HB en dyslexie

Voor alle onderwerpen, vragen en discussies die niet direct kind-gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 776
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

HB en dyslexie

Bericht door Vlinder42 »

Topic over HB en dyslexie.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 776
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: HB en dyslexie

Bericht door Vlinder42 »

Richtlijn Lees- en Spellingproblemen in combinatie met Hoogbegaafdheid

https://www.stichtingdyslexienederland. ... NITIEF.pdf
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

merriedroom
Berichten: 533
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: HB en dyslexie

Bericht door merriedroom »

Dank je wel voor het delen. Ik was hier wel heel erg benieuwd naar. Hoe zit dat nu met stoornissen en hb en compensatie. Voor andere stoornissen geldt hetzelfde: hb maskeert een echte stoornis niet, maar de discrepantie tussen hoge potentie en een specifieke zwakte kan wel zeker als een handicap worden ervaren.

Geertje
Moderator
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:20 pm

Re: HB en dyslexie

Bericht door Geertje »

Probleem is ook vaak dat dyslexie op de basisschool niet herkend wordt omdat kind met hoge intelligentie de beperking goed kan maskeren. Jongste heeft tot in de tweede klas moeten wachten op haar diagnose. Zelfs in de brugklas viel ze nog niet genoeg uit op de screening die de VO-school deed. Ik heb het toen zelf laten onderzoeken (en eerst nog een half jaar RT geregeld, want dat had ze ook nog niet gehad). We zijn nu erg blij met de dyslexie verklaring. Waar ze veel aan heeft is het maken van toetsen en examens op de laptop en de extra tijd.
Ben heel benieuwd hoe het komend schooljaar gaat, op de VaVo moet ze nog twee vakken waaronder Nederlands om uiteindelijk uit te komen op een VWO diploma.

Geertje
Moderator
Berichten: 114
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:20 pm

Re: HB en dyslexie

Bericht door Geertje »

Verder heeft ze vrijstelling van de tweede vreemde taal op het VWO. Ook dat is voor haar onmisbaar.

Peanutbutter
Berichten: 13
Lid geworden op: do 15 jun , 2023 7:17 am

Re: HB en dyslexie

Bericht door Peanutbutter »

Wat jij schrijft denk ik te herkennen bij in ieder geval 1 van mijn kids Geertje, dat ik denk dat de scores niet laag genoeg zijn voor onderzoek omdat ze de zichtbaarheid van de dyslexie compenseert met intelligentie. Maar als ik de richtlijn even vluchtig lees die Vlinder deelt, komt dat er toch iets anders uit?
Ik blijf het maar ingewikkeld vinden eerlijk gezegd.
Goede tips voor al dan niet thuis oefenen zijn welkom hier :grin:

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 776
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: HB en dyslexie

Bericht door Vlinder42 »

Weet iemand uit ervaring of dyslexiesoftware veel meerwaarde heeft ten opzichte van de voorleesfunctie van de computer in combinatie met de digitale lesmethode van het schoolboek?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: HB en dyslexie

Bericht door Tulp »

Beide kinderen hier vinden de dyslexie software erg fijn. Maar grote kant tekenin; de digitale versie van de lesboeken kan vaak niet door worden voorgelezen, in de meeste digitale boeken zit een eigen voorlees functie die prima werkt. Voor de dyslexie software zijn de boeken van Dedicon nodig, maar Dedicon ondersteund dit niet meer -> alleen nog audio bestanden en dat is weer anders dan de dyslexie bestanden. Heeft met subsidie te maken, uitgevers zijn hier zelf verantwoordelijk voor.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 776
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: HB en dyslexie

Bericht door Vlinder42 »

Hoi Tulp, bedankt. Dit helpt mij. Worden bij jouw kinderen de toetsen ook voorgelezen? En hoe werkt dat dan?
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Tulp
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 2:53 pm

Re: HB en dyslexie

Bericht door Tulp »

Voor de toetsen gebruiken ze voorleessoftware op een school laptop. Wanneer ze een toets opkrijgen geven ze bij het ondersteuningsteam door wanneer ze een toets hebben en bij de docent dat ze de toets digitaal maken. Op het moment van de toets halen ze een laptop op bij het ondersteuningsteam en docent zorgt dat toets op usb stick staat (oudste) of docent stuurt toets naar ondersteuningsteam en kind gaat op afgesproken tijd daarheen (jongste, maar hij maakt toetsen om meerdere redenen niet in de klas).

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 776
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: HB en dyslexie

Bericht door Vlinder42 »

Bedankt, Tulp!

Wij zijn overigens nu gestart met bijles Engels speciaal voor mensen met dyslexie. Ik ben benieuwd!
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Plaats reactie