HB in het hoger onderwijs: drie studies in drie jaar

Voor als ze (bijna) zijn uitgevlogen en alle vervolgonderwijs-gerelateerde onderwerpen.
Plaats reactie
Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

HB in het hoger onderwijs: drie studies in drie jaar

Bericht door Bissi »

Interessant artikel over een hb student die aanvankelijk vastliep in het eerste jaar van haar eerste studie, maar die wel slaagde toen zichzelf uitdaagde om drie bachelor studies tegelijk te doen aan drie verschillende universiteiten.
Daarna heeft ze een master in Cambridge gedaan.
Overigens is ze na de middelbare school eerst een paar jaar gaan reizen, begreep ik.

merriedroom
Berichten: 532
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:41 pm

Re: HB in het hoger onderwijs: drie studies in drie jaar

Bericht door merriedroom »

Mooi voorbeeld. Dank je voor het delen. Herkenbaar om zelf uitdagingen op te zoeken als de studie op zich te weinig biedt. Kun je je nog steeds voor meerdere studies tegelijk inschrijven? Dat heb ik indertijd gedaan en je hoefde maar eenmaal collegegeld te betalen. Je moet wel sterk zijn in plannen en goed kunnen afstemmen met docenten en studiegenoten om dit mogelijk te maken.

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: HB in het hoger onderwijs: drie studies in drie jaar

Bericht door Bissi »

Ja dat kan, maar er wordt geprobeerd dat moeilijker te maken. Wel kun je zogeheten double degrees doen, vaak bij programma's met veel overlap. Bij natuurkunde en wiskunde bachelor tegelijk doen of twee tweejarige masters in drie jaar.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: HB in het hoger onderwijs: drie studies in drie jaar

Bericht door Vlinder42 »

Voor een tweede bachelor- of masteropleiding moet je sinds 2010 instellingstarief betalen. Dat is meestal (veel) hoger dan het wettelijke tarief.

Dit is bepaald in artikel 7.46 van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek.

Dus je moet niet tussentijds alvast afstuderen in eentje.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Ollie
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:50 pm

Re: HB in het hoger onderwijs: drie studies in drie jaar

Bericht door Ollie »

Dat van dat instellingstarief klopt, maar dat geldt alleen als je al een bachelor of master hebt afgerond. Als je gelijktijdig twee bachelors (of masters) volgt en je komt in aanmerking voor het wettelijk collegegeld dan hoef je dat maar een keer te betalen.

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: HB in het hoger onderwijs: drie studies in drie jaar

Bericht door Bissi »

Dus je moet niet tussentijds alvast afstuderen in eentje.
Dat is niet juist. Als je begint aan de tweede master tijdens de eerste master, ook al is dat tegen het eind van de eerste master, dan blijft het wettelijke lagere tarief gelden voor de tweede master, ook nadat je bij de eerste master bent afgestudeerd.

Bovendien is bij bepaalde studierichtingen (bijvoorbeeld op technische universiteiten) het institutionele tarief voor EU studenten gelijk aan het wettelijke tarief.

Dus nog mogelijkheden voor ingenieurs.

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: HB in het hoger onderwijs: drie studies in drie jaar

Bericht door Vlinder42 »

Zie hier info over 2 studies en collegegeld van de lsvb:
https://lsvb.nl/dossiers/collegegeld/tweede-studie/
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: HB in het hoger onderwijs: drie studies in drie jaar

Bericht door Bissi »

Laten we het er op houden dat mijn informatie uit zeer betrouwbare bron komt. :grin:
En mijn advies aan studenten die meer dan één studie willen doen is: vraag aan de studieadviseur van je opleiding hoe het geregeld is.

Ik ga hier verder zelf de discussie over collegegeld niet voortzetten, omdat dit buiten de scope valt van het topic.

In dit topic hoopte ik op:
Inspirerende voorbeelden van en voor hoogbegaafden die hun eigen weg volgen.

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: HB in het hoger onderwijs: drie studies in drie jaar

Bericht door Bissi »

Met deze hoogbegaafde gaat het ook nog steeds goed.
Erik van der Boom, DJ.

https://nationaltalentcentre.nl/2021/03 ... -den-boom/

Plaats reactie