Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Voor groep 1 en 2 (Nederland) en laatste twee kleuterklassen (België)
Plaats reactie
boom
Site Admin
Berichten: 254
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door boom »

.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌲

Gebruikersavatar
Al dansende
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:01 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door Al dansende »

Goed idee om de kleuterklassen samen te voegen.

Mijn dochter zit nog steeds thuis. Hopelijk zijn er na de vakantie weer wat ontwikkelingen. Tot nu toe gaat het 'urgent' vinden van een passende onderwijsplek zeer langzaam. :(

Ik heb dan ook geen zicht op waar en in welke groep we volgend schooljaar beland zijn.

Hoe is het met de andere kleuters?

Al Dansende
Al Dansende
Moeder van
Dochter Juni 2016 - uHB (inschatting echa-specialist)
Verrassing April 2021 (houdt van bewegen)

Lynn86
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 12 mar , 2021 10:38 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door Lynn86 »

Hier een kleuter die 8 februari is gestart en waarvoor we deze week al voor "op gesprek" mochten komen.

Ze hebben een cito afgenomen om zijn startpunt te bepalen. Rekenen krijgt hij nu op niveau groep 1 aangeboden, taal op niveau groep 2. Geen idee wat ze met rekenen op school exact moeten doen en toetsen maar het (t)huiswerk van de afgelopen twee maanden vond hij saai en makkelijk en hetgeen wat juf zegt wat hij niet kan dat doet hij thuis eigenlijk prima.

Verder hebben ze qua zijn gedrag wel hun handen vol aan hem en schaam ik me af en toe dood voor zijn gedrag als hij iets weer met zijn handen oplost ipv met zijn mond.
Maar goed, hij ligt wel prima in de groep, lijkt nu nog blij als hij thuiskomt en gaat met goede zin naar school.

Lijkt me erg heftig als er geen plekje is waar je kind zich fijn en op de plek voelt. Inmiddels al wat gevonden?

Gebruikersavatar
Al dansende
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:01 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door Al dansende »

Hoi Lynn,

Hoop dat het bij jullie goed blijft gaan in de kleutergroep. Was dat gedrag er thuis ook al, of speelt dat nu opeens op?

Het gedrag van onze dochter veranderde toen ze naar school begon te gaan, zowel daar als thuis.

Ook deed ze heel lang over werkjes die te simpel waren. Wat er om haar heen gebeurde was dan veel interessanter.

Hier nog geen uitzicht op een onderwijsplek.
Er is besloten dat er eerst onderzocht moet worden of er nog iets anders speelt dan alleen HB+ een niet passende plek, dat haar gedrag veroorzaakt. Voordat er een school is die het met haar aandurft. Daar staan we nu voor op de wachtlijst.
Dit heeft ook te maken met het eventueel loskrijgen van geld voor extra ondersteuning voor op de school.
Echter hoe langer ze thuis is , hoe meer we ons lieve meisje terug zien komen, hoe minder ik denk dat er iets achterliggends is.

We hopen intussen dat het weer verbeterd en de parken en musea weer eens open gaan. Dan kunnen we haar hier thuis weer optimaal in haar ontdekkingszin voeden.
Alleen de behoefte met andere kinderen te spelen blijft een probleem. Alle activiteiten om met peers in aanraking te komen, liggen op het moment natuurlijk ook stil.


Al Dansende
Al Dansende
Moeder van
Dochter Juni 2016 - uHB (inschatting echa-specialist)
Verrassing April 2021 (houdt van bewegen)

Lynn86
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 12 mar , 2021 10:38 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door Lynn86 »

Hoi Al dansende,

Het gedrag van mijn zoontje is het laatste jaar wel "moeilijker" geworden. Ik denk de combinatie van een veranderde thuissituatie (geboorte van broertje), de veranderingen/onduidelijkheid door de corona(geen zwemles, mensen niet kunnen zien, uitjes die niet door gaan, uitstel van school etc), en hij zit op het moment niet zo lekker in zijn vel. Dus nee, zijn gedrag is mij niet helemaal vreemd alleen thuis heb ik er invloed op en ben ik er om bij te sturen, nu moet hij het "zelf" doen. En verbaal is hij b.v. super sterk alleen emoties reguleren en omzetten in woorden vind hij nog erg lastig. En ik heb wel het idee dat zijn frustraties toe beginnen te nemen, ben er alleen nog niet achter waardoor dit komt helaas. Vanmorgen was school weer stom, waren de kinderen niet leuk en had hij geen vrienden maar dat kan morgen weer helemaal anders zijn.

Maar goed, school gaat hem aanmelden voor Intraverte zodat hij begeleiding krijgt bij o.a. het omgaan met leeftijdsgenoten en van daaruit gaan we wel verder kijken. Ik ben in ieder geval blij dat ze hem zien op school en dat we in gesprek zijn met elkaar.

Wat moet dat frustrerend zijn dat het allemaal zo lang moet duren. Heeft school een bepaald idee wat er verder zou moeten spelen bij jullie dochter behalve HB+?
Eigenlijk best bijzonder dat ze het niet aandurven zonder verdere onderzoeken. Want zonder diagnose geen geld voor extra ondersteuning dan? Neem aan dat er toch ergens een school moet zeggen dat ze welkom is, met of zonder diagnose en dus met of zonder extra geld.

Ik hoop ook dat alles snel weer open gaat en we er lekker op uit kunnen. En dat jullie dochter snel weer het lieve meisje is wat lekker in haar vel zit.
Laatst gewijzigd door Lynn86 op ma 15 mar , 2021 8:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 132
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door Vlinder42 »

Al dansende, waarom kan ze niet naar school dan? Zou ze ook niet bijv een paar ochtenden naar school kunnen, zodat ze in elk geval andere kinderen heeft om mee te spelen?
Moeder van 2 meiden op de basisschool

Gebruikersavatar
Al dansende
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:01 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door Al dansende »

Hoi Lynn en Vlinder,

@Lynn: wat fijn dat school zo vroeg meedenkt en iets geregeld heeft dat hem zou moeten helpen sociaal meer aansluiting te krijgen.

Wat betreft de situatie van mijn dochter wil ik hier ( in het publieke deel van het forum) niet te veel in detail gaan, want dan wordt het te herkenbaar.

Kort gezegd gaat ze niet naar haar huidige school omdat alle betrokkenen het er in ieder geval over eens zijn dat dàt niet goed voor haar is.

Het regionaal samenwerkingsverband is inderdaad verantwoordelijk voor het vinden van een passende onderwijsplek, maar zij kunnen een nieuwe school niet dwingen een leerling aan te nemen.

De school meest passende / enige optie , heeft vragen over haar behoeften, vragen die op het moment niet beantwoord kunnen worden. Zij willen die eerst beantwoord hebben voor mijn dochter bij hun start, zodat ze meteen vanaf dag één een goed aanbod kunnen regelen. Aan de ene kant is dit frustrerend, aan de andere kant ook wel begrijpelijk, gezien hoe snel ze op haar vorige school uit viel, er is niet veel tijd om zaken aan te passen 'tijdens de rit'.

Er zijn verschillende zaken die onderliggend aan de hand zouden kunnen zijn, geen past precies, echter dat kan zijn omdat het HB de uitingsvorm beïnvloed. Het gedrag past echter ook nog steeds in het creatief uitdagende HB profiel, maar dan wel behoorlijk extreem.

Ook al zou er niets meer aan de had zijn dan de al bekende HB, dan nog is er een persoonlijke leerlijn nodig, (bovenop het bij die school al bestaande HB aanbod.) aangezien een deel van het probleem mijn dochters asynchroniteit is; haar ontwikkelingsleeftijden zijn momenteel tussen de 4 en 8 jaar. En op het moment is ze nog niet schoolrijp. (Dat wil zeggen nog niet klaar voor het schoolse leren dat begint in groep 3.)

Op het moment is de situatie thuis stabiel.
Oh en ZWEMLES mag weer!!!! :banan: :banan: :banan:

Groetjes,
Al Dansende
Al Dansende
Moeder van
Dochter Juni 2016 - uHB (inschatting echa-specialist)
Verrassing April 2021 (houdt van bewegen)

Lynn86
Berichten: 4
Lid geworden op: vr 12 mar , 2021 10:38 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door Lynn86 »

Hoi Al dansende,

Fijn dat het ondanks alles wel stabiel is thuis. Jullie casus klinkt als een behoorlijke uitdaging!
Laten we hopen dat het snel beter weer word en we weer wat mogen gaan doen buiten de deur :) En jullie natuurlijk snel meer duidelijkheid hebben.

Cindy
Moderator
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:31 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door Cindy »

@Aldansende: ik ken je verhaal niet goed genoeg, dus misschien heb je het ooit al eens geschreven, maar worden jullie/school door een externe geholpen met het vinden van die passende plek? Wij hebben ooit met mijn zoon op zoek gemoeten naar een passende plek (dat was al op het vo, dus lijkt niet direct vergelijkbaar), maar mijn ervaringen daarmee waren best negatief. Er was iemand van het samenwerkingsverband betrokken, maar eigenlijk praatte die persoon vooral met de school mee. Bovendien werden er veel dingen als waarheid verteld die gewoon niet klopten. Zo kreeg ik destijds bijvoorbeeld te horen dat kinderen alleen in de zomervakantie van school mochten wisselen. Dat is maar een voorbeeld, maar zo waren er veel. Iedere keer leek er ook niets mogelijk.

Destijds heb ik een onderwijsconsulent ingeschakeld. Heb jij zoiets al overwogen? Hier was het prettig om er een neutraal persoon bij te hebben.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door Paula »

@Cindy: Wat vervelend dat jullie zo'n negatieve ervaring hebben. Wij hebben de inmenging van het samenwerkingsverband (basisschool) juist als positief ervaren. Eén van de medewerkers was gespecialiseerd in hb, hij dacht actief mee over alternatieven, stelde kritische vragen aan de eigen school en zette ons op een positieve manier aan het denken.
Ik ben bang dat dit dus hetzelfde is als met leerkrachten en scholen: de ene is de andere niet. Lastig is alleen dat je kind geen experiment is, je wil in één keer de juiste ondersteuning inzetten, niet eerst moeten proberen. In die zin kan een onderwijsconsulent inderdaad een goede optie zijn.

Cindy
Moderator
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:31 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door Cindy »

@Paula: het negatieve loopt helaas wel wat verder dan 1 ervaring. Wat mij vooral opvalt is dat hoe meer ik te weten kom over bijvoorbeeld rechten en plichten, hoe meer ik zie dat dat bij de gesprekspartner minder bekend is. Vaak zijn ze vooral op de hoogte van regionale afspraken en niet zo zeer van de wettelijke rechten en plichten. En voor wat samenwerkingsverbanden heb je gelijk. Sinds de invoering van Passend Onderwijs zijn de samenwerkingsverbanden opnieuw ingericht en zij zijn behoorlijk vrij in hoe ze een en ander inrichten. Zo had het samenwerkingsverband waar ik over sprak medewerkers die letterlijk in de school zaten en daardoor meer met de school mee konden praten en minder naar buiten keken. Je hebt ook samenwerkingsverbanden meer op afstand en met bijvoorbeeld veel expertise. Ik wilde dus sowieso ook niet stellen dat je er niets aan hebt.

Wel denk ik dat je in een situatie zoals die hier is omschreven baat zou kunnen hebben bij een onafhankelijk iemand als een onderwijsconsulent. Natuurlijk kun je ook zelf iemand inschakelen en dat is zeker fijn, alleen kan het zijn dat school zo iemand ziet als iemand die bij jou hoort. Onderwijsconsulenten zijn gratis en willen ook echt neutraal blijven. Bij ons heeft dat destijds niets opgeleverd, omdat de scholen in de regio helaas nogal stug waren, maar de onderwijsconsulent heeft kennis van de scholen in de omgeving en ook van de zorg die ze kunnen leveren. Ook zijn ze goed op de hoogte van die rechten en plichten. Ik ben blij dat het kind van Aldansende nog lekker jong is, maar voor niemand is het fijn om zolang zoekende te zijn. Zelf voelde ik me destijds ook wel eens aan het lijntje gehouden en ik las dat Aldansende het ook al had over de zomervakantie, dat begrijp ik vanuit de situatie helemaal, je kunt niet sneller gaan dan het systeem, maar juist daar kan de onderwijsconsulent ook mee helpen.

Gebruikersavatar
Al dansende
Berichten: 17
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:01 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door Al dansende »

Beste Cindy en Paula,

Onze ervaring met de betrokken personen is over het algemeen goed.

Eigenlijk is iedereen het ook over de oplossing eens, echter deze optie is er niet meer in onze omgeving.
Wegbezuinigd :censor:

Er word dus gezocht hoe aan haar behoefte te voldoen met de opties die er wel zijn. Dat is geen standaard traject, maar maatwerk. Dus dat kost tijd om te regelen. Deel ervan is uitzoeken wat ze precies nodig heeft.
Als ouders willen wij ook dat alles zo goed mogelijk geregeld wordt. De in korte tijd door mijn dochter opgelopen school schade was heftig, zowel voor mijn kleuter om te beleven, als voor ons om mee te dealen als gezin. We willen voorkomen nog een keer in zo'n situatie te komen. We zijn er dus heel erg blij mee dat ons niet iets wordt opgedwongen dat niet goed past.

De puzzel stukjes vallen langzaam op hun plaats.
Deel van de puzzel komt van onze UHB specialist. Deze kan echter alleen adviseren en onze dochter coachen. Er moet ook een geschikte groep zijn en een docent die haar goed kan opvangen. (En weet wat 'goed' in haar geval betekent.)

Het blijft frustrerend dat wat we nodig hebben er niet meer is. Ook omdat het me sterk lijkt dat er in de regio niet meer gevallen zoals de onze zijn, het is hier dichtbevolkt genoeg.

Groetjes
Al Dansende
Al Dansende
Moeder van
Dochter Juni 2016 - uHB (inschatting echa-specialist)
Verrassing April 2021 (houdt van bewegen)

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door Paula »

Cindy schreef:
di 16 mar , 2021 12:12 pm
Wat mij vooral opvalt is dat hoe meer ik te weten kom over bijvoorbeeld rechten en plichten, hoe meer ik zie dat dat bij de gesprekspartner minder bekend is. Vaak zijn ze vooral op de hoogte van regionale afspraken en niet zo zeer van de wettelijke rechten en plichten.
Herkenbaar, dat viel mij toen ik nog vaak in gesprek ging met scholen ook regelmatig op. Dat maakte ook dat ik me overal in vastbeet, ik kende de regelgeving beter dan de IB'er en de zorgcoördinator :geek: .
Al dansende schreef:
di 16 mar , 2021 1:23 pm
Het blijft frustrerend dat wat we nodig hebben er niet meer is. Ook omdat het me sterk lijkt dat er in de regio niet meer gevallen zoals de onze zijn, het is hier dichtbevolkt genoeg.
Helaas hebben wij ook daar ervaring mee. Destijds had zoon fulltime hb onderwijs nodig. Leonardo was in opkomst, maar nog niet in onze regio. Toen de eerste Leonardoschool in de (ruime) regio) opende, zat zoon inmiddels als 7-jarige in groep 8. De Leonardo wilde hem wel toelaten maar ze wilden hem ook terugzetten naar groep 5 :shock: zonder rekening te houden met het feit dat hij gewoon klaar was met de basisschool. Dat was dus geen oplossing.

Lisa80
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door Lisa80 »

In het 'oude' forum was ik volgens mij gebleven bij een rapport van school, waarin wij J niet herkenden...
Inmiddels is er een gesprek geweest met de juf, die er eigenlijk geen antwoord/toelichting op kon geven (kort gezegd); en de duo-juf is helaas langdurig uitgevallen. In een opvolgende gesprek met de (nieuwe) IBer erbij, opnieuw besproken wat voor meisje J is, wat wij bij haar zien en welke vragen we hebben m.b.t. hoe het nu gaat op school en ook m.b.t. de start in groep 3 straks. (Paula, het heeft mij echt geholpen om mij vrij gestructureerd voor te bereiden, in ieder geval voor hoe ik er zelf in stond. Ook wel verwachtingsmanagement naar mijzelf ;-) )
De KIJK-observatie gaat opnieuw ingevuld worden en er is een vervolggesprek gepland.
Ondertussen zien we thuis dat J weer steeds korter slaapt, intensief aanwezig is, soms blij is, maar ook... niet happy. Weet niet zo goed hoe ik het kan omschrijven. Dit uit zich o.a. in een kort lontje thuis, mopperende gezinsleden en ik probeer iedereen de aandacht en uitleg te geven die nodig is...

Laatst wel een goed gesprek gehad met J, terwijl ze daar vaak te onrustig voor is. Ze was zo onrustig en verdrietig... maar dat gesprek leek haar wel goed te doen. In de kern heb ik eigenlijk vooral wat dingen uitgelegd en begrip getoond, ook aangegeven waar grenzen liggen. En dikke knuffels :inlove:
O 2008
M 2010
J 2015

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 120
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door Paula »

Fijn dat er toch weer wat beweging in zit Lisa.

merriedroom
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door merriedroom »

Fijn dat ze de moeite nemen opnieuw naar haar te kijken en jouw signaal serieus lijken te nemen dat jij een heel ander meisje ziet thuis dan zij lijken te zien op school.

Lisa80
Berichten: 18
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door Lisa80 »

Ja, het is fijn dat er 'beweging' lijkt te zijn, alleen voelt het nog niet helemaal goed.
De intenties zijn goed, daar twijfel ik niet aan. Alleen... het is niet voor het eerst dat we bepaalde dingen aangeven en dat voelt soms zo naar. De huidige juf kan ons het gevoel geven dat we 'trekken' (pushen?), terwijl dat onze bedoeling helemaal niet is. We zien alleen wel dat het nodig is om bepaalde dingen (weer opnieuw) onder de aandacht te brengen. En als het helpt, is dat prima, alleen voelt het soms... verdrietig, toch.

Ik schreef net in het topic bij groep 4 dat ik over het algemeen echt wel tevreden ben over de samenwerking met school, alleen dat ik wel merk dat het nodig is om met elkaar in gesprek te zijn en blijven. Om elkaar alert te houden, samen de ontwikkelingslijn te volgen, en te volgen of gemaakte afspraken plaatsvinden en of ze haalbaar/zinvol zijn.

Ik merk dat ik mij nog steeds een beetje zorgen maak over J, kan er de vinger niet goed op leggen. Ik heb de indruk dat J piekert/nadenkt over veel dingen, maar het nog zo moeilijk vindt om dat te uiten (logisch), waardoor het er op een meer ongelukkige manier uitkomt (is natuurlijk ook een vorm van uiting, bedenk ik mij nu :idea:) Een voorbeeld is dat ze moeilijk aansluiting vindt in de klas en ik denk eigenlijk dat ze zich er gewoon niet 'op haar plek voelt'. Gevoelsmatig zou ik haar al een tijdje in groep 3 zien, met de gym- en buitenspeelmomenten van de kleuterklas :-)
O 2008
M 2010
J 2015

Bibi13
Berichten: 3
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 10:16 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door Bibi13 »

Mijn dochter wordt in juni zes en is een zeer bewegelijke meid met een enorm sterke wil. Vanaf haar vierde ervaart school al 'problemen' met haar, waardoor er integrale vroeghulp heeft plaatsgevonden, wat inmiddels via jeugdhulp over is gegaan in "het jonge kind", en heeft er een pedagoog naar haar 'gekeken' (is bij ons thuis geweest voor diverse gesprekken, oefeningen, etc.). Iedereen in mijn omgeving geeft aan dat ze haar een slimme meid vinden, ook toen ze drie was ben ik hierover aangesproken door een vreemde, en ook de pedagoog gaf aan dat ze vermoedde dat mijn dochter zeer slim is. Ze voelt in ieder geval mensen heel goed aan, ze kan mensen goed 'lezen'.
Zelf ben ik er van overtuigd dat mijn dochter hyperalert is (heeft een kinderarts ook op jonge leeftijd al eens aangegeven) en prikkelgevoelig, mogelijk hoog sensitief. Ook lijkt mijn dochter de lat erg hoog te leggen voor zichzelf, alles moet in 1 keer lukken, maar vermoed ik (al willen ze dat nog niet zo noemen) dat ze ook faalangstig is. Een vriendin van mij, zelf HB en haar dochter ook, zegt al jaren dat ik volgens haar ook HB ben (ik ervaar dat niet zo, maar heb ook niet de behoefte om mij te laten testen). En zij denkt dat mijn dochter ook HB is. Echter dat blijkt totaal niet uit haar (school)prestaties en ook niet uit de cognitieve test die zij onlangs gedaan heeft (ik weet even niet hoe de test heet). Ze scoort (ruim) onder het gemiddelde. Deze uitslag voelt niet juist, al zie ik wel dat ze achter loopt op het gebied van kennis (cijfers en letters), maar verder niet. Zoals gezegd heeft ze een sterke eigen wil en vertikt ze het om bepaalde dingen te doen (vooral dingen die op school moeten). Uit andere testen is ook gebleken dat ze inderdaad prikkelgevoelig is (zowel omgeving, als fysiek), dat ze niet of nauwelijks stil kan zitten (ze zoekt beweging zelf op) en dat ze ontwijkend gedrag vertoont zodra het moeilijk/spannend wordt. Misschien zit ik hier helemaal verkeerd, als dat zo is zal ik t.z.t. wel weer van het forum afgaan, maar ik vroeg mij af of iemand dit herkend? Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 215
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door Pompom »

Toen mijn oudste in de kleuterklassen zat, zei een vriendin van mij dat ze het boek 'Hoogbegaafdheid, als je kind (g)een Einstein is' (Tessa Kieboom) had gelezen en mijn oudste erin herkende (haar eigen kinderen ook, overigens).
Ik heb het toen ook gelezen en herkende ook veel. Veel dingen ook die ik daarvoor niet met hoogbegaafdheid associeerde.
Heel veel later jaren heb ik ook The Dylexic Advantage (Eide & Eide) gelezen, en ook daar veel herkenning.
Kieboom is in de meeste bibliotheken wel te vinden.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Bibi13
Berichten: 3
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 10:16 am

Re: Groep 1 en 2 (kleuterklassen) 2020/2021

Bericht door Bibi13 »

Dank je. Ik ga die opzoeken.

Plaats reactie