Jezelf laten testen

Voor alle onderwerpen, vragen en discussies die niet direct kind-gerelateerd zijn.
Plaats reactie
JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Jezelf laten testen

Bericht door JannekeT »

Spelen jullie ook wel eens met de gedachte om jezelf te laten testen? Of heeft iemand dit al gedaan?

Ik merk dat ik mezelf herken in dingen die ik lees sinds ik weet dat mijn kids (u)hb zijn.. weet nog niet zo goed wat ik er mee wil en of ik er iets mee wil.
Wat is jullie ervaring?
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Jezelf laten testen

Bericht door Bissi »

Ik kende ooit iemand van eind 40 bij een opleiding die zich om die reden liet testen. Haar zoon van 21 liep vast en werd getest. Zij had haar hele leven het gevoel gehad dat ze dom was. Die overtuiging was ontstaan toen ze op de basisschool dom genoemd werd omdat ze zoveel vragen stelde. Ze bleek ook hb. Voor haar maakte dat enorm veel uit. Haar hele zelfbeeld veranderde erdoor en ze durfde veel meer zichzelf te zijn.

Ik ken ook mensen die geen WAIS lieten afnemen maar een test bij de Mensa. Die score was niet zo hoog (is een vrij eenzijdige test). Zij hadden daarna juist een beetje een kater. Hun beide kinderen zijn uhb getest. Ze zijn beide intelligent.

Deze mensen waren voor en na hun test allemaal even intelligent. De test maakt je niet slimmer of minder slim. Het is net wat je over jezelf gelooft.
Waar is de test op latere leeftijd voor nodig?

Halve mandarijn
Berichten: 134
Lid geworden op: wo 19 mei , 2021 11:29 am

Re: Jezelf laten testen

Bericht door Halve mandarijn »

Ik ben mij pas gaan verdiepen in hb toen de juf van mijn zoontje het opperde. Al lezende herkende ik enorm veel in mijn man (en zijn broer) van wat beschreven stond. Niet in mijzelf, haha. Zoon is (nog) niet getest en we hebben besloten om dat niet te doen zolang het geen concreet voordeel oplevert of deuren opent. Maar wij hebben ook geen enkele behoefte om mijn man te laten testen. Wat zou het hem opleveren, geen idee. Hij is wie hij is, is gelukkig en heeft plezier in zijn werk.

Welk voordeel zou het testen jou kunnen opleveren?

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Jezelf laten testen

Bericht door Von »

Ik heb het wel overwogen, maar nooit gedaan.
Mijn kinderen zijn overigens ook niet getest en zijn ook niet ultrahoogbegaafd voor zover ik kan inschatten. Ik schat de oudste twee wel hoogbegaafd in. Toen de middelste op de basisschool zat hebben we ook wel overwogen hem te laten testen, maar eigenlijk ging hij vrij soepel door de school heen, dus er was niet direct een aanleiding. Testen uit nieuwsgierigheid wilden we niet doen.

In tijden dat ik me onzeker voelde heb ik wel overwogen me te laten testen. Mijn broer is vroeger wel getest (UHB) en ik heb me niet altijd gezien gevonden. Hij werd in de familie trouwens ook niet echt op waarde geschat. Professor in de weetnietkunde genoemd en zo. Maar ook ik werd niet echt gezien. Ik was het lieve schattige meisje dat nooit voor gedoe zorgde. Later heeft me dat wel bezig gehouden en in mijn zoektocht naar mezelf en wie ik nou eigenlijk was is de overweging mezelf te testen zeker voorbij gekomen. Ik heb ook wel van die testen op internet gedaan, ook wel eens de indicatietest of hoe noem je dat voor Mensa, waar ik dusdanig hoog op scoorde dat ik toch wel zeker werd uitgenodigd de echte test te doen.
Ik heb er op dit moment niet zoveel behoefte aan, omdat ik behoorlijk zeker en prettig in mijn vel zit. Ik denk dat ik hoogbegaafd ben of daar in de buurt kom. Ik word door mensen die er toe doen gezien zoals ik ben en graag gezien wil worden. En ik ben met of zonder test even intelligent.

Leuke anekdote: Tijdens een kenniscollege van Novilo bij een (hoogbegaafde) docent die ik niet kende, en hij mij ook niet, zei hij: "Je kunt zeggen: "Van alle kamerplanten in Nederland krijgt 60% te weinig water. En omdat er een percentage in staat, geloven mensen dat." Ik zei, mijn eigen kamerplanten in gedachten: "Nou, ik geloof het in ieder geval direct." Hij keek me doordringend aan en zei: "Nee, jij niet, want jij bent hoogbegaafd. Maar het gemiddelde SBS6-publiek trapt er zo in!" Gek genoeg is dat een belangrijk moment voor mij geweest. Het voelde wel als erkenning van wat ik misschien eigenlijk al wel wist.

MrsBucket
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:24 pm

Re: Jezelf laten testen

Bericht door MrsBucket »

JannekeT schreef:
zo 26 sep , 2021 7:28 pm
Spelen jullie ook wel eens met de gedachte om jezelf te laten testen? Of heeft iemand dit al gedaan?

Ik merk dat ik mezelf herken in dingen die ik lees sinds ik weet dat mijn kids (u)hb zijn.. weet nog niet zo goed wat ik er mee wil en of ik er iets mee wil.
Wat is jullie ervaring?
Ja, ik heb mezelf laten testen. Tweeledig: mijn zoontje is nog niet testbaar en we wilden een indicatie hebben, en ik geloofde totaal niet dat ik hb kon zijn. Ik testte uhb en heb nu een goede psych die me begeleidt bij alles een plekje geven, want ik vond het behoorlijk heftig om deze uitslag te krijgen.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Jezelf laten testen

Bericht door merriedroom »

Ik heb her en der onofficiële (deel)testen gedaan en als 4-jarige een officiële. Ik scoor altijd hoog, maar nooit hb, voor wat die tests waard zijn. Uitslag van vroeger weet ik niet, maar de reactie was: die is veel te slim voor aangepast onderwijs, die moet naar een gewone school (ik ontwikkelde asynchroon waardoor intensievere begeleiding overwogen werd). Op werk en in mijn omgeving word ik op waarde geschat en ik denk dat daar een iq-test niets aan gaat bijdragen. Hoewel ik wel nieuwsgierig blijf naar de uitslag van een echte iq-test, wil ik het eigenlijk ook helemaal niet definitief weten.

Iemand in mijn omgeving heeft een test gedaan omdat ze zich niet gezien voelde. Met dat blaadje in haar hand probeerde ze bij iedereen wel die erkenning op te eisen. Dat werd een fiasco. Nu verwacht ik niet dat TS dit als motivatie heeft, maar kritisch zijn op je beweegredenen en over wat je er mee wil gaan doen, kan geen kwaad.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Jezelf laten testen

Bericht door Bissi »

Dit is ook een mooie beschrijving van het proces waar je als volwassene potentiële hb-er doorheen kunt gaan: https://www.exentra.be/ben-ik-hoogbegaafd-2/.
Tessa Kieboom is verbonden aan Exentra.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Jezelf laten testen

Bericht door Marthe »

Ja, ik ben getest toen ik volwassen was in het kader van een assessment.
De uitslag overdonderde me compleet. Toen ik er over ging lezen viel er zoveel op zijn plek.
Ik was niet gek, alleen maar uhb.
De baan kreeg ik niet omdat ik te slim was en ze verwachtten dat ik me te snel zou gaan vervelen.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Jezelf laten testen

Bericht door Karan_1 »

Ik denk dat je vooral moet bedenken of een test op hogere leeftijd je iets op gaat leveren. Gaat de uitslag, welk cijfer dan ook, iets aan je leven veranderen of is het gewoon interessant om te weten.

Testen bij kinderen vind ik anders omdat zij nog volop in het leerproces zitten en een uitslag helpend kan zijn voor bepaalde ondersteuning of het maken van keuzes.
Bij volwassenen ligt dat iets genuanceerder en zal de invloed van de uitslag doorgaans een stuk minder groot zijn. Je kunt je zelfs afvragen of je het wel wil weten of dat een uitslag niet veel meer vragen opwerpt.

Ik vind testen op zich heel leuk om te maken, dus ik heb het mij wel afgevraagd. Maar uiteindelijk bedacht dat een uitslag helemaal niets aan mijzelf verandert. Een test puur voor de leuk maken gaat mij dan weer een beetje ver, die capaciteit kan beter gebruikt worden voor personen die het nodig hebben.

Ik zou beginnen met afvragen of de uitslag iets voor jezelf zou veranderen. Want dit zal per persoon verschillen.

JannekeT
Berichten: 80
Lid geworden op: zo 07 mar , 2021 9:23 pm

Re: Jezelf laten testen

Bericht door JannekeT »

Bedankt voor de reacties..

Ik denk dat een test voor mij persoonlijk mogelijk dingen kan verklaren/bevestigen dan wel afsluiten..

Ben zelf heel onzeker, durf nog altijd geen vragen te stellen in groepen uit angst dom geworden te vonden; Het altijd op zoek zijn naar uitdaging, is het niet mentaal dan fysiek.. daarnaast het eeuwige gepieker over van alles en nog wat.
De vraag of ik zelf m’n kinderen kan helpen en of mijn “schuldgevoel” (niet het juiste woord, maar omschrijft het wel enigszins) terecht is..

Nee; aan m’n werkende leven zal er niks veranderen, maar het kan wel dingen verklaren uit het verleden. Bepaalde gedachten een plaats geven… misschien een beetje jezelf leren begrijpen. Weet ook niet wat ik zoek; bevestiging? Houvast? Nieuwe inzichten in mezelf?
8-) 2015 , :idea2: 2017, [pompon] 2018

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Jezelf laten testen

Bericht door Bissi »

Janneke, ik denk dat veel mensen zich herkennen in die twijfel. Heel veel ouders van hb kinderen op het forum hebben zich afgevraagd of ze zelf ook hoogbegaafd zijn. En de kans is denk ik zelfs groot dat dat zo is. Hoogbegaafd is meer dan een hoog IQ.
Herken je jezelf in de definitie van het zogeheten Delphi-onderzoek?

Een hoogbegaafde is een snelle en slimme denker, die complexe zaken aankan. Autonoom, nieuwsgierig en gedreven van aard. Een sensitief en emotioneel mens. Intens levend. Hij of zij schept plezier in creëren.
De elementen van het Delphi-model zijn met elkaar verbonden. Bij hoogbegaafden zijn vaak veel elementen in sterke mate aanwezig, sommige extreem sterk. Als alle elementen met elkaar in balans zijn is dat prettig. Bij een aantal mensen zijn er elementen soms zo sterk, dat ze andere elementen kunnen overheersen. Ook kunnen er blokkades zijn tussen elementen.
(bron: https://hb-wiki.nl/index.php/Delphi-mod ... egaafdheid

Ik kreeg eerder vandaag een mailingbericht van Jentien Keijzer dat ik heel erg vind passen bij jouw oprechte laatste post. Ik vat het hier voor je samen. Soms kan het zo gegaan zijn dat we lang geleden zijn gaan geloven, dat we niet goed zijn zoals we zijn, met alle eigenschappen en kenmerken die we nu hebben. Dan lijkt het alsof er ergens een betere versie van onszelf bestaat waar we naar kunnen streven. En als we aan dat beeld voldoen, dan mogen we er eindelijk helemaal zijn, hebben we het recht verdiend om te zeggen wat we vinden en te doen wat we willen doen. Om die betere versie te mogen zijn, moet er vaak iets van onszelf af en ook iets anders bij -of misschien wel een labeltje op van HB?
Maar eigenlijk zeg je daarmee: ik wijs mezelf af, ik ben niet goed genoeg. En dat is pijnlijk. Om die pijn niet te voelen, gaan we weer harder werken aan zelfverbetering. Maar je kunt daar ook mee stoppen. In plaats daarvan helemaal JA zeggen tegen jezelf, tegen wie je bent met alles erop en eraan. En vervolgens gewoon in het hier en nu met een open hart, nieuwsgierig, sensitief de wereld tegemoet treden. Dan maakt je vrij. En vanuit die vrijheid zul je je in het contact met anderen vanzelf ontwikkelen en steeds meer jezelf worden.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Jezelf laten testen

Bericht door Paula »

Lang geleden, halverwege de jaren '70 (ja ja, ik ben oud ;) ) ben ik getest, ik was toen 12 jaar. Mijn broer werd getest toen hij 6 was. Allebei hb maar dat hebben we pas 35+ jaar later gehoord. Onze ouders hadden geen idee wat de score betekende. Destijds werd er getest ivm een schoolkeuze (ik) en psychische problemen (broer). En toen de conclusie van de onderzoeker was 'hij/zij is pienter genoeg dus dat kan het probleem niet zijn' is er nooit meer iets gedaan met de uitslag.

Ik heb wel overwogen om mezelf te laten testen toen we eenmaal wisten dat de kinderen hb zijn. Maar ik kan niet goed omgaan met tijdsdruk en stopwatchen, dat heeft me tegengehouden. Wel in de loop der jaren diverse informele testen en meerdere keren de online test van Mensa gedaan. Kreeg steevast een uitnodiging en uit de andere testen kwam altijd min of meer dezelfde IQ-indicatie. Dat ik hb ben, daar twijfel ik niet meer aan. Een officiële testuitslag verandert niets aan wie ik ben dus ik laat het hierbij. Persoonlijk had ik meer aan een KernTalentenAnalyse. Daarmee kreeg ik inzicht in mijn sterke en minder sterk ontwikkelde vaardigheden en kwaliteiten, en kon ik een gerichte beroepskeuze maken toen ik wilde omscholen.

Mijn man heeft zich wel laten testen, hij is vervolgens lid geworden van Mensa. In die fase van zijn leven had hij veel behoefte aan erkenning en sociale contacten. Ik had dat veel minder, maar ik had ook een ander sociaal netwerk en veel hb'ers om me heen.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Jezelf laten testen

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik herken me wel in de twijfel van JannekeT.

Nu ik in een traject zit nav burn-out klachten heb ik wel aangegeven dat beide kinderen hoog scoorde op een IQtest, dat diverse mensen in mijn (hb)-omgeving me ook als Hb beschouwde, maar zelf durf ik dat niet met zekerheid te zeggen. Ben heel onzeker, heb veel faalangst, mijn thuissituatie heeft hier zeker niet bij geholpen. (En dit durf ik nu wel met zekerheid te zeggen). Ik heb op het festival van talent een keer een lezing/workshop gedaan en daar herkende ik me half in, en ik vraag me vaak af of er dingen anders aangepakt moeten worden omdat ik misschien wel hb ben.

Daarom zou het voor mij misschien wel van waarde hebben om me te laten testen. Bij een psychologisch onderzoek een paar jaar geleden werd het wel geopperd, maar is het uiteindelijk niet gedaan. Ik ben toen wel onderzocht op Autisme (en dat was het niet, had ik ook niet verwacht, maar ik vond het wel het onderzoeken waard).

Mijn psychiater (die ik alleen maar heb vanwege de medicijnen die ik krijg) zegt gewoon je bent HB. (Overigens vind ik haar zeker HB) de loopbaancoach en de psycholoog ook. Maar ik zelf dus nog niet, ik durf het misschien niet echt toe te geven of voel me een Imposter. Ben ik inderdaad HB? Ik ben wel boven gemiddeld intelligent, heb niet leren leren, daardoor lukte de Universiteit niet, HBO was te makkelijk.

Als ik de test zou durven doen heb ik wel een soort bewijs. Maar wat heb ik daar dan aan. Ik wordt er niet opeens anders door. Ik ben nu vooral aan het beseffen dat ik wel vaak afwijk van de standaard en dat ik dat niet echt leuk vindt, maar dat ik moet leren hier mee om te gaan en vooral beter voor mezelf moet zorgen.

(Overigens vind ik mijn jongste broertje een vastgelopen HBer, en hoop ik dat hij nu gelukkig is zoals zijn leven nu is. Maar door dingen die ik bij hem heb gezien (11 jaar jonger) en wat ik bij mijn kinderen zie, ben ik wel in gesprek gekomen met school en hebben we hen laten testen en hebben we gezien wat het uitmaakt als je tussen peers zit.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Jezelf laten testen

Bericht door merriedroom »

Ik herken je worsteling wel deels, Eekhoorntje. Het zoeken waar je bij hoort en de twijfel of je gebruik mag maken van hulp die bij een bepaalde groep hoort. Je weet immers niet zeker of je wel bij die groep hoort. Herkenning en erkenning is voor iedereen belangrijk. Je moet gezien kunnen worden om wie je bent en ook om wat je kunt.

De vraag is hier inderdaad of zo’n test wel dat antwoord gaat geven. Los van de angst om zo’n test te doen, want stel dat… Ik merk en zie dat tests en onderzoeken, ook naar diagnoses voor stoornissen, niet helpt tegen onzekerheid. De onzekerheid zelf verdwijnt meestal niet, maar er komen eerder 1000 vragen en twijfels bij.

Diagnoses helpen als er een probleem is en er gezocht wordt naar een goede aanpak of benadering. In dat licht is een iq-test voor school soms zinvol om het leerpotentieel van een kind boven tafel te krijgen. Een didactisch onderzoek geeft handvatten om in de lesstof beter aan te sluiten. Bij autisme krijgt de omgeving meer zicht op hoe je die persoon beter kunt benaderen en bij ADHD zijn er medicijnen en therapieën. Maar in de meeste gevallen geeft een diagnose ook een knauw in de zoektocht naar identiteit (wie ben ik eigenlijk?) en vaardigheden (wat kan ik eigenlijk?).

Ik heb bij een voorgaande baan behoorlijk in de knoop gezeten in wat ik nu van mijzelf mocht. Mijn kinderen vormden op dat moment ook een spiegel voor mijzelf en collega’s begonnen dingen van mij op te merken. Maar dan, wat betekent dat dan? Moet ik het eerst bevestigd hebben voor ik er naar mag handelen? En wat heb ik mijzelf en de werkgever dan te bieden als ik meer in mijn mars blijk te hebben? Straalangst kwam toen ook om de hoek kijken. En toen de worsteling dat ze op werk niet zagen wat ik vervolgens had bedacht dat mijn potentieel was. Daarop begon ik vast te lopen en vroeg me af of een iq-test misschien wel deuren zou openen. Maar daar twijfelde ik sterk aan. Ik durfde toch niet met dat papiertje aan te komen zetten, en wat zou dat dan moeten gaan veranderen?

Ik heb ook onlangs een kort traject met een psycholoog gedaan. Ik vroeg mij daar hardop af of evt. hb invloed heeft op welke aanpak het beste werkt. We zijn gewoon gestart en zouden wel merken of dat relevant zou worden. Uiteindelijk werd het een traject van ‘minder in mijn hoofd’ en ‘meer in mijn gevoel’ komen. Niet per se hb-gericht, maar zeker een struikelblok voor iedereen die sterk in zijn/haar hoofd zit. :mrgreen:

Inmiddels ook een baan gevonden waar ik fris kon starten en mijn ‘nieuw gevonden potentieel’ kan en durf in te zetten. Of dat potentieel een hb-potentieel is? Geen idee. Maar dat maakt mij nu ook niet meer uit, want het is mijn eigen potentieel en daar ben ik tevreden mee.

Ik hoop dat mijn ervaring hier je een beetje op weg kan helpen.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Jezelf laten testen

Bericht door Bissi »

Wat mooi Merriedroom!
Ik vond het ook een mooie afsluiter: het is jouw potentieel waar je blij mee bent en dat je nu durft te laten zien, zonder dat het eerst extern bevestigd hoeft te worden.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Jezelf laten testen

Bericht door Hanneke »

Merriedroom omschrijft heel goed wat ik ook wilde zeggen.

Ik vind het wel heftig om te lezen dat mensen zichzelf dom vonden/ vinden.

Plaats reactie