Wetenschap kans op problemen bij hb kind?

Voor alle onderwerpen, vragen en discussies die niet direct kind-gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Textueel
Berichten: 7
Lid geworden op: di 29 aug , 2023 6:40 am

Wetenschap kans op problemen bij hb kind?

Bericht door Textueel »

Heeft er iemand ooit een wetenschappelijk onderzoek gelezen waaruit blijkt dat kinderen die hb zijn een groter risico lopen op problemen dan kinderen die dat niet zijn? En dat het verband is aangetoond?

loekie
Berichten: 192
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Wetenschap kans op problemen bij hb kind?

Bericht door loekie »

https://www.eoswetenschap.eu/psyche-bre ... egaafdheid

Hier vind ik:
Loopt een hoogbegaafde meer risico op psychische aandoeningen?
Vaak worden hoogbegaafde kinderen gediagnosticeerd alsof ze een stoornis zouden hebben of brengt men het in verband met relationele, emotionele of cognitieve moeilijkheden… en dus met problemen op school. Het zou erop aankomen deze jongeren te ‘genezen’. Daarbij wordt ervan uitgegaan dat hun zelfbewustzijn subtieler is dan dat van anderen, waardoor ze gevoeliger zouden zijn voor tegenslag, onrechtvaardigheid, stress…

Toch helpt intelligentie eerder bij de oplossing van problemen en draagt het bij aan aanpassingsstrategieën en het inzicht in zichzelf en anderen. Talrijke studies hebben dat aangetoond. Zo heeft de eerste cohortstudie, uitgevoerd door de Amerikaanse onderwijspsycholoog Lewis Terman, uitgewezen dat er weliswaar verschillen bestaan in psychosociaal functioneren, maar dat die eerder in het voordeel spreken van de hoogbegaafden. Ander onderzoek heeft aangetoond dat hoogbegaafden niet minder tevreden zijn op persoonlijk gebied, dat ze zich vaak beter aanpassen aan hun sociale omgeving en niet meer emotionele en gedragsproblemen vertonen.

De meeste wetenschappelijke studies bewijzen dus dat de mentale gezondheid van hoogbegaafde kinderen minstens even goed is als die van hun leeftijdsgenoten en weerspreken het idee dat ze psychologisch kwetsbaar zouden zijn. Niettemin is het waarschijnlijk dat de kenmerken van hoogbegaafdheid de symptomen van angststoornissen, depressie of ADHD kunnen wijzigen.

Het idee dat hoogbegaafden psychisch kwetsbaar zouden zijn, is vooral te verklaren door een steekproef-bias. Deze kinderen doen immers vaak een beroep op gezondheidswerkers in verband met psychologische problemen die meestal geen verband houden met hun hoogbegaafdheid, waardoor zij niet representatief zijn voor de algemene populatie.

Bissi
Berichten: 347
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Wetenschap kans op problemen bij hb kind?

Bericht door Bissi »


Wombat
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 28 okt , 2022 8:07 pm

Re: Wetenschap kans op problemen bij hb kind?

Bericht door Wombat »

Dit soort onderzoek is toch heel lastig, lijkt me.
Mensen die in dit soort studies worden aangemerkt als hoogbegaafd, zijn misschien eerder de succesvolle hb-ers met een hoge opleiding (statistisch gezien vaker uit een hogere sociale klasse) die beter in hun vel zitten. Of enkel de mensen die getest zijn (wat vroeger volgens mij veel minder gebeurde dan tegenwoordig) uit de oudere generatie zijn wellicht een boel hb-ers niet herkend?
Zou je andere resultaten krijgen als je uit een doorsnede van de bevolking bekijkt wie én hb is, en psychische problemen heeft dan wanneer je alle mensen met psychische problemen een IQ-test zou geven en dan zou kijken of het aandeel met een hoge intelligentie groter is dan 2,5%?
(En dan nog: wat is de kans dat iemand met psychische problemen zijn beste score behaalt op een IQ-test?)

Sorry als dit wartaal is, ik krijg dit soort dingen nooit helemaal scherp in mijn hoofd ;)
Grote draak (2012) Kleine draak (2013) vrolijke koala (2019) Kleine tijger (2022)

Plaats reactie