HB en ADHD

Voor groep 1 en 2 (Nederland) en laatste twee kleuterklassen (België)
Plaats reactie
Jackie1620
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:00 pm

HB en ADHD

Bericht door Jackie1620 »

Beste allemaal,

Ik vroeg me af wie van jullie ervaring heeft met de combi ADHD en HB? Mijn zoontje vertoont al vanaf erg jong kenmerken van ADHD. Ook vermoedden wij een ontwikkelingsvoorsprong. School heeft (nu groep 1) zeer adequaat gereageerd en hem getest. Daar kwam HB uit (TIQ: 140). Echter is hij nog steeds zeer impulsief en hyperactief, iets wat zich niet alleen afspeelt op school. School wil graag versnellen, voor mij voelt dit nog te vroeg. We zijn erg zoekende en op zoek naar ervaringsdeskundigen ;)
Laatst gewijzigd door Jackie1620 op zo 07 mar , 2021 6:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: HB en ADHD

Bericht door Paula »

Alleen een hoog IQ moet niet de reden zijn om te versnellen. Dat doe je omdat er meer factoren meespelen die erop duiden dat een kind niet op z'n plek is in de huidige groep. Misschien is dat bij jullie ook het geval, dat kan ik uit jouw post niet opmaken. Ik denk dan aan
- meer uitdaging nodig, uitdaging die níet in de huidige groep geboden kan worden (er is best veel mogelijk in de kleutergroep, ook voor een kleuter die al bezig is met lezen en rekenen).
- geen aansluiting met leeftijdsgenootjes maar wel met oudere kinderen.
- sociaal en emotioneel een voorsprong (wat je meestal terugziet in het gebrek aan aansluiting,verwachtingen van vriendschap, manier van spelen, onderwerpen van gesprek, interessegebieden).

Daarnaast kijk je ook naar de motorische ontwikkeling en de schoolrijpheid. Kan hij omgaan met uitgestelde aandacht? Kan hij langere tijd achter elkaar stilzitten? Is hij fysiek al klaar voor het schrijfonderwijs? Is hij rijp voor het formeel leren uit boekjes en in schriftjes?

Sowieso vind ik altijd dat er éérst andere dingen geprobeerd moeten en dat er heel goed naar het kind gekeken moet worden voordat je een jonge kleuter gaat versnellen. Want een grote voorsprong op jonge leeftijd wil niet per se zeggen dat het kind in kwestie al klaar is voor het echte schoolgebeuren. Op deze leeftijd gebeurt leren immers nog grotendeels spelenderwijs.
Dat gezegd hebbende: ik ken jouw kind niet en ik weet niet wat school al geprobeerd heeft. Als alle voor- en nadelen zijn bekekenen en als school een gedegen plan heeft liggen voor ná de versnelling (want met versnellen alleen ben je er nog niet) dan kan een versnelling soms wel de juiste beslissing zijn.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: HB en ADHD

Bericht door loekie »

ADHD en HB kan zeker samen voorkomen, maar het is ook belangrijk om te weten dat een deel van de hoofbegaafde kinderen erg veel energie hebben, snel kunnen schakelen, snel kunnen denken en daardoor druk over kunnen komen.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: HB en ADHD

Bericht door Vlinder42 »

Wat is hun voorstel? Hij zit nu in groep 1. Willen ze hem dan nu in groep 2 zetten en na de zomer naar groep 3?

Ik denk dat het goed is om niet alleen te kijken naar die score, maar ook naar dingen zoals wanneer is hij jarig. Als hij bv in nov of dec jarig is, dan scheelt dat nauwelijks met de andere kinderen als hij overstapt, terwijl als je kind in augustus jarig is, dan is hij nu sowieso al een van de jongsten.
Ik zou ook kijken naar heeft hij het naar zijn zin in de kleuterklas. Je kunt slim zijn en toch van spelen houden. Groep 3 is heel saai, zeker als je slim bent. Alles draait dan om leren lezen en dat gaat voor een slim kind heel langzaam. Er zijn ook mensen die kiezen voor zo lang mogelijk bij de kleuters blijven en dan groep 3 overslaan.
En de aansluiting met andere kinderen is ook belangrijk. Heeft hij vriendjes? Vindt hij het leuk om met hen te spelen? Speelt hij vooral met de jongere kindjes of meer met de oudere? Gaat hij nu graag naar school of verveelt hij zich?
En het hangt ook van de juf af. Heeft hij een juf die het aan kan om hem meer aan te bieden bij de kleuters?

Als hij echt adhd heeft, dan gaan de impulsiviteit en hyperactiviteit niet zomaar weg. Dat blijft. In groep 3 moet je heel veel in je bankje zitten en wordt er veel minder buiten gespeeld dan bij de kleuters. Als je dan ook al kan lezen of je leert dit heel snel, dan wordt het heel moeilijk om je aandacht erbij te houden. Wat kan leiden tot veel storend gedrag in de klas. Ik zou ook je eigen gevoel dat het te vroeg is, serieus nemen.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: HB en ADHD

Bericht door Axator »

Qua versnellen: Cognitief is een ding, maar vergeet niet het sociaal emotionele deel. De mijne is jong doorgeschoven (eind december jarig). Hij was cognitief echt klaar voor groep 3, maar sociaal emotioneel was een ander verhaal. We hebben echt lopen wikken en wegen wat slim was. Uiteindelijk wel groep 3 gekozen, tegen het advies van de juf in, omdat hij cognitief wel heel hard ging en ik deze juf dat in groep 2 niet zag oplossen. Dat SE probleem leek wat mij betreft minder groot dan de kans op cognitieve problemen. Zijn vriendinnetjes bleven wel achter bij de kleuters, maar hij is bij 2 slimme jongens in groep 3 gezet en daarmee heeft hij al jaren een vriendschap op niveau.

Mijn zoon kwam wel in combiklassen. Dus 3-4-5, daarmee was groep 3 lastig, maar daarna 2 jaar niet de jongste en dus ook de kans om op te trekken met iets jongere kinderen. Nu groep 6 met 7&8, dat is ook wel even lastig met (bijna) pubers, maar het geeft hem ook wel weer een boost om het sociaal emotionele naar een hoger niveau te komen. Cognitief zou hij nog wel vooruit kunnen, maar dat is dus SE echt een slecht idee. En deze keer valt de keuze op het SE verhaal, omdat daar meer kans op problemen is.

En druk is de mijne ook. Maar wat wil je, als je hoofd 100 keer zo snel gaat, dan geeft dat ook impulsen aan het lijf. Bij hem ook heel erg in veel kletsen. In de kleuterklas was ook niet zoveel om echt op te focussen en een klas vol, dus dan wordt je een stuiterbal. Juist groep 3 hielp, omdat hij daar de stof op beter niveau kreeg. Dan moest hij wel focussen en verdween het drukke gedrag deels.. Ik zie ook dat hij soms druk is, maar ook wel rust in zijn kont heeft als hij een goed boek heeft, of gefocust bezig is met iets. ADHD is dat dus niet, alleen kenmerken, maar met een andere oorzaak..

Jackie1620
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:00 pm

Re: HB en ADHD

Bericht door Jackie1620 »

loekie schreef:
zo 07 mar , 2021 9:58 pm
ADHD en HB kan zeker samen voorkomen, maar het is ook belangrijk om te weten dat een deel van de hoofbegaafde kinderen erg veel energie hebben, snel kunnen schakelen, snel kunnen denken en daardoor druk over kunnen komen.
Ja, dat klopt! Daardoor heb ik ook heel lang getwijfeld waar het aan zou kunnen liggen.. Echter vertoont hij van baby af aan al erg hyperactief en impulsief gedrag. Het is niet alleen op school. Ook bij de sport, thuis en op drukke verjaardagen. Vooral het impulsieve is erg kenmerkend bij hem.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: HB en ADHD

Bericht door Paula »

Als je wil versnellen zijn er meer dingen mogelijk dan gewoon vervroegd naar groep 3 doorschuiven. Want daarmee los je het probleem meestal niet op. In de kleuterklas kun je ook verrijken, Loekie heeft daar op het vorige forum over geschreven. Je kunt fysiek versnellen, of alleen in de stof. Je kunt ervoor kiezen een kind dat goed in de groep ligt nog wat langer in die groep te houden door de aangeboden leerstof aan te passen (compacten, verrijken, versnellen in de stof). Of je kunt kiezen voor een eigen traject waarbij de jaarlagen helemaal worden losgelaten. Alles valt of staat met de bereidheid en (on)mogelijkheden van school maar zeker ook met de flexibiliteit en creativiteit van de individuele leerkracht. En niet te vergeten met de leer- en ontwikkelbehoefte van je kind.

Ervaring met mijn eigen kinderen:
Groep 1 en 2 waren voor oudste niet echt een probleem omdat ze erg van knutselen en fröbelen hield. Lezen deed ze thuis. Ze kwam lezend en rekenend groep 3 binnen. Daar zat ze al snel in het plusgroepje. Aansluiting had ze er niet. Ze heeft groep 3 en 4 in één jaar gedaan. Later deed ze groep 6-7-8 in twee jaar, met een eigen programma. Cognitief was ze in groep 7 klaar, sociaal en emotioneel was de stap naar het VO voor haar toen te groot. Ze werkte graag alleen en voor haar was een heel eigen programma een uitkomst.
Jongste deed groep 1 en 2 in één jaar, groep 3 en 4 in één jaar, werd door school daarna in groep 4 geplaatst met de stof van groep 5 omdat ze hem te jong vonden om nog een keer te versnellen :roll: en ging na één maand groep 5 door naar groep 7 (kun je het nog volgen? :mrgreen: ). Hij deed groep 7 en 8 'gewoon' met heel veel aanpassingen, waaronder 3 dagen per week naar school ipv 5. Hij vond het verschrikkelijk om alleen te werken, hij had behoefte aan samenwerken en samen leren. Omdat hij ook sociaal én emotioneel zijn kalenderleeftijd ver vooruit was, was voor hem 3x versnellen passend. In groep 8 had hij voor het eerst het gevoel dat hij erbij hoorde.
Beide kinderen hadden elk schooljaar aanpassingen nodig. Compacten en verrijken, externe verrijkingsklas. Halverwege zijn we van basisschool gewisseld. En als ik heel eerlijk ben, was dat allemaal niet genoeg maar het was het hoogst haalbare. Wij zorgden thuis voor uitdaging in de vorm van spelletjes, lezen, dingen uitzoeken, museabezoeken, peercontacten.

Jackie1620
Berichten: 5
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:00 pm

Re: HB en ADHD

Bericht door Jackie1620 »

Paula schreef:
ma 08 mar , 2021 5:36 pm
Als je wil versnellen zijn er meer dingen mogelijk dan gewoon vervroegd naar groep 3 doorschuiven. Want daarmee los je het probleem meestal niet op. In de kleuterklas kun je ook verrijken, Loekie heeft daar op het vorige forum over geschreven. Je kunt fysiek versnellen, of alleen in de stof. Je kunt ervoor kiezen een kind dat goed in de groep ligt nog wat langer in die groep te houden door de aangeboden leerstof aan te passen (compacten, verrijken, versnellen in de stof). Of je kunt kiezen voor een eigen traject waarbij de jaarlagen helemaal worden losgelaten. Alles valt of staat met de bereidheid en (on)mogelijkheden van school maar zeker ook met de flexibiliteit en creativiteit van de individuele leerkracht. En niet te vergeten met de leer- en ontwikkelbehoefte van je kind.

Ervaring met mijn eigen kinderen:
Groep 1 en 2 waren voor oudste niet echt een probleem omdat ze erg van knutselen en fröbelen hield. Lezen deed ze thuis. Ze kwam lezend en rekenend groep 3 binnen. Daar zat ze al snel in het plusgroepje. Aansluiting had ze er niet. Ze heeft groep 3 en 4 in één jaar gedaan. Later deed ze groep 6-7-8 in twee jaar, met een eigen programma. Cognitief was ze in groep 7 klaar, sociaal en emotioneel was de stap naar het VO voor haar toen te groot. Ze werkte graag alleen en voor haar was een heel eigen programma een uitkomst.
Jongste deed groep 1 en 2 in één jaar, groep 3 en 4 in één jaar, werd door school daarna in groep 4 geplaatst met de stof van groep 5 omdat ze hem te jong vonden om nog een keer te versnellen :roll: en ging na één maand groep 5 door naar groep 7 (kun je het nog volgen? :mrgreen: ). Hij deed groep 7 en 8 'gewoon' met heel veel aanpassingen, waaronder 3 dagen per week naar school ipv 5. Hij vond het verschrikkelijk om alleen te werken, hij had behoefte aan samenwerken en samen leren. Omdat hij ook sociaal én emotioneel zijn kalenderleeftijd ver vooruit was, was voor hem 3x versnellen passend. In groep 8 had hij voor het eerst het gevoel dat hij erbij hoorde.
Beide kinderen hadden elk schooljaar aanpassingen nodig. Compacten en verrijken, externe verrijkingsklas. Halverwege zijn we van basisschool gewisseld. En als ik heel eerlijk ben, was dat allemaal niet genoeg maar het was het hoogst haalbare. Wij zorgden thuis voor uitdaging in de vorm van spelletjes, lezen, dingen uitzoeken, museabezoeken, peercontacten.
Jeetje, wat een pad hebben jullie al bewandeld. De orthopedagoog gaf aan ook dat het een weg wordt die je per jaar opnieuw moet bekijken. Ik denk dat ik daar ook berusting in moet vinden. Het stukje ADHD (niet officieel vastgesteld, maar in elk geval zijn de kenmerken hyperactiviteit en impulsiviteit sterk aanwezig) maakt het lastig waardoor ik twijfel aan de juiste route.

Heel erg bedankt voor je bijdrage en ook die van de rest. Het helpt mij enorm..

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: HB en ADHD

Bericht door boom »

Dat school wil gaan versnellen lijkt me een teken dat ze zich geen zorgen maken over de hyperactiviteit? Op een stoel zitten met een werkje dat aansluit bij zijn niveau, lukt hem dat? Wat waren daarin de observaties van de tester?

Hier ook een hyperactieve zoon (middelbare school), maar uiteindelijk alleen hoogbegaafd, geen ADHD. Wel lang gedacht hoor, dat hij misschien ook ADHD had, maar dat bleek niet zo te zijn. Dat zat hem in de impulsbeheersing die hij wel heeft en ook al had op jongere leeftijd. Die hyperactiviteit is bij hem heel erg merkbaar als hij onder zijn niveau wordt aangesproken of iets moet doen dat hem totaal niet interesseert. Dan kan hij echt geen moment op een stoel blijven zitten. Dat heeft hem zijn hele schoolloopbaan parten gespeeld. Hoe gaat dat bij jouw zoon? Kan hij zich in enige mate concentreren?
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Plaats reactie