Anders denken

Voor alle onderwerpen, vragen en discussies die niet direct kind-gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Zoonmoeder01

Anders denken

Bericht door Zoonmoeder01 »

Naar aanleiding van een ander topic bedacht ik, Ik ben zo’n ouder die denkt dat haar kind geen autisme heeft, maar denkt dat haar kind hoogbegaafd is. Dat neemt niet weg, dat ik altijd kritisch blijf kijken, want het gedrag van mijn kind is anders. Maar is dit afwijkende gedrag dan een (autistische) stoornis?

We gingen met zijn drieën (vader, moeder, kind) naar de Apenheul. Zoals gewoonlijk waren we onze zoon (al bijna jongvolwassen) al snel kwijt. Als moeder heb ik altijd andere verwachtingen van een gezinsuitje, maar de dingen zijn zoals ze zijn. Ik observeer mijn kind. Met grote intensiteit observeert hij de apen. Als ik hem app. dat de voedingsvoorstelling van de gorilla’s begint dan komt hij niet gezellig bij ons zitten. Ik kan maar één conclusie trekken dit is autistisch gedrag.

Later op de avond heb ik met hem over dit voorval. Hij komt met een volkomen plausibele verklaring. Als de voedervoorstelling van de gorilla’s begint dan is het een stuk rustiger in de dierentuin. Dat geeft hem de gelegenheid om de andere apen goed te bekijken zonder dat andere mensen in de weg staan. Bovendien heeft hij al eerder de voedervoorstelling van de voorstelling gezien. Na dit antwoord zie ik ineens iets anders, een jongen die goed nadenkt over de keuzes die hij maakt, iemand die heel erg autonoom is. Ik zie eigenschappen die ik veel meer bij zijn beoogde hoogbegaafdheid vind passen. Want naar mijn mening komen bepaalde eigenschappen wel degelijk vaker bij hoogbegaafden voor. Het betekent echter niet omdat je die of die eigenschap ziet, je kind dus hoogbegaafd is, een dergelijke conclusie is veel te kort door de bocht. Ik bedacht dat mijn kind ander denkt, dit is niet goed of fout maar anders. misschien zelfs wel slim.

Er valt mij nog iets op. Nu mijn zoon weer net iets lekkerder in zijn vel zit kan hij heel goed verwoorden hoe hij denkt. Hij weet heel goed dat anderen (waaronder zijn moeder) hem soms raar vinden. Mijn zoon heeft moeite om zich zelf te zijn. Eigenlijk zie ik in de dierentuin een kind die volkomen zich zelf is, een kind dat een top middag heeft gehad.

Halve mandarijn

Re: Anders denken

Bericht door Halve mandarijn »

Mag ik zeggen dat ik het gedrag van je zoon helemaal niet zo afwijkend vind?

loekie

Bericht door loekie »

Dat je zoon het zo organiseert dat hij ergens gaat kijken op het moment dat het rustig is vind ik helemaal niet vreemd. Dat doen wij ook. Zo gingen we lekker fietsen als het Nederlands elftal voetbalde; lekker rustig in de duinen.
Ik vraag me op grond van je verhaal wel af of hij jullie laat weten dat hij er niet gezellig bij komt zitten of dat hij ergens anders gaat kijken.

merriedroom

Bericht door merriedroom »

Nu ja, klinkt eerder introvert en daar is niets mis mee. Wat wel lastig is, is dat jullie verwachtingen duidelijk anders zijn en dat die niet vooraf naar elkaar uitgesproken zijn. Ik merk dat als ik met bijvoorbeeld een ander gezin samen op pad ga, dat we moeten verwachten dat het ritme van de dag anders gaat. De een gaat van terrasje naar terrasje en de ander wil elk gebouw van binnen bekijken. Delen, accepteren, aanpassen en verwachtingen en wensen uitspreken zijn dan belangrijk voor een leuke dag.

Je zegt dat hij jongvolwassen is. Dé leeftijdsfase dat de omgeving het minste in beeld is. Bij brussen en neven en nichten ook allemaal gezien: een periode van een paar jaar dat opa en oma niet werden bezocht. Daarna kwamen ze langzaam weer op familiemomenten opdagen.

Hanneke

Bericht door Hanneke »

Je post 2 keer gelezen, maar ik lees niets anders dan volkomen normaal gedrag. Of ik moet zelf zo afwijkend zijn dat ik niet zie wanneer iets niet doorsnee is :lol:

Axator

Bericht door Axator »

Het klinkt eerder als mijn oudste.. Maar die is niet HB, wel begaafd.. En introvert. Hij is slim genoeg om situaties te wijzigen in zijn voordeel. Maar heeft niet de geniale ideeën van jongste (die had minstens geprobeerd om ons om te praten mee te gaan in zijn plan).

Oudste zit ook beter in zijn vel als hij meer zijn eigen gang kan gaan, minder prikkels heeft. En dan kan hij ook beter denken. Bij hem is HB nooit geopperd, wel autisme, maar dat laatste krijgt hij ook geen diagnose voor. Het functioneert prima, (net) binnen de "normale" lijnen. Prima, daar hoef ik niet met een vergrootglas boven te hangen. Want juist dat geeft extra druk en spanning.. Gewoon lekker chill blijven, dat werkt het beste bij mijn puber.

(maar hij zou wel op zo'n dag regelmatig even samen lunchen, een attractie doen etc. Hij geniet ook wel van het samen zijn met ons)

boom
Site Admin

Bericht door boom »

Ik denk dat ik snap wat je bedoelt, Zoonmoeder01. Je geeft een voorbeeld (ik neem dat dit soort dingen dan vaker gebeuren) van een onverwachte reactie van je zoon nav een impliciete vraagstelling. Jij vertelt dat de apen eten krijgen (m.a.w: kom jij naar ons toe?) en je zoon pikt dat niet op. Hij zegt niet even: dank, maar dan ga ik nu liever even ergens anders kijken. Hij doet dat gewoon. Achteraf kan hij het goed beredeneren, maar heeft misschien niet het invoelend vermogen, dat hij dat meteen zegt.
Bedoel je dus dat je de combinatie opvallend vindt: impliciete vraag niet begrijpen, maar achteraf wel goed kunnen uitleggen waarom hij iets doet?
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌲

Bissi

Bericht door Bissi »

Hij weet heel goed dat anderen (waaronder zijn moeder) hem soms raar vinden. Mijn zoon heeft moeite om zich zelf te zijn.
Ik herken wat Boom zegt, dat hij niet uit zichzelf aan jullie laat weten wat hij wil doen, is het ongebruikelijke aan het voorval -dat was ook wat jou triggerde. Het gedrag op zich, de rust opzoeken in plaats van de drukte van het voederen, is heel logisch.
Ik vraag me af, is dit ook niet iets waar hij aan moet wennen? Hij is zo lang door anderen (en zichzelf) als autistisch betiteld. Dat doet iets met iemands zelfbeeld. Bovendien heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat hij nooit daar op aangesproken is, op summiere communicatie, omdat de omgeving dat passend gedrag vond.
Zou het kunnen zijn dat dit iets is waar hij en jullie samen aan moeten wennen, dus aan het feit dat je hem er wel op kunt aanspreken? Ik spreek mijn kinderen ook wel eens aan op gedrag dat ik een beetje egocentrisch vind. Niet beschuldigend of corrigerend, maar wel om mijn verwachting of grens aan te geven, bijv: ik vind het fijner wanneer je wel je telefoon opneemt of een berichtje terugstuurt wanneer ik je over iets dringends bel en app. Het komt anders op me over alsof.. enz. Zij kaarten op die manier ook dingen aan die wij doen en stellen er vragen bij.
Zo ontstaat dan een meer gelijkwaardig gesprek over onderlinge verwachtingen en hoe iets op een ander overkomt. Daar leren we allebei van.

Hanneke

Bericht door Hanneke »

Maar hij laat toch juist wel weten wat hij wil doen?

Het is alleen iets anders dan ts verwacht, en die trekt de conclusie: autisme.
Vervolgens legt haar zoon later uit waarom hij deed wat hij deed, en dat maakte dat ts opeens anders naar de situatie keek.

Dat is tenminste hoe ik de post begreep

Bissi

Bericht door Bissi »

@Hanneke: zou ook kunnen. Ik had het zo gelezen dat hij opeens verdwenen was (Zoals gewoonlijk waren we onze zoon (al bijna jongvolwassen) al snel kwijt.) en niet reageerde op het appje, maar pas 's avonds een uitleg gaf nadat Zoonmoeder hem ernaar gevraagd had.

Zoals ik al schreef, ik vind het niet een kenmerk van autisme. Maar het is wel iets waar je als ouder en kind over kunt praten. Ik denk dan aan de manier waarop dat bij geweldloze communicatie gaat:
Ik zag ...
Ik dacht ...
Wat ik erbij voelde was ...
Waar ik behoefte aan heb is ...
Dat probeer ik zelf zo te doen, omdat je het dan ook bij jezelf houdt. Je zegt dan: zo is het op mij overgekomen en hoe kijk jij er tegenaan?

Pompom
Site Admin

Bericht door Pompom »

Bissi schreef:
zo 10 okt , 2021 5:22 pm
Hij weet heel goed dat anderen (waaronder zijn moeder) hem soms raar vinden. Mijn zoon heeft moeite om zich zelf te zijn.
[...]

Ik vraag me af, is dit ook niet iets waar hij aan moet wennen? Hij is zo lang door anderen (en zichzelf) als autistisch betiteld. Dat doet iets met iemands zelfbeeld. Bovendien heeft er waarschijnlijk voor gezorgd dat hij nooit daar op aangesproken is, op summiere communicatie, omdat de omgeving dat passend gedrag vond.
Opmerkelijk voor mij dat je dit zo zegt. Juist bij kinderen met autisme (of vermoeden ervan) (en trouwens ook bij kinderen waarbij de thuissituatie -hoe zeg je dat netjes - niet optimaal is) vertel ik juist vaak wat ik verwacht en wat mensen in het algemeen verwachten en wat dus wel / niet passend gedrag is. Wat misschien niet hetzelfde is als 'aanspreken op', want daar zit vaak een oordeel / bestraffende ondertoon in.
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Bissi

Bericht door Bissi »

Het zal heel fijn zijn voor kinderen als een leerkracht zo duidelijk naar hen alles uitspreekt.
Wat ik ook vaak hoor, is dat mensen (waaronder leerkrachten) vooroordelen over autisme hebben en denken dat iemand dan niet in staat is sociaal en communicatief te zijn. Vanuit die gedachte gaat iemand dan geen feedback hierover geven aan een kind.

Plaats reactie