Is hoogbegaafd een persoonsbeschrijving of een label?

Voor alle onderwerpen, vragen en discussies die niet direct kind-gerelateerd zijn.
Plaats reactie
handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Is hoogbegaafd een persoonsbeschrijving of een label?

Bericht door handzeep »

Even een vraag voor iedereen.
Ik merk dat ik steeds meer moeite heb als het gaat om nuchter blijven als ik mijn kind in het kader van 'hoogbegaafd' zie. Ik heb veel over hoogbegaafdheid gelezen en tijdens dit inlezen ervaar ik een appèl naar ouders toe om vooral voor je kind op te komen en school waakzaam te maken over de situatie van je kind. Dit appèl geeft mij het gevoel dat ik hoogbegaafdheid als een 'probleem' moet zien.
Ik vraag mij af of deze term recht doet aan de gehele persoonlijkheid van iemand. Het voelt een beetje hetzelfde als de worsteling die ik heb tussen een label zoals ADHD/autisme. Aan de ene kant helpt zo'n label heel erg in herkenning en het leren omgaan met, aan de andere kant lijkt het ook alsof dan elk gedrag hieronder geschaard kan worden en alsof het een soort persoonlijkheid wordt. Zoals : ik ben autistisch ipv ik heb autisme. Naar mijn idee is hoogbegaafdheid een persoonsbeschrijving waaronder veel verschillende karaktereigenschappen passen die afwijken van het gemiddelde. Maar volgens mij is het geen biologische afwijking (behalve IQ) waar gelijk een probleem in gevonden moet worden. Hoe zien jullie dit? En ervaren jullie dit ook als een worsteling?

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Is hoogbegaafd een persoonsbeschrijving of een label?

Bericht door Axator »

Ik heb er absoluut geen worsteling mee. Ik zie het niet als persoonsbeschrijving. Want elk kind met HB is anders (autisten ook). Als ik zeg, het kind is blond, of het kind is introvert, het kind leert vlot, dan is het snel duidelijk welk kind het is. Maar HB zegt niks in zo'n beschrijving. Dat is juist een combi van verschillende eigenschappen, waar intelligentie ook maar een stukje is. Maar een HB-er kan introvert en snel lerend zijn, maar kan ook extrovert en een relatief lage verwerkingssnelheid hebben. Dus ik zou het eerder een label noemen. Een label dat je kind een een grove groep zet, maar specifiek heb je er nog niks aan..

De problemen die wij nu hebben is niet perse door de HB. Hij loopt cognitief flink voor, sociaal leeftijdsadequaat, emotioneel achter. Dat laatste is nu het probleem. Ook het enige waar we nu echt iets aan kunnen doen. En dat probleem komt misschien wel voort uit andere stukjes, maar aan het eind van de rit moeten al die dingen zoveel mogelijk in balans zijn (in ieder geval in ons schoolsysteem/maatschappij)

handzeep
Berichten: 69
Lid geworden op: wo 02 jun , 2021 3:03 pm

Re: Is hoogbegaafd een persoonsbeschrijving of een label?

Bericht door handzeep »

Ik merk dat ik het moeilijk vind om een goede term/omschrijving te vinden voor wat ik bedoel. Zoals jij het omschrijft is exact wat mijn overtuiging is en waar ik mij helemaal in kan vinden. Een andere situatie waar mijn worsteling zichtbaar in wordt is onderstaande:

Ik ken iemand die mij er op attent maakte dat mijn kinderen wel eens hoogbegaafd zouden kunnen zijn. Die maakte mij er op attent dat ik erg moest opletten goede peers te vinden en die zei bij sommige dingen die ze deden: 'o, typisch hb'. Dat vond ik best moeilijk omdat bijvoorbeeld perfectionisme ook prima kan bij mensen die niet hoogbegaafd zijn.

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Is hoogbegaafd een persoonsbeschrijving of een label?

Bericht door Axator »

Maar die herkenning kan ik sowieso niet altijd iets mee.. Ze opperden bij de jongste ook wel ADHD, maar zijn hoofd is gewoon overactief van HB-gedachtes. Mensen houden ervan om dingen in bekende hokjes te zetten en om anderen te helpen. En dat is soms helemaal prima. Maar soms zit je er dan flink naast.

Dat probleem met emoties wordt hier ook wel op het HB gegooid. Maar het lijkt erg op gedrag van mijn zusje die wel begaafd is, maar niet HB. Andere dingen van de emoties zie ik terug in gedrag van mijn schoonzusje/vader met autistische trekken en HB. Maar welke van die 2 is dan de veroorzaker? Het is gewoon het hele pakketje. Een uniek pakketje aan genen en opvoeding die iedereen anders maakt.

Als mensen zoiets zeggen dat reageer ik er soms op met een tegenvraag; waar heb je dat vandaan, heb je een bron waar ik er meer over kan lezen. In veel gevallen zeg ik er niks van en zeg "oke, ik hou het in de gaten"(mensen helpen graag, geeft hen een goed gevoel).. En in een enkel geval waarschuw ik die mensen terug. Bijv iemand die zelf ADHD heeft, maar denk dat haar kind HB is. Schoolprestaties zijn er niet naar, pakketje klopt niet helemaal, maar kind is verbaal erg sterk en aanwezig, waardoor het wel heel wijs lijkt. Dat je naast het opletten van onderpresteren, je ook moet letten op het overvragen..

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 281
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Is hoogbegaafd een persoonsbeschrijving of een label?

Bericht door Von »

Hm, ja, interessante vraag.
Als ik naar mezelf kijk, en dat kan ik alleen maar achteraf terugkijkend, dit had ik als kind, puber en jongvolwassene zo niet kunnen beschouwen, dan denk ik wel dat mijn intelligentie een heel wezenlijk onderdeel is van wie ik ben, en behoorlijk bepalend. Een persoonsbeschrijving is het niet, want het is niet alles wat ik ben, er zijn meer aspecten die mij maken tot wie ik ben. Maar ik merk wel dat het me echt anders maakt dan de meeste mensen om me heen.
Als ik mijn kinderen bekijk, dan denk ik dat dat eigenlijk ook wel zo is, maar zij (de oudste twee vooral, zitten nu in een fase van hun leven (universiteit) waarbij ze tussen peers zitten, dus lijkt het minder bepalend dan bijvoorbeeld op de basisschool, toen ze duidelijk afweken van de rest. En als ze later geen werken, dan zal dat weer anders worden.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Is hoogbegaafd een persoonsbeschrijving of een label?

Bericht door boom »

Naar mijn idee is hoogbegaafdheid een persoonsbeschrijving waaronder veel verschillende karaktereigenschappen passen die afwijken van het gemiddelde. Maar volgens mij is het geen biologische afwijking (behalve IQ) waar gelijk een probleem in gevonden moet worden. Hoe zien jullie dit? En ervaren jullie dit ook als een worsteling?
Als ik kijk naar mijn zoon dan vallen heel veel van zijn persoonskenmerken (motorisch zeer sterk, gedreven, (prikkel)gevoelig, authentiek en autonoom) te scharen onder hb. Als de door Dabrowski beschreven kenmerken door veel mensen worden onderschreven, dan is het meten van het iq niet meer dan objectief meetinstrument om al deze persoonskenmerken tezamen te kunnen typeren als "hb". Hoe meer een van deze persoonskenmerken afwijkt van de norm, hoe meer dat als een probleem kan worden ervaren (hetzij door de persoon zelf, hetzij door de omgeving). Het gedrag wordt daarmee als problematisch beschreven (gelabeld), maar het "hb zijn" hoeft daarmee an sich geen probleem te zijn.

Ik ervaar zoons schoolperiode absoluut als een worsteling, doordat regulier onderwijs weinig ruimte biedt voor autonomie, geen prikkelarme omgeving is en de lesstof te weinig wordt afgestemd op het individu. Echter, van zijn authenticiteit, motoriek en gedrevenheid heeft hij in het dagelijks leven enorm veel plezier. Ik zou hb zijn dus zeker niet als een probleem labelen. Sommige persoonskenmerken, kenmerkend voor hb, kunnen in meer of mindere mate wel leiden tot problemen.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Is hoogbegaafd een persoonsbeschrijving of een label?

Bericht door merriedroom »

In een voorspelbare, afgeschermde omgeving zijn geen autisten te diagnostiseren. Diagnoses worden door tijdsgeest, cultuur en omgeving beïnvloed. De ene ‘hb’er’ heeft geen problemen, de ander loopt hopeloos vast. Je kan dus nooit zeggen: “O, zij is hb, dan móet je voor contact met gelijken zorgen!” Wat je wel kunt zeggen: “O, zij is hb. Dan kan ze mogelijk behoefte hebben aan gelijken die ze niet zomaar vanzelf in haar omgeving tegen komt.”

Ik ben zelf allergisch voor opmerkingen als “dat is typisch hb” of “dat hoort bij een adhd’er”. Dat is even waar als “dat gedrag is typisch een schorpioen” of “dit kenmerk hoort nu eenmaal bij bloedgroep A negatief.” Maar mensen kunnen zich er wel helemaal naar gaan gedragen.

Andersom kun je zo iemand ook niet voorstellen zonder hb, autisme of adhd. In dat opzicht heeft dit onderdeel onlosmakelijk invloed op de ontwikkeling en identiteit. En voor iedereen is de ervaring anders of die zich een autist voelt/ziet of als iemand met autisme. Voor beiden is wat te zeggen.

Hb is geen stoornis zoals adhd en autisme dat wel zijn, maar afwijken van de norm kan wel flinke uitdagingen geven. Ik vind het goed dat afwijken van de norm niet direct leidt tot een stoornis. Maar hoe gaan we om met mensen die (op allerlei gebied) afwijken van de norm?

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Is hoogbegaafd een persoonsbeschrijving of een label?

Bericht door Bissi »

merriedroom schreef:
do 07 okt , 2021 4:54 pm
Hb is geen stoornis zoals adhd en autisme dat wel zijn, maar afwijken van de norm kan wel flinke uitdagingen geven. Ik vind het goed dat afwijken van de norm niet direct leidt tot een stoornis. Maar hoe gaan we om met mensen die (op allerlei gebied) afwijken van de norm?
Helemaal mee eens dat het de omgeving is die bepaalt of iemand (te) ver van de norm afwijkt, maar ook of iets een stoornis genoemd wordt of niet. Ook bij autisme en adhd staat ter discussie of het wel een stoornis is, of dat we beter kunnen spreken van neurodiversiteit.
Het is mede ook de omgeving die een grote invloed heeft op het ontstaan van hb-problematiek -of het voorkomen daarvan. Dit is zichtbaar in de verschillende modellen.

Op dit moment zie ik om me heen een steeds grotere discussie rondom de huidige normen waarmee normaal zijn gedefinieerd wordt. Mensen die van de oude norm afwijken komen er zelf tegen in opstand -zie het gebruik van de benaming neurotypische i.p.v. 'gewone' mensen door autisten. Ook bij autisme groeit de overtuiging dat elke autist weer anders is. Dit is ook van invloed op de manier waarop autisten naar zichzelf kijken, de mogelijkheden tot doorontwikkeling die ze zien en de manier waarop anderen met hen omgaan.

Tegelijkertijd zijn er zowel bij hoogbegaafdheid als bij autisme/adhd bepaalde veel voorkomende kenmerken (al dan niet betreffende de persoonlijkheid) die mensen houvast bieden en waaraan ze ook zelf elkaar herkennen.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Is hoogbegaafd een persoonsbeschrijving of een label?

Bericht door Paula »

'Hoogbegaafd' is voor mij een beetje een containerbegrip. Het zegt iets over mijn intelligentie, mijn vermogen om verbanden te leggen en mijn potentieel. Maar het zegt niks over wie ik ben, wat ik leuk vindt, wat ik belangrijk vind in het leven, waar ik goed in ben of waar ik minder goed in ben (want dat ik hb ben, wil niet zeggen dat alles me komt aanwaaien en dat ik overal goed in ben). Hb is onderdeel van wie ik ben, maar het is niet wíe ik ben.

Ik moet er ook eerlijk bij zeggen dat deze 'wijsheid' is gekomen met de jaren. Toen ik jong was, ervaarde ik vooral dat ik me anders voelde, niet op mijn gemak in de meeste gezelschappen, introvert, onzeker over mijn eigen kunnen (perfectionistisch, fixed mindset), ik hoorde regelmatig 'je moet niet zo moeilijk doen' of 'denk toch niet zoveel'. Achteraf gezien had ik wel graag geweten destijds waarom ik me zo anders voelde. Of ik dan andere levenskeuzes gemaakt zou hebben weet ik niet, maar het zou wel geholpen hebben bij het beter begrijpen van mezelf. Daar heb ik nu lang over gedaan.

Plaats reactie