Mijn dochter heeft soms in de ochtend lucide dromen. Ze zegt dat ze dan niet te bewust moet zijn van 'Oh ik droom nu', want dan wordt ze wakker.
Ik heb het zelf soms, maar niet altijd bijzonder mooi. Gewoon een beetje bewust van mijn droom en dat ik lig. Wel heb ik een bijzondere ervaring van 15 jaar geleden: Ik heb toen dé herhalende nachtmerrie van mijn leven op stop gezet door het lucide te maken: het lukte mij eindelijk een keer op het ergste moment niet wakker te worden, en het verhaal om te draaien. Het draaide heel mooi naar overwinning en sindsdien (15 jaar) heb ik geen nachtmerrie meer gehad. Alleen af en toe onrustige of spannende dromen, Verde niet.
Overigens heb ik het idee dat kinderen vaker lucide dromen hebben dan volwassenen. In mijn jeugd vond ik het normaal en mijn tweelingbroer vond het ook normaal en heb toen met andere kinderen gesprekken over gehad, wat door hen herkend werd. ...ik weet niet of het toevallig mijn kring was, of over het algemeen kinderen dat vaker hebben.
Ik had ook met mijn tweelingbroer vaak dezelfde dromen. Dat was heel grappig. We konden over de details discussiëren.