Groep 1, niet naar school willen

Voor groep 1 en 2 (Nederland) en laatste twee kleuterklassen (België)
Plaats reactie
PS2322
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 11:39 am

Groep 1, niet naar school willen

Bericht door PS2322 »

Onze jongste is eind vorig schooljaar gestart in groep 1. Ze ging met veel verwachting en zin, had een korte wenperiode nodig, maar gaf ook snel aan dat ze het niet leuk vindt. Ze wil eigenlijk nooit vertellen hoe haar dag was ("ik heb niks gedaan" of "vertel ik niet").
We hadden een hele vrolijke kleuter in de vakantie die grote stappen heeft gemaakt in haar ontwikkeling en heerlijk in haar vel zit. Nu is ze net weer gestart en we zien meteen de omslag: veel huilen, niet naar school willen, aangeven dat de drukte teveel is, niks wil zeggen over school.
Ik kom er moeilijk achter wat er nu precies speelt. Ik weet dat ze cognitief (flink) voorloopt, maar dat laat ze alleen in vertrouwde omgeving zien. Ik vermoed dat ze meer wil doen dan ze aangeboden krijgt, al zegt ze dit niet. Hoe bespreek je dit met een leerkracht?
Ze is erg gevoelig voor drukte en geluid, maar hoe ga je daarmee om in een klas vol kleuters?
Wie herkent dit en hoe onderneem je actie?

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Groep 1, niet naar school willen

Bericht door Rabbit »

Ik herken het wel. Onze zoon had hetzelfde. Hij liep cognitief voor en kon niet goed omgaan met alle drukte. Bij hem speelde ook dat hij niet goed kon horen en buisjes nodig had (misschien iets om eens te checken?) en dat maakte dat hij nog meer last had van de herrie. Maar ook na de buisjes bleef het een probleem en had hij het niet naar zijn zin op school. Wat wel hielp is dat ze bij ons onderwijsassistenten hadden die regelmatig kleine groepjes kinderen uit de klas haalden, om bijvoorbeeld even een bordspel te doen, daar was hij dan vaak bij en dat vond hij leuk. En uiteindelijk is hij een jaar eerder doorgestroomd naar groep 3. Dat kon hij goed aan en daar was hij veel gelukkiger, hoewel hij daar wel weer het spelen miste. Hij kon sowieso steeds beter tegen drukte en herrie, het was ook een kwestie van wennen.
Dochter 2012
Zoon 2014

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 1, niet naar school willen

Bericht door MrsBucket »

Mijn zoontje had hier ook last van (en wat extremer, met boosheid, gooien, slaan etc). Hij vond het veel te druk en was na een schooldag compleet overprikkeld. Wij hebben hem van school afgehaald en zijn op zoek gegaan naar een school die wel passend is (klein dorpsschooltje).

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1, niet naar school willen

Bericht door merriedroom »

Hier ook een zoontje die niets wil vertellen over school. Dat is soms ook lastig, want het zijn grote, open vragen. Als ik foto’s ontvang van de dag en die laat zien, komen er wel meer verhalen los. Dat kun je proberen. Of gesloten vragen stellen. Hoewel niet elk kind graag praat over school.

Je zou bij de juf kunnen nagaan hoe ze in de klas is. Misschien valt hen ook wat op of is ze daar juist heel anders. Nieuwe omgevingen zijn ook intens. Dat kan wel een paar maanden duren voor ze gewend zijn. Zoontje eet nauwelijks op school door de prikkels en hij is al geen grote eter. Apart nemen wanneer dat kan, helpt een beetje. Juf vraagt hier ook actief naar onze ideeën, dat helpt ons ook weer.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 1, niet naar school willen

Bericht door Halve mandarijn »

Hier geen ervaring met een kind dat niet maar school wil, maar wel een kleuter die afweek van de standaard en door school gezien werd. Gezien worden maakt oplossingen zoveel makkelijker denk ik.

Ik zou in elk geval bij de school benoemen wat je ziet. Hoe gedraagt ze zich thuis in de vakantie, hoe verandert ze wanneer ze weer op school zit. Waar ligt thuis haar interesse. Geef misschien aan dat ze thuis weinig vertelt en dat je graag van de school hoort hoe zij haar zien en hoe het daar gaat. Een boos, opstandig of ongelukkige kleuter is niet wat je wil zien.

In oorzaken of oplossingen hoef je dan nog niet eens te denken, eerst zorgen dat jullie met de neuzen dezelfde kant op staan zou ik zeggen. Als dat zo is, dan kun je kijken hoe ze geholpen kan worden afhankelijk van de oorzaak. Dat kan wellicht door meer uitdaging, maar ook door meer rust.

Krijgen jullie nog een evaluatie gesprek aangeboden?

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 1, niet naar school willen

Bericht door Halve mandarijn »

Oh, vergeet ik nog te typen. Mijn zoon zegt ook niets over school, behalve vlak voor bedtijd. In bed mag hij voor het slapen gaan nog 2 of 3 dingen vertellen over zijn dag. Hij rekt er zijn bedtijd mee op en ik ben van informatie voorzien. Allebei blij.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Groep 1, niet naar school willen

Bericht door Anne72 »

Wat naar dat het niet lekker loopt en dat je moeilijk je vinger kunt leggen op wat er aan de hand is.

Ons menneke heeft heel even een tijd gehad dat hij niet naar school wilde. Ik heb hem gevraagd wat er moest gebeuren om school leuker te maken. Dat bleek naar groep 3 gaan te zijn. Dat bleek hij te willen om te leren lezen en rekenen. Daarmee ben ik naar de juf gegaan. Alleen is hij onze tweede en kende ik de juf al goed en dat maakt het wel eenvoudiger.

Ik zou allereerst bij de leerkracht vragen hoe oudergesprekken worden ingevuld. Hoe vaak enz en wat handig is als je tussen door iets wilt bespreken.

In zo’n gesprek zou ik feitelijk benoemen wat er speelt en waar je je zorgen over maakt en vragen wat zij in de klas zien. De leerkracht wil ook dat jouw kind graag naar school gaat en vandaaruit kun je naar een oplossing zoeken. Bij ons was dat dat ik onsmenneke heb leren lezen en dat de juf zorgde voor meer rekenspelletjes. En voor leesboeken in de klas.

Onze kinderen zaten trouwens op een school waar kinderen ook even rustig op de gang mochten zitten of even bij de directeur op de kamer tot rust mochten komen. Onze dochter is een tijdje schaakmaatje voor een kleuter die ook moeite had met het kleutergebeuren maar nog geen vlekje had op een passender school

Maar alle oplossingen beginnen met een gesprek met de leerkracht en evt de IBer van de school.

Anne72

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

PS2322
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 11:39 am

Re: Groep 1, niet naar school willen

Bericht door PS2322 »

Dank je wel voor de reacties. Het omgaan met de drukte lijkt wat beter te gaan, hopelijk is het ook een kwestie van wennen. Het niet naar school willen blijft en we zien ook andere signalen die aanleiding zijn om met leerkrachten in gesprek te gaan. We zijn benieuwd hoe zij haar in de klas meemaken.

PS2322
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 03 mar , 2021 11:39 am

Re: Groep 1, niet naar school willen

Bericht door PS2322 »

We zijn een half jaar verder, jongste gaat niet enthousiast maar gelukkig ook zonder tegenzin naar school. De leerkracht weet niet hoe ze haar in de klas kan motiveren. Ze doet het liefst zo min mogelijk, vraagt niet om uitdaging en houdt zich redelijk afzijdig. Ze heeft aansluiting met kinderen en een goede vriendschap met een klasgenootje. Maar verder lijkt het dat ze weinig interesse heeft in het aanbod, doet alleen het verplichte werk en verder zo min mogelijk. Thuis is er wel volop vraag om dingen te leren (lezen is begonnen), heeft ze heel veel energie en zien we een betrokken kind. School weet niet hoe ze haar meer kunnen bieden of hoe ze haar interesse kunnen krijgen om haar passend aanbod te geven. Ze moet nu verplicht 1 of 2 keer per week moeilijker werk doen (smartgame, knutselwerk), maar daar houdt het mee op. Ik vind het heel lastig om in te schatten of ze op deze manier aan het onderpresteren is/gaat/blijft.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1, niet naar school willen

Bericht door merriedroom »

Lastig, want inderdaad waar doe je goed aan? Hier is het ook een puzzel. De juf heeft de indruk dat zijn interesses liggen op gebieden die zij niet aanbiedt en ook niet aan kan bieden. Ik weet niet precies waar ze op doelt, maar ze vermoedt dat hij daarom onder andere niet meedoet in de klas.

We hadden een andere kleuter met voorsprong te spelen thuis en toen zij reageerde op zijn benoemde temperatuur (vijftig graden Celsius!) en toen hij haar een woord hoorde oplezen, was al het ijs gebroken tussen die twee. Ze wisten in een keer wat ze aan elkaar hadden. Zou het toch het niet passende aanbod én niet passende ontwikkelingsniveau van de klasgenoten zijn: ook in jouw geval?

Plaats reactie