Ervaringen Utrecht

Voor als ze (bijna) zijn uitgevlogen en alle vervolgonderwijs-gerelateerde onderwerpen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Ervaringen Utrecht

Bericht door Hanneke »

Dochter gaat misschien studeren in Utrecht, en ze vraagt zich af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met deze universiteit.
Haar vader studeerde er, maar dat is inmiddels 35 jaar geleden, dus niet heel representatief.

Ze vraagt zich bijvoorbeeld af hoe de sfeer is, en.of ze een beetje betrokken zijn of juist helemaal niet, enz.

Misschien kan iemand verhalen delen?
Ik weet niet of dat per pb moet misschien?

Gebruikersavatar
Rabbit
Berichten: 43
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:14 am

Re: Ervaringen Utrecht

Bericht door Rabbit »

Ik werk daar :-)
Er zijn denk ik heel grote verschillen tussen opleidingen. Grof gezegd is er meer persoonlijke aandacht bij de kleinere opleidingen dan bij de massale. Maar ook daarbinnen zijn weer verschillen en je kan ook overal geluk of pech hebben met welke docent je treft.
Dit is een interessant algemeen artikel over het welbevinden van personeel. In mijn ervaring straalt dat ook af op hoeveel aandacht er is voor studenten en hoe zij zich dus voelen: https://www.dub.uu.nl/nl/nieuws/werkdru ... -te-werken

Ik zet liever niet hier bij welke faculteit ik werk, dus stuur even een PB als je daar meer over wilt weten.
Dochter 2012
Zoon 2014

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Ervaringen Utrecht

Bericht door Hanneke »

Leuk, bedankt voor je reactie.
Ze heeft de link met veel interesse bekeken.

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Ervaringen Utrecht

Bericht door Bissi »

Een vriendin van mijn dochter is er dit jaar gaan studeren. Wat mij opviel uit de verhalen was dat ze voor de Open Introductie, de UIT, kaartjes moesten kopen. Heel veel tweejaars waren er zo snel bij om die te kopen, dat de vriendin niet naar de Introductieweek kon gaan.
Het vinden van een kamer was onmogelijk voor haar als eerstejaars in Utrecht, ook niet in de buitenwijken. Ze woont sinds kort in Amersfoort in een studentenhuis, met een goede busverbinding naar de faculteit.
Sommige studies zijn massaal en hebben bijv maar 8 contacturen per week waarvan een deel grote hoorcolleges. De binding met de opleiding is dan niet zo sterk waardoor veel studenten snel afhaken.
Zij heeft vaak veel tijd tussen de colleges in (bijv 4-6 uur. Dan voelde ze zich vaak een beetje verloren in het begin. Ze is daarom lid geworden van een kleine studentenvereniging, dat helpt wel.

Voor een deel spelen deze zaken dit jaar bij veel universiteiten, niet alleen in Utrecht. Maar het is natuurlijk een grote stad met een grote universiteit.
De studieinhoud is een van de factoren waarop mensen hun studie kiezen. Maar de bijkomende factoren zoals: hoeveel contacturen, werk- of hoorcollege, reisduur van deur tot deur, zelfstudie, e.d. maken ook veel uit voor de studiebeleving in een stad.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Ervaringen Utrecht

Bericht door Karan_1 »

Is je dochter nog gaan studeren in Utrecht Hanneke?

Hier een oudste die dit collegejaar in Utrecht begonnen is. Wel uitwonend nu, maar helaas nog op flinke reisafstand van Utrecht (maar veel minder dan vanaf ons).

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Ervaringen Utrecht

Bericht door Hanneke »

Ja, ze is daar begonnen. Behalve dat het organisatorisch niet even sterk is allemaal, heeft ze het wel naar haar zin . Studie is wel een beetje simpel, dus ze hoopt dat dat nog zal veranderen. En weinig contacturen ook, soms een college in de ochtend en dan weer in de avond. Niet echt fijn voor eerstejaars die bijna allemaal niet in Utrecht wonen.
Het voelt voor haar een beetje als een tussenjaar, want ze hoeft tot nu toe niet veel te doen en is vooral thuis. Ze weet ook nog niet of ze dit blijft doen, maar wil.in ieder geval wel het eerste jaar afronden.
Eerste vak inmiddels voldoende afgerond.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Ervaringen Utrecht

Bericht door Karan_1 »

Dat is wel vervelend, zo weinig contacturen. Hier maakt dochter juist lange dagen: om 7 uur weg en rond 19 uur weer thuis ('s morgens college, 's middags practicum (en de nodige feesten) . Komende week meerdere tentamens, tot nu vielen de tentamens niet tegen.
Wat doet je dochter voor studie? (Mag ook in pb).

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Ervaringen Utrecht

Bericht door Hanneke »

Ik heb je een pb gestuurd.

Dat zijn lange dagen voor je dochter.

Dat herinnert mijn man zich ook, van eigen studie. 7 jaar lang hele lange dagen. Nu is dat in de praktijk ook niet anders, dus daar werd hij wel op voorbereid op deze manier.

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Ervaringen Utrecht

Bericht door cacao »

X is dit jaar ook in Utrecht begonnen. Kleine studie (45 eerstejaars) en een hechte sociale groep waar die goed tussen past, heel fijn om te zien. Ook hier weinig contacturen, net zoals Hanneke beschrijft: soms zowel 's ochtends vroeg als aan het begin van de avond. Zeker 's avonds kost dat bijna 2 uur reistijd, maar tot nu toe heeft X het ervoor over. De twee eerste vakken zijn met een mooi resultaat afgesloten. Nu een weekje niets, volgende week verder met het 2e blok.
Moeder van één sinds 2005

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Ervaringen Utrecht

Bericht door Karan_1 »

Ik heb je PB (een beetje laat) beantwoord Hanneke.
Ik ben ook wel benieuwd naar de studie van het kind van Cacao. Wat een verschil in contacturen.

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Ervaringen Utrecht

Bericht door cacao »

Je hebt een PB.
Moeder van één sinds 2005

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Ervaringen Utrecht

Bericht door Karan_1 »

cacao schreef:
za 12 nov , 2022 8:55 am
Je hebt een PB.
En antwoord terug :grin: .

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Ervaringen Utrecht

Bericht door Karan_1 »

Eerste jaar in Utrecht zit er op. Dochter voelt zich af en toe nog wel een beetje schuldig over haar inzet qua uren (ze doet zeker wel wat, maar niet extreem veel), maar dit jaar alles gehaald. Nog wat twijfels over of Utrecht het helemaal voor haar is, maar de studie op zicht bevalt haar wel goed.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Ervaringen Utrecht

Bericht door Hanneke »

Fijn!

Mijn dochter start volgend jaar aan de VU. Studie in Utrecht viel tegen, te weinig diepgang, te simpel en qua organisatie te chaotisch.
Regelmatig niet genoeg ruimte in de collegezaal dus in een andere ruimte op een scherm moeten kijken werkt ook niet echt motiverend.
Zij is dus in februari gestopt en gaan werken.

Na de zomer een nieuwe studie aan de VU met veel minder reistijd, meer contacturen, veel meer internationale studenten ( hopelijk) en wellicht wat meer uitdaging. Ze heeft er zin in.

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Ervaringen Utrecht

Bericht door Karan_1 »

Spannend Hanneke!
Heeft ze er zin in?

Ik vind het dus vooral een beetje vervelend dat dochter er hier nog niet uit is. Het is ook nog niet officieel zeker of ze op de andere universiteit in jaar 2 mag beginnen (onofficieel kan het wel geloof ik). Reizen is naar beide universiteiten bijna geen optie vanuit ons huis helaas.

En dan heb ik ook nog een zoon die nog steeds niet besloten heeft of hij na zijn havo hbo gaat doen of vwo.

Enfin, kiezen is duidelijk niet de sterkste kan van mijn kinderen (en ik snap ze!). Ik hoop wel dat zoon deze week gaat beslissen. Vooral voor hemzelf, maar ook een beetje voor ons :grin: .

Gebruikersavatar
cacao
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:22 pm

Re: Ervaringen Utrecht

Bericht door cacao »

X heeft niet alle vakken gehaald (loopt tegen leren leren aan), maar zit qua studie én sociaal wel heel goed in Utrecht. Dus op naar jaar 2!
Moeder van één sinds 2005

Karan_1
Berichten: 216
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Ervaringen Utrecht

Bericht door Karan_1 »

Dochter heeft nu geloof ik toch besloten in Utrecht te blijven. Op dus naar jaar 2.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Ervaringen Utrecht

Bericht door Hanneke »

Leuk!!

Plaats reactie