Het uitrekenen ( snel natellen?) is dan ook geen probleem.
Als je kan blijven natellen dan heb je zoveel werkgeheugen dat dit kan. Dus zorgen dat er minder tijd is of dat het werkgeheugen ook belast is met een andere taak bijv. iets fysieks zoals al eerder genoemd.
Ik zag bij onze hoogbegaafdheidbegeleidster op instagram dat zij haar dochter laat springen op de trampoline om de tafels erin te krijgen. Misschien lukt dit wel al?
Echter ze heeft optellen en aftrekken onder de tien niet geautomatiseerd, zelfs dingen als wat komt er voor de 5, telt ze na.
We zijn dus opzoek naar speelse manier om dit wel geautomatiseerd te krijgen. Ze kan namelijk niet verder met reken concepten omdat het al snel niet meer na te tellen is en ze een inzicht in samenhang mist .,,0
Als eerste zou ik dan werken aan de telrij geautomatiseerd krijgen. Ik zag bij vorige berichten ook al de verliefde harten staan, die horen bij de methode `met sprongen vooruit´ van Julie Menne.
Wat ik me nog herinner van een cursus over die methode was dat het begon met de getallenlijn en dat we die vooral niet in de klas moesten ophangen want dat kinderen daar dan teveel aan blijven hangen. Er moest vooral veel geoefend worden met het opzeggen van de telrij en dan niet alleen maar 1,2,3,4 maar ook net andersom 20,19,18,.. en beginnen vanaf een willekeurig getal en dan gaan doortellen of tellen in sprongen 1-3-5-7 enz. Dit deden we ook in de kring en dan ieder om beurt een getal zeggen.
Een leuk spelletje hierbij is ook `burenbingo`. Ze krijgen hiervoor een bingokaart en mogen dan de buurgetallen van het getal dat getrokken is afstrepen. Dus uit de bingomolen wordt de 8 getrokken, dan mogen 7 en 9 worden afgestreept op de bingokaart.
De verliefde harten zijn twee harten aan elkaar die de splitsingen van 10 voorstellen en dit gebruikten we om mee te flitsen. Ik laat hart met 3 zien en de kinderen moeten aangeven dat de 7 op het andere hart staat.
Zo had je ook de tweelingen, die gaan over de `dubbelsommen´ zoals 4 + 4 is 8 en de splitsbloemen.
Ook leuk om te doen was handpop waku-waku. Die kende elke dag maar een getal en de kinderen mochten dan een som zeggen en dan moest dat ene getal eruit komen. Als het niet dat getal van de dag was, schudde waku waku met z'n hoofd.
Meer uitleg vind je hier :
https://www.metsprongenvooruit.nl/, volgens mij zijn er op youtube ook filmpjes te vinden.
Maar nu staat jouw vraag in de categorie thuisonderwijs en dan beschik je niet zo snel over bovenstaande materialen / cursus. Ik heb zelf de map slimme kleuters & groep 3 van Cora Hansen aangeschaft. Tijdens de lockdown heb ik gemerkt dat haar tips en adviezen vaak werkte voor mijn slimme kleuter. In deze map staan ook speelse rekenopdrachten juist om de hiaten zoals je beschrijft te voorkomen. Nu kan je er ook voor kiezen om bepaalde onderdelen als download te bestellen. Ik denk dat het project Simon Rekenslang (inzicht in de getallenrij tot 20)
https://slimmekleuters.nl/simon-rekenslang/ misschien iets kan zijn. Zelf ben ik fan van het tekenrekenboek waarbij ik heel makkelijk opdrachten kan bedenken bij het thema en mijn dochter houdt van tekenen. Maar dit is minder geschikt om de automatiseren, wel voor het inzicht.
https://slimmekleuters.nl/tekenrekenboek0/
Toevallig heb ik rekenkundig 1A en B pas aangeschaft om te kijken of dit wat is. Zal wel lukken om m’n dochter nog even mee bezig te houden. Het boekje van Meetellen sprak nog meer aan.
Verder heb ik van Deltas nog “leerrijke kaarten splitsingen tot 10 oefenen” om dmv flitsen te oefenen.
Het spel Shut de box hebben we ook maar is voor mijn dochter op het moment nog te moeilijk(
https://www.ilovespeelgoed.nl/product/d ... e-box.html) . Maar mijn dochter zoekt haar uitdaging meer in taal dan in rekenen. Het hebben van materialen werkt motiverend vandaar
Mocht je het eea willen bekijken / inzien dan kunnen we misschien via zoom oid afspreken