Lockdown: wat vinden ze ervan?

Voor alle ervaringen met hb kids en teens op de middelbare school en thuis.
Plaats reactie
Pompom
Site Admin

Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Pompom »

In de media hoor je veel geluiden over jongeren die depressief worden van steeds maar thuis zitten en online les krijgen.

Mijn kinderen (tweede en vierde klas) vinden het eignlijk wel prima.
Geen reistijd, geen onrustige klasgenoten.

Wat vinden die van jullie?
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Janneke

Re: Lockdown: wat vinden ze ervan?

Bericht door Janneke »

Ik dacht dat mijn zoon heel blij zou zijn dat hij volgende week weer (deels) naar school kan. Maar ook hij vond het eigenlijk wel prima zo. Hij mist wel het afspreken met vrienden, maar school? Mwah... Hij vindt het eigenlijk ook wel lekker relaxed zo, al vindt hij de online lessen wel lastiger te volgen dan live.

Het beeld wat in de media geschetst wordt herken ik bij hem niet. Bij onze oudste veel meer, hij studeert al en is wel echt eenzaam op zijn studentenkamertje. Eigenlijk zou het voor hem harder nodig zijn dat de uni’s weer open gaan.

Dee85

Bericht door Dee85 »

Vorig jaar, toen oudste voor de eerste keer in de 1e klas zat, had ze geen leuke klas. De 1e klas viel haar zwaar en om diverse redenen zou ze gaan doubleren. Die lockdown kwam als geroepen, eindelijk een beetje rust en ontspanning.
Na verloop van tijd mocht ze weer een paar dagdelen naar school, maar dat hebben we toen niet gedaan in samenspraak met school, om meer rust te gunnen. Toen was het ook al lang duidelijk dat ze zou doubleren. We merkten op het einde wel dat ze het thuiszitten echt zat was, haar wereldje werd klein. Ze sprak wel af met een vriendin buiten school als dat ging of ze ging buiten spelen als het werk af was.

De tweede lockdown trok ze veel minder goed. Ze heeft nu een hele leuke klas en mist klasgenoten en docenten. Ze heeft moeite met slapen, wordt vroeg wakker, maar is tegelijkertijd ook erg moe van het de hele dag voor een scherm hangen. Ze moet er geregeld om huilen. Ze mist ook juist het reizen (ik heb een OV fan in huis ;) )

Hier valt het dus heel slecht, maar ik hoor om me heen ook over kinderen die opbloeien nu ze niet fulltime naar school hoeven.
Oudste 1 gym voor de 2e keer/Middelste groep 7/ Jongste groep 3

Eekhoorntje76

Bericht door Eekhoorntje76 »

Ik heb het hier even aan dochter gevraagd, ze vind de lockdown stom omdat ze minder naar musea kan, en online les minder leuk is. Maar ze is verre van depressief. Ze heeft een clubje waar ze mee teamt als ze aan het huiswerk maken is, maar dat is meer gezelligheid dan huiswerk maken. Ze heeft wel behoefte aan sociale contacten en die laten we mondjes maat toe. ( met het schaatsweer hadden ze op vrijdag ijsvrij van school en zijn ze met dat huiswerk clubje samen gaan schaatsen en ze hebben ook een keer met z’n drieën 15 km gewandeld, wel op afstand van elkaar, maar daarna wel warme choc bij een van hen thuis.

Nu is mijn dochter nog 12 en dus nog niet een echte puber, dus daar kan ik niet over meepraten.

In de eerste lockdown was het voor haar ook lekker dat ze minder reistijd had ( 17 km enkele reis) maar nu zijn we verhuisd en is het nog maar 1,7 km.
Dochter (april 2008) 2 Gym
Zoon (september 2010) Groep 8

Paula

Bericht door Paula »

Jongste studeert en hij heeft het af en toe best moeilijk. Hij mist IRL college's, werkgroepen, sporten, contact met vrienden. Zijn dag-nachtritme heeft hij behoorlijk omgedraaid, er zit geen structuur meer in zijn dagen. Hij houdt zich keurig aan alle regels maar het gaat wel ten koste van zijn eigen welbevinden.

Online college's volgen vindt hij niet erg, online tentamens maken wel. Wanneer mogelijk maakt hij gebruik van een quarantaineruimte op de uni.
Laatst gewijzigd door Paula op ma 01 mar , 2021 10:01 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Jess

Bericht door Jess »

Mijn oudste (3 havo) vindt het wel prima.Hij is behoorlijk prikkelgevoelig en prikkelzoekend dus niet fysiek aanwezig zijn geeft hem wel rust.(mij wat minder :lol: ) Mijn jongste zit in de brugklas en heeft wel moeite met het les krijgen via een beeldscherm. Ze is zo snel afgeleid, vindt de lessen niet interessant en kruipt regelmatig terug dr bed in omdat ze het allemaal niet leuk vindt. Daarnaast mist ze de structuur van school.
Haar mentor heeft er voor gezorgd dat ze al een tijdje twee dagen vol naar school kan. En dat maakt haar een stuk vrolijker. Ook spreekt ze regelmatig met klasgenootjes af om samen de lessen te volgen. Dat helpt ook. Maar ik hoop dat ze binnenkort weer echt fulltime naar school kunnen.
2006
2008HB

Von

Bericht door Von »

Ik schreef hier een poosje terug een blog over, veel van jullie zullen 'm al gelezen hebben, maar ik deel 'm omdat 'ie wel mooi in dit draadje past.
https://gelukkighagelthetniet.blogspot. ... uppie.html

Verder: Onze oudste dochter studeert, maar heeft het zo ontzettend getroffen met haar studentenhuis, dat ze eigenlijk nauwelijks lijdt onder de maatregelen, al had ze wel veel liever live colleges en vooral werkgroepen gehad. Ze zei van 't weekend nog dat ze vooral erg blij is dat ze nu studeert en niet net klaar is en op zoek naar een baan.

Zoon zit in de examenklas, dus die is regelmatig op school. En zijn leraren doen ook niet moeilijk als je vaker op school komt dan je officieel mag. Eigenlijk heeft hij om de dag op school les, maar hij gaat regelmatig een dagje extra. Hij spreekt ook nog wel af met vrienden, waarbij regels behoorlijk goed in acht genomen worden.

Jongste heeft het, zoals in het blog staat, het moeilijkste, al heeft ze niet echt een leuke klas. Maar online is die klas ook niet leuk, en ze loopt er regelmatig tegenaan dat veel klasgenoten hun huiswerk niet afhebben en ze dus niet doorgaan. Ze ziet bijna niemand en leeft echt op als haar zus er is in het weekend. Ze weet nog niet helemaal hoe het gaat als ze weer een beetje naar school mag, wat ze dan op school gaan doen, maar ze vindt het wel fijn. Gelukkig gaan de orkesten nu ook weer voorzichtig en in kleine groepjes starten.

Dee85

Bericht door Dee85 »

Fijn dat de muziek weer start bij julkie Von. Hier zit het nog allemaal potdicht. Alleen de individuele lessen gaan weer irl plaatsvinden.

Von

Bericht door Von »

Als we weer in de kerk kunnen, mogen ze zelfs met het hele orkest starten, met inachtneming van de 1,5 m, dit werd vandaag bekend. We hebben zelfs toestemming van de gemeente voor de 18-jarigen, die allemaal (6 of zo) in de examenklas zitten en elkaar dus ook op school ontmoeten.
Mijn oudste mag nog niet, die is 19, maar die was sowieso al voorzichtig, ook voor de lockdown, omdat die natuurlijk toch elke keer uit een heel andere omgeving tussen de studenten komt en haar verantwoordelijkheid daarin wel heel erg voelt.

Dee85

Bericht door Dee85 »

Bijzonder dat het dan zo verschilt per woonplaats. Mijn meiden zijn 10 en 12 en ze mogen allebei nog niet samenkomen om te spelen. Eigenlijk is zo goed als het hele seizoen naar z'n grootje op deze manier, echt jammer.

Von

Bericht door Von »

Misschien scheelt het ook per instrument. Het scheelt dat mijn kinderen op strijkorkest zitten, bij blazers ligt het misschien anders.

Dee85

Bericht door Dee85 »

Ik heb een strijker en een blazer. Vorig jaar waren ze met de blazers wel een stuk voorzichtiger ivm druppels en spetters. Maar inmiddels hebben ze daar een heel protocol voor met achterin zitten op afstand van de rest, een doekje mee om de spetters na afloop op te ruimen. Dus als ze starten, denk ik dat ze dit keer wel tegelijk starten.

boom
Site Admin

Bericht door boom »

Hier is de lockdown vanavond pas echt begonnen voor zoon: minimaal 5 dagen quarantaine voor de boeg. Doffe ellende. :confused:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌲

Eekhoorntje76

Bericht door Eekhoorntje76 »

Sterkte Boom (En gezin)
Dochter (april 2008) 2 Gym
Zoon (september 2010) Groep 8

Bissi

Bericht door Bissi »

Sterkte voor jullie Boom. Op school gaan de lessen voor de jongste volgende week pas beginnen, halve klas online/ offline les. Dan geldt ook: bij ziekte allemaal thuis blijven. Na 5 dagen quarantaine plus een negatieve testuitslag mag je dan weer naar school.

Pompom
Site Admin

Bericht door Pompom »

Vanaf volgende week gaan ze bij ons de ene week 3 en de andere week 2 dagen.
Met 1 leerling waar ze wel dichtbij mogen komen.

Ze vinden het allebei veel te veel...
Luctor et emergo [snorkel]
Ik heb 2 kinderen
Ik ben leerkracht basisonderwijs

Dee85

Bericht door Dee85 »

Sterkte Boom!

Vrolijk

Bericht door Vrolijk »

Hier helaas zo’n depressieve jongere thuis. Dochter van bijna 15 is echt de weg kwijt en school lukt ook niet meer. Ze is volledig afgehaakt. Heel sneu om te zien.

Von

Bericht door Von »

Pompom schreef:
do 04 mar , 2021 6:20 am
Vanaf volgende week gaan ze bij ons de ene week 3 en de andere week 2 dagen.
Met 1 leerling waar ze wel dichtbij mogen komen.

Ze vinden het allebei veel te veel...
Hier precies hetzelfde, hoorden we gisteren. Behalve dan dat jongste het wel fijn vindt.
Dat maatje wordt nog lastig, want ze geeft eigenlijk een groepje van 3. Met de een zou het heel fijn zijn, met de ander zou t soms goed gaan en soms niet., maar die kan ook niet echt met een ander, beetje moeilijk meisje. En er is nog een meisje met wie ze goed overweg kan, maar ze weet nog niet of die in dezelfde groep zit als zij. Nou ja, ze moeten t maar met de mentor overleggen hoe ze t oplossen.

Wat naar Vrolijk, dat t met jouw dochter niet goed gaat....

boom
Site Admin

Bericht door boom »

Zoons testuitslag is binnen: negatief! We gaan een klein feestje vieren. :banan:
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌲

Bissi

Bericht door Bissi »

Lekker! Scheelt weer een hoop gedoe :-)

Hanneke

Bericht door Hanneke »

Vrolijk schreef:
do 04 mar , 2021 10:14 pm
Hier helaas zo’n depressieve jongere thuis. Dochter van bijna 15 is echt de weg kwijt en school lukt ook niet meer. Ze is volledig afgehaakt. Heel sneu om te zien.
Ach wat heftig! Moeilijk hè, voor jou als ouder ook.

Hier leeft middelste weer wat op doordat ze haar vrienden weer ziet. Nu toetsweek, dus echt iedereen van haar clubje aanwezig. Doet haar zo goed! Blijkbaar echt anders dan virtueel.
Zelfs jongste was voor het eerst sinds groep 2 enthousiast over naar school gaan. Dat zegt alles.

Ik hoop dat jouw dochter ook de draad weer op kan pakken nu de scholen weer een beetje open zijn Vrolijk, of maakt dat geen verschil?

Dee85

Bericht door Dee85 »

Sterkte voor je dochter en jou, Vrolijk. Het kan enorm pittig zijn, zo'n lockdown.

Karan_1

Bericht door Karan_1 »

Von schreef:
di 02 mar , 2021 8:55 am
Misschien scheelt het ook per instrument. Het scheelt dat mijn kinderen op strijkorkest zitten, bij blazers ligt het misschien anders.
Hier 2 strijkers, maar nog helemaal niets helaas. Alles in de regio qua orkesten ligt volkomen stil en het is al bekend gemaakt dat er voor de zomer ook niets meer gaat gebeuren. Heel jammer, mijn kinderen missen het echt.
Ik hoop dat ze in november weer kunnen gaan starten. Gelukkig hebben ze wel live les.
Laatst gewijzigd door Karan_1 op zo 14 mar , 2021 7:59 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Karan_1

Bericht door Karan_1 »

Qua kinderen: oudste in 5 VWO vond thuisonderwijs helemaal prima, ze vindt het jammer dat ze weer naar school moet. Ze werkt zwaar onder haar niveau, dus cijfers zijn geen probleem.

Oudste zoon (3 VWO)had duidelijk moeite met online onderwijs: hij en vrijwel alle jongens in zijn klas (toeval of met reden?) staan er zo slecht voor dat overgaan naar 4 VWO er op geen enkele manier meer in zit: voor zoon wordt het volgend jaar 3 havo (heel misschien 3 VWO als hij inzet laat gaan zien). Puberteit i.c.m. 2 lange lockdowns heeft voor hem (en een aantal klasgenoten) heel ongunstig uitgepakt. Zelf wil hij naar 4 havo, maar ik denk niet dat dat gaat lukken.

Jongste dochter (2 Gym)had de vorige lockdown baat bij online onderwijs, nu ging het veel minder goed. Lessen vergeten, opdrachten vergeten, teveel lezen en gamen, niet goed in haar vel. Cijfers zijn nog wel goed. Ze is niet blij dat ze weer naar school moet fietsen, maar ziet wel in dat gewone lessen bij haar een stuk beter werken.

Jongste (groep 5) is niet blij dat hij weer naar school moet. Hij is versneld, maar we lopen er nu tegenaan dat hij eigenlijk alweer door de leerstof heen is. Hopelijk gaat een eigen leerlijn de boel weer rechttrekken.

Maccupid

Bericht door Maccupid »

Dochter miste haar vriendinnen erg. Nu ze weer naar school gaat raakt ze wel weer erg overprikkeld. We bouwen het dus rustig op. Dat doet school al met kortere dagen, maar voorlopig blijft ze op woensdag ook nog lekker thuis om weer even bij te komen.

Zoon gaat 1 of 2 dagen per week naar school en vindt dat helemaal prima. Voor hem de ideale combi; niet teveel reistijd, niet te eenzaam. Hij heeft niet een onwijs grote sociale behoefte, maar niks is te weinig :grin: .

Vrolijk

Bericht door Vrolijk »

@ Hanneke: het maakt eigenlijk geen verschil dat de scholen weer open zijn. Helaas, ze is te veel afgehaakt, zo moe, school roept te veel stress op, dus ze gaat niet, zowel fysiek niet als online. School denkt wel mee, dat is fijn. Maar het is een lastige situatie.
Ik ben wel benieuwd hoe scholen dat gaan aanpakken met overgaan en blijven zitten. Ik kan me zo voorstellen dat je per jaarlaag wel een klas kunt vullen met kinderen die het gewoon niet goed redden in deze situatie. We zien het wel.

Plaats reactie