Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Voor groep 1 en 2 (Nederland) en laatste twee kleuterklassen (België)
Plaats reactie
boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door boom »

Welkom in het groep 1/2 kleutertopic! :grin:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Dank je wel :blob:

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Ha allemaal, wat is het stil hier! Ik stuur dan zelf maar even wat :). Ik heb niet echt een vraag maar vind het fijn om mijn gedachten even uit te werken.
Vanmiddag heb ik een kennismakingsgesprek over onze dochter uit groep 1. Ik ben erg benieuwd hoe ze over haar denken. Ik heb het idee dat ze met plezier naar school gaat, in de tweede week begon ze al met allemaal vriendinnen af te spreken. Ze wilde vorige week al gelijk beginnen aan een vrienden boekje dus volgens mij integreert ze goed. Vòòr de zomervakantie mocht ze al eerder beginnen op school maar ze heeft nu wel een andere juf. Ik heb nooit wat gehoord over de intake formulieren die ik moest inleveren dus ik hoop dat ze een goede overdracht hebben gehad.
Ik ben benieuwd of jullie ook al zo'n gesprek gehad en hoe jullie deze ervaren hebben.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ik kon me al niet voorstellen dat er geen andere kleuters waren. Die zie ik ook wel in losse topics langskomen. Gezellig dat je hier bent, handzeep.

School heeft hier de huisbezoeken geschrapt door corona en ik weet niet of ze een andere manier gaan introduceren of dat het stiekem helemaal gestopt is. Het startgesprek met alle leerlingen is alweer een paar weken terug. Daarvoor had ik wat meer tijd gevraagd om alles te bespreken. Hierover heb ik ook een apart topic geopend en we blijven met school in gesprek.

Zo’n kennismakingsgesprek ging bij oudste meer over algemeen kennismaken en uitleg hoe het eraantoe gaat in de kleuterklas.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Leuk dat je reageert! Ik zag inderdaad het topic voorbij komen. Mooi dat jullie een start gesprek hadden die hadden ze hier niet. Een huisbezoek doen ze hier ook niet aan. Dus dit is eigenlijk het eerste moment dat we iets konden uitwisselen.
Het gesprek verliep naar mijn gevoel goed. De juf vertelde dat het allemaal erg goed ging. Ze zag alleen dat mijn dochter niet voor de klas durft te laten zien wat ze kan. Maar ze zag ook een grote ontwikkelingsvoorsprong en na de herfstvakantie gaan ze haar veel meer aanbieden.
Ik merkte wel dat ik zelf veel moest vertellen over wat ze kon en dat de juf dit niet al uit haarzelf gezien had. Gelukkig nam ze mij serieus en maakte ze veel notities.

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door JannekeT »

Hier nog een kleuter… 😊 ik lees/schrijf mee.
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Gezellig! Groep 1 of groep 2?

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door JannekeT »

Groep 2, met extra uitdaging.. en hij is nog geen 4,5jr
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Hier gehoord dat meneer meer met groep 2 gaat meedraaien en als alles goed gaat in januari over gaat naar groep 2. Handig dat dit een gemengd topic is. :mrgreen:

Lynn86
Berichten: 6
Lid geworden op: vr 12 mar , 2021 10:38 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Lynn86 »

Hallo allemaal,

Hier ook een kleuter, deze wordt in december 5 jaar en zit in groep 2. Het enthousiasme waarmee naar school gegaan wordt is wisselend.
Waar we nu met hem tegenaan lopen is dat hij zich overal creatief onderuit kletst. De juf van de plusklas weet dus ook niet zo goed wat ze met hem aan moet omdat hij zijn aandacht echt laat vieren als hij het even niet snapt, weet of moeilijk vind. Oftewel, ze zoeken nog zijn aanknop.

Om het gedrag eens uit te testen, omdat ik denk dat ik snap waar ze tegenaan lopen ging ik vandaag een woord spelletje met hem spelen. Hij bedacht een dier, ik maakte met die eind letter weer een nieuw dier en dan mocht hij weer wat bedenken met die eind letter. De regels had ik kort en simpel uitgelegd als dat hij een dier mocht bedenken, dan moest ik met de laatste letter een nieuw dier bedenken. Op de één of andere reden raakt hij in de war met begrippen als " de laatste" zodra het om letters gaat. (In de auto snapt hij het dan wel en zegt rustig, mam, we rijden zesde dus we zijn laatste. Als je er even twee voorbij gaat dan rijden we 4e😅)

Maar goed, het spel had ik uitgelegd en hij verzon een dier. Daarop reageerde ik met mijn verzonnen dier. Toen kwam hij weer met een dier maar dit klopte niet. En voila, drama, moeilijk doen en geen spel meer willen spelen. Vervolgens liever een ander spel willen spelen en boos worden als ik nee zeg. Dus ik heb hem aan tafel gezet, gekleurde stiften en papier erbij gepakt en het spel nogmaals uitgelegd. Laten zien wat ik bedoel met de laatste letter en toen ben ik mee gaan schrijven. Super leuk want hij werd steeds enthousiaster 🤣 Uiteindelijk kwam zelfs zijn encyclopedie erbij om weer orginele dieren te zoeken. Het ging precies zoals ik voorspeld had. Zodra het moeilijk wordt geeft hij op, zodra hij twijfelt stopt hij, maar als ik streng doorzet vind hij het uiteindelijk toch heel erg leuk.


Al met al is het geen onbekend gedrag. Hij pakt op dit moment ook geen ontwikkelings materiaal op school maar eigenlijk altijd constructie materiaal. Iets waar hij thuis tegenwoordig ook veel mee speelt.

Gelukkig hebben we veel gesprekken met school en zien we veel dingen thuis ook gebeuren. Dus we hebben dan ook afgesproken dat we met z'n alle gaan inzetten op zijn executieve vaardigheden ipv dat we hem op cognitief niveau gaan voeden. En met alle bedoel ik zijn juf, de juf van de plusklas, de kindertherapeut en wij. Dus ik ben benieuwd waar we over een paar maanden dan weer staan😊

Overigens vind ik het ook wel eens verwarrend hoor. Toen hij startte op school in februari dit jaar spraken ze erover dat hij op taalniveau zo hoog zat, mee mocht doen met groep 2 maar rekenen echt nog van laag niveau was enz. Nu in groep 2 valt taal minder op en blijkt hij in ene op rekenen heel goed te scoren. Verschil aan juf? Nieuwe interesse. Maar vervolgens zegt de IB'er, hij leest wel. Dat laat hij thuis dan alleen weer niet zien🤷🏻‍♀️

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Noelle »

Onze kids zouden op die leeftijd als peuter pubers merken dat t soort van test was en erg in de weerstand gaan. Kan dat niet ook meespelen?
Ik lees dat er al veel begeleiding is dus er zal meer spelen. Ik merkte bij mijn kinderen dat (plus) werk niet altijd in de belangstelling stond. Dus vind het op zich niet vreemd en op z’n beloop laten betekent niet dat de interesse nooit komt. Maar mijn kinderen waren wel happy op school en dan laat je t makkelijk gaan.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Hoi Lynn, wat goed dat je je zoon zo goed kent. Dat even doorzetten tot mooie ervaringen voor beiden leidt. Die weerstand is wel een logische weerstand die ik bij veel kinderen zie, maar het is die creativiteit om eronderuit te komen die door andere volwassenen wel eens wordt onderschat. Dochter kwam daar ook heel (veel te) ver mee, maar in een leersetting maak ik mij er niet te druk om. De andere volwassene heeft namelijk een leerdoel in gedachte en wil die toch behaald krijgen bij het kind. Ik heb mij bereikbaar opgesteld, zodat ze mij om tips konden vragen hoe om te gaan met het kind. Die vraag kwam hier overigens al binnen een paar weken. Ik hoop dat jij ook als expert van jouw kind wordt ingeschakeld.

Kleuters, ook met een ontwikkelingsvoorsprong, ontwikkelen in sprongen. Dan is taal ‘aan de beurt’ en dan ‘bouwen’. Ook het ‘verlies’ van kennis hoort daarbij. Alsof ze eerst een noodbrug hadden aangelegd in het hoofd om iets te begrijpen, maar als de echte brug gebouwd is, moet de omleiding opgeheven worden. Feitenkennis is dan ineens weg en later in een stabielere context komt het weer terug. Dat zie je het sterkste gebeuren met werkwoordsvervoegingen. Als kinderen doorhebben wat de vervoegingsregels zijn, worden ook ineens alle sterke werkwoorden op die manier vervoegd die daarvoor nog goed uitgesproken werden. Later leren ze dat sterke werkwoorden elk een eigen vervoeging kent en komt het weer goed.

sprongetje
Berichten: 7
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 9:47 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door sprongetje »

ik ga proberen om dit jaar ook mee te schrijven. Dochter is nu ruim 5. Eerst maar even stukje voorgeschiedenis
Vorig schooljaar is ze ingestroomd in groep 1/2 en na 6 weken ging ze meedoen met groep 2. Overgaan naar groep 3 (versnelling) is op advies van school niet gedaan. Het is dit jaar een groep 3/4 en in groep 4 zitten wat lastige gevallen. Omdat de versnelling die ze voor groep 1 had (in Belgie van peuterklas naar 2de kleuterklas (=groep 1)) slecht heeft uitgepakt met name op sociaal vlak (denk dat je van schooltrauma kan spreken) zijn wij daarin mee gegaan.

Op maandag en woensdag staan ze met 2 leerkrachten op de groep en wordt er ook gesplitst. Kleuterklas is niet zo heel groot (groep 2 = 6 kinderen) en er zou rekening gehouden worden met extra uitdaging voor haar. Volgend jaar kan ze als ze naar groep 3 gaat dan misschien direct doorschuiven naar groep 4 (want wordt weer een combi).

Vorig schooljaar was een schooljaar van herstel, zich weer lekker in een groep kleuters gaan voelen en was de beperkte uitdaging net voldoende.
Maar vorige week ben ik al gaan praten. Vorig jaar had ze een leerkracht die met pensioen ging en die is nu vervangen door een juf die net afgestudeerd is. Thuis versprak dochter zich, ipv juf A zei ze gewoon A. Van voorgaande jaren weten we dat als ze geen juf meer voor de naam zegt dit een signaal is dat ze (zelf het idee heeft) niets leert bij die persoon. Dus maar weer gaan praten met die juf. Dochter heeft echt meer nodig. Op de pabo krijgen ze nog steeds niets over ontwikkelingsvoorsprong / hoogbegaafdheid.

Vandaag heeft ze echt een werkje gehad bij haar andere juf. Blijkt dat smartgame bunny boo te zijn. :roll: Die heeft leeftijd 2+ en maakte ze al toen ze 2,5 jaar was en is broertje van 1,5 jaar mee bezig. De juffen proberen het wel maar slaan de plank zo mis af en toe.
En thuis mag mama dan aan de bak. Want als dochter geen werkje (op niveau) gehad heeft dan kan ze 's avonds ook niet slapen en wordt ze meestal vervelend naar ons of haar broertje toe en komt ze niet tot lekker spelen.

sprongetje
Berichten: 7
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 9:47 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door sprongetje »

Hoi Lynn,
herkenbaar wat je schrijft.
Zodra het moeilijk wordt geeft hij op, zodra hij twijfelt stopt hij, maar als ik streng doorzet vind hij het uiteindelijk toch heel erg leuk.
Heeft mijn dochter ook gehad. De begeleider van Hoogbloeier noemde dit in haar hangmat kruipen.
Als je alles vanzelf kan, dan is er vast iets mis als je moeite moet doen. Daar hebben ze weinig ervaring mee en die bouwen ze op die manier dan ook niet meer op. Dochter vond het prima wat ze kon, dat was precies wat de andere kinderen van haar groep ook konden dus waarom zou ze moeite doen om iets moeilijkers / extra's te kunnen?
Echt doorzetten was dan moeilijk, ze was op dat moment ook faalangstig geworden maar dat had ook te maken met de manier waarop haar toenmalige juf met haar omging.

De begeleidster van Hoogbloeier heeft toen gewerkt met haar gewerkt aan de mindset (fixie en growie)

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

sprongetje schreef:
di 12 okt , 2021 3:15 pm
ik ga proberen om dit jaar ook mee te schrijven.
Niets is verplicht hoor. Voel je vrij.
sprongetje schreef:
di 12 okt , 2021 3:15 pm
Vorig schooljaar is ze ingestroomd in groep 1/2 en na 6 weken ging ze meedoen met groep 2. Overgaan naar groep 3 (versnelling) is op advies van school niet gedaan.
Na vier weken groep 1 is hier ook geconstateerd door school dat zoon beter mee kan draaien met groep 2 en dan in principe komend schooljaar naar groep 3 gaat. Ik weet nog niet hoe groot die groep dan gaat zijn. Dat is nu ook wel ver weg. Natuurlijk vind ik hem nu nog wel heel jong en klein. Hij komt ook eigenlijk pas net kijken op school. Maar tegelijk snap ik dat het niet gaat werken om hem langer te laten kleuteren gezien zijn huidige ontwikkeling en zijn behoefte die hij duidelijk aangeeft in leren en op de andere gebieden.

Ik ben heel benieuwd wat school ertoe deed besluiten om je dochter klaar te stomen voor groep 3. Dat die ontvangende klas nu niet ideaal is verandert natuurlijk niets aan de situatie waar je dochter nu in zit (waar groep 3 het beste bij zou passen). Daar moet dan toch een gedegen plan voor opgesteld worden die recht doet aan haar onderwijsbehoeftes? Al helemaal omdat ze nu groep 2 tweemaal doet en ook dan moet er voor zo’n leerling een aangepast plan liggen om te zorgen voor een doorlopende ontwikkellijn voor het kind.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Dat herken ik ook heel erg bij mijn zoon! Hij loopt ook niet harder dan nodig is, later wil hij zo min mogelijk doen zegt hij :).
Leuk dat het hier wat actiever wordt. Wat een pittig traject al sprongetje!
Ik vind het bij mijn dochter erg lastig om er niet bovenop te zitten. Vorige week een goed gesprek gehad maar gisteren kreeg ik alweer een krastekening terug met een beschrijving van de juf van wat het voorstelt. De juf zei in het gesprek van vorige week dat ze er na de herfstvakantie extra mee bezig gaan. Ik heb het idee dat ze in de kleuterklassen sowieso tot de herfstvakantie de lat niet heel hoog leggen.
Ik heb haar vanmorgen een tekening die ze thuis had gemaakt meegegeven zodat ze die aan de juf mee kan geven. Ze had er speciaal voor de juf hartjes bij getekend. Voor mij een 'subtiel' signaal dat de juf ook kan zien wat ze thuis kan.
Verder probeer ik het nu los te laten. Ze lijkt het naar haar zin te hebben op school dus hier ben ik al heel blij mee.

sprongetje
Berichten: 7
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 9:47 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door sprongetje »

Ik heb het idee dat ze in de kleuterklassen sowieso tot de herfstvakantie de lat niet heel hoog leggen.
Van 2005-ca 2012 was ik ook juf (vervanger). Dus ik ken ook de andere kant. (wat het niet altijd makkelijker maakt)
De eerste weken zijn heel intensief met het leren van alle regeltjes en het wennen van de kinderen aan elkaar. De kinderen moeten weer een beetje in een ritme komen. In de zomervakantie zakt er ook vanalles weg.

De stof bij kleuters wordt veel herhaald, bijv. rangschikken van groot naar klein. De thema's wisselen dus bij thema dieren rangschik je dieren van groot naar klein en bij thema herfst herfstbladeren, bij thema sinterklaas pakjes etc.
Door goed te observeren zie je als juf welke stof welke kleuter al beheerst en pas je het aanbod daarop aan. Dus sorteren van de kleuren lukt, ok dan gaan we bij hem of haar verder met het volgende stapje van de leerlijn.

Maar daar zit hem nu ook het lastige van de kleuterklassen. Observeren van al die leerdoelen bij alle kleuters in de klas lukt je niet binnen een paar weken. En binnen die tijd hebben deze slimme kleuters door wat het gemiddelde kind doet en passen ze zich aan.

Ter illustratie van mijn dochter op de vorige school waar ze met 3 jaar en 5 maanden aan groep 1 begon. Ze kon foutloos tellen tot 20. Maar dat ging na een paar weken school helemaal asynchroon (ook thuis), dus dan zie je dit in de klas ook niet meer. Juf gaf ook aan dat ze bij afnemen van vragenlijstjes erg op moest letten wie ze voor mijn dochter had. Want dochterlief lette op terwijl de juf bezig was en zorgde dat ze precies dezelfde fouten maakte als het kind ervoor.

Eerste rapport vorig schooljaar kregen wij ook allerlei zaken erop waarvan ik als moeder wist dat ze die al lang en breed beheerst. Ik heb toen mijn observatielijsten (ik had nog wat oude kopieen liggen en had die met 3 jaar en 4 jaar ingevuld) gekopieerd en meegegeven aan school. Op het volgende rapport stonden veel leerlijnen opeens op beheerst.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Als ik zoiets insinueerde, dan werd er verontwaardigd gekeken, haha. Ze hadden wat zorgen geuit en ik zei, maar hij zit ook pas net op school en eerste periode is toch ook wennen en hoeft er niet zoveel? Nou nee dus. Gevolg is wel dat er nog voor de herfstvakantie aanpassingen zijn gedaan en ik kan me zo voorstellen dat ik daar straks blij mee ben omdat dat goed is gebleken voor mijn zoon. Hier dus werken met weektaakjes plannen, hard oefenen alle knopen en ritsen dicht doen, en al wat school meer als leerdoelen stelt. En ik denk dat die verwachtingen aan hem stellen hem goed doen. Hij heeft al veel zelfredzaamheid geleerd en ervaren en gaat met plezier naar school.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Dankjewel sprongetje voor deze uitleg. Dit is inderdaad ook wat ik zie. Zelfs mijn zoontje in groep 2 moet nog steeds van groot naar klein sorteren terwijl het al duidelijk was dat hij groep 3 werk aan kon. Met zijn juf hebben we een goed gesprek kunnen hebben waarbij zij aangaf dat ze tekort schoot in tijd omdat er vòòr de herfstvakantie ook veel andere dingen van haar gevraagd werden. Ze zou hem meer op de tablet laten werken. Ik vond dit wel een eerlijk antwoord. Alhoewel ik wel hoop dat daar nu iets meer verandering in komt. Bij hem verwacht ik geen HB maar toch valt mij op dat er ook weinig aandacht is voor begaafde leerlingen.
Wat voor observatie formulieren gebruikte jij? Vanuit het kdv had mijn dochter een observatie formulier mee via kijk! waarbij ook een duidelijke voorsprong van 2 jaar naar voren kwam. Maar daar lijkt niet veel mee gedaan te zijn.
Ik vind het heel goed klinken voor jou Merriedroom! Fijn dat ze hier zo goed op letten. Ik merkte dat mijn dochter juist in zelfredzaamheid achteruit ging. Ze kon al knopen en ritsen dicht doen en veters strikken, maar ze vond het oneerlijk dat andere kinderen wel hulp kregen. Het gevolg was dat ze het zelf niet meer wilde doen. Ook thuis begon ze vanaf de wc weer te roepen om hulp, wilde ze haar broodtrommel niet meer zelf open doen en kon ze opeens niet meer de stoel bij de kraan schuiven om haar handen te wassen. In het gesprek kwam ik er achter dat de juf helemaal niet wist dat ze het allang kon. Mijn dochter is een kei in anderen voor haar karretje te laten spannen ;) . Gelukkig kon ik dit in het gesprek al wel aankaarten.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ik gaf een signaal af aan de juf en dat is voortvarend opgepakt. Na de observaties die vervolgens gedaan werden gaf ze ook toe dat ze al veel minder van hem zagen en dat hij al flink aan het aanpassen was: krassen, koppoters en niks zeggen in de kring.

Kinderen zijn slim in lui zijn. Hier moeten ze elkaar helpen op school en dat is niet zo leuk als dat de juf het zou doen. Zoon laat dat niet gebeuren en doet nu ineens wel zijn ritsen en knopen dicht. Als een volwassene kan helpen, dan kan hij z’n sokken nog niet eens aandoen en zijn broek niet ophijsen, ineens. Dochter wilde nog niet kunnen lezen in groep 2, want dan zou ze minder voorgelezen worden. Zelfstandigheid heeft ook een prijs.

Ik hoop voor je, handzeep, dat je juf voldoende ruimte vindt om de kinderen die meer uitdaging aankunnen dit ook te geven. Hier lopen extra klassenassistentes rond door het extra talent-geld en corona-geld. Heeft jouw school dat niet?

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Klinkt heel goed dat ze dat zo ook al laten weten aan jou. Krijg je ook een voortgang in wat ze doen of komt dat elke keer rond de 10 minuten gesprekken? Slim hoe ze dat aanpakken met dat ze elkaar moeten helpen ipv de juf. Bij ons is dat in principe ook zo, maar ik heb het idee dat deze juf het zo leuk mogelijk wil maken voor de kinderen. Daarnaast denk ik dat het ook wel invloed heeft dat er veel mondige ouders vinden dat de kleintjes 'al zoveel moeten'.
Hier hebben ze geen assistentes maar wel kleinere klassen door het coronageld. Dus nu zit ze alleen in een groep 1 ipv 1/2. Ergens vind ik het een voordeel dat het een klein groepje is maar het nadeel is dat ze ook niet mee kan met de kinderen van groep 2 zoals dat bij mijn zoontje het geval was. Ik had verwacht dat het wel zou opvallen maar dat valt toch tegen. Het is een hele lieve juf en in het gesprek (2 weken geleden) had ik wel het idee dat ze naar mij luisterde dus ik wacht het nog even af. Ze zei dat ze er vanaf de herfstvakantie mee aan de slag zal gaan.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Dat is jammer als de juf met kleinere klassen nog steeds moeite heeft om goed te kunnen observeren en uit te proberen met moeilijkere opdrachten. Mijn zoon heeft juist nu mazzel dat 1 en 2 bij elkaar zitten. Dat zorgt nu voor een geleidelijkere overgang dit schooljaar. Hoewel hij zich niet voor de gek laat houden, want het viel hem direct op dat hij werkjes van groep 2 kreeg. Jammer dat juist die dynamiek van jonge en oude kleuters nu weg is bij jou.

We hebben half november weer contact over hoe de aanpassingen gaan. Dat is ook een vast moment voor de hele school voor ouders en leerkrachten om contact met elkaar te zoeken als er iets te bespreken is. Komt toevallig zo uit. Verder hoor ik vooral veel van zoon zelf die ineens aan de praterij is geslagen over school. Hij houdt me nu ineens goed op de hoogte van alles wat er op school gebeurt. Erg handig.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Klopt, ik vond het ook jammer dat er minder was geobserveerd. In het begin waren er ook maar 11 kinderen (nu 14). Dus naar mijn idee is dat heel goed te overzien.
Leuk dat hij zoveel verteld, dan kan je je ook een beeld vormen! Ik heb het idee dat alles ook heel erg afhangt van het vertrouwen in de leerkracht en school. Als zij zo pro actief acteren geeft dat ook het gevoel dat zij de kennis en controle hebben. Daarnaast heeft het misschien ook met de omgeving te maken. Onze omgeving is laag opgeleid dus er zitten relatief veel kinderen in de klas die extra ondersteuning nodig hebben.
Mijn dochter vertelt gelukkig ook veel. Zo gaf ze gisteren aan dat ze de juf had gevraagd of ze iets 'moeilijks' mocht doen. Volgens haar zei de juf: 'Ja hoor, dat gaan we ook doen'. Vervolgens mocht zij uit een kast iets uitkiezen wat ze wilde doen. Ze koos een opdracht waarbij zij een patroon van vormen moest namaken. Ze vond het alsnog niet moeilijk, ze was snel klaar want ze moest nog wachten tot 'de klok op oranje stond' (blijkbaar hebben ze een kleurenklok met tijdsbestekken hoe lang ze met iets bezig moeten zijn). Maar ik ben blij met deze ontwikkeling. Ik hoop dat dit gaat doorzetten.
Merk jij verschil thuis door deze aanpassingen?

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Bij beide kinderen merk ik het meteen als ze worden uitgedaagd al bij het doortoetsen of ‘doorobserveren’. Ze krijgen dan nieuw aanbod en dat zet ze duidelijk ‘aan’. Van zoon kreeg ik diezelfde middag bijvoorbeeld verslag en presentatie van wat hij allemaal voor het eerst had gedaan op school. En ze zijn een stuk opgewekter dan op andere dagen en de volgende ochtend zo uit bed en aangekleed voor de volgende schooldag. Met het aanbod op niveau na doortoetsen blijft dat enthousiasme ook een tijdje hangen. Zoon zit nog veel te kort op school om het effect op langere termijn te weten, maar bij dochter is na een maand of twee vaak alweer iets nieuws nodig, aanpassing op een ander vakgebied of in de verrijking.

Ik weet niet wat de samenstelling van de kleutergroep nu is. Er zitten kinderen van allerlei achtergronden bij elkaar, maar dat zegt nog niets over het opleidingsniveau van ouders en het leerniveau van de kinderen. School is wel duidelijk gericht op differentiëren en probeert dan meteen weer een groepje samen te stellen. Zo kon dochter ‘meeliften’ op een ander die bij de kleuters toen ver voorliep en kan nu een ander kind met zoon meeliften. Zo’n basisinsteek helpt natuurlijk als je een signaal afgeeft. Ze kunnen dan vrij snel schakelen.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Hoe gaat het met de kleuters? We zijn de herfstvakantie inmiddels gepasseerd.

School is spelen en daar vermaakt zoon zich prima. Thuis is lezen en rekenen en daar vermaakt hij zich ook prima mee. Z’n leertempo is alleen waarschijnlijk niet bij te houden op school. Vorige maand bij de kleuterobservatie op school was hij begonnen met hakken en plakken, nu leest hij M3-verhaaltjes. Voor nu is dit geen probleem, want hij kan lekker zijn gang gaan in de kleutergroep, maar hoe gaat hij zich kunnen aanpassen aan het tempo in groep 3? Veel te vroeg om me daar nu al zorgen over te maken, denk ik :mrgreen: het is pas november.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Wat fijn dat het zo goed gaat. Klinkt alsof je een goede school hebt. Als ze deze lijn aanhouden zullen ze ook wel in groep 3 extra uitdaging kunnen bieden.
Mijn zoontje doet groep 2 nog een keer, hij is van eind december en kon qua niveau al helemaal mee naar groep 3 maar zijn concentratie was onvoldoende en hij is heel introvert. Nu denken wij dat hij add heeft (heeft mijn partner ook) dus wij vragen ons af of dit te maken heeft met zijn jong zijn of dat dit gewoon zijn karakter is. Nu zit hij in zijn klas lekker in zijn vel, dat is echt fijn. Maar hij hoeft alleen maar te spelen en hij heeft een schrijf schriftje extra, terwijl hij nu op niveau halverwege groep 3 zit. We hadden er op gehamerd dat hij extra uitdaging zou krijgen maar dit zien we nog niet echt. Komt er ook bij dat mijn zoontje extreem perfectionistisch is en niet snel zal laten zien wat hij kan. Over twee weken weer een rapport gesprek dus dan gaan we het er maar weer over hebben.

Hier was het afgelopen week drama met onze dochter. in de herfstvakantie was het allemaal super gezellig en een heel lief meisje maar opeens lijkt ze alle regels te zijn vergeten en als haar broer haar alleen maar aan kijkt kan ze in huilen uitbarsten. Ik kan er niet zo goed de vinger op leggen of het oververmoeidheid is i.v.m. dat verschoven uur of dat het aan de klas ligt. Er zitten veel kinderen in haar klas die in onze ogen behoorlijk grenzeloos zijn en ik ben bang dat dit ook invloed heeft op haar gedrag. Ook bij haar hebben we over twee weken een gesprek dus we wachten het nog even af. Maar pff ze is heel temperamentvol en ze haalde het bloed onder mijn nagels vandaan.

jamathi mv 4
Berichten: 28
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 11:49 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door jamathi mv 4 »

merriedroom schreef:
zo 07 nov , 2021 8:07 pm
Vorige maand bij de kleuterobservatie op school was hij begonnen met hakken en plakken, nu leest hij M3-verhaaltjes. Voor nu is dit geen probleem, want hij kan lekker zijn gang gaan in de kleutergroep, maar hoe gaat hij zich kunnen aanpassen aan het tempo in groep 3? Veel te vroeg om me daar nu al zorgen over te maken, denk ik :mrgreen: het is pas november.
Wel goed om je al van bewust te zijn natuurlijk. Maar de leesontwikkeling kan vanaf hier weer stil gaan staan, omdat zijn interesse weg-ebt (dat was bij mijn zoon zo, zodra hij woordjes kon lezen en het principe van lezen goed doorhad (3,5 jaar) was de interesse er af en heeft hij lezen nooit meer leuk gevonden. Pas in groep 7 (heel normaal dus) haalde hij het hoogste AVI niveau ;)
Andere kinderen blijven het leuk vinden en kunnen in een half jaar op kleuterleeftijd van niets tot E5 niveau schieten, en blijven vervente lezers. Dat is even afwachten.

In elk geval hem lekker volgen, en tegen mei van dit jaar goed bespreken met de leerkracht hoe groep 3 er volgend jaar uit moet zien. Gelukkig hoeven kinderen die al wat kunnen lezen niet vanaf het begin mee te doen, maar wordt er doorgaans gedifferentieerd. Voor kinderen die groep 3 echt al ver vooruit zijn moet er natuurlijk wel wat anders uit de kast gehaald worden. In dat geval wordt het wel tijd dat de IB-er mee gaat denken.
Moeder van 3 heerlijke hb-tieners en een nieuwsgierige en ontdekkende peuter.
Oudste dochter 2006-> studeert
Middelste dochter 2007 -> 5 gymnasium
Zoon 2010 2 hv
Jongste dochter 2020 voorlopig nog even thuis

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Zo, even blij hoor. Ik had gisterochtend naar aanleiding van dit forum bedacht dat ik toch maar eerder contact op zou nemen met school over mijn dochter. De juf gaf aan dat ze ziet dat mijn dochter vooral neigt naar de moeilijke werkjes. Ze heeft overleg gepleegd met een andere juf en ze denken dat haar gedrag het afreageren is van het te makkelijk en te saai vinden op school. De juf gaat nu extra focussen op wat uitdagender werk. Ik vind het super fijn dat de juf zelf aan kwam met deze gedachte en dat ze mij hier zo serieus in neemt. :smile:

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ah, wat mooi handzeep. Fijn dat ze deze conclusie trekken en willen kijken of uitdagender werkjes voor haar helpen.

School is voor zoon nog vooral spelen en wordt nog niet ervaren als leeromgeving. De juffen zoeken wel naar aansluiting op zijn niveau, maar dat is wel lastig en dat hebben ze nog niet gevonden. Zeker op de schoolse zaken omdat hij daar juist nu zo mee bezig is en in aan het groeien is. Wel een puntje gevonden: veters strikken. Daar kwam de juf zijn ‘leerstrategie’ ineens heel goed tegen: ‘dat gaat me in een keer lukken!’ dat lukte natuurlijk niet en toen volgde een huilbui.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

haha leuk om te lezen die leerstrategie. Zouden ze dan bij hem niet op de schoolse zaken door willen gaan? Beheerst hij ook alle doelen van eind groep 2 al?
Bij ons is het ook spelenderwijs leren inderdaad. Mijn dochter wil niet teveel afwijken van de klas dus schrijven of goed tekenen doet ze op school niet. De 'moeilijke werkjes' zijn bijvoorbeeld smart games, puzzels of het na leggen van woordjes. Ik weet nog niet of het werkt, maar dat ze er oog voor hebben ben ik al heel blij mee. En ook dat de juf aangaf dat ze blij was dat ik er zelf mee kwam. Van nature wil ik niet zo snel aan de bel trekken, en dit helpt wel om het toch te blijven doen.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

handzeep schreef:
di 09 nov , 2021 3:16 pm
Zouden ze dan bij hem niet op de schoolse zaken door willen gaan? Beheerst hij ook alle doelen van eind groep 2 al?
Ik weet nog niet of ze vooruit willen werken. Volgende week weer een gesprek, maar ik wil er zelf niet op aandringen. Ik wil dat het vanuit hunzelf komt om bijvoorbeeld door te werken met hem. Hij heeft nagenoeg alle leerdoelen van groep 2 al behaald (de observatiedoelen). Veters strikken in elk geval nog niet, en daarmee zijn ze nu dan ook begonnen. Ze willen hem dit schooljaar daarom versneld groep 2 bieden, want hij voldoet zeer ruim aan alle lees-, schrijf- en rekenvoorwaarden. Sterker, hij zou nu al kunnen starten met schrijfonderwijs en ze zijn gestart met leesonderwijs (letters en woordjes leren), maar hij moet nog bijna een jaar ‘wachten’ tot het echte werk in groep 3. Met rekenen is hij extreem asynchroon of meer ‘topdown’ aan het leren. Hij bevat ‘rekenen’ en daar waar z’n interesses liggen gaat hij heel diep. Tot aan leerdoelen die pas in groep 6 aan bod komen. Ik heb hem nog niet kunnen betrappen op iets wat hij nog niet wist of kon, enkel dat hij het nog niet eerder had gedaan als ik iets ‘nieuws’ op rekengebied bij hem naging. School erkent in elk geval al dat ze een (positieve) uitdaging in hem hebben.
handzeep schreef:
di 09 nov , 2021 3:16 pm
En ook dat de juf aangaf dat ze blij was dat ik er zelf mee kwam. Van nature wil ik niet zo snel aan de bel trekken, en dit helpt wel om het toch te blijven doen.
Dat is heel fijn. Die bevestiging heb je als ouder inderdaad nodig. Uit die uitspraak spreekt ook dat de juf jou als ouder ziet als deel van het team om het kind heen.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Goed gesprek gehad op school. Ze bieden hem sinds kort het werkboekje met opdrachtjes van groep 2 aan. Niet zozeer dat de inhoud bij zijn niveau aansluit als wel dat hij nog kan leren hoe werkopdrachtjes überhaupt werken. De focus is om de komende maanden de basis te leggen om zo goed mogelijk op schools werken aan te kunnen sluiten. Deze laatste weken van het kalenderjaar zijn al intensief genoeg, maar in januari wordt hij doorgetoetst en kan er meer verrijking komen. Hij gaat dan officieel naar groep 2 over en hij mag dan ook weten dat school er ook is voor de cognitieve ontwikkeling. Nu gebeurt het leren thuis (daar vraagt hij zelf naar) en het spelen met andere kinderen op school, waar hij overigens ook heel veel bij kan leren en dat ook doet. Voor volgend schooljaar liggen alle opties open: spelen in groep 2 met lessen uit groep 3, of lessen in groep 3 met nog spelen in groep 2, of spelen in groep 2 met lessen uit groep 3 en 4, of groep 3 met lessen uit groep 4. Maakt allemaal niet uit, als het maar op hem aansluit. Het helpt dat meer kinderen elk schooljaar indelingen kennen verspreid over de leerjaren en het niet meteen zo’n grote uitzondering is. Dat dit allemaal mogelijk is als hij dat nodig heeft, vind ik bemoedigend en geruststellend.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Dat klinkt zeker als een goed gesprek Merriedroom. Merk je verschil in hoe hij reageert op al deze opdrachtjes?
Vanmiddag ook een goed gesprek gehad. Mijn dochter is erg gevoelig en reageert heel wisselend op extra uitdaging. Ze laat in de kring niet zien wat ze kan maar in de spontane momenten weer wel. En ze kan soms ook in huilen uitbarsten als ze extra dingen moet doen, dus de juf wil het niet forceren. (Waar ik ook helemaal achtersta overigens) Mijn dochter vertelde mij dat ze geen andere dingen wil doen dan de andere kinderen. Dit vertelde ik aan de juf en de juf vertelde dat ze dit wel grappig vond om te horen want als mijn dochter wat werkjes doet wil ze het juist op een andere manier. Als de klasgenoten kiezen om een werkblad van klein naar groot te maken dan maakt zij iets van groot naar klein. De juf geeft wel aan dat ze denkt dat mijn dochter de eindstof van groep 2 al beheerst dus ze probeert manieren te vinden waarop ze haar uit haar schulp kan laten komen. Ik vind het fijn dat het een constructief gesprek was en dat de juf haar best doet om zo goed mogelijk aan te sluiten. Toch maak ik mij ook wel zorgen over waarom mijn dochter zich niet wil uitten in een kring.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

We kregen het eerste gevulde werkboekje mee naar huis en over veel van de bladzijdes had hij die dag al verteld dat hij die had gemaakt. Juf gaf aan dat de opdrachtjes ruim onder zijn niveau zijn, dus hij is zeker nog niet onder de indruk van een mogelijke uitdaging. School is voor hem nog helemaal spelen en dat is voor nu oké. Hij leert nu ook heel veel op sociaal gebied en geniet van op school zijn er erbij horen. Het leren doen we nog thuis en dat gaat met steun van school ook goed.

Knap van de juf, dat ze zo goed probeert aansluiting te vinden. Hier is die asynchroniteit ook heel erg groot. Dat is een uitdagende puzzel waarvan je hoopt dat de school die uitdaging aan wil gaan (de komende jaren). Hier laat zoon ook niets zien in de (kleine) kring, is nog erg gevoelig, laat een beetje over zich heen lopen en kan snel huilen, eet vaak slecht op school. Maar een-op-een doet hij alles mee en gaat zelfs een stapje verder en heeft energie en concentratie voor tien. Hij vindt taal- en rekenuitdaging zo leuk dat hij zich daarover niets aantrekt van de klas en al die opdrachtjes zo zou doen, net als alle andere opdrachtjes, want hij houdt van opdrachtjes maken. Veel herkenning wel van jouw dochter, ook het ‘erbij willen horen’. Hoewel ik denk te zien dat hij meer probeert aansluiting te vinden bij oudere kinderen, de meeste contacten zijn ook met kinderen uit groep 2 net als zijn twee vrienden vanaf schooldag 1.

Ik vroeg de juf specifiek naar hoe belangrijk het uiten in de kring is, aangezien zoon ook niets doet en zegt dan. Het is geen voorwaarde voor overgaan, maar het kan een signaal zijn dat het kind zich niet helemaal veilig voelt in de groep. Dat herken ik wel. Het is dus vooral een signaal om te kijken hoe dat gevoel van veiligheid wel bereikt kan worden. En sommigen houden dit en die moet je bijvoorbeeld ook niet hardop voor laten lezen in groep 3 en anderen komen juist in groep 3 tot bloei.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ik zie ontwikkeling bij zoon maar die gaat tegelijk twee kanten op. Hij gaat nog steeds blij naar school en komt blij thuis en is een lekker kind om om je heen te hebben. Op school weet hij zijn draai steeds meer te vinden en heeft hij diverse speelafspraakjes die hij zelf maakt met klasgenootjes. Aan de andere kant bespeur ik ook een oplopende spanning bij hem en groeit zijn angst of weerstand voor diverse dingen of hij komt die situaties nu meer tegen, dat kan ook. Ik weet niet hoe we daar het beste mee om moeten gaan en school ziet dit gedrag ook. We zijn al (professioneel) observaties en zo aan het uitvoeren en hopelijk komt hier ook antwoord op hoe ermee om te gaan. Ik wil niet dat deze angsten en spanningen groter worden of gaan uitbreiden. Positieve en een beetje zorgelijke ontwikkelingen.

Hoe gaan jullie kleuters de kerstvakantie tegemoet?

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door JannekeT »

Hier een blije zoon die zin heeft in de vakantie..
inmiddels zit hij deels in gr 3. School heeft geadviseerd om in te stromen in voltijd hb onderwijs. Helaas pas na de zomer plek.. tot die tijd gaan we zien waar we uitkomen.. maar de middelste is hard op weg om onze oudste in te gaan halen. (Oudste is 6; heeft schade opgelopen doordat zijn hb te laat is erkend en is inmiddels volledig uitgevallen; we hopen dat hij na de zomer ver genoeg hersteld is om ook op voltijd hb onderwijs in te kunnen stromen)
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Hier maakt mijn dochter opeens een sprong. Ze wil savonds nu lezen en drie letter woordjes gaan nu heel vlot en zwemles gaat ook als een speer.
Heel fijn dat Sinterklaas achter de rug is want daar heeft ze veel spanningen van gehad. Ik merk dat ze gelijk weer vrolijker is. Op school is ze zowat bij ieder klasgenootje al thuis geweest. Echte vrienden noemt ze ze nog niet maar ze was heel benieuwd hoe hun huis er uit ziet, haha.
De juf gaf aan dat ze probeert om extra aanbod te geven maar mijn dochter weigert nog op het moment dat ze het aanbiedt . Na 2 dagen komt mijn dochter er zelf op terug. Dan doet ze het wel goed en ook heel precies. De juf weet nog niet zo goed hoe ze haar kan stimuleren om het gelijk te doen zodat ze ook beter kan aansluiten op wat ze kan.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Het nieuwe jaar is begonnen. Hoe gaat het met jullie kleuters?

Hier gaat zoon met plezier naar school. Het erbij horen (dit is mijn klas, mijn school) is voor hem heel fijn en daar haalt hij al veel plezier uit. School denkt heel goed mee met wat hij nodig heeft en hiervoor wordt ook het samenwerkingsverband bij betrokken in februari. Ik hoop komende week de uitslagen van de onderzoeken door de gedragswetenschapper te krijgen, zodat we die ook naar school en het swv kunnen meenemen. De vraag is voor hem niet of hij een eigen leerlijn nodig heeft, maar hoe die eigen leerlijn eruit moet gaan zien, hoe dat gaat passen op school en de puzzel van wat zijn stamgroep gaat worden met al die aanpassingen. Alle neuzen staan dezelfde kant op en dat is heel erg bemoedigend.

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door JannekeT »

Dat klinkt fijn, dat er zo goed met jullie meegedacht wordt!

Onze school heeft ook goed meegedacht bij onze kleuter. Ze verklaarden zich handelingsverlegen en gelukkig is er een plekje vrij gekomen op voltijd hb onderwijs.. daar wordt hij snel geplaatst..
Onze 6jarige zit inmiddels voltijd thuis; totdat ze een plek hebben voor hem om te herstellen en weer schoolse vakken toe te laten.. dus ben blij dat school voor nr 2 eerder heeft aangegeven het niet meer aan te kunnen..
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

We zitten alweer een weekje thuis en voor de kleuter komt er nog een week isolatie achteraan. Niet ziek gelukkig. Het is al een vrolijk mannetje, maar zonder de druk van school komt hij helemaal los. Het contrast tussen hoe de kleuterjuf (zorgen) en de juf van groep 3 (enthousiast) over hem praten en op hoe hij in die klassen is, gaf mij wel een naar gevoel. Het is niet leuk om je kind naar school te brengen waar hij in zijn schulp kruipt en zich gaat afsluiten. Dat werd me nog maar eens duidelijker.

Zoon heeft Squla ontdekt en is er niet meer vanaf te slaan. Een andere kleuterjuf had Squla voor hem op groep 3 gezet en vroeg zich af of dat aansloot bij zoon. Ik wist niet dat die juf dat had gedaan, maar ik kon haar vraag dus bevestigend beantwoorden, haha.

Kid-explosion
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 nov , 2021 11:10 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Kid-explosion »

Hier zijn wij ook in quarantaine, klas met corona, onze dochter is zo en beetje helemaal blij met de online wereld.. blijkbaar gaat hij automatisch op niveau. wel mooi dat deze techniek bestaat. Zonder dat ze het door heeft gaan de levels omhoog. (is dat niet bij squola, of blijft het zitten in en marge?) vindt dat toch en erg goed systeem. aleen moet ik haar wel overtuigen de makkelijke dingen ook te doen in het beginn ... want anders verandert het niveau niet hahahaha :-)
sterkte bij jullie ook Merriedroom.. toch hektisch vindt ik werk en kleuter combi :lol:
d van eind 2016 groep 3
zelf autodidact in Nederlands

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Bij Squla verandert het niveau niet vanzelf, maar je kunt wel het groepsniveau hoger zetten.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Er is wel wat niveau-aanpassing in die apps (Squla, Gynzy, Snappet), maar wel binnen marges. Ik weet eigenlijk niet wat de reikwijdte is. Maakt nu wel dat die kinderen veel achter het scherm zitten. Er is geen enkel blaadje of boekje mee naar huis gekomen. Een weekend zonder schermen dan maar en ze komen gelukkig leuk tot spel. Voor de eigen concentratie voor werk wel moordend doordeweeks ja…

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Hier had ik ook voor een maandje Squla aangezet omdat ze soms thuis kwamen te zitten. In het begin was het een hit, maar na 3 uurtjes heeft ze er niet meer naar gekeken. Ze zit inderdaad ook op groep 3 niveau maar de herhaling vind ze heel vervelend. Dat ze eerst veel hetzelfde moet doen voor er weer iets nieuws komt. Kennen jullie een programma waar dit minder is?
Hier heeft school haar programma op individueel niveau aangepast. Daar ben ik heel blij mee.
Ze hebben het idee haar in haar klas nog goed uit te kunnen dagen, dus ze krijgt nu leesonderwijs, denksleutels en tijdens kring momenten mag zij uitleg geven. En ik zie enorme vooruitgang. Heel leuk om te merken. Ik krijg nu veel spontane gedachtegangen van haar mee en dat is zo leuk. Gisteren nog: 'Mam, als je een gevangenis hebt, dan heb je deuren nodig zodat boeven naar binnen kunnen. Maar daar kunnen ze dan toch ook makkelijk uit ontsnappen?'
Voorheen waren het vooral waarom, hoe of wat als vragen.

Nu met deze ervaring kan ik achteraf wel zeggen dat ze zich inderdaad ook ging afsluiten en in haar schulp kruipen. Net zoals jij ervoer Merriedroom!
De juffen gaven aan haar voorzichtig te willen stimuleren omdat ze snel kan huilen en dit merkte ik ook. Het had geen zin om haar dan te pushen meer te doen. Nu ze eenmaal wat meer open is (de juffen hebben allemaal individuele gesprekjes gevoerd om haar vertrouwen te winnen) en zelf aangaf aan de juf om te willen lezen kan ze veel meer hebben.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Wat mooi Handzeep, dat je dochter zich wat meer gezien voelt in de groep en zich meer opent. Ik ben hier stiekem blij dat zoon nog een halve week thuis moet blijven. Thuis is en blijft hij vrolijk en lief, maar zo afgelopen week merk ik toch dat er een lichte rem afging en hij meer ontspannen is. Hij kan helemaal zijn eigen ding doen. Rollenspel met zus, grote sommen maken, samen lezen met mama en lego bouwen, gezelschapsspelletje met papa, dansen op muziek en allemaal feitjes ophalen in Squla. Met de wetenschap dat hij weer stil en afwezig in de kleuterklas gaat zijn, ligt er wel een steen in mijn maag om hem halverwege de week weer naar school te brengen. De wenperiode moet toch na 6 maanden wel voorbij zijn?

Ik weet geen adaptieve applicatie die sterker ‘groeit’, Handzeep. Gynzy wordt binnen eigen grenzen ook moeilijker en dat gaat vrij snel, maar als een kind zo’n onderwerp kan dan zit je vrij snel op de 100%. Zoon is Gynzy voor kleuters aan het “100%’en” en heeft hele delen al compleet. Verder is er Snappet, maar dat gaat pas vanaf half groep 3 met rekenen en de andere vakken zijn later. Ik denk dat je beter apps kunt zoeken die al meteen op groep 3-niveau zitten als dochter snel verveelt is van een te laag niveau.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Je kunt Squla op elke groep zetten die je wilt. Als groep 3 te makkelijk is, zet je hem op groep 4. Maar misschien is het dat niet en vindt ze het gewoon niet zo leuk ongeacht het niveau? Op die leeftijd zette ik een aantal gratis apps op hun ipad en dan liet ik aan hen over wat ze wilden doen. En na een tijdje gooide ik dan de apps die ze niet gebruikten eraf en zette er dan weer een paar nieuwe op.

De oudste heeft een tijdje Dexlex gedaan voor spelling. Dat is wel adaptief. Het heeft heel goed geholpen, maar het is heel saai.

Op de site van Juf Jannie staan reviews van educatieve apps, misschien staat daar iets bij?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Squla groep 3 is voor haar nog goed op niveau. Het is vooral zoeken naar wat haar motiveert. Meestal merk ik dat als er een doel of een puzzel in zit, ze er meer geïnteresseerd in is. Ze geniet bijvoorbeeld het maken van een boodschappenlijstje of van het lezen van een recept.
Gynzy heeft ze al op school, volgens mij gaat dat wel prima. Maar het liefst zoek ik thuis ook meer een alternatief aanbod in plaats van dat het overlapt met de lesstof op school.
Maar ja, ergens voelt het ook wel een beetje als een luxeprobleem. Ze gaat nu goed, en zit weer vrolijk in haar vel. Ik vind het zelf bijna spannend dat het zo lekker gaat. Zo bekruipt mij het gevoel dat ik misschien iets mis.
Ik ben wel benieuwd of jullie kinderen ook zulke heftige emoties hebben. Ik ben zelf opgevoed met het idee dat je je 'niet aan moet stellen' . Voor mijzelf wil ik hier wat ruimer mee omgaan. Ik mistte het bespreken en toelaten van emoties thuis.
Maar bij mijn dochter vind ik het nu soms echt irritant. Hoe ze helemaal in paniek schiet van water op haar sok bijvoorbeeld. Hoe gaan jullie hier mee om?

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ik snap je gevoel helemaal, alsof je de mijne omschrijft. Stilte voor de storm? Wat mis ik, wat zie ik nu niet aankomen? We weten dat we alert moeten zijn met deze kinderen en dat zijn we dan ook op het moment dat er (even) geen gevaar is. Problemen wil je natuurlijk ook voor zijn, dus als ze er (nog) niet zijn, is dat het moment ze ‘voor te zijn’, haha. Maar relax en geniet er even goed van, zou ik zeggen.

In vrij spel kunnen kleuters hun eigen interesses vinden. Dat hoeft natuurlijk ook niet alleen via een tablet. Gynzy is hier voor tijdens de quarantaine- en isolatieperiodes. Zelfde geldt voor Squla. Het is inderdaad wel luxe dat je haar gewoon kan bieden wat ze leuk vindt en niet per so hoeft te oefenen voor iets.

Qua emoties volg ik de tips op om de emoties te benoemen. Geef je kind woorden voor wat het voelt. Dan kan het ook steeds beter zelf de woorden gebruiken op die momenten. En een beetje spiegelen kan geen kwaad hoor: “Was die natte sok zó erg dat je de hele boel bij elkaar moest schreeuwen? Je mag er best van schrikken en dan gaan we het erna afdrogen. Niets meer aan de hand.” bijvoorbeeld.

Faya
Berichten: 61
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Faya »

Ik kom ook graag hier meelezen en -schrijven. Jongste dochter is net 5, zit in groep 2 en lijkt prima op haar plek daar. Maar ik herkende wel wat jij zei, handzeep:
handzeep schreef:
di 25 jan , 2022 3:41 pm
Ik ben wel benieuwd of jullie kinderen ook zulke heftige emoties hebben. Ik ben zelf opgevoed met het idee dat je je 'niet aan moet stellen' . Voor mijzelf wil ik hier wat ruimer mee omgaan. Ik mistte het bespreken en toelaten van emoties thuis.
Maar bij mijn dochter vind ik het nu soms echt irritant. Hoe ze helemaal in paniek schiet van water op haar sok bijvoorbeeld. Hoe gaan jullie hier mee om?
Ze kan echt heel boos worden als je iets doet wat ingaat tegen wat zij in haar hoofd heeft (bijv. de stoel aanschuiven als zij net had bedacht dat ze staand wilde eten). We proberen dan te benoemen wat er gebeurt en haar even uit te laten razen. Maar het is moeilijk om tot haar door te dringen op zo'n moment. Ze staat dan niet open voor woorden of een knuffel, maar kan er zelf ook niet uit komen. Soms is de enige oplossing die we kunnen bedenken haar op de gang of haar kamer uit laten huilen/schreeuwen, omdat we nu eenmaal niet met z'n allen kunnen wachten tot zij eindelijk klaar is met boos zijn. (En eerlijk is eerlijk, op een rustige plek kalmeert ze sneller dan wanneer ze ons ziet).
Grote zus (10) heeft ook nog steeds van die buien, voor haar zijn we op zoek naar begeleiding, hopelijk vinden we dan ook manieren om jongste zus te helpen met haar frustraties om te gaan.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Kid-explosion
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 nov , 2021 11:10 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Kid-explosion »

Faya en handzeep, erg herkenbaar ook hier..
bijvoorbeeld als haar deken in bett, niet precies hoe zij will ligt dan raakt ze helemaal over stuur.
ze vindt het ook hier erg moeilijk om erover te praten en te verklaren in dat soort momenten wat er echt aan de hand is.

Sinds kort hebben wij het 'boze beestje' verzonnen, niet tijdens en boze bui maar gewoon met haar erover gesproken toen ze blij was.
Ze gaf zelf aan dat ze van binnen uit bijna klapt alsof iets in haar zit als ze zo bos wordt.
Dus en soort boos beest in haar die dan op komt, we hebben het gevoel losgekoppelt van haar zijn (geen idee of dat en goed idee is) maar sinds dien hebben we wel heel goede gesprekken over het gevoel dat het boze beestje veroorzaakt, waneer en warom..en ook dat dat beestje er wel mag zijn maar soms ook echt even moet weg wezen ... (ze begrijpt ook echt dat het en metafoor is, want ze is en hyperrealist en niet snel te kisten :lol: )

het is wel en aanrader tot nu, niet dat het minder voorkomt mar wel dat het gesprek niet persoonlijk wordt, maar over het gedrag van het beest gaat en zij dan sneller weer tot zich komt door het beest te overwinnen...

whaha sorry erg zweverig .. :lol:
d van eind 2016 groep 3
zelf autodidact in Nederlands

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Vlinder42 »

Nee, helemaal niet zweverig. Heel mooi gevonden juist! Ik wou dat ik daaraan gedacht had toen de jongste die leeftijd had. Dat had het praten erover veel makkelijker gemaakt denk ik.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Halve mandarijn »

Zoon is soms ook intens boos. Hij heeft een tijdje terug een tekening gemaakt wat er dan in zijn hoofd gebeurt. Er zijn blauwe draadjes die blij zijnen rode draadjes die boos zijn. Bij een boze bui raken de rode draadjes helemaal in de war.
Ik vond dat zo mooi omschreven door hem. Daarna gesproken over wat ervoor zorgt dat de rode draadjes weer een beetje uit de war raken. Aandacht was zijn antwoord en Sinterklaas.

Kid-explosion
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 nov , 2021 11:10 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Kid-explosion »

hahahaha wat en leuke verklaring en vooral sinterklaas, das echt leuk bedacht :blume:
d van eind 2016 groep 3
zelf autodidact in Nederlands

Faya
Berichten: 61
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Faya »

Dat boze beestje vind ik wel echt goed gevonden! Vanavond was jongste aan het mokken om iets onduidelijks en ze kon niet zeggen wat er nu aan de hand was. Ik: Had je soms een mopperbeestje in je hoofd? Nou, dat was raak, ze vrolijkte meteen op.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

handzeep schreef:
di 15 feb , 2022 1:41 pm
Hoe is het bij jullie? Hier gaat het gewoon zijn gangetje eigenlijk. Ik vind deze periode echt heerlijk. Geen feestdagen en wat meer stabiliteit en ik merk dat de kinderen ( de oudste twee, groep 1 en 2) daar goed op varen. Zo kunnen we zelfs soms ook wat meer spelen met de tijd door ze wat later naar bed te laten gaan om samen nog een spelletje te doen. Ik merk dat ze hier enorm van genieten. Dan willen ze ook een 'kaarsje' aan voor de gezelligheid.
Hebben jullie ook dat er veel onderhandelingen zijn? Bij ons wordt er nu elke keer gediscussieerd wie waar mag zitten of wie als eerste de trap op mag of dat soort dingen. Voor ons maakt het helemaal niets uit maar blijkbaar hebben zij behoefte aan afspraken hier over.
Zijn jullie kinderen ook zo betrokken bij de corona maatregelen? Hier zijn ze heel erg geïnteresseerd in hoe je elkaar kan besmetten. En bedenken ze hun eigen theorieën over hoe dit tegen te houden.
Je zat in het topic van vorig jaar ☺️

Corona is hier meer een gegeven. Ze weten eigenlijk ook niet anders. De maatregelen zijn er altijd al geweest in hun beleving, zo gaat het gewoon. Het zal met de versoepelingen juist wennen zijn aan hoe het eigenlijk ook kan, denk ik. Of dan is dat gewoon zoals het kennelijk dan gaat. Deze kinderen zijn hier heel soepel in.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

O haha, thanks voor de oplettendheid.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

:zustimm: no problem.

We hebben besloten om zoon toch ook officieel te laten overgaan van groep 1 naar 2. Hij deed al met groep 2 mee, maar vanwege zijn lengte en motoriek zat hij nog bij de kleuters van groep 1 in de combiklas. Deze overgang gaan we vooral doen omdat de oude kleuters steeds meer bezig zijn met wie wel en niet straks naar groep 3 gaat en we weten al dat zoon met hen meegaat. Nu wordt dat voor iedereen duidelijk. Hopelijk helpt dit ook bij de sociale aansluiting. Hij heeft alleen vrienden uit groep 2, maar die verwachtten nog dat hij niet met hen naar groep 3 gaat, want hij zit in groep 1. Dat wordt een voetensteun regelen nu. :grin:

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door JannekeT »

Hier zit de eerste week op z’n nieuwe school erop.. hij is dol enthousiast en had nog energie over om deze week niet 1 maar 2x naar zwemles te gaan 👌..
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Wat heerlijk Janneke! Vaak is de verandering alleen al energie gevend, maar passend onderwijs natuurlijk nog zoveel meer. Is hij meteen in groep 3 begonnen? Mag je dochter er ook starten?

Zoon mag ook projectwerk in groep 3 gaan doen. In tegenstelling tot het rekenen geeft dit ook meer sociale interactie met de groep. Kijken hoe dat gaat, want hij kan aardig omlaag en omhoog aanpassen aan de verwachtingen van een groep. Hijzelf heeft er ongelofelijk veel zin in.

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door JannekeT »

Wij zijn ook echt blij dat onze middelste goed van start is gegaan. Met 1 thuiszitter is er al genoeg te beleven .. maar hij zit in een klas van 5 tm 8 jarigen.. het is te vergelijken met regulier gr 3/4 heb ik begrepen..

Officieel starten ze pas vanaf gr 2 daar.. (zoon is uitzondering).. gemeente en samenwerkingsverband willen nu dochter preventief laten testen en indien nodig proberen meteen daar te starten.. bizar; bij nr 1 kon niks; tot hij uitviel. Nr 2 binnen half jr handelingsverlegen school en nr 3 nu preventief.. hopelijk veranderd het beleid snel zodat alle eerste kinderen ook de kansen krijgen en niet meer vast hoeven te lopen.
We hopen wel dat dochter snel getest gaat worden; zij is toe aan de basisschool.. maar volgens haar leeftijd moet ze nog tot december wachten 😤. Wanneer stoppen ze met les geven op leeftijdsgroepen? Passend onderwijs houdt ook in dat je kids niet laat beschadigen op kdv’s als ze al toe zijn aan school.. want dat lijkt hier te gaan gebeuren; maar mogelijk gaat het uitvallen en uHb labeltje vd anderen hier ook nog deuren openen…

Merriedroom wat fijn dat jullie zoon mee mag doen met de projectgroep van gr 3.. hopelijk geeft dat hem voldoende uitdaging.. blijf daar zelf heel scherp op.. want verveling en aanpassing kan zoveel kapot maken..
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Zijn ze nu zo alert bij je jongere kinderen door de uitval van de oudste? Wel heel confronterend dat hij dit moet ondergaan. Ik hoop zo dat hij herstelt en de draad weer kan en durft op te pakken.

Het is nog maar de vraag waar zoon sociaal de aansluiting gaat vinden. Met zijn leeftijdsgenootjes in elk geval niet, maar als je 4 bent dan zijn 6-7 jarigen wel heel veel ouder en groter. Ik ben wel blij dat school de tijd in groep 3 langzaam opbouwt en we zo kunnen ontdekken hoe dat gaat zonder overhaastige veranderingen. Hij is ook stabiel in zijn welzijn, beeld over school en gedrag thuis. Geen achteruitgang in elk geval. Cognitief gaat hij heel hard en ben ik benieuwd of hij nog kan aansluiten in groep 3 komend schooljaar, maar dat gaan we eind dit schooljaar goed bekijken met z’n allen. Rekenen wordt sowieso al groep 4 dan, hoewel ik ook daarover benieuwd ben of hij daar nog veel in te leren heeft. Rekenen leert hij niet, dat doet hij gewoon. Bizar.

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door JannekeT »

Onze jongens lijken qua rekenen op elkaar. Hier ook geen idee hoe, maar dat leren gaat vanzelf. Alleen was hier het probleem dat toen ze hem doortoetsten bleek dat hij al verkeerde strategieën had aangeleerd. Hij kwam nu al tot de juiste antwoorden (tot gr 4+ niveau) maar de juf liet hem bij het toetsen hardop rekenen. Toen bleek hij al hele verkeerde strategieën te hebben ontwikkeld. Omdat dat later tot problemen zou leiden hebben ze hem met rekenen “teruggezet” nr gr 3 (volgens leeftijd eigenlijk net gr 1 dus..). niet omdat hij die sommen niet goed beantwoordde, maar om ze op de juiste manier op te lossen..
maar in zijn tempo ging het wat snel voor school.. dus snel genoeg daarna advies gekregen tot voltijd hb..
Onze 4 jarige kon het prima vinden met 6-7jarigen (beter zelfs dan met 4jarigen) die sloten sociaal emotioneel ook meer aan. Want ook daar was een voorsprong.

En ze zijn zo alert op nr 3 vanwege nr 1 en 2 (en omdat ik er nu bovenop zit) nr 2 waren wij zelf alert (iq test voor start basisschool en daarna niet om de druppel klas gestart, na 3 mnd school en al 1 versnelling werd nr 2 vervelend.. op mijn verzoek toen doorgetoetst en toen bleek hij nog verder dan verwacht)..

Maar stel bij jullie dat het volgend jr gr 4 rekenen wordt; als 5 jarige.. en hij gaat zo door.. dan is hij binnen no time klaar met de basisstof rekenen..! En dan..? Want nog meer versnellen met rekenen dan is het leeftijd verschil nog groter.. en is 1x dan nog genoeg; want zijn tempo gaat niet stoppen. Kun je dan niet beter naar voltijd hb gaan? Met veel meer extra vakken (hier veel minder tijd voor basisvakken; maar daarnaast Schaken, science, Chinees, latijn etc etc)
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ik ben toch wel heel blij zo met jou hierover te kunnen sparren. Dit is precies de reden waarom ze hem nu (al) in groep 3 zetten met rekenen. Ik merk dat die basis van hóe je moet rekenen hem helpt bij ‘stabieler’ rekenen. Niet alleen gevoel, maar er komt ook een soort aanpak nu. De sommen zelf zijn simpel, maar de structuur helpt goed. Het splitsen wat hij nu leert, is voor hem direct ook delen. ‘Hé, delen zijn de tafels maar dan andersom!’ Huppakee, weer een heel rekenlandschap ontvouwt zich in een keer.

Lezen gaat ook heel snel. De voorleesboekjes die hij vorig jaar nog kreeg voorgelezen, leest hij nu zelf voor. Ja, dan is een heel pakket aan verrijking onontkomelijk, maar het voordeel zit hem niet in hem afremmen. Deze ontwikkeling doet hij ook al zonder een enkel uur leesonderwijs. Het samenwerkingsverband is al betrokken en er komt een hb-expert op school voor hem. Met alle (nieuwe) aanpassingen nu vanuit school zitten we op een positieve lijn, merk ik ook aan zoon. Ik vind het lastig om hem hier zo plotseling uit te trekken en ergens anders neer te plempen. We hebben ook nog rekening te houden met een oudere zus en onze eigen mogelijkheden.

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door JannekeT »

Heel begrijpelijk dat je huiverig bent.. maar kijk uit.. want na schade is herstel nog moeilijker. Wij zaten, door te laten actie, met een uitgevallen 6jarige (te laat erkende, onderpresterende hb) een handelingsverlegen school over de 4 jarige (uhb)en een opstandige (u?hb) peuter.. en daarnaast beiden nog een pittige baan.. bijna onmogelijke combi. Maar je moet!

Onze 6 jarige werd geweigerd op voltijd hb toen school eenmaal aangaf hem niet te kunnen bieden wat hij nodig had .. ze zeiden steeds zooooo veel ervaring te hebben met hoogbegaafden. En leraren kunnen dingen erg goed overbrengen. Dus ik geloofde het. (inmiddels weet ik dat meer kinderen op deze school uitgevallen zijn).
Maar voltijd hb weigerde zoon toen ze eenmaal aangaven het niet meer te kunnen;
omdat hij te bijzonder gedrag liet zien en daardoor ook nog de misdiagnose adhd kreeg (inmiddels is hij nog herstellende, zijn z’n tics weg, is aangetoond dat hij toch echt geen adhd heeft maar dit gedrag ontstaan is door niet passend onderwijs)
Dus wees ajb alert.. al denk je dat het niet gaat lukken binnen de hectiek van je gezin.. als je te laat bent is het nog erger… ik hoop zoooooo voor jullie dat school echt weet wat ze doen want mijn ervaring, en daardoor mijn vertrouwen, in reguliere basisscholen is ver beneden peil..
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door JannekeT »

Ohh en heb je deze al gelezen? Vond het zelf een ogen opener.. 30 mrt gaan ze oa hiermee in debat met de 2e kamer.. hopelijk veranderd er iets…

https://hbscholen.nl/rapport/
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door loekie »

Dus wees ajb alert.. al denk je dat het niet gaat lukken binnen de hectiek van je gezin.. als je te laat bent is het nog erger… ik hoop zoooooo voor jullie dat school echt weet wat ze doen want mijn ervaring, en daardoor mijn vertrouwen, in reguliere basisscholen is ver beneden peil..
Alert zijn is inderdaad goed. Ook goed om je te realiseren dat het ook goed kan gaan. Onze oudste scoorde rekende in de kleutergroep op niveau groep 5, startte op 6-jarige leeftijd met redeneren over breuken en procenten en heeft het op een reguliere basisschool gered. Niet geheel zonder problemen (en met veel uitdagingen na schooltijd), maar wel zoveel plezier in rekenen gehouden dat hij uiteindelijk een wiskundige richting op is gegaan en in die richting is afgestudeerd en aan het werk is.

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door JannekeT »

Gelukkig is het bij jullie wel goed gegaan. Het valt of staat met de eigenschappen vh kind en het treffen vd juiste leerkrachten. Ik besef dat wij pech hebben gehad en dat ik daardoor vaak negatief denk.. maar het is zo klote om te weten dat wij niet de eerste zijn en ook zeker niet de laatste.. dus blijf alert.. hopelijk maakt iedereen hierin de juiste keuze. Wist je maar vooraf wat de juiste keuze is
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Over eigenschappen van je kind gesproken. Zoon doet nauwelijks mee in de kleuterklas. Met het thema over water kreeg ik thuis ineens wel verhalen te horen en zag ik hem ineens op foto’s uit de klas, want hij stond vooraan ipv achteraan buiten beeld. Duidelijk een onderwerp dat hem aansprak. Zijn houding bleef wel gesloten op school. Thuis ging hij door met vragen over het riool en de afvalzuivering en de bacteriën. Op school deed hij mee met de afwas en koffie zetten.

We gingen op school proberen of een thema in groep 3 dan wel zou aansluiten. Maar dat bleek onvoldoende. Alles wat verteld werd, ging over hem heen en hij keek alle kanten op behalve richting de juf. Thuis vertelde hij er wel wat over, minimaal, en hij was vooral blij om langer in groep 3 te zijn. Maar dat kan geen doel op zich zijn.

Nu twijfel ik. Is zoon nu een typische kleuter van 4 die vooral geïnteresseerd is in de eigen dingen waarom het formele leren ook nog niet werkt bij kleuters en leren door vrij spel daarom de standaard is? Of ligt het in het karakter van dit kind dat zich sterk interesseert in bepaalde onderwerpen en daar ook heel diep in gaat en andere onderwerpen hem gewoon gestolen kunnen worden? School denkt het eerste en concludeert dat het formele leren nog niet past voor hem (nog te jong), behalve het rekenen. Ik vraag me af of hij volgend jaar ineens wel open gaat staan voor de aangeboden thema’s op school, tenzij het wel te maken heeft met rijping. Voorlopig bieden ze daar niet de leerstof over de verschillende tijdzones en klimaatgebieden aan. Hij hoeft dus niet te hopen op aanbod vanuit zijn eigen interesses.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Hier herken ik dat ook van mijn zoon. Die is heel speels maar heeft ook diepgaande interesses. Ik merk dat hij een stuk meer 'leerbaar' is nu hij ouder is geworden. Op school leek het alsof alles langs hem heen ging, maar ondertussen wist hij alles wat gezegd was al. Hij kwam alleen tot leren als hij zelf in de lead was en vragen stelde.
Wat ik vooral positief zie veranderen is dat hij door school zich veel meer creatief heeft ontwikkeld en dit helpt weer met het laten zien waar hij in zijn hoofd mee bezig is. Hij maakt de meest interessante bouwwerken met knutselen. Hij was toen hij 4 was vooral met techniek en constructies bezig. Toen leek het alsof hij allemaal krastekeningen maakte maar dit waren dan voor hem een soort robots die 'grijpers ' hadden enz.
Op school vind ik het cognitieve aanbod gering, maar sociaal en creatief leert hij nu erg veel.

Ilumen
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Ilumen »

handzeep schreef:
zo 27 feb , 2022 7:03 am
Hier herken ik dat ook van mijn zoon. Die is heel speels maar heeft ook diepgaande interesses. Ik merk dat hij een stuk meer 'leerbaar' is nu hij ouder is geworden. Op school leek het alsof alles langs hem heen ging, maar ondertussen wist hij alles wat gezegd was al. Hij kwam alleen tot leren als hij zelf in de lead was en vragen stelde.
Wat ik vooral positief zie veranderen is dat hij door school zich veel meer creatief heeft ontwikkeld en dit helpt weer met het laten zien waar hij in zijn hoofd mee bezig is. Hij maakt de meest interessante bouwwerken met knutselen. Hij was toen hij 4 was vooral met techniek en constructies bezig. Toen leek het alsof hij allemaal krastekeningen maakte maar dit waren dan voor hem een soort robots die 'grijpers ' hadden enz.
Op school vind ik het cognitieve aanbod gering, maar sociaal en creatief leert hij nu erg veel.
Oh de krastekeningen idd... wat hebben we er daar veel van. Met een heel verhaal erachter. Tegenwoordig krijgen we ze in meerdere kleuren omdat juf zei dat hij meer kleuren moest gebruiken :lol:

ZL vindt zelf dat hij niets leert op school. De leerkrachten weten niet echt (of echt niet?) wat ze moeten doen en focussen op de verkeerde punten ("afwijkend" gedrag, dus er moet wel iets mis zijn met...). We hebben gelukkig recent contact gehad met de IB-er en die gaat er mee bezig. Hopelijk komt daar iets goeds uit.
DL 2012, ZL 2016

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Het is soms ook een hele puzzel, hoor. Wij als ouders hebben hypotheses en de juffen hebben hypotheses en de ib’er heeft hypotheses. Doet mijn zoon niet mee omdat hij gewoon niet geïnteresseerd is in het thema en de kring? En is dat omdat hij het te simpel vindt? Of is hij nog jong in gedrag waarom hij niet mee kan/wil doen en is het een kwestie van rijping? Of mist hij sociale aansluiting omdat hier geen ontwikkelingsgelijken zijn en hij zich onbegrepen voelt en onveilig? Of snapt hij de taal onvoldoende en gaat alles langs hem heen ondanks dat de taalontwikkeling voor zijn leeftijd gemiddeld zou zijn maar voor zijn profiel wel zwak? Wie het weet, mag het zeggen. Met tijd komt raad, zoals in handzeeps voorbeeld.

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door JannekeT »

Misschien proberen te achterhalen wanneer hij afhaakt? Wat dan besproken wordt.. want ons kind leerde 2jaar op school oa wat rood groen blauw is en kende dat al vanaf z’n 2e.. dit bleek schadelijk.. als het komt door verveling; dan moeten ze het onderwijs passender maken.. is het dat niet; dan kun je misschien afwachten..
maar ik zou niet per definitie afwachten; daar hebben wij slechte ervaring mee (zoals je weet)..
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

Kid-explosion
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 nov , 2021 11:10 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Kid-explosion »

laatster tijd, heeft mijn dochter steeds meer te lijden onder haar eigen perfectionisme,
alles moet erg netjes, vooral bij haar deken kan ze helemaal overstuur raken als die niet goed ligt. ook midden in de nacht als ze wakker wordt en het verschoven is.. hebben wij de poppen dansen...
kent iemand dit en heeft tips?
het lijkt namelijk steeds erger te worden.
hoe kunnen wij haar helpen met ontkrachten ... of?...
d van eind 2016 groep 3
zelf autodidact in Nederlands

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Zo, heel herkenbaar! Hier werkt het wel om het (op een rustig moment, niet s nachts) in perspectief te zetten. Wat gebeurd er als je deken verkeerd ligt? Wat gaat er dan mis? Hoe erg is dat?

Soms kwamen er angsten naar boven die ik helemaal niet van te voren had zien aankomen. Zo dacht mijn dochter bijvoorbeeld dat als ze haar broek niet helemaal strak om haar middel deed, dat er dan beestjes naar binnen konden komen.
Maar grenzen stellen hielp ook. S nachts komen ze alleen bij ons als er iets is (wij komen niet naar hen) , en huilen/schreeuwen mag alleen als er iets mis is, zoals dat ze vast zitten bijvoorbeeld. Een verkeerd liggende deken is aan hen om weer recht te leggen. (op een gegeven moment kregen we verzoeken van mijn zoon dat het wel strak om zijn lichaam moest, en toen hij een kriebel had gehad moesten we het weer over doen).
Dit doet mij gelijk denken aan een periode die ik alweer wat was vergeten.
Mijn dochter huilde heel veel en intens, en dan lijkt het bijna harteloos om haar te laten gaan, maar het huilen was ook een uitlaatklep. En door er gelijk naar toe te gaan ontzegden we haar ook dat ze zelf een oplossing ging zoeken. Vooral buitenstaanders helpen meteen als ze huilt, dus dit was ook een methode geworden om iets voor elkaar te krijgen.
Super moeilijk om dat dan weer los te zien van een moment waarop er wel hulp nodig is dit huilen. Op een gegeven moment konden wij aan haar huil herkennen of we er echt op af moesten gaan of niet. Maar ze had er een handje van om vooral in het openbaar zich uit te leven om te huilen. We hebben regelmatig commentaar gekregen wat we haar wel niet aan deden.
S nachts deed ze dit ook, en omdat we een baby hadden die we in slaap wilden houden, gingen we heel snel naar haar toe. Toen we met haar hadden afgesproken dat ze naar ons toe moest komen huilde ze een stuk minder.
Maar dit perfectionisme gaat hij ons ook de hele dag door. Dan zitten de mouwen weer scheef in hun kas, dan wordt de tekening verscheurd omdat er een vouw in is gekomen, enz. Soms bootsen we het zelf in een andere situatie na. Laatst heeft mijn man bijvoorbeeld gekookt en dan gooit hij een stukje paprika naast de pan. En barst dan in 'frustratie' uit. De reacties van de kinderen zijn dan zo mooi! Ik hoor ze dan ons napraten zoals, het geeft niet pap, er is toch nog genoeg eten over? Maar mijn zoons reactie was echt wel heel doordacht: 'Het geeft niet hoor pap, want er zit genoeg vitamine in de rest van de groente en desnoods kunnen we nog een paar dagen zonder eten voordat we dood gaan'.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Kun je een oorzaak of aanleiding achterhalen? Controle willen hebben, komt vaak voort uit een gevoel van onmacht. Het is niet helemaal perfectionisme, maar m’n dochter kan soms in een flow zitten van steeds onrealistischere eisen stellen aan ons. Soms heb ik het pas door als de eisen te gortig worden en realiseer ik me dat dit gedrag al eerder was begonnen. Erkennen dat dochter (met zichzelf) in de knoop zit, helpt hier al de helft. Soms weet ze de aanleiding, soms ook niet. Maar de flow stopt bij erkenning, aandacht voor de behoefte erachter en realisatie bij dochter wat ze nu eigenlijk voor onredelijks aan het doen was.

Kid-explosion
Berichten: 19
Lid geworden op: di 30 nov , 2021 11:10 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Kid-explosion »

Bedankt voor de reacties,
ik ben met haar nog ens gaan zitten en vroeg nog ens waarom, waarop ze zij dat ze dat niet will vertellen... hahaha.. maar toch kwam er iets uit wat leek op dat het en soort stress was... tot nu ging het als en trein op school. Maar sinds haar vriendje verhuisd is, is het moeilijk voor haar. ze heeft heel veel vrienden maar geen beste vriend meer. de twee waren bijzonder zamen.. soort vergelijkbare voorsprong. Meestal speelt ze graag met kinderen 2 jaar ouder, wat dan weer tot rare situaties leidt als ze bij en school vriendje gaat spelen en ik hoor dat er veel ruzies waren want ze alen met de oudere suss/broer wilde spelen... ze vindt ook in zwem less dat er alen maar babys zijn als de 8 jarige ontbreekt... maar kijk vandaag kwam en nieuw kindje in de klas (volgens mij heeft het versneld) en ...ja net als en magneet.. ben benieuwd... moest... wel lachen, dat die kinderen elkaar dan toch zo snell door hebben. ben erg nieuwsgierig hoe dit zich verder ontwikkelt.

tot nu is het even weer rustig geweest met het deken drama.. en dergelijke.. maar ik hou het op oog, met all jullie tips op aanslag :-)
d van eind 2016 groep 3
zelf autodidact in Nederlands

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Fijn dat je er wat aan had en het al een beetje helpt, Kid-explosion.

Hier had ik na de onderzoeken en observaties van zoon nog niet het gevoel dat we hem al voldoende snappen. Vooral de juffen geven aan niet goed te weten hoe ze met hem om moeten gaan, ondanks de tips en adviezen uit eerder onderzoek. De externe hb-expert is al voor hen onderweg, maar ik twijfel of die wel alles dekt, zo gezegd. Ik ben nu een traject gestart voor onderzoek en ondersteuning voor zijn taalontwikkeling. Al vanaf zijn 2e heb ik er twijfels over en iedereen blijft deze twijfels bevestigen en nu hebben we vooral heel erg veel mensen met twijfels. Tijd om uitsluitsel te vinden en vooral ook daarin passende begeleiding, met name voor op school.

Mensen met ervaring hier met de combinatie HB en TOS? Geen dyslectie, het gaat echt om de mondelinge communicatie van spreken/woordenschat en luisterend begrijpen.

Ilumen
Berichten: 52
Lid geworden op: vr 26 mar , 2021 8:30 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Ilumen »

merriedroom schreef:
di 08 mar , 2022 6:28 am
Fijn dat je er wat aan had en het al een beetje helpt, Kid-explosion.

Hier had ik na de onderzoeken en observaties van zoon nog niet het gevoel dat we hem al voldoende snappen. Vooral de juffen geven aan niet goed te weten hoe ze met hem om moeten gaan, ondanks de tips en adviezen uit eerder onderzoek. De externe hb-expert is al voor hen onderweg, maar ik twijfel of die wel alles dekt, zo gezegd. Ik ben nu een traject gestart voor onderzoek en ondersteuning voor zijn taalontwikkeling. Al vanaf zijn 2e heb ik er twijfels over en iedereen blijft deze twijfels bevestigen en nu hebben we vooral heel erg veel mensen met twijfels. Tijd om uitsluitsel te vinden en vooral ook daarin passende begeleiding, met name voor op school.

Mensen met ervaring hier met de combinatie HB en TOS? Geen dyslectie, het gaat echt om de mondelinge communicatie van spreken/woordenschat en luisterend begrijpen.
Waarover heb jij je twijfels m.b.t. de taalontwikkeling?
DL 2012, ZL 2016

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Wat mooi zeg, zo'n gesprek! Lijkt mij ook pittig zo'n verhuizing. Hier heeft onze dochter ook eigenlijk geen aansluiting in de klas. Ze vind iedereen aardig en wil met iedereen spelen, maar het spelen is echt nog naast elkaar en niet op het niveau wat ze met haar broer doet. Er is gelukkig één jongen in haar klas waar dit wel mee kan. Ik hoop alleen dat dit later ook nog blijft, wanneer met meisjes spelen 'echt niet meer kan'.
Kid-explosion schreef:
ma 07 mar , 2022 7:19 pm
Bedankt voor de reacties,
ik ben met haar nog ens gaan zitten en vroeg nog ens waarom, waarop ze zij dat ze dat niet will vertellen... hahaha.. maar toch kwam er iets uit wat leek op dat het en soort stress was... tot nu ging het als en trein op school. Maar sinds haar vriendje verhuisd is, is het moeilijk voor haar. ze heeft heel veel vrienden maar geen beste vriend meer. de twee waren bijzonder zamen.. soort vergelijkbare voorsprong. Meestal speelt ze graag met kinderen 2 jaar ouder, wat dan weer tot rare situaties leidt als ze bij en school vriendje gaat spelen en ik hoor dat er veel ruzies waren want ze alen met de oudere suss/broer wilde spelen... ze vindt ook in zwem less dat er alen maar babys zijn als de 8 jarige ontbreekt... maar kijk vandaag kwam en nieuw kindje in de klas (volgens mij heeft het versneld) en ...ja net als en magneet.. ben benieuwd... moest... wel lachen, dat die kinderen elkaar dan toch zo snell door hebben. ben erg nieuwsgierig hoe dit zich verder ontwikkelt.

tot nu is het even weer rustig geweest met het deken drama.. en dergelijke.. maar ik hou het op oog, met all jullie tips op aanslag :-)
@merriedroom Is zijn taal ook heel afwijkend ten opzichte van zijn klasgenoten?

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Ja handzeep. Hij praat veel langzamer en is op zoek naar woorden om z’n zinnen samen te stellen. Heeft moeite met de juiste zelfstandig naamwoorden aan dingen of situaties te koppelen. Ook het begrijpen gaat moeizaam. Op testen (iq- en logopedie-testen) scoort hij nog binnen normaal, maar dat is wel duidelijk zwak voor de rest van zijn profiel (disharmonisch verbaal/non-verbaal). Ik denk dat hier dus een flinke portie compensatievermogen meespeelt. We gaan dit op aanraden van de gedragsspecialist en ib’er (en mijzelf) verder onderzoeken. En het was al zo’n puzzel om onderwijs passend te krijgen voor hem door zijn flinke asynchroniteit.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Zo, dat klinkt lastig zeg. Lijkt mij voor hem ook frustrerend om zich niet zo goed te kunnen uitten!

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

School staat te springen om extra hulp voor hem, want ze willen heel graag dat ook hij tot bloei komt op zijn niveau(‘s). Nu start de ambulant begeleiding voor hb vanuit het swv en straks mogelijk ook ab vanuit cluster 2 (TOS/doven). School hoopt het, want het beperkt hem in de klas het meest. Nu hij mocht proefdraaien in groep 3 (naast het gestructureerde rekenen) en dat op dezelfde manier mis ging, was ikzelf ook overtuigd van zijn beperking hierin. De grote troost is dat zijn beleving veel blijer en leuker en interessanter is (de verhalen waarmee hij thuiskomt) dan wat de juffen van beide klassen waarnemen. Hij pikt veel meer op dan dat hij daar kan laten zien. Thuis is er veel meer ruimte en tijd om zijn verhaal te doen.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door loekie »

Merriedroom, dat lijkt me inderdaad een lastige combinatie. Begrijp ik goed dat het leren lezen wel al op gang komt? Dat zou een groot voordeel zijn, omdat hij dan ook in aanraking komt met veel woorden en goede zinsopbouw op een visuele manier. Dat kan een impuls geven aan zijn mondelinge taalontwikkeling. Op welke gebieden liggen zijn talenten vooral? Lukt het school om hem uit te dagen met materiaal waarbij zijn denkcapaciteiten worden aangesproken en waarbij hij niet belemmerd wordt door zijn taalontwikkeling? Of nog mooier: kunnen ze zijn talenten inzetten om zijn taalontwikkeling te stimuleren? Ik denk bijvoorbeeld aan het laten maken van een poster over een onderwerp dat hem interesseert met behulp van plaatjes en het samen formuleren van zinnen bij die plaatjes.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Loekie, dank voor het meedenken. Hij leest minimaal E3 en ik hoop inderdaad dat het lezen hem helpt. Zijn talent ligt op rekenen en meetkunde en daarin mag hij al 2 leerjaren vooruit om aan te sluiten bij zijn interesses. Het daagt hem nog niet uit, want hij beheert alles al. Maar het formele werken geeft hem al veel plezier. De ondersteuning in taal is nog minimaal. Ik heb gevraagd of ze al de TOS-tips wilden uitproberen en kijken wat dat doet. Daar stonden ze voor open. Voor de thema’s op school ben ik met hem thuis woordwebben gaan maken sinds vorige week. Daar is hij heel enthousiast over en gaan we mee door. Daarin merkte ik ook meer waar hij mee bezig is. ‘De lente’ gaat bij hem niet primair over babydiertjes maar ‘de zon gaat hoger staan’ en hij was benieuwd naar de gemiddelde temperatuur van de lente. En ‘het eten’ gaat niet als eerste over groente en fruit als wel over ‘voedingsstoffen’ en ‘bloedvaten die het voedsel brengen’. Met wat vragen en hulp komen we samen op de woorden waar hij naar op zoek is. Er zit werkelijk blijkbaar veel meer in zijn hoofd dan hij kan verwoorden.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door loekie »

Wat een goed idee om thuis op die manier samen met hem aan de slag te gaan. Ik kan me voorstellen dat het voor hem heel fijn is dat zijn belangstelling op die manier gezien en gevoed wordt en dat het ook goed is voor de taalontwikkeling.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Zelfs andere ouders komen inmiddels naar me toe omdat ze zich zorgen maken over hoe mijn zoon erbij zit in de kleuterklas, zo ineen gedoken en stil…

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Gisteren een 10 minuten gesprek gehad. Ze had een heel goed rapport maar we hadden het idee dat ze nog niet liet zien wat ze kon. Tijdens het gesprek vertelde de juf dat ze zag dat mijn dochter cognitief nu al in groep 3 kan zitten maar dat ze heel afwachtend is in de groep. (We hebben niet gesproken over versnellen, wij waren vooral benieuwd of ze aansloot.) Mijn dochter kijkt eerst af voordat ze iets zelf gaat doen. Als ze het doet doet ze het wel in één keer goed. Er zijn voor haar boekjes opgehaald die ze zelf mag pakken om te lezen maar dit doet ze niet uit eigen initiatief. Als de juf er naar vraagt doet ze dit wel. Ook tijdens kring gesprekken geeft ze geen antwoord op een vraag terwijl de juf weet dat ze het antwoord al lang weet.
De hele dag wil ze het liefst activiteiten doen waar de juf ook bij betrokken is. Herkennen jullie dit? Wij vroegen ons af wat we er mee kunnen. De juf gaf aan dat we thuis kunnen oefenen met initiatief nemen, maar we hebben gelijk geobserveerd en dit doet ze thuis wel heel veel. Een ander voorstel was om haar een taak te geven waar ze zelf verantwoordelijk voor is. Ik vind dit wel een goede maar ik ben nog niet zo creatief om iets te verzinnen :). De juf had het over tafel dekken, maar niet alle spullen zijn voor haar binnen bereik, en eigenlijk vinden we dat niet zo handig als we aan het koken zijn (Ze mag wel regelmatig tafel dekken, maar het gaat om een activiteit die ze zelf altijd mag oppakken uit eigen initiatief).
Nou ja, het was in ieder geval een goed gesprek. Daar ben ik erg blij mee, de juf probeert ook van haar kant mijn dochter uit te dagen en te betrekken bij activiteiten en dat is fijn om te horen.

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Halve mandarijn »

Misschien is dit een leuke verantwoordelijk:

Mijn zoon houdt pannenkoekplantjes. Hij heeft nu 3 plantjes en hij moet ze verzorgen. Hij houdt in de gaten wanneer ze water nodig hebben en knipt de lelijke blaadjes eraf. Ik help nog met het afsnijden van een stekje, maar verder niet. Soms gaat er weleens iets dood.

Maar het is ook weer moestuintjes tijd.

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door handzeep »

Ah,.dat is zeker een leuke! Die heeft ook weinig afbreukrisico

Faya
Berichten: 61
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Faya »

Plantjes verzorgen is inderdaad een leuke taak voor die leeftijd. Wij zijn in onze vensterbank allerlei kruiden en dergelijke aan het opkweken en het is onze vijfjarige die ze elke ochtend trouw water geeft. Als ze dat leuk vindt, zou ze dat misschien ook als taakje in de klas kunnen krijgen? Gesteld dat er plantjes in de klas zijn natuurlijk. Zomaar een ideetje, maar misschien helpt het haar om ergens voor verantwoordelijk te zijn en als je eenmaal zelf plantjes durft water te geven, is het misschien ook makkelijker om ergens anders op af te stappen?
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door merriedroom »

Mijn zoon kan lezen en groeit daarin heel snel. Hij vindt lezen ook heel leuk om te doen. Een half jaar geleden begon hij met hakken en plakken, een maand later las hij korte woordjes zonder hakken, een maand of twee daarna schatte de ib’er in dat hij eind groep 3 niveau las en nu leest hij met gemak M4 en met iets meer moeite m5.

Wat ik wel merk is dat hij makkelijker de moeilijkere zinnen leest, omdat die beter lopen dan de (te) makkelijke zinnen uit bijvoorbeeld m3-boekjes. Bij een (voorlees)prentenboek werden bijvoorbeeld de zinnen eigenlijk foutief en geforceerd kort gemaakt met veel punten. Waarschijnlijk om het makkelijker te maken om het voor te lezen. Maar als je goed begrijpend leest, vormen zo drie korte zinnen eigenlijk een langere zin met hoogstens een komma halverwege. Zoon leest zo’n stukje tekst ook alsof het een lange zin is met een komma in plaats van drie punten.

Nu ben ik benieuwd of het moeilijker (technisch) lezen van lagere leesniveaus ervoor kan zorgen dat school straks vaststelt dat zoon op een lager technisch niveau leest dan hij stiekem doet. Op zich is het denk ik geen probleem als hij op school straks (start groep 3) op een lager leesniveau uitkomt, maar hij mist dan wel de kans om natuurlijker lopende zinnen te kunnen lezen. Hebben jullie hier ervaring mee bij jullie eigen kinderen? Hoe verliep dat op school?

Faya
Berichten: 61
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Faya »

Is het erg als een kind aan het eind van groep 2 de S nog in spiegelbeeld schrijft? Volgens de juf moeten we er thuis mee gaan oefenen, maar ik heb de schrijfschriftjes van groep 3 gezien en dan gaan ze alle letters nog tig keer overtrekken. Ik zie het nut dus niet zo... Maar ik laat me graag corrigeren 🙂
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Halve mandarijn »

Wat ik begrijp is dat kinderen in de kleuterklas 16 letters moeten kennen en 12 daarvan kunnen schrijven. Dus een s in spiegelbeeld zou niet een probleem moeten zijn denk ik waar je thuis mee zou moeten gaan oefenen.

Maar als je toch wil gaan oefenen is de letter in slagroom of scheerschuim op een placemat spuiten heel leuk. Je kind kan hem dan met zijn vingers overtrekken. Of bijvoorbeeld met een stok in het zand of bouwen met Duplo/Lego. Het hoeft niet perse op papier met pen of potlood te zijn.

Maar volgens mij genoeg juffen op dit forum om een kundig antwoord van te krijgen.

Ollie
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:50 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Ollie »

Voor zover ik weet geeft het spiegelen van letters aan dat het kind nog niet volledig gelateraliseerd is, wat op deze leeftijd volstrekt normaal is. Ik vraag me af waarom de juf het nodig vindt om daar thuis op te oefenen. Daar zou ik toch eens naar vragen.

Faya
Berichten: 61
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2021/2022

Bericht door Faya »

Bedankt voor de reacties. Ik had al het idee dat het voor deze leeftijd heel normaal is. De oudste spiegelde in groep 3 ook nog sommige letters, dat was toen iets om een beetje in de gaten te houden, maar daar hoefden we thuis niets mee te doen.
Ik zal de juf eens vragen naar de reden. Misschien is ze gewoon extra alert omdat dochter een erg jonge leerling is (5 geworden in januari - en tot een paar jaar geleden hanteerde school de oktobergrens nog, dus zo jong naar groep 3 zijn ze niet zo gewend).
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Plaats reactie