Studiestop

Voor als ze (bijna) zijn uitgevlogen en alle vervolgonderwijs-gerelateerde onderwerpen.
Plaats reactie
evyla
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:53 am

Studiestop

Bericht door evyla »

Ik post niet vaak meer hier, maar nu voel ik weer even de aandrang. Er zijn zo veel updates dat ik even niet weet waar ik het best kan beginnen. Ik ga niet heel veel uit de geschiedenis ophalen, maar mocht er bij jullie nog hiaten zijn of wensen om toch meer te weten, laat het dan even weten.

Mijn oudste is nu 2ejaars hbo en de studie bevalt hem prima. Hij zit wat minder goed in zijn vel en heeft een nauw contact met school en doet dit jaar part-time. Gelukkig dat het daardoor behapbaar blijft. Ook hij woont niet in de stad van zijn studie maar op goede reisverbinding. Het bevalt hem daar zo goed dat hij niet meer actief op zoek is naar andere woonruimte en nu echt gesetteld is met 2 poezen als trouwe huisdier en goede hulp bij het zich beter voelen.

De jongste is na 1 jaar uni gestopt. De studie was geweldig en interessant maar hij ziet zich niet werken op dat gebied. Dus waarom nog 2 jaar (3 jarige studie) verspillen.
Hij heeft een tussenjaar waarbij hij nog steeds op kamers woont en uitkijkt naar iets wat beter bij hem past. Gisteren zei hij tussen neus en lippen door dat hij nog geen idee heeft wat hij wil gaan doen en deze eerste paar maanden zijn sneller voorbij gegaan dan hij dacht. En definitieve inschrijving voor komend schooljaar nadert ook heel snel. Dus hij opperde om (tijdelijk) meer te gaan werken en niet meer/minder focussen op een nieuwe studie of cursus.
Ik ben bezorgd dat van uitstel afstel komt en dat het steeds moeilijker wordt om een studie weer op te pakken. Uiteindelijk is zijn geluk natuurlijk het belangrijkste, maar ik denk dat hij met te weinig uitdaging uiteindelijk ook niet happy zal zijn.
Wel is dit tussenjaar nu handig ivm een medisch traject. Binnenkort moet hij geopereerd worden en revalidatie neemt wel wat tijd in beslag. Dus fijn dat daar alle tijd voor is nu. Al komt daar wel nog een dilemma bij kijken. Hij wil nog voor de operatie gaan beginnen met een nieuwe baan waar hij al zicht op heeft. Lijkt me wel zinvol om daar aan te geven dat hij een tijd uit de running zal zijn na het inwerken…
Verder heeft hij ook nog hulp ingeschakeld om handvatten te krijgen. Hij worstelt met zijn executieve functies en denkt zelf (na dr. Google) dat hij behalve HB ook kenmerken van AD(H)D heeft. Dat wordt nu uitgezocht. Vandaag heeft hij intelligentie onderzoek gedaan. Na wat hij me vertelde zou het best een PV kloof kunnen zijn. (Vroeger als kind volledig harmonieus). We gaan het zien.

Bedankt dat jullie tot hier hebben gelezen. Ik vind het fijn dat ik het even kwijt kan hier.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Studiestop

Bericht door Paula »

Fijn dat je oudste van de opleiding de ruimte krijgt om tijdelijk wat rustiger aan te doen Evyla. Mijn jongste heeft daar een paar jaar geleden ook voor gekozen en dat heeft goed uitgepakt.

Jouw jongste volgt niet het gebruikelijke pad. Dat is voor ouders soms best zorgelijk (ik weet er alles van ;) ) want je wil natuurlijk niet dat je kind ergens onderweg de boot of de aansluiting op die boot mist. Maar aan de andere kant ... het leest ook alsof hij (minus het 'ik weet niet wat ik wil studeren') best een goed beeld heeft bij wat hij de komende tijd wil en hoe hij aan zichzelf wil werken. Dat is ook wat waard.

En soms kan zo'n jaar werken ook voor een stimulans zorgen om daarna juist weer aan de slag te gaan. Want het is niet altijd leuk om te moeten constateren dat vrienden en/of leeftijdsgenoten allemaal studeren en dus eigenlijk nooit tijd voor je hebben. En soms is de conclusie van een baan 'help, moet ik dit nog 40 jaar doen?' De zoon van een vriendin van mij vond dat jaar 'ik weet niet wat ik wil dus ik ga eerst maar werken' zo eenzaam en geestdodend dat hij daarna extra gemotiveerd was voor de opleiding die hij had uitgekozen.

evyla
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:53 am

Re: Studiestop

Bericht door evyla »

Ja Paula dat is zeker waar en dat weet ik ook heel goed. Dus ik vertrouw nu inderdaad op zijn kunnen en keuzes. Hij zei gisteren dat hij niet weer te snel een studie wil beginnen die het toch net niet is. Ook is hij nog jong dus alle tijd om zijn draai te vinden.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Studiestop

Bericht door Hanneke »

Dat.

Heel knap trouwens dat hij blijkbaar ook financieel zelfstandig is al.
Een studie is ook niet zaligmakend natuurlijk, en het is ook niet " nu of nooit".
Een mens leert een leven lang.

evyla
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:53 am

Re: Studiestop

Bericht door evyla »

Nou hij teert op het moment dus op onze financiën. We willen als ouders proberen om ze zonder studieschuld te laten starten als jongvolwassenen. Dus bij beide betalen wij de huur en een kleine bijdrage leefonderhoud die vervalt als eigen inkomsten daarbovenuit komen.
Gelukkig kunnen beiden inmiddels best goed budgetteren al ben ik het niet altijd eens met de keuzes :mrgreen:

Hij had tot 2 maanden geleden een goede baan trouwens maar hij is met de helft van het team ontslagen bij reorganisatie.
Gelukkig zitten wij in zo’n positie dat dat kan, maar daarin schuilt nu wel het addertje van gemakzucht dus we hebben inmiddels goede afspraken gemaakt.

evyla
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:53 am

Re: Studiestop

Bericht door evyla »

Afgelopen vrijdag zaten we als gezin lekker ergens te eten ter gelegenheid van een verjaardag. In de ongedwongen sfeer liet mijn jongste zijn gedachtenstroom los en ik moet zeggen dat ik lichtelijk verbaasd maar wel positief gestemd was.

Hij heeft een vriendin in Berlijn met wie hij de afgelopen 2 maanden bijna 5 weken heeft doorgebracht hier en daar. Een vriend van haar gaat binnenkort als uitwisseling naar een andere stad en mijn zoon zag het wel zitten om zijn appartement in Berlijn te ‘bewaken’en dat zocht die persoon ook dus dat is een plus.
Ook gaf hij aan dat hij het wel zag zitten om mogelijkerwijs dan in Berlijn een internationale studie te doen met daaraan gekoppeld een cursus Duits. Er is daar geen collegegeld blijkbaar dus dat is een optie die hij nu serieus overweegt en dat juich ik alleen maar toe.

Er zijn nog wel een aantal ‘wat als…’ dingetjes en planningen die mogelijk roet in het eten kunnen gooien maar verder had hij het redelijk goed uitgedacht al.
Het belangrijkste voor nu zal de operatie zijn en de revalidatie en alles hangt daarmee samen.

Nu nog uitzoeken of studeren voor buitenlanders ook gratis is … :mrgreen:
Laatst gewijzigd door evyla op ma 30 jan , 2023 8:41 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Studiestop

Bericht door Baloo »

ja, publieke universiteiten in Duitsland zijn inderdaad gratis. Klinkt als een mooi plan! Berlijn heeft hele goede universtiteiten.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Studiestop

Bericht door boom »

Gaaf evyla! En ook tof dat hij zoveel zelfvertrouwen heeft dat hij dit aandurft.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Zoonmoeder01
Berichten: 127
Lid geworden op: vr 11 jun , 2021 1:11 pm

Re: Studiestop

Bericht door Zoonmoeder01 »

evyla schreef:
wo 18 jan , 2023 7:33 pm
I
Verder heeft hij ook nog hulp ingeschakeld om handvatten te krijgen. Hij worstelt met zijn executieve functies en denkt zelf (na dr. Google) dat hij behalve HB ook kenmerken van AD(H)D heeft. Dat wordt nu uitgezocht. Vandaag heeft hij intelligentie onderzoek gedaan. Na wat hij me vertelde zou het best een PV kloof kunnen zijn. (Vroeger als kind volledig harmonieus). We gaan het zien.

Bedankt dat jullie tot hier hebben gelezen. Ik vind het fijn dat ik het even kwijt kan hier.
Hoewel het (eerste) artikel voor kinderen geschreven is spreekt de inhoud voor zich:

https://www.dotado.info/veelgestelde-vr ... maalkloof/

https://www.ieku.nl/disharmonisch-profi ... /#comments

Op de zoek woorden vp-kloof en hoogbegaafd zijn vast meer artikelen te vinden. De algemene mening is dat je moet uitkijken, om er te veel conclusies aan te verbinden, al weet ik niet of men onderling over alle beweringen eens is. Maar uitervaring weet ik wel dat sommige dingen verkeerd kunnen worden geinterperteerd.

-De GZ-psycholoog moest volgens de regels de test afbreken ( het afbreekmoment) maar ik heb hem toch de subtest af laten maken, wat hij scheen (toen het moeilijker werd) leuk te vinden, richting plafondscores maar er ging belletje af.
-Ik had zelf ook een "kloof" er werden allerlei conclusies aan verbonden, vond ik later uit dat ze een verouderde test hadden gebruikt.
-Ik heb een zoon met een gemiddelde verbale score, die op vwo-niveau complimenten krijgt dat hij schriftenlijk zo sterk verbaal is.
-Ik heb een zoon die een lage verwerkingssnelheid had, dit was een bevestiging van zijn autisme, daardoor had hij recht op extra tijd bij toetsen, maar toen zijn mindset omging heeft hij nooit meer extra tijd nodig gehad

Ook naar problemen met executive functies en "concentratieproblemen" kijk ik inmiddels genuanceerder. Dit betekent niet dat ik zeg dat zal niet "het" probleem kan zijn, maar het kan ook zijn dat je kind zijn executieve functies pas gaat inzetten als de stof dusdanig uitdagend genoeg is. Dat is wat ik bij mijn zoon terug zie, iets wat zijn hb-deskundige ook had voorspelt. Tot 3 maanden, voor zijn eindexamen dacht school nog, dat dat het probleem was. Als moeder zie ik dat hij bijv. in de dagenlijks leven uitstekend kan plannen, maar dat hij zijn woordjes op de middelbareschool beslist niet in stapjes ging leren en dat dus inplannen. Sommigen (hoog)begaafden lopen pas op de Universiteit er tegen aan dat ze dat nog moeten leren omdat veel van zelf ging maar dat is niet altijd hetzelfde als niet kunnen, het is een vaardigheid die ze nog moeten leren.

evyla
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:53 am

Re: Studiestop

Bericht door evyla »

Inmiddels zijn we alweer heel wat tijd verder. Oudste zit beter in zijn vel. Hij heeft dit schooljaar weer fulltime opgepakt. Zit overigens nog steeds/weer in leerjaar 2 om hiaten en onvoldoendes weg te werken van leerjaar 1 en 2. Vooralsnog lijkt het goed te verlopen.
Jongste had vooral veel plannen, maar kwam niet veel van terecht. Nog steeds geen zin/tijd om een studie op te pakken. In augustus liep de 2-jaars huur af en dus woont jongste weer thuis. Het studie vrije jaar kwam overigens wel goed uit! In het voorjaar heeft hij in alle rust de medische transitie voorbereid en de tijd die nodig was voor herstel kunnen nemen.
In juni heeft hij een leuke baan kunnen vinden, waar hij nog steeds met veel plezier ongeveer 30 uur per week werkt. Leuke collega’s en hij wordt gewaardeerd. Fijne inclusieve omgeving! Voor ons een bevestiging dat hij echt niet bewust op ons teerde. Fijn dat hij financieel nu redelijk zelfstandig is. En zolang hij thuis woont flink kan sparen.
Dit was het even voor nu. Wordt vast vervolgd….

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Studiestop

Bericht door boom »

Fijn dat het goed met ze gaat, Evyla!
Zo te horen is je jongste ook goed op zijn plek nu en wie weet komt de behoefte voor intellectuele uitdaging binnenkort weer om de hoek kijken. De transitie kost gewoon heel veel energie en breinruimte. Ik maak het ook van dichtbij mee en ook bij hem staat de studie even on hold. Fijn dat die ruimte er gewoon is, ook voor jouw zoon.
Veel geluk!🍀
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Studiestop

Bericht door Paula »

Dat zijn positieve ontwikkelingen Evyla. Een studie afronden is fijn, maar ik heb jaren geleden geleerd dat het zoveel belangrijker is dat je kind goed in zijn/haar vel zit! Dan komt de rest 'vanzelf'.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Studiestop

Bericht door Hanneke »

Dank voor je update Evyla.

Zo te lezen worden er verstandige stappen gezet. Mooi!

Plaats reactie