Tja en dan wordt het België

Voor als ze (bijna) zijn uitgevlogen en alle vervolgonderwijs-gerelateerde onderwerpen.
Plaats reactie
mama100
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 28 apr , 2021 10:34 am

Tja en dan wordt het België

Bericht door mama100 »

Uitgeloot, plan B is ... studeren in België.

Op kamers...
Met de Belgische mentaliteit, en dan bedoel ik hoge cijfers halen en Beleefd zijn....
Met de "meer feiten-kennis, minder praktisch" in het eerste jaar

En dan zie ik die van mij. 6 VWO met 5-6-zeventjes. Met niet te hard werken anders word ik moe
Met discussie over alles waarover je een discussie kan aangaan (mondkapje, afstand houden)..

Gelukkig heeft ie zijn hersens mee, maar het "stampen van feitjes" is niet zijn sterkste kant.
Plannen nu wekelijk (ja in 6VWO nog steeds) met zijn vader..

En dan denk ik bezorgd... Ga je dit redden. Jij die moppert als je moet koken... Jij met je beperkte planningsvaardigheid ... Met je moeite me feitjes leren... Met je verzet tegen alles wat regels zijn....

En dan dus uit huis... Het supergrote loslaten....
Tuurlijk is Belgie niet zo ver, tuurlijk duurt het nog even...
Maar toch... Wil het gewoon delen met HB-ouders. Want dat is toch anders dan de niet HB-ouders...

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Tja en dan wordt het België

Bericht door Paula »

Lang geleden ging ik na het VO ook in België studeren. Ik haalde mijn studie niet want nooit leren leren, plannen deed ik niet want een avond van te voren beginnen met doorlezen was altijd genoeg geweest. Door de reisafstand en reiskosten kon ik niet elk weekend naar huis, ik zat dus vaak alleen op mijn 'kot' in het weekend. Na 2 jaar ben ik gestopt met mijn studie, het lukte me niet om mezelf voldoende op de rit te krijgen.

Waar ik tegenaan liep was
- Weinig studiediscipline, die was onder Belgische studenten vele malen groter.
- Moeite met aansluiting vinden (en dat zal ook zeker te maken hebben gehad met het feit dat ik introvert was en niet gemakkelijk contact maakte) en moeite met de houding van Belgische medestudenten (zij waren niet snel bereid om aantekeningen te delen bijvoorbeeld).
- Geen hapklare brokken in de zin van periodes die werden afgerond met een tentamen, maar een heel jaar zelfstandig moeten werken en de stof bijhouden en dan aan het eind van het studiejaar examen doen in alle vakken.

Vind ik het spijtig dat ik mijn studie destijds niet heb afgerond? Ja, ergens wel. Vooral omdat het vakgebied inhoudelijk erg interessant was. Maar was het achteraf gezien nu zo erg dat ik het niet haalde? Nee. Ik heb in die 2 jaar namelijk ontzettend veel andere dingen geleerd. Zowel vakinhoudelijk als over mezelf. En mijn zelfredzaamheid en zelfstandigheid namen met sprongen toe. De kennis en ervaringen die ik heb opgedaan in die 2 jaar vertalen zich misschien niet naar een diploma maar ze waren wel van onschatbare waarde. Dus het is zeker geen weggegooide tijd geweest!

Sterkte met loslaten ;) . En misschien verrast jullie zoon je wel!

Gebruikersavatar
Vlinder42
Moderator
Berichten: 769
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 5:57 pm

Re: Tja en dan wordt het België

Bericht door Vlinder42 »

Ik ben na het VO aan de andere kant van Nederland gaan studeren, ook ver van huis. Ik ging 1x per maand naar huis. Ik vond het zeker niet makkelijk, maar het is wel gelukt. En ik heb er enorm van genoten om om 3 uur ‘s nachts frites te bakken met mijn huisgenoten, gewoon omdat het kon 😊

Een hekel hebben aan eten koken is makkelijk als je een moeder hebt die dat dan wel doet. Als er niemand is om dat voor je te doen, moet je toch zelf iets bedenken als je geen zin hebt in brood of in eten uit de magnetron.. Ik ben zelf nooit van de 6-jes geweest, maar misschien leert hij toch meer zelf plannen en zelf de dingen doen en een betere mentaliteit als hij op zichzelf is aangewezen. Hij komt er wel, heb er maar vertrouwen in.
Moeder van 2 meiden, de oudste op het VO, de jongste op de basisschool 1x versneld.

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 473
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Tja en dan wordt het België

Bericht door Hanneke »

Waarom is dit anders voor een hb ouder?

Overal een discussie maken is iets dat bij pubers hoort, of ze nu hb zijn of niet.
Hetzelfde geldt voor minimale inspanning voor school, zesjes halen, mopperen op huishoudelijke taken......

Dus ik denk dat eigenlijk iedere ouder je vragen en zorgen wel herkent hoor.
Loslaten blijft moeilijk, of je kind nu hb is of niet.

Met een uni op een uurtje afstand gaat dat loslaten alleen iets meer gedoseerd.

mama100
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 28 apr , 2021 10:34 am

Re: Tja en dan wordt het België

Bericht door mama100 »

. En ik heb er enorm van genoten om om 3 uur ‘s nachts frites te bakken met mijn huisgenoten, gewoon omdat het kon 😊
grinnik, dat zie ik die van mij ook wel doen
Een hekel hebben aan eten koken is makkelijk als je een moeder hebt die dat dan wel doet
Euh... ken je mij persoonlijk :grin: :grin:
Vind ik het spijtig dat ik mijn studie destijds niet heb afgerond? Ja, ergens wel. Vooral omdat het vakgebied inhoudelijk erg interessant was. Maar was het achteraf gezien nu zo erg dat ik het niet haalde? Nee. Ik heb in die 2 jaar namelijk ontzettend veel andere dingen geleerd. Zowel vakinhoudelijk als over mezelf
Mijn hoofd weet dit natuurlijk ook.
Nu met de studiefinacieringsregels en de studieschuld die je op kan bouwen lijkt dat anders te zijn. Maar "het is maar geld" De leerervaring op persoonlijk gebied is ook wat waard.

En anders voor HB-ouder... Voor mij omdat de schoolweg niet zo makkelijk was. Daarnaast de gevoeligheid, het snel "onrecht"voelen (ook al is dat niet altijd waar). Maar zeker ook waar dat alle pubers discussie maken en het loslaten is ook voor alle ouders gelijk.

En misschien verrast hij me. Misschien wel... Deze keus heeft me al verrast. Hij was altijd het "laat maar waaien" en "ik zie wel" en nu een duidelijke keus en duidelijke stap.

Ik ga het zien en beleven.
(ben gescheiden van zijn vader, op zich goed contact, maar ook wel wat hobbels te nemen. Je blijft samen ouders.. Dit betekent meer overleg/vaker contact met Ex.. ook een zuchtje waard...)

Bloemetje75
Berichten: 170
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Tja en dan wordt het België

Bericht door Bloemetje75 »

Ter geruststelling... Het buiten-paardrij-maatje van mijn dochter studeert diergeneeskunde in Gent en heeft in januari en juni nu examens (en dan her in augustus). Het is niet alles meer in juni. Ook tussendoor (formatieve) toetsen. Nu heeft zij wel in België de middelbare school gedaan en kan dus goed reproduceren en zwijgt over het algemeen braaf.

Ik begrijp je zorgen rond het onrecht/de gezagsverhouding die in België over het algemeen nog meer is dan in Nederland. Dat is precies de reden waarom ik al jaren van Be naar Nl rij voor eerste de basisschool en nu middelbare voor met name mijn jongens.
Jongste (3/2008) in vwo5 en Middelste (5/2006) in vwo6

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Tja en dan wordt het België

Bericht door Bissi »

Als hij er zelf voor kiest, zal hij allicht meer gemotiveerd zijn. Dat is wel een voordeel :-)
Inderdaad heel spannend Bloemetje, als plan b voor jou onverwacht is (lijkt het).

Misschien helpt het om voor jezelf de verwachting nu te verleggen. Niet ervan uitgaan dat hij het eerste studiejaar meteen haalt, wel dat hij vast veel zal gaan leren, met vallen en opstaan, zoals veel studenten. En misschien haalt hij het ook wel.

Er zijn elk jaar heel veel studenten die van studie switchen en komend jaar misschien nog meer dan voorheen, doordat oriënteren online moest gebeuren.
Laat het ze maar ervaren, denk ik nu.

Ik weet niet of er nu in België ook een soort BSA is, of dat ze hun P in twee jaar moeten halen?

Baloo
Berichten: 110
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 8:09 am

Re: Tja en dan wordt het België

Bericht door Baloo »

het belangrijkste lijkt me de motivatie. Wil hij echt graag die studie doen? Dan zal t hem wel lukken, heb daar vertrouwen in. Vanuit mama's warme nest een studie doen die je eigenlijk niet had willen doen, motiveert weinig om uit je hangmat te komen en eens iets te gaan doen. De kans op slagen is dan net zo min groot. En er gaan toch zoveel kinderen na het VO uit huis om te gaan studeren, dat is op zich niet zo vreemd toch? Zelf ontdekken wat je kan en hoe je het wil is misschien wel het belangrijkste op die leeftijd. Veel succes!

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Tja en dan wordt het België

Bericht door boom »

Eens met Baloo. Geweldig dat je kind deze keus maakt. Zijn wortels zijn blijkbaar sterk genoeg, dat hij nu durft te gaan groeien op eigen kracht. Succes voor hem! 🌴
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

mama100
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 28 apr , 2021 10:34 am

Re: Tja en dan wordt het België

Bericht door mama100 »

Lieve allemaal,

Ik weet het... Zijn keus, zijn motivatie.
Er zijn er veel meer die uit huis gaan.

Ben ook zeker trots op zijn keus, en bijzonder genoeg overviel zijn keus mij. (inderdaad Bissi plan B overviel mij.)
En als ik er wat langer over denk past de keus ook wel bij hem.
Weinig woorden aan vuil maken, gewoon doen wat je wil doen.
Eens met Baloo. Geweldig dat je kind deze keus maakt. Zijn wortels zijn blijkbaar sterk genoeg, dat hij nu durft te gaan groeien op eigen kracht. Succes voor hem! 🌴
Jaaa die wortels... Alle jaren van zorg aandacht liefde vertrouwen e.d. werpen hun vruchten af.
En gelukkig is het nog geen september...

Bissi
Berichten: 343
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Tja en dan wordt het België

Bericht door Bissi »

En gelukkig is het nog geen september...
Onze oudste van net 17 gaat het eerste jaar nog niet op kamers. 'Maar daarna wel hoor, mam, want anders mis je alle leuke dingen '. Helemaal mee eens meis.
Hoewel ik zelf in mijn eerste jaar ook op kamers ging, vind ik het zelf als ouder nu veel te snel dichterbij komen. Ik vind het volkomen normaal dat ze dat wil en gaat doen. Ik heb ook voorgesteld dat ze zich inschrijft bij studentenhuisvesting.
Maar het zal ook zo gek zijn als ze er niet meer is elke dag.

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Tja en dan wordt het België

Bericht door Paula »

Ik heb ervaren dat ik veel meer dan oudste opzag tegen het uithuisgaan. En ook dat ik er razendsnel aan gewend was :shock: . Want ja, er verdwijnt een stukje gezelligheid. Maar je krijgt er ook een stukje vrijheid voor terug.

mama100
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 28 apr , 2021 10:34 am

Re: Tja en dan wordt het België

Bericht door mama100 »

Ondertussen is het VWO diploma binnen
Aangemeld bij de universiteit
En een kot gevonden.

Het went... het idee dat ie echt uit huis gaat.
Zal stil worden, fijn zijn en flink wennen.

Op naar de toekomst!

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 466
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Tja en dan wordt het België

Bericht door Paula »

Je zult zien hoe snel je gewend bent!

evyla
Berichten: 30
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:53 am

Re: Tja en dan wordt het België

Bericht door evyla »

Het is alweer een tijdje geleden sinds de laatste reactie… ik lees het topic en de reacties nu pas. Nu komt het wel echt dichtbij. Hoe gaat het nu? Is er al een introductie geweest?
Bij het lezen leek het even of je het over mijn jongste zoon hebt. Het verschil is dat hij ‘gewoon’ in Nl blijft om te studeren en ‘slechts’ 25 km ver weg dus met het OV goed te doen. Toch wilde hij graag op kamers (16,5 jaar!). Ook ik moest daar even bij slikken, maar ga er nu maar van uit dat het inderdaad goed is voor zijn ontwikkeling en zelfstandigheid.

Gelukkig hebben we een heel mooie kamer gevonden met eigen keuken. Het is een soort woongemeenschap met veel internationale studenten, waar volwassen begeleiding bij is door de week. Hij heeft er net z’n eerste nacht doorgebracht en ik moet me nog even inhouden om te vragen hoe het gaat.

Ik zal het ‘taxi mama’ wel even missen, de qualitytime. Toch geeft dat ook meer rust. Dus ik ben benieuwd hoe het allemaal gaat uitpakken.

Mijn oudste (net 18) gaat tegelijkertijd op kamers. Hij krijgt overmorgen de sleutel. Over hem maak ik me dan weer helemaal geen zorgen. Hij is al best zelfstandig en regelt zijn zaakjes goed en betrekt ons erbij waar nodig.
De jongste moet nog leren dat hij best hulp mag vragen als het niet lukt. Nu schuift hij wat niet lukt voor zich uit…

mama100
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 28 apr , 2021 10:34 am

Re: Tja en dan wordt het België

Bericht door mama100 »

Hoe is het nu...

Kamer gevonden, schoongemaakt en ingericht.
Eigen douche, wc, gezamenlijke keuken, 10 studenten, waarvan 3 of 4 dezelfde studie volgens de huisbaas.
De studie in België start 27 september. Alles geregeld daarvoor.
vanaf 17 september introductie. De 16e gaat hij naar België.

En ik:
- Heb vertrouwen dat hij het kan
- Heb zin in de tijd voor mij
- Maak me een beetje druk om de weekenden (gescheiden van zijn vader, komt ie alleen "mijn" weekenden naar huis, wil hij ook naar mij in de weekenden van zijn vader, blijft hij daar). En ook dit komt goed... En heeft tijd nodig.
- Ben (meer dan ik wil) met ex aan het afstemmen, wil dat zoon dat doet... Heb ik hem toch te veel verwend, kan zoon het niet zelf? Of doe ik gewoon automatisch te veel.

Kortom: ben positief aan het aftellen tot die gaat
Maak me druk om de laatste dingen.

16,5 jaar, dat is inderdaad wel even slikken. En dan nummer 2 er meteen achteraan. Dat wordt ook stil bij jou. Klinkt goed zoals hij gaat wonen. Ondertussen vast al gehoord hoe het is geweest.

Ennne Taxi Mama... Hier dacht zoon dat ik hem wel naar Antwerpen wilde brengen. Elke keer dat hij kwam, of toch wel 1x per maand ofzo... Fijn dat die een OV kaart krijgt. Maar mam, met volle tas reizen vind ik zo waardeloos. :shock:

Aubergine
Berichten: 44
Lid geworden op: do 08 apr , 2021 9:34 am

Re: Tja en dan wordt het België

Bericht door Aubergine »

Hoe gaat het inmiddels?
Draai beetje gevonden?
Dochter uit 2014

mama100
Berichten: 9
Lid geworden op: wo 28 apr , 2021 10:34 am

Re: Tja en dan wordt het België

Bericht door mama100 »

En weg was het bericht...

Hoe het is... Het went, een beetje...
Zoon gaat goed. Geniet van het studentenleven en studie vindt hij ook leuk.

En hij groeit. Appt bijvoorbeeld: mam je bent weg vrijdagavond, als je de wasmachine klaar zet, en ik stop mijn was erbij, is het dan op tijd schoon?
Of belt met de vraag: ik heb stinkende kleding van de studentenvereniging, wat kan ik doen om de geur weg te krijgen.

En dan ben ik blij, en moet ook zooo lachen. Mijn kind, die zich nooit druk maakte om de was...
Dus hij komt er wel.

En ik ook... Al heeft dat nog iets aan wen tijd nodig.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Tja en dan wordt het België

Bericht door boom »

Fijn mama100, dat hij zo groeit! :gut: Zelfstandigheid geeft zelfvertrouwen.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Plaats reactie