Pagina 1 van 1

tips voor automatischeren gevraagd

Geplaatst: di 28 sep , 2021 10:38 am
door Al dansende
Hi iedereen,

Onze dochter zit noodgedwongen thuis. Ze zou met groep 3 rekenen bezig moeten zijn. Echter ze geeft er vrij snel de brui aan. Het uitrekenen ( snel natellen?) is dan ook geen probleem.
Echter ze heeft optellen en aftrekken onder de tien niet geautomatiseerd, zelfs dingen als wat komt er voor de 5, telt ze na.
We zijn dus opzoek naar speelse manier om dit wel geautomatiseerd te krijgen. Ze kan namelijk niet verder met reken concepten omdat het al snel niet meer na te tellen is en ze een inzicht in samenhang mist .

De school dingen werken niet want die vind ze te simpel of veronderstellen dat er al geautomatiseerd is.


Dank
Al Dansende

Re: tips voor automatischeren gevraagd

Geplaatst: di 28 sep , 2021 11:30 am
door boom
Ganzenborden of andere bordspelletjes spelen waar met twee dobbelstenen moet worden gegooid is een leuke manier om het rekenen te automatiseren.
Sterkte met de situatie waarin jullie nu verkeren. :knuddel:

Re: tips voor automatischeren gevraagd

Geplaatst: di 28 sep , 2021 3:08 pm
door Rabbit
Wat rot Al Dansende, ook van mij sterkte gewenst.
Ik heb wel eens onderzoek gelezen waaruit bleek dat je beter kan automatiseren als je tegelijkertijd iets fysieks doet, om zo de juiste hersendelen te activeren. Bijvoorbeeld de "verliefde harten" (ken je die? anders even googlen) opzeggen terwijl je springtouwt of jumping jacks doet, dat idee.
Ik moet er eerlijk bij zeggen dat wij deze methode hebben geprobeerd met de tafels, maar zonder succes. Het was wel leuk om te proberen en wie weet helpt het bij jouw dochter wel.

Re: tips voor automatischeren gevraagd

Geplaatst: di 28 sep , 2021 6:16 pm
door Al dansende
Dank voor de tips, wanneer de kinderen zo slapen duik ik de spelletjes kast in om te kijken wat we hebben dat voor haar te spelen is.

Touwtje springen of bal gooien gaat hem op dit moment helaas niet worden, dat vraagt zelf nog alle aandacht. :-)

Re: tips voor automatischeren gevraagd

Geplaatst: di 28 sep , 2021 6:51 pm
door Bissi
Dit is misschien ook interessant voor je: jamara rekenen. https://www.cnls.nl/jamara-rekenen/. Op verschillende plekken in Nederland zijn er coaches die kinderen hierbij helpen. Je gaat ongeveer 1x per maand naar de coach en daarnaast oefen je samen thuis.
Hiermee krijgt een kind letterlijk en figuurlijk gevoel voor hoeveelheden.

Re: tips voor automatischeren gevraagd

Geplaatst: di 28 sep , 2021 8:06 pm
door loekie
zelfs dingen als wat komt er voor de 5, telt ze na.
Kan ze wel vlot terugtellen vanaf 10 (en 20)? Dat moet je eerst kunnen voordat je van elk willekeurig getal kan zeggen wat ervoor komt. Je kunt dit oefenen door tegelijktijdig te lopen en te tellen (voor- en achteruit; elke stap één getal noemen). Als het nog lastig is en ze de getalsymbolen wel kent eventueel buiten waarbij je met stoepkrijt op elke tegel een getal zet.
Herkent ze wel dobbelsteenpatronen en vingerbeelden? Kan ze vlot 3, 5 of 7 vingers opsteken?

Re: tips voor automatischeren gevraagd

Geplaatst: di 28 sep , 2021 9:03 pm
door Vlinder42
Wij deden met skipbo kaarten (je kunt ook gewone speelkaarten gebruiken, maar de getallen op de skipbo kaarten zijn lekker groot) ieder een stapel van evenveel kaarten en dan tegelijk er 2 omdraaien en wie als eerste van zijn eigen kaarten de som juist heeft krijgt de kaarten. Ik liet m’n dochter kiezen wat ze wilde, optellen, aftrekken of keer. Wij deden ook wel wie de hoogste uitkomst heeft (bij optellen) of de laagste (bij aftrekken) krijgt de kaartjes.

Je hebt ook kwartetspellen met sommen, Malle getallen heten die. Dat vonden mijn kinderen leuk. En MEP vonden ze ook leuk. En Qwixx. En Het masker van Amon Ra. Er zijn ook juffen die leuke rekenspelletjes op hun site hebben staan. Deze bijvoorbeeld https://jufyvon.blogspot.com/search/label/rekenen?m=1

(De oudste had moeite met automatiseren, daarom hebben we een hele tijd elke avond een rekenspelletje gedaan 😊).

Erg naar en jammer voor jullie deze situatie. In groep 3 wordt er meestal juist veel aandacht besteed aan automatiseren t/m 10.

Edit: ik heb het nog even opgezocht, wat wij deden met die kaarten heet Rekenoorlog. Hier https://lessenvanlisa.nl/idee-n/rekene ... seren.html kun je een beschrijving vinden van verschillende varianten geschikt voor verschillende niveaus (een beetje naar beneden scrollen).

Re: tips voor automatischeren gevraagd

Geplaatst: wo 29 sep , 2021 12:33 am
door Ollie
Je hebt ook een bordspel met de cijfers 1 t/m12 langs 4 zijden van een vierkante bak waarbij je met twee dobbelstenen zo snel mogelijk alle cijfers moet omklappen, het heet shut the box. Als je zeven gooit kan je de 7 omklappen, maar ook de 3 en 4, of 1,2 en 4 of een andere combinatie. Het werkt op die manier dubbel op. Ze moet dan bepalen hoeveel ze heeft gegooid en nadenken over welke cijfers ze omklapt. De vrouw die onze kinderen didactisch heeft onderzocht gebruikte dat spelletje om een beeld te krijgen van dr mate waarin de sommen tot 10 geautomatiseerd zijn en hoe het zit met het getalbeeld (weten ze vlot welke combinaties er zijn om tot een bepaald getal te komen).

Het wordt hier niet meer gebruikt. Als je in de buurt woont mag je het lenen. Stuur me maar een PB als je interesse hebt.

Re: tips voor automatischeren gevraagd

Geplaatst: wo 29 sep , 2021 8:52 am
door Bissi
Ze kan namelijk niet verder met reken concepten omdat het al snel niet meer na te tellen is en ze een inzicht in samenhang mist .
Automatiseren van rekenen kan pas nadat ze wel gevoel voor hoeveelheden en voor samenhang heeft gekregen.
Het kan op haar leeftijd zo zijn dat ze dat eerst moet ervaren en voor zich moet zien om het kwartje te laten vallen.
Cijfers op kaartjes of op dobbelstenen kunnen dan eerst nog te abstract zijn. Maar als ze het inzicht wel heeft, zijn dat bruikbare vervolgstappen.

Je weet nu zelf niet precies waar je moet starten qua rekeninzicht. Wat Loekie aangeeft en ook zo'n jamara methode (en er is vast meer op dat vlak), is dat er stappen voorafgaan aan automatiseren.
Als je nu te abstract begint, kan het haar frustreren en weerstand oproepen om te gaan oefenen. Als kinderen iets saai noemen, betekent dat lang niet altijd dat ze het te makkelijk vinden.

Re: tips voor automatischeren gevraagd

Geplaatst: wo 29 sep , 2021 7:56 pm
door Vlinder42
Eens met Bissi. Onze ortho zei Je hebt saai makkelijk en saai moeilijk.

MEP is heel aardig, dat zijn kaarten met allerlei ‘hoeveelheden’, aantal vingers, dobbelstenen, centimeters, cijfers, stippen etc. En MEP! roepen vonden de kinderen heel leuk :-)

Ik heb zelf met de kinderen een tijdje met Rekenkundig rekenboekjes gewerkt. Deze versnellen niet, maar het zijn verrijkings-/verdiepingsboekjes met heel pittige opdrachten, een soort rekenraadsels. De jongste had toen een boekje rond het thema van een hondje dat naar de speeltuin gaat. En dan kwamen er allerlei dingen aan bod zoals afstanden, plattegronden etc. Ze zijn er van groep 1 t/m 8. Misschien vindt ze dat leuk?

Re: tips voor automatischeren gevraagd

Geplaatst: do 30 sep , 2021 11:51 am
door boom
En junior-sudoku’s? Ook leuk!

Re: tips voor automatischeren gevraagd

Geplaatst: zo 03 okt , 2021 8:31 pm
door sprongetje
Het uitrekenen ( snel natellen?) is dan ook geen probleem.
Als je kan blijven natellen dan heb je zoveel werkgeheugen dat dit kan. Dus zorgen dat er minder tijd is of dat het werkgeheugen ook belast is met een andere taak bijv. iets fysieks zoals al eerder genoemd.
Ik zag bij onze hoogbegaafdheidbegeleidster op instagram dat zij haar dochter laat springen op de trampoline om de tafels erin te krijgen. Misschien lukt dit wel al?
Echter ze heeft optellen en aftrekken onder de tien niet geautomatiseerd, zelfs dingen als wat komt er voor de 5, telt ze na.
We zijn dus opzoek naar speelse manier om dit wel geautomatiseerd te krijgen. Ze kan namelijk niet verder met reken concepten omdat het al snel niet meer na te tellen is en ze een inzicht in samenhang mist .,,0
Als eerste zou ik dan werken aan de telrij geautomatiseerd krijgen. Ik zag bij vorige berichten ook al de verliefde harten staan, die horen bij de methode `met sprongen vooruit´ van Julie Menne.
Wat ik me nog herinner van een cursus over die methode was dat het begon met de getallenlijn en dat we die vooral niet in de klas moesten ophangen want dat kinderen daar dan teveel aan blijven hangen. Er moest vooral veel geoefend worden met het opzeggen van de telrij en dan niet alleen maar 1,2,3,4 maar ook net andersom 20,19,18,.. en beginnen vanaf een willekeurig getal en dan gaan doortellen of tellen in sprongen 1-3-5-7 enz. Dit deden we ook in de kring en dan ieder om beurt een getal zeggen.
Een leuk spelletje hierbij is ook `burenbingo`. Ze krijgen hiervoor een bingokaart en mogen dan de buurgetallen van het getal dat getrokken is afstrepen. Dus uit de bingomolen wordt de 8 getrokken, dan mogen 7 en 9 worden afgestreept op de bingokaart.
De verliefde harten zijn twee harten aan elkaar die de splitsingen van 10 voorstellen en dit gebruikten we om mee te flitsen. Ik laat hart met 3 zien en de kinderen moeten aangeven dat de 7 op het andere hart staat.
Zo had je ook de tweelingen, die gaan over de `dubbelsommen´ zoals 4 + 4 is 8 en de splitsbloemen.
Ook leuk om te doen was handpop waku-waku. Die kende elke dag maar een getal en de kinderen mochten dan een som zeggen en dan moest dat ene getal eruit komen. Als het niet dat getal van de dag was, schudde waku waku met z'n hoofd.
Meer uitleg vind je hier : https://www.metsprongenvooruit.nl/, volgens mij zijn er op youtube ook filmpjes te vinden.

Maar nu staat jouw vraag in de categorie thuisonderwijs en dan beschik je niet zo snel over bovenstaande materialen / cursus. Ik heb zelf de map slimme kleuters & groep 3 van Cora Hansen aangeschaft. Tijdens de lockdown heb ik gemerkt dat haar tips en adviezen vaak werkte voor mijn slimme kleuter. In deze map staan ook speelse rekenopdrachten juist om de hiaten zoals je beschrijft te voorkomen. Nu kan je er ook voor kiezen om bepaalde onderdelen als download te bestellen. Ik denk dat het project Simon Rekenslang (inzicht in de getallenrij tot 20) https://slimmekleuters.nl/simon-rekenslang/ misschien iets kan zijn. Zelf ben ik fan van het tekenrekenboek waarbij ik heel makkelijk opdrachten kan bedenken bij het thema en mijn dochter houdt van tekenen. Maar dit is minder geschikt om de automatiseren, wel voor het inzicht.
https://slimmekleuters.nl/tekenrekenboek0/

Toevallig heb ik rekenkundig 1A en B pas aangeschaft om te kijken of dit wat is. Zal wel lukken om m’n dochter nog even mee bezig te houden. Het boekje van Meetellen sprak nog meer aan.
Verder heb ik van Deltas nog “leerrijke kaarten splitsingen tot 10 oefenen” om dmv flitsen te oefenen.
Het spel Shut de box hebben we ook maar is voor mijn dochter op het moment nog te moeilijk(https://www.ilovespeelgoed.nl/product/d ... e-box.html) . Maar mijn dochter zoekt haar uitdaging meer in taal dan in rekenen. Het hebben van materialen werkt motiverend vandaar ;) Mocht je het eea willen bekijken / inzien dan kunnen we misschien via zoom oid afspreken

Re: tips voor automatischeren gevraagd

Geplaatst: wo 19 jan , 2022 2:41 pm
door Al dansende
Hallo iedereen

Eerst dank voor alle suggesties, ik heb het een en ander uitgeprobeerd en er zijn wat ontwikkelingen.

Ten eerste waren wij een belangrijk dingetje bij het onderwijs aan hb-ers vergeten: top-down, leg het doel uit.

We hadden gezegd dat ze moest leren rekenen, maar ze vond dus dat ze dat al kon en begreep niet waarom we het haar steeds bleven vragen.

Na een gesprek over automatiseren en waarom dat nodig is, Èn bewijzen dat wij allebei heel snel de antwoorden weten, is ze iets meer gemotiveerd.
Maar niet in 'leuk' gemaakte op opdracht vellen. Ze is wilde dan wel gewoon direct oefenen waar het om ging.
Dat is een week goed gegaan, daarna was het toch wel saai.

Toen een hele leuke App ontdekt: Beyond Cats, grade 1 ( in Nederlandse vertaling )
Het principe lijkt op mini loco en je speelt stukjes foto vrij. De opdrachten zijn afwisselend en er zit goed snelheid in, dit in tegenstelling tot de opdracht vellen zoals die op school gebruikt worden.

We hebben ook diverse spelletjes gespeeld:
MEP, shut-the-box (wat ik kende als FlicFlac en alleen duur kon vinden) en haar favoriet HalliGalli.

De tip voor het teken+reken boek was ook interessant. Ik heb het iets aangepast, naar opdrachten waarbij ze iets met materiaal of knutselspullen niets doen. Er lag dan s morgens een briefje voor haar of ze Piet kon helpen iets uit te zoeken. En dat motiveert wel natuurlijk. Ze zag het niet als rekenen. Maar omdat het meer verhaaltjes sommen waren hielp het ook niet met automatiseren. Wel konden wij bevestigen dat het begrip er is.

Uiteindelijk rekent ze nu toch met het echte boekje van school van groep drie. Zonder verdikking, want het is nodig voor het automatiseren dat ze oefent, het begrip heeft ze al .

Bedankt voor alle adviezen.

Al Dansende