Creatief (hoog)begaafd

Voor alle onderwerpen, vragen en discussies die niet direct kind-gerelateerd zijn.
Plaats reactie
merriedroom

Creatief (hoog)begaafd

Bericht door merriedroom »

Wat is volgens jullie creatief begaafd? Ik hoor het ineens vaak voorbij komen, maar nergens wordt het echt concreet uitgelegd.

Aan wat ik ervan begrijp zijn het kinderen die niet houden van de leerstof die op school wordt aangeboden en daar zo hard op afknappen dat ze onhoudbaar zijn in de klas en zo thuis komen te zitten. Ze hebben een hekel aan rekenen en lezen, maar willen ontdekkend leren en ervaren. Alles zolang het maar geen klaslokaal is met een hoop ‘moeten’. Sommigen menen dat het een ‘subtype’ is van hoogbegaafdheid, anderen zeggen dat het iq-onafhankelijk is. Ik wil graag weten wat iemand bedoelt als die zegt: ‘Mijn kind is creatief begaafd.’

Wat denken/weten jullie? Zijn er ook ervaringen in deze groep?

boom
Site Admin

Re: Creatief (hoog)begaafd

Bericht door boom »

Als dat de omschrijving is, dan heb ik er ook eentje thuiszitten. :mrgreen: Kind is alleen nou net niet het schoolvoorbeeld van een crea-bea. Ik mis dus ook in de omschrijving die jij geeft de link tussen het gedrag en het creatieve, wetende dat creativiteit vele uitingen kent.

Dat de term vaker wordt gebruikt is mij overigens ook opgevallen. Ook ouders die beweren dat het "is vastgesteld door een orthopedagoog". Bijzonder wel. Op een website over hb vond ik de omschrijving van een "uitdagende creatieve leerling", waarbij dit type leerling wordt omschreven als competitief en creatief, uitkomend voor diens opvattingen, veel stemmingswisselingen heeft en zorgt voor veel onrust in de klas.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Halve mandarijn

Bericht door Halve mandarijn »

Ik zou in eerste instantie ook denken aan begaafd in de crea bea hoek. Toen de juf van mijn zoon zei dat hij zo creatief was viel ik bijna van mijn kruk van het lachen, maar zij bedoelde meer het op een ongewone wijze van oplossen van problemen.
Ik heb eigenlijk geen idee. Nou, daar hebben we wat aan :-)

Bissi

Bericht door Bissi »

Ik vind de tweedeling creatief hoogbegaafden en schoolse hoogbegaafden net zo'n onzin als , pak 'm beet, beelddenkers en woorddenkers. Het suggereert een soort autonomie, top down denken en innovatief vermogen dat dan alleen bij creatief begaafden aanwezig zou zijn, terwijl dit kenmerken zijn can alle hoogbegaafden-tenminste volgens de meeste definities.

Het onderscheid dat vooral genoemd wordt is: voelt zich niet thuis op school (lees: op het vwo), wil anders leren dan 'schools', gaat pas schools leren als ze er het nut van inzien, kan zichzelf moeilijk motiveren. Zulke leerlingen zijn er en dat is ook prima.

Maar ook dat heeft m.i. weinig te maken met creativiteit. Je hoeft er ook niet begaafd voor te zijn. Creativiteit bestaat in alle vakgebieden en zonder vakkennis blijft creativiteit en innovatief vermogen beperkt tot de oppervlakte. Dus zonder scholing is er weinig toepasbare creativiteit.

Ik vraag me af: wie heeft eigenlijk dit antwoord (creatief begaafd) bedacht op welke vraag?
Want zo'n verzonnen begrip zorgt er ook voor dat het echte probleem niet benoemd wordt.

Soms denk ik: zijn dat niet de mensen die vroeger liever met hun handen werkten en dus bijv MTS, HTS, universiteit deden? Die niet graag naar het gymnasium gingen op hun 12de omdat ze dat saai vonden? Of waarvan men zij dat ze nog wat moesten 'rijpen ' ( wat dat ook betekende) voordat ze naar de uni wilden?

Momenteel zitten er veel meer leerlingen op het vwo dan vroeger (tot ongeveer 15 jaar geleden). Is het probleem niet dat ze op basis van de CITO's wel naar het VWO gestuurd worden, of ze daar nu zin in hebben of niet? Omdat -ik noem maar een zijstraat- havo met ondernemerschap of de route MTS/HTS te 'laag' zijn voor iemand met een hoog IQ? Terwijl het vroeger een veel voorkomende route was in alle technische sectoren, onder boekhouders/ accountants en onder ondernemers?

boom
Site Admin

Bericht door boom »

Jammer dat de “like-button” ontbreekt, maar ik ben het met je eens, Bissi.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Von

Bericht door Von »

Ja, ik ben het ook met je eens.

Nuance: Ik zie dat mijn jongste dochter anders denkt en leert dan haar oudere broer en zus. De oudste twee zijn nooit getest, maar zouden goed hoogbegaafd kunnen zijn. Hadden ook allebei een overduidelijk VWO-advies.
Jongste is, zoals wij dat noemen, een havokind met een VWO-mentaliteit Of een VWO-kind met havo-hersenen.

Maar ze is wel supergoed in de creatieve opdrachten die ze moet doen. Een wapen ontwerpen voor Latijn, een sieraad maken, daar haalt ze haar cijfers mee omhoog.
Ze heeft zichzelf haken geleerd. Dwz, de techniek van mij, maar de rest, hoe ze kleuren moet afwisselen, hoe ze een kledingstuk haakt, een beetje van haarzelf en een beetje van google. Zelfde met naaien. Ik heb een patroon nodig, zij bedenkt en maakt. Heeft daarin ook een enorm doorzettingsvermogen.
Is dat creatief begaafd? Misschien. Toch denk ik niet dat ze ooit hoogbegaafd zou uitkomen als ze getest zou worden. Ze worstelt nogal op het VWO, maar voelt zich er wel thuis.

Er hoeft van mij gewoon geen etiketje op. Ik zie wat ze lastig vindt en waar haar kwaliteiten liggen. Da's anders dan bij de andere twee, zonder waardeoordeel en zonder behoefte aan een term als creatief begaafd.

Hanneke

Bericht door Hanneke »

Volgens mij is het begrip ontstaan omdat " men" , de buitenwereld, van mening is dat leerlingen die het op VWO niet redden, niet hb kunnen zijn. Hb = presteren op het schoolse vlak, uitblinken op het gym en de uni.
Dat is uiteraard onzin.
Om aan te geven dat jongeren die zonder diploma door het leven gaan ook een hoog iq kunnen hebben, is deze term bedacht.
Zo heb ik het tenminste begrepen.

Von

Bericht door Von »

Ja, of om aan te geven dat een hoog iq niet de enige vorm van begaafdheid is.

Ehm... dit is mij eigen theorie en ik weet niet of het klopt, maar volgens mij heeft het te maken met het nodig hebben van erkenning van de buitenwereld voor je eigenwaarde. Als je voldoende hebt aan je kind, of jezelf, zien zoals het is, zoals je bent, dan heb je geen nood aan dit soort labeltjes.

Bij iets als autisme, en soms ook hoogbegaafdheid, en dyslexie, is een diagnose handig en nuttig om je handvatten te geven, of bijvoorbeeld extra tijd op school, of begrip van de buitenwereld voor hoe je reageert.

Dit soort labels als creatief begaafd is meer een erkenningslabel, de behoefte daaraan komt voort uit onzekerheid, of soms jaloezie.

Hanneke

Bericht door Hanneke »

Eens

Marthe

Bericht door Marthe »

Het 'creatief' in creatief begaafd heeft niet zozeer met ambachtelijke creativiteit te maken maar veel meer met de creatieve manier van denken. Het zijn de veel meer associatieve denkers die daardoor snel afgeleid zijn en niet aan werken toekomen en zo een veel grotere risico op onderpresteren hebben. Ze hebben dus wel de cognitieve capaciteiten om een excellente leerling te kúnnen zijn maar ze volgen hele andere denkroutes waardoor dat niet naar buiten komt.

Von

Bericht door Von »

Ja, dat is waar. Maar dat wordt niet altijd zo gebruikt. En ook wel misbruikt.
Een beetje vergelijkbaar met n meisje van 7 bij ons op school dat bijzonder eigenwijs is en waarvan de ouders zeggen "ze mag haar eigen pad volgen" . Da's leuk, maar dat werkt toch niet altijd zo.

merriedroom

Bericht door merriedroom »

Ik zie Marthe’s omschrijving het meest bedoeld worden in omschrijvingen, maar ik vind die toch lastig. Hoe verschilt dat van HB? Associatief denken hoort ook bij HB. Misschien wordt het ook verward met het type ‘creatief uitdagend’ van Betts en Neihart. Dat is die stoorzender in de klas die niet luistert naar de leerkracht. Neihart gaf zelf toe in een presentatie (op Youtube te vinden) dat deze 6 types alleen in de Westerse cultuur voorkomen. Dat doet mij de indruk geven dat de creatief begaafde die ruimte krijgt door onze Westerse ‘overlegopvoeding’ en daar niet goed mee om kan gaan, lees zich oa niet kan handhaven in een klas.

Moppetoet

Bericht door Moppetoet »

De etiketjes hier.

Officieel:
HB
dyslexie

Onofficieel:
creatief hb
beelddenker

In zoon zijn geval geeft het creatieve vlak niets met knutselen te maken, hij vindt knutselen echt afgrijselijk.

Zoons creativiteit ligt in zijn technische probleemoplossend vermogen.
Moeilijke kinderen bestaan niet.
Moeilijke omgevingen bestaan wel.

Plaats reactie