update

Voor als ze (bijna) zijn uitgevlogen en alle vervolgonderwijs-gerelateerde onderwerpen.
Plaats reactie
Zoonmoeder01

update

Bericht door Zoonmoeder01 »

Ik weet niet of dit de beste plek is om een update plaatsen.

Mijn jongste zoon heeft zijn eerste jaar van zijn studie afgerond. Niet alle vakken gehaald en het werd (voor zijn gevoel) nog best spannend of hij met deze studie door kon. De spanning was hier thuis om te snijden. Maar hij kan door met zijn studie en heeft ook een positief studieadvies gekregen. Hij sprong mij spontaan om mijn nek. Verder weet ik niks over zijn studie, geen cijfers of welke vakken wel of niet zijn gehaald, ik weet ook niet precies wie zijn vrienden zijn. Ik dien mij niet met zijn studie te bemoeien en dat doei ik ook niet. Hij redt zich wel. Hij geeft af en toe bijles, gaat regelmatig hospiteren, speelt in een sportteam. Van het bedrijf, waar hij al jaren een bijbaantje heeft, heeft hij ook nog eens een vast contract heeft gekregen, ze willen hem niet kwijt. Ook is hij dit jaar "mentor" van een aantal eerstejaars. Eigenlijk weet ik niet hoe hij dit allemaal tegelijk doet, hij moet ook nog elke dag minstens 3 uur reizen maar hij doet het.

Mijn zoon zou niet sociaal zijn, zich niet in een ander kunnen inleven (klassiek autisme), niet kunnen plannen, gebrekkige executieve functies (PDD-NOS) brutaal zijn, niet kunnen praten (cluster3?), overvraagd worden enz. Allerlei diagnoses en aannames zijn er langs gekomen. En ik zie als moeder iets heel anders. Niemand kan plannen zoals hij. Niemand is in de basis zo sociaal als hij. Niemand is zo plichtgetrouw als hij. Maar hij is inderdaad net even anders en autonoom. Op eens staat hij daar op een vrijdag koekdeeg te maken en heeft hij boodschappen gedaan. (Ik leerde hem de ruimte te geven) Op zaterdag is hij de hele dag aan het werk en is hij kapot. Toch gaat hij op zondag mee naar de verjaardag van zijn oom en staat daarna tot laat in de avond koekjes te bakken. Pas op dat moment kom ik er achter dat dit voor zijn "mentorleerlingen" is. Mentorleerlingen huh, mijn zoon komt van het speciaal onderwijs! Zouden deze leerlingen beseffen hoe betrokken hij is? Zouden ze dit gebaar niet raar vinden? Mijn zoon weet mij telkens opnieuw te verrassen.

Bissi

Re: update

Bericht door Bissi »

Wat ontzettend mooi om te lezen, Zoonmoeder. Nee, ik denk dat zijn 'mentorkindjes' zoals ze genoemd worden hier, die zelf gebakken koekjes juist heel attent en aardig vinden, zo persoonlijk.
Ik merk dat juist studenten die zelf niet alles vlekkeloos doorlopen hebben sowieso vaak goede mentoren zijn. Ze herkennen vaak sneller wanneer iemand met iets zit maar dit nog niet durft te zeggen, bijvoorbeeld.

Terecht trotse moeder, jij bent hem gaan zien en in hem blijven geloven!

boom
Site Admin

Bericht door boom »

Super om te lezen dat het zo goed gaat met je Zoon, moeder01! :grin:

Paula

Bericht door Paula »

Wat mooi om te lezen Zoonmoeder01! Een prachtig voorbeeld ook van hoe de juiste omgeving en intrinsieke motivatie ineens een heel ander kind naar boven kunnen halen. Geniet ervan!

Plaats reactie