prijzen of aanmoedigen, hoe doe je dat

Voor alle onderwerpen, vragen en discussies die niet direct kind-gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

prijzen of aanmoedigen, hoe doe je dat

Bericht door Bissi »

In een eerder topic kwam naar voren hoe je als ouder, onbewust, je kind aanzet tot perfectionisme. Dat zit dan vooral in de manier van reageren op goede resultaten die kinderen behalen. Wanneer de schoolresultaten goed zijn, maar een kind er weinig moeite voor heeft moeten doen, voelt dat voor hen soms als onterecht geprezen worden. Ze ervaren het als geprezen worden voor het resultaat, in plaats van voor hun inzet. Vaak gaan kinderen dan geloven dat het daar om gaat: als ik hoge cijfers haal, zijn ze trots op mij (dus ik kan er maar beter voor zorgen dat ze hoog blijven).
Een effectievere manier is iets tegen kinderen zeggen dat hen stimuleert voor zichzelf te werken, in plaats van voor de waardering van anderen.
Als ouder is het niet altijd makkelijk een kind op die manier aan te moedigen. Je kunt wel bewust leren: ben ik mijn kind aan het prijzen of ben mijn kind aan het aanmoedigen.

Ik vond onderstaand overzicht van Jane Nelsen met de verschillen tussen prijzen en aanmoedigen.
Prijzen , complimenten geven
Woordenboekdefinitie: Een gunstig oordeel uitspreken over, bewonderen
Gericht op: De doener "Goed zo meisje."
Erkent: alleen het complete (perfecte) eindresultaat; "Je hebt het goed gedaan."
Houding: betuttelend, manipulatief: "Ik vind het fijn hoe Suzie nu stil zit te werken."
"Ik”-boodschap Oordelen van de spreker: "Ik vind het leuk hoe je dat deed."
Het meest gebruikt bij kinderen: "Je bent zo'n braaf meisje."
Voorbeelden: "Ik ben trots op je dat je een tien hebt gehaald" (ontneemt de persoon het eigendomsrecht over zijn eigen prestatie)
Nodigt kinderen uit om voor anderen te veranderen. "Goedkeuring junkies"
Locus of control: Extern: "Wat denken anderen?"
Leert iemand: Wat te denken. Afhankelijkheid van het oordeel van anderen.
Doel Conformeren. "Je hebt het goed gedaan."
Effect op gevoel van eigenwaarde: jezelf waardevol voelen als anderen je goedkeuren
Lange termijn effect: Afhankelijkheid van anderen

Aanmoedigen
Woordenboekdefinitie : Inspireren, stimuleren
Gericht op de actie; "Goed gedaan."
Erkent de inspanning en vooruitgang: "Je hebt gedaan wat je kon." Of, "Hoe voel je je over wat je bereikt hebt?"
Houding: respectvol, waarderend: "Wie kan me laten zien hoe we nu rustig kunnen werken?"
"Ik”-boodschap : zelfsturend: "Ik waardeer je inzet hierbij."
Het meest gebruikt bij volwassenen: "Bedankt voor je hulp."
Voorbeelden: "Die tien is het resultaat van je harde werk." (Erkent eigenaarschap en verantwoordelijkheid voor de inspanning.)
Nodigt kinderen uit om voor zichzelf te veranderen. "Innerlijke leiding."
Locus of control Intern: "Wat denk ik?" (als kind)
Leert: Hoe te denken. Zelf-evaluatie.
Doel: Begrip, zlefinzicht: "Wat denk/leer/voel je?"
Effect op gevoel van eigenwaarde: Jezelf waardevol voelen zonder de goedkeuring van anderen
Lange termijn effect: Zelfvertrouwen, zelfredzaamheid.

Controlevragen voor jezelf als ouder:
- Stimuleer ik zelfevaluatie of afhankelijkheid van de evaluatie van anderen?
- Ben ik respectvol of betuttelend?
- Zie ik het gezichtspunt van het kind of alleen dat van mezelf?
- Zou ik deze opmerking maken tegen een vriend?

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: prijzen of aanmoedigen, hoe doe je dat

Bericht door Anne72 »

Interessant om te lezen.
Zelf doe ik het allebei wel denk ik. Ik moedig mijn kinderen aan en ik geef ze ook complimenten voor wat ze hebben gedaan en bereikt. Ook als de inzet nog niet best is en ook als er geen perfect resultaat is. Mijn ervaring is dat kinderen prima met complimenten om kunnen gaan. Lastiger is de impliciete of expliciete afkeuring als iets niet lukt op inspanning of op resultaat.

Ik denk ook dat het onze rol als ouders is om kinderen te leren omgaan met complimenten. Die maken namelijk onderdeel uit van onze samenleving en daar moeten we hen op voorbereiden. Ik denk dan aan een gesprek over wat complimenten met je doen en over de waardering van beoordeling en wat dat met je doet. En ook voorleven. Hoe ga je zelf om met aanmoediging en complimenten. Waar straal je meest voldoening over uit een matig resultaat van een ingewikkeld recept of een compliment omdat de macaroni weer lekker was.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Plaats reactie