Verschil testen WISC-III en WISC-V

Voor alle onderwerpen, vragen en discussies die niet direct kind-gerelateerd zijn.
Plaats reactie
ElisHug
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door ElisHug »

Hoi!

Mijn oudste twee kinderen zijn in het verleden getest met de WISC-III. Bij de oudste en middelste kwam daar ongeveer dezelfde (hb) score uit.

Mijn jongste is recent getest met de WISC-V. Bij haar kwam er een bovengemiddelde score uit, geen hb score. De score scheelt twintig punten met de score van de oudste twee. Ze is bij hetzelfde bureau getest als de oudste. Dit bureau is niet gespecialiseerd in hb. De hulpvraag was bij beiden of ze dyslexie hebben. Bij beiden is die vraag bevestigend beantwoord (dyslexie op het gebied van spelling, dysorthografie).

Jongste is slim, maar wel anders dan de andere twee. Bij de oudste twee lag het 'hb-zijn' er dik bovenop zeg maar. De jongste is veel introverter en bovendien faalangstig. Ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat jongste dezelfde score zou halen maar 20 punten verschil vind ik dan wel weer best veel. Wat wel opvalt is dat ze heel hoog scoort in de categorie 'fluide redeneren'.

Nu ben ik vooral nieuwsgierig of het feit dat bij de oudsten de WISC-III is gebruikt en bij de jongste de WISC-V het grote verschil kan verklaren? Of niet? Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen? :grin:

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door Inde »

Hier alleen ervaring met de WISC V. Mij is destijds verteld dat de WISC III (en ook de Rakit) hogere IQ-scores opleveren dan de WISC V. De WISC V schijnt minder de nadruk te leggen op talige vaardigheden. Als je googelt op “verschil WISC V en WISC III” valt daar ook wel wat over te vinden.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door merriedroom »

IQ-testen worden ook elke keer uitgelijnd op het gemiddelde. Dat betekent er met de uitkomsten altijd een klokvorm gevormd wordt waarbij bij het hoogste punt de score 100 wordt geplaatst. In de afgelopen decennia is men steeds slimmer geworden en zijn de testen daarom ook ‘strenger’ geworden. M.a.w. iemand zal nu hoger scoren op een hele oude test dan op een recente test. Maar ik weet niet of die afwijking al in zo’n korte tijd terug te zien is. Dat denk ik niet.

Ollie
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:50 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door Ollie »

Dit artikel is wellicht ook interessant om te lezen in dit kader: https://scaliq.com/scoreverschillen/

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door boom »

Ollie schreef:
vr 03 sep , 2021 5:14 pm
Dit artikel is wellicht ook interessant om te lezen in dit kader: https://scaliq.com/scoreverschillen/
Interessant artikel. De onderzoekers concluderen dat er door slimme kinderen op de WISC-V t.o.v. de KIQT+ gemiddeld 7 punten lager wordt gescoord. Op de RAKIT-2 scoren slimme kinderen t.o.v. de KIQT+ gemiddeld 6 punten hoger.
Mijn verstand zegt dat “je iq” niet bestaat, maar dat je zou moeten spreken van een (betrouwbaarheidsinterval)score op een bepaalde iq test op een bepaalde datum.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door Axator »

In het wicsV verslag van jongste staat ook een betrouwbaarheidsinterval. Daar zit 10 punten tussen de onderste en de bovenste waarde. En dan staat er ook nog bij dat de waarde voor 90% zeker binnen dat interval ligt. Ze geven wel 1 getal, maar er staat veel meer in dat verslag waar je ook naar moet kijken (ook over gedrag en scores op onderdelen..

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door Inde »

WISC V geeft inderdaad een range, ik wist niet dat dat bij andere iq-tests niet zo was. Ik vraag me nu wel af hoe het zit met al die uhb-scores volgens de Rakit. Lijkt me niet goed om een kind als uhb te benaderen als het kind dat niet is.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Karan_1
Berichten: 215
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door Karan_1 »

Inde schreef:
za 04 sep , 2021 9:32 am
WISC V geeft inderdaad een range, ik wist niet dat dat bij andere iq-tests niet zo was. Ik vraag me nu wel af hoe het zit met al die uhb-scores volgens de Rakit. Lijkt me niet goed om een kind als uhb te benaderen als het kind dat niet is.
Ik denk dat je daar voorzichtig mee moet zijn, aangezien de uitgever zelf al aangeeft dat de Rakit minder nauwkeurig meet bij hogere IQ's. Ik vind ook dat je sowieso naar het kind moet kijken en het gemeten IQ hierin niet leidend zou moeten zijn.

merriedroom
Berichten: 531
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door merriedroom »

Daarom vind ik selecties op iq-scores ook moeilijk. Het is geen absoluut persoonskenmerk. Het ene kind scoort misschien lager en heeft twee versnellingen nodig en de ander is meer gebaad bij aanpassingen in de klas zelf maar zou volgens de test ‘slimmer’ zijn. En dan hebben we het nog niet eens over de invloed van de cultuur op de uitslag van een iq-test :nixweiss:

De score zegt wel iets, maar wees er voorzichtig mee.

ElisHug
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door ElisHug »

Bedankt voor de antwoorden! Ik vind dit echt heel interessant. Bijna zou ik mijn twee oudsten ook nog laten testen met de WISC-V, alleen maar om te kijken naar de verschillen :lol: . Het is dat het een beetje een dure hobby is.

Voor nu trek ik de voorzichtige conclusie dat het verschil van 20 punten deels te verklaren is doordat op de WISC-V lager wordt gescoord dan op de WISC-III. Met daarbij ook het feit dat jongste heel faalangstig is, juist als ze het idee heeft dat ze 'getest' wordt. Plus daarbij dat ik denk dat ze ook echt een wat lager IQ heeft dan de oudste twee (maar geen 20 punten). Overigens herken ik de deelgebieden waarop ze sterk of juist minder sterk scoort ook zeker, dus in die zin geeft de WISC-V wel een duidelijk beeld.

Over een paar weken hebben we nog een nabespreking met de onderzoekers. Ik ga al mijn vragen alvast opschrijven. :grin:

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door boom »

Maar vergeet ook niet dat het een momentopname is. Als ik de vergelijking tov de KIQT+ van onderstaand onderzoek zou doortrekken naar de uitslagen van onze zoon van de RAKIT-2 op 8-jarige leeftijd en WISC-V op 14-jarige leeftijd, dan zou hij de eerste keer 30 punten (!) lager hebben gescoord dan de tweede keer.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

ElisHug
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door ElisHug »

boom schreef:
ma 06 sep , 2021 10:16 am
Maar vergeet ook niet dat het een momentopname is. Als ik de vergelijking tov de KIQT+ van onderstaand onderzoek zou doortrekken naar de uitslagen van onze zoon van de RAKIT-2 op 8-jarige leeftijd en WISC-V op 14-jarige leeftijd, dan zou hij de eerste keer 30 punten (!) lager hebben gescoord dan de tweede keer.
Dat sowieso ook natuurlijk. Toch zou ik het een leuk experiment vinden ;)

Dee85
Berichten: 673
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door Dee85 »

Ik sluit me aan bij Boom, het is en blijft een momentopname en er zijn natuurlijk ook heel veel andere factoren in het spel zoals bijvoorbeeld faalangst en leerstoornissen.
Mijn middelste heeft de WISC V gemaakt en de KIQT+ gemaakt in de normeringsronde. Er zat maar 2 punten verschil tussen de uitslagen.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door Vlinder42 »

Ik vond deze info over het verschil tussen de wisc III en V. Daar wordt geconcludeerd dat op de wisc V door hoogbegaafde kinderen 10 tot 15 punten lager wordt gescoord dan op de wisc III.

https://expertisetoegepastepsychologie. ... -praktijk/
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Ollie
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:50 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door Ollie »

Wat je ook niet moet vergeten, en wat in het artikel waar Vlinder naar verwijst ook goed wordt uitgelegd, is dat verschillende testen verschillende dingen meten. Hoewel de WISC-III en de WISC-V beiden ‘WISC’ zijn, meten ze heel verschillende dingen. De WISC-III doet een veel groter beroep op aangeleerde kennis, terwijl de WISC-V meer een beroep doet op van nature aanwezige vaardigheden. De IQ-scores op beide tests kan je dus ook niet zomaar vergelijken. Eigenlijk kan je überhaupt niet zeggen ‘mijn IQ is …’ maar zou je moeten spreken van ‘mijn score op test X was Y’.

Overigens ben ik wel voor de ontwikkelingen in de huidige intelligentietests. Omdat in deze tests de fluïde intelligentie meer/beter wordt meegenomen heb ik het idee dat het resultaat minder wordt beïnvloed door sociaal/economische status, opleidingsniveau van ouders en kwaliteit van tot dan toe genoten onderwijs.

Nu heb ik wellicht ook makkelijk praten. Ook mijn kind heeft meegedaan met het normeringsonderzoek van de KIQT+. De uitslag lag ruim binnen het betrouwbaarheidsinterval van de test die een aantal jaar eerder was afgenomen.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door Bissi »

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is: wanneer een kind zichzelf bijvoorbeeld leert lezen met drie of vier jaar, laat het ook zien dat het een systeem als klank-letter koppeling en de systematiek van gesproken en geschreven taal kan doorzien. In hoeverre of hoe komt dat terug in zo'n IQ test? Dan heeft een kind geen instructie of oefening van buitenaf gehad (mag ik hopen). Heel veel ouders lezen hun kinderen voor, maar dat leidt er niet toe dat ze allemaal jong gaan lezen. Ook lageropgeleide ouders kunnen zo'n vroege lezer blijken te hebben.
Hetzelfde geldt voor rekeninzicht neem ik aan.

Als een IQ test op latere leeftijd afgenomen wordt, is er altijd invloed van het genoten onderwijs. En dat is m.i. niet erg. Sommige mensen vinden dat fluide intelligentie de enige echte intelligentie is. Maar kun je zo'n meting echt zo objectief maken? Zie onderstaande vergelijking met een voetballer:
Een IQ is geen vaststaand gegeven. Dit komt doordat het niet puur erfelijk bepaald is. Het enige dat genetisch bepaald is, is je ‘talent’ om (heel erg) slim te worden. Maar of je het daadwerkelijk wordt, is afhankelijk van de mate waarin er iets met dat talent gedaan wordt. Net zoals de getalenteerde voetballer hard zal moeten oefenen en flink gestimuleerd moet worden om daadwerkelijk een topspeler te worden, kun je je ‘talent’ om slim te worden alleen verzilveren door flink te oefenen. Of, zoals de Amerikaanse intelligentieprofessor Robert Sternberg zegt in een artikel in The Guardian: ‘De ‘couch potatoes’ die niet aan hersengymnastiek doen zullen daar een prijs voor betalen.’
Bron: https://decorrespondent.nl/3365/domme-v ... 5-8939d79c

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door Inde »

De Correspondent schreef:Kinderen die opgroeien in een warme en stimulerende omgeving waar hun nieuwsgierigheid wordt aangewakkerd en waar ze op een positieve manier worden uitgedaagd hebben gemiddeld hogere IQ-scores dan kinderen die in een stressvolle, weinig stimulerende omgeving opgroeien.
Ik vind dat wel lastige materie. De twee intelligentste personen die ik ken zijn namelijk allebei niet bepaald gekoesterd en gestimuleerd in hun jeugd. Echt het tegenovergestelde zelfs! Maar goed, er staat dan ook “gemiddeld”.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

ElisHug
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door ElisHug »

Inmiddels meer ingelezen en het gesprek met het bureau gehad. Jongste scoort het hoogst (boven de 130) op fluïde redeneren. Ook op dingen als ruimtelijk inzicht scoort ze heel hoog. Ze scoort gemiddeld op de verbale index en dingen als werkgeheugen. Ze hebben ook nog een deel van een non verbale intelligentie test gedaan en daar scoort ze heel hoog op. Daarbij is vastgesteld dat ze een spellingsstoornis heeft (dysorthografie) en woordvindingsmoeilijkheden. Dat laatste drukt de score op het verbale gedeelte van de wisc-V wat. Uiteindelijk denk ik dat ze wat intelligentie betreft toch niet veel scheelt met haar broer en zus. Al met al is het best een lastig profiel op school, ook omdat ze faalangstig en perfectionistisch is aangelegd.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door Bissi »

Bij de WISC3 had je de Pv-kloof, waarbij kinderen op school minder goed de ruimte kregen om te laten zien wat ze in hun mars hadden, vanwege de lagere verbale vaardigheden. Ik weet dat de WISC5 anders opgebouwd is. Maar weet je of dat enigszins te vergelijken is?

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door Inde »

Bissi schreef:
di 05 okt , 2021 6:38 pm
Bij de WISC3 had je de Pv-kloof, waarbij kinderen op school minder goed de ruimte kregen om te laten zien wat ze in hun mars hadden, vanwege de lagere verbale vaardigheden. Ik weet dat de WISC5 anders opgebouwd is. Maar weet je of dat enigszins te vergelijken is?

Mijn kind dat is getest met de WISC V heeft een beetje het omgekeerde: plafondscore op verbaal begrip en zeer hoog bij visueel ruimtelijk en fluïde redeneren, maar gemiddelde scores op werkgeheugen en verwerkingssnelheid. Volgens mij heette dat vroeger een een Vp-kloof. In de praktijk betekent dit problemen met structuur en overzicht.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door loekie »

Mijn kind dat is getest met de WISC V heeft een beetje het omgekeerde: plafondscore op verbaal begrip en zeer hoog bij visueel ruimtelijk en fluïde redeneren, maar gemiddelde scores op werkgeheugen en verwerkingssnelheid. Volgens mij heette dat vroeger een een Vp-kloof. In de praktijk betekent dit problemen met structuur en overzicht.
Nee, een Vp-kloof was kloof tussen verbalen en performale (visueel-ruimtelijke) vaardigheden. Het verschil dat jij beschrijft komt veel voor bij hb-ers en hoeft in de praktijk niet te leiden tot problemen met structuur en overzicht. Werkgeheugen en verwerkingssnelheid hebben met geheugen en werktempo bij eenvoudige taken te maken en als dat gemiddeld is is dat niet meteen een probleem.

ElisHug
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door ElisHug »

Bissi schreef:
di 05 okt , 2021 6:38 pm
Bij de WISC3 had je de Pv-kloof, waarbij kinderen op school minder goed de ruimte kregen om te laten zien wat ze in hun mars hadden, vanwege de lagere verbale vaardigheden. Ik weet dat de WISC5 anders opgebouwd is. Maar weet je of dat enigszins te vergelijken is?
Ik weet niet of het te vergelijken is. Maar ik weet wel dat het er bij Jongste moeilijker uit komt zegt maar. Ze heeft ook echt tijd nodig om dingen te verwerken voor ze iets kan. Als ze die tijd krijgt dan doet ze het wel gelijk goed. Daarbij speelt ook wel een stukje onzekerheid en bovendien is ze introvert en een beetje verlegen.

ElisHug
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door ElisHug »

loekie schreef:
wo 06 okt , 2021 7:59 pm
Mijn kind dat is getest met de WISC V heeft een beetje het omgekeerde: plafondscore op verbaal begrip en zeer hoog bij visueel ruimtelijk en fluïde redeneren, maar gemiddelde scores op werkgeheugen en verwerkingssnelheid. Volgens mij heette dat vroeger een een Vp-kloof. In de praktijk betekent dit problemen met structuur en overzicht.
Nee, een Vp-kloof was kloof tussen verbalen en performale (visueel-ruimtelijke) vaardigheden. Het verschil dat jij beschrijft komt veel voor bij hb-ers en hoeft in de praktijk niet te leiden tot problemen met structuur en overzicht. Werkgeheugen en verwerkingssnelheid hebben met geheugen en werktempo bij eenvoudige taken te maken en als dat gemiddeld is is dat niet meteen een probleem.
Zoon heeft dit precies zo en de tester zei destijds al dat we die 'kloof' niet als een probleem moeten zien. Ondanks het grote verschil waren zijn verwerkingssnelheid, werktempo en dergelijk gewoon gemiddeld of bovengemiddeld.

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door loekie »

Mijn beide jongens hadden bij enkele subtaken ook veel lagere scores (maar wel gemiddeld of hooggemiddeld) dan op de echte redeneer- en inzichttaken, maar beiden hebben geen enkel probleem gehad met leren en studeren. Beiden zijn na een versnelling op jonge leeftijd afgestudeerd. De oudste had wel een periode problemen op andere gebieden (aansluiting vinden, plasproblemen), maar dat had m.i. meer te maken met de afstemming op zijn onderwijsbehoeften dan met zijn sterke en minder sterke punten.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door Inde »

ElisHug schreef:
do 07 okt , 2021 11:18 am
loekie schreef:
wo 06 okt , 2021 7:59 pm
Mijn kind dat is getest met de WISC V heeft een beetje het omgekeerde: plafondscore op verbaal begrip en zeer hoog bij visueel ruimtelijk en fluïde redeneren, maar gemiddelde scores op werkgeheugen en verwerkingssnelheid. Volgens mij heette dat vroeger een een Vp-kloof. In de praktijk betekent dit problemen met structuur en overzicht.
Nee, een Vp-kloof was kloof tussen verbalen en performale (visueel-ruimtelijke) vaardigheden. Het verschil dat jij beschrijft komt veel voor bij hb-ers en hoeft in de praktijk niet te leiden tot problemen met structuur en overzicht. Werkgeheugen en verwerkingssnelheid hebben met geheugen en werktempo bij eenvoudige taken te maken en als dat gemiddeld is is dat niet meteen een probleem.
Zoon heeft dit precies zo en de tester zei destijds al dat we die 'kloof' niet als een probleem moeten zien. Ondanks het grote verschil waren zijn verwerkingssnelheid, werktempo en dergelijk gewoon gemiddeld of bovengemiddeld.

Toch gek, hier werd die uitslag juist als een verklaring gebracht van haar gebrek aan structuur en overzicht. Ze is heel breed getest door een orthopedagoog en de WISC V maakte daar onderdeel van uit. Ik vind dat ook wel logisch klinken en de adviezen werpen ook hun vruchten af. Dus ik houd me in dit geval toch maar vast aan de mening van de deskundige.
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

ElisHug
Berichten: 31
Lid geworden op: ma 15 mar , 2021 1:00 pm

Re: Verschil testen WISC-III en WISC-V

Bericht door ElisHug »

Inde schreef:
za 09 okt , 2021 8:37 am
ElisHug schreef:
do 07 okt , 2021 11:18 am
loekie schreef:
wo 06 okt , 2021 7:59 pm
Nee, een Vp-kloof was kloof tussen verbalen en performale (visueel-ruimtelijke) vaardigheden. Het verschil dat jij beschrijft komt veel voor bij hb-ers en hoeft in de praktijk niet te leiden tot problemen met structuur en overzicht. Werkgeheugen en verwerkingssnelheid hebben met geheugen en werktempo bij eenvoudige taken te maken en als dat gemiddeld is is dat niet meteen een probleem.
Zoon heeft dit precies zo en de tester zei destijds al dat we die 'kloof' niet als een probleem moeten zien. Ondanks het grote verschil waren zijn verwerkingssnelheid, werktempo en dergelijk gewoon gemiddeld of bovengemiddeld.

Toch gek, hier werd die uitslag juist als een verklaring gebracht van haar gebrek aan structuur en overzicht. Ze is heel breed getest door een orthopedagoog en de WISC V maakte daar onderdeel van uit. Ik vind dat ook wel logisch klinken en de adviezen werpen ook hun vruchten af. Dus ik houd me in dit geval toch maar vast aan de mening van de deskundige.
Zoon is echt een verstrooide professor. Hij heeft echt hulp nodig bij plannen en overzicht krijgen. In die zin volg ik je helemaal. Overigens verdenken we Zoon van ADD.

Plaats reactie