“Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Voor alle onderwerpen, vragen en discussies die niet direct kind-gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

“Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door Anne72 »

In een heftig topic op een ander deel van dit forum komt als een van de aspecten het punt naar voren dat in het kader van kennismaking door school een activiteit wordt georganiseerd waarvoor het dragen van zwemkleding verplicht is. Dat wordt door een aantal mensen daar als onwenselijk gezien. En dat triggert mij.
De ernst van dat topic maakt dat ik er daar niet op in wil gaan. Dus een nieuw draadje.

Zelf weet ik niet of onze kids ooit een kennismakingsactiviteit hebben gehad waarvoor het dragen van zwemkleding nodig was. Maar als ze dat zouden hebben gehad dan had ik daar niets van gedacht.
Het is in ieder geval wel gebeurd bij kampen sportdagen en meer afsluitende activiteiten dat ze bijv gingen zwemmen.

In de afgelopen jaren is op dit forum wel vaker aan bod gekomen dat bepaalde onderdelen van activiteiten die op groepsvorming en/of leuk gericht zijn voor een deel van de kinderen dat niet zijn. Niet perse HB gerelateerd denk ik maar deels wel. Bijv omdat de kinderen geen echte aansluiting hebben bij de groep, er last van hebben als de structuur verstoord wordt, last hebben van de veelheid aan prikkels en nu dus omdat ze meer van zichzelf moeten laten zien dan ze willen.

Voor veel kinderen zijn deze activiteiten de krenten uit de saaie schoolpap. Ook voor die van mij al vinden ze school niet perse saai. En deels hebben die activiteiten ook een duidelijke functie, bijv groepsvorming en elkaar leren kennen.

Wat zijn jullie ervaringen hier mee? Hoe kunnen scholen dit soort activiteiten inclusiever maken of beter timen?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door Hanneke »

Leuk topic.

Allereerst behoor ik tot de groep die niet perse gelooft in het nut van dit type kennismakingsactiviteiten, en de laatste jaren lijkt dit ook wetenschappelijk wel ondersteund te worden. Dat maakt dat ik sws al wat sceptisch ben.

Wanneer dit soort activiteiten dan toch gedaan worden, dan lijkt een keuze element me wenselijk. Zodat er voor iedereen iets is dat past en aansluit. Op die manier ontdek je ook beter wie dezelfde interesses heeft als jij.

De eenzijdigheid van dit soort activiteiten verbaast me vaak echt.

Het dragen van badkleding, wat werd genoemd, sluit daarbij aan. Voor sommige jongeren prima, voor anderen horror. Dat ligt niet perse aan de kleding, wel aan de activiteit. Geen keuze hebben hierin zou voor mij wel reden zijn om toe te staan dat ze niet willen gaan.

Mijn kinderen gingen wel altijd, maar het heeft nooit echt iets wezenlijks toegevoegd. Hier ook meestal (strand) sporten.
Nu gaat de jongste wel naar de activiteiten van zijn nieuwe studie, middelste gaat niet.
Oudste ging destijds ook wel, maar die activiteiten waren totaal anders, met veel meer diepgang en minder expliciet gericht op groepsvorming.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door merriedroom »

Vorig jaar was het schoolreisje aan het begin van het schooljaar ipv traditiegetrouw aan het einde. Het bleek heel goed te zijn voor het groepsproces van alle leerjaren dat ze dit er direct in houden. Ikzelf had vroeger ook altijd in de eerste maand het schoolreisje en dat was echt wel een ijsbreker voor mij in het nieuwe schooljaar al kende ik de groep al een paar jaar. Op de middelbare heeft de klassenmidweek aan het begin van de 2e mij beter in de groep laten landen dan alle andere schooljaren bij elkaar.

Maar een vrije activiteit aan het begin voor wat vrijer contact helpt mij sowieso heel goed. In de 4e was het eerste lesuur van dat jaar een gymles en daar ontstond een 2 jaar durende vriendschap met twee andere meiden. De eerste (en laatste) vriendschap op de middelbare school. (Ik had buiten school wel vrienden.)

My two cents.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door loekie »

Mijn ervaring is dat dingen soms minder verplicht zijn dan dat het lijkt. Als badkleding gewenst/verplicht was deed mijn oudste wel een zwembroek onder zijn korte broek, maar dan deed hij zijn korte broek niet uit. Hij was niet zo gevoelig voor groepsdruk, dus dat maakte het wel gemakkelijker.

Elisabeth
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 27 jul , 2022 8:54 am

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door Elisabeth »

Wat mij opvalt is dat er veer meer activiteiten zijn tegenwoordig. Je moet vaker presenteren, in groepen werken, gymles tot in de hoogtste klassen. Jezelf veel vaker laten zien en leuk meedoen. Dit vergt veel van introverte (HB) kinderen, Ik ben zo blij dat dit bij ons vroeger niet was. Groepsprocessen zijn voor mijn zoon wat ingewikkelder. De jongens doen stoer en zijn sportief en hij houdt zich stil op de achtergrond.

Voordat de werkweek begon riepen ze, als bijvoorbeeld 'we gaan je in het water gooien - bij het suppen'. Zoon wilde niet mee op werkweek. Thuisgehouden. Mede door deze grappig bedoelde opmerkingen bleek later pas, dat hij niet mee wilde. Hij vond het te spannend en kan niet bijdehand terug reageren. Ook misschien vanwege het leeftijdsverschil van 2-3 jaar. Wat mij betreft mogen de groepsactiviteiten gestaakt worden, want in deze tijd moet je spontaan zijn of een grote mond hebben om er bij te horen. Wat ook meespeelt, vwb zwemkleding bijvoorbeeld, klasgenoten nemen misschien wel foto's. Ik merk dat er hierdoor wat meer oplettendheid is om vooral niet raar over te komen. Jongeren zijn zich constant bewust van 'het gevaar' van een smartphone/camera.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door merriedroom »

Maar ik denk, met alle respect, dat kinderen met zulke sociale angsten (gelukkig) ver in de minderheid zijn. Introverte kinderen kunnen juist erg geholpen zijn bij een wat lossere activiteit met plezier om te komen tot gezamenlijke ervaringen waar de rest van het jaar op voort geborduurd kan worden. Het is een cadeautje voor veruit de meeste mensen/kinderen.

Ik denk dat de activiteiten zelf weinig uitmaken, maar dat alles staat of valt bij de (sociale) veilige omgeving die de begeleiders moeten creëeren. Of het nu twee nachten elders slapen is tijdens de kennismakingsdagen of enkel een bbq op het strand. Je vormt samen een klas of studiejaar, dat doe je niet in je eentje. Het is aan jezelf of het kind of het mee wil en durft te doen met de activiteiten die geboden worden om te helpen die groep te vormen. Aan het eind van het schooljaar is het toch bijzonder als je met elkaar als groep het gevoel hebt ‘het jaar te hebben overleeft en te hebben overwonnen’. Gedeelde ervaringen helpen daar absoluut bij.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door loekie »

Wat mij betreft mogen de groepsactiviteiten gestaakt worden, want in deze tijd moet je spontaan zijn of een grote mond hebben om er bij te horen.
Zonder spontaan te zijn of een grote mond te hebben is het vast lastiger, maar minstens zo belangrijk is het om te kunnen relativeren, je emoties te kunnen reguleren en een andere strategie in te zetten. Een belangrijke vraag is ook waar je precies bij wil horen. Als je buiten school (bijvoorbeeld bij de sportvereniging, muziekvereniging, in de buurt of bij familie) wel het gevoel hebt erbij te horen is het misschien minder belangrijk dat dat op school minder goed lukt.
Onze oudste was ook introvert. Op het voortgezet onderwijs vond hij steeds 1 gelijk-gestemde en bekeek de activiteiten van de zijkant, deed soms mee (vooral als het sportieve activiteiten waren) en richtte zich verder op contact buiten school. Soms heb ik wel de indruk dat het makkelijker is om zo'n gelijkgestemde te vinden in een gymnasiumklas dan in sommige andere klassen. Mijn zoon ontwikkelde ook strategieën om ermee om te gaan. Hij bleef vriendelijk en reageerde niet emotioneel. Hoe hij dat deed zag ik op de basisschool. Hij moest toen voor zindelijkheidsproblemen naar een bekkenbodemtherapeut. De kinderen vroegen steeds wat hij ging doen. Dat wilde hij natuurlijk niet vertellen. Toen ik hem een keer ging ophalen zag ik hoe hij dat deed. Op de eerste vraag (Waar ga je naar toe?) antwoordde hij dat hij naar de fysiotherapeut ging. Bij de volgende vragen deed hij net of hij niets hoorde en keek niet op of om. Later vertelde hij dat hij dat altijd deed. Als de kinderen dan over iets anders begonnen deed hij weer mee.
Als een kind niet goed in zijn vel zit is het vast veel lastiger om vriendelijk te blijven, niet emotioneel te reageren en je zelfvertrouwen niet te verliezen. Dan kan het wellicht beter zijn om niet mee te doen aan bepaalde groepsactiviteiten.

Elisabeth
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 27 jul , 2022 8:54 am

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door Elisabeth »

merriedroom schreef:
di 16 aug , 2022 6:01 am
Maar ik denk, met alle respect, dat kinderen met zulke sociale angsten (gelukkig) ver in de minderheid zijn. Introverte kinderen kunnen juist erg geholpen zijn bij een wat lossere activiteit met plezier om te komen tot gezamenlijke ervaringen waar de rest van het jaar op voort geborduurd kan worden. Het is een cadeautje voor veruit de meeste mensen/kinderen.

Ik denk dat de activiteiten zelf weinig uitmaken, maar dat alles staat of valt bij de (sociale) veilige omgeving die de begeleiders moeten creëeren. Of het nu twee nachten elders slapen is tijdens de kennismakingsdagen of enkel een bbq op het strand. Je vormt samen een klas of studiejaar, dat doe je niet in je eentje. Het is aan jezelf of het kind of het mee wil en durft te doen met de activiteiten die geboden worden om te helpen die groep te vormen. Aan het eind van het schooljaar is het toch bijzonder als je met elkaar als groep het gevoel hebt ‘het jaar te hebben overleeft en te hebben overwonnen’. Gedeelde ervaringen helpen daar absoluut bij.
ik denk dat je het niet in het algemeen kan zeggen, dat het een kado is.
Ieder jaar zitten ze in een andere klas, ieder jaar opnieuw elkaar leren kennen.
Het is echt leuk als je daar plezier aan hebt, maar het wordt denk ik te snel aangenomen dat jongeren dit waarderen.
De leeftijd 14-15 vind ik dat ze nogal kwetsbaar kunnen zijn. Maar natuurlijk geldt dat lang niet voor iedereen.
En helpt het niet als je 2-3 jaar jonger bent op die leeftijd dan de rest vd klas. De 16 jarigen die al roken/scooter/uitgaan.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 279
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door Von »

Dat laatste is denk ik zeker waar, dat het leeftijdsverschil echt uitmaakt.

Bij mijn oudste was het brugklaskamp okeiig. Ze was toen nog te verlegen om echt in de groep mee te doen, ze heeft er wel van de zijlijn een beetje van genoten. Ze kwam uit een vreselijke basisschoolklas en had echt tijd nodig om te landen. Pas in de derde kreeg ze echt vrienden, gelijkgestemden, waarmee ze nu na drie jaar universiteit nog steeds contact mee heeft. (met een ervan woont ze in het studentenhuis)

Zelf heb ik altijd wel moeite met de verplichtheid van activiteiten. Ik zodra het iets met dansen, verkleden en vooral polonaises wordt haak ik razendsnel af. Ik ben op school altijd de fotograaf, dat is erg veilig. Bij zo'n polonaise bij het thema feest heb ik wel eens gezien hoe collega's diep ongelukkige kleuters terug in de rij duwden. Mijn maag draaide om en ik heb wel eens een kind weer uit de rij gehaald om samen alleen maar te kijken. Heb ik ook in de evaluatie wel genoemd, maar er zijn echt collega's die denken dat het een kwestie is van even wennen, ze moeten er even overheen stappen. Of "ja maar hij loopt altijd te zeuren bij dit soort dingen" Ja, hallo, denk effe na dan....

Bij mijn zoon op de peuterspeelzaal zat een ventje dat een hekel had aan verkleden. Bij een feest kreeg hij telkens de vraag "he, ben jij niet verkleed?" En zijn moeder zei: "Jawel hoor, hij is verkleed als zichzelf".

Wat zwemkleding betreft: Een korte broek en T-shirt zijn ook zwemkleding. Desnoods zeg je dat je snel verbrandt en daarom een T-shirt draagt. (Wat er in dat andere topic verder stond, geen mentor erbij en kind alleen, dat vind ik veel kwalijker, en zou voor mij ook reden kunnen zijn om te zeggen dat mijn kind niet hoeft als íe niet wil.)

Noelle
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 10 mar , 2021 6:27 am

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door Noelle »

Interessant...wat mij vooral van belang lijkt en randvoorwaarde is, is dat er gedacht is aan de kids die niet zelf direct makkelijk op andere afstappen of al mensen kennen waardoor ze al een groepje hebben. Dus echt ervoor zorgen dat iedereen elkaar leert kennen en niet alleen optrekken met de mensen/ groepjes die ze al kennen. Niet teveel momenten waarop er veel vrijheid is maar bv een begeleider van een groepje waar je gewoon bij blijft. Het zelf kiezen met wie je optrekt en dingen doet kan al zo vaak. Wat ze gaan doen en wat de kleding daarbij handig is nooit iets over geboord. En idd ik denk ook dat dat vaak minder verplicht is en je prima in korte broek of T-shirt kunt komen als er staat badkleding.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door Anne72 »

Leuk om dit zo te lezen en om te proberen er wat randvoorwaarden / slimmigheden uit te halen waarmee scholen / verenigingen dingen inclusiever kunnen maken:
- bij badkleding ook aangeven dat bijvoorbeeld korte broek / T-shirt ook goed is.
- zorgen voor verschillende programma-onderdelen waardoor kinderen met verschillende talenten tot hun recht komen
- als het gaat om 1 activiteit: zorg voor verschillende rollen: bijv de fotograaf zijn (dan hoeft de rest geen foto’s te maken die evt uit kunnen lekken)of zoals bij eindmusical van groep 8 iemand de rol van decorbouwer geven.
- zorgen voor goede groepsindeling zodat mensen niet als laatste worden gekozen of geen groepje kunnen vinden en iedereen ook nieuwe contacten maakt en ook wel een maatje in een groep heeft

-ben ik nog iets vergeten (stap nu uit de trein)

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door Bissi »

Ik verbaas me soms over het perspectief van de mentoren op school. Onze zoon had een afsluitende activiteit in juli, in een recreatiegebied vlakbij. In teams , samengesteld door de mentoren, uit alle vierdejaars klassen moestenze eensoort spelin het bos doen. Terwijl er verschillende schooltypen zijn die verder geen contact met elkaar hebben. Dat vond hij helemaal niet leuk, hij is uiteindelijk niet gegaan.

Vanuit school lijkt 'alle vierdeklassers ' misschien een homogene groep, maar vanuit de leerlingen van havo, vwo, tto, met hun verschillende profielen toch grotendeels niet? Na vier weken van toetsen, SE's, corona inhaaltoetsen enz is in teams waarin je nog niemand kent door het bos sjokken niet meteen een droomuitje. Doe gewoon iets met de eigen klas, laat ze zelf samen iets bedenken met wat budget.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door Hanneke »

merriedroom schreef:
di 16 aug , 2022 6:01 am
Maar ik denk, met alle respect, dat kinderen met zulke sociale angsten (gelukkig) ver in de minderheid zijn. Introverte kinderen kunnen juist erg geholpen zijn bij een wat lossere activiteit met plezier om te komen tot gezamenlijke ervaringen waar de rest van het jaar op voort geborduurd kan worden. Het is een cadeautje voor veruit de meeste mensen/kinderen.

Ik denk dat de activiteiten zelf weinig uitmaken, maar dat alles staat of valt bij de (sociale) veilige omgeving die de begeleiders moeten creëeren. Of het nu twee nachten elders slapen is tijdens de kennismakingsdagen of enkel een bbq op het strand. Je vormt samen een klas of studiejaar, dat doe je niet in je eentje. Het is aan jezelf of het kind of het mee wil en durft te doen met de activiteiten die geboden worden om te helpen die groep te vormen. Aan het eind van het schooljaar is het toch bijzonder als je met elkaar als groep het gevoel hebt ‘het jaar te hebben overleeft en te hebben overwonnen’. Gedeelde ervaringen helpen daar absoluut bij.
Dit werd inderdaad vaak gedacht, maar er zijn inmiddels ook onderzoeken die iets anders zeggen.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door Hanneke »

Von schreef:
di 16 aug , 2022 7:49 am


Zelf heb ik altijd wel moeite met de verplichtheid van activiteiten. Ik zodra het iets met dansen, verkleden en vooral polonaises wordt haak ik razendsnel af. Ik ben op school altijd de fotograaf, dat is erg veilig. Bij zo'n polonaise bij het thema feest heb ik wel eens gezien hoe collega's diep ongelukkige kleuters terug in de rij duwden. Mijn maag draaide om en ik heb wel eens een kind weer uit de rij gehaald om samen alleen maar te kijken. Heb ik ook in de evaluatie wel genoemd, maar er zijn echt collega's die denken dat het een kwestie is van even wennen, ze moeten er even overheen stappen. Of "ja maar hij loopt altijd te zeuren bij dit soort dingen" Ja, hallo, denk effe na dan....

Bij mijn zoon op de peuterspeelzaal zat een ventje dat een hekel had aan verkleden. Bij een feest kreeg hij telkens de vraag "he, ben jij niet verkleed?" En zijn moeder zei: "Jawel hoor, hij is verkleed als zichzelf".

Ik haal dit stukje er even tussenuit, want ik ben het er zo mee eens!

Persoonlijk denk ik dat dit deels te maken heeft met (gebrek aan) sociale intelligentie. Niet iedereen kan echt doorvoelen en begrijpen dat andere mensen soms dingen anders ervaren dan jijzelf. En dat kinderen/jongeren ook gewoon mensen zijn. Mensen die je niet persé kunt kneden en omvormen.

Ik begrijp echt wel de bedoeling achter sommige opmerkingen of gedragingen. Soms is het ook nodig om iets van jezelf te overwinnen om daardoor te ervaren dat iets waar je bang voor bent ook leuk kan zijn.
Alleen, een kind ontplooit zich nooit onder dwang. Pas in een veilige, accepterende omgeving ontwikkelt een kind zich tot de beste versie van zichzelf. En dan is ieder mens uniek, niet een kopie van de ander, geen eenheidsworst, geen zich sociaal wenselijk gedragend wezen.

Als laatste denk ik dat je niet moet onderschatten dat veel mensen in deze westerse maatschappij heel goed zijn geworden in "doen alsof" en je"sociaal wenselijk gedragen".
Vaak meegemaakt, bij cursussen of teambuilding. Iedereen achteraf heel enthousiast, maar als ik dan aangaf dat ik er eigenlijk maar weinig aan had gehad, dan durfden anderen dit ook te melden. De groep die echt had genoten, en er iets aan had gehad, bleek achteraf altijd kleiner dan eerst leek.

Elisabeth
Berichten: 25
Lid geworden op: wo 27 jul , 2022 8:54 am

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door Elisabeth »

Bissi schreef:
di 16 aug , 2022 7:01 pm
Ik verbaas me soms over het perspectief van de mentoren op school. Onze zoon had een afsluitende activiteit in juli, in een recreatiegebied vlakbij. In teams , samengesteld door de mentoren, uit alle vierdejaars klassen moestenze eensoort spelin het bos doen. Terwijl er verschillende schooltypen zijn die verder geen contact met elkaar hebben. Dat vond hij helemaal niet leuk, hij is uiteindelijk niet gegaan.

Vanuit school lijkt 'alle vierdeklassers ' misschien een homogene groep, maar vanuit de leerlingen van havo, vwo, tto, met hun verschillende profielen toch grotendeels niet? Na vier weken van toetsen, SE's, corona inhaaltoetsen enz is in teams waarin je nog niemand kent door het bos sjokken niet meteen een droomuitje. Doe gewoon iets met de eigen klas, laat ze zelf samen iets bedenken met wat budget.
Het is vaak erg massaal en divers, bijv Havo 4 zijn er wel 7 klassen. Je verdwijnt in de massa. Daar zitten bij de kinderen die van MAVO 4 komen, zittenblijvers en afzakkers van het VWO. Ik vind het ook veel beter om iets te doen met de eigen klas, zelf iets laten organiseren. Is veel overzichtelijker dan met honderden op een strand.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door Anne72 »

Ik vind het best lastig of per klas of alle klassen van een bepaalde afdeling samen beter is in de bovenbouw van het VO. Soms hebben ze meer te maken met leerlingen met wie ze hetzelfde profiel doen dan met leerlingen dienen hun stamklas zitten.
Alle afdelingen bij elkaar lijkt me dan wel weer wat veel.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door Paula »

Heel lang geleden toen ik in het laatste jaar VWO zat (1983 :lol:), werd er een verplichte gezamenlijke activiteit bedacht voor alle laatstejaars. Horror voor mij als introverte leerling, ik had nauwelijks contact met de meeste klasgenoten laat staan met leerlingen uit andere klassen. Ik trok in die tijd op met een aantal vriend(inn)en die er net zo over dachten. Allemaal buitenbeentjes. Eén van hen is naar de schoolleiding gegaan en vervolgens kregen wij een budget om zelf iets te gaan doen. We zijn met z'n achten een midweek wezen kamperen. Alles zelf geregeld (vervoer, tenten, etc.) Ongelofelijk veel plezier gehad, ik kijk er nog steeds met een glimlach op terug.

Voor onze oudste waren dit soort verplichten groepsactiviteiten een drama. Ze vond het vreselijk maar ze koos er toch altijd voor om mee te doen. Ze kreeg van school altijd de ruimte om zich terug te trekken als het haar teveel/ te druk werd. Daardoor vond ze het over het algemeen toch altijd wel leuk.
Jongste daarentegen was er altijd duidelijk in: ik ga niet een hele dag gezellig lopen doen met mensen waar ik de rest van het schooljaar ook nauwelijks contact hebt. Dat kost me teveel energie en het levert me niks op. HIj koos er vrijwel altijd bewust voor om niet mee te doen.

Toen ze naar de uni gingen, deden ze wel allebei mee aan de introductieweek. Met gemengde gevoelens. Kroegentocht was aan beide niet besteed, maar ze hechtten wel waarde aan het leren kennen van medestudenten en de omgeving.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door Hanneke »

Vanwege herkenbaarheid toch maar weggehaald.

Eekhoorntje76
Berichten: 247
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door Eekhoorntje76 »

Oh, ik denk niet dat je wereldvreemd bent Hanneke. In mijn tijd (1995 Introductieweek) was het ook wel een beetje gericht op het feesten (kennismaken met studentenvereniging) maar ook met de nieuwe stad en wat er allemaal te doen was (sportvereniging etc). Misschien had ik wel het voordeel dat ik met een groepje van de studie zat (Scheikunde), want ik heb het wel ervaren als fijn, ondanks dat ik toen weinig dronk (nu eigenlijk helemaal niet). Ik heb wel gemist dat ik niet mee was geweest met het kennismakingsweekend van de studievereniging.

Ik snap dat het voor sommige kinderen niet fijn is om in een grote groep gegooid te worden voor een kennismaking/groeps activiteit. Ik denk ook niet dat mijn kinderen daar heel blij mee zouden zijn. Alleen zitten onze kinderen op een Categoraal Gymnasium en zijn de groepsactiviteiten beperkt tot iets met (een groep) van de klas, zoals sportdag/ vossenjacht. (Behalve dan een eindfeest/bruggerdisco/filmavond, maar die zijn niet verplicht).

In de derde is dat anders dan gaan ze (normaal gesproken) op winterkamp en worden ze bewust in gedeeld met andere leerlingen, dit als voorbereiding op de bovenbouw, waar de klassen gehusselt worden en ze soms moeten samenwerken met mensen die ze nog niet zo goed kennen. Dit is in groepjes van 8.

Jongste had wel aan het eind van het jaar een activiteit bij het water (1e klas) en had een uv shirt aan, maar heeft die uit gedaan omdat iedereen alleen maar in zijn korte broek/zwemshort aan had (tot gevolg dat hij een kreeftje was, want niemand was aan het smeren :cry: ). Ik weet niet hoe er op gereageerd zou worden als hij in zo’n geval zich onprettig had gevoeld.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: “Randvoorwaarden” kennismaking / groepsactiviteiten

Bericht door merriedroom »

Ik vind dat soort feestjes dan ook ongeschikt voor kennismaking, net als naar de bios gaan met je date. Met kennismaking moet je of iets samen aan ervaring delen achteraf (ontgroening bijv. zoals het oorspronkelijk was bedoeld) of dat je elkaar beter leert kennen door (begeleid) gesprek.

Het idee leeft inderdaad dat je niet echt meedoet als je niet elk weekend dronken bent en op al die feestjes aanwezig bent. Het tegendeel is waar als je ziet hoeveel er gaan studeren en hoeveel meedoen aan introductie-activiteiten of zelfs lid zijn van een vereniging. In elke groep vond ik altijd meerdere mensen die niet meededen aan dronken worden, lid zijn en feestjes. Ik denk dat degenen die daar wel aan mee doen gewoon een stuk luider zijn in de klas of opleiding. Wat ik trouwens kan verklaren, want door die veel te harde muziek op al die feestjes zijn ze gewend zo hard te blèren. 😆

Plaats reactie