Gedachten kronkels

Voor alle onderwerpen, vragen en discussies die niet direct kind-gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Gedachten kronkels

Bericht door Zoonmoeder01 »

Soms blijf ik even weg bij het hb-forum en dan zijn er weer dagen dat het mij trekt. Een woord, een herinnering of een topic wat mijn aandacht trekt. Jullie reageerden "goed" op mijn uitbarsting over de verspilde kosten als het klopt dat mijn kinderen niet autistisch maar hoogbegaafd zijn. De waarheid is dat ik als ouder door alle gebeurtenissen met mijn kinderen ben getraumatiseerd. Vooral de aanvallen op mijn ouderschap hebben pijn gedaan. Want als het kind problemen heeft dan ligt dat meestal aan de ouders. Dat je kind aan school onderdoor gaat dat komt vaak niet in de hoofden van de deskundigen op. Dat ik misschien net iets anders reageer komt misschien omdat ik zelf hoogbegaafd ben, ik weet het niet, ik haal in ieder geval niet de vereiste score. Maar er zijn hb-deskundigen geweest die het wel degelijk bij mij herkennen. Op de meeste scholen (van mijn kinderen) ben ik gewoon die lastige ouder. Zo'n ouder waar je grapjes over maakt, die denkt dat haar kind hoogbegaafd is. Ik heb 4 jaar op de reguliere GGZ (intelligente mensen) moeten wachten voordat ze door hadden dat wat ik zei geen onzin was. Eindeloos wachten voordat ze dat door hadden...zucht. Terwijl als ik met hb-deskundigen sprak ze meestal begrepen wat ik zei. Ik kon een zijweg nemen en vaak konden ze mij toch nog volgen. Ik vond het heerlijk met hun te praten, je hebt het gevoel dat je aan staat. Ik durfde dingen te zeggen waarvan een ander denkt hoe kom je erbij. Ik kan het dus ook niet compleet ontkennen. Ik herken dat mijn zoon bijna de hele bladzijde uit het boek uit zijn hoofd kent, wat zegt dat dus over mij? Blijkbaar heb ik de bladzij uit het boek, die ik jaren geleden bij mijn oudste zoon heb overhoord ook onthouden. Maar om eerlijk te zijn dat ik het profielwerkstuk van mijn zoon, dat over wiskunde gaat, dat kan ik niet kan volgen, ik kan geen eens beoordelen of het aan de eisen voldoet. Maar op bepaalde punten is het van een hoog niveau, taal, bronvermelding, e.d. Het onderwerp is dusdanig dat hij bronnen in het Engels heeft gebruikt, die bronnen heeft hij moeten vertalen. Dit is geen kind waarbij het verbale vermogen onder het gemiddelde ligt, zoals de test aangeeft, dit is meer wow. Ik snap dat als dit onderwerp zijn interesse heeft, dat hij met de meeste havoleerlingen (hij doet havo) geen connectie heeft, die haken meteen af. Maar voor het eerst zag ik, in jaren, een zoon die trots op zijn werk was. Eigenlijk is het dan sneu dat je dan ouders hebt die het onderwerp nauwelijks kunnen volgen.

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Gedachten kronkels

Bericht door Bissi »

Zoonmoeder, wat je schrijft doet me denken aan iets wat mijn leraar Grieks ooit zei: als Socrates nu deze klas binnen zou komen lopen, zouden jullie allemaal meer weten dan hij. Maar toch zou hij nog steeds veel intelligenter zijn dan jullie. Hij kon zelf tot nieuwe kennis en inzichten komen. Daarom lezen we deze teksten over hem nog, meer dan 2000 jaar later.

Wat we allemaal geleerd hebben aan kennis van anderen, is niet wat ons intelligent maakt. Maar dat halen veel mensen door elkaar. Wat jij opmerkt en inziet klopt. Hoe je je inzicht, steeds opnieuw zelf ter discussie stelt, zodat je kennis getoetst wordt aan nieuwe informatie, dat doe je ook op een intelligente manier. Vertrouw erop, wees dan maar de lastige moeder die vragen blijft stellen.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Gedachten kronkels

Bericht door boom »

Mooi inderdaad hoe je je kwetsbaar opstelt, Zoonmoeder01. Ik ben niet voldoende zeurouder geweest. Ik durfde dat niet, vond het te belangrijk wat anderen van mij dachten. Toen een (goede) leerkracht op de basisschool zei: je zoon is ws hb, ik zou hem laten testen, (b)leek dat zij en ook ik, -want ik had echt wel sterke vermoedens- er naast zaten. Ik heb toen jarenlang mijn vermoedens voor me gehouden en ben meegegaan in de zoektocht naar waar nou die buikpijn en hoofdpijn en vermoeidheid vandaan zouden kunnen komen. Totdat na vele jaren een tweede iq test wél een hb-score liet zien. Had ik nou maar op mijn gevoel vertrouwd!!!! Was ik maar die zeurouder geweest, dat was 100% in zijn belang geweest. Het schoolsysteem en leerplicht zijn dat beslist niet.
Dus :yay: voor jou!
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Gedachten kronkels

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik lees dit nu pas en kan me voorstellen wat Zoonmoeder01 bedoelt, behalve dan dat onze kinderen wel vroeg op de IQ test heel hoog scoorde en ik toen wel een beetje van mijn stoel rolde. Ik vind mijn kinderen heel gewoon. Maar ook ik wordt door sommige aangegeven als hb, alleen heb ik daar geen bewijzen voor en vind ik dat dus lastig om stellig te zeggen.

Nadat ik twee jaar geleden met een burn-out thuis kwam te zitten heb ik wel aangegeven dat de begeleiding die ik krijg wel daar kennis van moet hebben. De psychiater was er al snel uit en zei veel rake dingen waar ik emotioneel van werd, omdat ik blijkbaar niet gek ben en gezien werd. (En ik denk omdat ze zelf ook hb is, want die conclusie heb ik nu na wat gesprekken met haar, gesprekken waren meestal over de medicijnverlenging, maar daarbij vertelde ze ook haar eigen ervaringen).

Ik vond mezelf op de eerste school een zeurouder, maar de ib-er daar was top. We vonden alleen dat we niet van school konden eisen om zoveel aanpassingen te doen voor onze kinderen en dan zouden ze nog steeds een gebrek aan peers hebben. De ib-er vond het heel goed van ons dat we verder gingen kijken. De tweede school had wel de peers, maar daar vond ik de verdieping erg tegenvallen, maar kinderen hebben veel gehad aan de peers en daar kon je wel ook alles zeggen, maar het was vooral ook fijn om met de andere ouders te praten over waar je tegenaan loopt, zonder op je tenen te lopen of je dit wel kon zeggen.

En Zoonmoeder wat gaaf dat je zoon zich zo heeft kunnen verdiepen in zijn profielwerkstuk. En inderdaad misschien gaat dit jouw kennis te boven, maar je hebt hem toch maar mooi kunnen helpen dat hij dit wel aan durft! (En dat het jouw kennis te boven gaat betekend niet dat jij niet ook hb bent, het betekend vooral dat dit voor je zoon een gebied is wat hem heel erg interesseert en wat misschien niet in jouw straatje past.

(Mijn dochter is helemaal gek van vlaggen en loopt de hele tijd allerlei weetjes hierover te spuien, ik vind het geweldig dat ze dit leuk vindt, en luister altijd vol interesse, maar onthou er weinig van.)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Plaats reactie