Lockdown: wat vinden ze ervan?

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Pompom »

In de media hoor je veel geluiden over jongeren die depressief worden van steeds maar thuis zitten en online les krijgen.

Mijn kinderen (tweede en vierde klas) vinden het eignlijk wel prima.
Geen reistijd, geen onrustige klasgenoten.

Wat vinden die van jullie?
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Janneke
Berichten: 35
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:18 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Janneke »

Ik dacht dat mijn zoon heel blij zou zijn dat hij volgende week weer (deels) naar school kan. Maar ook hij vond het eigenlijk wel prima zo. Hij mist wel het afspreken met vrienden, maar school? Mwah... Hij vindt het eigenlijk ook wel lekker relaxed zo, al vindt hij de online lessen wel lastiger te volgen dan live.

Het beeld wat in de media geschetst wordt herken ik bij hem niet. Bij onze oudste veel meer, hij studeert al en is wel echt eenzaam op zijn studentenkamertje. Eigenlijk zou het voor hem harder nodig zijn dat de uni’s weer open gaan.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Dee85 »

Vorig jaar, toen oudste voor de eerste keer in de 1e klas zat, had ze geen leuke klas. De 1e klas viel haar zwaar en om diverse redenen zou ze gaan doubleren. Die lockdown kwam als geroepen, eindelijk een beetje rust en ontspanning.
Na verloop van tijd mocht ze weer een paar dagdelen naar school, maar dat hebben we toen niet gedaan in samenspraak met school, om meer rust te gunnen. Toen was het ook al lang duidelijk dat ze zou doubleren. We merkten op het einde wel dat ze het thuiszitten echt zat was, haar wereldje werd klein. Ze sprak wel af met een vriendin buiten school als dat ging of ze ging buiten spelen als het werk af was.

De tweede lockdown trok ze veel minder goed. Ze heeft nu een hele leuke klas en mist klasgenoten en docenten. Ze heeft moeite met slapen, wordt vroeg wakker, maar is tegelijkertijd ook erg moe van het de hele dag voor een scherm hangen. Ze moet er geregeld om huilen. Ze mist ook juist het reizen (ik heb een OV fan in huis ;) )

Hier valt het dus heel slecht, maar ik hoor om me heen ook over kinderen die opbloeien nu ze niet fulltime naar school hoeven.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik heb het hier even aan dochter gevraagd, ze vind de lockdown stom omdat ze minder naar musea kan, en online les minder leuk is. Maar ze is verre van depressief. Ze heeft een clubje waar ze mee teamt als ze aan het huiswerk maken is, maar dat is meer gezelligheid dan huiswerk maken. Ze heeft wel behoefte aan sociale contacten en die laten we mondjes maat toe. ( met het schaatsweer hadden ze op vrijdag ijsvrij van school en zijn ze met dat huiswerk clubje samen gaan schaatsen en ze hebben ook een keer met z’n drieën 15 km gewandeld, wel op afstand van elkaar, maar daarna wel warme choc bij een van hen thuis.

Nu is mijn dochter nog 12 en dus nog niet een echte puber, dus daar kan ik niet over meepraten.

In de eerste lockdown was het voor haar ook lekker dat ze minder reistijd had ( 17 km enkele reis) maar nu zijn we verhuisd en is het nog maar 1,7 km.
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Gebruikersavatar
Paula
Berichten: 468
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:34 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Paula »

Jongste studeert en hij heeft het af en toe best moeilijk. Hij mist IRL college's, werkgroepen, sporten, contact met vrienden. Zijn dag-nachtritme heeft hij behoorlijk omgedraaid, er zit geen structuur meer in zijn dagen. Hij houdt zich keurig aan alle regels maar het gaat wel ten koste van zijn eigen welbevinden.

Online college's volgen vindt hij niet erg, online tentamens maken wel. Wanneer mogelijk maakt hij gebruik van een quarantaineruimte op de uni.
Laatst gewijzigd door Paula op ma 01 mar , 2021 10:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Jess
Berichten: 17
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 6:40 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Jess »

Mijn oudste (3 havo) vindt het wel prima.Hij is behoorlijk prikkelgevoelig en prikkelzoekend dus niet fysiek aanwezig zijn geeft hem wel rust.(mij wat minder :lol: ) Mijn jongste zit in de brugklas en heeft wel moeite met het les krijgen via een beeldscherm. Ze is zo snel afgeleid, vindt de lessen niet interessant en kruipt regelmatig terug dr bed in omdat ze het allemaal niet leuk vindt. Daarnaast mist ze de structuur van school.
Haar mentor heeft er voor gezorgd dat ze al een tijdje twee dagen vol naar school kan. En dat maakt haar een stuk vrolijker. Ook spreekt ze regelmatig met klasgenootjes af om samen de lessen te volgen. Dat helpt ook. Maar ik hoop dat ze binnenkort weer echt fulltime naar school kunnen.
2006
2008HB

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Von »

Ik schreef hier een poosje terug een blog over, veel van jullie zullen 'm al gelezen hebben, maar ik deel 'm omdat 'ie wel mooi in dit draadje past.
https://gelukkighagelthetniet.blogspot. ... uppie.html

Verder: Onze oudste dochter studeert, maar heeft het zo ontzettend getroffen met haar studentenhuis, dat ze eigenlijk nauwelijks lijdt onder de maatregelen, al had ze wel veel liever live colleges en vooral werkgroepen gehad. Ze zei van 't weekend nog dat ze vooral erg blij is dat ze nu studeert en niet net klaar is en op zoek naar een baan.

Zoon zit in de examenklas, dus die is regelmatig op school. En zijn leraren doen ook niet moeilijk als je vaker op school komt dan je officieel mag. Eigenlijk heeft hij om de dag op school les, maar hij gaat regelmatig een dagje extra. Hij spreekt ook nog wel af met vrienden, waarbij regels behoorlijk goed in acht genomen worden.

Jongste heeft het, zoals in het blog staat, het moeilijkste, al heeft ze niet echt een leuke klas. Maar online is die klas ook niet leuk, en ze loopt er regelmatig tegenaan dat veel klasgenoten hun huiswerk niet afhebben en ze dus niet doorgaan. Ze ziet bijna niemand en leeft echt op als haar zus er is in het weekend. Ze weet nog niet helemaal hoe het gaat als ze weer een beetje naar school mag, wat ze dan op school gaan doen, maar ze vindt het wel fijn. Gelukkig gaan de orkesten nu ook weer voorzichtig en in kleine groepjes starten.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Dee85 »

Fijn dat de muziek weer start bij julkie Von. Hier zit het nog allemaal potdicht. Alleen de individuele lessen gaan weer irl plaatsvinden.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Von »

Als we weer in de kerk kunnen, mogen ze zelfs met het hele orkest starten, met inachtneming van de 1,5 m, dit werd vandaag bekend. We hebben zelfs toestemming van de gemeente voor de 18-jarigen, die allemaal (6 of zo) in de examenklas zitten en elkaar dus ook op school ontmoeten.
Mijn oudste mag nog niet, die is 19, maar die was sowieso al voorzichtig, ook voor de lockdown, omdat die natuurlijk toch elke keer uit een heel andere omgeving tussen de studenten komt en haar verantwoordelijkheid daarin wel heel erg voelt.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Dee85 »

Bijzonder dat het dan zo verschilt per woonplaats. Mijn meiden zijn 10 en 12 en ze mogen allebei nog niet samenkomen om te spelen. Eigenlijk is zo goed als het hele seizoen naar z'n grootje op deze manier, echt jammer.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Von »

Misschien scheelt het ook per instrument. Het scheelt dat mijn kinderen op strijkorkest zitten, bij blazers ligt het misschien anders.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Dee85 »

Ik heb een strijker en een blazer. Vorig jaar waren ze met de blazers wel een stuk voorzichtiger ivm druppels en spetters. Maar inmiddels hebben ze daar een heel protocol voor met achterin zitten op afstand van de rest, een doekje mee om de spetters na afloop op te ruimen. Dus als ze starten, denk ik dat ze dit keer wel tegelijk starten.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door boom »

Hier is de lockdown vanavond pas echt begonnen voor zoon: minimaal 5 dagen quarantaine voor de boeg. Doffe ellende. :confused:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Eekhoorntje76
Berichten: 250
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 3:42 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Eekhoorntje76 »

Sterkte Boom (En gezin)
Dochter (april 2008) 5 Gym
Zoon (september 2010) 3 Gym

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Bissi »

Sterkte voor jullie Boom. Op school gaan de lessen voor de jongste volgende week pas beginnen, halve klas online/ offline les. Dan geldt ook: bij ziekte allemaal thuis blijven. Na 5 dagen quarantaine plus een negatieve testuitslag mag je dan weer naar school.

Gebruikersavatar
Pompom
Site Admin
Berichten: 274
Lid geworden op: za 06 feb , 2021 1:36 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Pompom »

Vanaf volgende week gaan ze bij ons de ene week 3 en de andere week 2 dagen.
Met 1 leerling waar ze wel dichtbij mogen komen.

Ze vinden het allebei veel te veel...
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Dee85 »

Sterkte Boom!
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Vrolijk
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 1:56 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Vrolijk »

Hier helaas zo’n depressieve jongere thuis. Dochter van bijna 15 is echt de weg kwijt en school lukt ook niet meer. Ze is volledig afgehaakt. Heel sneu om te zien.

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Von »

Pompom schreef:
do 04 mar , 2021 6:20 am
Vanaf volgende week gaan ze bij ons de ene week 3 en de andere week 2 dagen.
Met 1 leerling waar ze wel dichtbij mogen komen.

Ze vinden het allebei veel te veel...
Hier precies hetzelfde, hoorden we gisteren. Behalve dan dat jongste het wel fijn vindt.
Dat maatje wordt nog lastig, want ze geeft eigenlijk een groepje van 3. Met de een zou het heel fijn zijn, met de ander zou t soms goed gaan en soms niet., maar die kan ook niet echt met een ander, beetje moeilijk meisje. En er is nog een meisje met wie ze goed overweg kan, maar ze weet nog niet of die in dezelfde groep zit als zij. Nou ja, ze moeten t maar met de mentor overleggen hoe ze t oplossen.

Wat naar Vrolijk, dat t met jouw dochter niet goed gaat....

boom
Site Admin
Berichten: 915
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door boom »

Zoons testuitslag is binnen: negatief! We gaan een klein feestje vieren. :banan:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Bissi »

Lekker! Scheelt weer een hoop gedoe :-)

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Hanneke »

Vrolijk schreef:
do 04 mar , 2021 10:14 pm
Hier helaas zo’n depressieve jongere thuis. Dochter van bijna 15 is echt de weg kwijt en school lukt ook niet meer. Ze is volledig afgehaakt. Heel sneu om te zien.
Ach wat heftig! Moeilijk hè, voor jou als ouder ook.

Hier leeft middelste weer wat op doordat ze haar vrienden weer ziet. Nu toetsweek, dus echt iedereen van haar clubje aanwezig. Doet haar zo goed! Blijkbaar echt anders dan virtueel.
Zelfs jongste was voor het eerst sinds groep 2 enthousiast over naar school gaan. Dat zegt alles.

Ik hoop dat jouw dochter ook de draad weer op kan pakken nu de scholen weer een beetje open zijn Vrolijk, of maakt dat geen verschil?

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Dee85 »

Sterkte voor je dochter en jou, Vrolijk. Het kan enorm pittig zijn, zo'n lockdown.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Karan_1 »

Von schreef:
di 02 mar , 2021 8:55 am
Misschien scheelt het ook per instrument. Het scheelt dat mijn kinderen op strijkorkest zitten, bij blazers ligt het misschien anders.
Hier 2 strijkers, maar nog helemaal niets helaas. Alles in de regio qua orkesten ligt volkomen stil en het is al bekend gemaakt dat er voor de zomer ook niets meer gaat gebeuren. Heel jammer, mijn kinderen missen het echt.
Ik hoop dat ze in november weer kunnen gaan starten. Gelukkig hebben ze wel live les.
Laatst gewijzigd door Karan_1 op zo 14 mar , 2021 7:59 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Karan_1
Berichten: 217
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 6:55 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Karan_1 »

Qua kinderen: oudste in 5 VWO vond thuisonderwijs helemaal prima, ze vindt het jammer dat ze weer naar school moet. Ze werkt zwaar onder haar niveau, dus cijfers zijn geen probleem.

Oudste zoon (3 VWO)had duidelijk moeite met online onderwijs: hij en vrijwel alle jongens in zijn klas (toeval of met reden?) staan er zo slecht voor dat overgaan naar 4 VWO er op geen enkele manier meer in zit: voor zoon wordt het volgend jaar 3 havo (heel misschien 3 VWO als hij inzet laat gaan zien). Puberteit i.c.m. 2 lange lockdowns heeft voor hem (en een aantal klasgenoten) heel ongunstig uitgepakt. Zelf wil hij naar 4 havo, maar ik denk niet dat dat gaat lukken.

Jongste dochter (2 Gym)had de vorige lockdown baat bij online onderwijs, nu ging het veel minder goed. Lessen vergeten, opdrachten vergeten, teveel lezen en gamen, niet goed in haar vel. Cijfers zijn nog wel goed. Ze is niet blij dat ze weer naar school moet fietsen, maar ziet wel in dat gewone lessen bij haar een stuk beter werken.

Jongste (groep 5) is niet blij dat hij weer naar school moet. Hij is versneld, maar we lopen er nu tegenaan dat hij eigenlijk alweer door de leerstof heen is. Hopelijk gaat een eigen leerlijn de boel weer rechttrekken.

Maccupid
Berichten: 49
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 8:25 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Maccupid »

Dochter miste haar vriendinnen erg. Nu ze weer naar school gaat raakt ze wel weer erg overprikkeld. We bouwen het dus rustig op. Dat doet school al met kortere dagen, maar voorlopig blijft ze op woensdag ook nog lekker thuis om weer even bij te komen.

Zoon gaat 1 of 2 dagen per week naar school en vindt dat helemaal prima. Voor hem de ideale combi; niet teveel reistijd, niet te eenzaam. Hij heeft niet een onwijs grote sociale behoefte, maar niks is te weinig :grin: .

Vrolijk
Berichten: 21
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 1:56 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Vrolijk »

@ Hanneke: het maakt eigenlijk geen verschil dat de scholen weer open zijn. Helaas, ze is te veel afgehaakt, zo moe, school roept te veel stress op, dus ze gaat niet, zowel fysiek niet als online. School denkt wel mee, dat is fijn. Maar het is een lastige situatie.
Ik ben wel benieuwd hoe scholen dat gaan aanpakken met overgaan en blijven zitten. Ik kan me zo voorstellen dat je per jaarlaag wel een klas kunt vullen met kinderen die het gewoon niet goed redden in deze situatie. We zien het wel.

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Bissi »

Per 1 juni mag onze jongste weer fulltime naar school met de hele klas bij elkaar. De afgelopen tijd was dat met de helft van de klas, afwisselend thuis en online.

Nu blijkt dat diverse kinderen liever door blijven gaan met het huidige 50/50 ritme en de kleine klas van 10 of 13 leerlingen. We denken dat ze ook aan de sneltest moeten gaan.

Hoe is dat op andere scholen?

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Dee85 »

Bij oudste op school ligt er een sneltest klaar die ze mag ophalen als ze dat een prettig en veilig idee vindt. School geeft aan dat het al dan niet testen en het delen van de uitslag van de test in de persoonlijke levenssfeer past en dat ze daar geen verplichting van willen maken. Verder gelden de standaard regels van handen wassen, afstand, mondkapje, thuisblijven bij klachten.
Ik heb ze niet gehoord over het in halve klassen naar school blijven gaan. Oudste zelf is erg blij dat ze weel fulltime naar school mag.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Querzyx
Berichten: 86
Lid geworden op: zo 28 mar , 2021 8:14 am

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Querzyx »

Bissi, hier net zo.

Zoon vindt zijn halve klas de 'leuke helft' en vindt de thuisdagen wel prima. Van hem hoeft het dus niet, fulltime naar school met de hele klas.

Als moeder denk ik er anders over :roll: Ik vind hem op de thuisdagen wat passief. Hij lijkt dan minder lekker in zijn vel te zitten, en ik moet hem steeds aan dingen helpen herinneren ('je les begint zo!') Maar zelf voelt hij dat niet zo.
zoon (nov 2008) 4 vwo & dochter (okt 2013) groep 7

Axator
Berichten: 128
Lid geworden op: di 02 mar , 2021 9:45 am

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Axator »

Mijn oudste vindt dit half om half ook wel prima. Niet zoveel prikkels in de klas. En een dag rust van de prikkels tussendoor. Maar hij scoorde ook echt hoger tijdens de lockdown, op dezelfde type toetsen.

Hij gaat ook vanaf volgende week weer voltijds. Eerste week hebben ze een project (standaard elk jaar in die week), en daarna ook terug naar het oude rooster. (hadden nu 40 minuten lessen en dan 5 minuten lokaal/teams-wisseltijd, straks weer 50 minuten)

Ze krijgen ook sneltesten mee naar huis. Ik las iets over 2 per week, maar dat het wel vrijwillig is. Toevallig is er in de andere helft van zijn klas vorige week een besmetting geweest, die helft wordt ook op school getest (vrijwillig, en zelf doen).

(Ik heb nog niet besloten hoe sterk ik ga pushen op die 2 keer per week, hangt ook af van zijn ervaring met testen, )

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Von »

Mijn ervaring tot nu toe, op een van de basisscholen waar ik werk:
De directeur is nogal een stresskip. Een lieve stresskip, maar wel een stresskip. Die dringt bij een half kuchje of een snotneus na een fietstocht al stevig aan op testen. Die doet dus zelf ook 2 keer in de week een zelftest. Haar man ook. Die (haar man) was vorige week positief, dus zij bleef ook thuis. Test bij de ggd was negatief, dus kon ze weer werken.
Een andere collega heeft gisteren een test gedaan: positief. Daarna nog 2 (!) zelftesten gedaan, allebei negatief. Maar voor de zekerheid laat ze zich toch bij de ggd testen. Zal ook wel weer negatief zijn. Kost dus voor niks een dag inval.
Op de andere school is de sfeer heel anders, veel relaxter, al houden we ons aan de richtlijnen.

Met andere woorden, ik begin er niet aan. Als er een aanleiding voor is, ben ik alleszins bereid me te laten testen, maar niet zomaar voor nikst twee keer per week. Geldt wat mij betreft dus ook voor mijn kinderen. Als ze zich er zelf fijner bij voelen moeten ze het zelf weten, dan mag het van mij.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Marthe »

Men denkt inderdaad dat die testen rust gaan geven.
Ik geloof er helemaal niets van. De zelftesten staan nou niet bekend om hun enorme betrouwbaarheid en dan vooral de valspositieven. ;)
En eerlijk gezegd, het liep nu net behoorlijk met 2 dagen school per week.
Ik vind die wijziging zo vlak voor de vakantie behoorlijk zinloos terwijl iedereen wel weer zijn schema moet veranderen.

Petrak
Berichten: 80
Lid geworden op: ma 01 mar , 2021 11:31 am

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Petrak »

Hier vanaf 3 juni weer volledig school. Uit de mail begrijp ik dat er veel moet gebeuren voordat ze kunnen starten (meubilair uit de lokalen staat in de gymzalen, daar worden nu toetsen afgenomen (ze hebben nu 2 middagen les en 1 ochtend gym (buiten)+toets). Vervolgens moet er meubilair dat nu in een grote sporthal staat voor de centrale eindexamens weer terug naar school, naar de gymzalen. Rooster van voor de lockdown gaat weer in, maar moet wel gecontroleerd worden, sommige docenten gaan nog geen fysiek les geven, sommige vakken zijn er maar 1 semester, en dat rooster was nog van vorig semester, etc.), leerlingen krijgen iedere week 2 zelftesten van hun coach, maar het testen is wel geheel vrijwillig (en dl weigert op dit moment pertinent).
En dat allemaal voor 4 weken les. Pfff, voor mijn kind had het duidelijker en fijner geweest om niet voor 1 maand nog van alles om te gooien.

En ik hoop dat met de versoepelingen het toch mogelijk gaat zijn om het uitstapje naar het Archeon door te laten gaan (staat op de jaarplanning voor de klassieke talen, waar vrijwel niks van door is gegaan dit jaar).

Gebruikersavatar
Von
Berichten: 280
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:17 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Von »

Jongste doet tweetalig, en die zou dit jaar eigenlijk naar Londen. Ter vervanging heeft ze komende week een actieve week gewoon hier in 't dorp/de stad . Ze hebben zelfs een trui gekregen gisteren, met een ludieke opdruk op de achterkant, dochter is er helemaal blij mee, een unieke editie. Ze gaan sportieve activiteiten doen (cricket, suppen en meer), highlandgames (boomstamgooien, autotrekken) maar ook allerlei andere activiteiten die met Engeland en Engels te maken hebben. Ze kijkt er erg naar uit. Gaaf dat dit georganiseerd wordt en dat zij het ook echt wel als een volwaardig alternatief ziet.
De rest van de school heeft komende week weer met zijn allen les, maar nog volgens het lockdownroosten van 60 minuten ipv 80 minuten.En dan nemen ze deze week om uit te maken hoe het de laatste weken gaat. Of ze nog terug gaan naar 80 minuten of niet of dat er nog andere dingen moeten worden gewijzigd.
De kinders krijgen inderdaad testen van school mee. Het testen is vrijwillig, maar het wordt zeer op prijs gesteld als je dat wel doet. Ik snap dat wel, dat dat voor de leraren fijn is, maar zoals ik een paar dagen terug schreef, ik zie er zelf nog geen voordeel van en ik doe het zelf niet.
We vinden dus ook dat ik dochter niet kan zeggen dat ze het moet doen. Ze mag het echt zelf weten. 1 keer in de week mag ook.
Grappige is dat oudste dochter er heel anders in staat, die wil best 2 keer testen (maar haar universiteit is nog niet open). Kan dus best zijn die die nog invloed gaat uitoefenen op haar zusje, al dan niet bewust.
We zullen zien. Eerst maar een s een mooie week met mooi weer voor jongste en haar jaargenoten.

Marthe
Berichten: 183
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 8:57 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Marthe »

Von, wat geweldig dat ze die TTO-week zo vormgeven. Zeker met het weer van de komende dagen.
M is de hele week ziek thuis geweest. Wel laten testen, negatief gelukkig.
Ik hoop dat ze maandag zich weer goed genoeg voelt om überhaupt naar school te kunnen.
We gaan wel zien hoe het uitpakt. Er is niets meer wat echt móet omdat ze het jaar toch overdoet.
Ze heeft wel haar GPR helemaal afgerond. De uitslag van de GPR zal na de vakantie pas komen.
Ze wilde al jaren ook CRR doen in de 6e maar daar ziet ze vanaf. Alle huidige CRR-leerlingen zijn gestopt omdat het met de lockdown niet haalbaar was. M gaat er vanuit dat komend schooljaar ook niet echt een normaal jaar zal zijn dus kiest ze voor een gewoon PWS ipv CRR. Het scheelt 100 uur werk, dat is best veel als je niet zoveel energie hebt.

Inde
Berichten: 120
Lid geworden op: zo 28 feb , 2021 10:39 am

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Inde »

Hier gaat school meteen maandag helemaal open met een normaal lesrooster. De docenten vertrekken vijf minuten eerder zodat ze niet door de drukte hoeven. Er is deze week een enorme hoeveelheid sneltesten afgeleverd bij school. Elke week gaat de mentor er twee uitreiken aan iedere leerling. Dochter gaat zondagavond en woensdagavond testen, hebben we afgesproken. Ze is zelf erg gemotiveerd om te testen, dus daar is geen discussie over geweest. Ik moet zeggen dat ik nu extra blij ben dat ik zelf al ben gevaccineerd (risicogroep).
oudste: klas 3 | jongste: klas 2

Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 474
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 7:46 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Hanneke »

Ik viel laatst binnen tijdens de online les van jongste. Die blijkt met 2 schermen te werken, eentje voor school, eentje voor gamen :shock: :shock: :shock:

Enfin, hij is wel goed en serieus bezig verder, maar blijkbaar heeft hij de lessen niet echt nodig.

Hier waren ze alle twee wel blij dat de school weer normaal open is nu. De lessen zijn nog kort, 30 minuten deze week, 40 minuten volgende week, en mogelijk dat tot aan de toetsweek. De reden is me niet helemaal duidelijk. Wennen, geloof ik. Veel docenten gaven gisteren ook niet echt les, maar hielden gesprekken met de klas. Vonden ze hier fijn.
Wiskunde viel uit, docent wil geen les geven in volle klas. Later deze week gaan ze dan met wiskunde in de gymzaal, waar nu examens waren nog.

Dee85
Berichten: 674
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 12:38 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Dee85 »

Bij ons beginnen ze in de week van 7 juni met volledig naar school gaan. Ze hebben een 40 minutenrooster. Er zijn dan nog drie weken school tot aan de toetsweek.
Schooljaar '23-'24: oudste 4 HAVO, middelste 2 atheneum en jongste groep 6.

Anne72
Berichten: 210
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 4:07 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Anne72 »

Ons menneke gaat al weer weken volledig naar school. Is hij super blij mee. Ze zitten op een externe locatie met alle brugklassers en dat blijft zo tot het einde van het jaar.

Ons meiske ging 2 dagen naar scholen en dat worden er 3. Dus niet fulltime naar school. De voorexamenklassen en de brugklassers gaan wel volledig fysiek naar school.
De school heeft door het onderwijsconcept te veel lokalen waar docenten geen 1,5 meter afstand van de leerlingen kunnen houden. Die willen ze niet gebruiken.
Voor ons geen enkel probleem. Ons meiske hoopte er al op. De online lessen lopen ook prima, zeker in deze tweede periode. En leerlingen die thuis niet tot leren komen, kunnen de online lessen wel vanuit school volgen. In een lokaal onder toezicht van een docent.

Anne72
Moeder van Xke 2006, 6 ath E&M en Menneke 2008 4 VWO N&T

Bissi
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 26 feb , 2021 9:37 pm

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Bissi »

Hier net bericht gekregen dat ze volgens het normale rooster fulltime naar school gaan volgende week. Sommige leraren willen niet klassikaal lesgeven, enkele houden het bij online lessen. Eind juni laatste schooldag, daarna toetsweek en rapporten.
Gaat hard zo.

Plaats reactie