgedaagd wordt, hij dus ook niet veel doet waar hij trots op is en daardoor dus ook geen successen ervaart. Volgens mij draagt het behalen van successen bij aan je zelfvertrouwen.

Mijn dochtertje kon vrij vroeg behoorlijk goed puzzelen. Op het kdv krijgt ze nog steeds nopjespuzzels aangeboden waar ze al lang en breed uit is. Kdv zegt dat iets makkelijks doen goed is voor het zelfvertrouwen, maar ik merk dat ze juist onzeker wordt en moeilijke dingen met succes afronden haar zelfvertrouwen geven. "Kijk eens hoe goed ik ben" zie ik haar dan denken.

Ofwel, misschien draagt het uitdagen op cognitief gebied wel bij aan het beperkte zelfvertrouwen. Ik roep maar wat.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Grote leerhonger thuis, vertellen aan school?

Bericht door loekie »

Er is in elk geval geen tijd voor cognitieve aansluiting, want de juf heeft haar handen al vol aan zijn motorische ontwikkeling en zorg in zijn zelfvertrouwen.
M.i. zou juf deze onderdelen juist moeten combineren. Voorbeeld: Laat hem een boek of poster maken van een onderwerp dat hem interesseert. Mijn oudste maakte als 5-jarige bijvoorbeeld een boek over dino's. Hij mocht plaatjes kopiëren uit een boek, deze plaatjes uitknippen en opplakken. Op elke pagina 1 dino. Vervolgens namen van dino typen en printen. Woorden uitknippen en opplakken. Ander voorbeeld: getallen verbinden (grote getallen op volgorde) waardoor een tekening ontstaat (cijfertekening tot 100). Of voor grote motoriek: hinkelen en springen op getallenpad, getekend met krijt op schoolplein (start op 5, spring 2 terug, waar sta je nu; eventueel met grotere getallen).

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Grote leerhonger thuis, vertellen aan school?

Bericht door Anne72 »

Mooi dat jullie elkaar gesproken hebben. Heeft de leerkracht ook vertelt hoe ze aan zijn motorische capaciteiten en zelfvertrouwen wil gaan werken?
Misschien zijn vanaf daar idd wel linkjes naar het cognitieve te maken.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Marthe
Berichten: 182
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Grote leerhonger thuis, vertellen aan school?

Bericht door Marthe »

merriedroom schreef:
vr 01 okt , 2021 3:29 pm
Juf twijfelt niet aan de cognitieve capaciteiten. Ze maakt zich wel zorgen over zijn motoriek en vooral ook zelfvertrouwen. Die zorg had ik al gedeeld bij de kennismaking en begin van dit schooljaar nogmaals. De zorg wordt dus gedeeld, maar wat moeten we ermee doen? Er is in elk geval geen tijd voor cognitieve aansluiting, want de juf heeft haar handen al vol aan zijn motorische ontwikkeling en zorg in zijn zelfvertrouwen.
Juf moet juist die cognitieve kant uitdagen!
De frustratie van een kind dat asynchroon ontwikkelt kan enorm oplopen en het hele zelfvertrouwen compleet vernietigen.
De motorische achterstand kan nl. heel goed in meer of mindere mate blijvend zijn.
Dat zou betekenen dat zo'n kind nooit cognitief tot volle bloei zou kunnen komen.
Juist in deze tijd waarin er m.b.v. digitale middelen goed om die motorische achterstand heen gewerkt kan worden is dat helemaal niet nodig.
Op de school van jongste was een stagiair die het lef had om hem achter de laptop te laten rekenen.
Ineens kwam er wel uit wat hij kon. Vanaf die tijd zette er een positieve verandering in.
We zijn nu een aantal jaren verder. Hij loopt motorisch nog steeds wat achter maar heeft een gezonde portie zelfvertrouwen en krijgt op school de kans om te laten zien wat hij in zijn mars heeft. Laat de leerkracht uitzoeken hoe ze je kind kan helpen om ook zijn koppie ten volle te gebruiken. Dan komt dat zelfvertrouwen ook. Die motorische ontwikkeling loopt asynchroon met zijn cognitieve en vaak ook met de emotionele ontwikkeling. Dat is niet ideaal maar het hoeft ook niet een dusdanig probleem te zijn dat je kind er ongelukkig van is.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Grote leerhonger thuis, vertellen aan school?

Bericht door merriedroom »

Dank voor het meedenken. Het zet me wel weer aan het denken. Voor hij naar school ging, weigerde hij te knippen bijvoorbeeld. Toen de tip opgevangen om iets te laten knippen wat hij heel leuk vindt. Dat werden cijfers en stippen in vierkanten uitknippen om bij elkaar te leggen. Dat deed hij meteen heel netjes. En sindsdien vindt hij knippen geen probleem. Met tekenen hetzelfde. Hij kleurde alleen kleurplaten in. Toen samen vormen gaan tekenen en zo ontstond een vierkant, een driehoek en een driehoek op een vierkant: een huis! Erna voor het eerst een poppetje proberen te tekenen met cirkels en dat werd er meteen een met buik, benen, voeten, armen, vingers, hoofd, haar en oren, ogen, neus en mond. Dat hielp hem over de streep. En nu tekent hij heel vaak en van alles en nog wat.

Zijn zekerheid in het cognitieve inzetten voor meer zekerheid in de motoriek is zeker zo’n slechte niet! Ik ga contact opnemen met de ib’er. Die ziet vaak meer mogelijkheden dan een juf met een klas vol aandachtvragende kleuters. En thuis kunnen we dit ook proberen in te zetten voor (zijn vertrouwen in) zijn zelfredzaamheid. Dank voor de ideeën en meer ideeën blijven welkom.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Grote leerhonger thuis, vertellen aan school?

Bericht door merriedroom »

Juf wilde graag werken aan de zorgpunten en kwam dus niet toe aan cognitieve aanpassingen, gaf ze eerder aan. Maar ze is heel bereid om mee te denken en te helpen en had daarom eens een werkblad aangeboden. Zoon wees het af, want hij wilde liever spelen. Gelukkig dat er al een afspraak stond met de ib’er, want dit was niet de aanpak die ik voor ogen had.

Ik heb best wat inspanning gestopt in zoon de juiste verwachting voor school mee te geven: spelen, samenspelen en samenspel leer je nu op school. Misschien wel daarom dat hij zijn leerhonger daarom thuis aan het stillen was en niet (meer) op school accepteerde. Maar je zou zo makkelijk kunnen concluderen dat hij kennelijk toch niet zo’n leerhonger op cognitief vlak heeft als z’n moeder zegt. Resultaat van zijn huidige verwachting is wel dat hij met veel plezier naar school gaat. En ib’er gaf ook aan blij te zijn dat ik deze verwachting had geschept bij hem.

Ik heb de ib’er inmiddels dus gesproken. Juf heeft zich flink ingezet om de kleuterobservatie uit te voeren in hele korte tijd. Dan hadden ze zelf ook wat concreets om mee te nemen in het gesprek. Bleek de jongen cognitief en qua fijne motoriek al klaar te zijn voor groep 3 (of daar voorbij, maar zover gaat de kleuterobservatie niet). Dat vraagt zeker ook om een aangepaste aanpak naast de punten van zorg. Voor alle aspecten hebben we nu een plan van aanpak en hij moet ook voor het cognitieve deel terecht kunnen op school, vinden ze. En daar ben ik het mee eens. Hij gaat daarom in elk geval meer met groep 2 meedraaien en dan kijken we hoe dat uitpakt de komende weken.

Antwoord op mijn vraag van dit topic: Ja, dit moest ik zeker wel laten weten op school. We gaan nu frequent contact onderhouden.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Grote leerhonger thuis, vertellen aan school?

Bericht door handzeep »

Zo , goed dat dit zo uitpakt en je aan de bel hebt getrokken! Ook fijn dat de school zo actief reageert!

Plaats reactie