Over verveling

Voor alle onderwerpen, vragen en discussies die niet direct kind-gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tapijt
Berichten: 135
Lid geworden op: vr 30 apr , 2021 6:27 pm

Over verveling

Bericht door Tapijt »

Een artikel over verveling. De schrijver noemt 8 verschillende soorten situaties waarin een kind/jongere verveling ervaart. Alleen bij situatie 1 is het werk te makkelijk.

Ik vind het erg interessant. Ik zie het regelmatig bij mijn leerlingen. Bij mijn eigen kind heb ik het ook heel vaak meegemaakt, dat de onderliggende reden van het 'saai' noemen van zaken helemaal niet een laag niveau van het werk is.

Benieuwd naar jullie ervaring. ...en wat jullie hieraan doen.

https://www.davidsongifted.org/gifted-b ... ing-topic/

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Over verveling

Bericht door Faya »

Erg interessant artikel! Nummer 2 is heel herkenbaar. Dochter van 8 heeft dat met schrijven. En dat is nu eenmaal iets wat je niet echt leuker kunt maken. Nog geen goede oplossing voor gevonden.
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Over verveling

Bericht door Bissi »

Faya schreef:
di 16 aug , 2022 6:13 pm
Erg interessant artikel! Nummer 2 is heel herkenbaar. Dochter van 8 heeft dat met schrijven. En dat is nu eenmaal iets wat je niet echt leuker kunt maken. Nog geen goede oplossing voor gevonden.
Toen ik me op de basisschool verveelde en meestal snel klaar was en dan moest wachten op de rest, ging ik juist schoonschrijven als manier om mezelf te vermaken. Ik had mooie oude handschriften gezien in een oud schrift van een tante. Dat ging ik nadoen. Mijn standaard handschrift verbeterde daarmee ook. In het begin werkte ik op deze manier veel langzamer, later weer snel.

Tegenwoordig noemen ze dat ook wel handlettering. Het wordt gebruikt in cafés op borden met de dagspecials, op ansichtkaarten enz.

Misschien vindt jouw dochter het ook wel leuk om daarmee aan haar handschrift te werken?

Handschrift verbeteren is werken aan de fijne motoriek, een kwestie van inslijpen. Het vergt toewijding, concentratie en beheersing over de vele spieren in je hand. Het is zelfs goed voor je hersenen. https://wij-leren.nl/verschil-schrijven ... chrift.php
Door het te oefenen op sierschrift zag het er voor mij extra mooi uit.

Later ging ik ook thuis schrijven met een kroontjespen of vulpen, ontwikkelde ik geheimschrift, of leerde ik mezelf in spiegelbeeld schrijven.

Funest voor handschrift ontwikkeling zijn volwassenen om je heen die zeggen: dat heb je toch nergens voor nodig, je kunt toch typen...

Faya
Berichten: 62
Lid geworden op: di 11 jan , 2022 10:29 am

Re: Over verveling

Bericht door Faya »

Haar handschrift is het probleem niet, ze vindt het schrijven zelf vervelend. En ja, je moet nu eenmaal woordpakket schrijven, taallesjes schrijven ...
Drie dochters (groep 4, groep 6, brugklas)

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Over verveling

Bericht door Paula »

Hoewel het schoolwerk - zeker op de basisschool - voor jongste meestal niet op niveau was, betekende 'saai' bij hem heel vaak 'stom', 'geen zin in', 'niet leuk'. Wij vroegen daarom altijd door als hij aangaf dat iets vervelend of saai was. Waarom? Wat precies? Leg eens uit? Als het echt te gemakkelijk was, gingen we in gesprek met de leerkracht. Betekende saai iets anders, dan legden we uit waarom iets nodig was. Voor jongste was het belangrijk dat hij het doel wist van stomme of niet leuke dingen, dat hielp enigszins om hem te motiveren ze toch te doen.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Over verveling

Bericht door boom »

Ik open de link en het eerste dat ik lees, daar zet ik mijn vraagtekens bij. Ik ben namelijk een beetje sceptisch als het op schrijven, spellen en hersenontwikkeling aankomt. Ik heb het idee dat iedereen elkaar citeert en dat de wetenschappelijke bron waarop dit gebaseerd is, een hele ondiepe is. Zijn er grote dubbel blind gerandomiseerde onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat met de hand leren schrijven beter is voor het leren spellen dan (blind) leren typen in groep 3? Ik denk van niet. Dus waarop zijn deze veelvuldig gehoorde uitspraken gebaseerd?
Net zoals met zoveel dingen in het onderwijs lijkt het erop dat men het graag bij het oude houdt. “Pas op 10-jarige leeftijd zijn de hersenen rijp voor typen”. Wat een flauwekul. Sorry, ik ben nogal voor het afstemmen van het onderwijs op de maatschappij, voor vooruitgang, onderwijsvernieuwing, het benutten van digitale mogelijkheden.

Verder herken ik heel erg wat Paula schrijft over “saai”. Precies onze ervaring met onze zoon op de basisschool.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Over verveling

Bericht door Hanneke »

boom schreef:
zo 21 aug , 2022 6:50 am
Ik open de link en het eerste wat ik lees, daar zet ik mijn vraagtekens bij. Ik ben namelijk een beetje sceptisch als het om schrijven, spellen en hersenontwikkeling aankomt. Ik heb het idee dat iedereen elkaar citeert en dat de wetenschappelijke bron waarop dit gebaseerd is, een hele ondiepe is. Zijn er grote dubbel blind gerandomiseerde onderzoeken gedaan waaruit blijkt dat met de hand leren schrijven beter is voor het leren spellen dan (blind) leren typen in groep 3? Ik denk van niet. Dus waarop zijn deze veelvuldig gehoorde uitspraken gebaseerd?
Net zoals met zoveel dingen in het onderwijs lijkt het erop dat men het graag bij het oude houdt. “Pas op 10-jarige leeftijd zijn de hersenen rijp voor typen”. Wat een flauwekul. Sorry, ik ben nogal voor het afstemmen van het onderwijs op de maatschappij, voor vooruitgang, onderwijsvernieuwing, het benutten van digitale mogelijkheden.

Verder herken ik heel erg wat Paula schrijft over “saai”. Precies onze ervaring met onze zoon op de basisschool.
Die onderzoeken zijn er wel.
Ik ga eens kijken of ik ze terug kan vinden voor je.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Over verveling

Bericht door merriedroom »

Typen pas vanaf 10 jaar mogelijk is natuurlijk onzin als je weet dat ambitieuze kleuters geholpen worden met stempels en letterblokjes en kinderen in groep 3 met slechte motoriek ook kaartjes mogen leggen volgens de officiële methodes. Er wordt inderdaad heel veel klakkeloos en kritiekloos gekopieerd, zoals de slecht onderbouwde en niet wetenschappelijke hb-types van Neihart en het zijnsluik van Kieboom. Maar dat is wel erg off topic. Hoewel het beter leren lezen en spellen door het leren schrijven wel bewezen is. Hanneke zoekt ze al op.

In het artikel van dit topic kun je ‘saai’ vervangen door ‘motivatiegebrek’ en je hebt precies hetzelfde. Onder motivatie is nog heel veel meer interessants te vinden waaronder het motivatiecontinuüm. Het is in essentie de derde bol uit het triadisch model van Renzulli over talent. (Ook een voorbeeld van klakkeloos en verkeerd copy-paste: Renzulli beschreef hier de kenmerken die hij bij beroemde, talentvolle mensen zag waardoor ze volgens hem beroemd werden met hun talent en Renzulli benadrukt zelfs dat hij het NIET over hoogbegaafde/hoogintelligente mensen per se heeft. Maar ook dat terzijde.)

Plaats reactie