White paper ASS en/of hoogbegaafheid

Voor alle onderwerpen, vragen en discussies die niet direct kind-gerelateerd zijn.
Plaats reactie
Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

White paper ASS en/of hoogbegaafheid

Bericht door Zoonmoeder01 »

De inhoud spreekt voor zich. Annelies Spek is een "bekende" autisme deskundige. Misschien heeft iemand in hun zoektocht, om uit te vinden wat er wat is er aan de hand is, er iets aan. In deze whitepaper wordt weer geschetst, dat hoogbegaafdheid qua uitingsvorm op ASS kan lijken, maar dat de achtergrond van het gedrag een andere oorzaak heeft. Er kan dus ook sprake zijn van beide.

https://www.anneliesspek.nl/wp-content/ ... dheid-.pdf

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: White paper ASS en/of hoogbegaafheid

Bericht door boom »

Interessante paper Zoonmoeder01!
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: White paper ASS en/of hoogbegaafheid

Bericht door Zoonmoeder01 »

Boom, zeker interessant.

Ik "ken" Annelies Spek van haar columns die destijds in het blad van de NVA stonden. Laatst zag ik een "krantenkop" langs komen, waarin ze stelde dat de diagnose ASS, veel te vaak gegeven werd. Hoewel ik het artikel nog niet terug gevonden heb, kwam ik op haar site terecht, waar dus interessante White papers op staan.

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: White paper ASS en/of hoogbegaafheid

Bericht door Bissi »


Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: White paper ASS en/of hoogbegaafheid

Bericht door Bissi »

Ik kwam dit artikel uit tijdschrift Talent over autisme en hoogbegaafd tegen met weer een ander inzichtop dit gebied: https://www.tijdschrifttalent.nl/art/50 ... re-aanpak
De conclusie hier is: zorg eerst voor een autisme- vriendelijke omgeving en behandel een kind liever als hoogintelligent dan als hoogbegaafd, vanwege de verschillende breinen.

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: White paper ASS en/of hoogbegaafheid

Bericht door Bissi »

Zoonmoeder01 schreef:
vr 28 apr , 2023 3:18 pm
Boom, zeker interessant.

Ik "ken" Annelies Spek van haar columns die destijds in het blad van de NVA stonden. Laatst zag ik een "krantenkop" langs komen, waarin ze stelde dat de diagnose ASS, veel te vaak gegeven werd. Hoewel ik het artikel nog niet terug gevonden heb, kwam ik op haar site terecht, waar dus interessante White papers op staan.
https://www.ad.nl/gezond/het-label-auti ... ~a2fdbada/

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: White paper ASS en/of hoogbegaafheid

Bericht door Zoonmoeder01 »

Ik vind het jammer dat ik het artikel niet kan lezen, ik ben geen lid van het AD.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: White paper ASS en/of hoogbegaafheid

Bericht door Vlinder42 »

Je kunt een gratis account maken, je hoeft daarvoor geen lid te zijn van het AD.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Plaats reactie